Neerlandsche politiek

Is er nog wat gebeurd in de wereld?
Plaats reactie

Ik ga 15 maart stemmen op:

Alzheimer partij (50+)
0
Geen stemmen
Art1kel
0
Geen stemmen
CDA
2
5%
Christen Unie
0
Geen stemmen
D66
3
7%
Denk
0
Geen stemmen
GroenLinks
4
9%
Partij voor de dieren
21
49%
PVDA
0
Geen stemmen
PVV
4
9%
SGP
0
Geen stemmen
SP
5
12%
VVD
1
2%
Anders, want...
2
5%
niemand, blijf lekker thuis
1
2%

Totaal aantal stemmen: 43

Amibor

Re: Neerlandsche politiek

Bericht door Amibor » vr jun 04, 2021 12:08 pm

Ik denk dat iedereen wel tegen corona is, hij is vooral tegen de maatregelen ;)
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Johan

Bericht door Johan » vr jun 04, 2021 12:58 pm

Jan1973 schreef:
vr jun 04, 2021 7:11 am
Zitten die te wachten op datingapps (ik zie me dat helemaal zo voor me, "Leuke dame, bewonderaar van Mussert en geïnteresseerd in Qanon, zoekt leuke "boreale" man. Kaalgeschoren kop geen bezwaar.", vraag ik me af.
:lol: :D

Thierry schijnt trouwens vanaf vandaag ook een vaccinatieafspraak te mogen maken. Hij zal het vast niet doen of heel stiekem haha.

Jan1973

Bericht door Jan1973 » vr jun 04, 2021 1:53 pm

Amibor schreef:
vr jun 04, 2021 12:08 pm
Ik denk dat iedereen wel tegen corona is, hij is vooral tegen de maatregelen ;)
Zo heb ik iemand dat een paar weken terug horen uitdrukken, dat ze "tegen corona" was, terwijl zij en haar vriend het nota bene vrij heftig gehad hadden.

Spawn999

Bericht door Spawn999 » vr jun 04, 2021 4:39 pm

Heeft Krijst dat nieuwe logo van de PVDA ontworpen?

Afbeelding
This Is What You Want... This Is What You Get

Heyoka

Bericht door Heyoka » vr jun 04, 2021 8:51 pm

Spawn999 schreef:
vr jun 04, 2021 4:39 pm
Heeft Krijst dat nieuwe logo van de PVDA ontworpen?

Afbeelding
Je weet het niet he!
Fuck you all!
Afbeelding

Jan1973

Bericht door Jan1973 » ma jun 07, 2021 8:52 am

Na een heel weekend Sywerrrttt (maar daar heb ik uiteraard niets van gezien) nog 1 keer de vraag:

Willen we meer of minder Sywerrrtttt?

Persistence

Bericht door Persistence » ma jun 14, 2021 9:26 am

Heyoka

Bericht door Heyoka » ma jun 14, 2021 10:30 am

Het wordt steeds maar erger. Het lijkt erop dat Nederland een stel topcriminelen op bepaalde functies hebben gezet.
Het is ongelooflijk dat ze niet uit hun functie worden gezet. Welke Nederlander wil nu nog dat deze leugenaars aan de macht blijven? Als ze die leugens nu verzonnen om de burgers te helpen, maar het enige waarmee ze helpen is kansarmen naar de afgrond.
Ongelooflijk.
Fuck you all!
Afbeelding

Jan1973

Bericht door Jan1973 » ma jun 14, 2021 10:57 am

Ze schermen nu met het mandaat van de rechtse kiezer en dat door dat mandaat kabinetsdeelname van PvdA en Groen Links helemaal niet nodig is en ook niet gewenst door "de kiezer". De kiezer wil geen sociaal kabinet, zogenaamd.

Het is hier al meer gezegd, zolang die rechtse kiezer het niet overkomt volledig door de overheid geruïneerd worden met zoiets als kinderopvangtoeslag, kan het die rechtse kiezer ook niks schelen en lijkt het of "linkse hobby's" als arbeidsvoorwaarden/omstandigheden/ontslagrecht/milieu/klimaat er ook helemaal niet toe doen.

Way to go dus voor die hobby stemmers van de laatste verkiezingen.

Het is een utopie maar een examen afleggen alvorens te mogen stemmen is gewoon een must eigenlijk.

dako

Bericht door dako » ma jun 14, 2021 10:59 am

Jan1973 schreef:
ma jun 14, 2021 10:57 am
Het is een utopie maar een examen afleggen alvorens te mogen stemmen is gewoon een must eigenlijk.
Volledig mee eens.

'Maar dat is niet democratisch'. Klopt. Nou en.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Heyoka

Bericht door Heyoka » ma jun 14, 2021 11:02 am

Ik roep niet met enige regelmaat "stemrecht afnemen". Ik weet ook helemaal niet waarom het niet democratisch zou zijn. Als democratie inhoudt dat je ongeinformeerd/onbekwaam mee mag doen, dan is democratie een heel slecht plan. Iedereen moet toegang hebben, maar je moet er wel wat voor doen.

En daarom heb ik ook zo'n tyfus hekel aan al die mensen die anderen roepen om te gaan stemmen. Niks ervan: als je zo lamlendig bent dat je overgehaald moet worden, dan blijf je maar thuis. En vaak ook nog van die politiek-correcte lamstralen als die Tim Hofman die daar een levensdoel van maken. Hij graaft daarmee het eigen democratische graf.
Fuck you all!
Afbeelding

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma jun 14, 2021 3:08 pm

Maar jij bent toch ook hartstikke politiek-correct? :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Heyoka

Bericht door Heyoka » ma jun 14, 2021 3:31 pm

Jeroen schreef:
ma jun 14, 2021 3:08 pm
Maar jij bent toch ook hartstikke politiek-correct? :P
Ja, daar heb je natuurlijk wel weer een punt. :D
Zolang ik mn bek maar houdt over stemrecht afpakken denk ik.
Fuck you all!
Afbeelding

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma jun 14, 2021 3:59 pm

Ik heb altijd een beetje een dubbel gevoel bij "politiek-correct". Politiek correct kan namelijk heel goed ook op andere vlakken correct zijn. Het is niet omdat iets politiek correct is dat het daarom per se fout of hypocriet is. Volgens mij wordt er om die reden net iets te vaak het kind met het badwater weggegooid. Veel ideeën die inherent goed zijn worden afgefakkeld met het drogargument "politiek correct", terwijl de echte reden vaak is dat men het vanuit egocentrische korte termijn redenen liever niet gerealiseerd ziet.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

Last.fm profiel

Heyoka

Bericht door Heyoka » ma jun 14, 2021 4:15 pm

Ja, helemaal mee eens. Het hangt er een beetje vanaf wie het zegt.
Ik trek die Tom Hofman erg slecht, omdat het zo braaf is en tegelijkertijd ook zo zie-mij-eens beter zijn/weten dan de rest.
Fuck you all!
Afbeelding

Persistence

Bericht door Persistence » do jun 17, 2021 2:14 pm

Sywert zegt CDA-lidmaatschap op

https://www.ad.nl/politiek/sywert-zegt- ... ~a32c631a/

Dat CDA hem er niet zelf eruit geknikkerd heeft. Zoveel macht voor zo'n jonge gozert, het klopt gewoon niet.

Benieuwd of de overheid ooit nog een cent gaat terugzien van hem, waarschijnlijk niet.

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do jun 17, 2021 2:46 pm

Haha, het CDA. Die piepelen alleen goede mensen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Kees

Bericht door Kees » di jun 22, 2021 2:06 pm

Het loopt lekker vast, die kabinetsformatie. Het CDA doet moeilijk, en PvdA en GroenLinks ook. Goed dat de laatste twee elkaar vasthouden. Dat moeten ze gewoon blijven doen. Afzonderlijk zijn ze veel te klein en als eentje apart in het kabinet stapt is dat electorale zelfmoord. Omdat radicaal-rechts zichzelf buiten spel heeft geplaatst de afgelopen jaren, is een meerderheidskabinet zonder D66 en PvdA/GL onmogelijk. VVD en CDA kunnen lekker een minderheidskabinet gaat vormen, maar dat zal binnen de kortste tijd nieuwe verkiezingen opleveren, waarin het CDA verpulvert zal worden.

Als ik Rutte en Kaag was zou ik het CDA dwingen akkoord te gaan met een coalitie met zowel PvdA als GroenLinks. Anders doen ze maar niet mee. Dan kunnen VVD en CDA met PvdA/GL en VVD-light partij Volt gaan samenwerken. Drie liberale en twee linkse partijen, of anders bekeken een hele grote rechtse partij (VVD), een iets kleiner middenkader (D66 en Volt) en een klein links aanhangsel. Daar zou de VVD toch mee moeten kunnen leven. Anders bekijken ze het maar of gaan ze lekker met alle rechts-radicalen samen (PVV, FvD, JA21, Van Haga, SGP).

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » di jun 22, 2021 2:26 pm

Enige werkbare oplossing voor nu is een minderheidskabinet van VVD/D66. Het past niet in de Nederlandse traditie van meerderheidskabinetten, en er zit een risico aan dat de boel voortijdig klapt, maar dat zij zo dan. Enerzijds kom je met een kabinet met de twee grootste partijen tegemoet aan de verkiezingsuitslag, anderzijds ook aan de behoefte van een grotere rol van het parlement. Laat ze per thema maar een meerderheid zoeken, in plaats van een dichtgetimmerd regeerakkoord dat de coalitiefracties in de Kamer tot stempelmachines reduceert. Het lijkt mij het experiment waard.
Born to be mild

Kees

Bericht door Kees » di jun 22, 2021 2:33 pm

Ja, had ik niet aan gedacht, is ook een optie. Maar hoe werkbaar dat is, is ook maar de vraag. Misschien werkt het met een aantal gedoogconstructies.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » di jun 22, 2021 3:10 pm

In scandinavie is het sinds de Tweede Wereldoorlog niet ongebruikelijk, en dat zijn toch niet de minst stabiele landen in politieke zin. Ik zou zeggen: laten we het een kans geven, en mocht het echt niet werkbaar zijn, dan is een nieuwe stembusgang altijd nog een optie. Maar te lang en met zichtbare tegenzin blijven dralen en formeren doen het toch al gebutste vertrouwen, aanzien en legitimiteit van de democratie geen goed.
Born to be mild

dako

Bericht door dako » di jun 22, 2021 3:13 pm

Misschien kunnen ze, net als bij de eerdere tegenzin om met Rutte te regeren, er gewoon even stoer over doen in de media, er vervolgens drie weken hun bek over houden en dan doorgaan alsof er niks gebeurd is.

Ik ben zo compleet klaar met die poppenkast. Als dat hypocriete 'we willen niet met rutte regeren'-gelul is helemaal verdwenen na een halve maand. Nu gaat iedereen er vanuit dat Rutte de regering gaat leiden. Wat een enorm achterlijk geouwehoer.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » di jun 22, 2021 3:19 pm

Vanuit de VVD bekeken kan ik me voorstellen dat die partij Rutte met hand en tand verdedigt. Her gros van de stemmen op de VVD is nie zozeer een stem op die partij met bijbehorend partijprogramma, maar vooral een stem op Rutte. Als Rutte ooit opstapt, voorzie ik een electorale ineenstorting. Er zijn op Rutte na totaal geen gezichtsbepalende VVD’ers meer, zoals Dijkhoff of Ton Elias. De hele fractie bestaat uit brave partijleden die er in klasjes partijdiscipline ingestampt hebben gekregen. Ze proberen nu Sophie Hermans als kroonprinses naar voren te schuiven, maar dat gaat ‘m ook niet worden. Zit veel te hoog in de emotie - een soort rechtse Renske Leijten. Het zou mij niet verbazen als rechts na het tijdperk Rutte net zo versplinterd gaat raken als links nu al is.
Born to be mild

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jun 22, 2021 3:37 pm

Snap niet dat Dijkhoff weg is eigenlijk. Vond hem wel bekwaam overkomen, alhoewel regelmatig VVD-achterlijk uiteraard, maarja, dat hou je toch bij VVD-leden, meestal.
The void within the storm
* Team Bloes = Onzijdig *

Persistence

Bericht door Persistence » di jun 22, 2021 3:45 pm

Krimhild schreef:
di jun 22, 2021 3:37 pm
Snap niet dat Dijkhoff weg is eigenlijk. Vond hem wel bekwaam overkomen, alhoewel regelmatig VVD-achterlijk uiteraard, maarja, dat hou je toch bij VVD-leden, meestal.
Wilde gok: Met een eigen adviesbureau valt meer geld te verdienen dan als een parlementair.

dako

Bericht door dako » di jun 22, 2021 3:47 pm

Als het nog lang duurt gaat die lamlul van een Hans Wiegel er ook nog wat ervan vinden natuurlijk.

Tyfus.

Persistence

Bericht door Persistence » di jun 22, 2021 4:15 pm

Ik moest Googlen wie Hans Wiegel is, blijkbaar weer zo’n (bijna) voorooglogse figuur. Ik voel me weer jong, dank.

dako

Bericht door dako » di jun 22, 2021 4:18 pm

gvd :' )

Kees

Bericht door Kees » di jun 22, 2021 6:19 pm

Toch wel grappig, want voor mijn gevoel is zelfs in de afgelopen twintig jaar Hans Wiegel prominenter geweest dan welke VVD'er dan ook - met uitzondering van Mark Rutte en Rita Verdonk. Zeker prominenter - ook in praatprogramma's - dan relatieve eendagsvlieg Dijkhoff.

De VVD was in de jaren veertig, vijftig en zestig een elitaire ouwelullenpartij (opgericht door nota bene een van de oprichters van de PvdA en een Heineken-directeur). Wiegel was in de jaren zeventig de frisse jonge wind, die met zijn populistische, laagdrempelige polariserende retoriek de VVD transformeerde in een volkspartij die ook voor middenklasse en kleine middenstanders aantrekkelijk leek te zijn. Wiegel en PvdA-leider Den Uyl voerden een polarisatiestrijd tegen elkaar. Daar hadden beide partijen baat bij en ging ten koste van de christelijke middenpartijen. Die waren toen genoodzaakt zich te verenigen tot het CDA (naar Duits voorbeeld). Bekend videofragment uit die tijd: https://www.youtube.com/watch?v=-uklNgbQUrM

Veel leukere tijd, met meer charismatische en bevlogen politici. Na een kabinet Den Uyl werd de PvdA weer de grootste, maar Wiegel ging in geheim uit eten met CDA-leider Van Agt en smeedde tijdens het diner een nieuw kabinet. PvdA werd als grootste partij uitgesloten, daarom ook wel 'de coup van 1977' genoemd. In 1982 gebeurde dit opnieuw. Een behendig politicus, die Wiegel, die Fortuyns premierskandidaat was en fleurde met een bondgenootschap met Thierry Baudet (die hem een 'oude homo' noemde').

Wiegels leven is wel tragisch: zijn eerste vrouw verongelukte dodelijk. Wiegel trouwde later met de zus van zijn overleden vrouw, die vervolgens ook verongelukte.

Kees

Bericht door Kees » di jun 22, 2021 6:29 pm

In dit grafiekje is het succes van Wiegel duidelijk te zien (zelf gemaakt overigens), net als de winst van Bolkenstein en Rutte:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Kees

Bericht door Kees » di jun 22, 2021 6:42 pm

Check ook het verschil met Duitsland, waar het liberalisme als politieke stroming lang niet zo succesvol was als in NL:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo jun 23, 2021 7:54 am

Kees schreef:
di jun 22, 2021 6:19 pm

Wiegels leven is wel tragisch: zijn eerste vrouw verongelukte dodelijk. Wiegel trouwde later met de zus van zijn overleden vrouw, die vervolgens ook verongelukte.
:shock:

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo jun 23, 2021 7:55 am

Ik zie de afbeeldingen niet helaas

dako

Bericht door dako » wo jun 23, 2021 8:03 am

Als je erop klikt zie je ze wel.

Wacken_Open_Air

Bericht door Wacken_Open_Air » za jul 17, 2021 11:55 am

dako schreef:
ma jun 14, 2021 10:59 am
Jan1973 schreef:
ma jun 14, 2021 10:57 am
Volledig mee eens.

'Maar dat is niet democratisch'. Klopt. Nou en.
Dat vind ik best wel democratisch: toon aan dat je geïnteresseerd genoeg bent, dat je weet waar het over gaat. Dán mag je je ermee bemoeien. En iedereen krijgt de kans daartoe.

Ik ga zonder rijbewijs toch ook niet zielig lopen doen dat ik geen rij-instructeur mag worden.

Johan

Bericht door Johan » do jul 22, 2021 6:02 pm

Haha, best een mooie vergelijking eigenlijk!

Persistence

Bericht door Persistence » vr jul 23, 2021 11:07 am

144.630 euro wachtgeld voor 3 maanden werk. Eper wethouder stapt op lucratief moment op

De afgelopen weekeinde opgestapte Eper wethouder Michiel Wiersinga heeft zijn ontslag op een lucratief moment aangeboden. Voor de korte tijd dat hij deel uitmaakte van het plaatselijke college van B en W is de gemeente hem - bovenop het salaris dat hij kreeg - 144.630 euro wachtgeld verschuldigd. Was hij tien dagen eerder vertrokken, dan had dit de gemeente ruim 100.000 euro bespaard.

https://www.ad.nl/binnenland/144-630-eu ... ~ae26fce7/

:')

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » vr jul 23, 2021 11:27 am

Dat is zo'n gevalletje van mannen bij elkaar waarbij het dan dan gaat "nee joh gozer, je moet weekje wachten met opstappen. Levert je een ton op. Had een maatje van me vorig ook gedaan, lachen joh. Wil je wellicht nog in een raad van bestuur? Ik heb wat stemmen nodig voor een controversieel voorstel. Ik raad je aan om nu wat aandelen te kopen, die gaan na dat voorstel lekker veel waard worden"
Heerlijk Helder Heidewolf

Persistence

Bericht door Persistence » vr jul 23, 2021 12:18 pm

Belachelijk.

Johan

Bericht door Johan » vr jul 23, 2021 1:40 pm

Graaiers gonna graai

Plaats reactie