Vleesch

Voor al je zaken die je niet kan verklaren
Plaats reactie

[met Man-bijt-Hond-stem] Hoe is jouw slacht-eet-verhouding?

Ik eet vlees, maar zou het nooit zelf kunnen slachten!
12
11%
Ik eet vlees en als het moet zou ik zelf ook best kunnen slachten.
26
25%
Ik eet GEEN vlees en zou het ook nooit kunnen slachten
6
6%
Ik eet liever alleen vlees als het het niet 'uit de fabriek' komt, dus als het zelfgeslacht is of toch al aangereden was of iets dergelijks
4
4%
Ik zou best vlees eten wat aangereden is
11
10%
Ik eet helemaal nooit vlees.
3
3%
Ik eet helemaal nooit dierlijke producten, zelfs niet de kont van Ellie's moer
2
2%
Ik eet geen planten want planten zijn ook levende wezens
0
Geen stemmen
Ik eet alleen maar dingen die zelf vrijwillig aanbieden opgegeten te worden
1
1%
Ik vind dat mensen met een mening over vlees niet zo tering hypocriet moeten zijn.
11
10%
Ik erger me dood aan al dat geouwenhoer over vlees! Ik krijg er honger van en bijna huilbuien. Vreten moeten we toch, dus waarom doen jullie zo moeilijk?
10
10%
Hippie's moeten verstand krijgen en/of metalfan's zijn dom en achterlijk!
2
2%
Hippies zijn niet per se metalfans, maar metalfans moeten wel verstand krijgen.
4
4%
Logica is niet aan mij besteedt.
3
3%
Spelling is wél aan mij besteed. Omdat er maar 15 poll-opties zijn heeft deze optie de volgende kleine letters in de bijsluiter staan: Yoghurt is mijn favoriete woord maar toetjes zijn vies! Bovendien is yoghurt een uitbuitsel van de koe, terwijl die koe in India gewoon op straat mag schijten, dus ik vind dat er iets aan gedaan moet worden.
10
10%

Totaal aantal stemmen: 105

Hieronimus

Re: Vleesch

Bericht door Hieronimus » di mar 10, 2020 10:47 am

Appelflap schreef:
di mar 10, 2020 9:30 am
Het antwoord wordt wel degelijk gegeven op de vraag "Kan je diervriendelijk vlees eten?". Het antwoord dat gegeven wordt is nl "De garantie dat je als vleesetende consument géén leed op je geweten hebt, heb je nooit. Het diervriendelijkste vlees is nog steeds het vlees dat je niet eet." Dat is dus je 'nee'.
Dat is een dooddoener, en geen antwoord. Ik wil niet pietluttig doen over taalzaken, en ik snap de strekking van het verhaal wel, maar de manier van presenteren is matig. Vandaar dat ik het geen goed artikel vond. Laten we het daar maar bij houden wat deze meta-discussie betreft. ;)
Appelflap schreef:
di mar 10, 2020 9:30 am
En er staan overigens best zaken is die wel kunnen bijdragen: bepaalde aantallen/kg per m2 als max voorstellen om bepaalde wantoestanfen/ziektes te beperken, lagerere doorloopsnelheid bij slachterijen. En de tendens van t artikel is nu juist dat er veel mogelijk is om dierenleed in te perken, maar dat dit niet gedaan wordt vanwege commerciele motieven. Verder is volgens mij t feit of een artikel opsomt wat er niet goed gaat vs wat er wel goed kan gaan of goed gaat weer een heel ander verhaal dan of t zijn eigen vraag beantwoordt.
Eens, inderdaad, dat is wat anders.

Over vlees: een paar weekenden geleden een lanparty georganiseerd voor vrienden, en alle maaltijden en snacks zonder vlees geserveerd. Ging prima. Doen wat je doen kunt. 8)
Front voor/der Matigheid
last.fm

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di mar 10, 2020 11:06 am

Hieronimus schreef:
di mar 10, 2020 10:47 am
Dat is een dooddoener, en geen antwoord. Ik wil niet pietluttig doen over taalzaken, en ik snap de strekking van het verhaal wel, maar de manier van presenteren is matig. Vandaar dat ik het geen goed artikel vond. Laten we het daar maar bij houden wat deze meta-discussie betreft. ;)
Dat t een dooddoener is, is een persoonlijke mening (die ik niet pers'e deel, maar wel snap). Maar het is wel degelijk een antwoord op de vraag. Jij hebt liever wellicht een letterlijk "nee", letterlijk zo geschreven. Dat deed de auteur niet. Omdat het een nee is met een hele hoop nuamce. vandaar dat ie ook woorden als 'theoretisch' gebruikt etc. Maar een 'nee' is het wel degelijk wat hij geeft.
Hieronimus schreef:
di mar 10, 2020 10:47 am
Over vlees: een paar weekenden geleden een lanparty georganiseerd voor vrienden, en alle maaltijden en snacks zonder vlees geserveerd. Ging prima. Doen wat je doen kunt. 8)
Goed bezig.
Flikker op met je homofobie

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di mar 10, 2020 11:06 am

Heyoka schreef:
di mar 10, 2020 9:40 am
Gelukkig heb ik het op jouw belastingcenten kunnen studeren!
:(

Persistence

Bericht door Persistence » di mar 10, 2020 11:23 am

Appelflap schreef:
di mar 10, 2020 9:34 am
Persistence schreef:
ma mar 09, 2020 9:00 pm
Appelflap schreef:
ma mar 09, 2020 8:21 pm
Ik ben afgestudeerd filosofische anthropoloog en werk daarom als vakkenvuller in de Aldi
Dan is er iets mis met het systeem en niet met jou (stel dat het waar zou zijn).
Als je als filosoof niet goed genoeg bent om als leraar aan een universiteit aan de slag te gaan, of je filosofische inzichten zijn niet interesant genoeg om in boekvorm of andere vorm te verkopen, of er zijn te veel filosofen qua aantal, dan lijkt t me niet meer dan normaal dat je dan dus niet extreem nuttig bent voor de samenleving en je dus op andere manieren jezelf in je onderhoud moet voorzien. Geen idee wat er dan mis zou zijn met het systeem. Lijkt me dat t systeem dan juist goed werkt.

Onzin.

1) Filosofische inzichten komen niet zomaar uit de lucht vallen maar hebben tijd nodig om te rijpen. Dus daar kun je een (net afgestudeerd) filosoof niet op beoordelen.

2) Daarnaast is het juist veelzeggend als de maatschappij a) geen gehoor geeft aan een filosofisch idee of b) niet geinteresseerd of onwetend is. De filosoof staat per definitie vaak juist zowel in als buiten de maatschappij, om in staat te kunnen zijn de maatschapij een spiegel voor te houden. De waarheden over onze samenleving zijn niet altijd wenselijk voor diegenen wiens eigen belangen zwaarder wegen dan de common values. Dus ook daar kun je een filosoof of een filosofisch idee niet op beoordelen.

3) Nut is een utilistisch begrip die je vanuit ethisch oogpunt niet zonder gruwelijke implicaties op mensen kunt toepassen. Bejaarden of .. vul zelf maar in.. hebben ook geen "nut" in de maatschapij. Je snapt waar deze redenatie heen gaat ? Dus drie, je hoort mensen en dus ook filosofen niet te beoordelen op "nut".

4) het systeem faciliteert universiteiten en maakt het mogelijk om die studie's te volgen. Dan zou het systeem ook ervoor moeten zorgen dat die mensen op niveau moeten kunnen functioneren, zoniet is het systeem als een geheel malfunctioneel.

5) Juist in deze tijden hebben we meer en nieuwe filosofische inzichten nodig om de samenleving enigszins leefbaar te houden en om uberhaubt te kunnen spreken van een samenleving. Want wat betekent een samenleving als we alle mensen gaan beoordelen op "nut" en geen verantwoordelijkheid voelen voor een ander ? De antwoorden op deze en andere belangrijke vragen zal een filosoof je geven.

Conclusie: Wij hebben MEER filosofische geluiden nodig in de huidige en toekomstige maatschappij.

Persistence

Bericht door Persistence » di mar 10, 2020 11:24 am

Appelflap schreef:
di mar 10, 2020 11:06 am
Heyoka schreef:
Appelflap, wanneer ga je nou eens kappen met deze onzin, het is niet eens grappig meer. Of geloof je hier echt in ?

Persistence

Bericht door Persistence » di mar 10, 2020 11:29 am

Persistence schreef:
di mar 10, 2020 11:23 am

3) Nut is een utilistisch begrip die je vanuit ethisch oogpunt niet zonder gruwelijke implicaties op mensen kunt toepassen. Bejaarden of .. vul zelf maar in.. hebben ook geen "nut" in de maatschapij. Je snapt waar deze redenatie heen gaat ? Dus drie, je hoort mensen en dus ook filosofen niet te beoordelen op "nut".

Dit geldt trouwens ook voor dieren en de natuur. Ik maak hier geen onderscheid tussen.

De huidige bio industrie en natuurdestructie is gebaseerd op het idee dat wij levende wezens beoordelen op nut.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di mar 10, 2020 11:33 am

Persistence schreef:
di mar 10, 2020 11:24 am
Appelflap schreef:
di mar 10, 2020 11:06 am
Heyoka schreef:
Appelflap, wanneer ga je nou eens kappen met deze onzin, het is niet eens grappig meer. Of geloof je hier echt in ?
Man man man, of liever vrouw vrouw vrouw.....

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di mar 10, 2020 11:49 am

Persistence schreef:
1) Filosofische inzichten komen niet zomaar uit de lucht vallen maar hebben tijd nodig om te rijpen. Dus daar kun je een (net afgestudeerd) filosoof niet op beoordelen.
Bron? Geldt dat anno 2020? In een maatschappijj waar je je ideeen direct online kunt zetten? Ik denk dat dat allang niet meer geldt. Iedere filosoof en andere burger kan ieder filosofisch inzcht van wie dan ook in near real-time ontvangen. Daar hoeven dus niet meer generaties over heen te gaan voordat de ideeen verspreid zijn, overpeinsd zijn etc. Dat hoeft nu volgens mij echt nbiet langtr dan een paar dagen tot max jaren te duren.
Persistence schreef:
2) Daarnaast is het juist veelzeggend als de maatschappij a) geen gehoor geeft aan een filosofisch idee of b) niet geinteresseerd of onwetend is. De filosoof staat per definitie vaak juist zowel in als buiten de maatschappij, om in staat te kunnen zijn de maatschapij een spiegel voor te houden. De waarheden over onze samenleving zijn niet altijd wenselijk voor diegenen wiens eigen belangen zwaarder wegen dan de common values. Dus ook daar kun je een filosoof of een filosofisch idee niet op beoordelen.
Daar heb ik het niet over. Als niemand, maar dan dus ook echt niemand, dus ook geen universeiten, charitatieve instellingen, regeringen, think tanks (en geloof me er zijn in deze moeilijk wereld echt nog genoeg instellingen die graag de maatschappij een spiegel voorhouden en daar geld in willen steken), er brood in ziet. Dan ehm.... ziet niemand dus ook maar enige nuttigs in je inzichten. Ik zie dan niet waarom iemand je zou moeten onderhouden.
Persistence schreef:
Wie zegt dat ouderen geen nut hebben? En we betalen toch allemaal mee aan de zorg van ouderen? Omdat we zelf ook ooit oud worden? Worden we soms ook allemaal ooit filosoof? Nee dus. Zijn ouderen nog in staat zichzelf te onderjhouden? Nee dus. Is een filosoof (mits niet bejaard of gehandiucapt) dat? Ja dus. Prima als dat kan met filosofie, maar indien niet. Dan gaat ie maar werken in de Aldi.
Persistence schreef:
4) het systeem faciliteert universiteiten en maakt het mogelijk om die studie's te volgen. Dan zou het systeem ook ervoor moeten zorgen dat die mensen op niveau moeten kunnen functioneren, zoniet is het systeem als een geheel malfunctioneel
Nee, helemaal niet 'als geheel'. Complete onzin. En nee, het systeem is niet verantwoordelijk voor de keuzen van individuen, niet compleet verantwoordelijk voor de kwaliteit welke individuen na afstuderen blijken te hebben, niet verantwoordleijk voor bewegingen in de maatschappij etc etc. En zo werkt academia en wetenschap ook helemaal niet. Studenten, leraren, wetenschappers, zij willen weten, ontdekken etc. Zie de miljarden proefdieren die we er door heen gejaagd hebben en zullen blijven doen. Het is aan de aamtschappij en haar (hopelijk democractisch gekozne) vertegenwoordigers dat te sturen. Dat academischie instituten zelf waar voor hun eieren kiezen en t aantal plaatsen reguleren voor sommige studies getuigt gelukkig van inzicht. Getuigt gelukkig van t feit dat ze zelf ook wel snappen dat de wereld niet op een ongelimiteerd aantal filosofen zit te wachten.
Persistence schreef:
5) Juist in deze tijden hebben we meer en nieuwe filosofische inzichten nodig om de samenleving enigszins leefbaar te houden en om uberhaubt te kunnen spreken van een samenleving. Want wat betekent een samenleving als we alle mensen gaan beoordelen op "nut" en geen verantwoordelijkheid voelen voor een ander ? De antwoorden op deze en andere belangrijke vragen zal een filosoof je geven.
Prima. Maar, nogmaals, als NIEMAND brood in je filosofische inzichten ziet, je collega's niet, je regering niet, geen enkel fonds, dan heb je dus pech. Dan ga je maar vakkenvullen. Lijkt me de normaalste zaak van de wereld. Als je als afgestudeerd automonteur niet aan de bak komt, ga je toch ook gewoon schilderen of whatever? Of, om de analogie wat beter te maken, als je uitvindingen of wetenschappelijke ontdekkingen, echt geen enkel draagvlak vinden waar te r wereld dan ook, ook niet na enkele maanden, en niemand je meer wil funden, dan is t toch ook gewoon tijd om jezelf achter de oren te krabben en maar eens bij de Aldi een open sollicitatie te verrichten? Ik zie niet in waarom dat voor filosofen niet zou gelden.

Conclusie: Wij hebben MEER filosofische geluiden nodig in de huidige en toekomstige maatschappij.
[/quote]

dako

Bericht door dako » di mar 10, 2020 12:03 pm

Ik ga een kip uit de kiloknalleraanbiedingen kopen en opvreten voor elke zinloze niks toevoegende metadiscussiepost in dit kuttopic.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Heyoka

Bericht door Heyoka » di mar 10, 2020 12:05 pm

dako schreef:
di mar 10, 2020 12:03 pm
Ik ga een kip uit de kiloknalleraanbiedingen kopen en opvreten voor elke zinloze niks toevoegende metadiscussiepost in dit kuttopic.
En voor elke nuttige bijdrage (mijn bijdrages), ga je een jaar vegan eten?
Dan vind ik het ok.

Persistence

Bericht door Persistence » di mar 10, 2020 12:16 pm

dako schreef:
di mar 10, 2020 12:03 pm
Oh kijk eens aan, de offtopic politie is weer eens mooi op tijd gearriveerd. Maar waarom staat je CAPSLOCK UIT ?

Persistence

Bericht door Persistence » di mar 10, 2020 12:17 pm

Wacht eens, zei ik offtopic politie ? Ik bedoelde natuurlijk de OFFTOPIC NAZI.

dako

Bericht door dako » di mar 10, 2020 1:24 pm

Whatever joh.

Dit forum is de laatste maanden enorm kut geworden en het verbaast me niks dat er nog drie man over zijn. Merk dat er voor mezelf ook steeds minder lol te beleven is.
Zoek maar even uit met z'n drieën hier, ik geloof het wel voor een week of wat.
Laatst gewijzigd door dako op di mar 10, 2020 1:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Persistence

Bericht door Persistence » di mar 10, 2020 1:27 pm

dako schreef:
di mar 10, 2020 1:24 pm
Oftopicpolitie?
Mwah. Het leuke is dat er sinds jij en Fusion in elk klotetopic aan het bazelen zijn, steeds minder mensen op het forum komen.

Doe ermee wat je wilt.
Goh, en jij noemt iedereen (en m.n. Appelflap) een jankmuil terwijl 40% van jouw posts alleen maar gezeik is dat anderen offtopic gaan. Geef het goede voorbeeld zou ik zeggen.

P.s. Wij waren niet eens offtopic.

dako

Bericht door dako » di mar 10, 2020 1:29 pm

Ja, zie m'n edit. Dacht al mijn eerdere reactie weer een discussie uit zou gaan lokken, en dat geloof ik nu wel.

Doei he.

Persistence

Bericht door Persistence » di mar 10, 2020 1:29 pm

dako schreef:
di mar 10, 2020 1:24 pm
Oftopicpolitie
Wat probeer je met deze stijlvorm duidelijk te maken, kun je expliciet zijn ?
dako schreef:
di mar 10, 2020 1:29 pm
Ja, zie m'n edit. Dacht al mijn eerdere reactie weer een discussie uit zou gaan lokken, en dat geloof ik nu wel.

Doei he.
Alstu: :finger:

Persistence

Bericht door Persistence » di mar 10, 2020 1:43 pm

.
Laatst gewijzigd door Persistence op za apr 04, 2020 11:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di mar 10, 2020 1:53 pm

@dako: we discussieren over t algemeen in de daarvoor bedoelde topics. Als je daar niet tegen kan, sla je dat toch gewoon over? Overigfens betwijfel ik of t door Persistence en mij komt, volgens mij is dat forum al heel, heel lang erg stil.

Persistence

Bericht door Persistence » di mar 10, 2020 1:55 pm

We schrijven in de sectie: Home>Forum>overzicht>Vrije tijd>Spiritualiteit, Geloof, Filosofie en Wetenschap

En Dako zit te janken dat we een filosofische meta-discussie houden, in de sectie: Spiritualiteit, Geloof, Filosofie en Wetenschap

Wat een faalhaas.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di mar 10, 2020 2:43 pm

Faalhaas, mooi. Dat woord heb ik 18 jaar geleden ofzo hier voor het eerst gezien.

18 jaar geleden. :cry:
Last.fm profiel
Facebook band

We can't afford to stay neutral on a moving train!

Heyoka

Bericht door Heyoka » di mar 10, 2020 2:53 pm

Niet zo opscheppen joh, je bent hier nog maar 17 jaar.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di mar 10, 2020 2:59 pm

Oude tijden herleven :) Straks nog een topic over de Sugababes, een MetalFancy contest, wordt gezelluuuug!

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di mar 10, 2020 3:49 pm

Heyoka schreef:
di mar 10, 2020 2:53 pm
Niet zo opscheppen joh, je bent hier nog maar 17 jaar.
Ik post 17 jaar, lees al langer.

Wijsneus.
Last.fm profiel
Facebook band

Heyoka

Bericht door Heyoka » di mar 10, 2020 4:48 pm

Daar geloof ik geen reet van.

Opschepper.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di mar 10, 2020 4:52 pm

O. Nou. Lekker boeiend.
Last.fm profiel
Facebook band

Heyoka

Bericht door Heyoka » di mar 10, 2020 5:35 pm

Faalhaas.

Krimhild

Bericht door Krimhild » di mar 10, 2020 10:07 pm

Ik herhaal: wauw.
The Devil’s Blood twice a day
Keeps the dourness at bay

Persistence

Bericht door Persistence » za apr 04, 2020 11:37 am

Afhaalpunt met biologische streekproducten een succesnummer tijdens coronacrisis:

https://www.rijnmond.nl/nieuws/194043/A ... ronacrisis

Persistence

Bericht door Persistence » zo apr 19, 2020 6:47 pm

https://www.worldanimalprotection.org/p ... oronavirus

9 March 2020: New research reveals poor animal welfare practices, in the trade and farming of wild animals and livestock, which provides the perfect breeding ground for viruses to mutate and spread. If animal welfare laws aren’t improved, we face the risk of disease outbreaks becoming more frequent. This is just one of the ways that governments are failing to protect animals and people, says a recent report by World Animal Protection.

Persistence

Bericht door Persistence » wo apr 29, 2020 1:43 pm

Ik kwam hier zojuist via een update over kamervragen die gesteld zijn door een PvdD kamerlid achter :

Reactie politie: https://www.politie.nl/nieuws/2020/maar ... onden.html

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo apr 29, 2020 1:59 pm

Echt verschrikkelijk om te zien. Zo onnodig, zo weinig verstand van hondengedrag.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do mei 21, 2020 4:26 pm

Persistence

Bericht door Persistence » di mei 26, 2020 8:06 pm

Goed nieuws:

Niet langer de minister van Landbouw maar de minister van Volksgezondheid is nu eindverantwoordelijk bij de preventie en bestrijding van dierziekten die een bedreiging vormen voor de volksgezondheid. Een overgrote meerderheid van de Tweede Kamer schaarde zich vandaag achter dit voorstel van de Partij voor de Dieren. Fractievoorzitter Esther Ouwehand spreekt van ‘een historische overwinning’.

https://www.partijvoordedieren.nl/nieuw ... er-van-vws

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » di mei 26, 2020 8:44 pm

Hulde, toch nog iets goeds aan corona over gehouden. Ook tof hoe zo'n kleine partij gewoon steevast punten aanlevert die wel serieus genomen (moeten) worden.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Heyoka

Bericht door Heyoka » di mei 26, 2020 9:06 pm

Gaaf inderdaad! Had het nog niet meegekregen.

Krimhild

Bericht door Krimhild » di mei 26, 2020 10:44 pm

duimpje!

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo jun 03, 2020 1:49 pm

Petitie ter bevordering van de ecologische transitie binnen het Europese boerenbedrijf:

https://act.wemove.eu/campaigns/industr ... 0200527_EN

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo jun 03, 2020 2:16 pm

done uiteraard. Ik ben lid van Avaaz en changeorg etc en teken regelmatig petities. Aanrader om je in te schrijven daar!

Persistence

Bericht door Persistence » wo jun 03, 2020 2:41 pm

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di jun 09, 2020 11:25 am

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jun 09, 2020 12:37 pm

👍🏻

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » za jun 13, 2020 8:49 am

Ik hoop t. Als ik geen dochter zou hebben: had ik me de houding van "krijg maar de tering allemaal laat t maar snel eindigen met die mensheid" kunnen veroorloven.

Heyoka

Bericht door Heyoka » za jun 13, 2020 10:56 am

Appelflap schreef:
za jun 13, 2020 8:49 am
Ik hoop t. Als ik geen dochter zou hebben: had ik me de houding van "krijg maar de tering allemaal laat t maar snel eindigen met die mensheid" kunnen veroorloven.
Begrijpelijk.

Ik heb me de laatste tijd verder verdiept in de prognose van de gevolgen van de opwarming van de aarde.
Dit is niet best. In dat opzicht is het ook in het belang van je dochter dat je daar aandacht voor hebt.
Op dit moment geven de modellen aan dat in 2100 het de zeespiegel zo'n 5 tot 7 meter hoger is dan nu.
De Deltawerken zijn ooit gebouwd voor een bedrag van omgerekend 140 miljard euro. Die moesten een zeespiegelstijging van 40 cm opvangen.
In 2050 gaan we echt wat merken van de opwarming van de aarde. Vanaf dan moeten we gaan beslissen of we steden als Den Haag, Haarlem en Delft op gaan geven, of dat we bizarre plannen gaan maken om het zeewater tegen te houden. Bizar, omdat je dan dijken moet gaan maken van meer dan 2 meter hoog. Als je dat doet, moet je continue zand op gaan spuiten en bizarder nog: het water dat door rivieren wordt aangevoerd vanuit de rest van Europa, moet je over die dijk de zee in pompen. Om dat allemaal te realiseren heb je een bedrag nodig dat een veelvoud is van 140 miljard euro. Bedragen die gelijk liggen aan het BNP. Dat kunnen we als land met geen mogelijkheid voor elkaar krijgen. Ik raad je aan om je dochter Duits in haar vakkenpakket te laten...

Je kunt denken dat ik een doomdenker ben. Dat mag. Dit is echter gebaseerd op wat wetenschappers in Nederland zeggen, maar ook wat te lezen is rapporten van de Verenigde Naties.
Ik vind het ongelooflijk dat er zo weinig aandacht voor is. De wetenschappers zijn met man en macht de alarmbellen aan het luiden en wij maken ons druk over de meest onbenullige dingen.
Volgens mij spaarde de generatie van mijn ouders geld zodat de kinderen konden gaan studeren. Ik weet niet wat ouders van nu doen voor hun kinderen, maar een plan hebben zodat ze over 30 jaar er nog een beetje warmpjes bij zitten, zou toch wel handig zijn denk ik.

Kees

Bericht door Kees » za jun 13, 2020 11:01 am

Goed punt Heyoka: komt het niet overeen met de kern van dat boekje van Rutger Bregman?

Heyoka

Bericht door Heyoka » za jun 13, 2020 11:29 am

Kees schreef:
za jun 13, 2020 11:01 am
Goed punt Heyoka: komt het niet overeen met de kern van dat boekje van Rutger Bregman?
Zijn pamflet ja. Alleen wordt daarin nog gedaan alsof er hoop is.
Als je die rapporten van de VN leest, dan zie je dat we 50 gigaton CO2 uitstoten per jaar. We moeten naar 4 gigaton CO2 toe.
Het akkoord van Parijs heeft als doel max. 2 graden celcius opwarming van de aarde, maar liever nog 1,5 graad.
Het beleid dat is afgesproken en als dat daadwerkelijk ook allemaal wordt uitgevoerd, gaat naar 3,2 graad. Het is gewoon veruit niet genoeg.
En dan hebben we nog een heleboel andere problemen: de bevolking gaat tot aan 2100 groeien naar 11 miljard. Dat is bijna 1,5 keer zoveel mensen dan nu.
Bovendien gaat er een redelijk grote groep mensen welvarender leven. Meer welvaart staat gelijk aan meer vervuilen.
Als je ziet wat we hadden moeten doen tot nu toe, en wat we gedaan hebben, dan is dat, ondanks de afspraken, nog veel te weinig. In plaats van minder uitstoten jaarlijks, wordt er ieder jaar nog meer broeikasgassen uitgestoten. En dat ondanks het laaghangende fruit. Hoe meer stappen je neemt, hoe zwaarder de stappen zullen zijn die je dan nog kunt zetten.

En zelf denk ik dat het niet zal blijven bij klimatologische gevolgen. Als straks weer extremer wordt en er grotere delen van de aarde onbewoonbaar worden, dan moeten mensen gaan verhuizen. En we hebben in Europa al vrij moeilijk gedaan met de Syriërs. En dat is nog maar het begin. Ik geloof er niets van dat als mensen op andere delen van de wereld niets meer te eten hebben, dat ze rustig gaan wachten tot ze doodgaan. Die komen hierheen. En wat heeft dat allemaal voor gevolg? Oorlog misschien?

Je ziet, het lukt me niet om geen doomdenker te zijn als het over de toekomst van de aarde gaat.
Je hoort wel eens van mensen die bang zijn voor iets wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren. Ik vond dat altijd maar rare mensen. Inmiddels ben ik er zelf 1 geworden en ik heb al tegen mijn vriendin gezegd dat als we gaan verhuizen ik naar een plaats wil dat hoog genoeg ligt.
Ben ik nu gek geworden?

Crises

Bericht door Crises » zo jun 14, 2020 8:57 pm

Heyoka schreef:
za jun 13, 2020 11:29 am

En zelf denk ik dat het niet zal blijven bij klimatologische gevolgen. Als straks weer extremer wordt en er grotere delen van de aarde onbewoonbaar worden, dan moeten mensen gaan verhuizen. En we hebben in Europa al vrij moeilijk gedaan met de Syriërs. En dat is nog maar het begin. Ik geloof er niets van dat als mensen op andere delen van de wereld niets meer te eten hebben, dat ze rustig gaan wachten tot ze doodgaan. Die komen hierheen. En wat heeft dat allemaal voor gevolg? Oorlog misschien?
Je denkt dat Europa zo bewoonbaar gaat blijven als het weer extremer gaat worden?
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Heyoka

Bericht door Heyoka » zo jun 14, 2020 9:04 pm

Crises schreef:
zo jun 14, 2020 8:57 pm
Heyoka schreef:
za jun 13, 2020 11:29 am

Je denkt dat Europa zo bewoonbaar gaat blijven als het weer extremer gaat worden?
Ik denk dat eerst Afrika naar de klote gaat en dan Amerika zowel zuid als noord en alles daartussenin.
Europa gaat het langst kunnen uitzingen denk ik, net als China.
Natuurlijk niet op alle plekken. En ik heb hier echt verder geen idee van wat wetenschappers zeggen. Maar voor zover ik weet hebben Afrikanen nu al veel last van de klimaatverandering, bijv. die sprinkhanenplaag die nu woedt. Voor zover ik weet heeft Amerika nu al geen geld om wegen te onderhouden. Ik krijg steeds vaker te horen dat ze eigenlijk al failliet zijn. Ik denk dus dat Europa iets meer middelen heeft om zich te kunnen verweren tegen klimaatveranderingen. Maar goed, dat blijft toch een beetje gissen voor mij en ik heb hier eigenlijk helemaal geen verstand van.

Crises

Bericht door Crises » zo jun 14, 2020 9:10 pm

Zoek maar eens op wat er gebeurt als de golfstroom ermee ophoudt. (Iets wat waarschijnlijk binnen 1 of 2 generaties zal gebeuren door het smelten van de ijskap boven ons.) Europa, en vooral west Europa leeft behoorlijk boven zijn stand, klimaattechnisch gezien, door die golfstroom.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Crises

Bericht door Crises » zo jun 14, 2020 9:12 pm

Heyoka

Bericht door Heyoka » zo jun 14, 2020 9:25 pm

Crises schreef:
zo jun 14, 2020 9:12 pm
Nog meer slecht nieuws:
https://www.theguardian.com/environment ... al-heating?
Wow. Dat stuk had ik nog niet gelezen. Het is zo ontzettend alarmerend en toch kijken we het als mensheid apathisch aan, gaan we maar gewoon door. We doen wel iets. Alsof je de medicijnen aan je zusje meegeeft om ze snel mogelijk naar oma te brengen en ze onderweg rustig fluitend om zich heen kijkt, elk bloemetje inspecteert, langs de rand van de vijver naar de vogels gaat staan kijken en vervolgens 3 dagen later bij je inmiddels dode oma aankomt.

Plaats reactie