Curieus Nieuws pt. VIII

Is er nog wat gebeurd in de wereld?
Plaats reactie
Jan1973

Re: Curieus Nieuws pt. VIII

Bericht door Jan1973 » di apr 06, 2021 1:00 pm

Wordt nog interessant met de jury rechtspraak in rechtszaken tegen Mr. Iced Earth en co.

En advokaten die ongetwijfeld gaan dingen gaan betogen die niet helemaal verankerd zijn in de aantoonbare (cameratoezicht) realiteit.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di apr 06, 2021 8:05 pm

Flikker op met je homofobie

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » di apr 06, 2021 10:53 pm

Bijna te mooi om waar te zijn. Ben benieuwd.
KFFR, old-school metal!

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » wo apr 07, 2021 9:20 am

Iemand anders die dit opvallend vond?

Een wethouder die een maand van de bijstand gaat leven. Zouden meer ambtenaren moeten doen lijkt me.
https://nos.nl/artikel/2374967-tilburgs ... leefd.html

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » wo apr 07, 2021 10:06 am

Zeker!

Dit blijft toch ook bijzonder:
Gezond voedsel, verse groenten en fruit zijn ontzettend duur. Ongezond eten is goedkoper. Daarom koop je makkelijker een zak diepvriesfriet van nog geen euro dan verse aardappels.
Nee, dat is geen nieuws, maar het is wel gek. En heel erg fout.
KFFR, old-school metal!

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » wo apr 07, 2021 10:14 am

Ik heb daar wel een beetje mijn bedenkingen bij, maar die zijn intuïtief en niet per se onderbouwd. Toch even snel opgezocht:

Friet per kilo, huismerk: € 1,13.
Aardappel per kilo: € 1,09.

Banaan: € 0,25 per stuk; appel (Elstar): € 0,25 per stuk Mars: € 0,40 per stuk.

Of ben ik nou zo naïef door naar verkeerde zaken te kijken?
Front voor/der Matigheid
last.fm

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » wo apr 07, 2021 10:26 am

Ik kan het ook niet heel goed onderbouwen maar groente en fruit zijn toch best prijzig (als Jumbo en AH meelezen: nou niet de telers minder gaan betalen he!) in verhouding tot minder gezond voedsel.

Voor die banaan van 25 cent koop je ook een pak koek, nouja, misschien voor het bedrag van 2 bananen, jij je zin. En die vreet je niet helemaal leeg als je anders een banaan had gepakt. Zo zijn er natuurlijk nog wel wat dingen te verzinnen.
KFFR, old-school metal!

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo apr 07, 2021 11:37 am

Eigen verantwoordelijkheid. Wat een gepamper allemaal.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Spawn999

Bericht door Spawn999 » wo apr 07, 2021 11:59 am

Wat een poppycock...
This Is What You Want... This Is What You Get

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » wo apr 07, 2021 12:00 pm

Gepamper? Dat snap ik niet. Juist een mooie uitdaging om van € 1.075,44 (alleenstaand) of € 1.536,34 (samenwonend) rond te komen.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo apr 07, 2021 12:02 pm

Oh nee, ik doelde op die bemoeienis van bovenaf om geen reclame meer te maken voor ongezonde producten. Iedereen moet toch zelf weten wat ie in z'n muil stopt.

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo apr 07, 2021 12:06 pm

Jeroen schreef:
wo apr 07, 2021 12:02 pm
Oh nee, ik doelde op die bemoeienis van bovenaf om geen reclame meer te maken voor ongezonde producten. Iedereen moet toch zelf weten wat ie in z'n muil stopt.
Zien eten doet eten. Afschaffen die eetreclames.
Other people drink coffee, I listen to The Devil’s Blood

Spawn999

Bericht door Spawn999 » wo apr 07, 2021 12:06 pm

En voor bijvoorbeeld 18 euro, heb je mega veel vers fruit en groente op de markt. Dus beter bij de lokale markt kopen dan de supermarkt.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » wo apr 07, 2021 12:09 pm

Voelt als betutteling, maar ik ben ook van mening dat het nuttig is om het aanprijzen van bepaalde zaken te beperken, zoals sigaretten, alcohol, voedselwaren. Je mag best zelf weten wat je doet en eet, maar de framing van zaken die op de lange duur en in hoge concentratie slecht voor je zijn, heeft wel degelijk een effect op de algemene gezondheid van de bevolking. Beter worden advertenties dus wel beperkt.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo apr 07, 2021 1:11 pm

Krimhild schreef:
wo apr 07, 2021 12:06 pm
Jeroen schreef:
Daar heb jij echt helemaal niets over te zeggen.

@Hiero: reclame voor sigaretten is er al heel lang bijna niet meer. De gezondheid van de bevolking? De overbevolking bedoel je. Het klinkt bot, maar niet iedereen hoeft 200 jaar oud te worden. Buiten dat vind ik dit echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik maak zelf wel uit wat ik eet. Ik houd van fruit, maar als ik af en toe een zak chips wil opentrekken, doe ik dat.

Ik moet altijd lachen als er weer zo'n lijkbleke, graatmagere veganist bibberend op de barricades stapt. En ja, ik chargeer en overdrijf. Heel bewust.

dako

Bericht door dako » wo apr 07, 2021 1:16 pm

[edit]
Ik zie nu je ge-editte zin over 'bibberende veganisten' pas.

Laat maar, je wilt rel schoppen en geen zinnig gesprek.
Prima, je zoekt maar een ander.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Persistence

Bericht door Persistence » wo apr 07, 2021 1:23 pm

Over dat gezond eten duur is: Voor max. 5 à 6 euro heb je een hypergezond gerecht gemaakt met bio pasta of linzen, zelfgemaakte tomatensaus met bio tomaten, bio bloemkool en/of bio broccoli. Zo zijn er nog meer voorbeelden verzinbaar. Het is een kwestie van prioriteiten stellen mbt je budget denk ik. Desnoods maar minder uit eten gaan/thuisbezorgd bestellen(wat al gauw rond de 25€ kost pp) en vaker zelf koken.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo apr 07, 2021 1:26 pm

Eens. En ook als ik zo'n smerige suikerrijke, kartonnen pasta of wereldgerecht (gatverdamme) uit een pakje maak, ben ik meer kwijt, dan wanneer ik een verse broccoli, aardappelen (liever niet) met een stuk biologisch vlees op tafel zet.

Spawn999

Bericht door Spawn999 » wo apr 07, 2021 1:33 pm

Afbeelding

:mrgreen:

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » wo apr 07, 2021 1:36 pm

Jeroen schreef:
wo apr 07, 2021 1:11 pm
@Hiero: reclame voor sigaretten is er al heel lang bijna niet meer. De gezondheid van de bevolking? De overbevolking bedoel je. Het klinkt bot, maar niet iedereen hoeft 200 jaar oud te worden. Buiten dat vind ik dit echt je eigen verantwoordelijkheid. Ik maak zelf wel uit wat ik eet. Ik houd van fruit, maar als ik af en toe een zak chips wil opentrekken, doe ik dat.
Sinds 2002 is reclame daarvoor verboden, zo lang is dat ook weer niet, en dat heeft wel degelijk nut gehad (dat was dan ook mijn punt, verbod op reclame).

De algemene gezondheid van de bevolking: zaken als overgewicht, diabetes, etc. Kwaliteit van leven, niet kwantiteit, als graadmeter.

Nogmaals: iedereen mag tot op zekere hoogte leven hoe die wil, maar reclame maken voor overduidelijk schadelijke producten, daar gaat het mis.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Jan1973

Bericht door Jan1973 » wo apr 07, 2021 1:40 pm

Het bespreken van dit onderwerp vanochtend op Radio1 werd gevolgd door een reclame van IGLO voor "gezonde" kant en klaar maaltijden.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo apr 07, 2021 2:10 pm

Ja, dat is wel grappig. Net als dat er maandagavond na de aankondiging van Verslaafd! op RTL4 direct een bierreclame werd ingestart.

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » wo apr 07, 2021 6:32 pm

Hieronimus schreef:
wo apr 07, 2021 12:09 pm
Voelt als betutteling, maar ik ben ook van mening dat het nuttig is om het aanprijzen van bepaalde zaken te beperken, zoals sigaretten, alcohol, voedselwaren. Je mag best zelf weten wat je doet en eet, maar de framing van zaken die op de lange duur en in hoge concentratie slecht voor je zijn, heeft wel degelijk een effect op de algemene gezondheid van de bevolking. Beter worden advertenties dus wel beperkt.
nee, juist uitbreiden.

enerzijds klagen over overbevolking en daarmee de gigantische belasting van het millieu en de consumptie van vlees, maar anderzijds wel willen dat mensen gezonder worden en zo lang mogelijk blijven leven.
Beter paar pakken koekjes, snoep en friet naar binnen schuiven, dan vlees.... (zeg ik als vleeseter. Maar ik ben ook niet gevoelig voor reclames).

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo apr 07, 2021 7:05 pm

Jan1973 schreef:
wo apr 07, 2021 1:40 pm
Het bespreken van dit onderwerp vanochtend op Radio1 werd gevolgd door een reclame van IGLO voor "gezonde" kant en klaar maaltijden.
Zo ongezond hoeft dat nou ook weer niet te zijn hoor.

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » wo apr 07, 2021 7:48 pm

KFFR, old-school metal!

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo apr 07, 2021 8:27 pm

Jeroen schreef:
wo apr 07, 2021 1:11 pm
Krimhild schreef:
wo apr 07, 2021 12:06 pm
Jeroen schreef:
Daar heb jij echt helemaal niets over te zeggen.

Ik moet altijd lachen als er weer zo'n lijkbleke, graatmagere veganist bibberend op de barricades stapt. En ja, ik chargeer en overdrijf. Heel bewust.
Reclame is breinvervuiling.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo apr 07, 2021 8:28 pm

Daar zijn we het eens. Al doet het mij eigenlijk niets. Ik heb nog nooit het gevoel gehad: ik ren nu naar de winkel voor dit of dat product.

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo apr 07, 2021 8:32 pm

Je onbewuste, daar gaat het om.

Moet je voor de gein Amerikaanse reclame kijken, dat is 80% fastfood: de gesmolten kaas en donuts vliegen je om de oren! Het wordt de kijker gewoon ingehamerd dat ze gefixeerd moeten zijn op eten, echt walgelijk.

Tuurlijk: je kunt er minder of meer gevoelig voor zijn, maar het blijft gewoon verderfelijke beïnvloeding, waar niemand beter van wordt behalve de baas van de pizzahut/mac/dominos of hoe die toko’s ook maar heten.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo apr 07, 2021 8:33 pm

Dat viel wel mee toen ik in 2019 in de VS was, eigenlijk. Vooral veel auto's en autoverzekeringen.

Ik heb in Las Vegas wel bij een Pizza Hut gegeten vóór de show van Hans Klok. Smakelijk en een gave show! Dat geheel terzijde.

Persistence

Bericht door Persistence » wo apr 07, 2021 10:04 pm

HighKing schreef:
wo apr 07, 2021 7:48 pm
AstraZeneca-vaccin wordt Vaxzevria: 'Het klinkt positiever'
Euh... 6 dagen te laat ofzo?
:lolup:

Pas anders gewoon je product aan, verbeter het, dan hoef je ook geen imago op te poetsen.

Jan1973

Bericht door Jan1973 » do apr 08, 2021 7:46 am

Als iemand die letterlijk (door eigen toedoen, laat ik dat vooropstellen) zichzelf bijna 30 jaar ernstig overgewicht heeft aangedaan ben ik blij vorig jaar tot inkeer te zijn gekomen.

Ik denk wel dat dat niet veel mensen gegeven is, om zelf tot de conclusie te komen dat je er iets aan moet doen.

Je bent uiteraard geestelijk niet immuun voor de opmerkingen en uitgelachen worden, maar je stopt het weg en vreet gewoon door.

En dat iets er aan doen was wel in de vorm van een operatie die "de maatschappij" minimaal 10000 Euro gekost heeft.

Ik denk dat dat niet opweegt (pun intended) tegen de zorgkosten die ik al gemaakt had (al denk ik dat dat meevalt) en nog gemaakt zou hebben.

Al had ik de maatschappij ook weer veel zorgkosten kunnen besparen door voor m'n 50e dood te zijn gegaan, natuurlijk.

Vraag me wel af of er 12 mensen bereid waren geweest om mijn kist te dragen.

Ik denk evenwel dat je niet iedereen tot die krop sla kan dwingen.

Of ze kan bewegen (pun intended 2) om zelf brocolli te gaan eten door het goedkoper te maken.

En die boeren klagen al steen en been dat ze niks krijgen voor hun producten.

Mijn levensstijl omslag was wel bijna compleet, kan me niet heugen dat ik friet heb gegeten, voorzover ik dat al weg krijg, trouwens.

Of ander fast food. Chinees in heel 2020 misschien 2 keer en kebab/shoarma/pizza misschien 1 keer?

Zak chips begin ik nog wel eens aan, maar niet voordat ik letterlijk 3-4 minuten in dilemma heb gestaan bij de LIDL over een zak tortillachips.

dako

Bericht door dako » do apr 08, 2021 7:51 am

Oh wauw, da's mooi Jan.
Ken iemand die (neem ik aan) dezelfde operatie heeft ondergaan, en dat is niet niks. Komt een hoop bij kijken. Goed bezig man.

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » do apr 08, 2021 8:30 am

Heftig inderdaad, bekende van me heeft het ook gedaan. Maar wel goed dat je die stap genomen hebt.

Ik moet wel zeggen dat ik het afgelopen jaar weer flink gegroeid ben, moet eigenlijk een kg of 10 vanaf om weer op 'gezond gewicht' te komen. Komt wel vooral door het thuiszitten. Oefenen met de band is mijn sport, dat mis ik 1 à 2 keer per week. Ook het dagelijkse motorrijden naar kantoor is misschien niet bijzonder actief maar daarmee verbrand ik toch een stuk meer dan de wandeling van de keukentafel naar m'n bureau 2 meter verderop... en de lunchwandeling met collega's ging toch net ff steviger dan 'ie nu alleen of samen met m'n zwangere vrouw gaat.
En dan 's avonds toch regelmatig even iets snoepen...
Weer brood eten tussen de middag is ook niet al te best, dat had ik al een paar jaar niet meer gedaan op doordeweekse dagen.

Ik blijf mezelf voorhouden dat het wel weer goed komt als we alles weer mogen maar ik denk dat ik er toch ook iets actiever aan moet gaan denken.

Broccoli is goor trouwens. Alleen te eten met een lading satésaus of kaas. :P
KFFR, old-school metal!

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do apr 08, 2021 9:31 am

Persistence schreef:
wo apr 07, 2021 1:23 pm
Over dat gezond eten duur is: Voor max. 5 à 6 euro heb je een hypergezond gerecht gemaakt met bio pasta of linzen, zelfgemaakte tomatensaus met bio tomaten, bio bloemkool en/of bio broccoli. Zo zijn er nog meer voorbeelden verzinbaar. Het is een kwestie van prioriteiten stellen mbt je budget denk ik. Desnoods maar minder uit eten gaan/thuisbezorgd bestellen(wat al gauw rond de 25€ kost pp) en vaker zelf koken.
Ik dat je overschat wat het budget is van bijv een bijstandsmoeder. Die zal soms dagen hebben dat er voor minder euro wat op tafel moet staan. En dan koop je geenbio producten, sorry. Die zijn bijna altijd duurder tot veel duurder. En die zal echt niet eten laten bezorgen. Ik snap dat je goede keuzen moet maken en dat je terecht kritiek hebt op mensen die die niet maken, maar er zijn gevallen (en dat artikel was volgens mij de trigger) waarin je echt niet biologisch kan. No way Dan ga je idd voor de goedkoopste zak aardappelen, de goedkoopste groenten op de markt of in de aanbieding en een kiloknaller vlees

Krimhild

Bericht door Krimhild » do apr 08, 2021 10:23 am

Ik vind Jan1973 een aanwinst voor dit forum. 😃

Persistence

Bericht door Persistence » do apr 08, 2021 10:29 am

@A

Je hebt helemaal gelijk. Het is in een kapitalistisch/liberaal land niet voor iedereen haalbaar om zo goed als volledig biologisch te gaan eten voor een zacht prijsje omdat de aanbod/vraag-balans daar niet voor geschikt is. Zo zijn er meerdere basale dingen die niet weggelegd zijn voor armere gezinnen, zoals het beoefenen van een clubsport of een andere (dure) hobby. Dit is een gegeven waar ik me verder geen illusies over maak en de trend laat zien dat Nederland steeds verder verrechtst met zo min mogelijk staatsbemoeienis en meer marktwerking in de economie.

Mijn punt is dat iedereen gegeven zijn budget, juist vanwege deze uitdagende omstandigheden, zelf énorm de verantwoordelijkheid draagt om zo optimaal mogelijk keuzes te maken. Hoe spendeer je een 20/30/50/100/200 euro zo optimaal mogelijk zodra je boodschappen gaat doen?

Ik denk dat een hoop mensen niet volledig doorhebben dat ze zodra de keuze maken om bier/shag/frisdrank/diepvriesmeuk etc. te kopen, ze gelijktijdig ook ervoor kiezen om geen verse (bio)groente&fruit voor datzelfde geld te kopen. Maar wat doe je hieraan? Mensen beperken in hun keuzevrijheid omdat wij beter weten wat goed voor ze is? Of ze verplicht onderwijzen om wijzere, gezondere, keuzes te maken? Daar krijg je alleen maar meer weerstand, rellen (net zoals de avondklokrellen) en complotwappies van waar niemand per se gelukkiger van wordt.

Ik denk dat je men simpelweg niet (of zeer beperkt) tegen zichzelf in bescherming kunt nemen. Zelfs met vrienden en familie kun je mensen maar beperkt beïnvloeden om "gezonder" te gaan leven en worden je ongevraagde adviezen niet bepaald gewaardeerd, niet waar?

Spawn999

Bericht door Spawn999 » do apr 08, 2021 10:50 am

HighKing schreef:
do apr 08, 2021 8:30 am
Broccoli is goor trouwens. Alleen te eten met een lading satésaus of kaas. :P
Misschien roken?

Afbeelding

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » do apr 08, 2021 11:20 am

:lol:
KFFR, old-school metal!

Krimhild

Bericht door Krimhild » do apr 08, 2021 11:33 am

Broccoli is lekker, mits goed gekookt.

dako

Bericht door dako » do apr 08, 2021 11:37 am

Het nadeel van broccoli is alleen dat het teringsnel weer afkoelt.

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » do apr 08, 2021 11:45 am

Dat is het voornaamste probleem met broccoli inderdaad. Warm krijg ik het nog wel weg maar als het te ver is afgekoeld krijg ik er braakneigingen van. Echt.
Misschien dat ik 't daarom in een ovenschotel wel kan hebben.
KFFR, old-school metal!

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » do apr 08, 2021 11:49 am

Brokkol-lie
KFFR, old-school metal!

Persistence

Bericht door Persistence » do apr 08, 2021 11:49 am

Broccoli is lekker, koud of warm, knapperig of gekookt.

Krimhild

Bericht door Krimhild » do apr 08, 2021 12:20 pm

Brokkel-de-brokkel.

Krimhild

Bericht door Krimhild » do apr 08, 2021 12:21 pm

Jokkebroccoli.

Heyoka

Bericht door Heyoka » do apr 08, 2021 12:34 pm

Als je broccoli koud niet lekker vindt, waarom dan wachten tot het is afgekoeld voordat je het eet?

Doet me denken aan mensen die zeggen: als ik hier op druk, dan doet het pijn. Ja, gvd, druk daar dan niet!
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Spawn999

Bericht door Spawn999 » do apr 08, 2021 12:34 pm

Met kaassaus!!!

Heyoka

Bericht door Heyoka » do apr 08, 2021 12:36 pm

Spawn999 schreef:
do apr 08, 2021 12:34 pm
Met kaassaus!!!
We zullen van jou een kaassausje maken, kwezel.
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Jan1973

Bericht door Jan1973 » do apr 08, 2021 12:39 pm

Wat? Gaan we nu serieus op de Voorpagina de avonturen van Ted Nugent bespreken? Serieus?

Ted, bekend van jaren '70 liederen over het misbruiken van minderjarigen?

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » do apr 08, 2021 12:41 pm

https://www.metalfan.nl/article.php?sid=21093

Dat is inderdaad wel een opzienbarend (clickbait) artikel?

Beter lezen mensen het nieuwsitem daarboven, over het nummer van Crypta.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Plaats reactie