/// Front der Matigheid ///

Is er nog wat gebeurd in de wereld?
Krimhild

Re: /// Front der Matigheid ///

Bericht door Krimhild » di dec 01, 2020 12:53 pm

Joris schreef:
di dec 01, 2020 12:03 pm

Dan ga je er nog steeds van uit dat deze dingen het verschil gaan maken.
Dat reizen en woon-werkverkeer van consumenten stelt qua vervuiling helemaal niets voor bij de industrie, scheepsvaart en o.a. slechte isolatie van huizen.

Al dat thuiswerken het afgelopen jaar heeft toch ook veel te weinig gebracht? Totale CO2 uitstoot komt daarmee niet eens in de buurt van wat het zou mogen zijn. Nou, en ik verwacht niet dat er komende jaren nog eens zo weinig wordt gereden met auto's als het afgelopen jaar.

Met de 'koophobbies' heb je denk ik wel een punt. Als je al die alibaba rotzooi en het versturen van eten over de hele wereld (terwijl het lokaal gewoon beschikbaar is) nu eens aan banden gaat leggen..... scheelt dat productie, transport en afval.
Snap sowieso niet dat hier bijv. appels uit zuid amerika goedkoper zijn, dan appels uit Nederland (die we genoeg hebben).
Het idee wat ik heb is groter dan dat, en heeft ook betrekking op scheepvaart, huizen en industrie. Dat moet gewoon allemaal aan banden worden gelegd. Een nieuw normaal, waar stiekem best wat ‘oud’ in zit, maar dan wel met een spiksplinternieuwe jas.
Other people drink coffee, I listen to The Devil’s Blood

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di dec 01, 2020 1:25 pm

Alles wat hier genoemd wordt zet denk ik geen zoden aan de dijk. Geen/minder vlees eten, niet meer alles met t vliegtuig doen, dat zijn denk ik de grootste impacthebbende zaken die wij kunnen doen. De rest zal van de knappe koppen de werken aan sustainable energy moeten komen, en aan de regeringen om hun uitvindingen te evaularen en af te dwingen bij ons
Flikker op met je homofobie

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » di dec 01, 2020 2:12 pm

Uiteindelijk is de kern van het probleem tweeledig: we zijn met veel te veel, en we leven op veel te grote voet met zijn allen. Dat eerste kunnen we binnen de grenzen van mensenrechten en moraal weinig aan doen. Het tweede wel, al staan daar vooral veel praktische bezwaren in de weg. Mensen houden simpelweg van luxe, overvloed en comfort. Dat willen mensen niet zomaar opgeven, zeker niet in landen als China, waar het fenomeen middenklasse een nieuw verschijnsel is. Mensen hebben zich eindelijk aan de armoede ontworsteld en willen nu ook gaan consumeren, naar Westers model. En bijvoorbeeld de Communistische Partij in China gaat daar echt haar vingers niet aan branden.

Op persoonlijk vlak probeer ik te doen ik wat ik kan. Ik ben overtuigd communitarist, en geloof dat het enige dat ons kan redden een leven is dat zich veel lokaler, en geworteld in de directe omgeving en gemeenschap afspeelt. Voedsel uit de buurt en uit het seizoen eten, geen vlees en zo weinig mogelijk dierlijke producten eten, geen wegwerpkleding van de Primark of H&M kopen, reizen, en zeker vliegen beperken. Voot het gros van mijn vrijetijdsbestedingen is ook geen stekker nodig.

Op grote schaal gaat het allemaal niet helpen. Zelfs nu het twee voor twaalf is, is er behalve in een zeer kleine groep amper gevoel voor urgentie, en alles wat er gebeurt op collectief niveau is too little, too late. Zoals gezegd, mensen houden te veel van hun comfort, zelfs als dat uiteindelijk zal leiden tot de vernietiging van de enige plaats waar we kunnen leven. ‘Men heeft zijn pretje voor de dag en zijn pretje voor de nacht: maar men houdt de gezondheid in ere. ‘Wij hebben het geluk uitgevonden’- zeggen met een knipoog de laatste mensen.’
Born to be mild

Krimhild

Bericht door Krimhild » di dec 01, 2020 2:28 pm

Hier word ik nou misselijk van. Dat beeld, van de laatste mens.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » di dec 01, 2020 2:46 pm

Afbeelding
Born to be mild

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » di dec 01, 2020 2:48 pm

Krimhild schreef:
di dec 01, 2020 2:28 pm
Hier word ik nou misselijk van. Dat beeld, van de laatste mens.
Ik vind het een prima beeld als er daarna een massa-extinctie komt. Of vlak voor de zelfmoord.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Krimhild

Bericht door Krimhild » di dec 01, 2020 2:51 pm

paradigm shift schreef:
di dec 01, 2020 2:46 pm
Afbeelding
Nouja, dat valt dus nog te bezien.

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr dec 04, 2020 8:06 am

Hieronimus schreef:
di dec 01, 2020 12:22 pm
Het geheel is een resultaat van hoe we (denken te) willen leven, dat is Krimhilds punt denk ik voornamelijk. Uiteindelijk is dat te herleiden naar een bepaalde drang naar groei (vaker aangehaald hier). De welvaart mag best een stuk omlaag wat mij betreft, inclusief een verminderde drang naar allerlei verschillende (complexere?) dingen en in ieder geval de koopzucht. Anderzijds is dat wel waar de economie voor een goed gedeelte op draait (horeca, kleding, spullen).

Verder, 'al dat thuiswerken' is een hyperbool. Er is niet schrikbarend veel meer thuisgewerkt dit jaar; slechts in de beginfase, nu ligt dat op 20% meer thuiswerken. Aantal reisbewegingen zit alweer bijna op het niveau van 2019 (in totaal!).

Daarnaast ben ik wel van mening dat ieder beetje telt, en ga ik niet mee in de drogreden dat 'je in je eentje toch niets kunt betekenen, want de problemen liggen elders.' Prima. Dan is de discussie voor mij al over. Make a change, kill yourself.

Krimhild schreef:
di dec 01, 2020 10:40 am
- ervaar- en knutselhobbies ipv koophobbies
Deze kan ik niet genoeg benadrukken. Ik zal binnenkort eens wat delen van mijn pret hiermee in de afgelopen periode, misschien inspireert dat.
^ Wat betreft dat laatste: graag! Deel maar.

Alan Watts heeft ook een lezing over het herwaarderen van handvaardigheid: https://youtu.be/VL3x9_gs_EA

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr dec 04, 2020 8:49 am

paradigm shift schreef:
di dec 01, 2020 2:12 pm
Uiteindelijk is de kern van het probleem tweeledig: we zijn met veel te veel, en we leven op veel te grote voet met zijn allen. Dat eerste kunnen we binnen de grenzen van mensenrechten en moraal weinig aan doen.
Mensenrechten en moraal bepalen wij zelf. Als wij bepalen dat de vrijheid om het aantal kinderen te nemen dat we zelf wenselijk achten minder zwaar weegt dan de miieudruk (met alle ellende die dat met zich meebrengt) die dat genereert voor wellicht diezelfde kinderen binnen hun eigen generatie, gaan we daar wat aan doen en wordt dat de nieuwe moraal.
paradigm shift schreef:
En bijvoorbeeld de Communistische Partij in China gaat daar echt haar vingers niet aan branden.
Daar vergis je je in. De regering van China doet wel degelijk aan beperking van de luxe omdat op sommige gebieden de water al aan hun lippen staat. Je mag niet altijd zo maar auto rijden, ze beginnen met afdwingen van scheiden van afval, zijn ontzettend bezig met uitvinden van groene zaken (ook als t gaat om t verwerken van ons Westers afval wat wij maar blijven dumpen daar) etc.
paradigm shift schreef:
Op persoonlijk vlak probeer ik te doen ik wat ik kan. Ik ben overtuigd communitarist, en geloof dat het enige dat ons kan redden een leven is dat zich veel lokaler, en geworteld in de directe omgeving en gemeenschap afspeelt. Voedsel uit de buurt en uit het seizoen eten, geen vlees en zo weinig mogelijk dierlijke producten eten, geen wegwerpkleding van de Primark of H&M kopen, reizen, en zeker vliegen beperken. Voot het gros van mijn vrijetijdsbestedingen is ook geen stekker nodig.
Allemaal mee eens. Al koop ik wel bijna alles bij AH en vind ik kleding van de Primark en H&M helemaal geen wegwerpkleding. Overigens, ik vermoed dat jij vrijgezel bent en al helemaal geen kinderen hebt. Zodra/als die twee hokjes wel aangevinkt worden in jouw leven zul je zien dat communitarist zijn opeens een heel stuk moeilijker wordt. Niet onmogelijk, als je het prioriteit geeft, maar wel een heel stuk moeilijker. Wij werken/studeren allebei full-time, hebben slechts één kind, en we hebben relatief gezien nauwelijks wooon/werk/studie-reistijd maar het is nu al moeilijk om lokaal te kopen. Het is vaak rennen en vliegen om even snel nog bij Appie snel je mandje vol te gooien.
paradigm shift schreef:
Op grote schaal gaat het allemaal niet helpen. Zelfs nu het twee voor twaalf is, is er behalve in een zeer kleine groep amper gevoel voor urgentie, en alles wat er gebeurt op collectief niveau is too little, too late. Zoals gezegd, mensen houden te veel van hun comfort, zelfs als dat uiteindelijk zal leiden tot de vernietiging van de enige plaats waar we kunnen leven. ‘Men heeft zijn pretje voor de dag en zijn pretje voor de nacht: maar men houdt de gezondheid in ere. ‘Wij hebben het geluk uitgevonden’- zeggen met een knipoog de laatste mensen.’
Ik weet niet of dat echt zo is. Wellicht. En ik voel de urgentie. En JUIST omdat ik een kind heb en nadenk over de generatie(s) na mij doe ik mijn best. Je stapt wellicht te makkelijk over de inventiviteit en felexibiliteit van de mens heen. De mens kan zich aanpassen aan alles. Ten eerste zijn er nu miljoenen mensen bezig met het uitvinden van lab meat, schone brandstoffen, recycable materialen,groene gebouwen etc etc etc en ten tweede zijn we als mensheid als t water de mond begint in te stromen enorm veerkrachtig. Veel individuen niet, maar velen wel, wat er zeker toe zou kunnen leiden dat de mensheid voort blijft bestaan en het tij danwel kan keren danwel op andere wijze kan voortbestaan.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » vr dec 04, 2020 11:00 am

Dat is te simplistisch, en je overschat de maakbaarheid van de mens en de wereld. Uiteraard zijn moraal en ethiek menselijke constructen, en geen natuurverschijnselen, maar het zijn wel emergente constructen. Dit soort simplistische denkwijzen hebben ze ook in bijvoorbeeld de Sovjet Unie toegepast, en we hebben gezien wat daarvan kwam. Bovendien is voortplanting een van de sterkste menselijke drijfveren, en in arme landen bovendien van levensbelang voor de oude dag. En ja, als mensen hoger opgeleid en welvarender worden, krijgen ze doorgaans minder kinderen, maar dan gaan ze weer meer consumeren en neemt hun ecologische voetafdruk toe. Met keiharde repressie zoals het Eenkindbeleid in China kom je misschien een eind, maar ik weet niet of dat nu een weg is die je wilt inslaan.

En China streeft op sommige vlakken inderdaad de Westerse wereld voorbij, maar tegelijkertijd blijft hun economie drijven op het produceren van overbodige rommel voor de rest van de wereld die in vervuilende schepen en vliegtuigen vervoerd wordt.

Ik ben getrouwd, vooralsnog kinderloos. En ja, ik snap dat drukte, haast en gemakszucht op de loer liggen, maar ik probeer hier echt streng in te zijn voor mezelf. Boeken haal ik bij de lokale onafhankelijke boekhandel, boodschappen zo veel mogelijk bij kleine ondernemers of de markt, en bij kleding zorg ik dat het zo veel mogelijk in Europa geproduceerd is en van dermate kwaliteit dat ik er jaren mee kan doen.

En ja, de mens is inventief, maar het probleem is dat we aan symptoombestrijding doen en de werkelijke oorzaak niet aanpakken. We willen op duurzame en groene wijze op dezelfde voet blijven consumeren, reizen, continue online zijn en alle gemak en comfort van de moderne wereld behouden. En daar zit ‘m de crux: we moeten die leefwijze aanpassen, niet de manier waarop we die faciliteren. Om met Rilke te spreken: Du mußt dein Leben ändern.
Born to be mild

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr dec 04, 2020 11:25 am

Dat is nog eens koren op mijn molen, Paradigmaverschuiving. Je naam past je wel.

Ik denk graag na over die nieuwe leefwijze en het liefst wissel ik ook van gedachten met anderen over dit onderwerp.

Tips zijn welkom voor het vinden van nog meer gelijkgestemden.

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » vr dec 04, 2020 11:49 am

Maar ik merk dat mensen over het algemeen niet willen veranderen. In het bedrijfsleven, als het overduidelijk is dat er op een afdeling of in een proces iets moet veranderen omdat het gewoon kut gaat dan duurt dat zelfs al vaak veel te lang. En meestal nog alleen zodra een manager/directeur overtuigd is en het gewoon dwingt.

'er is geen tijd om te verbeteren, want we zijn de hele dag bezig met brandjes blussen'. De tijd wordt dan niet genomen om de brandjes te voorkomen (want dan zouden een aantal mensen opeens een stuk minder belangrijk worden, die nu telkens 'de held' kunnen zijn).
Daarnaast moet je de tijd durven investeren (tijdelijke productie verlaging) om op langere termijn er beter van te worden. Alleen die tijdelijke investering wil/kan men vaak niet doen. (tenzij het zover is, dat het echt compleet mis gaat).
Degenen (altijd een minderheid) die wel de problemen zien en willen verbeteren, raken daar na een tijd gefrustreerd over en stoppen met het aankaarten van het probleem.

En dat is nog maar op kleine schaal, bij een x aantal man op een afdeling.

ofwel, verandering moet (ook) echt opgedrongen worden en gebeurt niet snel intrensiek (muv een kleine minderheid). En je moet er dus (initiëel) voor willen investeren, zonder dat je er direct zichtbaar de vruchten van plukt. (dus een tijdelijke 'verslechtering' van je situatie, om het op de lange termijn te verbeteren).

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr dec 04, 2020 11:57 am

paradigm shift schreef:
vr dec 04, 2020 11:00 am
Dat is te simplistisch, en je overschat de maakbaarheid van de mens en de wereld. Uiteraard zijn moraal en ethiek menselijke constructen, en geen natuurverschijnselen, maar het zijn wel emergente constructen. Dit soort simplistische denkwijzen hebben ze ook in bijvoorbeeld de Sovjet Unie toegepast, en we hebben gezien wat daarvan kwam. Bovendien is voortplanting een van de sterkste menselijke drijfveren, en in arme landen bovendien van levensbelang voor de oude dag. En ja, als mensen hoger opgeleid en welvarender worden, krijgen ze doorgaans minder kinderen, maar dan gaan ze weer meer consumeren en neemt hun ecologische voetafdruk toe. Met keiharde repressie zoals het Eenkindbeleid in China kom je misschien een eind, maar ik weet niet of dat nu een weg is die je wilt inslaan.
Ik denk dat dat (onder andere!) de weg is die we moeten inslaan. Dat jij mijn betoog simplistisch vindt mag uiteraard, het was ook niet bedoeld als een lang en onderbouwd stuk. Maar de strekking lijkt me duidelijk en in de geschiedenis genoeg bewezen: de mensheid kan bijna alles trotseren en past zich aan alles aan. Ik gaf overigens maar één voorbeed (one child policy). Andere voorbeelden zoiden zijn: baby's vermoorden, sterliseren etc etc. Allemaal heel naar en dystopian horror movie materiaal, maar geloof me, als t water in de mond begint te sijpelen, gaat dat echt gebeuren. De drang om te reproduceren is enorm sterk, inderdaad, de drang om te overleven (waar bij dan kroost van de elite wel mag ontstaan en overleven) is NOG sterker.
paradigm shift schreef:
En China streeft op sommige vlakken inderdaad de Westerse wereld voorbij, maar tegelijkertijd blijft hun economie drijven op het produceren van overbodige rommel voor de rest van de wereld die in vervuilende schepen en vliegtuigen vervoerd wordt.
Klopt. BEweer ook niets anders. Wou alleen een ander geluid laten horen. China is ook enorm inventief. En is ook dus evident aan t nadenken over de problematiek. Gezien het blinde volgen van hun regering en de soms brute daadkracht van deze laatste zie ik dat land als t eenmaal echt de spuigaten uitloopt ons nog wel voorbijstreven in draconische maatregelen die t voortbestaan van de natie waarborgen.
paradigm shift schreef:
Ik ben getrouwd, vooralsnog kinderloos. En ja, ik snap dat drukte, haast en gemakszucht op de loer liggen, maar ik probeer hier echt streng in te zijn voor mezelf. Boeken haal ik bij de lokale onafhankelijke boekhandel, boodschappen zo veel mogelijk bij kleine ondernemers of de markt, en bij kleding zorg ik dat het zo veel mogelijk in Europa geproduceerd is en van dermate kwaliteit dat ik er jaren mee kan doen.
Top. Zoals ik al zei, als je t prioriteit geeft is het te doen. Maar met (een) kind(eren) wordt t nog drukker zeker als beide ouders full-time bezig zijn. Mijn lukt t te winig.
paradigm shift schreef:
En ja, de mens is inventief, maar het probleem is dat we aan symptoombestrijding doen en de werkelijke oorzaak niet aanpakken. We willen op duurzame en groene wijze op dezelfde voet blijven consumeren, reizen, continue online zijn en alle gemak en comfort van de moderne wereld behouden. En daar zit ‘m de crux: we moeten die leefwijze aanpassen, niet de manier waarop we die faciliteren. Om met Rilke te spreken: Du mußt dein Leben ändern.
Dat weet jij noch ik. Gevoelsmatig deel ik je mening, en uiteraard zou groener én minder produceren.consumeren meer helpen dan allee groener of alleen minder. Maar jij noh ik kunnen aangeven of het eerste scenario niet mogelijk is. Er wordt echt héél veel ontwikkeld op de gebieden die ik noemde: vlees, plastic, isolatie, brandstof, recycling etc etc. Ik vind t onmogelijk in te schatten

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » vr dec 04, 2020 1:23 pm

Ik raad je van harte aan om Roger Scruton’s boek The Use of Pessimism and the Dangers of False Hope te lezen, en je te verdiepen in wat Schopenhauer on onscrupuleus optimisme noemt.
Born to be mild

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr dec 04, 2020 1:32 pm

Geen tijd. Wel waarschijnlijk tijd om een soort van samenvatting van of argument gebaseerd op van jou hier te lezen

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » vr dec 04, 2020 4:49 pm

Ik vind dit een aantal posts op niveau, goed werk! Maar wie is Rilke dan?

Ook deels eens met Joris' opmerking tussendoor, dat verandering tot op zekere hoogte gedwongen plaats moet vinden. Daar hebben we overheden e.d. voor, denk ik dan (en een trias politica voor de balans). Alleen is daar ook een gebrek aan langetermijnvisie en is de nood schijnbaar nog lang niet hoog genoeg. Prima ook dat de mens enorm wendbaar is, maar ik ben zelf juist ook van de lange aanloop om dingen goed in te richten en niet binnen een paar jaar hals-over-kop dingen om te gooien (cf. het landbouwbeleid van de afgelopen decennia, dus niet eens een rap iets, maar wel iets dat tekenend is voor hoe het mis kan gaan met wendingen nemen).
Front voor/der Matigheid
last.fm

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr dec 04, 2020 5:00 pm

Ken je oprecht Rilke niet?

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » vr dec 04, 2020 5:12 pm

Wat denk je zelf?

Ik ken hem of haar of het overigens ook niet.

@Hiero: natuurlijk moet er afgedwongen worden scoorde overheid. Anders komt er niets van terecht.

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr dec 04, 2020 5:20 pm

De overheid scoorde, maar liefst 3 punten!

Hij bedoelde 'door de overheid', voor wie het niet snapte.

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr dec 04, 2020 5:22 pm

Hieronimus schreef:
vr dec 04, 2020 4:49 pm
Ik vind dit een aantal posts op niveau, goed werk! Maar wie is Rilke dan?
Nu blijkt ineens dat mijn vriend Rilke óók niet kent. Blijkbaar is Rilke niet zo bekend als ik dacht dat ie was. Ik ken hem omdat ie verliefd was op dezelfde vrouw als Nietzsche.
Rainer Maria Rilke (Praag, 4 december 1875 – Montreux, 29 december 1926) was een van de belangrijkste lyrische dichters in de Duitse taal. Daarnaast schreef hij verhalen, een roman, opstellen over kunst en cultuur en ook maakte hij talrijke vertalingen, onder andere uit het Frans naar het Duits, van literaire werken en van lyriek. Zijn omvangrijke briefwisselingen vormen een belangrijk deel van zijn literaire nalatenschap.

[...]
Het Das Stunden-Buch (Getijdenboek, drie delen verschenen in 1899–1903) is naar het traditionele kerkelijke gebedenboek (getijdenboek) vernoemd, en vormt het eerste hoogtepunt van het vroegere werk van Rilke. Het drukt volgens Rilke zijn directe relatie met God uit, die geheel zonder de traditionele binding van de kerk kan bestaan. Rilkes typische muzikale en virtuoze latere taalgebruik tekent zich hier al af in extatische bewoordingen.

De filosofie van Nietzsche – die ook door Lou Andreas-Salomé, die een vriendin van beide mannen was, werd uitgedragen – wordt rond de eeuwwisseling steeds belangrijker voor Rilke. De aanvaarding van de werkelijkheid zonder de troost van een hiernamaals of enige romantiek van sociale ontwikkeling vormen ook Rilkes visie.[1] Dat blijkt uit zijn intense waarneming van zowel de natuur als van de menselijke verhoudingen en het gevoelsleven. Dit alles vormt Rilkes Weltinnenraum ("binnenruimte van de wereld"), een verbinding van buiten- en binnenwereld.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rainer_Maria_Rilke

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » vr dec 04, 2020 5:44 pm

Krimhild schreef:
vr dec 04, 2020 5:22 pm

Nu blijkt ineens dat mijn vriend Rilke óók niet kent. Blijkbaar is Rilke niet zo bekend als ik dacht dat ie was. Ik ken hem omdat ie verliefd was op dezelfde vrouw als Nietzsche.
Jezus, en dan denk je iemand te kennen...... Valt dat even tegen.
Succes komend weekend, ik hoop dat jullie relatie het overleeft. :D

Ik ken de meeste van die lui trouwens niet. ja, sommige van naam. Maar wat Nietzsche, Freud, von Schoppenstein etc allemaal voor gedachtengoed hadden..... weet ik niet, en vind ik niet interessant genoeg om me in te verdiepen.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » vr dec 04, 2020 5:50 pm

Krimhild schreef:
vr dec 04, 2020 5:00 pm
Ken je oprecht Rilke niet?
Haha, hartstikke bekend, onder de kenners, dus. Klinkt mooi hoor, aanraders?
Front voor/der Matigheid
last.fm

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » zo dec 06, 2020 3:27 pm

Krimhild schreef:
do mei 14, 2020 1:13 pm
Om toch ontopic te blijven, deze zinnen vond ik goud:
paradigm shift schreef:
do mei 14, 2020 7:25 am
https://www.trouw.nl/religie-filosofie ... ~b3dae7e6/

Zelfbeheersing en maathouden doe je zo

Nu de lockdown versoepeld is, mag er weer meer: kinderen gaan deels naar school, het uitoefenen van veel contactberoepen is toegestaan. Veel mensen staan te springen om elkaar weer aan te raken, te feesten, af te spreken in groepjes. Maar dat zit er nog niet in; de teugels worden iets gevierd, maar niet losgelaten. We worden uitgedaagd tot matigheid, een van de vier kardinale deugden. Welke filosofische ideeën kunnen hierbij helpen? En wat is de waarde van maathouden?

“Voor advies over de deugden moet je bij Aristoteles zijn”, zegt Paul van Tongeren, emeritus hoogleraar ethiek in Nijmegen en Leuven. “Deugden zijn karaktertrekken die we kunnen ontwikkelen en ervoor zorgen dat wij zo goed mogelijk handelen, stelt hij in zijn ‘Ethica’. Maathouden is een interessante deugd, omdat die besloten ligt in elke deugd. Een deugd houdt het midden tussen twee uitersten; zo ligt moed tussen lafheid en roekeloosheid in. Het gaat bij deugdethiek dus om de ‘maat’ van het midden te vinden. Maar ook de deugd van de maat zelf kent weer het juiste midden. Aristoteles legt dat tussen ongevoeligheid en ‘ongesnoeid zijn’ in. Zo schrijft hij dat je niet buitensporig veel moet klagen over iets, maar dat je wel iets moet voelen.

“Dat is interessant in tijden van corona. Iemand die maat weet te houden, lijdt ook aan de zaken die hem nu ontzegd worden, maar zal dat niet als enorm pijnlijk ervaren. Als je de deugd van de maat je eigen hebt gemaakt, dankzij veel oefening en vorming, hoef je jezelf niet in te houden. Je hebt de verlangens zelf geperfectioneerd, waardoor je niet verlangt naar wat nu niet kan. Dan doet het geen pijn dat je even geen vrijdagmiddagborrel in een café kunt houden. Als je het maathouden niet beheerst, ben je aangewezen op zelfbeheersing, waarbij je jezelf met moeite zaken ontzegt. Rutte doet daar in deze tijden vaak een beroep op. Een zinnige keuze, want de samenleving als geheel is niet zo deugdzaam.”

“In de filosofie klinkt vaak de kritiek dat de moderne tijd heel mateloos is”, reageert politiek filosoof Ivana Ivkovic. “Zo gaat onze economie uit van het idee van continue groei. We zien het ook in onze verhouding met de planeet, waarbij we tegen grenzen aanlopen vanwege ons eigen buitensporige gedrag. Corona laat ons nadenken over het vinden van de juiste maat. Doordat er even op de pauzeknop gedrukt is, komt onze mateloosheid in zicht en kunnen we erop reflecteren. Zo las ik in een analyse over een tulpenboer die huilend naast zijn velden vol te vernietigen tulpen stond, omdat de export nu niet doorgaat. Natuurlijk heb ik medelijden met die man. Maar tegelijkertijd denk ik: al die vliegtuigen vol met tulpen, die de hele wereld overvliegen – moeten we dat wel willen? We zien het ook in steden, die nu te zien zijn zonder al die drommen toeristen. Ik ben zeker niet tegen internationale handel of toerisme, maar we zijn er misschien wat in doorgeslagen. Als we iets positiefs willen overhouden aan deze crisis, gaat het niet alleen om maat vinden in ons persoonlijke handelen. Dan gaat het ook om maat vinden in economisch-sociale en ecologische kwesties, om maat vinden in het systeem waarin wij leven.

Van Tongeren: “We leven in een tijd waarin een voortdurende neiging bestaat tot grenzen verleggen. Mijn favoriete oud-docent sprak over het ‘opvoeringssyndroom’. Zoals je een brommer kunt opvoeren, willen wij ook alles steeds sneller, groter, beter. Je ziet dat bijvoorbeeld in ons reisgedrag: we zijn de laatste jaren steeds vaker en verder op vakantie gegaan.”

Ivkovic: “Onze verlangens om te reizen, of te consumeren, zijn weer het gevolg van een industrie. Het gaat niet om vooraf bestaande menselijke behoeftes, maar om behoeftes die ontstaan doordat het gebruikelijk is geworden om je zo te gedragen. Simpelweg zeggen dat we minder moeten reizen, is dan ook geen oplossing. Juist omdat onze verlangens en het systeem waarin we leven samenhangen, is het van belang na te denken over dat systeem zelf. Deze problemen zijn niet nieuw, waardoor er gelukkig al mensen over nagedacht hebben. Zo gaat Amsterdam aan de slag met het donutmodel van Kate Raworth om de economie na corona weer op te bouwen. In dit model zit ook een pleidooi voor matiging. Raworth zegt dat het probleem is dat we economie zien als een oneindig stijgende lijn, terwijl je economie ook als een cirkel kunt zien. Ze laat zien dat we aan de ene kant een sociale basis nodig hebben, maar dat er ook een ecologisch plafond is. Vervolgens kijkt ze naar welke elementen daaraan bijdragen en hoe we ons tussen die tussen twee randen van de donut kunnen bewegen. Want alleen maar stil thuiszitten zodat we niks uitstoten, is ook niet de bedoeling.”

Van Tongeren: “Dat is ook niet het oorspronkelijke idee van maathouden. Zo schreef Thomas van Aquino in de dertiende eeuw dat onmatigheid zowel bestaat in het drinken van te veel wijn als in het drinken van te weinig wijn. Zelf gebruik ik bewust de term ‘matigheid’ niet bij de deugden, dat is een achttiende-eeuwse calvinistische vertaling van het Latijnse temperantia, de deugd van de maat. Matigheid klinkt alsof minder altijd beter is. Maar wie te weinig drinkt, om bij dit voorbeeld te blijven, versmaadt het goede. En dat is bij maathouden nooit de bedoeling.”
Enigszins hierbij aansluitend: ik ben nu De onzichtbare Maat - archeologie van Goed en Kwaad van Andreas Kinneging aan het lezen. Interessant boek, dat veel van de hier besproken thema’s aanstipt: het belang van matigheid, kritiek op de consumptiemaatschappij als product van de Verlichting enerzijds en de deïficate van het Ik als product van de Romantiek anderzijds. Ik kan Kinneging zeker niet overal volgen. Vooral waar het esthetiek betreft wordt het duidelijk dat dit niet zijn expertise is, en ook op andere thema’s vliegt hij soms behoorlijk uit de bocht, maat ideeën waar je het niet mee eens bent zijn een goede slijpsteen voor je eigen ideeën.

Mateloosheid. Dat is hét kenmerk van de moderne tijd. Die staat daarmee haaks op de grote Europese Traditie, die teruggaat op Athene en Jeruzalem. Want in die Traditie gaat het om de juiste Maat, maathouden, maatvoering, matigheid. De kerngedachte is dat de juiste Maat te vinden is in de werkelijkheid, al is ze niet zichtbaar. Men moet er oog voor hebben. Er is een juiste maat in kleding, een juiste maat in eten en drinken, een juiste maat in werken en ontspannen, in vreugde en verdriet, in vrijheid en gelijkheid, ja, in alles. Tact is een vorm van maatvoering. Redelijkheid is dat ook. Goed en kwaad zijn uiteindelijk niets anders dan maat houden. Dit inzicht, deze wijsheid, is weggevaagd door de ideologieën van de Verlichting en de Romantiek, die de moderne wereld domineren. Het zijn beide ideologieën van de oneindigheid, dat wil zeggen mateloosheid. De Verlichting zoekt het heil in de eindeloze economische en technologische vooruitgang, de oneindige bevrediging van de begeertes. De Romantiek zoekt het geluk in eindeloos experimenteren en de eindeloze introspectie, op zoek naar het oneindige Zelf. Het gevolg is een wereld die uit het lood is geslagen en een mens die niet weet waar hij het zoeken moet. Terwijl het zo eenvoudig is: de juiste Maat. Onze voorouders wisten het. Wij zijn het vergeten. Dit boek stoft de Traditie af en brengt haar weer tot leven. Prof. dr. Andreas Kinneging (1962) is hoogleraar rechtsfilosofie aan de Universiteit Leiden. Met zijn boek Geografie van goed en kwaad won hij de Socrates Wisselbeker voor het beste filosofieboek van 2006.
Born to be mild

Kees

Bericht door Kees » zo dec 06, 2020 11:42 pm

Is Kinneging trouwens ook niet een (voormalige?) Forum-sympathisant? Dit klinkt wel wat zwartwit en als een correctie op het post-1789-denken. Ik denk overigens dat veel achttiende-eeuwse Verlichtingsdenkers en Romantici uit de negentiende eeuw met een protestantse achtergrond prima maat konden houden. Ook de vele communistische, socialistische en sociaaldemocratische (zoals een Troelstra en Domela Nieuwenhuis in NL) leiders en denkers uit Noord-Europese, protestantse landen en de sombere, matigende levenswijze die ze er op nahielden. Vaak atheisten en agnosten die zich hadden losgemaakt uit protestantse milieus en de (radicale-) Verlichtingsidealen combineerden met geseculariseerde 'protestantse' waarden als hard werken en maat houden/beloningen uitstellen.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma dec 07, 2020 10:28 am

Dat weet ik niet, maar op basis van zijn kritiek in dit boek op populisme en plat nationalisme zoals gepropageerd door FvD lijkt het me niet heel waarchijnlijk dat hij er bij betrokken is. Hij was wel een van de optichters van de Edmund Burke-stichting en zit wel duidelijk in traditionalistische/klassiek conservatieve hoek.

De matigheid waar hij over schrijft gaat niet alleen over een sober leven, maar over matigheid, het vinden van de juiste maat, in de deugden. Volgens Kinneging hebben Verlichting en Romantiek ervoor gezorgd dat vrijheid en gelijkheid vrijwel als enige twee deugden zijn overgebleven, terwijl de derde uit de leus van de Franse revoltutie, broederschap, een ondergeschoven kindje is, en we ook voor andere deugden als plichtsbesef, gemeenschapszin, discipline en schoonheid veel minder oog hebben, of ze hooguit dulden ná de vrijheid en gelijkheid.

Enerzijds is het een interessante, en misschien ook wel noodzakelijke correctie op de moderniteit. Hoe je het ook wendt of keert, er loopt een directe lijn van de Verlichting naar het huidige neoliberale marktdenken, en van de Romantiek naar het hedendaagse hyperindividualisme. Maar anderzijds is het vaak wel wat simpistisch en soms zelfs karikaturaal. Ik ben nu in het hoofdstuk over Plato, en dat is wel een uitstekende exegese van diens denken.

Al met al een interessant, zeer leesbaar geschreven boek dat zeker de vinger op een hoop zere plekken legt, maar anderzijds ook wel problematisch en bij tijd en wijle zelfs wat lachwekkend. Maar zoals gezegd, er is weinig zo goed voor de geest als zo nu en dan een boek lezen waarmee je het niet (volledig) eens bent.
Born to be mild

Krimhild

Bericht door Krimhild » za dec 12, 2020 1:33 pm

volkskrant schreef:“ Als het aan de bestuurlijke elite ligt, komt Nederland duurzamer en inclusiever uit de coronacrisis, blijkt uit onderzoek in opdracht van de Volkskrant. Politiek en overheid moeten hierin het voortouw nemen. En de tijd dringt.“
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... bf83859dc/

Kees

Bericht door Kees » za dec 12, 2020 5:30 pm

Zo meteen komt er toch weer een rechts kabinet, dus zeg daar maar doei tegen. Links heeft er nog nooit zo slecht voor gestaan. Alleen in conservatieve landen als Polen gaat de strijd om de macht tussen rechtse kandidaten- en partijen, en in Nederland. Gek genoeg hoor je de pers er niet over; die valt het niet eens op, omdat ze in de waan van de dag leven en met hun geilheid voor Griekse tragedies alleen maar persoonlijke drama's richten (Baudet, De Jonge, Grapperhaus, etc.) in plaats van op het grotere plaatjes.

@paradigm shift: ik kom nog even terug op je respons hierboven.

Krimhild

Bericht door Krimhild » za dec 26, 2020 3:58 pm

Stem op een universeel basisinkomen in Europa:

https://act.wemove.eu/campaigns/basic-i ... rce=wemove

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » do jan 14, 2021 6:59 pm

Ik kwam dit gedicht tegen en vond dat het goed in dit topic paste - de reis naar Ithaca als metafoor voor het leven, waarin een bestemming nodig is om de reis überhaupt te beginnen, maar uiteindelijk niet is waar het om gaat. Waar het om gaat is de reis zelf, en die hebben we ook als we de bestemming nooit bereiken.

Kaváfis - Ithaca

Wanneer je je reis naar Ithaca aanvangt,
bid dan dat de weg lang mag zijn,
vol avontuur, rijk aan stof tot kennis.
Wees niet bang voor de Lestrygonen
en de Cyclopen en de toornige Poseidon.
Je zult volk van dat soort nooit tegenkomen zolang
je gedachten verheven blijven en
fier gevoel je lichaam en geest vervult.
Je zult de Lestrygonen nooit ontmoeten,
noch de Cyclopen en de grimmige Poseidon,
als je ze niet in je ziel met je meedraagt,
als je ziel ze niet voor je oproept.

Daarom, bid dat de weg lang mag zijn,
dat het vele zomerochtenden moge geven,
dat je zo vol vreugde, zo vol genot
nooit eerder geziene havens aandoen mag!
Blijf rondhangen op Phoenicische markten
en koop er vele schone zaken:
parelmoer en koralen, amber en ebbenhout
en zoetgeurende parfums van allerlei soort.
Koop zoveel zoetgeurende parfums als je kunt.
Bezoek massa's Egyptische steden,
om er te leren, te leren van hen die kennis bezitten.

Houd je geestesoog steeds vast op Ithaca gericht,
daar te komen is je uiteindelijke doel.
Maar haast je vooral niet,
je reis kan beter jaren en jaren duren.
Werp er desnoods pas het anker uit wanneer je al oud bent,
rijk aan alles wat je onderweg hebt verworven,
maar zonder nog iets van Ithaca te verwachten.

Ithaca schonk je die heerlijke reis,
maar nu heeft ze je niets meer te geven.
En al tref je er niets aan, dan heeft ze je toch niet bedrogen:
met alle wijsheid die je vergaard hebt, met zoveel ervaring,
begrijp je dan stellig wat Ithaca's zeggen willen.
Born to be mild

Krimhild

Bericht door Krimhild » za apr 17, 2021 12:31 pm

Nederlands Brandnetelkleding bedrijf Brennels/Netl is er mee gekapt, oa omdat milieudefensie een artikel plaatste met als uitkomst dat synthetische kleding duurzamer is dan natuurlijke.

... best wel bizar.

https://decorrespondent.nl/9053/deze-mu ... 1-f516f6fb

Jan1973

Bericht door Jan1973 » za apr 17, 2021 7:41 pm

Zijn nota bene ook nog planten die een heleboel stikstof opnemen.

Persistence

Bericht door Persistence » zo apr 18, 2021 10:01 am

Krimhild schreef:
za apr 17, 2021 12:31 pm
Nederlands Brandnetelkleding bedrijf Brennels/Netl is er mee gekapt, oa omdat milieudefensie een artikel plaatste met als uitkomst dat synthetische kleding duurzamer is dan natuurlijke.

... best wel bizar.

https://decorrespondent.nl/9053/deze-mu ... 1-f516f6fb
Artikel gelezen. Ik denk dat de hoge productiekosten en niet 'mode-bewust' genoeg zijn vanuit het perspectief van de gevestigde fashionbobo's een belangrijkere rol hebben gespeeld dan dat artikel van MC. De kledingwereld is nu eenmaal zo goed als volledig dichtgetimmerd en zonder een helpende hand van de Vogue's, Versace's en de stylisten van beroemdheden zal het inderdaad knap lastig worden om de mainstream te bereiken.

Wel jammer dat het zo gelopen is.

Krimhild

Bericht door Krimhild » zo apr 18, 2021 11:50 am

Als ze nu nog hadden bestaan, hadden ze goeie zaken kunnen doen.

Nu - ten tijde van lockdowns - hebben veel mensen tijd om online te shoppen en na te denken over waar ze hun geld precies aan uit willen geven. Ik denk echt dat Brennels z’n slag nu had kunnen slaan - mits ze inderdaad op tijd een goeie kledinglijn hadden geregeld, wat een kwestie is van trial en error lijkt me.

Matig gedoe dat ze te vroeg gestopt zijn.

Krimhild

Bericht door Krimhild » zo apr 18, 2021 11:52 am

Ik zoek duurzame lappen stof. Das nog best lastig te vinden.

Mollusk

Bericht door Mollusk » di apr 20, 2021 10:29 pm

Wat maakt een lap stof duurzaam, oh durabele Krimhild?
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo apr 21, 2021 12:05 am

In het kader van de triple P (people, planet, profit/prosperity), zou ik zeggen biologische katoen en fairtrade. Katoen is toch wel een ellendig stukje materiaal als het aankomt op bestrijdingsmiddelen. Ook op het gebied van fairtrade is katoen een vervelend product: zowel bij de oogst, de fabricage van de stof als het maken van artikelen is het gebruik van kinderhandjes, lage lonen etc. niet ongewoon.
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Spawn999

Bericht door Spawn999 » wo apr 21, 2021 8:28 am

Dure lappen zijn er dan weer in overvloed....
This Is What You Want... This Is What You Get

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » wo apr 21, 2021 9:33 am

Krimhild schreef:
zo apr 18, 2021 11:52 am
Ik zoek duurzame lappen stof. Das nog best lastig te vinden.
Letterlijk de eerste hit met de zoekterm 'duurzame lappen stof': https://schonestoffen.nl.

En verder:
https://www.sew4planet.nl
https://www.duurzamestoffen.nl/stoffen/
https://www.hazeltjes.nl
https://www.studiospatz.nl
Front voor/der Matigheid
last.fm

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo apr 21, 2021 11:16 am

Krim dacht vast: dit gaan we even Hieronimussen (ipv googlen). En ik begrijp dat: veel beter overzicht dan met google!
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo apr 21, 2021 12:08 pm

:mrgreen:

Exact.

Ik wil vooral hennep-stof, maar dat bestaat gewoon, bij ecotex te krijgen wOOp!

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » wo apr 21, 2021 12:21 pm

Verdulleme, I got played.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo apr 21, 2021 12:31 pm

Je ziet het verkeerd, we zien in jou een beter alternatief voor de grootste en - tot nu toe - meest succevolle zoekmachine!
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » wo apr 21, 2021 1:17 pm

Ik ga er bijna van blozen!
Front voor/der Matigheid
last.fm

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo apr 21, 2021 1:58 pm

Schattig!!

Mollusk

Bericht door Mollusk » wo apr 21, 2021 2:30 pm

Voor je het weet wil Hiero ook alles van ons weten voordat we weer gebruik mogen maken van zijn kunst der zoeken.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » wo apr 21, 2021 3:13 pm

Heb je iets te verbergen dan?
Front voor/der Matigheid
last.fm

Johan

Bericht door Johan » wo apr 21, 2021 4:23 pm

:lol:

Mollusk

Bericht door Mollusk » wo apr 21, 2021 7:08 pm

Kijk, het begint al!!!

Wacken_Open_Air

Bericht door Wacken_Open_Air » vr jun 04, 2021 4:24 pm

Mollusk schreef:
di apr 20, 2021 10:29 pm
Wat maakt een lap stof duurzaam, oh durabele Krimhild?

Nou, dat valt nog vies tegen:

https://www.npostart.nl/KN_1725047

Plaats reactie