Geloof

Voor al je zaken die je niet kan verklaren
Plaats reactie
KoenM
Contacteer:

Re: Geloof

Bericht door KoenM » do aug 05, 2021 10:35 am

Heidewolf schreef: do aug 05, 2021 10:32 am Nationaliteit is een sociale constructie, poneer ik hier ff als wanna be edgelord.
Juister inderdaad. En derhalve aan dynamiek onderhevig. Dus niet statisch. En ook niet absoluut. En vandaag de dag hevig overgewaardeerd.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

Last.fm profiel

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » do aug 05, 2021 10:57 am

En dan nog eens een relatief moderne uitvinding. Pas in de negentiende eeuw kwamen de eerste discussies opgang toen mensen geboren op de Britse eilanden opeens claimden Amerikaan te zijn geworden om conscriptie te voorkomen.

Echte historici zullen mij wel verbeteren hoop ik.
Heerlijk Helder Taalloeder

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » do aug 05, 2021 11:02 am

Oh wacht, de wanorde die vooraf ging aan de ondergang van de Romeinse Republiek had ook deels te maken Romeins staatsburgerschap. Caesar en andere generaals hadden dat beloofd om mensen zich voor het vechten te krijgen.
Heerlijk Helder Taalloeder

Johan

Bericht door Johan » do aug 05, 2021 12:17 pm

Anders zou er waarschijnlijk een stuk minder aan sport zijn, want dan moet je je favorieten op basis van andere kenmerken bepalen dan: hey, ook een Nederlander (Fuck dat gelul over Hollanders).

Dus omdat die lui uit de hedendaagse provincies met Holland in de naam goed waren in de zeeën bevaren, verkennen, koloniseren, inheems volk uitroeien of tot slaaf maken en de rijkdommen meejatten (zoals iedere West-Europese grootmacht uit die periode overigens) moet ik nu blij zijn dat we Hollanders worden genoemd in plaats van Nederlanders?

We noemen ons toch ook geen Groningers vanwege de rijkdommen uit de gasvelden of Limburgers vanwege de rijkdommen uit de mijnen?

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » do aug 05, 2021 2:24 pm

Heidewolf schreef: do aug 05, 2021 11:02 am Oh wacht, de wanorde die vooraf ging aan de ondergang van de Romeinse Republiek had ook deels te maken Romeins staatsburgerschap. Caesar en andere generaals hadden dat beloofd om mensen zich voor het vechten te krijgen.
Maar staatsburgerschap ≠ nationaliteit. Het eerste is gelieerd aan het concept van de staat, en is daarmee een zuiver politiek-maatschappelijk en juridisch concept, terwijl het tweede met de natie te maken heeft, en daarmee naar culturele, etnische en taalkundige zaken verwijst (en in praktijk met allerlei onfrisse vormen van Blut und Boden-denken kan worden verbonden).
Fear not, I dare you

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » do aug 05, 2021 8:58 pm

Romeins staatsburgerschap had meer te maken met status en bepaalde rechten.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » do aug 05, 2021 10:08 pm

Alleen provincialen (met een minderwaardigheidscomplex?) doen moeilijk over het gebruik van ‘Holland’:

“ Holland is a geographical region[2] and former province on the western coast of the Netherlands.[2] The name Holland is also frequently used informally to refer to the whole of the country of the Netherlands.[2] This usage is commonly accepted in other countries and is also commonly employed by the Dutch themselves.[3] However, some in the Netherlands, particularly those from regions outside Holland, find it undesirable, misrepresentative, or even offensive to use the term for the whole country.[4]”

Zo misplaatst zou het niet zijn om Nederland voortaan Holland te noemen:

“Many Europeans thought of the United Provinces first as Holland rather than as the Republic of the Seven United Provinces of the Netherlands. A strong impression of Holland was planted in the minds of other Europeans, which then was projected back onto the Republic as a whole. Within the provinces themselves, a gradual slow process of cultural expansion took place, leading to a "Hollandification" of the other provinces and a more uniform culture for the whole of the Republic. The dialect of urban Holland became the standard language.”
Wiki: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Holland

Laat maar! Ik ben opgevoed door een hollandocentrist, dat verklaart:

“ The predominance of Holland in the Netherlands has resulted in regionalism on the part of the other provinces, a reaction to the perceived threat that Holland poses to their local culture and identity. The other provinces have a strong, and often negative,[16] image of Holland and the Hollanders, to whom certain qualities are ascribed within a mental geography, a conceptual mapping of spaces and their inhabitants.[17] On the other hand, some Hollanders take Holland's cultural dominance for granted and treat the concepts of "Holland" and "the Netherlands" as coinciding. Consequently, they see themselves not primarily as Hollanders, but simply as Dutch (Nederlanders).[18] This phenomenon has been called "hollandocentrism".[19]”
KoenM schreef: ma apr 25, 2022 1:56 pm Darling, you give metalfan.nl a bad name!
Zal wel.

Krimhild
Altijd welkom

Bericht door Krimhild » do aug 05, 2021 10:15 pm

Johan schreef: do aug 05, 2021 12:17 pm Anders zou er waarschijnlijk een stuk minder aan sport zijn, want dan moet je je favorieten op basis van andere kenmerken bepalen dan: hey, ook een Nederlander (Fuck dat gelul over Hollanders).

Dus omdat die lui uit de hedendaagse provincies met Holland in de naam goed waren in de zeeën bevaren, verkennen, koloniseren, inheems volk uitroeien of tot slaaf maken en de rijkdommen meejatten (zoals iedere West-Europese grootmacht uit die periode overigens) moet ik nu blij zijn dat we Hollanders worden genoemd in plaats van Nederlanders?

We noemen ons toch ook geen Groningers vanwege de rijkdommen uit de gasvelden of Limburgers vanwege de rijkdommen uit de mijnen?
Gozer, je moet echt Europa Universalis gaan spelen om het te begrijpen. (Of mijn voorgaande bericht lezen ^^) Holland was gewoon een begrip en is het dus nog steeds.
KoenM schreef: ma apr 25, 2022 1:56 pm Darling, you give metalfan.nl a bad name!
Zal wel.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » do aug 05, 2021 11:06 pm

Het is net zoiets om Schotten Engels te noemen, of Corsicanen Fransozen, of Catalanen Spanjaarden.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Mollusk
Lult over cdtjes

Bericht door Mollusk » do aug 05, 2021 11:18 pm

Holland of Nederland. Ik heb me daar nog nooit druk om gemaakt. Succes hiermee.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Jesper

Bericht door Jesper » vr aug 06, 2021 6:08 am

Precies, ik maak me er ook niet druk om. Misschien komt het omdat ik uit Holland kom en ik dus zowel Nederlander als Hollander ben. Ligt het voor mensen van buiten Holland wat gevoeliger als ze Hollander worden genoemd?
Heus.

Mollusk
Lult over cdtjes

Bericht door Mollusk » vr aug 06, 2021 9:44 am

Nee hoor. Ik kom niet uit de twee Holland-provincies. Dit is te triviaal om je druk over te maken. Een dikke vette whatever.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr aug 06, 2021 10:40 am

Als ik deelgenomen had aan deze discussie met dezelfde opmerkingen zou er bij minstens 3 mensen een tampon aan t doorlekken zijn. "Daarom ben ik hier nooit meer vanwege dit soort discussies", "het is een metalforum".
Flikker op met je homofobie

dako

Bericht door dako » vr aug 06, 2021 11:57 am

Jesper schreef: vr aug 06, 2021 6:08 am Precies, ik maak me er ook niet druk om. Misschien komt het omdat ik uit Holland kom en ik dus zowel Nederlander als Hollander ben. Ligt het voor mensen van buiten Holland wat gevoeliger als ze Hollander worden genoemd?
Ja, dit. Hoor het ook vaak van toeristen of mensen in het buitenland die het verschil niet kennen.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Persistence

Bericht door Persistence » vr aug 06, 2021 12:10 pm

.

Kees

Bericht door Kees » vr aug 06, 2021 1:46 pm

In veel landen is ''Holland'' ook nog eens de officiële aanduiding voor Nederland. Tot begin jaren negentig was op de Olympische spelen de internationale afkorting voor Nederland zelfs ''HOL'', later ''NED''. ''Nederland'' is natuurlijk ook helemaal niet de officiële naam van het land, dus iedereen doet het al fout : ) In veel talen heet onze taal ook nog eens ''Hollands'', behalve in het Engels, daar heet het letterlijk ''Diets'' of ''Duits''. De mooiste naam voor het Nederlands vinden we in het Turks: in die taal heet het '' Vlaams''.

Niet vreemd, want tot in de 17de eeuw woonde de helft van de bevolking van de Benelux ('de Nederlanden' - cultuurhistorisch gezien is Luxemburg ook een 'Nederland') in Vlaanderen (wat nu Oost- en West-Vlaanderen is) en Nederlands en Belgisch-Brabant. Soms werden ''Vlaanderen'' of ''Belgica'' (in het Latijn) voor de Lage Landen als geheel gebruikt, of de oude Romeins-Latijnse term ''Germania Inferior''', oftewel ''Neder-Duitsland''. Op sommige middeleeuwse kaarten wordt zelfs ''Frisia'' of 'Friesland' gebruikt om de hele Benelux aan te duiden.

Die regionale termen waren concreter dan het abstracte Nederlanden of Nederlander. Tot de 19de eeuw hadden Engelsen, Javanen, Hottentotten, Fransen, etc. te maken met mensen die zich aanduiden als Hollander, Zeeuw, Vlaming of Fries, niet Nederlanders. Of soms werden ze gewoon Duits genoemd, de term voor alle Germaanstaligen op het Europese vaste land exclusief Scandinavië. Het is zeker niet zo dat dat regionalisme in die Engelse tekst door de dominantie van Holland zijn ontstaan, wel versterkt. Nederland was een mini-EU, mini-België of mini-Duitsland, met federale staatjes die een eigen wetgeving, rechtbank, tijden, munten en identiteit hadden. De ontdekkingsreizigers, mariniers, zeelieden, koopmannen, etc. in het buitenland waren voornamelijk Hollanders. Ook daardoor de term Holland in zoveel buitenlandse talen.

Laten we blij zijn dat het nooit officieel is vastgelegd. In België is het oorspronkelijke Vlaanderen de regio's Oost- en West-Vlaanderen, maar Vlaanderen is nu ook de naam van een federale staat die het hele Nederlandstalige gebied bestrijkt. Ben benieuwd of de Belgische Brabanders, Antwerpenaren en Limburgers daar ooit problemen mee hebben gehad. Vlaams is nu synoniem geworden voor de Belgische-Nederlandstalige identiteit. Hebben de Brabantse en Limburgse identiteiten in België daarvoor plaats moeten maken? Zover is het in Nederland in ieder geval nog niet met het Hollands.

dako

Bericht door dako » vr aug 06, 2021 1:48 pm

Ooit ga ik alle opstellen van Kees op dit forum opzoeken en bundelen.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Johan

Bericht door Johan » ma aug 09, 2021 10:40 am

Weer wat bijgeleerd zo op de maandagochtend!

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » di mar 08, 2022 6:37 am

Afbeelding
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » wo apr 06, 2022 1:39 pm

Afbeelding

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » vr mei 13, 2022 8:51 am

Afbeelding

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr mei 13, 2022 8:54 am

Hij doet t hier niet, maar Spawn kennende is het vast een plaatje met een serieuze boodschap om de discussie te openen. Geen flauwe meme waaromtrent hij al eerder is aangegeven dat hij die in t meme topic mag posten :)
Flikker op met je homofobie

Spawn999
Opperetterbak

Bericht door Spawn999 » vr mei 13, 2022 9:11 am

pcies!

Plaats reactie