Geloof

Voor al je zaken die je niet kan verklaren
Plaats reactie
Heidewolf

Re: Geloof

Bericht door Heidewolf » vr dec 04, 2020 5:35 pm

Appelflap schreef:
vr dec 04, 2020 5:13 pm
Heidewolf schreef:
vr dec 04, 2020 3:54 pm
Het is een wonder! Dus god moet wel bestaan.
Serieuze vraag, dus niets retorisch en ook geen bijbedoelingen. Schrijf je bewust 'God' zonder hoofdletter?

Bewust.
Heerlijk Helder Heidewolf

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr dec 04, 2020 6:33 pm

Dank. Wat kinderachtig.
Flikker op met je homofobie

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za dec 05, 2020 8:57 pm

Ach, vanuit de Hebreeuwse of Griekse teksten bestaat 'god' als woord toch niet. Ik vermoed dat dit hem niet heel erg dwars zou zitten.

Edit: die laatste zin is niet de bedoeling de aanleiding te zijn tot een discussie. Deze zin zelf ook niet.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo dec 06, 2020 8:09 am

Lennert schreef:
za dec 05, 2020 8:57 pm
Ach, vanuit de Hebreeuwse of Griekse teksten bestaat 'god' als woord toch niet. Ik vermoed dat dit hem niet heel erg dwars zou zitten.

Edit: die laatste zin is niet de bedoeling de aanleiding te zijn tot een discussie. Deze zin zelf ook niet.
Hemel wat een een hoop onwetendheid cq. leugens. Ik zou me dan ook indekken met gezever over geen discussie. Zullen we afspreken dat we naast leuke memes wel gewoon geinformeerd zullen blijven posten zodra we geen.memes posten?

Θεὸς

Elohim

Doei.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo dec 06, 2020 8:11 am

Naast dat t geen argument is om de.regels van de Nederlandse grammatica naast je te leggen. Is net zoiets als een christen opeens Allah of Buddha met een kleine letter gaat schrijven.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » zo dec 06, 2020 3:24 pm

Appelflap schreef:
zo dec 06, 2020 8:09 am
Lennert schreef:
za dec 05, 2020 8:57 pm

Hemel wat een een hoop onwetendheid cq. leugens. Ik zou me dan ook indekken met gezever over geen discussie. Zullen we afspreken dat we naast leuke memes wel gewoon geinformeerd zullen blijven posten zodra we geen.memes posten?

Θεὸς

Elohim

Doei.
Ik snap waarom je niet begrijpt wat ik bedoelde, zal ik het makkelijker voor je maken door te stellen dat ik het woord "god" bedoelde en niet "het woord voor god"?
Appelflap schreef:
zo dec 06, 2020 8:11 am
Naast dat t geen argument is om de.regels van de Nederlandse grammatica naast je te leggen. Is net zoiets als een christen opeens Allah of Buddha met een kleine letter gaat schrijven.
Wel als je stelt dat "god" niet zijn naam is. Tenzij je ook een voorstander bent van dat Frodo in het Nederlands ineens Ballings heet in plaats van Baggins natuurlijk. Dat ergerde mij ook altijd zo.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo dec 06, 2020 4:05 pm

Lennert schreef:
zo dec 06, 2020 3:24 pm
Ik snap waarom je niet begrijpt wat ik bedoelde, zal ik het makkelijker voor je maken door te stellen dat ik het woord "god" bedoelde en niet "het woord voor god"?
Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt. God in t Grieks is Theos, God in t Hebreeuws is Elohim en Eloha in t Aramees. De Bijbel in haar oorspronkelijke talen bevat geen Nederlandse woorden nee.
Wel als je stelt dat "god" niet zijn naam is. Tenzij je ook een voorstander bent van dat Frodo in het Nederlands ineens Ballings heet in plaats van Baggins natuurlijk. Dat ergerde mij ook altijd zo.
God is niet de naam nee. Dus? Gaan we ook de eerste letter van een zin niet meer met een hoofdletter schrijven als dat geen naam betreft? Er zijn meerdere regels voor hoofdletters dan alleen namen. En de monotheïstische God schrijf je nu eenmaal met een hoofdletter. Punt.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » zo dec 06, 2020 5:07 pm

Kijk goed.

'god'

en

'theos'

Iets tussen deze twee woorden is anders. Het ene is het woord 'god', het andere niet.

Edit: ik ben verheugd dat uitgerekend dit een discussie is geworden.

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » zo dec 06, 2020 5:29 pm

.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » zo dec 06, 2020 5:33 pm

Je moet Bedeutung met een hoofdletter schrijven!

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo dec 06, 2020 7:14 pm

Tsja Lennart.... "Ach, vanuit de Hebreeuwse of Griekse teksten bestaat 'god' als woord toch niet. Ik vermoed dat dit hem niet heel erg dwars zou zitten". Bestaat het woord God niet vanuit (?) de Hebreeuwse of Griekse teksten? Wellicht had je gewoon duidelijk "Ach, in de Hebreeuwse of Griekse teksten komt het Nederlandse woord 'god' toch niet voor. Ik vermoed dat dit hem niet heel erg dwars zou zitten' kunnen schrijven.

Was t nog steeds een non-argument (dat laat je maar even varen begrijp Ik?) , maar wel een helder non-argument.

Anyway...

Een naam voor een heilig persoon of een heilig begrip schrijven we met een hoofdletter.

Deze regel heeft betrekking op namen voor God of een godheid, op voornaamwoorden die naar de godheid verwijzen, en op namen voor andere heilige begrippen waarvoor men respect of ontzag wil uitdrukken

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo dec 06, 2020 7:16 pm

Appelflap schreef:
zo dec 06, 2020 4:05 pm
God in t Grieks is Theos, God in t Hebreeuws is Elohim en Eloha in t Aramees. De Bijbel in haar oorspronkelijke talen bevat geen Nederlandse woorden nee.
en dan toch gewoon doorgaan met
Lennert schreef:
zo dec 06, 2020 5:07 pm
Kijk goed.

'god'

en

'theos'

Iets tussen deze twee woorden is anders. Het ene is het woord 'god', het andere niet.
:?

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » zo dec 06, 2020 8:24 pm

Ja, je had het door. Chapeau. Echt.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma dec 07, 2020 9:39 am

Appelflap schreef:
zo dec 06, 2020 7:14 pm
Tsja Lennart.... "Ach, vanuit de Hebreeuwse of Griekse teksten bestaat 'god' als woord toch niet. Ik vermoed dat dit hem niet heel erg dwars zou zitten". Bestaat het woord God niet vanuit (?) de Hebreeuwse of Griekse teksten? Wellicht had je gewoon duidelijk "Ach, in de Hebreeuwse of Griekse teksten komt het Nederlandse woord 'god' toch niet voor. Ik vermoed dat dit hem niet heel erg dwars zou zitten' kunnen schrijven.

Was t nog steeds een non-argument (dat laat je maar even varen begrijp Ik?) , maar wel een helder non-argument.

Anyway...

Een naam voor een heilig persoon of een heilig begrip schrijven we met een hoofdletter.

Deze regel heeft betrekking op namen voor God of een godheid, op voornaamwoorden die naar de godheid verwijzen, en op namen voor andere heilige begrippen waarvoor men respect of ontzag wil uitdrukken
https://woordenlijst.org/leidraad/16/7, zie regel 16.S.

Maar als we het hebben over (zo maar) een god (bijv. Zeus), dan moet het alsnog met een hoofdletter, als ik de regel goed interpreteer. Apart.

Nuttig dit ook, al die meta-discussies.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 9:42 am

Hieronimus schreef:
ma dec 07, 2020 9:39 am
Wat bedoel je precies? EDIT: daar staat toch dat ik gelijk heb of vergis ik nu
Hieronimus schreef:
Maar als we het hebben over (zo maar) een god (bijv. Zeus), dan moet het alsnog met een hoofdletter, als ik de regel goed interpreteer. Apart.
Hier heb je t over zo maar een god, dus kleine letter g. En Zeus is een naam dus hoofdletter Z. Is toch allemaal niet zo moeilijk? En omdat ik geen affiniteit heb met Zeus als bestaande entiteit ga ik de beste man toch ook niet opeens als zeus schrijven? Allemaal zo kinderachtig.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 9:44 am

Lennert schreef:
zo dec 06, 2020 8:24 pm
Mooi om te zien hoe jij je op alles focust maar niet op de kern van de zaak en zo met je sarcasme deze kern ontwijkt. Dag Lennert.

Spawn999

Bericht door Spawn999 » ma dec 07, 2020 9:44 am

Tjeezus hoofdletters...

Afbeelding
This Is What You Want... This Is What You Get

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 9:48 am

Blijkbaar jij ook want je gebuikt ze

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma dec 07, 2020 9:55 am

Appelflap schreef:
ma dec 07, 2020 9:42 am
Hieronimus schreef:
Hieronimus schreef:
Hier heb je t over zo maar een god, dus kleine letter g. En Zeus is een naam dus hoofdletter Z. Is toch allemaal niet zo moeilijk? En omdat ik geen affiniteit heb met Zeus als bestaande entiteit ga ik de beste man toch ook niet opeens als zeus schrijven? Allemaal zo kinderachtig.
Ik haalde even een soort bron bij hetgeen je zei, want je hebt inderdaad gewoon gelijk.

Ik vind de regels wat warrig verwoord. De regel heeft dus alleen betrekking op namen voor godheden. En in het geval van God voor de monotheïstische religies is dat zijn naam (let wel, 'zijn' hoeft dan niet per se met hoofdletter). Of geldt dat alleen voor de christelijke god (hier niet bedoeld als naam maar als zo maar een god); want de naam van bijv. de islamitische god is Allah?
Front voor/der Matigheid
last.fm

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » ma dec 07, 2020 9:59 am

Appelflap schreef:
....Hier heb je t over zo maar een god, dus kleine letter g. En Zeus is een naam dus hoofdletter Z. ....

Zomaar een god??? Zeus is echt vele male vetter dan elke 'levende' god van nu. Net als de rest van de Griekse en Noorse goden.
Als je daar nu van zegt nog in te geloven, verklaren alle gelovigen je voor gek.

als je over 2000 jaar nog zegt in Allah of de Christelijke god te geloven, waarschijnlijk ook.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 10:01 am

Hieronimus schreef:
ma dec 07, 2020 9:55 am
Appelflap schreef:
Hieronimus schreef:
Hieronimus schreef:
Ik haalde even een soort bron bij hetgeen je zei, want je hebt inderdaad gewoon gelijk.

Ik vind de regels wat warrig verwoord. De regel heeft dus alleen betrekking op namen voor godheden. En in het geval van God voor de monotheïstische religies is dat zijn naam (let wel, 'zijn' hoeft dan niet per se met hoofdletter). Of geldt dat alleen voor de christelijke god (hier niet bedoeld als naam maar als zo maar een god); want de naam van bijv. de islamitische god is Allah?
Het klopt idd wat ik beweerde. Alleen geef jij de verkeere regel aan. God is niet de naam en dus niet de reden waarom een hoofdletter. Het is een heilig begrip en vandaar de hoofdletter. Het woord wordt natuurlijk in de praktijk wel veel als naam ook gebruikt. Yaweh is bijvoorbeed wel een naam en dan dus een hoofdletter want naam.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 10:02 am

Joris schreef:
ma dec 07, 2020 9:59 am
Appelflap schreef:
....Hier heb je t over zo maar een god, dus kleine letter g. En Zeus is een naam dus hoofdletter Z. ....

Zomaar een god??? Zeus is echt vele male vetter dan elke 'levende' god van nu. Net als de rest van de Griekse en Noorse goden.
Als je daar nu van zegt nog in te geloven, verklaren alle gelovigen je voor gek.

als je over 2000 jaar nog zegt in Allah of de Christelijke god te geloven, waarschijnlijk ook.
Bij achterwege blijven van jouw academische credentials inzake dit soort uitspraken, houd ik nog even pas op de plaats bij t aannemen van jouw profetie.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma dec 07, 2020 10:13 am

Appelflap schreef:
ma dec 07, 2020 10:01 am
Hieronimus schreef:
ma dec 07, 2020 9:55 am
Appelflap schreef:

Het klopt idd wat ik beweerde. Alleen geef jij de verkeere regel aan. God is niet de naam en dus niet de reden waarom een hoofdletter. Het is een heilig begrip en vandaar de hoofdletter. Het woord wordt natuurlijk in de praktijk wel veel als naam ook gebruikt. Yaweh is bijvoorbeed wel een naam en dan dus een hoofdletter want naam.
Het voelt deels arbitrair, maar we komen er wel. Een god in een andere religie is dus niet een heilig begrip? Lijkt mij per definitie juist van wel. Deze Vlaamse regels lijken wat helderder (https://www.vlaanderen.be/taaladvies/ho ... -begrippen):

1. Schrijf de naam van een heilig persoon of heilig begrip met een hoofdletter. Voornaamwoorden en zelfstandige naamwoorden die naar een heilig persoon verwijzen, kunnen een hoofdletter krijgen, maar dat gebruik neemt af: in de Nieuwe Bijbelvertaling (2004) worden zulke woorden klein geschreven.
2. MAAR: Schrijf het woord god klein als het niet naar het hoogste wezen in godsdiensten zoals het christendom, het jodendom en de islam verwijst. Het gaat dan om een soortnaam.

Als ik regel twee goed interpreteer, gaat het dus puur om de drie grote monotheïstische religies waar deze regel voor geldt. Zeus is immers het hoogste wezen in de Griekse mythologie/religie, maar we noemen hem alsnog een god zonder hoofdletter.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » ma dec 07, 2020 10:15 am

tja, goden 'sterven' nu eenmaal na verloop van tijd. En dan komt er weer een (of meerdere) andere voor terug.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 10:21 am

Joris schreef:
ma dec 07, 2020 10:15 am
tja, goden 'sterven' nu eenmaal na verloop van tijd. En dan komt er weer een (of meerdere) andere voor terug.
Behaalde resultaten uit het verleden bieden totaal geen garantie voor de toekomst. Er is juist een flinke lijn te zien vanuit animisme naar polytheisme naar monotheisme. Ik denk niet dat t verdwijnen van goden uit een polytheistisch pantheon veel zegt over t verdwijnen van monotheistische goden. Lijkt mij een beetje simplistisch gedacht eerlijk gezegd

EDIT animalisme hihi
Laatst gewijzigd door Appelflap op ma dec 07, 2020 10:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 10:25 am

Hieronimus schreef:
ma dec 07, 2020 10:13 am
Het voelt deels arbitrair, maar we komen er wel. Een god in een andere religie is dus niet een heilig begrip?
Wie zegt dat? De Boeddha wordt toch ook met een hoofdletter geschreven Is ook niet een naam maar een heilig begrip?
Hieronimus schreef:
ma dec 07, 2020 10:13 am
Als ik regel twee goed interpreteer, gaat het dus puur om de drie grote monotheïstische religies waar deze regel voor geldt. Zeus is immers het hoogste wezen in de Griekse mythologie/religie, maar we noemen hem alsnog een god zonder hoofdletter.
Klopt. Maar je zou ook kunnen schrijven "God is de god van het christendom" volgens mij. Ik zie geen tegenstrijdigheid of arbitrair karatker in de regels eerlijk gezegd.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma dec 07, 2020 10:41 am

Goed punt over de Boeddha. Maar in dat laatste geval is 'god' dan geen heilig begrip dus? Ik zou zeggen dat 'god' per definitie een heilig begrip is? Maar misschien begrijp ik te weinig van het begrip 'heilig'.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma dec 07, 2020 10:55 am

Appelflap schreef:
ma dec 07, 2020 9:44 am
Lennert schreef:
zo dec 06, 2020 8:24 pm
Mooi om te zien hoe jij je op alles focust maar niet op de kern van de zaak en zo met je sarcasme deze kern ontwijkt. Dag Lennert.
Nee JHWH, je kunt overduidelijk met betrekking tot je geloof niet zien welke opmerkingen echt niet de moeite waard zijn om wel of niet serieus op in te gaan. Dat het woord 'god' als spelling 'g-o-d' toch niet in de oude teksten staat en dus niet serieus genomen hoeft te worden als naam is een flauwe grap en ook niets meer dan dat. Ga vooral lekker door met jezelf superieur of beledigd voelen.
Laatst gewijzigd door Lennert op ma dec 07, 2020 11:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » ma dec 07, 2020 11:00 am

Appelflap schreef:
ma dec 07, 2020 10:21 am
Joris schreef:
ma dec 07, 2020 10:15 am
Behaalde resultaten uit het verleden bieden totaal geen garantie voor de toekomst. Er is juist een flinke lijn te zien vanuit animisme naar polytheisme naar monotheisme. Ik denk niet dat t verdwijnen van goden uit een polytheistisch pantheon veel zegt over t verdwijnen van monotheistische goden. Lijkt mij een beetje simplistisch gedacht eerlijk gezegd

EDIT animalisme hihi

nee, maar ik denk ook dat mensen gewoon steeds kritischer worden. En inzien dat veel dingen gewoon nergens op slaan. Ik geloofde als goedgelovig kind ook, net als mijn ouders en de rest van mijn familie. Nu gelooft alleen mijn oma nog en is verder iedereen er wel klaar mee. En nog niemand is er slechter van geworden. (misschien omdat mijn oma hard genoeg bidt voor iedereen :D )
De kerken worden leger en leger en er zitten vooral oude mensen (in Nederland/Europa), dus het is al langzaam aan het verdwijnen.

paar losse remarks:

Als je niet gelooft ben je gedoemd, echter heb je zelf helemaal niet te bepalen of je gelooft en waarin je gelooft. Dat bepalen je ouders en de regio waar je geboren bent. Geloof is niet intrinsiek, maar (meestal) opgedrongen.
Mijn kinderen kunnen er net zo weinig aan doen dat er voor hun geen god is, als kinderen die elke dag voor het eten God danken voor hun bordje eten omdat ze anders misschien in de hel komen.

Al denk ik dat je de extremen (de mensen die doorslaan) altijd zult houden.
bijv. de Mormonen. Die mogen, meen ik, geen moderne techniek gebruiken. Maar inmiddels hebben ze wel knipperlichten op hun koets. Maar een koets (en alles wat ze gebruiken) tov 1000 jaar geleden is eigenlijk toch wel heel modern. Hoe heeft hun God ooit bepaalt vanaf welk moment de techniek stil moest blijven staan?

Of Reliegekkies die tegen medische zorg zijn (God bepaalt wel of mijn kind dood gaat), maar ondertussen wel een bril dragen. Dan geloof je je eigen richtlijnen niet. God wil blijkbaar dat je niet zo goed ziet, accepteer dat dan ook.

Tot slot lijkt het erop dat mensen die het vaak slechter hebben, veel harder geloven.
Lijkt me fijn, als je elke dag tot God bidt en veel te verduren hebt, terwijl heel veel ongelovigen het veel beter hebben. Waarom worden de ongelovigen 'beloond'? Dat is niet eerlijk en dan zou ik stikjaloers worden en ongelovigen gaan veroordelen.
Laatst gewijzigd door Joris op ma dec 07, 2020 11:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma dec 07, 2020 11:05 am

Je bedoelt de Amish, niet Mormonen. Mormonen dragen magisch ondergoed en hebben meerdere vrouwen ;)

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » ma dec 07, 2020 11:13 am

Lennert schreef:
ma dec 07, 2020 11:05 am
Je bedoelt de Amish, niet Mormonen. Mormonen dragen magisch ondergoed en hebben meerdere vrouwen ;)
oja, je hebt helemaal gelijk, De Amish... (met Nederlandse roots).

De Mormonen zijn idd weer andere malloten. hahaha.
Maar ook daar, zou je toch verwachten dat er een generatie komt die op een gegeven moment denkt 'fuck dit'.
Maar geloof is, naast opvoeding in het begin, later voor een groot deel groepsdruk en bang zijn voor ongewenste reacties vanuit de gemeenschap of je familie.
'ontsnappen' blijft gewoon lastig.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 11:13 am

Sorry ik neem mijn woorden deels terug, het gaat om het feit dat het zowel een heilig begrip alsmede dat het woord ook als naam wordt gebruikt. Stel jij bent heel slim en ik zou jou steeds 'slimme' noemen, dan wordt dat ook een naam en kan ik jou (De) Slimme noemen.

EDIT: @Hiero uiteraard ;)
Laatst gewijzigd door Appelflap op ma dec 07, 2020 11:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 11:17 am

Lennert schreef:
ma dec 07, 2020 10:55 am
Dat het woord 'god' als spelling 'g-o-d' toch niet in de oude teksten staat en dus niet serieus genomen hoeft te worden als naam is een flauwe grap en ook niets meer dan dat. Ga vooral lekker door met jezelf superieur of beledigd voelen.
Wat een aannames weer. Ik voel me niet superieri noch beledigd, echt totaal niet. Zegt vooral wat over hoe jij dit alles beziet. Echt rappant dat je me dat toedicht. En dat het een grap was, was mij totaal niet duidelijk tot deze post.
Laatst gewijzigd door Appelflap op ma dec 07, 2020 11:55 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 11:18 am

[quote=Joris post_id=2073215 time=1607335215 user_id=1005
nee, maar ik denk ook dat mensen gewoon steeds slimmer worden. En inzien dat veel dingen gewoon nergens op slaan.
[/quote]Oke niet lullig bedoelt, maar hier hield ik op met lezen. No offence.

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » ma dec 07, 2020 11:19 am

Appelflap schreef:
ma dec 07, 2020 11:18 am
[quote=Joris post_id=2073215 time=1607335215 user_id=1005
nee, maar ik denk ook dat mensen gewoon steeds slimmer worden. En inzien dat veel dingen gewoon nergens op slaan.
Oke niet lullig bedoelt, maar hier hield ik op met lezen. No offence.
[/quote]

'slimmer' was wellicht niet het juiste woord. ik bedoel 'kritischer'...

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 11:22 am

HEt ging me niet om slimmer het ging me om 'gewoon nergens op slaan. Dat is je goed recht uiteraard om dit facet va de zoektocht van de mens op de fijnsnede van spiritualiteit, filosofie en wetenschap, veelal gevat in termen in concepten van eeuwenoude beschavingen , zo af te doen, maar ik denk dat we dan te weinig basis hebben voor een discussie. Again, no offence

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma dec 07, 2020 11:26 am

Appelflap schreef:
ma dec 07, 2020 11:17 am
Lennert schreef:
Nee JHWH, je kunt overduidelijk met betrekking tot je geloof niet zien welke opmerkingen echt niet de moeite waard zijn om wel of niet serieus op in te gaan.
Ten eerste is het christendom niet mijn geloof, ik ben niet echt gelovig meer.. Ten tweede, ik kan NOOIT zien welke opmerkingen volgens iemand anders dan mijzelf de moeite waard zijn en welke niet. Dat jij dit correleert aan 'mijn' geloof is jouw probleem. Ten derde, ik vind t niet prettig dat je me JHWH noemt.
Lennert schreef:
Dat het woord 'god' als spelling 'g-o-d' toch niet in de oude teksten staat en dus niet serieus genomen hoeft te worden als naam is een flauwe grap en ook niets meer dan dat. Ga vooral lekker door met jezelf superieur of beledigd voelen.
Wat een aannames weer. Ik voel me niet superieri noch beledigd, echt totaal niet. Zegt vooral wat over hoe jij dit alles beziet. Echt rappant dat je me dat toedicht. En dat het een grap was, was mij totaal niet duidelijk tot deze post.
Niet echt gelovig meer? Dat is nieuws.

Het is duidelijk dat je inderdaad niet inzag dat dit een hele zinloze discussie was. Op de Appelflap-bingokaart zal ik verder 'frappant', 'dit ligt aan jou' en 'aannames' wegstrepen.

Ik vind het niet fijn dat je me Lennart noemt, helemaal omdat mijn naam vrij duidelijk overal staat aangegeven. Ik ben wel blij dat je een hoofdletter erbij gebruikte.*

*deze zin was sarcasme.
Laatst gewijzigd door Lennert op ma dec 07, 2020 1:57 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » ma dec 07, 2020 11:26 am

Appelflap schreef:
ma dec 07, 2020 11:22 am
HEt ging me niet om slimmer het ging me om 'gewoon nergens op slaan. Dat is je goed recht uiteraard om dit facet va de zoektocht van de mens op de fijnsnede van spiritualiteit, filosofie en wetenschap, veelal gevat in termen in concepten van eeuwenoude beschavingen , zo af te doen, maar ik denk dat we dan te weinig basis hebben voor een discussie. Again, no offence

ok, ik zeg ook 'veel dingen', ik zeg niet 'het slaat allemaal nergens op'...

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma dec 07, 2020 11:29 am

Appelflap schreef:
ma dec 07, 2020 11:13 am
Sorry ik neem mijn woorden deels terug, het gaat om het feit dat het zowel een heilig begrip alsmede dat het woord ook als naam wordt gebruikt. Stel jij bent heel slim en ik zou jou steeds 'slimme' noemen, dan wordt dat ook een naam en kan ik jou (De) Slimme noemen.

Precies, maar dan gebruik je het wederom als naam en niet vanuit de functie als heilig begrip. Ik houd wel van een talige discussie, dus ik zal eens opzoeken wat 'heilig' nu precies inhoudt.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 11:33 am

Lennert schreef:
ma dec 07, 2020 11:26 am
Al paar jaar zo en ook al paar keer gemeld hier. Wel bijblijven he ;)
Lennert schreef:
Het is duidelijk dat je inderdaad niet inzag dat dit een hele zinloze discussie was. Op de Appelflap-bingokaart zal ik verder 'frappant', 'dit ligt aan jou' en 'aannames' wegstrepen.
Waarom schuif je mijn vermeende geloof naar voren als verklaring? En als je al geen discussie wou (je eerste post in dit 'gesprek'), waarom ga je dan vooral focssen op deze 'grap' en niet de inhoud? In t licht van je constatering dat ik de grap niet herkende lijkt me dat pas vrij zinloos eerlijk gezeggd.
Lennert schreef:
Ik vind het niet fijn dat je me Lennart noemt, helemaal omdat mijn naam vrij duidelijk overal staat aangegeven. Ik ben wel blij dat je een hoofdletter erbij gebruikte.*
Doe je dom of zie je t verschil echt niet? Mensen hebben hier een username en noemen elkaar doorgaans ook zo. Dat jij ervoor kiest om je naam als username te gebruiken is je goed recht. Ik spreek jou gewoon met je username aan. Ik kies ervoor om niet mijn naam als username te gebruiken. Het is niet erg volges de netiquetw om mij niet met mijn username aan te spreken. Wellicht kun je zelf ook verzinnen dat als iemand een andere username kiest, hij of zij daar goede redenen voor heeft. En ja die heb tik. Ik zou t waarderen als je je post edit en mij weer aanspreekt als Appelflap, Flappie, Fusion, of whatever je verkeist

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » ma dec 07, 2020 11:34 am

Hieronimus schreef:
ma dec 07, 2020 11:29 am
Appelflap schreef:

Precies, maar dan gebruik je het wederom als naam en niet vanuit de functie als heilig begrip. Ik houd wel van een talige discussie, dus ik zal eens opzoeken wat 'heilig' nu precies inhoudt.
Heilig wordt doorgaans gebruikt om een onderscheidt te maken tussen het het 'normale' en 'sacrale'. Er is niet echt een analytische definitie van die term. Het is een term die gebruikt wordt om aan te geven wat speciaal en met respect behandeld moet worden in een cultuur. Voor een deelnemer hebben bepaalde plekken en objecten een speciale betekenis en voor die mensen zal de heilige waarde intrinsiek zijn aan de objecten, maar voor andere mensen is het meer een descriptieve term die aangeeft dat bepaalde zaken een bijzondere en religieuze waarde hebben.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 11:36 am

Hieronimus schreef:
Appelflap schreef:

Volgens mij stamt heilig van t zelfde af als 'heeel'. Iets dat geheel, ongebroken, zuiver is

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma dec 07, 2020 11:44 am

Heidewolf schreef:
ma dec 07, 2020 11:34 am
Hieronimus schreef:
Appelflap schreef:

Heilig wordt doorgaans gebruikt om een onderscheidt te maken tussen het het 'normale' en 'sacrale'. Er is niet echt een analytische definitie van die term. Het is een term die gebruikt wordt om aan te geven wat speciaal en met respect behandeld moet worden in een cultuur. Voor een deelnemer hebben bepaalde plekken en objecten een speciale betekenis en voor die mensen zal de heilige waarde intrinsiek zijn aan de objecten, maar voor andere mensen is het meer een descriptieve term die aangeeft dat bepaalde zaken een bijzondere en religieuze waarde hebben.
Conceptueel een stuk sterker dan je zythologie! <3
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

Last.fm profiel

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma dec 07, 2020 11:49 am

Appelflap schreef:
ma dec 07, 2020 11:33 am
Lennert schreef:
Al paar jaar zo en ook al paar keer gemeld hier. Wel bijblijven he ;)
Lennert schreef:
Waarom schuif je mijn vermeende geloof naar voren als verklaring? En als je al geen discussie wou (je eerste post in dit 'gesprek'), waarom ga je dan vooral focssen op deze 'grap' en niet de inhoud? In t licht van je constatering dat ik de grap niet herkende lijkt me dat pas vrij zinloos eerlijk gezeggd.
Lennert schreef:
Doe je dom of zie je t verschil echt niet? Mensen hebben hier een username en noemen elkaar doorgaans ook zo. Dat jij ervoor kiest om je naam als username te gebruiken is je goed recht. Ik spreek jou gewoon met je username aan. Ik kies ervoor om niet mijn naam als username te gebruiken. Het is niet erg volges de netiquetw om mij niet met mijn username aan te spreken. Wellicht kun je zelf ook verzinnen dat als iemand een andere username kiest, hij of zij daar goede redenen voor heeft. En ja die heb tik. Ik zou t waarderen als je je post edit en mij weer aanspreekt als Appelflap, Flappie, Fusion, of whatever je verkeist
Ik heb je val van geloof echt gemist. Met de hoeveelheid keren dat je aangaf dat je jezelf beledigd voelde door memes van Spawn was dit extra niet duidelijk. Vandaar ook het verwijzen naar je vermeende geloof. Ik vond de zin "Edit: die laatste zin is niet de bedoeling de aanleiding te zijn tot een discussie. Deze zin zelf ook niet." zelf vrij duidelijk als statement dat het geen discussie waard was omdat het een grap was. Alles wat er daarna uit voortkwam was zinloos. Ik zal voortaan bij alles duidelijk smileygebruik hanteren.

Een discussie over het gebruik van namen is nu verder extra ironisch, aangezien jij getriggerd raakte door Heidewolf die een naam verkeerd schreef en daarna mijn naam verkeerd schrijft, wat mij dan weer ergert. Ik vind dit grappig. Dat hoef je verder natuurlijk niet zo te vinden.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma dec 07, 2020 11:53 am

Lennert schreef:
ma dec 07, 2020 11:49 am
Ik heb je val van geloof echt gemist. Met de hoeveelheid keren dat je aangaf dat je jezelf beledigd voelde door memes van Spawn was dit extra niet duidelijk. Vandaar ook het verwijzen naar je vermeende geloof. Ik vond de zin "Edit: die laatste zin is niet de bedoeling de aanleiding te zijn tot een discussie. Deze zin zelf ook niet." zelf vrij duidelijk als statement dat het geen discussie waard was omdat het een grap was. Alles wat er daarna uit voortkwam was zinloos. Ik zal voortaan bij alles duidelijk smileygebruik hanteren.
Dat moet je zelf weten. Ook al is t vast ironisch bedoeld. Wellicht kun je andere manieren verzinnen om te zeggen wat je bedoelt. Bijvoorbeeld door dingen letterlijk te eplixiteren ipv denken dat iederen snapt wat jij bedoelt maar niet danwel met andere woorden uitspreekt.
Lennert schreef:
ma dec 07, 2020 11:49 am
Een discussie over het gebruik van namen is nu verder extra ironisch, aangezien jij getriggerd raakte door Heidewolf die een naam verkeerd schreef en daarna mijn naam verkeerd schrijft, wat mij dan weer ergert. Ik vind dit grappig. Dat hoef je verder natuurlijk niet zo te vinden.
Ja hoor, best lichtelijk grappig. Ga je je je post nog editten? Dat zou ik waarderen

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma dec 07, 2020 12:37 pm

Die had ik al semi-gevat aangepast. Iets met onuitspreekbare namen enzo.

Spawn999

Bericht door Spawn999 » di dec 08, 2020 8:05 am

Afbeelding
This Is What You Want... This Is What You Get

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » di dec 08, 2020 3:48 pm

:lolup:
KFFR, old-school metal!

HighKing