Eerstegeneratiestudenten

Voor al je zaken die je niet kan verklaren
Plaats reactie
Persistence

Eerstegeneratiestudenten

Bericht door Persistence » vr sep 11, 2020 1:17 pm

Ik las laatst dit* artikel in de Groene waarin wordt gesteld dat:

Studenten wier ouders zelf niet naar de hogeschool of universiteit gingen, hebben het vaak zwaarder dan studenten uit een academisch nest. Een achterstand, een lager zelfbeeld, een loyaliteitsconflict met thuis. Hoe kunnen opleidingen hun tegemoetkomen?
(...)
‘Eerstegeneratiestudenten lopen in de buitenbaan. Ze hebben het zélf voor elkaar gekregen’, is de uitleg van Mick Matthys. ‘Thuis heerst niet het intellectuele klimaat dat andere studenten wel kennen’, stelt Matthys. ‘Dat moeten ze compenseren.’

* https://www.groene.nl/artikel/in-de-bui ... vmRjgaCyZs

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden? Zijn er hier mensen die de eerste waren, in eigen familie en kring, die een opleiding aan een HBO of een uni hebben afgerond? Zo ja, hoe ervaarde je dat dan? En je omgeving? Wat voor invloed heeft deze situatie op je relatie met je familieleden en (oude) vrienden gehad?

Joris
Contacteer:

Re: Eerstegeneratiestudenten

Bericht door Joris » vr sep 11, 2020 1:45 pm

onzin....

Zelf TU gedaan.
niet één van mijn ouders, grootouders, of ooms en tantes (>20) hebben gestudeerd (lag ook aan de kansen die ze kregen. Opa was boer, werken was belangrijker).
Van alle neven / nichten een paar en een enkeling WO.
mijn broertje heeft middelbare school niet eens afgemaakt (al is die wel net zo intelligent). Mijn andere broertje is ook niet verder gekomen dan VWO diploma.

Mijn vrienden van school uiteraard allemaal wel, maar vriendenclub van het voetbal allemaal niet.

Ik heb het niet als storend, moeilijk of wat dan ook ervaren. Hoefde me ook niet te bewijzen, ofzo.
Relatie met iedereen is goed, maar we zitten thuis niet diepzinnig te filosoferen en moeilijke termen te gebruiken. Gelukkig niet, zelfs.

Heb ook nooit enige behoefte gehad om 'intellectuele' gesprekken te voeren. Wat dat dan ook mag zijn...

Ook op school/uni heb ik me nooit minder gevoeld hierdoor. Maar de 'doorgefokte' studenten (studentencorps, verenigingen), die überballo's, daar kon ik dan wel weer extreem weinig mee.

alsof we niet al genoeg 'slachtoffers' hebben tegenwoordig. Laten we van de eerstegeneratie studenten ook eens een groepering maken die het moeilijk heeft. Hebben we er weer een groep zielepieten bij, die door iets of iemand tegemoet gekomen moeten worden.
Laatst gewijzigd door Joris op vr sep 11, 2020 2:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » vr sep 11, 2020 2:01 pm

Vader middelbare landbouwschool, moeder verpleegster. Beiden dus wel beroepsopleiding, maar geen WO of HBO niveau. Vader was degene die hogere landbouwschool had moeten doen als "slimste" van de drie kinderen van mijn grootouders (ook boerenfamilie), maar hij kwam er niet toe om te studeren. Onbegrip van zijn kant wat het is om te studeren enerzijds en anderzijds projectie van zijn gemiste kans / spijt op een hoger diploma hebben wel voor wat intergenerationele conflicten gezorgd ja. Tel daarbij op dat ik een onuitstaanbare, querulante en intense puber / adolescent was; lastige periode. :'-)
Last.fm profiel
Facebook band

We can't afford to stay neutral on a moving train!

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » vr sep 11, 2020 2:18 pm

Joris schreef:
vr sep 11, 2020 1:45 pm
onzin....

Zelf TU gedaan.
niet één van mijn ouders, grootouders, of ooms en tantes (>20) hebben gestudeerd (lag ook aan de kansen die ze kregen. Opa was boer, werken was belangrijker).
Van alle neven / nichten een paar en een enkeling WO.
mijn broertje heeft middelbare school niet eens afgemaakt (al is die wel net zo intelligent). Mijn andere broertje is ook niet verder gekomen dan VWO diploma.

Mijn vrienden van school uiteraard allemaal wel, maar vriendenclub van het voetbal allemaal niet.

Ik heb het niet als storend, moeilijk of wat dan ook ervaren. Hoefde me ook niet te bewijzen, ofzo.
Relatie met iedereen is goed, maar we zitten thuis niet diepzinnig te filosoferen en moeilijke termen te gebruiken. Gelukkig niet, zelfs.

Heb ook nooit enige behoefte gehad om 'intellectuele' gesprekken te voeren. Wat dat dan ook mag zijn...

Ook op school/uni heb ik me nooit minder gevoeld hierdoor. Maar de 'doorgefokte' studenten (studentencorps, verenigingen), die überballo's, daar kon ik dan wel weer extreem weinig mee.

alsof we niet al genoeg 'slachtoffers' hebben tegenwoordig. Laten we van de eerstegeneratie studenten ook eens een groepering maken die het
Het is onzin omdat jij één tegenvoorbeeld hebt?
Ik ben langer dan Lennert.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » vr sep 11, 2020 2:41 pm

Kijk, nu begin je logica toe te passen B. Kudo's!
Last.fm profiel
Facebook band

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » vr sep 11, 2020 3:37 pm

Heidewolf schreef:
vr sep 11, 2020 2:18 pm
het IS geen onzin. ik VIND het onzin.

ditzelfde kun je op alles toepassen.

- eerstegeneratie miljonair
- eerstegeneratie homo (tweedegeneratie homo is zeldzaam :D)
- eerstegeneratie CEO
- eerstegeneratie veganist
- eerstegeneratie linkse of rechtste activist
- eerstegeneratie intellectueel beperkte

Kunnen het allemaal moeilijker hebben met de familie of met hoe ze zich in bepaalde kringen moeten gedragen.

zoals gezegd, moeten niet van iedereen slachtoffers maken van iets. Beetje klaar mee.

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » vr sep 11, 2020 3:45 pm

Bedankt voor je verduidelijking en succes met je slachtoffercomplex.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » vr sep 11, 2020 3:46 pm

Wat ben je soms toch overdreven kort door de bocht, Joris. Wat Heidewolf al aangeeft: voor sommige mensen is het wel lastiger, omdat zij niet direct aan iets kunnen relateren. Het is volgens mij ook niet bedoeld om ze weg te zetten als zielepieten, maar om te kijken naar hoe je het proces voor hun kunt vergemakkelijken. Dat jij je daar niets bij kunt voorstellen, is een andere zaak. 'Beetje klaar mee.' Wat je zegt is allicht waar: voor iedere 'eerstegeneratie-X' kan vanalles lastig zijn. Neemt niet weg dat we daar voor specifieke zaken, door specifieke personen en instanties, wat aan kunnen of willen doen. Fijn dat jij je schijnbaar goed gered hebt, maar je hoeft niet zo hard te zijn voor de rest, omdat je hun situatie niet kunt inschatten.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr sep 11, 2020 3:56 pm

Heidewolf schreef:
vr sep 11, 2020 2:18 pm
Kwou ut nie zegguh
Flikker op met je homofobie

Heyoka

Bericht door Heyoka » vr sep 11, 2020 4:00 pm

Ik heb me in zo'n beetje alle werelden wel begeven. Ik begon op de HAVO. Ik kon over naar de tweede klas, "maar dan moest ik wel meer huiswerk gaan maken", waarop mijn moeder direct zei: dan gaat ie naar de MAVO. Ik vond het prima, want dat was veel dichterbij huis en hoefde ik niet dagelijks een eind te fietsen. En verder had ik geen idee waarom ik voor het een of het ander zou kiezen. Het vooruitzicht dat geen docent het meer over huiswerk zou hebben stond me wel aan (al was dat niet heel reëel natuurlijk). Na de MAVO ben ik MTS gaan doen. Mijn vader had een bedrijfje en dat was logisch. Ik had geen idee wat ik wilde en school was een plek waar volwassenen/vijanden mij onder controle probeerden te houden. De MTS precies gedaan wat is moest doen: zo min mogelijk maar net genoeg om over te gaan naar volgende klas. Het laatste jaar was een stage jaar, maar die hoefde je niet te doen om toegelaten te worden aan het HBO. Toen ben ik milieukunde gaan studeren. De eerste les zei een docent: je mag zelf weten of je komt of niet, maar als je niet komt, laat het ons dan even weten, zodat wij ons geen zorgen hoeven te maken. Vanaf toen heb ik nooit meer gespijbeld en was ik in principe altijd op tijd. Ik weet niet of ik in mijn MTS-tijd wel eens op tijd ben gekomen. Ook op de MAVO koos ik mijn momenten om niet op tijd te komen. Toen milieukunde klaar was ben ik filosofie gaan studeren, omdat ik nog niet wilde gaan werken en ik buiten mijn studie milieukunde voor het eerst in aanraking was gekomen met filosofie. Dat leek me wel wat. De periode tijdens filosofie was een lastige op persoonlijk vlak, met name de eerste jaren.
Waarom dit hele verhaal? In mijn MTS periode heb ik veel lol gehad, maar te weinig uitdaging. Ik heb in mijn vrije tijd me wel in van alles verdiept. Op de universiteit had ik wat minder aansluiting bij medestudenten. Nu is dat wel redelijk gebruikelijk vermoed ik bij filosofie, want eigenlijk doe je daar alles alleen. Ik heb er wel mijn vriendin aan over gehouden. Ik zag wel duidelijk verschillen met veel andere medestudenten: sommigen hadden ouders die gestudeerd hadden. Zij hadden een voorsprong op bepaalde vlakken. Bijvoorbeeld wat betreft baantjes. Sommige hadden goede, leuke bijbaantjes via hun ouders om te programmeren bijv.. Ik had ook leuk werk, ik werkte in het bedrijf van mijn vader, maar dat droeg niet zo bij aan mijn carrière. En op de werkvloer kwam ik in contact met de onderkant van de maatschappij. En daar vond ik geen aansluiting, al kon ik ook wel lol hebben, maar een goed gesprek zit er niet in. Maar ik miste op de universiteit wel een soort realisme waar mensen aan de onderkant van de maatschappij mee te maken hebben.
Mijn vader heeft nog een middenstandsdiploma gehaald, om zijn bedrijf te kunnen runnen. Mijn moeder is volgens mij op haar 15e gestopt. En daarvoor kwam ze al niet vaak op school. Mijn opa (die ik nooit gekend heb) hield haar vaak thuis om te werken. Als het schoolhoofd dan langs kwam, kon ie haar alleen meenemen als hij zou zorgen voor iemand anders die kwam helpen. Wat er natuurlijk in resulteerde dat ze thuis moest werken. Overigens heeft ze dat nooit erg gevonden. Mijn moeder heeft niet veel op met school. Je hebt het niet nodig om goed terecht te komen, met haarzelf als voorbeeld daarvan. En daar heeft ze ergens wel een punt. Mijn vader is altijd wel trots geweest dat ik dit allemaal ben gaan doen, al had hij het ook leuk gevonden als ik zijn bedrijf had overgenomen.
Mijn huidige werkgever heeft ook gestudeerd en zijn vader was professor. Ik merk dat hij in zijn jeugd veel aangeboden heeft gekregen. Zo kwam hij met allerlei vakken in contact en heeft zich in van alles kunnen verdiepen. Dat is iets wat ik wel gemist heb, al zal ik dat mijn ouders nooit kwalijk nemen. Het aantal beroepen waaruit mijn ouders dachten dat de keuze was, was zeer beperkt, maar overzichtelijk. Ik heb het allemaal zelf moeten uitvinden. Achteraf had ik graag diergedrag willen studeren, maar ik heb nooit geweten dat het een vak is, dat het bestudeerd kon worden. Dat is jammer. Maar druk heb ik nooit mogen ervaren. Mijn moeder vond het geen enkel probleem als ik geen huiswerk maakte (of nou ja, prima, ze had geen zin in discussies en vond dat ik de consequenties zelf maar moest dragen, of misschien was ik toch niet voor rede vatbaar en zou ook dit weer alleen maar tot ruzie leiden). Ik heb altijd wel medelijden met mensen die door hun ouders gepusht worden om zo hoog mogelijk te gaan studeren. Alsof hoog gelijk staat aan het meeste geluk. Bij mijn moeders kant van de familie is iedereen gelijk, ongeacht de studie die je hebt afgerond. Ik kan op een familiebijeenkomst komen en zeggen dat ik filosofie afgerond heb en dan zegt iedereen: goed gedaan. En als iemand anders zegt dat ie z'n MAVO heeft afgerond, dan is dat net zo goed en zegt iedereen ook: goed gedaan. Daarna wordt het bier erbij gehaald en doen we waar het uiteindelijk omdraait. En daarover gesproken, dit doet me denken aan een anekdote met een collega die ook bij mijn vader werkte: Hij werkte liever dan hij naar school ging, maar hij was eigenlijk best slim. we zaten wat schroefjes in elkaar te draaien en hij zei dat het geestdodend werk was. Ik zei dat het werk ideaal was om ondertussen na te denken over de zin van het leven. Waarop hij zei: als ik nadenk over de zin van het leven, dan zie ik allemaal glaasjes bier. Ik denk dat hij daar eigenlijk wel de kern van de zin van het leven te pakken had. Veel meer dan alles wat ik gehoord heb van medestudenten bij filosofie, die er hun studie van gemaakt hadden.

Spawn999

Bericht door Spawn999 » vr sep 11, 2020 4:27 pm

Jeeezus wat veel tekst!
Swiss Woman Doctor: You killed him.
Herbert West: No, I did not. I gave him life.

Heyoka

Bericht door Heyoka » vr sep 11, 2020 4:36 pm

Spawn999 schreef:
vr sep 11, 2020 4:27 pm
Jeeezus wat veel tekst!
En het beweegt niet eens!
sorry, lamlul.

Metalheank

Bericht door Metalheank » vr sep 11, 2020 4:45 pm

Mijn broer en ik waren de eersten (universitair), maar 0 problemen mee gehad omdat mijn ouders studeren erg stimuleerden en altijd al over allerlei onderwerpen met ons spraken: wereldproblemen, maatschappij, geschiedenis. Veel algemene interesse. Maar ik kom erachter dat dat allesbehalve vanzelfsprekend is, dus ik kan me voorstellen dat anderen die de eersten zijn er veel last van kunnen hebben.
Ik weet alleen niet of ik een academische studie kan aanraden.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw

Persistence

Bericht door Persistence » vr sep 11, 2020 6:10 pm

Interessante meningen en ervaringen!

Persoonlijk had ik zelfs op het VWO geen flauw benul van wat een universiteit is of moest voorstellen. Ik stond dan ook letterlijk met een open mond om mij heen te kijken toen ik voor de eerste keer naar een "echte" campus ging met tientallen gebouwen, hoog en laag, groot en klein. Ik voelde me opeens, lichtelijk in paniek, net zo klein als Kafka's Gregor Samsa. Hoe de fuck moest je hier op tijd het gebouw vinden waar je moest wezen bijvoorbeeld? Dit soort absurd triviale vragen :'). Mijn ouders hebben me niet wegwijs in die wereld kunnen maken omdat ze zelf niet gestudeerd hebben. Vaak werd er niet over gesproken maar ik merkte vooral aan mijn moeder dat ze het soms erg lastig vond dat ze mij nergens mee kon steunen. Ze zei hoogstens “heb jij je huiswerk al af?”, wetende dat ik haar met gemak voor de gek zou kunnen houden. Mijn pa vond het allemaal wel best, die ondertekende vrijwillig mijn spijbelbriefjes waarop stond dat ik naar de tandarts moest terwijl ik ging lamballen in de stad met vrienden (schoolverlaters). Hij vond alles ok maar ik moest wel beloven dat ik niet Slayer of Rammstein ("afgrijselijke satanistenherrie") zou draaien terwijl hij aan het bijkomen was van een nachtdienst. Zij wisten dus totaal niet waar ik mee bezig was maar ze hebben me altijd gesteund, zonder te pushen, om alles eruit te halen wat erin zit. Daar ben ik ze dan ook heel erg dankbaar voor. Daar waar vele vrouwelijke leeftijdsgenoten in mijn omgeving zo net na hun 18e gingen trouwen en kinderen krijgen, stond ik zelf iedere ochtend om 6.00 op, om slepend met m’n zware laptoprugzak (die krengen waren een paar jaar geleden nog erg zwaar ja) naar “school” te gaan (ik noemde uni ook school :') ). Ik kwam ze weleens tegen die meiden waarmee ik gewerkt had en ze begroetten me vaak met een blik van medelijden, zij achter een babywagen en ik slepend met mijn monstertas :'). Ik liet mijn “oude ik” letterlijk achter zodra ik mijn kansenwijk uitfietste onderweg naar school. Het leek wel alsof ik in twee werelden leefde. Eentje waar moeilijk doen niet in dank werd afgenomen en het leven van de “hard knocks” en de ander waarin je alles, zelf, met je hersenen moest doen en je ook anders moest gedragen. In mijn opvoeding had ik namelijk geleerd dat het niet gewaardeerd is om sterk aanwezig te zijn en overal een mening over te hebben terwijl medestudenten letterlijk ALLES behalve bescheiden waren. Je komt er dan achter dat je opvoeding eerder een beperking is dan een stok achter de deur. Achteraf gezien heb ik met een nattevingerwerk mijn studie uitgekozen, puur met het idee dat het een “nuttige” studie moest zijn waarmee je niet aan de lopende band geestdodend werk zou hoeven te doen. Want dat was de wereld waar ik vandaan kwam en tegelijkertijd ook mijn schrikbeeld. Zowel mijn grootouders en ouders waren diehard arbeiders die onderbetaald werk deden waarvoor de meeste landgenoten hun bed niet willen uitkomen en neem ze het eens kwalijk, mijn opa was helemaal uitgeleefd zodra hij de 60 passeerde. Dankzij hun zelfopoffering en mijn eigen nieuwsgierigheid, heb ik een leven kunnen leiden waarin ik (i.t.t. tot mijn vroegere generaties) heb mogen groeien. Dat terwijl ik als kind zijnde dacht dat het hoogst haalbare in het leven het stichten van een familie was. Al met al, kan ik zeker verifieren dat ik als eerstegeneratiestudent in twee werelden heb geleefd. Maar in mijn geval denk ik dat vooral mijn ouders het lastiger hebben gevonden om hiermee om te gaan (als ik het zo vertel dan klinkt het alsof het een afwijking is :mrgreen: ) dan ik.

Heyoka

Bericht door Heyoka » vr sep 11, 2020 6:22 pm

Persistence schreef:
vr sep 11, 2020 6:10 pm
Interessante meningen en ervaringen!

Persoonlijk had ik zelfs op het VWO geen flauw benul van wat een universiteit is of moest voorstellen. Ik stond dan ook letterlijk met een open mond om mij heen te kijken toen ik voor de eerste keer naar een "echte" campus ging met tientallen gebouwen, hoog en laag, groot en klein. Ik voelde me opeens, lichtelijk in paniek, net zo klein als Kafka's Gregor Samsa. Hoe de fuck moest je hier op tijd het gebouw vinden waar je moest wezen bijvoorbeeld? Dit soort absurd triviale vragen :'). Mijn ouders hebben me niet wegwijs in die wereld kunnen maken omdat ze zelf niet gestudeerd hebben. Vaak werd er niet over gesproken maar ik merkte vooral aan mijn moeder dat ze het soms erg lastig vond dat ze mij nergens mee kon steunen. Ze zei hoogstens “heb jij je huiswerk al af?”, wetende dat ik haar met gemak voor de gek zou kunnen houden. Mijn pa vond het allemaal wel best, die ondertekende vrijwillig mijn spijbelbriefjes waarop stond dat ik naar de tandarts moest terwijl ik ging lamballen in de stad met vrienden (schoolverlaters). Hij vond alles ok maar ik moest wel beloven dat ik niet Slayer of Rammstein ("afgrijselijke satanistenherrie") zou draaien terwijl hij aan het bijkomen was van een nachtdienst. Zij wisten dus totaal niet waar ik allemaal mee bezig was maar ze hebben me altijd gesteund, zonder te pushen, om alles eruit te halen wat erin zit. Daar ben ik ze dan ook heel erg dankbaar voor. Daar waar vele vrouwelijke leeftijdsgenoten in mijn omgeving zo net na hun 18e gingen trouwen en kinderen krijgen, stond ik zelf iedere ochtend om 6.00 op, om slepend met m’n zware laptoprugzak (die krengen waren een paar jaar geleden nog erg zwaar ja) naar “school” te gaan (ik noemde uni ook school :') ). Ik kwam ze weleens tegen die meiden waarmee ik gewerkt had en ze begroetten me vaak met een blik van medelijden, zij achter een babywagen en ik slepend met mijn monstertas :'). Ik liet mijn “oude ik” letterlijk achter zodra ik mijn kansenwijk uitfietste onderweg naar school. Het leek wel alsof ik in twee werelden leefde. Eentje waar moeilijk doen niet in dank werd afgenomen en het leven van de “hard knocks” en de ander waarin je alles, zelf, met je hersenen moest doen en je ook anders moest gedragen. In mijn opvoeding had ik namelijk geleerd dat het niet gewaardeerd is om sterk aanwezig te zijn en overal een mening over te hebben terwijl medestudenten letterlijk ALLES behalve bescheiden waren. Je komt er dan achter dat je opvoeding eerder een beperking is dan een stok achter de deur. Achteraf gezien heb ik met een nattevingerwerk mijn studie uitgekozen, puur met het idee dat het een “nuttige” studie moest zijn waarmee je niet aan de lopende band geestdodend werk zou hoeven te doen. Want dat was de wereld waar ik vandaan kwam en tegelijkertijd ook mijn schrikbeeld. Zowel mijn grootouders en ouders waren diehard arbeiders die onderbetaald werk deden waarvoor de meeste landgenoten hun bed niet willen uitkomen en neem ze het eens kwalijk, mijn opa was helemaal uitgeleefd zodra hij de 60 passeerde. Dankzij hun zelfopoffering en mijn eigen nieuwsgierigheid, heb ik een leven kunnen leiden waarin ik (i.t.t. tot mijn vroegere generaties) heb mogen groeien. Dat terwijl ik als kind zijnde dacht dat het hoogst haalbare in het leven het stichten van een familie was. Al met al, kan ik zeker verifieren dat ik als eerstegeneratiestudent in twee werelden heb geleefd. Maar in mijn geval denk ik dat vooral mijn ouders het lastiger hebben gevonden om hiermee om te gaan (als ik het zo vertel dan klinkt het alsof het een afwijking is :mrgreen: ) dan ik.
De universiteit school noemen heb ik ook altijd gedaan. Dat maakte ook altijd meteen duidelijk dat ik niet helemaal de aansluiting had bij medestudenten die de term school een belediging voor de universiteit vonden.

Metalheank

Bericht door Metalheank » vr sep 11, 2020 8:57 pm

@ Persisentence: mooi verhaal! En vergeleken met die anderen achter de kinderwagens, goed dat je hebt doorgezet :)
twitter.com/MiddeleeuwsBouw

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » vr sep 11, 2020 9:31 pm

Hieronimus schreef:
vr sep 11, 2020 3:46 pm
Wat ben je soms toch overdreven kort door de bocht, Joris.
Hehehe. Yep. Af en toe is dat wel lekker om te doen. Maar in dit geval wel vanuit mijn eigen perspectief. :D

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » za sep 12, 2020 10:51 am

Ik heb zelf niet veel moeite gehad met 'mijn draai vinden' op de universiteit. Maar net als Heyoka en Persistence heb ik het zelf ook altijd school genoemd. Ik kom zelf ook niet uit een academisch milieu en wilde niet niet pretentieus over komen. Ik heb ook altijd naast mijn studie gewerkt in een keuken en tussen die koks moet je natuurlijk helemaal niet gaan praten over 'colleges' en het begin van een academisch jaar.

Ik heb zelf nooit weerstand ervaren als 'eerstegeneratiestudent', hoewel mijn ouders beiden HBO hebben afgerond, dus ik voldoe ook maar net aan de definitie. Maar het gegeven dat mijn ouders of iemand anders uit mijn familie nooit universiteit hebben gedaan heeft er denk ik wel aan bijgedragen dat het nooit mijn doel was. Uit die citoscore bleek dat ik naar Havo mocht, dus dat deed ik maar. En na de Havo ga je naar de HBO. Dat leek mij logisch. Zo ging het, dacht ik. Pas later kwam ik er achter dat ik filosofie interessant vond en omdat er niks HBO niveau was dat daarbij in de buurt kwam, ben ik naar de universiteit gegaan.

Zoals Heyoka al aangaf, daar zitten ook veel mensen die dat niet als eerste studie doen. En ik merkte ook wel dat er een verschil was tussen de mensen die moesten werken naast hun studie en mensen die direct van de VWO naar de universiteit gingen. Ik heb erg genoten van mijn studietijd, ondanks dat ik 30-40 in de week werkte (buffelen in de horeca in het weekend). Ik was lid van een studievereniging (geen koor ofzo) en heb daar veel plezier gehad.

Maar er waren ook mensen die universiteit associeerden met een bepaalde hooggedreven romantisch ideaal. Die gingen meer op dan ik in alle traditie die bij een universiteit hoorden. Het voorbeeld daarvan wat mij het meest bijstaat is tijdens een borrel van mijn studievereniging. Dat was een speciale borrel waarbij de besturen van alle andere verenigen mochten langskomen om gratis te zuipen. Een jaar kon ik daar ook heen, omdat ik als actief lid betrokken was bij een bepaalde commissie. Anyway, ik kom aan op die borrel en ik zie de nieuwe voorzitter, destijds een goede vriend, iemand uit mijn jaargang en waar ik veel mee opgetrokken had. Het nieuwe bestuur stond op een rijtje en ik loop naar die vriend toe om hem te feliciteren met zijn nieuw rol, maar die gozer praat geeneens terug. Ik had blijkbaar het protocol niet gevolgd. Er was namelijk iemand dat mensen die wilde feliciteren formeel moest aankondigen. Mijn klomp brak. Daarna heb ik noot meer respect voor hem en al die universitaire tradities gehad.

En ondanks dat ik Joris niet voor het zere been wil stoten, ga ik het mogelijk toch doen, want ik ben zo 'woke'. Ik denk dat Joris niet veel weerstand ervoer op de universiteit omdat hij een blanke jongen was. Als je dan naar een blanke wereld gaat (wat de universiteit toch is), dan ervaar je niet veel weerstand. Wellicht waren zijn ouders ook niet slecht af. Je hoeft niet rijk zijn voor de universiteit, maar als je niet arm bent, dan merk je niet hoe het is om zonder geld rond te lopen in een soms dure wereld (wat de universiteit ook is). Ja Joris, ik zeg dat je blanke privileges hebt. Let wel, ik heb zelf geen blanke schuld ofzo, maar ik ben mij er wel van bewust dat ik het als blanke erg makkelijk heb in een blanke wereld. De problemen van de eerstegenratestudenten heb jij wellicht nooit ervaren, maar als je een stuk armer of minder blank was geweest, dan was je studietijd een stuk anders. Je hebt nooit weerstand hoeven te ervaren, omdat de wereld is gemaakt voor jou als niet arme blanke, maar je studietijd was anders geweest als de maatschappij niet was ingericht voor jou als lid van meerderheid.

En ach ja, ik heb vast aannames gedaan die niet kloppen. Er zal vast een reactie komen over hoe arm je wel niet was en dat je eigenlijk helemaal niet blank ben. En ik zal ook vast een snowflake zijn. Ik ben zelf een slachtoffer van mijn eigen linke illusionaire idealen. Welaan gast, stik er maar in.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » za sep 12, 2020 11:21 am

Die laatste alinea wringt het een beetje de nek om...
Last.fm profiel
Facebook band

Heyoka

Bericht door Heyoka » za sep 12, 2020 11:46 am

Ja, vooral dat:
Heidewolf schreef:
za sep 12, 2020 10:51 am
mijn eigen linke illusionaire idealen.
Maar goed, dat hele gedoe met kansen en je als blanke het makkelijker hebt en het makkelijker is ongeacht je achtergrond naar een universiteit te kunnen, dat is nog niet heel lang het geval. Mijn moeder kwam vroeger nauwelijks haar dorp uit. Een keer per jaar twee weken bij tante Jo op vakantie in een ander gehucht en 1x per jaar naar de stad om sokken te kopen. Groter was de wereld niet. En de stad waar zij kwam staat geen universiteit. Tegenwoordig connecten we eenvoudig met de hele wereld, in haar tijd denk ik niet dat ze eenvoudig kon beschikken over informatie. Ik weet eigenlijk niet of er toen al een bibliotheek was bijvoorbeeld. Mijn vader keek voor het eerst tv bij de buren. Van mijn moeder weet ik niet eens wanneer ze tv is gaan kijken.

Ben ik nu eigenlijk een ouwe lul?

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » za sep 12, 2020 4:30 pm

Tering lezen jullie echt elkaars lappen gewauwel?

Persistence

Bericht door Persistence » za sep 12, 2020 5:05 pm

Metalheank schreef:
vr sep 11, 2020 8:57 pm
@ Persisentence: mooi verhaal!
Dank !

Opvallend hoeveel eerstegeneratiestudenten/afgestudeerden hier zijn. Dat betekent alleen maar dat het goed gesteld is met de onderwijssector in Nederland vergleken met vele andere landen. Gelijke kansen voor iedereen in het onderwijs, ongeacht de achtergrond van de student. Zo zou het overal moeten zijn.

Persistence

Bericht door Persistence » za sep 12, 2020 5:18 pm

Alleen in Scandinavië en wellicht ook Duitsland is het volgens mij nòg beter gesteld. Weinig tot geen collegegelden, kwalitatief goed/uitstekend onderwijs, goede baanperspectieven en gezonde economieën. Maar daar tegenover staat dan wel weer dat levensonderhoud in Scandinavië naar mijn weten een stuk duurder is dan hier. Hoe dat in Duitsland zit, hangt sterk af van waar je woont. Berlijn en Amsterdam zullen wat levensonderhoud expenses betreft redelijk vergelijkbaar zijn, vermoed ik.

Heyoka

Bericht door Heyoka » zo sep 13, 2020 12:39 am

Appelflap schreef:
za sep 12, 2020 4:30 pm
Je hebt het ook gelezen lamlul, anders had je niet geweten dat het gewauwel is.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » zo sep 13, 2020 9:58 am

Ik kom uit een boerenlullengehucht in een boerenlullenomgeving, maar ben wel altijd gesteund door mijn (niet hoog-opgeleide) ouders om mezelf lekker te ontwikkelen. Mijn opa was altijd geinteresseerd in de klassieke oudheid, dus ik kon met hem praten over Homerus en Griekse mythologie, want ik las hier enorm veel over tijdens mijn basisschool tijd. Op de middelbare school ook gymnasium gedaan (grieks en filosofie) om daarna filosofie te gaan studeren. Wat voor psychologische problemen ik daarna in mijn leven dan ook heb gekregen, het heeft niet aan mijn ouders gelegen. Die waren na een introductieavond op de Erasmus Universiteit al meteen overtuigd dat de studie helemaal iets voor mij zou zijn. Toen ik mijn Masterdiploma haalde, was er een flink stuk van de familie bij (ouders, oma, ooms en tantes, neefjes en nichtjes) en iedereen was trots op me. Ik herinner me na mijn presentatie nog dat mijn vader zelfs zei dat het helemaal duidelijk was wat ik had verteld en dat hij zo blij was dat ik moeilijke stof duidelijk kon overbrengen. Neefjes en nichtjes zijn daarna allemaal ook gaan studeren.

Het kostte me wel enorm veel moeite om te studeren en achteraf gezien denk ik dat Wijsbegeerte op 18-jarige leeftijd erg hoog gegrepen is voor een vrolijk, naief jochie die altijd met veel gemak de lessen filosofie op de middelbare school volgde en nog wel zin in het leven had. Het heeft bij vlagen best voor wat onzekerheden gezorgd, maar het diploma is binnen en mijn studieschuld heb ik al afbetaald, dus daar ga ik niet moeilijk over doen. Als ik nu tegen mensen vertel dat ik afgestudeerd filosoof ben, krijg ik bijna altijd positieve reacties, maar mijn huidige werkomgeving (IT departement bij een onderwijs/onderzoeksinstantie) heeft ook mensen met een vergelijkbare opleidingsniveau. Voor lange tijd was het onder leeftijdsgenoten van buiten de opleiding eerder een punt om te ridiculiseren (op de universiteit vooral onder bedrijfskundigen, economen en 'rechtsgeleerden').
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo sep 13, 2020 8:47 pm

Heyoka schreef:
zo sep 13, 2020 12:39 am
Appelflap schreef:
za sep 12, 2020 4:30 pm
Je hebt het ook gelezen lamlul, anders had je niet geweten dat het gewauwel is.
Daar hoef ik t echt niet voor te lezen.

Heyoka

Bericht door Heyoka » ma sep 14, 2020 9:39 am

Lennert schreef:
zo sep 13, 2020 9:58 am
Ik kom uit een boerenlullengehucht in een boerenlullenomgeving, maar ben wel altijd gesteund door mijn (niet hoog-opgeleide) ouders om mezelf lekker te ontwikkelen. Mijn opa was altijd geinteresseerd in de klassieke oudheid, dus ik kon met hem praten over Homerus en Griekse mythologie, want ik las hier enorm veel over tijdens mijn basisschool tijd. Op de middelbare school ook gymnasium gedaan (grieks en filosofie) om daarna filosofie te gaan studeren. Wat voor psychologische problemen ik daarna in mijn leven dan ook heb gekregen, het heeft niet aan mijn ouders gelegen. Die waren na een introductieavond op de Erasmus Universiteit al meteen overtuigd dat de studie helemaal iets voor mij zou zijn. Toen ik mijn Masterdiploma haalde, was er een flink stuk van de familie bij (ouders, oma, ooms en tantes, neefjes en nichtjes) en iedereen was trots op me. Ik herinner me na mijn presentatie nog dat mijn vader zelfs zei dat het helemaal duidelijk was wat ik had verteld en dat hij zo blij was dat ik moeilijke stof duidelijk kon overbrengen. Neefjes en nichtjes zijn daarna allemaal ook gaan studeren.

Het kostte me wel enorm veel moeite om te studeren en achteraf gezien denk ik dat Wijsbegeerte op 18-jarige leeftijd erg hoog gegrepen is voor een vrolijk, naief jochie die altijd met veel gemak de lessen filosofie op de middelbare school volgde en nog wel zin in het leven had. Het heeft bij vlagen best voor wat onzekerheden gezorgd, maar het diploma is binnen en mijn studieschuld heb ik al afbetaald, dus daar ga ik niet moeilijk over doen. Als ik nu tegen mensen vertel dat ik afgestudeerd filosoof ben, krijg ik bijna altijd positieve reacties, maar mijn huidige werkomgeving (IT departement bij een onderwijs/onderzoeksinstantie) heeft ook mensen met een vergelijkbare opleidingsniveau. Voor lange tijd was het onder leeftijdsgenoten van buiten de opleiding eerder een punt om te ridiculiseren (op de universiteit vooral onder bedrijfskundigen, economen en 'rechtsgeleerden').
Redelijk herkenbaar verhaal, ik zie in ieder geval wel wat overeenkomsten.
Mijn collega's noemde filosofie een fopstudie. En gezien waar het voor staat kan ik daar wel in mee gaan.

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » ma sep 14, 2020 10:38 am

Ik heb vooral voor de reactie van recruiters gekregen dat ze denken dat het een 'zwerige' stude is. Uiteindelijk ben ik de bankenwereld terecht gekomen omdat iemand een gokje wilde wagen voor een instap administratieve functie. Puur met de opleiding filosofie kwam ik niet ver bij recruiters/detacheerders.

Spawn999

Bericht door Spawn999 » ma sep 14, 2020 10:55 am

Heyoka schreef:
vr sep 11, 2020 4:36 pm
Spawn999 schreef:
Jeeezus wat veel tekst!
sorry, lamlul.
Afbeelding

AAAAAAARGHHHH!!!
Swiss Woman Doctor: You killed him.
Herbert West: No, I did not. I gave him life.

Persistence

Bericht door Persistence » ma sep 14, 2020 11:02 am

:lolup: :lolup: :lolup:

Heyoka

Bericht door Heyoka » ma sep 14, 2020 11:15 am

Spawn999 schreef:
ma sep 14, 2020 10:55 am
Heyoka schreef:
vr sep 11, 2020 4:36 pm
Spawn999 schreef:
Jeeezus wat veel tekst!
sorry, lamlul.
Afbeelding

AAAAAAARGHHHH!!!
Ik kon zo een paar regels lezen en ik dacht: wat een gejank.
Kijk ik iets beter, is mijn eigen tekst!
WOW!
:lolup:

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » ma sep 14, 2020 6:45 pm

Heidewolf schreef:
za sep 12, 2020 10:51 am
En ondanks dat ik Joris niet voor het zere been wil stoten, ga ik het mogelijk toch doen, want ik ben zo 'woke'. Ik denk dat Joris niet veel weerstand ervoer op de universiteit omdat hij een blanke jongen was. Als je dan naar een blanke wereld gaat (wat de universiteit toch is), dan ervaar je niet veel weerstand. Wellicht waren zijn ouders ook niet slecht af. Je hoeft niet rijk zijn voor de universiteit, maar als je niet arm bent, dan merk je niet hoe het is om zonder geld rond te lopen in een soms dure wereld (wat de universiteit ook is). Ja Joris, ik zeg dat je blanke privileges hebt. Let wel, ik heb zelf geen blanke schuld ofzo, maar ik ben mij er wel van bewust dat ik het als blanke erg makkelijk heb in een blanke wereld. De problemen van de eerstegenratestudenten heb jij wellicht nooit ervaren, maar als je een stuk armer of minder blank was geweest, dan was je studietijd een stuk anders. Je hebt nooit weerstand hoeven te ervaren, omdat de wereld is gemaakt voor jou als niet arme blanke, maar je studietijd was anders geweest als de maatschappij niet was ingericht voor jou als lid van meerderheid.

En ach ja, ik heb vast aannames gedaan die niet kloppen. Er zal vast een reactie komen over hoe arm je wel niet was en dat je eigenlijk helemaal niet blank ben. En ik zal ook vast een snowflake zijn. Ik ben zelf een slachtoffer van mijn eigen linke illusionaire idealen. Welaan gast, stik er maar in.
ok, als je niet blank bent heb je het sowieso al moeilijker met alles (niet alleen als je gaat studeren).
En jazeker heb ik het wat dat betreft heel makkelijk gehad. Dat mag je privileges noemen.
Maar het ging hier niet over zwarte of arme studenten, maar over eerstegeneratie studenten. Als je dan kleur en financiële achtergrond erbij gaat halen, dan gooi je weer andere parameters in de vergelijking. Het ging hier, dacht ik, over het gebrek aan intellectuele achtergrond en niet over hoe je aard als minderheid (etnisch of financieel).

Overigens heb ik ook een mooie dikke studieschuld, die ik met netjes 90 hele euro's per maand aan het aflossen ben. (ben al even bezig, en duurt nog wel even). (beurs kreeg je maar 5 jaar, ik heb er wat langer over gedaan en toen bij moeten lenen). En ja, ik ging ook 4x per week bier drinken. Als ik geen privileges had gehad, had dat ook niet gekunt. Ik heb ook nooit een week hoeven leven op crackers met smeerkaas.

Dat terwijl ik zelfs een prestatiebeurs had en dus nog heeeeel veel mazzel heb gehad (5 jaar van de beurs werd een gift), als je het vergelijkt met de huidige generatie studenten. Nu is het niet meer betaalbaar en niet te doen zonder met een dikke schuld opgescheept te komen zitten.
Dus als je nu uit een arm gezin komt, dan ben je fucked! (op kamers gaan, is er dan sowieso al niet meer bij).

Plaats reactie