Onderzoek naar Psychedelica

Voor al je zaken die je niet kan verklaren
Plaats reactie
Krimhild

Onderzoek naar Psychedelica

Bericht door Krimhild » wo feb 12, 2020 11:31 am

Hulde, er wordt eindelijk weer wat onderzoek gedaan naar psychedelica in Nederland!

In Utrecht, Groningen en Leiden kun je nu meedoen met wetenschappelijk onderzoek:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

PSILOCYBINE BIJ PATIËNTEN MET THERAPIERESISTENTE DEPRESSIE

Hardnekkige, therapieresistente depressie is een groot probleem voor patiënten en daarom is het belangrijk om nieuwe behandelingen te ontwikkelen. Men spreekt van een therapieresistente depressie wanneer eerdere behandelingen, bijvoorbeeld met medicijnen, niet of weinig hebben geholpen. Deelnemers krijgen een intake bij een psychiater en een psychiater in opleiding. Doel van het onderzoek: de veiligheid en werkzaamheid van psilocybine testen.

Er zijn maar weinig mensen die therapieresistent zijn, dus zegt het voort!!!

Meer info: https://www.umcutrecht.nl/nl/Ziekenhuis ... -psilocybi

Tip: onder het artikel zijn een boel andere toffe artikelen te vinden.

Binnenkort is er ook weer een tof symposium in Haarlem, van stichting Open: https://icpr2020.net/

Een aanrader voor wie geïnteresseerd is in de nieuwstee ontwikkelingen op het gebied van psychedelica, in allerlei disciplines (psychiatrie, neuroscience, psychologie, anthropologie, geschiedenis, filosofie.)

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
... into the endless ever after.

Krimhild

Re: Onderzoek naar Psychedelica

Bericht door Krimhild » wo mei 12, 2021 5:28 am

Front Page New York Times Publication: MDMA-Assisted Therapy for Severe PTSD: A Randomized, Double-Blind, Placebo-Controlled Phase 3 Study

Yesterday, Nature Medicine published the peer-reviewed paper detailing the results of the first Phase 3 clinical trial of MDMA-assisted therapy for posttraumatic stress disorder (PTSD).

“These data indicate that, compared with manualized therapy with inactive placebo, MDMA-assisted therapy is highly efficacious in individuals with severe PTSD, and treatment is safe and well-tolerated, even in those with comorbidities. We conclude that MDMA-assisted therapy represents a potential breakthrough treatment that merits expedited clinical evaluation.”

Dit is niet alleen fucking gaaf. Dit betekent ook simpelweg hoop voor een boel uitbehandelde mensen. Hoop op een minder getraumatiseerd bestaan! Wat MDMA-geassisteerde therapie kan doen om iemands leven te verbeteren is bijna onvoorstelbaar. Het is gewoon heel vet dat dit eindelijk zo grootschalig onderzocht is en langzaam z’n vleugels begint uit te slaan. Op naar een meer geheelde mensheid!

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 12, 2021 9:48 am

Nou ja leuk weer uiteraard een batterij ratten, katten (ook favoriet voor neurologisch-pathologisch onderzoek) en apen die drugs toegediend krijgen.
Flikker op met je homofobie

dako

Bericht door dako » wo mei 12, 2021 10:01 am

Misschien zijn die ratten, katten (ook favoriet voor neurologisch-pathologisch onderzoek) en apen ook wel therapieresistent depressief en worden ze er hartstikke vrolijk van!
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 12, 2021 10:02 am

Ik heb beelden gezien van zoogdieren in labs onder invloed van o.a. LSD, het zag er niet erg vrolijk uit Dako

dako

Bericht door dako » wo mei 12, 2021 10:06 am

Nou en.

Ontopic: ik heb hier echt nul verstand van, wel reteboeiend, dit soort ontwikkelingen buiten (denk ik) de gebaande paden qua medicijngebruik.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 12, 2021 10:10 am

dako schreef:
wo mei 12, 2021 10:06 am
Nou en.
Wat een rare reacte

dako

Bericht door dako » wo mei 12, 2021 10:12 am

Nee hoor. Ik heb geen zin in een offtopic discussie over of de voordelen van dierproeven opwegen tegen de nadelen. Die reactie staat verder geheel los van mijn mening over dierproeven.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 12, 2021 10:30 am

Offtopic. Het topic is hier onderzoek naar psychedelica". Dus, Dierproeven zijn essentieel en integraal onderdeel van wetenschappeiijk onderzoek op de vlakken van neurologie, psychologie etc Dus geen idee hoe jij dat als offtopic denkt te gaan bestempelen

dako

Bericht door dako » wo mei 12, 2021 10:35 am

Ik heb geen zin in een discussie over of de voordelen van dierproeven opwegen tegen de nadelen. Die reactie staat verder geheel los van mijn mening over dierproeven.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 12, 2021 10:50 am

Ah oké, dan kan ik je reactie (iets) beter plaatsen. "Nou en" lijkt mij echter te aan te geven dat het feit dat het er nogal naar uit zag je niets kan schelen, ik begrijp echter dat je het niet zo bedoelt.

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo mei 12, 2021 12:00 pm

Appelflap schreef:
wo mei 12, 2021 9:48 am
Nou ja leuk weer uiteraard een batterij ratten, katten (ook favoriet voor neurologisch-pathologisch onderzoek) en apen die drugs toegediend krijgen.
??? :lolup:

Een muis op de bank bij de psych, ik zie het al voor me. :mrgreen: “Ja mijn moeder knabbelde soms aan mijn oor, echt traumatiserend!”

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 12, 2021 8:10 pm

Als je de beelden hebt gezien die ik heb gezien zou jij niet lachen.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 12, 2021 8:14 pm

Je moet meer denken aan lieve kittens die krijsend sprongen maken in een kleine kooi en hun hoofdje herhaaldelijk tegen de plastic wand aan knallen enzo.

Of de LD50 test op een grote tafel met zo'n 40 konijnen ingeklemd in kooien met enorme kracht proberen te ontsnappen in hun trip, dat zelfs hun wervelkolom breekt.

Dat soort letterlijke taferelen

dako

Bericht door dako » wo mei 12, 2021 8:59 pm

Waarom zijn discussies met jou altijd zo'n fucking drama? Jij, Krim en ik denken in grote lijnen hetzelfde over dierproeven. Waarom klinkt het nu dan al van begin af aan alsof jij de moral highground hebt en alsof je Krim en mij in de hoek van de voorstanders probeert te zetten?
We (ik iig, wil niet voor Krim spreken) weten dat dierproeven kut zijn, we hoeven er echt niet zo'n fucking agressieve discussie over te hebben als jij al de hele dag probeert uit te lokken.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo mei 12, 2021 9:15 pm

Ik jou in een hoek nee zetten helemaal niet? Zeker van Krim als veganist (vegetariër?) Kon ik haar standpunt wel raden. Dat jij nogal getriggered wordt door iedere poep of scheer van mij en op agressieve wijzen tijd meent te moeten zeggen hoe agressief ik wel niet ben is me inmiddels ook wel duidelijk.

Krimhild

Bericht door Krimhild » do mei 13, 2021 8:45 am

Appelflap schreef:
wo mei 12, 2021 8:10 pm
Als je de beelden hebt gezien die ik heb gezien zou jij niet lachen.
Ik begrijp dat die praktijken kut zijn, en niet om te lachen.

Dit onderzoek bevindt zich echter al in de clinical trial-fase, en zoals je wellicht weet worden clinical trials altijd met mensen gedaan. Dus de suggestie dat het nu om dierproeven gaat is grappig, vooral ook omdat dit medicijn alleen goed werkt in vaste combinatie met psychotherapie. Vandaar mijn eerdere grap.

Het zou theoretisch kunnen dat ooit in het pre-klinisch onderzoek proefdieren gebruikt zijn. Wellicht hebben ze het toch getest op dieren om te zien hoe toxisch het is, maar daar ga ik niet vanuit. Bovendien denk ik dat MDMA geen heftige taferelen zal opleveren, want het is veel milder dan echte tripmiddelen zoals LSD. Maar jij je zin, ik zal eens kijken hoe dat zit in dit geval.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do mei 13, 2021 6:03 pm

Mijn commentaar is niet persé op de links van jou (maar als ik jouw was zou ik eens de leden van de Scientific Advisory Board tracen van dat onderzoeksclubje), maar reken maar dat zij bouwen op dierproeven. De hele biomedische wetenschap doet dat. Het was meer commentaar jouw eerste zin, dat er weer onderzoek gedaan wordt. Ik vermoed dat daar ook dieren bij gebruikt zullen worden, want ondanks al die mooie dierenwelzijncommissies en alle 3R programma's en P&R, , zijn dieren voor dit soort wetenschappers nog steeds gewoon dingen die je mag martelen wanneer, hoe lang, hoe vaak en hoe erg je maar wilt. Ik heb zelf hele heftige paddo trips meegemaakt en wens dat geen enkel nietsvermoedend, de context niet kennend dier toe. Of nieuwe gesynthetiseerde psychedelica die nog in vivo getest gaan worden

Plaats reactie