Coronavirus / COVID-19

Is er nog wat gebeurd in de wereld?
Plaats reactie
Heyoka

Re: Coronavirus / COVID-19

Bericht door Heyoka » do jan 21, 2021 5:19 am

Gelukkig heb ik een hond!

En 's middags beginnen met zuipen, om voor de avondklok weer klapdronken thuis te zijn, zal even wat van het aanpassingsvermogen vragen, maar ik denk dat het wel goed komt.

Een wat betreft die journalisten: ze stellen de vragen die hun kijkers/lezers graag willen weten. Weet je gelijk een beetje hoe hoog ze je hebben zitten.
Quasi kritisch die lui.
Laatst gewijzigd door Heyoka op do jan 21, 2021 8:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Krimhild

Bericht door Krimhild » do jan 21, 2021 7:19 am

Other people drink coffee, I listen to The Devil’s Blood

dako

Bericht door dako » do jan 21, 2021 7:34 am

Verdomd, die Dingemans wordt zowaar grappig.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » do jan 21, 2021 9:00 am

:lol:
KFFR, old-school metal!

dako

Bericht door dako » do jan 21, 2021 9:05 am

Zat me gister wel enorm kwaad te maken om de berichtgeving van de NOS tijden het achtuurjournaal.

'Kijk, er bestaat een website waar je honden kunt lenen, veel mensen doen dat zodat ze de avondklok kunnen vermijden'

FUCK GVD EEN KUTEIND OP.
Echt. Als je nog langer in die kutlockdown wilt zitten moet je tijdens het best bekeken programma van het land gaan vertellen waar de mazen in de wet zitten. Fucking debielen.

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » do jan 21, 2021 9:07 am

Wist toch iedereen al via Facebook en Whatsapp. ;)
KFFR, old-school metal!

dako

Bericht door dako » do jan 21, 2021 9:11 am

We kunnen er gewoon niet mee omgaan. De avondklok is nog niet eens ingevoerd en de mensen staan al klaar op met nieuwgekochte Thuisbezorgd-jas de leenhond van de achterburen op te halen. Ja, zo blijft het wel even duren.

Blijkbaar hebben we echt volledig dichtgetimmerde wetten nodig om ons een klein beetje te gedragen. Het is achterlijk.

Goed. Ik heb er verder weinig last van, kom in deze tijd van het jaar 's avonds toch weinig buiten, dus ik red me wel. Even een paar weken doorbijten, na 9 februari zal er wel weer wat versoepelt moeten worden, anders gaan er echt mensen rellen denk ik.

Jan1973

Bericht door Jan1973 » do jan 21, 2021 9:37 am

Ik hoorde op Radio 1 een journalist mevrouw iemand interviewen die telkens aan VNO-NCW mensen vroeg in hoeverre werkgevers verklaringen om buiten te zijn voor na werk misbruik in de hand zouden werken. Tot twee keer toe vroeg ze dat, schijnbaar alleen maar gefascineerd door burgerlijke ongehoorzaamheid en sensatie.

Ik heb er persoonlijk wel een strop aan, een vriend van me legt momenteel een eikenhouten vloer bij mij omdat ik twee linkerhanden heb.

Die riskeert straks een boete en strafblad als hij met zijn bus naar mij toe rijdt, gelukkig ligt de vloer er voor 90% in en is er weinig politie waar ik woon, maar toch lullig.

Aangezien hij er van mij alleen cadeauis voor krijgt omdat hij geen betaling wil en dus niet zwart werkt voor mij (en strikt genomen zou dat ook geen zaak zijn van de politie) moet ik dus een "werkgeversverklaring" voor hem maken?

Heyoka

Bericht door Heyoka » do jan 21, 2021 9:40 am

Wat voor slavendrijver ben je als je wilt dat iemand na 8 uur 's avonds of voor 4 uur 's morgens zonder loon een vloertje bij jou erin komt timmeren?
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Spawn999

Bericht door Spawn999 » do jan 21, 2021 9:50 am

Hij heeft tot vrijdag de tijd!!
This Is What You Want... This Is What You Get

dako

Bericht door dako » do jan 21, 2021 9:51 am

Met nog 10% te gaan moet dat vanavond toch gewoon lukken!

Heyoka

Bericht door Heyoka » do jan 21, 2021 9:54 am

Zeker als hij zijn nachtelijke uurtjes ook maakt!
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

dako

Bericht door dako » do jan 21, 2021 9:54 am

Ja, hij krijgt 's nachts toch niet meer betaald dan overdag!

Johan

Bericht door Johan » do jan 21, 2021 3:01 pm

Ik vind die vragen op de persconferenties van die Winfried nog wat van de NOS ook altijd tenenkrommend. Altijd die toon van een verontwaardigd kind dat zijn zin niet krijgt.
dako schreef:
do jan 21, 2021 9:05 am
Zat me gister wel enorm kwaad te maken om de berichtgeving van de NOS tijden het achtuurjournaal.

'Kijk, er bestaat een website waar je honden kunt lenen, veel mensen doen dat zodat ze de avondklok kunnen vermijden'

FUCK GVD EEN KUTEIND OP.
Echt. Als je nog langer in die kutlockdown wilt zitten moet je tijdens het best bekeken programma van het land gaan vertellen waar de mazen in de wet zitten. Fucking debielen.
Ja, daar hebben ze wel vaker een handje van. Ik dacht zelf wel oprecht: best een leuk idee om af en toe met een hond te gaan wandelen als je er zelf niet echt eentje kunt nemen (want te veel weg normaal, mag niet van huisbaas, etc.).

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » do jan 21, 2021 4:05 pm

Gisteren voor de vijfde keer getest, i.f.v. de operatie morgenochtend. Deze verpleegkundige wist wel van wanten. Beide neusgaten grondig omgeploegd bovenin.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

Last.fm profiel

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » do jan 21, 2021 4:33 pm

Ook in beide ja? Bij mij een tijdje geleden ook: "Oh je hebt een neusring, ja dan pakken we de andere."
*vrot vrot duw duw*
"Hmm dit lukt niet, dan toch maar het neusgat met de ring."

Ik mag zaterdag weer, maandag iemand over de vloer gehad die het bleek te hebben. Dus nu weer even quarantaine.
לֹא אעבוד

Johan

Bericht door Johan » do jan 21, 2021 4:39 pm

Ik had dinsdag mijn tweede test. Deze keer was het alleen vervelend tijdens de test zelf. De vorige keer deed de plek in mijn neus waar ze in gingen frommelen nog uren pijn. Ook mijn complimenten voor de snelheid: de vorige keer (in december) duurde het 18 uur voor ik mocht komen en 48 uur voor de uitslag, nu slechts 3,5 uur (ik kon nog dezelfde dag s'avonds komen) en de uitslag was er al na een uur of 9. Gelukkig ook nu weer negatief.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » do jan 21, 2021 7:01 pm

Negatief ook hier. Net gezien op de app.
Facebook band

Last.fm profiel

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr jan 22, 2021 10:11 am

Ging jij vandaag niet wat metaal uit je heup laten halen Koen? IF so, succes kerel!
Flikker op met je homofobie

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » vr jan 22, 2021 10:38 am

Interessant tegengeluid over de huidige maatregelen en lockdown. Ik denk dat ze een punt heeft. Het duurt té lang, de impact wordt té groot, en de verhouding tussen lang leven en goed leven wordt steeds schever. Wat mij vooral tegen begint te staan, is dat we geen idee hebben hoe ver het kabinet in principe bereid is te gaan. Stel, er komt straks een Finse variant, of een Tsjechische, of een heel nieuw virus, covid21, gaan we dan nog een paar weken in lockdown, een paar maanden, een paar jaar? Waar ligt het punt waarop het kabinet zegt: dit was hoe ver we bereid waren te gaan, we gaan nu versoepelen? Ik denk dat het draagvlak voor de huidige maatregelen ook hoger zou worden als daar meer openheid over zou zijn.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/15/a ... n-a4027683

Marli Huijer (65), filosoof, hoogleraar en voormalig arts, betoogt sinds maart al hoe gevaarlijk en slecht lockdowns zijn. Als maatregel tegen corona zijn ze buiten proportie. Ze vindt ook dat jonge mensen meer recht op een IC-plek hebben dan oude mensen. Dit gesprek, afgelopen maandag bij haar thuis in Amsterdam, begint bij de vormende jaren in haar jeugd. Ze zegt: „Mijn ouders waren gereformeerd, behoorlijk streng. Op zondag mochten we niet buitenspelen, niet sporten, niets kopen. Ze kwamen van Goeree-Overflakkee, maar ik ben geboren in Amsterdam. Voor het werk van mijn vader zijn we vaak verhuisd. Hij was een gepromoveerd natuurkundige. Hij werkte bij de kruitfabriek in Muiden, later bij Philips in Eindhoven en Stadskanaal. Op zijn 57ste is hij overleden aan longkanker, door het roken. Dat brengt me op de 13.000 coronadoden van het afgelopen jaar, en dit jaar misschien weer, maar dan is het vermoedelijk voorbij. Vergelijk dat eens met de 20.000 tabaksdoden íeder jaar, en hoe weinig we op maatschappelijk niveau doen om díe te voorkomen.”

U ging aan de (gereformeerde) Vrije Universiteit studeren. Was dat vanwege het geloof?
„Omdat mijn vader dat per se wilde. Ik geloofde toen al niet meer. Op mijn zestiende was ik vragen gaan stellen. Wie is God dan? Dat leverde in het gezin grote problemen op.”

Uw vader wilde ook dat u geneeskunde ging doen?
„Nee, dat vond hij onder mijn niveau. Een beroepsopleiding.” Ze lacht. „Hij wilde dat ik natuurkunde zou gaan studeren. Maar ik was zo in verzet tegen hem dat ik dacht: bekijk het maar. Geneeskunde was mijn moeders idee. Ze had zelf verpleegkunde gedaan. Toen ze trouwde moest ze stoppen. Daar is ze haar hele leven boos over gebleven. Voor mij was geneeskunde niet mijn grootste passie. Die lag bij de filosofie.”

U zocht naar antwoorden?
„Zoals meer vrouwen van mijn generatie was ik geïnspireerd door Simone de Beauvoir. Het grappige is dat mijn vader ook zeer geïnspireerd was door de existentialisten. Voor Sinterklaas gaf hij me De wegen der vrijheid van Jean-Paul Sartre. Dus ja, ik verzette me tegen mijn vader, maar hij was wel degene die me intellectueel stimuleerde. Terwijl ik nota bene drie broers heb. Vanaf dat ik klein was investeerde hij in me. Samen rekenen, samen natuurkunde, samen filosofie. Het clashte enorm, maar het maakte me wel scherp. In de filosofie vond ik een waaier aan theorieën en ideeën waarmee ik het debat met mijn vader kon winnen.”

En uw broers?
„Mijn oudste broer bleef twee keer zitten, waardoor we tegelijk in de eerste klas van de middelbare school zaten. Ik haalde negens en tienen, hij onvoldoendes. Mijn vader kon dat niet uitstaan. We werden voortdurend met elkaar vergeleken. Toevallig had ik het er laatst nog met mijn broer over. Door de lockdown krijg ik vaker van die flarden terug uit het verleden en ik zei: door die ruzies van pa met jou en de jongere broers wilde ik lagere cijfers halen. Liever solidair met hen dan altijd maar het slimme meisje. Niet voor niets zijn twee van hen naar Canada geëmigreerd. De een heeft een elektriciteitsbedrijf opgezet en is aannemer geworden. De ander zit in de weg- en waterbouw. Ze hebben het goed gedaan. Al had ik het leuk gevonden als ze gestudeerd hadden. Het was nu vaak eenzaam. Mijn vader was de eerste generatie die ging studeren in de mannelijke lijn en ik was dat in de vrouwelijke lijn.

„De geschiedenis van mijn ouders mag geen rol spelen in mijn argumentatie, maar ik krijg nu soms mails van mensen – je wilt niet weten hoe naar. ‘Hoe kunt u zeggen dat een leven dat maar 60 jaar geduurd heeft ook de moeite waard is?’ Jeetje mina. Moet ik het leven van mijn vader afschrijven omdat hij 57 is geworden? Dan voel ik me echt geraakt. Die emotie probeer ik erbuiten te houden, want ik snap heel goed dat mensen van 70 ook 75 willen worden, of 80. Alleen denk ik: waarom zo weinig empathie met mensen die de 60 níet halen? Dat zijn vooral mensen met een lage sociaaleconomische status, die door factoren als stress, depressie, suikerziekte, roken, zwaar alcoholgebruik en ernstig overgewicht een lagere levensverwachting hebben. Ik kan me ook met hen identificeren, want hoewel mijn vader hoogopgeleid was, was hij in armoede opgegroeid. Al zijn broers rookten.”

Wat maakt de mensen die u mailen boos?
„Ze vinden het onacceptabel dat ik jonge mensen, die ‘feestvieren’ en ‘alle regels aan hun laars lappen’, op allerlei fronten voorrang zou willen geven boven hen. Ze zijn van plan om 90 of 100 te worden, zeggen ze, en ik zal hen nooit kunnen tegenhouden in die wens. En ja, ik vind het inderdaad lastig om te doen alsof iemand van 75 evenveel recht heeft op een IC-plek als iemand van 20. Wat is recht in deze? Je hébt geen recht op een zo lang mogelijk leven. Je hebt het recht om tegen een vroegtijdige dood te worden beschermd. Een jongere die doodgaat omdat er geen plek is op de IC gaat vroegtijdig dood. Iemand van 80 niet. De mensen die daar kwaad over worden gaan alleen voor hun individuele belang. Er lijkt bij hen geen besef te zijn van een collectief belang. Dat vind ik schrijnend. Al krijg ik ook mails van mensen die zeggen: ik ben 75 en zo nodig zou ik mijn plek op de IC onmiddellijk aan een 20-jarige geven. Sterker, ze willen sowieso niet op de IC terechtkomen. En ook niet in het ziekenhuis.”

Tot welke leeftijd vindt u de dood vroegtijdig?
„De gemiddelde levensverwachting is nu bijna 82, sinds 2002 hebben we er weer drie jaar bij gekregen. Je zou kunnen zeggen: onder de 78 is vroegtijdig. Zelf zou ik de grens bij 75 leggen, of 70. Ik heb het vaker gezegd: sinds 1950 is de levensverwachting met tien jaar toegenomen, en dat hebben we te danken aan welvaart, beter onderwijs en betere medische voorzieningen. We gaan er de hele tijd vanuit dat het meer wordt: meer welvaart, nog beter onderwijs, medische technologie. Maar ten koste van wat? De natuur, het klimaat, toekomstige generaties, mensen elders in de wereld, andere levende wezens.”

U bent toen u al arts was gepromoveerd op ‘Aids en de bestaansesthetiek van Foucault’, ofwel ‘De kunst gewoon te leven’. Wat trok u aan in Foucault?
„Ik werkte bij een Consultatie Bureau voor Alcohol en Drugs en dat vond ik zo saai dat ik daarnaast filosofie was gaan studeren. In het tweede jaar lazen we Surveiller et punir, toen net vertaald als Discipline and punish, ofwel Discipline, toezicht en straf, de geboorte van de gevangenis. Ik dacht: wat Foucault beschrijft, dat is precies wat op dit moment gebeurt in de verslavingszorg. Alle gegevens van gebruikers moesten we registreren, alle bestanden werden gekoppeld aan die van de politie. Daar begint toezicht mee: transparantie. Voor mij was het reden om ontslag te nemen, wat nog niet zo simpel was, want mijn partner studeerde nog en we hadden al een kind.

„Toch was het een goede beslissing. Ik wilde daar niet aan meedoen. Wat ik later in mijn proefschrift heb uitgewerkt, en wat me nog steeds bezighoudt, is Foucaults methode om in geschiedenis te zoeken naar wat het mogelijk heeft gemaakt hoe we nu denken en leven. Dus die tien jaar levensverwachting extra sinds 1950, wat betekent dat voor hoe we nu reageren op corona? Stel dat we die tien jaar er niet bij hadden gekregen, dat we nu nog dezelfde levensverwachting hadden gehad als toen, dan hadden we waarschijnlijk niet eens in de gaten gehad dat er corona wás.”

In 1950 zouden we het virus niet hebben opgemerkt?
„Omdat er veel minder 70-plussers waren, 470 duizend tegen 2,4 miljoen nu. En 90 procent van de mensen die aan corona sterven, is ouder dan 70. En we kenden de structuur van het dna nog niet. We konden virussen niet op dezelfde manier detecteren als nu. Misschien zou er wat meer sterfte zijn geweest, maar dat zouden we hebben toegeschreven aan toeval. Als we over dertig jaar of langer terugkijken naar deze pandemie, zou het heel goed zo kunnen zijn dat we zeggen: corona heeft geleid tot een transformatie in ons denken en handelen. We dáchten toen dat we controle hadden. En dat was niet zo. Door de antibiotica waren er in Nederland sinds 1950 vrijwel geen infectieziekten meer die we niet konden behandelen, behalve aids, en opeens bleek dat een simpel virus ons helemaal onderuit kon halen. En ons gezondheidszorgsysteem, waarvan we meenden dat het nauwelijks beter kon, bleek niet toegerust om dat op te vangen.”

Hoe u over lockdowns denkt is ook beïnvloed door Foucault?
„Hij heeft veel over epidemieën geschreven, met name over de pestepidemie in de zeventiende eeuw, en hij laat zien dat die altijd tot disciplineringsmaatregelen leiden. En dat die maatregelen niet worden teruggedraaid als de epidemie voorbij is. Bestuurders hebben gezien wat de voordelen zijn. Het afgelopen jaar hebben we ik weet niet hoeveel ervaring opgedaan met hoe je een hele samenleving plat kunt leggen en hoe je mensen tot bepaald gedrag kunt brengen. Het toezicht, de surveillance, is toegenomen. Ten tijde van de pest bestond die nog uit rapportage aan de deur. Per straat of wijk was er een inspecteur die keek: wat doen mensen? Nu hebben we Zoom en Teams. Die gaan veel verder, alle data worden opgeslagen en we hebben geen idee wat ermee gebeurt. Wie surveilleert er wat en waarom?

„Wat je wel weet: dat hiermee gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal kunnen worden bestudeerd, en niet van tien mensen, maar van miljoenen, misschien wel miljarden. Het vergroot de mogelijkheden voor nudging en manipulatie gigantisch. Werkgevers kunnen met Zoom en Teams en andere digitale technieken precies registreren wat werknemers doen, hoe laat ze in- en uitloggen, wat ze zeggen, óf ze iets zeggen. Alles is zichtbaar geworden en werknemers hebben onderling nauwelijks contact. Het doet denken aan de koepelgevangenis, het panopticum, waar Foucault zijn theorie over de gedisciplineerde samenleving op baseert: de cirkel waarin elke gevangene in zijn eigen cel zit, met in het midden een toren met een wachter. De gevangenen kunnen niets uitrichten, want contact is onmogelijk, de ultieme disciplinering. Wanneer je het van die kant bekijkt, kun je zeggen: doordat we nu allemaal gedwongen thuiszitten, kunnen we niet in opstand komen en ons afvragen: moet dit wel zo en is dit een goede ontwikkeling?”

In 1950, met de levensverwachting van toen, hadden we waarschijnlijk niet eens in de gaten gehad dat er corona wás
Foucault zegt ook dat de wachter niet eens zichtbaar hoeft te zijn.
„We internaliseren de regels en disciplineren onszelf, ja. En daar zijn ook goede redenen voor. Van oudsher zijn mensen zich ervan bewust dat ze elkaar kunnen besmetten. Dus gaven ze elkaar geen hand en bleven thuis als ze een infectie hadden. Of ze werden geïsoleerd. Dat soort regels waren we vergeten door de antibiotica. Een kuurtje en je was weer beter. Ik heb die anderhalve meter afstand van meet af aan een goed idee gevonden. Waarom is daar niet veel meer op ingezet? Waarom hebben we niet gezegd: we gaan maximaal investeren in het bewustzijn dat we kwetsbare wezens zijn en geveld kunnen worden door een infectie? Maar we vertrouwen die oude volkswijsheden niet meer. We zijn veel te bang dat we het er niet mee zouden redden. Dat het zorgsysteem overbelast zou raken.”

De ziekenhuizen zijn toch overbelast?
„Maar dat komt door hoe we het zorgsysteem georganiseerd hebben. Dat is een ander probleem dan het grote aantal besmettingen. Of hoe makkelijk die besmettingen worden doorgegeven aan kwetsbare mensen. We hadden badges voor jongeren kunnen ontwikkelen: ‘ik heb gefeest, blijf uit mijn buurt’. Musea, cafés en bioscopen hadden wél veel en verstandig geïnvesteerd in afstand houden, en kijk: in december werden ze afgestraft met een nieuwe lockdown. En waarom? Alleen maar omdat de testcijfers zo hoog waren. Het zou erom moeten gaan hoeveel mensen door naar een café of een bioscoop te gaan erg ziek worden.”

En hoeveel van hen vroegtijdig sterven?
„Wat dus iets anders is dan zo lang mogelijk leven. Wat heb je aan tien jaar erbij als je oud en eenzaam zit opgesloten in je huis? Het zou er ook om moeten gaan wat een goed leven is. Als we daar een idee van hebben, kun je kijken welke coronamaatregelen daarbij passen.”

Wat is een goed leven?
„Dat je als kind onderwijs krijgt. De nadelen die we kinderen en jongeren berokkenen door de scholen dicht te gooien zijn onevenredig groot. Sommigen van hen zullen er hun hele leven last van houden. Ze lopen leerachterstanden op, hun levensverwachting gaat omlaag. Verder hoort bij een goed leven dat we elkaar kunnen zien, met elkaar kunnen praten, elkaar kunnen aanraken. Het gebrek aan sociale interactie maakt dat de samenleving atomiseert en de loyaliteit aan de publieke zaak afneemt. Iedereen in zijn eigen cel, allemaal onze eigen werkelijkheid.”
Born to be mild

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr jan 22, 2021 10:59 am

Ik zou het niet gek vinden als het in de toekomst heel normaal wordt om op je 70ste euthanasie te plegen.

En dat het ook voor mensen jonger dan 70 normaal wordt om euthanasie te plegen. Waarom halsstarrig iedereen veroordelen tot zo lang mogelijk leven? Omarm de dood.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » vr jan 22, 2021 11:44 am

Krimhild schreef:
vr jan 22, 2021 10:59 am
Ik zou het niet gek vinden als het in de toekomst heel normaal wordt om op je 70ste euthanasie te plegen.

En dat het ook voor mensen jonger dan 70 normaal wordt om euthanasie te plegen. Waarom halsstarrig iedereen veroordelen tot zo lang mogelijk leven? Omarm de dood.
Ik zie eerder, ondanks de groeiende zelfbeschikking rond de dood, een ontwikkeling de andere kant op. We hebben steeds meer oog voor de lengte van het leven, en steeds minder voor de diepte ervan.

En dat uit zich in een obsessieve aandacht voor gezond leven, sporten, fitgirls, onthoudig en nieuw puritanisme (dat ik ooit heel mooi omschreven heb gezien als ‘the gnawing fear that someone, somewhere might be enjoying something’). Ik denk dat je sarcastisch was in je bericht, maar ik geloof dat het inderdaad gezond is om de dood al tijdens het leven te accepteren als onze ‘laatste danspartner’, zoals Herman Finkers het zo mooi noemt. De dood is onderdeel van het leven, daar hebben we geen enkele invloed op. Waar we wel invloed op hebben, is hoe we de dood tegemoet treden: of we al tijdens ons leven de sereniteit bereiken om te accepteren wat onvermijdelijk is, of dat we kicking and screaming richting de uitgang gesleurd moeten worden. Het eindresultaat is exact hetzelfde, hoeveel vieze smoothies we ook drinken en hoeveel genot van een goed glas wijn we onszelf ook ontzeggen. Volgens mij kunnen we ons beter richten op een zo waardevol mogelijke tijd vóór dat einde. Dát is waar de waarde van het leven in zit: waardevolle relaties met mensen aangaan, vriendschap, liefde, morele zuiverheid, schoonheid, verwondering. Leef in de breedte, niet in de lengte.
Born to be mild

Ernst

Bericht door Ernst » vr jan 22, 2021 11:58 am

Ik vind dat interview bepaald niet overtuigend. Ik had er meer uit kunnen vissen, maar zo maar wat punten:

1. Het overgrote deel van Covid19 (huidige varianten) slachtoffers, gaan niet dood, maar gaan mogelijk een leven lang verder met grote schade aan een van hun organen, of meerdere. Punten als "in 1950 hadden we dit niet eens gemerkt" is alleen daarom al kul. Als je het al minder gemerkt had in 1950, was het simpelweg omdat er minder reisverkeer tussen continenten en landen was, maar ook binnen landen was mobiliteit beperkter wat zou leiden tot een veel langzamere verspreiding en minder pieken.

2. Versoepelen is op dit moment geen optie met zo'n ziekte. Dan ga je omstandigheden creeeren waarin je meer mutaties krijgt en dan kan je al helemaal niet meer aankomen kakken met praatjes over 'levenskwaliteit' of definities van 'goed leven'. Dan kan je dus niet die individuele vrijheid nastreven en heb je ook op groeps- of samenlevingsniveau geen realistische kans om je samenleving anders in te gaan richten, tenzij je Manaus-achtige toestanden een mooi voorbeeld van 'goed leven' vindt.

3. Het aantal doden is met 13K wellicht niet zo hoog als bijvoorbeeld het aantal doden gerelateerd aan roken, maar dat komt juist omdat er zulke stevige maatregelen zijn genomen. Laat Marli eens kijken naar Manaus of soortgelijke plekken. Zij vergelijkt appels met peren, erg goedkoop.

4. Iemand die aan de ene kant met Foucault aan komt kakken, en tegelijkertijd oplossingen bedenkt als het maken van buttons voor mensen die gefeest hebben.....de tering. Was bijv. een leuk initiatief geweest om in de jaren 80 te doen met mensen die sex hadden gehad, zo toen de AIDS-pandemie losbarstte, naast hun anti-kruisraketten-buttons.

Ja natuurlijk wilt iedereen meer individuele vrijheid terug, maar je moet ook op een volwassen manier onder ogen zien dat dit niet gaat voordat je zo'n ziekte eronder hebt gekregen.
paradigm shift schreef:
vr jan 22, 2021 10:38 am
Interessant tegengeluid over de huidige maatregelen en lockdown. Ik denk dat ze een punt heeft. Het duurt té lang, de impact wordt té groot, en de verhouding tussen lang leven en goed leven wordt steeds schever. Wat mij vooral tegen begint te staan, is dat we geen idee hebben hoe ver het kabinet in principe bereid is te gaan. Stel, er komt straks een Finse variant, of een Tsjechische, of een heel nieuw virus, covid21, gaan we dan nog een paar weken in lockdown, een paar maanden, een paar jaar? Waar ligt het punt waarop het kabinet zegt: dit was hoe ver we bereid waren te gaan, we gaan nu versoepelen? Ik denk dat het draagvlak voor de huidige maatregelen ook hoger zou worden als daar meer openheid over zou zijn.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/15/a ... n-a4027683

Marli Huijer (65), filosoof, hoogleraar en voormalig arts, betoogt sinds maart al hoe gevaarlijk en slecht lockdowns zijn. Als maatregel tegen corona zijn ze buiten proportie. Ze vindt ook dat jonge mensen meer recht op een IC-plek hebben dan oude mensen. Dit gesprek, afgelopen maandag bij haar thuis in Amsterdam, begint bij de vormende jaren in haar jeugd. Ze zegt: „Mijn ouders waren gereformeerd, behoorlijk streng. Op zondag mochten we niet buitenspelen, niet sporten, niets kopen. Ze kwamen van Goeree-Overflakkee, maar ik ben geboren in Amsterdam. Voor het werk van mijn vader zijn we vaak verhuisd. Hij was een gepromoveerd natuurkundige. Hij werkte bij de kruitfabriek in Muiden, later bij Philips in Eindhoven en Stadskanaal. Op zijn 57ste is hij overleden aan longkanker, door het roken. Dat brengt me op de 13.000 coronadoden van het afgelopen jaar, en dit jaar misschien weer, maar dan is het vermoedelijk voorbij. Vergelijk dat eens met de 20.000 tabaksdoden íeder jaar, en hoe weinig we op maatschappelijk niveau doen om díe te voorkomen.”

U ging aan de (gereformeerde) Vrije Universiteit studeren. Was dat vanwege het geloof?
„Omdat mijn vader dat per se wilde. Ik geloofde toen al niet meer. Op mijn zestiende was ik vragen gaan stellen. Wie is God dan? Dat leverde in het gezin grote problemen op.”

Uw vader wilde ook dat u geneeskunde ging doen?
„Nee, dat vond hij onder mijn niveau. Een beroepsopleiding.” Ze lacht. „Hij wilde dat ik natuurkunde zou gaan studeren. Maar ik was zo in verzet tegen hem dat ik dacht: bekijk het maar. Geneeskunde was mijn moeders idee. Ze had zelf verpleegkunde gedaan. Toen ze trouwde moest ze stoppen. Daar is ze haar hele leven boos over gebleven. Voor mij was geneeskunde niet mijn grootste passie. Die lag bij de filosofie.”

U zocht naar antwoorden?
„Zoals meer vrouwen van mijn generatie was ik geïnspireerd door Simone de Beauvoir. Het grappige is dat mijn vader ook zeer geïnspireerd was door de existentialisten. Voor Sinterklaas gaf hij me De wegen der vrijheid van Jean-Paul Sartre. Dus ja, ik verzette me tegen mijn vader, maar hij was wel degene die me intellectueel stimuleerde. Terwijl ik nota bene drie broers heb. Vanaf dat ik klein was investeerde hij in me. Samen rekenen, samen natuurkunde, samen filosofie. Het clashte enorm, maar het maakte me wel scherp. In de filosofie vond ik een waaier aan theorieën en ideeën waarmee ik het debat met mijn vader kon winnen.”

En uw broers?
„Mijn oudste broer bleef twee keer zitten, waardoor we tegelijk in de eerste klas van de middelbare school zaten. Ik haalde negens en tienen, hij onvoldoendes. Mijn vader kon dat niet uitstaan. We werden voortdurend met elkaar vergeleken. Toevallig had ik het er laatst nog met mijn broer over. Door de lockdown krijg ik vaker van die flarden terug uit het verleden en ik zei: door die ruzies van pa met jou en de jongere broers wilde ik lagere cijfers halen. Liever solidair met hen dan altijd maar het slimme meisje. Niet voor niets zijn twee van hen naar Canada geëmigreerd. De een heeft een elektriciteitsbedrijf opgezet en is aannemer geworden. De ander zit in de weg- en waterbouw. Ze hebben het goed gedaan. Al had ik het leuk gevonden als ze gestudeerd hadden. Het was nu vaak eenzaam. Mijn vader was de eerste generatie die ging studeren in de mannelijke lijn en ik was dat in de vrouwelijke lijn.

„De geschiedenis van mijn ouders mag geen rol spelen in mijn argumentatie, maar ik krijg nu soms mails van mensen – je wilt niet weten hoe naar. ‘Hoe kunt u zeggen dat een leven dat maar 60 jaar geduurd heeft ook de moeite waard is?’ Jeetje mina. Moet ik het leven van mijn vader afschrijven omdat hij 57 is geworden? Dan voel ik me echt geraakt. Die emotie probeer ik erbuiten te houden, want ik snap heel goed dat mensen van 70 ook 75 willen worden, of 80. Alleen denk ik: waarom zo weinig empathie met mensen die de 60 níet halen? Dat zijn vooral mensen met een lage sociaaleconomische status, die door factoren als stress, depressie, suikerziekte, roken, zwaar alcoholgebruik en ernstig overgewicht een lagere levensverwachting hebben. Ik kan me ook met hen identificeren, want hoewel mijn vader hoogopgeleid was, was hij in armoede opgegroeid. Al zijn broers rookten.”

Wat maakt de mensen die u mailen boos?
„Ze vinden het onacceptabel dat ik jonge mensen, die ‘feestvieren’ en ‘alle regels aan hun laars lappen’, op allerlei fronten voorrang zou willen geven boven hen. Ze zijn van plan om 90 of 100 te worden, zeggen ze, en ik zal hen nooit kunnen tegenhouden in die wens. En ja, ik vind het inderdaad lastig om te doen alsof iemand van 75 evenveel recht heeft op een IC-plek als iemand van 20. Wat is recht in deze? Je hébt geen recht op een zo lang mogelijk leven. Je hebt het recht om tegen een vroegtijdige dood te worden beschermd. Een jongere die doodgaat omdat er geen plek is op de IC gaat vroegtijdig dood. Iemand van 80 niet. De mensen die daar kwaad over worden gaan alleen voor hun individuele belang. Er lijkt bij hen geen besef te zijn van een collectief belang. Dat vind ik schrijnend. Al krijg ik ook mails van mensen die zeggen: ik ben 75 en zo nodig zou ik mijn plek op de IC onmiddellijk aan een 20-jarige geven. Sterker, ze willen sowieso niet op de IC terechtkomen. En ook niet in het ziekenhuis.”

Tot welke leeftijd vindt u de dood vroegtijdig?
„De gemiddelde levensverwachting is nu bijna 82, sinds 2002 hebben we er weer drie jaar bij gekregen. Je zou kunnen zeggen: onder de 78 is vroegtijdig. Zelf zou ik de grens bij 75 leggen, of 70. Ik heb het vaker gezegd: sinds 1950 is de levensverwachting met tien jaar toegenomen, en dat hebben we te danken aan welvaart, beter onderwijs en betere medische voorzieningen. We gaan er de hele tijd vanuit dat het meer wordt: meer welvaart, nog beter onderwijs, medische technologie. Maar ten koste van wat? De natuur, het klimaat, toekomstige generaties, mensen elders in de wereld, andere levende wezens.”

U bent toen u al arts was gepromoveerd op ‘Aids en de bestaansesthetiek van Foucault’, ofwel ‘De kunst gewoon te leven’. Wat trok u aan in Foucault?
„Ik werkte bij een Consultatie Bureau voor Alcohol en Drugs en dat vond ik zo saai dat ik daarnaast filosofie was gaan studeren. In het tweede jaar lazen we Surveiller et punir, toen net vertaald als Discipline and punish, ofwel Discipline, toezicht en straf, de geboorte van de gevangenis. Ik dacht: wat Foucault beschrijft, dat is precies wat op dit moment gebeurt in de verslavingszorg. Alle gegevens van gebruikers moesten we registreren, alle bestanden werden gekoppeld aan die van de politie. Daar begint toezicht mee: transparantie. Voor mij was het reden om ontslag te nemen, wat nog niet zo simpel was, want mijn partner studeerde nog en we hadden al een kind.

„Toch was het een goede beslissing. Ik wilde daar niet aan meedoen. Wat ik later in mijn proefschrift heb uitgewerkt, en wat me nog steeds bezighoudt, is Foucaults methode om in geschiedenis te zoeken naar wat het mogelijk heeft gemaakt hoe we nu denken en leven. Dus die tien jaar levensverwachting extra sinds 1950, wat betekent dat voor hoe we nu reageren op corona? Stel dat we die tien jaar er niet bij hadden gekregen, dat we nu nog dezelfde levensverwachting hadden gehad als toen, dan hadden we waarschijnlijk niet eens in de gaten gehad dat er corona wás.”

In 1950 zouden we het virus niet hebben opgemerkt?
„Omdat er veel minder 70-plussers waren, 470 duizend tegen 2,4 miljoen nu. En 90 procent van de mensen die aan corona sterven, is ouder dan 70. En we kenden de structuur van het dna nog niet. We konden virussen niet op dezelfde manier detecteren als nu. Misschien zou er wat meer sterfte zijn geweest, maar dat zouden we hebben toegeschreven aan toeval. Als we over dertig jaar of langer terugkijken naar deze pandemie, zou het heel goed zo kunnen zijn dat we zeggen: corona heeft geleid tot een transformatie in ons denken en handelen. We dáchten toen dat we controle hadden. En dat was niet zo. Door de antibiotica waren er in Nederland sinds 1950 vrijwel geen infectieziekten meer die we niet konden behandelen, behalve aids, en opeens bleek dat een simpel virus ons helemaal onderuit kon halen. En ons gezondheidszorgsysteem, waarvan we meenden dat het nauwelijks beter kon, bleek niet toegerust om dat op te vangen.”

Hoe u over lockdowns denkt is ook beïnvloed door Foucault?
„Hij heeft veel over epidemieën geschreven, met name over de pestepidemie in de zeventiende eeuw, en hij laat zien dat die altijd tot disciplineringsmaatregelen leiden. En dat die maatregelen niet worden teruggedraaid als de epidemie voorbij is. Bestuurders hebben gezien wat de voordelen zijn. Het afgelopen jaar hebben we ik weet niet hoeveel ervaring opgedaan met hoe je een hele samenleving plat kunt leggen en hoe je mensen tot bepaald gedrag kunt brengen. Het toezicht, de surveillance, is toegenomen. Ten tijde van de pest bestond die nog uit rapportage aan de deur. Per straat of wijk was er een inspecteur die keek: wat doen mensen? Nu hebben we Zoom en Teams. Die gaan veel verder, alle data worden opgeslagen en we hebben geen idee wat ermee gebeurt. Wie surveilleert er wat en waarom?

„Wat je wel weet: dat hiermee gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal kunnen worden bestudeerd, en niet van tien mensen, maar van miljoenen, misschien wel miljarden. Het vergroot de mogelijkheden voor nudging en manipulatie gigantisch. Werkgevers kunnen met Zoom en Teams en andere digitale technieken precies registreren wat werknemers doen, hoe laat ze in- en uitloggen, wat ze zeggen, óf ze iets zeggen. Alles is zichtbaar geworden en werknemers hebben onderling nauwelijks contact. Het doet denken aan de koepelgevangenis, het panopticum, waar Foucault zijn theorie over de gedisciplineerde samenleving op baseert: de cirkel waarin elke gevangene in zijn eigen cel zit, met in het midden een toren met een wachter. De gevangenen kunnen niets uitrichten, want contact is onmogelijk, de ultieme disciplinering. Wanneer je het van die kant bekijkt, kun je zeggen: doordat we nu allemaal gedwongen thuiszitten, kunnen we niet in opstand komen en ons afvragen: moet dit wel zo en is dit een goede ontwikkeling?”

In 1950, met de levensverwachting van toen, hadden we waarschijnlijk niet eens in de gaten gehad dat er corona wás
Foucault zegt ook dat de wachter niet eens zichtbaar hoeft te zijn.
„We internaliseren de regels en disciplineren onszelf, ja. En daar zijn ook goede redenen voor. Van oudsher zijn mensen zich ervan bewust dat ze elkaar kunnen besmetten. Dus gaven ze elkaar geen hand en bleven thuis als ze een infectie hadden. Of ze werden geïsoleerd. Dat soort regels waren we vergeten door de antibiotica. Een kuurtje en je was weer beter. Ik heb die anderhalve meter afstand van meet af aan een goed idee gevonden. Waarom is daar niet veel meer op ingezet? Waarom hebben we niet gezegd: we gaan maximaal investeren in het bewustzijn dat we kwetsbare wezens zijn en geveld kunnen worden door een infectie? Maar we vertrouwen die oude volkswijsheden niet meer. We zijn veel te bang dat we het er niet mee zouden redden. Dat het zorgsysteem overbelast zou raken.”

De ziekenhuizen zijn toch overbelast?
„Maar dat komt door hoe we het zorgsysteem georganiseerd hebben. Dat is een ander probleem dan het grote aantal besmettingen. Of hoe makkelijk die besmettingen worden doorgegeven aan kwetsbare mensen. We hadden badges voor jongeren kunnen ontwikkelen: ‘ik heb gefeest, blijf uit mijn buurt’. Musea, cafés en bioscopen hadden wél veel en verstandig geïnvesteerd in afstand houden, en kijk: in december werden ze afgestraft met een nieuwe lockdown. En waarom? Alleen maar omdat de testcijfers zo hoog waren. Het zou erom moeten gaan hoeveel mensen door naar een café of een bioscoop te gaan erg ziek worden.”

En hoeveel van hen vroegtijdig sterven?
„Wat dus iets anders is dan zo lang mogelijk leven. Wat heb je aan tien jaar erbij als je oud en eenzaam zit opgesloten in je huis? Het zou er ook om moeten gaan wat een goed leven is. Als we daar een idee van hebben, kun je kijken welke coronamaatregelen daarbij passen.”

Wat is een goed leven?
„Dat je als kind onderwijs krijgt. De nadelen die we kinderen en jongeren berokkenen door de scholen dicht te gooien zijn onevenredig groot. Sommigen van hen zullen er hun hele leven last van houden. Ze lopen leerachterstanden op, hun levensverwachting gaat omlaag. Verder hoort bij een goed leven dat we elkaar kunnen zien, met elkaar kunnen praten, elkaar kunnen aanraken. Het gebrek aan sociale interactie maakt dat de samenleving atomiseert en de loyaliteit aan de publieke zaak afneemt. Iedereen in zijn eigen cel, allemaal onze eigen werkelijkheid.”

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr jan 22, 2021 12:06 pm

paradigm shift schreef:
vr jan 22, 2021 11:44 am
Krimhild schreef:
vr jan 22, 2021 10:59 am

Ik zie eerder, ondanks de groeiende zelfbeschikking rond de dood, een ontwikkeling de andere kant op. We hebben steeds meer oog voor de lengte van het leven, en steeds minder voor de diepte ervan.

En dat uit zich in een obsessieve aandacht voor gezond leven, sporten, fitgirls, onthoudig en nieuw puritanisme (dat ik ooit heel mooi omschreven heb gezien als ‘the gnawing fear that someone, somewhere might be enjoying something’). Ik denk dat je sarcastisch was in je bericht, maar ik geloof dat het inderdaad gezond is om de dood al tijdens het leven te accepteren als onze ‘laatste danspartner’, zoals Herman Finkers het zo mooi noemt. De dood is onderdeel van het leven, daar hebben we geen enkele invloed op. Waar we wel invloed op hebben, is hoe we de dood tegemoet treden: of we al tijdens ons leven de sereniteit bereiken om te accepteren wat onvermijdelijk is, of dat we kicking and screaming richting de uitgang gesleurd moeten worden. Het eindresultaat is exact hetzelfde, hoeveel vieze smoothies we ook drinken en hoeveel genot van een goed glas wijn we onszelf ook ontzeggen. Volgens mij kunnen we ons beter richten op een zo waardevol mogelijke tijd vóór dat einde. Dát is waar de waarde van het leven in zit: waardevolle relaties met mensen aangaan, vriendschap, liefde, morele zuiverheid, schoonheid, verwondering. Leef in de breedte, niet in de lengte.
Ik was zeker niet sarcastisch, het verbaast me dat je dat denkt.

Ik vind oprecht dat het logisch zou zijn om de dood te omarmen. Er zijn genoeg mensen die van meet af aan helemaal geen zin hebben om te leven, of die het op een gegeven moment wel gezien hebben. Er is toch niets humaners dan het aanbieden van een soepel einde voor hen die dat willen?

Ik ben het volledig met je eens: leef in de breedte. Mooi verwoord.

dako

Bericht door dako » vr jan 22, 2021 12:24 pm

paradigm shift schreef:
Per straat of wijk was er een inspecteur die keek: wat doen mensen? Nu hebben we Zoom en Teams. Die gaan veel verder, alle data worden opgeslagen en we hebben geen idee wat ermee gebeurt. Wie surveilleert er wat en waarom?
Meh. Goedkope stemmingmakerij, zonder bewijs of wat dan ook. Goed, dat er 'iets' met de data van Google, Facebook, Zoom etc gebeurt is duidelijk, maar de vraag 'wie surveilleert er' suggereert wel heel erg dat er live een persoon met je mee zit te kijken, en dat is zonder aanvullend bewijs gewoon een heel makkelijke insinuatie en volgens mij niet meer dan goedkoop scoren bij de aluhoedjeskant van de groep mensen die tegen de coronamaatregelen zijn.
Slap verhaal.

[edit]
Ik lees het even goed, en eerder in die alinea brengt ze Zoom en Teams als een surveillancemaatregel, alsof we expres in de richting van het gebruik van die zooi worden gedreven om ons beter in de gaten te houden. Dat zou dus impliceren dat de hele corona, of iig de maatregelen er tegen, bewust zijn genomen met de intentie om de controle te verhogen, en niet het virus te doen verdwijnen.
Tering, wat een enorm dom geleuter van die vrouw.
Laatst gewijzigd door dako op vr jan 22, 2021 12:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » vr jan 22, 2021 12:30 pm

Appelflap schreef:
vr jan 22, 2021 10:11 am
Ging jij vandaag niet wat metaal uit je heup laten halen Koen? IF so, succes kerel!
Yes, intussen gebeurd!
Facebook band

Last.fm profiel

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr jan 22, 2021 12:33 pm

Mooi Koen. Viel t mee?

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » vr jan 22, 2021 12:37 pm

De operatie zeker wel. Nu wel wat post-op pijn, maar het ziet er naar uit dat ik vandaag nog naar huis kan.
Facebook band

Last.fm profiel

dako

Bericht door dako » vr jan 22, 2021 12:38 pm

Ben je nog een beetje knijterstoned dan?

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr jan 22, 2021 12:38 pm

paradigm shift schreef:

En dat uit zich in een obsessieve aandacht voor gezond leven, sporten, fitgirls, onthoudig en nieuw puritanisme (dat ik ooit heel mooi omschreven heb gezien als ‘the gnawing fear that someone, somewhere might be enjoying something’).
Ik denk dat dit vooral ook wat over jou zegt. Ik denk dat de mens nog nooit zo bezig is geweest met zowel lichamelijke fitheid alsmede geestelijke gezondheid. Zie de ontelbaree psychologen, counseling, cursussen, retraites, retreats, mindfullness, Psychologie magazines etc etc. Lijkt me allemaal niets mis mee overigens. Over je opmerking inzake onthouding etc, dat herken ik maar met mate. Ik denk eerder gezegd dat ongebreideld hedonisme overal de boventoon voert.

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » vr jan 22, 2021 12:52 pm

Al die fitgirls en gezondsheidsfreaks zijn volgens mij niet bewust bezig met het verlengen van hun leven, maar met hun uiterlijk op dit moment. Je moet in je posts er natuurlijk wel top uitzien.
Dat er daardoor geen oog meer is voor de diepte van het leven, ben ik het helemaal mee eens.

En wat appelflap zegt. De mens is nog nooit zo bezig geweest met geestelijke gezondheid....
Ik denk met name met de geestelijke ONgezondheid.
Of zouden er 100 jaar geleden net zoveel mensen depressieve en overspannen klachten hebben gehad, maar werd het niet erkend?
Burnouts zijn toch wel iets van de laatste decenia, heb ik het idee.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » vr jan 22, 2021 12:59 pm

dako schreef:
vr jan 22, 2021 12:38 pm
Ben je nog een beetje knijterstoned dan?
Ebt weg. Maar wel lekker die opiaten. Voor een keertje.
Facebook band

Last.fm profiel

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » vr jan 22, 2021 1:03 pm

Joris schreef:
vr jan 22, 2021 12:52 pm
Al die fitgirls en gezondsheidsfreaks zijn volgens mij niet bewust bezig met het verlengen van hun leven, maar met hun uiterlijk op dit moment. Je moet in je posts er natuurlijk wel top uitzien.
Dat er daardoor geen oog meer is voor de diepte van het leven, ben ik het helemaal mee eens.

En wat appelflap zegt. De mens is nog nooit zo bezig geweest met geestelijke gezondheid....
Ik denk met name met de geestelijke ONgezondheid.
Of zouden er 100 jaar geleden net zoveel mensen depressieve en overspannen klachten hebben gehad, maar werd het niet erkend?
Burnouts zijn toch wel iets van de laatste decenia, heb ik het idee.
Ik denk dat het een combinatie van zaken is. Vroeger was er weinig ruimte voor dit soort 'welvaartsklachten'. Ik denk dat er in de huidige tijd ook veel meer opties zijn die hiervoor zorgen.

Vroeger was het leven niet beter, wel overzichtelijker. Je kreeg een rits kaarten toebedeeld en daar moest je het mee doen. Tegenwoordig heb je veel meer opties in je leven en daardoor ook meer het gevoel van gemiste kansen etc. Bovendien lijkt er naar mijn idee ook het idee te zijn dat je 'recht hebt op geluk'. Het leven is niet altijd even leuk en daar moet je op een manier mee dealen. En zeker helpen allerlei zaken daarbij, alleen is soms de acceptatie ervan dat het leven niet altijd even tof is al heel wat.

Verder doe ik er natuurlijk ook aan mee en word ik uiteindelijk ook blij als ik me van dingen 'onthou', maar wel tevreden in de spiegel kijk. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door AmnesJAn op vr jan 22, 2021 1:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
לֹא אעבוד

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr jan 22, 2021 1:06 pm

dako schreef:
vr jan 22, 2021 12:24 pm
paradigm shift schreef:
Per straat of wijk was er een inspecteur die keek: wat doen mensen? Nu hebben we Zoom en Teams. Die gaan veel verder, alle data worden opgeslagen en we hebben geen idee wat ermee gebeurt. Wie surveilleert er wat en waarom?
Meh. Goedkope stemmingmakerij, zonder bewijs of wat dan ook. Goed, dat er 'iets' met de data van Google, Facebook, Zoom etc gebeurt is duidelijk, maar de vraag 'wie surveilleert er' suggereert wel heel erg dat er live een persoon met je mee zit te kijken, en dat is zonder aanvullend bewijs gewoon een heel makkelijke insinuatie en volgens mij niet meer dan goedkoop scoren bij de aluhoedjeskant van de groep mensen die tegen de coronamaatregelen zijn.
Slap verhaal.

[edit]
Ik lees het even goed, en eerder in die alinea brengt ze Zoom en Teams als een surveillancemaatregel, alsof we expres in de richting van het gebruik van die zooi worden gedreven om ons beter in de gaten te houden. Dat zou dus impliceren dat de hele corona, of iig de maatregelen er tegen, bewust zijn genomen met de intentie om de controle te verhogen, en niet het virus te doen verdwijnen.
Tering, wat een enorm dom geleuter van die vrouw.
Dankje voor deze post. Ik zat dat stuk ook met opgetrokken wenkbrauwen te lezen, maar ik wist er verder geen woorden aan te geven.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » vr jan 22, 2021 1:11 pm

Het leven is één groot tranendal. Hoe sneller je dat accepteert, hoe makkelijker het wordt.
Facebook band

Last.fm profiel

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » vr jan 22, 2021 1:14 pm

KoenM schreef:
vr jan 22, 2021 1:11 pm
Het leven is één groot tranendal. Hoe sneller je dat accepteert, hoe makkelijker het wordt.
'Het leven is een dansfeest voor kreupelen', zoals Herman Brusselmans (volgens mij) al eens zei.
לֹא אעבוד

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr jan 22, 2021 1:30 pm

AmnesJAn schreef:
vr jan 22, 2021 1:14 pm
KoenM schreef:
vr jan 22, 2021 1:11 pm
'Het leven is een dansfeest voor kreupelen', zoals Herman Brusselmans (volgens mij) al eens zei.
Deze versie spreekt mij meer aan! :lol:

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » vr jan 22, 2021 1:34 pm

AmnesJAn schreef:
vr jan 22, 2021 1:03 pm

Vroeger was het leven niet beter, wel overzichtelijker. Je kreeg een rits kaarten toebedeeld en daar moest je het mee doen. Tegenwoordig heb je veel meer opties in je leven en daardoor ook meer het gevoel van gemiste kansen etc. Bovendien lijkt er naar mijn idee ook het idee te zijn dat je 'recht hebt op geluk'. Het leven is niet altijd even leuk en daar moet je op een manier mee dealen.

En zeker helpen allerlei zaken daarbij, alleen is soms de acceptatie ervan dat het leven niet altijd even tof is al heel wat.
Ja, goed punt wel!

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » vr jan 22, 2021 2:25 pm

Ik zeg zeker niet dat Huijer de waarheid in pacht heeft. Ik ben bepaald geen fan van Foucault (hoewel hij wel een van de weinige Franse soixant-huitards was die echt goed kon schrijven), en met die buttons slaat ze inderdaad flink de plank mis :-,)

Maar ik vind het wel goed dar ze in steen in de vijver gooit in het debat over de maatregelen, want daar zijn volgens mij best kanttekening bij te plaatsen, vooral bij de monomane obsessie met de virologische/epidemologische kant van het verhaal ten koste van de psychologische, mentale, economische en culturele impact. Her narrarief van volksgezondheid vs economie dat je vaak tegenkomt is ook een valse tegenstelling. Vergis je niet, een goed werkende gezondsheidszorg, met goed opgeleide artsen, apothekers en verpleegkundigen, voldoende IC-capaciteit, medische apparatuur en medicijnen, dat is óók economie. Ik denk dat we toch ook wat meer moeten nadenken over de lange termijn en over in wat voor land we straks willen ontwaken wanneer dit virus eindelijk weg is. De verschraling is al op tal van terreinen te zien nu. Ik vind daarom dat het OMT niet alleen uit epidemologen of microbiologen zou moeten bestaan, maar ook economen, filosofen, psychologen, sociologen, zodat we een vollediger beeld krijgen van de impact van zowel virus als beleid om het virus te bestrijden. Tussen een volledige lockdown met alle kosten van dien, en de boel volledig opengooien zijn tal van tussenvormen te bedenken.
Born to be mild

Jan1973

Bericht door Jan1973 » vr jan 22, 2021 2:37 pm

Vanochtend de werkgeversverklaring omtrent de avondklok gekregen.

Dit voor de zekerheid mocht ik over drie weken (als die avondklok hoop ik al lang over is) onverwachts naar mijn werk moeten i.v.m. een oproep tijdens oproepdienst.

In het kader van een kinderopvangtoeslag affaire waardige ambtenarij van jewelste moest mijn werkgever het exacte tijdstip waarop ik onverwachts naar mijn werk zou moeten noteren, hetgeen natuurlijk nooit kan.

Dan is er nog de eigen verklaring, waarin je, bureaucratie ten top, ook de exacte datum moet aangeven waarop je denkt onverwachts naar je werk te moeten.

Leuker kunnen we het niet maken.
Laatst gewijzigd door Jan1973 op vr jan 22, 2021 2:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ernst

Bericht door Ernst » vr jan 22, 2021 2:38 pm

@Paradigm Shift: Dat is waar, dat economie en en gezondheid een volledig neppe tegentelling is.

Ik woon zelf in Ierland en hier hebben we nu geloof ik de langste en meest strike lockdown gehad zo ongeveer van heel Europa (buiten de kerstperiode, dankzij slappe knieen beleid van de overheid, waar we nog maanden de bittere vruchten van zullen moeten plukken).

Hier kan je niet verder dan 5 km van huis (was 2) en is alles dicht op supermarkten, voedsel en drankwinkels na. Nu ook scholen en creches dicht zijn is het erg zwaar mentaal, ook omdat je mensen niet kan ontmoeten binnenshuis (dat is al zo sinds begin November, op de kerstperiode na).

Ik denk dat een groter probleem is dat er geen einde in zicht is, zolang je de vaccinatie niet snel genoeg uitrolt.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » vr jan 22, 2021 2:40 pm

Appelflap schreef:
vr jan 22, 2021 12:38 pm
paradigm shift schreef:

En dat uit zich in een obsessieve aandacht voor gezond leven, sporten, fitgirls, onthoudig en nieuw puritanisme (dat ik ooit heel mooi omschreven heb gezien als ‘the gnawing fear that someone, somewhere might be enjoying something’).
Ik denk dat dit vooral ook wat over jou zegt. Ik denk dat de mens nog nooit zo bezig is geweest met zowel lichamelijke fitheid alsmede geestelijke gezondheid. Zie de ontelbaree psychologen, counseling, cursussen, retraites, retreats, mindfullness, Psychologie magazines etc etc. Lijkt me allemaal niets mis mee overigens. Over je opmerking inzake onthouding etc, dat herken ik maar met mate. Ik denk eerder gezegd dat ongebreideld hedonisme overal de boventoon voert.
Ik denk dat je beiden ziet, zowel ongebreideld hedonisme als de nieuwe ascese en puritanisme (dat laatste vooral bij grootstedelijke yuppies). En beiden zijn volgens mij even onwenselijk. Wie zich bandeloos volvreet en -zuipt, zal doorgaans niet oud worden en de laatste jaren met tal van klachten en daarmee lage levenskwaliteit doorbrengen. Ikzelf sport ook vijf keer per week, eet gezond, drink door de weeks niet of nauwelijks. En in het weekend trek ik een fles wijn open, eet ik wat ik wil en haal ik zo nu en dan een taartje bij de bakker. Jezelf van alle geneugten onthouden, obsessief sporten, iedere hap die je neemt eerst zorgvuldig afwegen en geen druppel alcohol drinken, dat is de andere kant van dezelfde obsessieve medialle. Waar het om gaat is balans, zowel Dionysos als Apollo geven wat ze toekomt.

En die toegenomen aandacht voor geestelijke gezondheid, dat is waar. De self-helpafedeling is een van de grootse in de boekhandels vandaag de dag. Maar dat is denk ik evengoed een symptoom van de maakbaarheidsgedachte, het idee dat het leven en het geluk met de juiste techniek maakbaar zijn. We zijn de echte levenskunst, die inhoudt dat we ook met de tragische kant van het leven om kunnen gaan, totaal verloren. Daarom hakt die coronacrisis er ook zo hard in - die wrijft ons maar weer eens in hoe illusoir die maakbaarheidsgedachte eigenlijk is. Soms ís het leven niet leuk, soms gáát het leven niet zoals je zou willen dat het gaat. En dat is geen probleem dat je moet oplossen, maar een heel normale kant van het leven. Bewust geluk najagen is als een levende zalm met je blote handen willen vasthouden. Hoe harder je knijpt, des te meer het je ontglipt. Geluk is een huisgast, geen medebewoner. Een goed leven, een betekenisvol leven, dat is veel belangrijker en geeft veel meer voldoening en dan geluk.
Laatst gewijzigd door paradigm shift op vr jan 22, 2021 2:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Born to be mild

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr jan 22, 2021 2:40 pm

paradigm shift schreef:
vr jan 22, 2021 2:25 pm
Ik zeg zeker niet dat Huijer de waarheid in pacht heeft. Ik ben bepaald geen fan van Foucault (hoewel hij wel een van de weinige Franse soixant-huitards was die echt goed kon schrijven), en met die buttons slaat ze inderdaad flink de plank mis :-,)

Maar ik vind het wel goed dar ze in steen in de vijver gooit in het debat over de maatregelen, want daar zijn volgens mij best kanttekening bij te plaatsen, vooral bij de monomane obsessie met de virologische/epidemologische kant van het verhaal ten koste van de psychologische, mentale, economische en culturele impact. Her narrarief van volksgezondheid vs economie dat je vaak tegenkomt is ook een valse tegenstelling. Vergis je niet, een goed werkende gezondsheidszorg, met goed opgeleide artsen, apothekers en verpleegkundigen, voldoende IC-capaciteit, medische apparatuur en medicijnen, dat is óók economie. Ik denk dat we toch ook wat meer moeten nadenken over de lange termijn en over in wat voor land we straks willen ontwaken wanneer dit virus eindelijk weg is. De verschraling is al op tal van terreinen te zien nu. Ik vind daarom dat het OMT niet alleen uit epidemologen of microbiologen zou moeten bestaan, maar ook economen, filosofen, psychologen, sociologen, zodat we een vollediger beeld krijgen van de impact van zowel virus als beleid om het virus te bestrijden. Tussen een volledige lockdown met alle kosten van dien, en de boel volledig opengooien zijn tal van tussenvormen te bedenken.
Het OMT adviseert de regering en die neemt ook economie mee. Waar vind jij dat ze dat te weinig doen? En wat bedoel je met verschraling?

dako

Bericht door dako » vr jan 22, 2021 2:42 pm

[edit]
Laat even zitten, dit is een warrig verhaal.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr jan 22, 2021 2:50 pm

paradigm shift schreef:
vr jan 22, 2021 2:40 pm
Ik denk dat je beiden ziet, zowel ongebreideld hedonisme als de nieuwe ascese en puritanisme (dat laatste vooral bij grootstedelijke yuppies). En beiden zijn volgens mij even onwenselijk. Wie zich bandeloos volvreet en -zuipt, zal doorgaans niet oud worden en de laatste jaren met tal van klachten en daarmee lage levenskwaliteit doorbrengen. Ikzelf sport ook vijf keer per week, eet gezond, drink door de weeks niet of nauwelijks. En in het weekend trek ik een fles wijn open, eet ik wat ik wil en haal ik zo nu en dan een taartje bij de bakker. Jezelf van alle geneugten onthouden, obsessief sporten, iedere hap die je neemt eerst zorgvuldig afwegen en geen druppel alcohol drinken, dat is de andere kant van dezelfde obsessieve medialle. Waar het om gaat is balans, zowel Dionysos als Apollo geven wat ze toekomt.
Welicht baseer je je beeld op wat je in de media ziet. Ken jij alle yuppies? Ik denk eerlijk gezegd dat het ongebreidelde hedonisme meer leeft bij de ehmmm.... lagere lagen van het volk. Maar al die mensen die je op tv ziet met hun nieuwste fitness rage etc zijn daar echt niet 24/7 mee bezig. Ik denk dat de ehmmm.... hogere lagen van de bevolking cherry picken van wat ze toepasbaar in hun leven achten om zo het vreten en zuipen wat ze echt wel doen in baland te kijgen. Ik ken echt weinig mensen (anekdotisch I know) die zich met de nieuwe ascese en puritanisme inlaten.
paradigm shift schreef:
En die toegenomen aandacht voor geestelijke gezondheid, dat is waar. De self-helpafedeling is een van de grootse in de boekhandels vandaag de dag. Maar dat is denk ik evengoed een symptoom van de maakbaarheidsgedachte, het idee dat het leven en het geluk met de juiste techniek maakbaar zijn
Is dat niet zo dan? Je kunt met inzicht in je geestelijke leven, technieken als minfdulness, rationeel-emotieve therapie etc jezelf echt een heel stuk gelukkiger maken. JAzeker.
paradigm shift schreef:
We zijn de echte levenskunst, die inhoudt dat wel ook met de tragische kant van het leven om kunnen gaan, totaal verloren.
IIk vraag me dat echt af. Hebben het ooit gehad? Of leeft er een bepaald beeld in jouw hoofd dat we dat ooit hebben gehad, welicht een beeld beinvloed door bepaalde artiesten schrijvers, filosofen uit bepaalde perioden etc? Heeft het gewone volk de 'echte'' levenskunst verloren? Of is dat een geromantiserd beeld dat jij hebt?

paradigm shift schreef:
Daarom hakt die coronacrisis er ook zo hard in - die wrijft ons maar weer eens in hoe illusoir die maakbaarheidsgedachte eigenlijk is. Soms ís het leven niet leuk, soms gáát het keven niet zoals je zou willen dat het gaat. En dat is geen probleem dat je moet oplossen, maar een heel normale kant van het leven. Bewust geluk najagen is als een levende zalm mer je blote handen willen vasthouden. Hoe harder je knijpt, des te meer het je ontglipt. Geluk is een huisgast, geen medebewoner. Een goed leven, een betekenisvol leven, dat is veel belangrijker en geeft veel meer voldoening en dan geluk.
I hear you, maar ik denk dat je in je beeld van 'de' mens de lat te hoog legt ;)

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » vr jan 22, 2021 2:51 pm

dako schreef:
vr jan 22, 2021 2:42 pm
paradigm shift schreef:

Helemaal mee eens. Geldt overigens ook omgekeerd, vind ik. Jij bent een van de weinige die met deze punten aankomt, van veruit de meeste kritiek op de maatregelen krijg ik een enorm vieze bijsmaak. Heel vaak, en ook in dat stuk wat je hierboven citeert, lijkt het enkel te gaan om (wat mij betreft drog-)redenen als 'ze pakken onze vrijheid af', 'ze gunnen ons niks', 'nu mag dit ook al niet meer' en ander geneuzel wat niet zozeer tegen de maatregelen, als wel tegen de regering bedoelt lijkt.
Het verbaast me dan ook helemaal niks dat het overgrote deel van de tegenstanders van de maatregelen in de rechstpopulistische hoek zitten. Gewoon een nieuwe stok om tegen dezelfde regering te slaan. Migratiecrisis gehad, nu de coronacrisis om lekker te klagen op het kabinet.

Laten we inderdaad 's vooropstellen dat de maatregelen in deze situatie gewoon nodig zijn, omdat de zorg anders de druk niet aan kan. Laten we daarna, zoals jij ook zegt, eens kijken hoe dat komt. Want ik denk dat daar het grote probleem ligt.

(Had dit vast beter kunnen verwoorden, maar dat probeer ik al een paar dagen, 't is wat het is)
Dat bedoel ik, er zit nog een positie tussen dociele gelatenheid en met een ongekeerde Nederlandse vlag bij de Hofvijver op een pan staan te slaan :wink:

Ik denk dat we nu zien deels ook een botsing is van het utilitarisme van de overheid (het grootste nut voor de grootste groep mensen. Over hoe je dat nut definieert valt dan wel weer een boompje op te zetten) versus de plichtethiek (de individuele rechten en plichten van burgers). Die twee zijn maar moeilijk te verenigen.
Born to be mild

Amibor

Bericht door Amibor » vr jan 22, 2021 2:52 pm

Ach, men is in Nederland ook zo verwend. Bij het kleinste probleem verwacht men een vingerknip van de overheid en hopla, alles draait weer. Dit is even iets ingewikkelder dan een pc rebooten. Eerst roept men 'ingrijpen ingrijpen' en vervolgens weer 'neee niet zo niet zo'. Het is geen exacte wetenschap wat wel en niet werkt, sommige maatregelen werken beter hier, sommige beter daar. Kom maar op met die avondklok, van mij had ie eerder gemogen, en vroeger. Laten we gewoon alles proberen, want we weten simpelweg niet wat hier goed gaat werken. Dat gezeik over even een jaartje je vrijheden aansnoeren, terwijl alles democratisch besloten wordt. Mensen die dit met een oorlog vergelijken zijn niet goed bij hun hoofd, dat is echt een totaal andere situatie. Ik wil godverdomme gewoon van dit virus af, hoe sneller hoe beter, dus hoe strenger hoe beter.
Wat ik wel twijfelachtig vind is dat een demissionair groepje dit allemaal aankondigt, dat is slecht te verteren. Als o.a. de VVD het inderdaad zo hard verneukt heeft, wil ik die gladde rotkoppen ook niet meer op mijn buis. Hopelijk stemmen mensen in maart voor de verandering eens wijs, maar ik vrees het ergste.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

dako

Bericht door dako » vr jan 22, 2021 2:54 pm

paradigm shift schreef:
vr jan 22, 2021 2:51 pm
Dat bedoel ik, er zit nog een positie tussen dociele gelatenheid en met een ongekeerde Nederlandse vlag bij de Hofvijver op een pan staan te slaan :wink:
Exact. En die positie mis ik, op jou en een paar anderen na, compleet.

[edit]
Ik merk overigens bij mezelf hierdoor ook wel een tegenreactie. Als iemand het niet eens is met de maatregelen denk ik al snel 'ah, een wappie uit het kamp baudet, oppassen'.
En ja, dat is ook gestoord.

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr jan 22, 2021 3:56 pm

paradigm shift schreef:

Iedereen die The 7 Habits of Highly Effective People heeft gelezen, weet dit al lang (en dat zijn 25 miljoen mensen).

It's all about the P/PC balance.

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » zo jan 24, 2021 1:31 pm

AmnesJAn schreef:
do jan 21, 2021 4:33 pm
Ook in beide ja? Bij mij een tijdje geleden ook: "Oh je hebt een neusring, ja dan pakken we de andere."
*vrot vrot duw duw*
"Hmm dit lukt niet, dan toch maar het neusgat met de ring."

Ik mag zaterdag weer, maandag iemand over de vloer gehad die het bleek te hebben. Dus nu weer even quarantaine.
En gelukkig negatief. Fijn om weer even de deur uit te gaan aangezien de extreem gezellige zoom sessie die tot vanochtend duurde wel voor een beetje een kater gezorgd heeft. 😅
לֹא אעבוד

Plaats reactie