Coronavirus / COVID-19

Is er nog wat gebeurd in de wereld?
Plaats reactie
Krimhild

Re: Coronavirus / COVID-19

Bericht door Krimhild » di okt 27, 2020 4:54 pm

Oh cool, hoe?
The Devil’s Blood twice a day, keeps the dourness at bay

Wees matig, red de planeet. #FrontDerMatigheid
Psychotron schreef:Zonder wrijving geen glans!

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » di okt 27, 2020 6:34 pm

Met een regionaal ziekenhuis bekijken of we correlaties kunnen vinden in data over het ziektebeeld en de duur van het ziektebed. Zelden iets maatschappelijk direct relevanters gedaan, dus hopelijk krijgen we die kans.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Krimhild

Bericht door Krimhild » di okt 27, 2020 6:46 pm

Gouwelijk. Maar het moet nog gegund worden, begrijp ik?

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » di okt 27, 2020 6:53 pm

Precies ja. Subsidiegeld, daar moeten we het van hebben. :)
Front voor/der Matigheid
last.fm

Mollusk

Bericht door Mollusk » di okt 27, 2020 6:57 pm

Leuk Hiero.

Ik zit inmiddels wel in een thuiswerkdipje. Mijn huis begint mij tegen te staan. En ik wandel vaak tussendoor, maar ik ben die Skype-/Webex-sessies even spuugzat.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Krimhild

Bericht door Krimhild » di okt 27, 2020 7:22 pm

Begrijpelijk Mollusk. Lijkt me ook erg lastig op den duur.

Ik klap in m’n handjes dat ik tot nu toe gewoon naar kantoor heb kunnen gaan.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » di okt 27, 2020 7:26 pm

Dank, Mollusk. En insgelijks, ik zit ook de hele periode al thuis en het gebrek aan irl-contact breekt wel op, naast het rondom huis leven. Heb je wel genoeg te doen thuis om het werk af te sluiten en het van privé te kunnen scheiden?
Front voor/der Matigheid
last.fm

dako

Bericht door dako » di okt 27, 2020 7:27 pm

Ik vind het goud, thuiswerken. Doe al vijf jaar niks anders (naja, nu vijf dagen ipv vier) en ik vind het prima.
Beginnen wanneer ik wil, geen reistijd (in de praktijk om half vier klaar), katten in de buurt, eigen muziek aan, geen brood smeren om mee te nemen als je net je nest uit bent, rondje lopen langs de vaart in plaats van over een industrieterrein.
Top. En niet afgeleid door iedereen die langsloopt om te vragen of je die ail al hebt gelezen, hardop aan het bellen is of weet ik veel. Mooi man.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » di okt 27, 2020 7:28 pm

Mollusk schreef:
di okt 27, 2020 6:57 pm
Leuk Hiero.

Ik zit inmiddels wel in een thuiswerkdipje. Mijn huis begint mij tegen te staan. En ik wandel vaak tussendoor, maar ik ben die Skype-/Webex-sessies even spuugzat.
Idem. Ik mocht een paar maanden terug wel 2 dagen in de week naar kantoor omdat ik tegen paniekaanvallen aanliep, maar ben sinds de nieuwe maatregelen niet meer geweest. Vooral het kutweer speelt me parten, dat je de helft van de tijd toch niet naar buiten kunt. En alles moet van te voren gepland worden. Je kan niks meer spontaan doen.
Heerlijk Helder Heidewolf

Mollusk

Bericht door Mollusk » di okt 27, 2020 10:01 pm

Ik ben sinds maart maar 1x op mijn werk geweest. Om een bureaustoel te lenen. In het begin vond ik het prima. Lekker muziek luisteren en goede koffie drinken. Maar zodra ik de kinderen naar school heb gebracht en begin met thuiswerken, lijkt alle energie weg te zakken en merk ik dat ik mij ga storen aan dingen waar ik mij voorheen nooit aan stoorde. Gepieker over dingen waar ik nooit over piekerde. Ik probeer veel te bewegen door te wandelen/tuinieren in de pauze. Buiten het werken is er genoeg afleiding, maar zodra ik alleen thuis zit, slaat de malaise toe. Maar goed, ik heb nog werk en ben nog gezond dus echt klagen moet ik niet.

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo okt 28, 2020 6:40 am

Poeh. Mentale pijn of last is ook gewoon substantieel he? Dus je mag wat mij betreft gewoon klagen.

Kan je tijdens werk niet af en toe even iemand bellen?

Wat ook schijnt te werken: Videobellen met anderen die ook in stilte werken.

Jan1973

Bericht door Jan1973 » wo okt 28, 2020 7:53 am

Ik mag 1-2 dagen per week naar kantoor, maar ik was wegens een operatie al de hele maand maart/april thuis dus ik moet voortdurend excuses verzinnen om m'n luidruchtige, seniele, godsdienstwaanzinnige buurman niet iets aan te doen. Het juridische aspect eraan weerhoud me er voorlopig van.

Op kantoor kwam ik er achter dat daar de muren ook dun zijn en mijn collega ook luidruchtig bellen en "converseren" als levensmotto heeft.

Volgens mijn zus heb ik geen misofonie want dan zou ik echt moordneigingen hebben. Ik weet het niet.

Maar thuis met eigen muziek aan om de buurman's mishandeling van keukenkastjes en voordeuren te overstemmen gaat het nog redelijk.

Moet geen maanden zo meer duren, maar het gaat wel nog maanden duren.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » wo okt 28, 2020 9:55 am

Ik heb in de zomervakantie gelukkig veel op locatie kunnen werken. Het twee verdiepingen-gebouw heeft op de begane grond het Audiologische Centrum dat gewoon open was, maar de eerste ruimte (vergaderingen) en tweede ruimte (HR, ICT, Secretariaat, Finance) waren praktisch leeg. Heb zodoende in de zomer lekker normale temperaturen gehad op locatie en zo min mogelijk in de 33 graden+ thuis gezeten. Nu het weer kutweer is, vind ik thuiswerken alweer beter te behappen, maar ik trek de constante stroom van telefoontjes (blijf voor 50% servicedesker) thuis heel slecht. Daarnaast is het ook een ramp dat ICT-regie nu al meerdere malen 'verbeteringen' er doorheen heeft gejast die compleet backfireden en ervoor zorgden dat wij met onze onderbemanning omkwamen in het werk.

Verder te tyfus met Zoom/Teams-meetings, mijn aandacht is gewoon weg na 15 minuten. Wij hebben het met onze servicedesk meer af en toe aanstaan om gewoon koffiehoekpraat te hebben en zo het idee te geven dat we ook nog leuke levens hebben. Maar verdere uitnodigingen sla ik zoveel mogelijk af, ik heb het er te druk voor en productief is het niet voor me.

Verder vind ik het jammer dat ik afgelopen periode geen comic cons heb kunnen doen, festivals iets minder, maar alles bij elkaar zit ik prima in mijn vel. Ik spreek nog steeds met twee goede vrienden wekelijks af die verder qua werkzaamheden ook amper met mensen in contact komen en speel flink wat online Dungeons & Dragons (en op zondag ook irl met mijn vriendin en een van deze vrienden). Als ik van voetbal zou houden of zou leven voor concerten of uitgaan, had ik het vast erger gehad.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo okt 28, 2020 10:03 am

Bij mij is het wat ambivalent. Enerzijds prijs ik me gelukkig dat ik nog steeds werk heb en covid-19 mij, mijn zoon, mijn vriendin, mijn broer, mijn ouders en schoonouders nog niet getroffen heeft. Anderzijds begint het behoorlijk te wegen dat ik nu al sinds een paar maanden voor corona gehypothekeerd wordt in mijn bewegingsruimte en sociale contacten. Ik ben iemand die het beste functioneert en evenwicht vind in veel bezigheden. De frustratie loopt met momenten hoog op, gezien mijn uitlaatkleppen (optreden en fietsen) al bijna een jaar stilliggen. Komt bij dat ik nu sinds een maand weer toenemende pijn in mijn heup heb, wellicht overzet bij het verhuizen, dus wandelen en fietsen liggen ook helemaal stil, evenals dingen doen in het nieuwe huis. Het is nog niet dramatisch, maar ik heb al beter in mijn vel gezeten. Het idee dat alles noodgedwongen al een tijd op pauze staat en nog een tijd zal staan, laat me gewoon niet los. Proberen het positieve te blijven zien.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

Last.fm profiel

dako

Bericht door dako » wo okt 28, 2020 10:14 am

KoenM schreef:
wo okt 28, 2020 10:03 am
Het idee dat alles noodgedwongen al een tijd op pauze staat en nog een tijd zal staan, laat me gewoon niet los.
Dat zeker. Het is niet dat ik zoals Lennert het noemde 'leef om uit te gaan', maar ik zat gemiddeld wel eens per week even in een cafe, en dat mis ik wel. Had me ook voorgenomen om na twee rustige jaren (ivm verhuizen/verbouwen) alle kleine festivals in de omgeving af te gaan,en dat is er dus ook niet van gekomen.
Ook even bij vrienden langsgaan is zonder OV gewoon ruk vanuit dit dorp. Heb afgelopen zaterdag twee keer 20 kilometer gefietst om een uur of drie bier te drinken. Tja.

Maar ach. Ik heb een tuin, woon niet alleen, zit met drie minuten lopen midden in de polder, kan uren fietsen zonder een stoplicht tegen te komen en heb genoeg hobbys die gewoon gedaan kunnen worden. Ik ben de laatste die mag klagen.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » wo okt 28, 2020 10:32 am

Ik herken dit allemaal volledig. Ik mag eigenlijk niet klagen inderdaad, niemand in mijn directe kring is ernstig ziek geworden, ik heb werk en woon niet alleen. Maar toch, het ernstig ingekrompen sociale leven, vele thuiszitten en gebrek aan uitzicht of een stip op de horizon waar je naar toe kunt leven beginnen zich wel te wreken. En dan heb ik nog het geluk dat ik een introvert ben die zich prima kan vermaken met een boek op de bank. Om me heen zie ik ook steeds meer mensen die angstig, gestressed en neerslachtig zijn, en inmiddels zo ver gebogen dat het bijna barsten wordt.
Het is ook een duivels dilemma: aan de ene kant wil je voorkomen dat de zorg compleet vastloopt door overstromende IC’s, aan de andere kant zie je nu de hele samenleving langzaam kapot gaan. Denk aan de cultuursector, de horeca, kleine ondernemers die jaren werk in hun handen zien verkruimelen als zand, een hele generatie jongeren die met een (nog grotere) achterstand aan het leven moeten beginnen, en, vooral in de sociaal economische lagen die het doorgaans toch al moeilijker hebben, een toekomst met veel onzekerheid, armoede en honger. De omvang laat zich maar moeilijk overzien. Ik vraag me ook af of de huidige maatregelen nog vol te houden zijn, als er niet op korte termijn een werkend vaccin of geneesmiddel tegen het virus komt. We kunnen niet nog maanden, laat staan jaren, op deze manier doorleven. Daar zal ook nooit draagvlak voor zijn. Je ziet nu al dat de onvrede zich van de Virus Waanzin-malloten verspreidt naar een bredere groep van de bevolking. Aan de andere kant: wat is het alternatief? Het is om moedeloos van te worden.

Om toch met een quasi-positieve toon te eindigen, een tip voor de thuiswerkers. Ik merkte dat ik, naast het contact met collegae, vooral ook de structuur in mijn werkdag miste: opstaan, de deur uitgaan, kantoor binnenstappen, naar huis gaan, thuiskomen. Ik merk dat die ook echt een duidelijke symbolische functie hebben. Het was gewoon een heerlijk gevoel om na een drukke werkdag de voordeur achter je dicht te trekken - dat voelde echt als thuiskomen, en daarmee de overgang van werkdag naar avond. Nu zit je de hele dag maar in dezelfde ruimte en strekt de tijd zich voort als een beige blur, waarna de werkdag naadloos voortvloeit in de avond.
Ik begin daarom sinds kort iedere werkdag met een wandeling naar kantoor en weer terug, en en sluit daar ook mee af. Het is geen wondermiddel, maar toch een aardige mind-hack die in ieder geval voor wat structuur en afwisseling zorgt, plus wat beweging.
“Alles is te zwaar, omdat alles te licht is” - Paul Celan

dako

Bericht door dako » wo okt 28, 2020 10:46 am

Werkt wel, inderdaad.
Ik kan direct na het werk een site van mezelf openen en daarmee verder gaan, maar probeer wel elke lunch even naar buiten te gaan, ook al is het kutweer. Het liefst een half uur wandelen, maar desnoods even 100 meter naar de glasbak.
Ook: probeer de domme praatjes die je met collega's had te vervangen. Niemand kan acht uur achter elkaar geconcentreerd zijn. Beetje rellen op MF, twitter lezen, paar groepwhatsapps. Kan best buiten de pauzes om, als je bedenkt hoeveel tijd je eerst aan het verkutten was bij het koffiezetapparaat met collegae geeft dat niks.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo okt 28, 2020 11:06 am

De coping via MF en Whatsapp paste ik al toe in het pre-corona leven. :'-)
Facebook band

Last.fm profiel

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » wo okt 28, 2020 11:20 am

dako schreef:
wo okt 28, 2020 10:46 am
Werkt wel, inderdaad.
Ik kan direct na het werk een site van mezelf openen en daarmee verder gaan, maar probeer wel elke lunch even naar buiten te gaan, ook al is het kutweer. Het liefst een half uur wandelen, maar desnoods even 100 meter naar de glasbak.
Ook: probeer de domme praatjes die je met collega's had te vervangen. Niemand kan acht uur achter elkaar geconcentreerd zijn. Beetje rellen op MF, twitter lezen, paar groepwhatsapps. Kan best buiten de pauzes om, als je bedenkt hoeveel tijd je eerst aan het verkutten was bij het koffiezetapparaat met collegae geeft dat niks.
Jah, dat je niet precies acht uur volle bak kan werken is een belangrijke realisatie. En inmiddels neem ik in de middag een uur pauze. Vaak met wandeling.

Maar even naar buiten voor t week moet ik nog oppakken. Misschien wel combineren met hardlopen ofzo.
Heerlijk Helder Heidewolf

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo okt 28, 2020 11:30 am

Ik zie dat een aantal van jullie het een stuk zwaarder heeft dan ik. Ik hoop dat jullie een oplossing weten te vinden die situatie, waar we voorlopig nog wel in zitten, dragelijker maakt.

Ik zeg voor de gein wel eens dat de Corona tijd de beste tijd van mijn leven is. En hoewel ik dat grappend kan zeggen, is het ook wel aan de hand. Nu kom ik nog wel buiten de deur en heb ik een vriendin die veel thuiswerkt. We hebben elkaar nog nooit zoveel gezien en het bevalt uitstekend. Ook heb ik honden die het wel prettig vinden om zo nu wat te wandelen. En zo kom ik ook nog zeer geregeld buiten/in de natuur.
Voor mijn werk voor mijn baas zijn we bij het begin van de corona tijd verhuisd en ik ben daar nu nog maar 7x geweest. Het idee is dat we na Coronatijd de helft van de tijd vanuit huis gaan werken. Ik voorzie dat ik dat nog wel wat meer naar beneden ga schroeven. Wat mij betreft heb ik daar straks geen werkplek meer nodig en kom ik alleen langs voor afspraken. Het is overigens een halve baan. Daarnaast heb ik een eigen bedrijf waar ik drie dagen in de week naartoe ga. Als mijn collega daar is, dan ga ik er niet heen en zij werkt een groot deel van de tijd ook thuis.
Op zaterdagochtend sta ik op een veldje les te geven en dat gaat vooralsnog door. Kleine groepjes, ver uit elkaar. Gaat ook prima. En dat zorgt ervoor dat ik nog heel wat mensen zie in een week. Bovendien zijn de dagen dat ik voor mijn baas werk, dagen dat ik soms voor meer dan 75% aan het (video)bellen ben. Mijn banen hebben allemaal geen last van corona (vooralsnog) en mijn werk is mijn hobby, dus ik ben er alles behalve op achteruitgegaan, omdat ik al mijn tijd helemaal zelf indeel. Ik heb een aantal leuke projecten achter de rug en momenteel ben ik met een leuk project bezig, waarvan ik hoop (en verwacht) dat het een heel mooie stap vooruit gaat worden in de dingen die ik voor elkaar wil krijgen.

dako

Bericht door dako » wo okt 28, 2020 11:33 am

Heyoka schreef:
wo okt 28, 2020 11:30 am
Bovendien zijn de dagen dat ik voor mijn baas werk, dagen dat ik soms voor meer dan 75% aan het (video)bellen ben.
Jezus wat klinkt dit enorm fucking kut.

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo okt 28, 2020 11:35 am

dako schreef:
wo okt 28, 2020 11:33 am
Heyoka schreef:
wo okt 28, 2020 11:30 am
Bovendien zijn de dagen dat ik voor mijn baas werk, dagen dat ik soms voor meer dan 75% aan het (video)bellen ben.
Jezus wat klinkt dit enorm fucking kut.
Nee, het zijn niet altijd vergaderingen. Het is vooral met collega's en meestal help ik ze als ze ergens mee vastgelopen zijn.
Maar goed, het betekent wel dat er niet zoveel meer uit mijn handen komt tegenwoordig. Dat heb ik geaccepteerd en vind ik helemaal prima.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » do okt 29, 2020 8:45 am

Goed om wat ervaringen van anderen te lezen. Thuiswerken bevalt voor mij deels goed, maar het is ook zo dat men minder kijk heeft op elkaar en elkaars werk. Daardoor heeft niet iedereen door hoe druk/rustig sommigen het hebben en dat bemoeilijkt efficiënte samenwerking wel, van teveel besprekingen achter elkaar inplannen tot 'niets te doen hebben'. Nu hoor ik meer bij die eerste categorie, want het is soms onnozel hoeveel er gebabbeld wordt, dus daar ben ik een tijdje tegenin aan het gaan: korte besprekingen, duidelijke agenda, taken vaststellen aan het eind en die individueel oppakken.
paradigm shift schreef:
wo okt 28, 2020 10:32 am
Om toch met een quasi-positieve toon te eindigen, een tip voor de thuiswerkers. Ik merkte dat ik, naast het contact met collegae, vooral ook de structuur in mijn werkdag miste: opstaan, de deur uitgaan, kantoor binnenstappen, naar huis gaan, thuiskomen. Ik merk dat die ook echt een duidelijke symbolische functie hebben. Het was gewoon een heerlijk gevoel om na een drukke werkdag de voordeur achter je dicht te trekken - dat voelde echt als thuiskomen, en daarmee de overgang van werkdag naar avond. Nu zit je de hele dag maar in dezelfde ruimte en strekt de tijd zich voort als een beige blur, waarna de werkdag naadloos voortvloeit in de avond.
Ik begin daarom sinds kort iedere werkdag met een wandeling naar kantoor en weer terug, en en sluit daar ook mee af. Het is geen wondermiddel, maar toch een aardige mind-hack die in ieder geval voor wat structuur en afwisseling zorgt, plus wat beweging.
Dit onderschrijf ik enorm. Structuur, woon-werkreisbeweging inbouwen, vooral ook de normale werkkleding aantrekken.

Daarnaast nog een aantal tips die voor mij goed werken (waarvan m'n oma een aantal lieflijk als 'huisvlijt' (mooi woord) bestempelde):
  • Creatief bezig zijn, bijv.:
    • Gitaar spelen. Ik heb een akoestische gitaar gekocht en oefen nu een factor 10 meer dan eerder.
    • Tekenen met verschillende materialen. Ik was eerst digitaal bezig, maar heb me ook verdiept in houtskool, potlood en nu inkt/pen.
    • Breien. Als ik kijk wat mijn huisgenote allemaal voor elkaar krijgt: mooie dingen die bovenal ook nog lang meegaan.
    • Planten opkweken. Ik heb nu een mooie collectie (luchtzuiverende!) plantjes kunnen opzetten, zo'n beetje zonder planten te kopen, alleen dankzij stekjes van planten van mezelf en anderen.
  • Online cursussen volgen op YouTube, Coursera, Khan Academy, LinkedIn Learning, op letterlijk alle gebieden die je maar wilt. Programmeerdingetjes proberen leent zich daar enorm goed voor.
  • Sporten als een tierelier: voornamelijk wandelen en fietsen, maar ook yoga is enorm fijn om die zittende houding recht te zetten. Samenhangend daarmee kan een vorm van meditatie ook wonderen doen.
  • Digitaal afspreken met vrienden. Game-tips om samen te doen:
  • Ten slot, tijdens het werk:
    • Uren dan wel dagdelen blokkeren dat je niemand wilt spreken om werk gedaan te krijgen.
    • Een dagelijks koffiemoment inplannen met directe collega's.
    • Op tijd beginnen, op tijd stoppen. Het werk is nooit af. Doen wat je doen kunt, en realistisch inschatten zonder teveel te beloven. Ik kan dit punt niet genoeg benadrukken.
Front voor/der Matigheid
last.fm

dako

Bericht door dako » do okt 29, 2020 8:53 am

Hieronimus schreef:
do okt 29, 2020 8:45 am
Uren dan wel dagdelen blokkeren dat je niemand wilt spreken
Los van werk en corona is dit sowieso fucking goud natuurlijk.

Mollusk

Bericht door Mollusk » do okt 29, 2020 8:53 am

Goeie tips Hiero. Ik ga er eens naar kijken.

Heyoka

Bericht door Heyoka » do okt 29, 2020 10:12 am

dako schreef:
do okt 29, 2020 8:53 am
Hieronimus schreef:
do okt 29, 2020 8:45 am
Uren dan wel dagdelen blokkeren dat je niemand wilt spreken
Los van werk en corona is dit sowieso fucking goud natuurlijk.
Het is maar net wat voor werk je doet natuurlijk. Als ik niet gestoord wil worden, werk ik 's avonds/'s nachts. Met name met databases of berekeningen vind ik het fijn om dat 's nachts te doen.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » do okt 29, 2020 10:15 am

Dako blijkt toch opeens een stuk misanthropischer te zijn dan ik dacht! Ben je stiekem niet toch een blekkie?
Front voor/der Matigheid
last.fm

Heyoka

Bericht door Heyoka » do okt 29, 2020 10:17 am

Hieronimus schreef:
do okt 29, 2020 10:15 am
Dako blijkt toch opeens een stuk misanthropischer te zijn dan ik dacht! Ben je stiekem niet toch een blekkie?
Hij is zo misantropisch dat hij zelf misantropen haat. Zelfs de misantroop in zichzelf!

dako

Bericht door dako » do okt 29, 2020 10:19 am

Laat me gewoon even met rust jongens.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » do okt 29, 2020 10:20 am

:lol:
Front voor/der Matigheid
last.fm

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » do okt 29, 2020 5:07 pm

https://m.standaard.be/cnt/dmf20201029_ ... m_term=dso

Premier sluit het zonet op de radio ook niet meer uit.
Facebook band

Last.fm profiel

Persistence

Bericht door Persistence » vr okt 30, 2020 2:00 pm

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » vr okt 30, 2020 2:02 pm

Het zal mij benieuwen wat er straks uit de bus valt. Het hamsteren is hier alweer begonnen...

Beter dat een andere apensoort het over een paar miljoen jaar nog eens probeert.
Facebook band

Last.fm profiel

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr okt 30, 2020 3:27 pm

KoenM schreef:
vr okt 30, 2020 2:02 pm
Het zal mij benieuwen wat er straks uit de bus valt. Het hamsteren is hier alweer begonnen...

Beter dat een andere apensoort het over een paar miljoen jaar nog eens probeert.
Rustaaaaag.

Heyoka

Bericht door Heyoka » vr okt 30, 2020 3:46 pm

Nikst rustig, virus eroverheen en een nieuwe Adam en Eva kleien, maar nu goed. Misschien de appel deze keer achterwege laten.

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr okt 30, 2020 3:55 pm

Appelmoes.

Heyoka

Bericht door Heyoka » vr okt 30, 2020 4:26 pm

Een wereld zonder appelmoes kan ik aan denk ik.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr okt 30, 2020 4:29 pm

Appelmoes? Da's de lijm die het universum bij elkaar houdt. De moes die miljoenen en miljoenen kinderen helpt om groenten te eten.
Flikker op met je homofobie

Heyoka

Bericht door Heyoka » vr okt 30, 2020 5:27 pm

Appelflap schreef:
vr okt 30, 2020 4:29 pm
Appelmoes? Da's de lijm die het universum bij elkaar houdt. De moes die miljoenen en miljoenen kinderen helpt om groenten te eten.
Hier zit meer achter. Je maakt je zorgen over de appelflappen he?

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr okt 30, 2020 6:07 pm

Ook dat. Ook dat. Eerst appelmoes eruit. Dan appeltaart. Ja ja, ik zie de bui al hangen :(

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do nov 05, 2020 2:14 pm

He, deze post weg?

Gedurfd artikel.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200514_04959057

dako

Bericht door dako » do nov 05, 2020 2:16 pm

Wat een ongelooflijk goed, haalbaar en realistisch idee zeg!
Ik kan niet wachten om mijn moeder, die niks met covid te maken heeft maar wel oud is,om tweeduizend piek te vragen! Echt enorm eerlijk!

Tyfus, kunnen we een tax doen op enorm domme ideeën?

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do nov 05, 2020 2:31 pm

Tsja, wellicht kun jij ook niet wachten om eens te praten met jonge gezinnen waarvan beide partners ontslagen zijn, of die hun bedrijf ien onder zien gaan. Overigens is taks mestaal een percentage en zal jouw en mijn moeder wellicth 20 EUR betalen oid, terwijl de rijke miljardairsoma 20k EUR betaalt. Bijvoorbeeld. Het punt is (voor mij) niet eens zo'n tax, maar wellicht meer de vraag "hoever laten we de maatschappij i.e. de jongeren geld ophoesten om ouderen een jaar of wat extra in leven te houden?" Of wellicht nog breder, zelfde vraag maar zonder corona in t spel. Zijn de kosten en baten nog wel in balans? Willen de ouderen wel zo lang in een depressief kuthuis worden opgesloten en pap gevoerd worden terwijl ze kwijlend naar de zoveelste operatiekamer worden vervoerd? Om even een gechargeerd voorbeeld te geven. We willen dat iedereen zo lang mogelijk leeft en slaan daar wellicht iets te ver in door?

dako

Bericht door dako » do nov 05, 2020 2:52 pm

Appelflap schreef:
do nov 05, 2020 2:31 pm
Tsja, wellicht kun jij ook niet wachten om eens te praten met jonge gezinnen waarvan beide partners ontslagen zijn, of die hun bedrijf ien onder zien gaan.
Ja, jij hebt dat wel. Ik niet. En jij weet dat.

Argh. Waarom is elke discussie met jou meteen binnen drie posts een op-de-man verdediging? Je hebt geen idee hoeveel mensen ik ken die door corona in een kutsituatie zitten en toch weet je het zo te laten klinken alsof jij meer van de wereld weet dan ik. Alsof jij die mensen wel kent, en ik niet. Of met wie je dan ook in gesprek bent.

Je zal het heus niet zo bedoelen, maar ik haak af.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do nov 05, 2020 2:54 pm

Ik had t in mijn post helemaal niet over mijn iegen situatie, hoe kom je daar nu weer bij?? Ik weet niets over hoeveel mensen jij kent met een kutsituatie en doe daar ook helemaal geen uitspraken over, noch over mijzelf. Doe eens even rustig. Liever kom je gewoon met argumenten.

dako

Bericht door dako » do nov 05, 2020 3:02 pm

Een argument dan: verzorgingsstaat. Kijk, natuurlijk moet je ergens de grens trekken tussen levens redden en geld ophoesten, maar die discussie betrekken op de huidige pandemie vind ik kan noch wal raken. 'We' hebben met zijn allen 'besloten' om zorgkosten voor elkaar te dragen, en daar hoort dit gewoon bij. Zeker als het gaat om een virus wat je redelijk buiten je eigen schuld om krijgt.
Ook praktisch is dit voorstel natuurlijk een complete ramp en volstrekt niet haalbaar, maar dat spreek voor zich, neem ik aan.

[edit]
En ook de tegenstelling tussen 'de jongeren' en 'de ouderen' die dit voorstel impliceert is gestoord. Ik ken genoeg 'jongeren' die corona hebben en kutveel zorggeld kosten, en genoeg 'ouderen' die kerngezond blijven. Hoezo moeten die dan geld betalen aan de jongere generatie?

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do nov 05, 2020 3:45 pm

Je edit is met alle respect weinig zeggend anecdotisch bewijs. Kijk maar naar de statistieken over leeftijd,aantal IC gevallen, compicaties etc. Compleet niet te vergelijken

De huidige pandemie is wel degelijk wat anders. Welke andere ziekte ken jij die de zorgkosten op jaarbasis met zo'n 70% omhoog gooit? En dus voor de volle mep uit de staatskas? Bijna 70 miljard kost dit de staat. Das dus DRIE KEER ZOVEEL als wat de overheid in het duurste jaar quz zorg ooit uitgaf. Wat mij betreft is Coroan dus wel degelijk een potentieel moment om ons chter de oren te krabben?

dako

Bericht door dako » do nov 05, 2020 3:57 pm

Anekdotisch bewijs is in deze al genoeg bewijs, wat mij betreft. De coronataks die ouderen aan jongeren moeten betalen is verkeerd op het moment dat er ook maar een enkele jongere is die corona-kosten maakt. En die ik, dus daar gaat de juistheid van die taks. QED.

Wat betreft je laatste alinea: tja, het is duur. Daar is een collectieve zorgverzekering voor, gedragen door een achterliggende verzorgingsstaat. Dat is het hele idee van dit systeem, wat mij betreft, het collectief garant staan voor plotselinge en onverwachte hoge kosten zonder duidelijk aanwijsbare schuldige.

Deze discussie wil ik bekeken vanuit een rokende en drinkende bergbeklimmer die regelmatig t hard rijdt en zo eventuele zorgkosten aan zichzelf te wijten heeft best met je voeren, maar een pandemie waar niemand schuld aan heeft is er wat mij betreft geen aanleiding voor.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » do nov 05, 2020 4:01 pm

Een vleermuis kun je niet plukken he.
Facebook band

Last.fm profiel

Krimhild

Bericht door Krimhild » do nov 05, 2020 4:29 pm

KoenM schreef:
do nov 05, 2020 4:01 pm
Een vleermuis kun je niet plukken he.
Hoeveel koffie heb jij op vandaag? :lol:

Edit: oh zeker de naweeën van de verkiezingen!

Plaats reactie