George Floyd: Politiegeweld, Protesten en Chaos in de VS

Is er nog wat gebeurd in de wereld?
Plaats reactie
Kees

George Floyd: Politiegeweld, Protesten en Chaos in de VS

Bericht door Kees » ma jun 01, 2020 1:02 pm

De meeste van jullie zullen vast de beelden hebben gezien van de arrestatie van de Zwarte Amerikaan George Floyd, politieagent Derek Chauvin die met zijn knie op zijn nek zat, de protesten na de dood van Floyd, gepaard gaande met grote vernielingen. Een chaotisch toestand en het zoveelste morele failliet van de VS.

Inmiddels wat opvallende zaken:

- Zwarte protesteerders die de vaak witte anarchisten/antifa's oproepen en smeken te stoppen met het vernielen van publiek en privaat goed.
- Trump die Antifa als een terroristische organisatie veroordeeld.
- Autoritaire leiders in het Midden-Oosten noemen de VS een fascistisch en racistisch regiem.
- FBI waarschuwde al jaren voor de infiltratie van de politie door racistische, extreemrechtse groeperingen.

Wat vinden we van dit alles? Zijn de vernielingen tijdens de protesten te rechtvaardigen? Is de bestempeling van Antifa als terroristische organisatie terecht?

paradigm shift

Re: George Floyd: Politiegeweld, Protesten en Chaos in de VS

Bericht door paradigm shift » ma jun 01, 2020 1:37 pm

Het gaat echt helemaal fout daar, het zou me serieus niet verbazen als dit op een burgeroorlog gaat uitdraaien.
“Alles is te zwaar, omdat alles te licht is” - Paul Celan

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma jun 01, 2020 2:09 pm

Antifascisme is logica. Daarnaast is "antifa" geen homogene groep. Ik beschouw mezelf niet als links, maar wel als uitgesproken antifascistisch.
Last.fm profiel
Facebook band

We can't afford to stay neutral on a moving train!

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jun 01, 2020 2:12 pm

Ik zit niet heel erg in de materie, maar wordt die naam in praktijk niet vooral gebruikt voor extreem links (anarchisten, krakers, die scene)?

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma jun 01, 2020 2:26 pm

Ja. Maar dan nog is wat Trump doet onzin. Antifa is geen homogene gestructureerde organisatie. Dit is gewoon de zoveelste holle term om de gedesinformeerde boze witte kiezer aan zich te binden. Post-truth in full effect.
Last.fm profiel
Facebook band

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jun 01, 2020 2:33 pm

Ja, maar wat ik bedoelde is dat niet iedere weldenkende niet-fascist bedoeld wordt wanneer de term antifa gebruikt wordt. In praktijk wordt daar toch een specifiekere groep mee bedoeld.

En ja, dat Trump niet de meest presidentiële persoon is, was inmiddels wel bekend, maar de manier waarop hij olie op het vuur aan het gooien is, is extreem onverantwoord en spelen met vuur. Ik heb het gevoel dat één extra vonk op dit moment genoeg kan zijn om de boel daar echt te laten ontploffen in een full blown burgeroorlog.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma jun 01, 2020 2:34 pm

Eens.
Last.fm profiel
Facebook band

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma jun 01, 2020 2:59 pm

paradigm shift schreef:
ma jun 01, 2020 2:12 pm
Ik zit niet heel erg in de materie, maar wordt die naam in praktijk niet vooral gebruikt voor extreem links (anarchisten, krakers, die scene)?
Ja, maar er is geen bestuur, geen leiding. Het is geen organisatie, het is een beweging. Antifa verbieden geeft aan dat de oranje clown echt geen enkel idee heeft hoe hij op een normale manier de chaos in zijn land aan kan. Ik vrees nu wel voor een herverkiezing, omdat de focus in de media nu ook weer flink gelegd wordt op de rellen, in plaats van het systematische racisme waar (onder andere) de Afro-Amerikaanse community nog steeds mee te maken heeft.

Ook in mijn eigen omgeving hoor ik vooral gezucht van "zwarten doden meer zwarten", "het waren zwarte mensen die nu winkels van zwarte mensen slopen" en "ze hebben allemaal recht op protesteren, maar niet als het zo moet". Potverdrie, ik herinner me nog hoe dezelfde figuren zeurden dat ze het dom vinden toen mensen knielden tijdens het volkslied, je zou bijna denken dat hier ook met dubbele maatstaven gemeten wordt.

(ja, FvD-stemmers stuk voor stuk, kan natuurlijk allemaal toeval zijn)

Ik merk een flink gebrek aan empathie vanuit het gros van mijn niet-zwarte omgeving en dat ergert me. Ik treur verder extra voor de V.S., maar dat dit een derdewereld land is geworden waar men toevallig om het hardste schreeuwt dat FREEDOM zo belangrijk is.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Ik omarm mijn innerlijke blekkie

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jun 01, 2020 3:08 pm

Lennert schreef:
ma jun 01, 2020 2:59 pm
paradigm shift schreef:
Ja, maar er is geen bestuur, geen leiding. Het is geen organisatie, het is een beweging. Antifa verbieden geeft aan dat de oranje clown echt geen enkel idee heeft hoe hij op een normale manier de chaos in zijn land aan kan. Ik vrees nu wel voor een herverkiezing, omdat de focus in de media nu ook weer flink gelegd wordt op de rellen, in plaats van het systematische racisme waar (onder andere) de Afro-Amerikaanse community nog steeds mee te maken heeft.

Ook in mijn eigen omgeving hoor ik vooral gezucht van "zwarten doden meer zwarten", "het waren zwarte mensen die nu winkels van zwarte mensen slopen" en "ze hebben allemaal recht op protesteren, maar niet als het zo moet". Potverdrie, ik herinner me nog hoe dezelfde figuren zeurden dat ze het dom vinden toen mensen knielden tijdens het volkslied, je zou bijna denken dat hier ook met dubbele maatstaven gemeten wordt.

(ja, FvD-stemmers stuk voor stuk, kan natuurlijk allemaal toeval zijn)

Ik merk een flink gebrek aan empathie vanuit het gros van mijn niet-zwarte omgeving en dat ergert me. Ik treur verder extra voor de V.S., maar dat dit een derdewereld land is geworden waar men toevallig om het hardste schreeuwt dat FREEDOM zo belangrijk is.
Het was een reactie op Koens statement dat antifa gelijk staat aan logica, niet op Trump. Verder eens. Die rellen en vandalisme zijn verwerpelijk, maar ook een logisch gevolg van decennia racistisch onrecht, en zeker de laatste jaren eerder een verslechtering dan verbetering van de situatie. You reap what you sow. Wat het er verder niet minder triest voor maakt voor kleine ondernemers die hun zaakje nu in vlammen op zien gaan.

Kees

Bericht door Kees » ma jun 01, 2020 3:37 pm

Wat mij vooral opvalt, bij heel veel betrokken groepen (de politieorganisatie, antifa's, anarchisten, BLM, etc.) is het gebrek aan organisatiekracht, discipline, communicatie, orde en uniformiteit. Het lijkt een volledige 'free fight', met politieagenten die ongecontroleerd helemaal berserk gaan. Ik zie weinig geordende 'shieldwalls' van ME'ers, maar politieagenten wel vaak geweld uitlokken. Beide kampen (politie en demonstranten/vandalisten/plunderaars) lijken een ongecontroleerde, ongedisciplineerde horde te zijn.

De eerste groep die op grote schaal ordelijk, gedisciplineerd, uniform en ordelijk te werk gaat zal volgens mij de sympathie van de grote stille massa krijgen. We mogen hopen dat dat niet de extreemrechtse/nationalistische groeperingen zijn, die zich tot nu toe volgens mij nu nog niet echt op grote schaal in de confrontaties in de publieke ruimte hebben gemengd.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma jun 01, 2020 3:39 pm

paradigm shift schreef:
ma jun 01, 2020 2:33 pm
Ik heb het gevoel dat één extra vonk op dit moment genoeg kan zijn om de boel daar echt te laten ontploffen in een full blown burgeroorlog.
En ik heb het gevoel dat Trump daar moedwillig op aanstuurt. Noodtoestandje hier en daar, dat geeft wel macht. Maar ik zal niet beweren dat ik veel politiek inzicht heb.
Front voor/der Matigheid
last.fm

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » ma jun 01, 2020 3:40 pm

Trump verdeelt het land nog eens extra met het 'verbieden van de organisatie Antifa', maar geeft geen tegengas aan de neonazi's, KKK of de NRA aanhang. Sterker nog, dat zijn allemaal 'fine people'. Overheidsgebouwen bezetten met een AR-15? moet kunnen! Afro-Amerikaans kind doodgeschoten door de politie omdat het een speelgoedpistool droeg? Eigen schuld!

De VS is moreel failliet. Ik had gehoopt dat Obama het tij zou keren, maar met Trump en al die enge republikeinen aan het roer is de situatie erger dan ooit.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jun 01, 2020 3:42 pm

Hieronimus schreef:
ma jun 01, 2020 3:39 pm
paradigm shift schreef:
ma jun 01, 2020 2:33 pm
Ik heb het gevoel dat één extra vonk op dit moment genoeg kan zijn om de boel daar echt te laten ontploffen in een full blown burgeroorlog.
En ik heb het gevoel dat Trump daar moedwillig op aanstuurt. Noodtoestandje hier en daar, dat geeft wel macht. Maar ik zal niet beweren dat ik veel politiek inzicht heb.
Yup. Dit komt regelrecht uit het speelboek van Steve Bannon.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jun 01, 2020 3:44 pm

Kees schreef:
ma jun 01, 2020 3:37 pm
Wat mij vooral opvalt, bij heel veel betrokken groepen (de politieorganisatie, antifa's, anarchisten, BLM, etc.) is het gebrek aan organisatiekracht, discipline, communicatie, orde en uniformiteit. Het lijkt een volledige 'free fight', met politieagenten die ongecontroleerd helemaal berserk gaan. Ik zie weinig geordende 'shieldwalls' van ME'ers, maar politieagenten wel vaak geweld uitlokken. Beide kampen (politie en demonstranten/vandalisten/plunderaars) lijken een ongecontroleerde, ongedisciplineerde horde te zijn.
Discipline is nou niet bepaald de forte van anarchisten doorgaans. :P

Kees

Bericht door Kees » ma jun 01, 2020 3:48 pm

paradigm shift schreef:
ma jun 01, 2020 3:44 pm
Kees schreef:
Nee inderdaad :D van geen enkele Amerikaan lijkt het soms wel. Daarmee slaat het internationaal ook een modderfiguur: zelfs bij overheidsfunctionarissen ontbreekt op de grote schaal discipline. China, Iran en Rusland lachen in hun vuistje. Tot nu toe lijken Black Lives Matters-demonstranten en bondgenoten relatief vreedzaam en ordelijk; verzorgen ze zelfs gewonden van de tegenpartij en proberen anarchisten/antifa's tegen te houden wanneer die publiek en privaat goed vandaliseren.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma jun 01, 2020 3:51 pm

Kees schreef:
ma jun 01, 2020 3:48 pm
paradigm shift schreef:
ma jun 01, 2020 3:44 pm
Kees schreef:
Nee inderdaad :D van geen enkele Amerikaan lijkt het soms wel. Daarmee slaat het internationaal ook een modderfiguur: zelfs bij overheidsfunctionarissen ontbreekt op de grote schaal discipline. China, Iran en Rusland lachen in hun vuistje. Tot nu toe lijken Black Lives Matters-demonstranten en bondgenoten relatief vreedzaam en ordelijk; verzorgen ze zelfs gewonden van de tegenpartij en proberen anarchisten/antifa's tegen te houden wanneer die publiek en privaat goed vandaliseren.
Ja, respect voor deze mensen. En de tering aan de mensen die nu nog steeds 'All Lives Matter' als tegenkreet er uit gooien.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

Krimhild

Bericht door Krimhild » ma jun 01, 2020 6:37 pm

Ik krijg er kippenvel van.
The Devil’s Blood twice a day
Keeps the dourness at bay

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma jun 01, 2020 8:36 pm

Overigens ben ik het dan voor de verandering wel eens met de rechtse politici dat het onbegrijpelijk is dat er in Amsterdam een demonstratie van 5000 man is en daar nergens wordt ingegrepen.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jun 01, 2020 9:24 pm

Ja, werkelijk oerend stom, en koren op de molen van de anti-lockdown gekkies volgende keer dat die zich bij een demonstratie niet aan de regels houden. Wilders en Baudet hoeven alleen nog maar in te koppen.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma jun 01, 2020 10:08 pm

paradigm shift schreef:
ma jun 01, 2020 9:24 pm
Ja, werkelijk oerend stom, en koren op de molen van de anti-lockdown gekkies volgende keer dat die zich bij een demonstratie niet aan de regels houden. Wilders en Baudet hoeven alleen nog maar in te koppen.
Dat vooral ja. "Hey, ze houden zich niet aan de regels, dus het hele punt is onjuist."

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jun 01, 2020 10:25 pm

Precies. Het hele punt is inmiddels door alle commotie ondergesneeuwd en Halsema heeft geen poot meer om op te staan, volgende keer dat ze een demonstratie wil verbieden.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » di jun 02, 2020 11:48 am

Lennert schreef:
ma jun 01, 2020 2:59 pm
paradigm shift schreef:
"het waren zwarte mensen die nu winkels van zwarte mensen slopen" en "ze hebben allemaal recht op protesteren, maar niet als het zo moet
Dit lijken me normale opmerkingen. Wel sneu als dat hetgene is dat je vóóral meent op te moeten merken ipv medelijden met t slachtoffer ja.
Flikker op met je homofobie

Heyoka

Bericht door Heyoka » di jun 02, 2020 12:02 pm

paradigm shift schreef:
ma jun 01, 2020 10:25 pm
Precies. Het hele punt is inmiddels door alle commotie ondergesneeuwd en Halsema heeft geen poot meer om op te staan, volgende keer dat ze een demonstratie wil verbieden.
Ik vond haar optreden gisteren op tv wel overtuigend overigens. En die lamlul van een jakhals vond ik vrij irritant.
Ze geeft toe dat ze het heeft onderschat. Ze zegt dat het vanuit de wet niet verboden kan worden. Advocaat beaamt dat. Enige waar het mis is gegaan is de voorspelling hoeveel mensen erop af zouden komen. Daar zou je wel wat aan moeten doen een volgende keer, maar ik weet niet of haar dat nu echt te verwijten valt. Verder hadden die mensen daar eigen verantwoordelijkheid en die namen ze niet. Ik snap niet waarom je daar zo dicht op elkaar zou gaan staan. Ga je dan af zitten wachten tot de overheid komt zeggen dat je afstand moet houden? Als je zoveel hersentjes in je kop hebt om op te komen voor politiegeweld in Amerika dat je te horen hebt gekregen via de media, dan heb je toch ook wel begrepen en meegekregen via de media dat anderhalve meter afstand een must is?

En die verdachtmakingen van die jakhals dat ze het heeft toegestaan omdat het een links protest is, is gewoon onder de gordel. Zeker als je dat zelf daarvoor al kon opmaken uit wat ze gezegd had. Journalisten zijn ook maar uit op goedkope kijkcijfers als je zo te werk gaat.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jun 02, 2020 1:14 pm

Heyoka schreef:
di jun 02, 2020 12:02 pm
paradigm shift schreef:
Ik vond haar optreden gisteren op tv wel overtuigend overigens. En die lamlul van een jakhals vond ik vrij irritant.
Ze geeft toe dat ze het heeft onderschat. Ze zegt dat het vanuit de wet niet verboden kan worden. Advocaat beaamt dat. Enige waar het mis is gegaan is de voorspelling hoeveel mensen erop af zouden komen. Daar zou je wel wat aan moeten doen een volgende keer, maar ik weet niet of haar dat nu echt te verwijten valt. Verder hadden die mensen daar eigen verantwoordelijkheid en die namen ze niet. Ik snap niet waarom je daar zo dicht op elkaar zou gaan staan. Ga je dan af zitten wachten tot de overheid komt zeggen dat je afstand moet houden? Als je zoveel hersentjes in je kop hebt om op te komen voor politiegeweld in Amerika dat je te horen hebt gekregen via de media, dan heb je toch ook wel begrepen en meegekregen via de media dat anderhalve meter afstand een must is?

En die verdachtmakingen van die jakhals dat ze het heeft toegestaan omdat het een links protest is, is gewoon onder de gordel. Zeker als je dat zelf daarvoor al kon opmaken uit wat ze gezegd had. Journalisten zijn ook maar uit op goedkope kijkcijfers als je zo te werk gaat.
Het is ook vooral dit inderdaad. Als men op gepaste afstand had gestaan, was er weinig over te zeggen geweest, nu zie je alleen beelden van grote groepen mensen op elkaar die 'ogenschijnlijk' schijt aan de regels hebben. En dat doet de boodschap geen goed.

Verder hoor ik dat er in Rotterdam morgen een demonstratie is. Benieuwd hoe Aboutaleb hier mee omgaat, want Leefbaar Rotterdam en VVD zijn natuurlijk al aan het dreigen.

Persistence

Bericht door Persistence » di jun 02, 2020 1:41 pm

Lennert schreef:
di jun 02, 2020 1:14 pm
Heyoka schreef:
paradigm shift schreef:

Het is ook vooral dit inderdaad. Als men op gepaste afstand had gestaan, was er weinig over te zeggen geweest, nu zie je alleen beelden van grote groepen mensen op elkaar die 'ogenschijnlijk' schijt aan de regels hebben. En dat doet de boodschap geen goed.

Verder hoor ik dat er in Rotterdam morgen een demonstratie is. Benieuwd hoe Aboutaleb hier mee omgaat, want Leefbaar Rotterdam en VVD zijn natuurlijk al aan het dreigen.
Max 80 personen aldus Aboutaleb.

https://nos.nl/artikel/2335896-aboutale ... -door.html

dako

Bericht door dako » di jun 02, 2020 1:47 pm

Tja. Dit is gewoon een teringbende.

Een land wat nog enorme last heeft van de rassenscheiding van krap zestig jaar terug, op de rand van een economische crisis terwijl de werkloosheid nog nooit zo hoog is geweest, het zorgstelsel op klappen staat, er tienduizenden doden vallen door de corona en de president een volslagen gestoorde lamlul is die juist gedijt bij verdeeldheid. Dat is vragen om gezeik.

Arme mensen.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di jun 02, 2020 2:01 pm

Heyoka schreef:
paradigm shift schreef:

Ik vind dat hij verplicht was om die vragen te stellen. Ook betreffende het linkse geluid. Want dat is wat veel mensen denken. Moet je het maar niet vragen om politiek-correcte redenen?

Totale gekte trouwens, die demonstratie. En nog gekker is dat de verschillende nieuwsmedia er als de kippen bij waren om die halvegaren van de anti-zwartepietenclubs aan het woord te laten, die ook waren aangesloten, terwijl het gros toch om heel andere redenen daar staat.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » di jun 02, 2020 2:05 pm

Kun je "politiek-correcte redenen" eens verduidelijken? Ik vind dat altijd zo'n vaag containerbegrip dat m.i. vooral op veronderstellingen berust.
Last.fm profiel
Facebook band

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jun 02, 2020 2:37 pm

KoenM schreef:
di jun 02, 2020 2:05 pm
Kun je "politiek-correcte redenen" eens verduidelijken? Ik vind dat altijd zo'n vaag containerbegrip dat m.i. vooral op veronderstellingen berust.
Anti-racisme zijn is puur voorbehouden aan links, wist je dat niet? ;)

En ik ga morgen alsnog in Rotterdam even naar de demonstratie. Van een gepaste afstand. Met mondkapje. En ik ben weg zodra het te druk is.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jun 02, 2020 2:42 pm

Jeroen schreef:
di jun 02, 2020 2:01 pm
Totale gekte trouwens, die demonstratie. En nog gekker is dat de verschillende nieuwsmedia er als de kippen bij waren om die halvegaren van de anti-zwartepietenclubs aan het woord te laten, die ook waren aangesloten, terwijl het gros toch om heel andere redenen daar staat.
Nu heb ik het nieuws niet gezien, maar zij waren toch gewoon de organisatoren van het protest waardoor het logisch lijkt ze aan te spreken? Of werd dit meteen aangegrepen om alleen over zwarte piet te praten?

Heyoka

Bericht door Heyoka » di jun 02, 2020 2:56 pm

Jeroen schreef:
di jun 02, 2020 2:01 pm

Ik vind dat hij verplicht was om die vragen te stellen. Ook betreffende het linkse geluid. Want dat is wat veel mensen denken. Moet je het maar niet vragen om politiek-correcte redenen?
Ja, die vraag moest wel gesteld worden, maar ik begrijp niet waarom het antwoord daarna geen afgedane zaak is.
Je kijkt 10 minuten tv en ik hoor elk antwoord wel 2 of 3 keer. Dat is toch geen journalistiek?

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di jun 02, 2020 4:24 pm

Tsja, ik zeg ook niet dat het goede journalistiek is en dat de vervolgvragen goed waren, maar ik vind wel dat hij die vragen moet stellen. Op1 vind ik over het algemeen maar magere oogst, waar ze net als bij M elke dag weer hun uiterste best doen om over elk detail azijn te gieten.

Met politiek-correct bedoel ik in dit geval dat je niet kritisch bent op de gang van zaken. Dat je je vragen continu verpakt in begrip en niet een keer inhakt (zonder ad hominem te worden). Want dat had namelijk best gekund. Er zijn zat interviewers die meehuilen met de wolven en continu knikken, als een minister, burgemeester of weet ik veel wat aan het woord is.

Met het idee 'demonstreren tegen racisme' is natuurlijk niets mis. Maar daar kun je verschillend mee omgaan. Er zijn genoeg mensen die denken dat Halsema uit eigen overtuiging de demonstratie als zodanig liet verlopen. Dus moet je dat dan achterwege laten, omdat je dan wellicht anderen tegen de schenen schopt of moet je vragen of dat inderdaad de beweegreden was?

En @Lennert: inderdaad. Dat kwam wel weer een paar keer voor, ja. Niet allemaal hoor.

Heyoka

Bericht door Heyoka » di jun 02, 2020 4:29 pm

Nou ja, ik ben het er helemaal mee eens dat de vraag gesteld wordt. Het gaat de manier waarop en vooral dus ook het aantal keer.

Ik vind het ook irritant dat we soort van eisen dat er 0 fouten gemaakt worden. Er worden risico-afwegingen gemaakt en dan weet je bij voorbaat dat het wel eens gaat gebeuren dat je achteraf denkt: dat had beter gekund. Maar ja, dat hoort erbij.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di jun 02, 2020 4:45 pm

Ach ja, ik begrijp de sentimenten van onder meer horeca en andere ondernemingen bij dit verhaal prima. Een fout ligt nu gewoon heel gevoelig. En terecht overigens.

Maar draai het eens om. Als redneck Nederland nou massaal was samengekomen op de Dam, om te demonstreren voor de blanke Amerikaanse agent, dan was het puur reglementair hetzelfde geweest. Maar had je dan dezelfde reacties gekregen van Halsema en co? Ik waag dat te betwijfelen. Ontzettend dom voorbeeld, maar toch is het zo, denk ik. Daarmee op een geen enkele wijze enige sympathie in die richting te willen uiten, laat dat duidelijk zijn.

Heyoka

Bericht door Heyoka » di jun 02, 2020 5:04 pm

Nou, het is natuurlijk lastig en hypothetisch allemaal. Toch hoop ik dan hetzelfde geantwoord te hebben. Maar toch, toen bleek dat het in de wet vastgelegd was dat je mocht protesteren, dacht ik wel: ja, prima, als dat er staat dan moet het kunnen.
We hebben laatst de rednecks gezien overigens in Nederland. En ik ben dan wel enigszins verbaasd dat ze zover kunnen gaan. En vervolgens wordt er niet opgetreden. Het is toch een beetje afwegen ook hoe ingrijpen uit de hand zou kunnen lopen en dat is wel een beetje jammer. Agressieve rednecks hebben wat meer speelruimte op die manier.
Ik doe mijn best niet met twee maten te meten. Ik zal vast wel eens niet slagen.
Ik begrijp overigens heel goed waarom er nu geprotesteerd wordt en ik vind het niet onterecht, maar wel redelijk willekeurig.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » di jun 02, 2020 5:43 pm

De reden voor de protesten staat hopelijk buiten kijf inderdaad. Genoeg is genoeg. Dit moet stoppen, en wel nu.
Het is alleen heel zuur dat de directe aanleiding voor de protesten net in deze tijden van pandemie valt. Hoe gerechtvaardigd ook, massale protesten zijn nu gewoon niet handig, zowel op het gebied van verspreiding als vooral ook beeldvorming.

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jun 02, 2020 7:17 pm

paradigm shift schreef:
di jun 02, 2020 5:43 pm
De reden voor de protesten staat hopelijk buiten kijf inderdaad. Genoeg is genoeg. Dit moet stoppen, en wel nu.
Het is alleen heel zuur dat de directe aanleiding voor de protesten net in deze tijden van pandemie valt. Hoe gerechtvaardigd ook, massale protesten zijn nu gewoon niet handig, zowel op het gebied van verspreiding als vooral ook beeldvorming.
De protesten hebben juist meer zeggingskracht doordat ze ten tijde van een pandemie plaatsvinden. Ze steken feller af, vind ik.

dako

Bericht door dako » wo jun 03, 2020 7:23 am

Is natuurlijk ook gewoon een idee om geen protesten toe te staan terwijl je verder bekant niks mag wegens corona.
Nu hebben ze in Rotterdam bedacht dat ze vijfduizend mensen kwijt kunnen, terwijl iedereen weet dat er dan ook weer helemaal niks van die anderhalve meter terecht gaat komen.
Recht op demonstreren? Haha, ja. Lijkt me niet dat dat zwaarder weegt dan alle andere coronamaatregelen.

Je gaat over een half jaar maar protesteren, als we ook weer met meer dan 30 man in dezelfde ruimte mogen zijn.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » wo jun 03, 2020 7:56 am

Aan de ene kant snap ik ook wel weer dat er nu momentum is voor protesten, het is immers een solidariteitsverklaring met de betogers in de VS. Dat speelt nú, dus ik begrijp dat je dan ook nú de straat op zou willen. Maar als de boodschap ondersneeuwt, en iedereen het alleen maar heeft over het virus en of Halsema wel of niet gefaald heeft, en niet over racisme, schiet het zijn doel helaas wel voorbij.

dako

Bericht door dako » wo jun 03, 2020 8:01 am

Tja.
Er is ook momentum om naar m'n oma op bezoek te gaan. Of om de drie afgezegde bruiloften door te laten gaan. Of noem het maar op.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » wo jun 03, 2020 8:13 am

paradigm shift schreef:
wo jun 03, 2020 7:56 am
Maar als de boodschap ondersneeuwt, en iedereen het alleen maar heeft over het virus en of Halsema wel of niet gefaald heeft, en niet over racisme, schiet het zijn doel helaas wel voorbij.
Dit dus. Heel sneu. Ook bij de NOS twee zinnen gewijd aan het doel van de protesten, evenveel als aan het speldje van Halsema, met daarop het jaar waarin de slavernij afgeschaft werd, wat (let op! alsjeblieft niet hierover in discussie gaan!) als 'niet neutraal' werd aangewezen. Mijn hemel. Laten we het over de inhoud hebben.
Front voor/der Matigheid
last.fm

dako

Bericht door dako » wo jun 03, 2020 8:16 am

Oneens.
Als je een heel land drie maanden binnen houdt en dan ineens vijfduizend man op een plein een of andere boodschap laat verkondigen, vind ik het niet meer dan logisch dat het over de samenkomst van die mensen gaat, en niet over de boodschap.

(Staat er los van dat ik het best eens ben met die boodschap)

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo jun 03, 2020 8:47 am

paradigm shift schreef:
Aan de ene kant snap ik ook wel weer dat er nu momentum is voor protesten, het is immers een solidariteitsverklaring met de betogers in de VS. Dat speelt nú, dus ik begrijp dat je dan ook nú de straat op zou willen. Maar als de boodschap ondersneeuwt, en iedereen het alleen maar heeft over het virus en of Halsema wel of niet gefaald heeft, en niet over racisme, schiet het zijn doel helaas wel voorbij.
Tsja, er was ook momentum in Fergusson, en toen is er na alle betogingen ook niks veranderd. Nu is er weer momentum voor protesten, maar in het verleden zetten die ook geen zoden aan de dijk. Bovendien heerst er nu corona, dus is het nou echt slim om nu massaal de straat op te gaan? Nee.

In plaats van de straat op gaan, had men beter massaal hun burgemeester/gouverneur/senator kunnen bellen/mailen/post sturen. Tegenwoordig, met internet, kun je zoveel op afstand regelen. Op zo’n niet-gewelddadige manier bereik je uiteindelijk meer. Al die lui worden in Amerika door het volk verkozen, dus ze luisteren heus wel (enigszins) naar het volk. Als ze het normaal vragen tenminste.
Laatst gewijzigd door Krimhild op wo jun 03, 2020 8:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo jun 03, 2020 8:48 am

dako schreef:
wo jun 03, 2020 8:01 am
Tja.
Er is ook momentum om naar m'n oma op bezoek te gaan. Of om de drie afgezegde bruiloften door te laten gaan. Of noem het maar op.
:lol:

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo jun 03, 2020 8:50 am

Hieronimus schreef:
wo jun 03, 2020 8:13 am
paradigm shift schreef:
Maar als de boodschap ondersneeuwt, en iedereen het alleen maar heeft over het virus en of Halsema wel of niet gefaald heeft, en niet over racisme, schiet het zijn doel helaas wel voorbij.
Dit dus. Heel sneu. Ook bij de NOS twee zinnen gewijd aan het doel van de protesten, evenveel als aan het speldje van Halsema, met daarop het jaar waarin de slavernij afgeschaft werd, wat (let op! alsjeblieft niet hierover in discussie gaan!) als 'niet neutraal' werd aangewezen. Mijn hemel. Laten we het over de inhoud hebben.
Maar de nos (spreek uit als woord en niet als afkorting) is wel LiNkSe MSM (die term, brr) hoor. De publieke domheid is compleet. Doe het licht maar uit.
Last.fm profiel
Facebook band

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » wo jun 03, 2020 8:51 am

dako schreef:
wo jun 03, 2020 8:16 am
Oneens.
Als je een heel land drie maanden binnen houdt en dan ineens vijfduizend man op een plein een of andere boodschap laat verkondigen, vind ik het niet meer dan logisch dat het over de samenkomst van die mensen gaat, en niet over de boodschap.

(Staat er los van dat ik het best eens ben met die boodschap)
De verhouding wat betreft discussie over inhoud/vorm is wat me niet aanstaat.
Front voor/der Matigheid
last.fm

dako

Bericht door dako » wo jun 03, 2020 8:56 am

Kan. Ik heb het niet gezien. Ik denk dat onder 'de mensen' op dit moment de vorm wat meer leeft dan de inhoud, dus ik weet ook niet op je dit de NOS kwalijk moet nemen.

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo jun 03, 2020 9:33 am

KoenM schreef:
wo jun 03, 2020 8:50 am
Maar de nos (spreek uit als woord en niet als afkorting) is wel LiNkSe MSM (die term, brr) hoor. De publieke domheid is compleet. Doe het licht maar uit.
Ja, alle opvattingen bij elkaar opgeteld is ‘de domheid’ vast en zeker compleet. Maar genoeg lui hebben maar een paar domme overtuigingen en niemand heeft continu alle domme overtuigingen.*

Je zegt wel vaker van dit soort dingen. Het lijkt erop dat je telkens focust op alle overtuigingen die dom zijn. De vraag is of dat heilzaam is.

Ik bedoel, een uitspraak als ‘de publieke domheid is compleet’ voelt voor mij alsof je wilt zeggen dat we omringt zijn door een oceaan van domheid. Dat jij daardoor geïrriteerd raakt en dat je iedereen die blijkt geeft van een domme overtuiging op één hoop gooit. Dan wordt het een enorm ding. Daar ligt dan een soort groepsdenken in besloten en dat vind ik onprettig. Het zijn nog steeds losse mensen met losse overtuigingen die ieder best van mening kunnen veranderen, na een paar goede gesprekken. “De publieke domheid is compleet” lijkt te zeggen dat er ook geen beginnen aan is om er verandering in te brengen.

Maar misschien interpreteer ik je woorden verkeerd.

* Geïnspireerd door Bob Dylans Talkin’ World War III Blues:
Half of the people can be part right all of the time
Some of the people can be all right part of the time
But all of the people can’t be all right all of the time
I think Abraham Lincoln said that
“I’ll let you be in my dreams if I can be in yours”
I said that

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo jun 03, 2020 10:04 am

Je hebt natuurlijk gelijk, maar ook ik ben niet gespeend van een emotionele waas in mijn ratio. :)
Last.fm profiel
Facebook band

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo jun 03, 2020 12:12 pm

De tering, nu is er een petitie gaande om Halsema af te zetten.

Is er een keer een politica die van zich af kan bijten, dan moet ze vlug worden afgevoerd natuurlijk. Het debat tussen Halsema en Baudet was een afgang voor die laatste, dus ik snap wel dat bepaalde mensen een hekel hebben aan Halsema. Haar voor dit voorval laten aftreden lijkt me kolderiek.

Plaats reactie