Agricultuur versus Permacultuur

Voor al je zaken die je niet kan verklaren
Plaats reactie
Krimhild

Agricultuur versus Permacultuur

Bericht door Krimhild » di jan 26, 2021 8:30 am

De feiten:

Als we niks veranderen, is de hele vruchtbare toplaag van de aardbol verdwenen binnen 60 jaar.

Bron: https://www.scientificamerican.com/arti ... continues/

Lekker doorgaan met agricultuur, lekker doorgaan met de grond de helft van het jaar kaal laten liggen, blootstellen aan wind en zon en verdroging, dat is dus géén goed idee.
... into the endless ever after.

Spawn999

Re: Agricultuur versus Permacultuur

Bericht door Spawn999 » di jan 26, 2021 8:32 am

Tjeesus heb je teveel suiker op of zo?
This Is What You Want... This Is What You Get

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di jan 26, 2021 8:34 am

Bedankt voor de feiten. Kunnen we nu de stap zetten naar haalbare oplossingen?
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

Last.fm profiel

dako

Bericht door dako » di jan 26, 2021 8:34 am

Jongens, kunnen we al die topics niet meteen verkutten?
Dat suikertopic is al een pestbende, en nu is hier de eerste reactie ook weer compleet bagger. Terwijl het beide erg boeiende onderwerpen zijn. Ga ergens anders klootviolen.

Ben wel benieuwd naar Koen z'n akkerbouwverhaal en wat ie er doet enzo.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di jan 26, 2021 8:36 am

@Dako doe rustig man

Er zin volgens mij best al wat technieken om grond weer vruchtbaar te maken, bepaalde mineralen en soorten kleine toevoegen enzo?
Flikker op met je homofobie

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jan 26, 2021 8:38 am

:mrgreen:

Spawn999

Bericht door Spawn999 » di jan 26, 2021 8:38 am

dako schreef:
di jan 26, 2021 8:34 am
Jongens, kunnen we al die topics niet meteen verkutten?
Dat suikertopic is al een pestbende, en nu is hier de eerste reactie ook weer compleet bagger. Terwijl het beide erg boeiende onderwerpen zijn. Ga ergens anders klootviolen.

Ben wel benieuwd naar Koen z'n akkerbouwverhaal en wat ie er doet enzo.
Excuus Dako

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jan 26, 2021 8:39 am

Godver, het was net zo grappig. Gaatie sorry zeggen!

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » di jan 26, 2021 8:39 am

Het aloude rouleren van gewassen en het buzzword pixelakkerbouw?
Front voor/der Matigheid
last.fm

Spawn999

Bericht door Spawn999 » di jan 26, 2021 8:40 am

Ja godver het is godvoordomme ook nooit goed...Excuus Krimmie!

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jan 26, 2021 8:40 am

:lol:

dako

Bericht door dako » di jan 26, 2021 8:42 am

Ja daaag, als Suus zelf ook gaat lopen spammen hier geef ik het op.

HEBBEN WE AL LEKKER SUIKER OP DAN VANDAAG?

Spawn999

Bericht door Spawn999 » di jan 26, 2021 8:43 am

Je loopt te kutten he Dako...

Natuurlijk is Permacultuur beter maar ik haat hippies...

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di jan 26, 2021 8:48 am

Vruchtwisseling ja. Standaard praktijk in de hedendaagse akkerbouw. Dat is al een groot deel van je ziektebestrijding.

Ik heb niks tegen nieuwe ideeën en ik neem het problematische van de actuele gang van zaken gerust aan, maar ik hoor graag haalbare oplossingen. Om ideeën als permacultuur moet ik altijd een beetje (groen) lachen. Akkerbouw is vandaag de dag geen goudmijntje, neem dat gerust van mij aan. Om de zaken financieel haalbaar te houden (het gaat tenslotte over de productie van eten, dus bést belangrijk lijkt me en iets waar je als maatschappij dus in wil investeren, hence de bestaande subsidieregeling) is een zekere vorm van realisme noodzakelijk. Het is een feit dat in onze samenleving slechts een heel beperkt deel van de mensen bezig is met deze voedselproductie, dus moet je een hoog rendement halen (veel mensen in steden op kleine oppervlaktes etc). Permacultuur doet dat dus niet. En dan heb ik nog niks gezegd over landbouwmechanisatie en automatisering die tot op een bepaalde hoogte standaard zijn geworden vandaag en onderdeel uitmaken van het eerder benoemde noodzakelijk hoge rendement. Iets wat je met permacultuur volledig overboord kunt gooien en je dus nooit dat rendement (tijd, hoeveelheid, etc) haalt.

Vergeef me de platitude, maar het is een beetje geitenwollensokken gedroom.

Zeg ik daarmee dat er niks anders kan en moet? Helemaal niet. Maar voorlopig zie ik geen vervangende alternatieven voor de bestaande massaproductie (inclusief het ploegen, ja).
Facebook band

Last.fm profiel

Jesper

Bericht door Jesper » di jan 26, 2021 8:51 am

Dako je zou moderator moeten worden. Het zijn inderdaad interessante onderwerpen (dit en ook het suikertopic) en het zou mooi zijn om een beetje een discussie op te zetten.

Een groot probleem met het decennia lang gebruiken van de traditionele soorten NPK kunstmest is dat ze te makkelijk oplosbaar zijn in water. Een voordeel is wel dat het makkelijker door de plant wordt opgenomen, maar er gaat ook veel verloren in het grondwater en in de rivieren. Vooral stikstof en fosfaten staan hier bekend om dat ze voor problemen zorgen (eutrofiëring). Er wordt veel onderzoek gedaan naar zogenaamde slow release fertilizers, die de nutrienten langzamer los laten. In het ideale geval worden de nutrienten vrijgegeven wanneer de planten het nodig hebben, zodat er niks verloren gaat naar de omgeving. Maar voor zover ik weet is het nog lastig om boeren hiervan te overtuigen dat het beter voor ze is.
Heus.

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jan 26, 2021 8:52 am

Spawn999 schreef:
di jan 26, 2021 8:43 am
Je loopt te kutten he Dako...

Natuurlijk is Permacultuur beter maar ik haat hippies...
:lolup: :lolup: :lolup: :lolup: :lolup: :lolup: :lolup: :lolup: :lolup: :lolup: :lolup:

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jan 26, 2021 8:53 am

Over de tragiek van het bestaan gesproken.

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jan 26, 2021 8:56 am

Jesper schreef:
di jan 26, 2021 8:51 am
Dako je zou moderator moeten worden. Het zijn inderdaad interessante onderwerpen (dit en ook het suikertopic) en het zou mooi zijn om een beetje een discussie op te zetten.

Een groot probleem met het decennia lang gebruiken van de traditionele soorten NPK kunstmest is dat ze te makkelijk oplosbaar zijn in water. Een voordeel is wel dat het makkelijker door de plant wordt opgenomen, maar er gaat ook veel verloren in het grondwater en in de rivieren. Vooral stikstof en fosfaten staan hier bekend om dat ze voor problemen zorgen (eutrofiëring). Er wordt veel onderzoek gedaan naar zogenaamde slow release fertilizers, die de nutrienten langzamer los laten. In het ideale geval worden de nutrienten vrijgegeven wanneer de planten het nodig hebben, zodat er niks verloren gaat naar de omgeving. Maar voor zover ik weet is het nog lastig om boeren hiervan te overtuigen dat het beter voor ze is.
Slow release fertilizers, dat klinkt als: gooi gewoon ouwe takken en stro op de grond en laat de boel rotten. Makkelijk zat, lijkt me.

Eigenlijk is kunstmest in die zin wel vergelijkbaar met die suikers: als wij het spul eerst bewerken, wordt het allemaal te makkelijk opgenomen en gaat het allemaal veel te rap.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » di jan 26, 2021 9:26 am

KoenM schreef:
di jan 26, 2021 8:48 am
Vruchtwisseling ja. Standaard praktijk in de hedendaagse akkerbouw. Dat is al een groot deel van je ziektebestrijding.

Ik heb niks tegen nieuwe ideeën en ik neem het problematische van de actuele gang van zaken gerust aan, maar ik hoor graag haalbare oplossingen. Om ideeën als permacultuur moet ik altijd een beetje (groen) lachen. Akkerbouw is vandaag de dag geen goudmijntje, neem dat gerust van mij aan. Om de zaken financieel haalbaar te houden (het gaat tenslotte over de productie van eten, dus bést belangrijk lijkt me en iets waar je als maatschappij dus in wil investeren, hence de bestaande subsidieregeling) is een zekere vorm van realisme noodzakelijk. Het is een feit dat in onze samenleving slechts een heel beperkt deel van de mensen bezig is met deze voedselproductie, dus moet je een hoog rendement halen (veel mensen in steden op kleine oppervlaktes etc). Permacultuur doet dat dus niet. En dan heb ik nog niks gezegd over landbouwmechanisatie en automatisering die tot op een bepaalde hoogte standaard zijn geworden vandaag en onderdeel uitmaken van het eerder benoemde noodzakelijk hoge rendement. Iets wat je met permacultuur volledig overboord kunt gooien en je dus nooit dat rendement (tijd, hoeveelheid, etc) haalt.

Vergeef me de platitude, maar het is een beetje geitenwollensokken gedroom.

Zeg ik daarmee dat er niks anders kan en moet? Helemaal niet. Maar voorlopig zie ik geen vervangende alternatieven voor de bestaande massaproductie (inclusief het ploegen, ja).
Ik wil de discussie niet een bepaalde kant optrekken, maar wel aanstippen dat landbouw deels ook lastig is door de vereisten die worden opgelegd door de vee-industrie. Bijvoorbeeld: in 2018 bestond meer dan de helft van de agrarische oppervlakte uit grasland, daarnaast voor een goed gedeelte uit groenvoedergewassen.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Wat betreft mest e.d. heeft Nederland al lange tijd een mestoverschot als resultaat van wispelturig overheidsbeleid: boeren flink subsidiëren voor meer vee (met name koeien) om daarna weer een maximum aan melkproductie op te leggen, met als resultaat de hoogste concentratie van stikstofproductie in Europa. Niet goed voor de bodem en ook lucht.

En nogmaals, dit is slechts één facet van het geheel.
Front voor/der Matigheid
last.fm

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di jan 26, 2021 9:30 am

Het is te makkelijk om die kant op te wijzen idd, maar veeteelt legt een gigantische druk op het geheel in de Benelux. Terwijl ik - maar nu spreek ik natuurlijk voor mijn eigen winkel - vlees en zuivel veel minder essentieel vind dan aardappelen, graan (tarwe en gerst), uien en suiker.
Facebook band

Last.fm profiel

dako

Bericht door dako » di jan 26, 2021 9:34 am

Wat doe je dan, Koen? Hoe groot is je akker? Hobby of ga je langzaam fulltime?

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di jan 26, 2021 9:39 am

Het is het bedrijf van mijn vader dat ik samen met mijn broer aan het overnemen ben. 60 hectare akkerbouw. Het is vooral het verderzetten van een gezond familiebedrijf - dat ook voor een deel emotionele waarde heeft dus. Verbouwen van tarwe, gerst, suikerbieten, mosterdzaad en we verhuren land voor aardappelen, uien en graszoden. Veel meer dan een hobby. Ik blijf daarnaast wel gewoon criminoloog, dus fulltime kun je dat niet noemen.
Facebook band

Last.fm profiel

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di jan 26, 2021 10:45 am

KoenM schreef:
di jan 26, 2021 9:30 am
Het is te makkelijk om die kant op te wijzen idd, maar veeteelt legt een gigantische druk op het geheel in de Benelux. Terwijl ik - maar nu spreek ik natuurlijk voor mijn eigen winkel - vlees en zuivel veel minder essentieel vind dan aardappelen, graan (tarwe en gerst), uien en suiker.
Veeteelt is in alle opzichten extreem inefficient: het verkwanselt:

* water
* grond
* sojabonen
* regenwouden (want sojabonen en grazen ook)
* atmosfeer want stoot methaan etc uit (volgens sommigen is het zelfs de nummer 2 opwarmer van de aarde)

De Food Conversion Ratio van vlees is echt belachleijk. Die waanzin moet echt stoppen

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di jan 26, 2021 10:48 am

Eens.
Facebook band

Last.fm profiel

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jan 26, 2021 10:49 am

KoenM schreef:
di jan 26, 2021 9:39 am
Het is het bedrijf van mijn vader dat ik samen met mijn broer aan het overnemen ben. 60 hectare akkerbouw. Het is vooral het verderzetten van een gezond familiebedrijf - dat ook voor een deel emotionele waarde heeft dus. Verbouwen van tarwe, gerst, suikerbieten, mosterdzaad en we verhuren land voor aardappelen, uien en graszoden. Veel meer dan een hobby. Ik blijf daarnaast wel gewoon criminoloog, dus fulltime kun je dat niet noemen.
Vet. Zoveel land! Je kunt er zoveel dingen mee dóen!

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di jan 26, 2021 10:57 am

KoenM schreef:
di jan 26, 2021 10:48 am
Eens.
Ik lijst m in.

[Heyokay]Zie je wel Koen, je kan het wel, mijn superioriteit herkennen en erkennen en het met dat wat ik zeg eens zijn. Nu nog even leren dit altijd te doen[/Heyoka]

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di jan 26, 2021 11:02 am

Prominent plaatsje in je woonkamer he.
Facebook band

Last.fm profiel

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di jan 26, 2021 11:05 am

Op de WC. Naast de werkgerelateerde scheurkalender van ne0-liberale kansarme bank trutjes

Krimhild

Bericht door Krimhild » do jan 28, 2021 8:27 pm

De Rabobank erkent schuld aan de problemen in de landbouw. “Wij zijn medeverantwoordelijk”, zegt directeur duurzaamheid Bas Rüter donderdag in Zembla.

Onno Havermans28 januari 2021, 1:00

Voor het eerst erkent een belangrijke speler in de voedselindustrie bij te dragen aan de problemen die daarbij ontstaan. “Wij dragen als bank medeverantwoordelijkheid voor hoe het systeem nu is”, zegt de directeur duurzaamheid van de Rabobank, Bas Rüter, in het tv-programma Zembla. “Wij zijn medeverantwoordelijk voor de problemen.”

De bodem raakt uitgeput door eenzijdige gewasteelt, het bodemleven verdwijnt door gebruik van drijf- en kunstmest, pesticiden vervuilen het grond- en oppervlaktewater en zorgen voor een afname van insecten, weidevogels verdwijnen omdat ze geen voedsel meer vinden en de uitstoot van stikstof tast de natuur aan, waardoor de woning- en wegenbouw stil kwam te liggen.
Vervolg in de spoiler:
De ingrijpende gevolgen van de na-oorlogse gedachte ‘nooit meer honger’
De intensivering van de Nederlandse landbouw, die is voortgekomen uit de na-oorlogse gedachte ‘nooit meer honger’, heeft ingrijpende gevolgen. Als bank van veruit de meeste boeren en tuinders, én van veel toeleveranciers en afnemers, is de Rabobank de belangrijkste financier van de Nederlandse landbouw. “En dat betekent ook dat de problemen die daarmee samenhangen door ons worden gefinancierd”, zegt Rüter.

Hij wijst erop dat het huidige systeem voortkomt uit de ‘belangrijke maatschappelijke vraag’ naar meer voedsel voor meer mensen. “De problemen zijn onderdeel van een systeem dat voedsel produceert waarvan we allemaal afhankelijk zijn. Dus het is een schuld voor de neveneffecten en het is ook mede-eigenaarschap van het belangrijke product dat uit de landbouw voortkomt.”

Maar dit systeem moet nodig verduurzamen, zegt Rüter, de vertegenwoordiger van die nieuwe ambitie. In de praktijk valt dat nog niet mee, blijkt uit de documentaire van Zembla. Boeren die willen omschakelen, kloppen soms tevergeefs aan bij de bank, of die nou Rabo heet of ABN Amro.

Slechts 3 procent van de 30 miljard euro die de Rabobank heeft uitstaan in de Nederlandse landbouw, zit in biologisch boeren. Van de 53 duizend Nederlandse landbouwbedrijven werken er iets meer dan tweeduizend biologisch, en de groei is bijna gestagneerd, zo blijkt uit cijfers die certificeringsbedrijf Skal vorige week bekendmaakte.

Boeren die omschakelen naar biologisch krijgen daardoor minder inkomen
Maar een bank blijft toch een bank. “Vaak is het zo dat de transformatie naar biologisch bijvoorbeeld leidt tot minder koeien per hectare en minder liter melk”, legt Rüter uit. Boeren die omschakelen naar biologisch krijgen daardoor minder inkomen. Ze houden vaak ook minder koeien. “En als je dat bij elkaar optelt, dan kan het vaak niet uit.”

Of de ‘schuldbekentenis’ van Rüter gevolgen kan hebben voor de bank, is nog onduidelijk. Een kraakverse uitspraak van de Raad van State verplicht landbouwminister Schouten om bekend te maken waar boeren wonen die in het verleden, onder destijds geldende Pas-regeling, te veel stikstof produceerden.

Mocht een boer worden veroordeeld, dan zou hij verhaal kunnen halen bij de bank
De organisatie Mobilisation for the Environment (Mob) van milieuactivist Johan Vollenbroek had daar om gevraagd, zodat de rechtbank kan oordelen over uitstoot van te veel stikstof. Mocht een boer worden veroordeeld, dan zou hij kunnen proberen de opgelegde boete te verhalen op de Rabobank, die immers medeverantwoordelijk is omdat de bank zijn bedrijf financierde.

De Rabobank kan ook door druk van buitenaf worden gedwongen iets te doen aan de vervuilende activiteiten die de bank financiert. De Nederlandsche Bank heeft vorig jaar verlies van biodiversiteit en ecosystemen voor het eerst als risico aangemerkt voor de financiële sector. Zo zijn voedselbedrijven afhankelijk van zaken als gezonde bodems en voldoende bestuivers. Staan die voorwaarden onder druk, dan kunnen die bedrijven in waarde verminderen of failliet gaan. Uit een eerste doorrekening van DNB blijkt dat de drie grote banken, ABN Amro, ING en Rabo, 81 miljard euro hebben gestoken in bedrijven die stikstof uitstoten en daardoor nu onder druk staan.

De uitzending van Zembla over dit onderwerp is op donderdag 28 februari om 20.25 uur.
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... LXt7Y13sPc

Krimhild

Bericht door Krimhild » zo apr 25, 2021 9:32 am

Wat doet landbouwgif met onze gezondheid? ‘Veel vragen zijn nog nooit onderzocht’

“Interviewer: Gewasbeschermingsmiddelen worden getoetst voordat ze op de markt mogen komen. Er gelden normen voor het gebruik. Dat is toch allemaal keurig onderzocht?
‘-In Europa heb je daarvoor de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (Efsa) en in Nederland het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctbg). Het probleem is dat de normen zijn gebaseerd op een testbeleid dat sinds de jaren tachtig nauwelijks is veranderd. Effecten op de bodem worden gemeten op slechts vijf indicatoren. Terwijl er meer dan een miljoen soorten bodemorganismen zijn.

‘Om een voorbeeld te geven: glyfosaat is een veelgebruikt onkruidbestrijdingsmiddel dat geen effect zou hebben op ander bodemleven. Maar uit onderzoek weten we dat glyfosaat ook nuttige bacteriën en schimmels in de grond doodt. Daardoor daalt de gezondheid van de bodem. Als gevolg daarvan moeten boeren vaker spuiten tegen schadelijke schimmels die juist meer voorkomen.’”

“De overheid staat toch borg voor de veiligheid van ons voedsel?
‘De overheid zegt tegen haar burgers: voedsel is veilig, er worden alleen middelen toegepast die niet schadelijk zijn. Maar voor veel middelen is dat nooit onomstotelijk bewezen. Er zijn tweeduizend bestrijdingsmiddelen op de markt, met vijfhonderd werkzame substanties. Collega’s van mij hebben er daarvan 289 bekeken. Van slechts vijftig staat vast dat ze onschadelijk zijn.

‘Van de andere 239 is dat omstreden, of niet honderd procent zeker. Als je het voorzorgprincipe hanteert, zou je deze middelen niet toelaten. Wie een nieuwe auto op de markt brengt, moet bewijzen dat de remmen 100 procent in orde zijn. Bij pesticiden geldt dat ze bij twijfel toch verkocht mogen worden.’

Waarom?
‘Onderzoek is duur en ingewikkeld. Producenten hebben daar geen belang bij en die hebben grote invloed op het beleid. Het is zoals het dieselschandaal: zolang niet iemand hard roept dat het misgaat, gebeurt er niks. We hebben lang stilgestaan, er moet verandering komen. Het is goed dat de Europese Commissie wakker is geworden en dat nu ook vindt.’”
.... okeeee

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~b4f0ed31/

Plaats reactie