Meer computervragen

D&D, Warhammer, Fortnite, Warcraft, Minecraft, CraftCraft, of gewoon het klassieke ganzenbord
Plaats reactie
Tox

Re: Meer computervragen

Bericht door Tox » za sep 28, 2013 3:52 pm

Hieronimus schreef:Ik zou zeggen: HTPC-kastje, meuk erin, en vervolgens een 24 inch scherm aan zo'n ding.
Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Niet echt portable, maar neemt niet veel ruimte in en spaart je genoeg geld voor nog een laptop als je wel iets portables wilt. Maar dat ben ik en dit verandert waarschijnlijk niets aan jouw keus. ;)
Is ook een leuke optie inderdaad, maar dan zit je toch aan 1 plek vast in huis, en je kan het niet 'opruimen'. Ik heb ook lang zitten twijfelen over een desktop, zeker gezien de kracht, maar voor mij tellen de voordelen van de laptop toch te zwaar. Even op schoot pakken, op de keukentafel gamen, opruimen als hij niet gebruikt wordt. En een gaming laptop met deze specs heeft voldoende power om de games te spelen die ik wil spelen.

Ik ben overigens de Asus G750JH T4065H tegengekomen, een gaming laptop die bijna hetzelfde is als de setup die ik eerder postte. Het is momenteel even 50/50 welke het gaat worden.
De Asus heeft wel echt een design om je vingers bij af te likken, maar dat moet ik niet te zwaar mee laten tellen. :P

Afbeelding
NOT MY FUCKING TEMPO

Tox

Bericht door Tox » do okt 10, 2013 5:57 pm

Nou, een paar weken verder, en de plannen zijn weer compleet omgegooid. Hiero, je krijgt alsnog je zin. ;)

M'n vriendin vond het namelijk een goed idee om een grote leren stoel in huis te verplaatsen, waardoor er opeens een hoop plaats vrij kwam tegenover de cd-kast.
Daarbij vond ze het toch wel jammer dat ik een laptop ging aanschaffen, omdat ik dan altijd in de keuken zou zitten met dat ding.
Misschien was het toch wel fijner om een bureau neer te zetten met een gewone computer, zodat we in ieder geval in dezelfde kamer zouden zitten.

Dussss.... is het toch een desktop geworden! :P

Even bureautje gehaald bij de Ikea, een 24-inch scherm van Samsung besteld, en zodra we het loon van oktober binnen hebben gaat het volgende systeem dan (definitief) besteld worden:

Case: CM Storm Stryker
Moederbord: Asus Maximus VI Formula
Processor: Haswell Core i7-4770k
Koeling: Corsair H100i
Videokaart: Asus GTX 780 DCII OC 3GB
Intern geheugen: Corsair Vengeance Pro 2 x 8GB (1866mhz)
Voeding: Corsair TX850
Harddrive: Samsung SSD 840 EVO 500GB
Optische drive: LG Blu-Ray brander
Muis: Logitech Trackball M570 Wireless (heb al jaren eentje met draad)
Keyboard: Razer Deathstalker
Monitor: Samsung S24C750
OS: Windows 8 (aangezien 8.1 verbeteringen belooft waardoor ik het wel aandurf)

En dit allemaal tezamen (op het bureau na dan) voor exact hetzelfde budget als de laptop.

Fijn, zo'n vriendin. :)
NOT MY FUCKING TEMPO

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » do okt 10, 2013 7:00 pm

Bedankt voor het luisteren! :mrgreen: Mooi werk man.
Front voor/der Matigheid
last.fm

ketter

Bericht door ketter » za nov 16, 2013 10:54 am

Sinds twee dagen is mijn laptop al 3 keer plotseling vastgelopen/bevroren, terwijl dit voorheen nog nooit gebeurd is. Hij valt niet uit, maar het scherm en de besturing bevriezen, en de laatste miniseconde van de muziek die draait wordt gelooped (ofwel, monotone herrie). Het enige wat helpt is de powerbutton inhouden en opnieuw opstarten.

Wat kan hier door de oorzaak van zijn? Aangezien de laptop niet erg heet wordt, denk ik aan een falende harde schijf. Spy- en adware zijn uitgesloten, daar heb ik onlangs nog op gescand. Thoughts?

Mollusk

Bericht door Mollusk » za nov 16, 2013 11:36 am

Krijg je geen blauw scherm te zien? Is bij mijn laptop wel zo. Kan aan een hoop dingen liggen, meestal hardware. Hoe staat het met het geheugen?
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

ketter

Bericht door ketter » ma nov 18, 2013 7:42 am

Hm, nu je het zegt. Mijn oude laptop geeft af en toe een BSOD, en daar ligt het wél duidelijk aan de harde schijf. Deze niet, het scherm bevriest simpelweg.

Maar ik kan verder niks bedenken. De laptop lijkt zowel qua hard- als software verder piekfijn in orde...

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » ma jun 08, 2015 4:21 pm

Zijn er hier meer mensen die Windows 10 gereserveerd hebben? Ik wel, maar ben niet zo'n gigantische nerd om te weten of ik hier nu echt goed aan gedaan heb.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Laus
Contacteer:

Bericht door Laus » di jun 09, 2015 10:30 am

yep, gereserveerd. En idd ook geen idee. Ben behoorlijk happy met 8.1.

Dufniall
Contacteer:

Bericht door Dufniall » di jun 09, 2015 10:54 am

Sowieso ben je niet verplicht tot upgraden, ook al heb je hem gereserveerd. Maar het lijkt wel de moeite waard te worden. Ik heb een poosje met de preview versie mogen spelen, en dat ziet er toch wel gelikt uit. Goede performance, mooie animaties en de menu's zien er een stuk strakker uit. Maar het is vooral voor Microsoft zelf handig, zo krijg je in één klap een hoop apparaten op hetzelfde OS wat markttechnisch erg interessant is.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » di jun 09, 2015 3:30 pm

Weet je toevallig of je muziek kan afspelen (op de achtergrond) en tegelijk andere dingen kan doen? Op Windows 8 was dat (voor zover ik van familie kon zien) niet het geval.

Dufniall
Contacteer:

Bericht door Dufniall » di jun 09, 2015 4:22 pm

Hoe bedoel je? Dat je een muziekprogramma open hebt staan of bijvoorbeeld via Youtube? Maar het kan sowieso allebei, waarom niet? Je kunt in Windows gewoon 20 programma's tegelijk hebben draaien. Misschien trouwens dat jij dan werkt via die apps (het beruchte tegelscherm wat sowieso weer verdwijnt in Windows 10), die vermijd ik zelf eigenlijk altijd en ik werk gewoon via het oude vertrouwde bureaublad. Foobar aan, Last.fm scrobbler aan en gaan met die banaan.

Ernst-Jan

Bericht door Ernst-Jan » wo aug 26, 2015 10:22 am

Wie o wie. Onlangs Windows 10 geinstalleerd op mijn pc. Veel fijne dingen maar ook wel een beetje ergenis. Opeens word er op mijn pc een acount aangemaakt zonder dat ik daar om gevraagd ben(hoe draai ik dit terug??) maar nu wil ik een plaatje opslaan en krijg ik de melding dat ik hiervoor niet gemachtigd ben en contact moet opnemen met de beheerder. Ik ben echter ingelogd als de beheerder. Wie weet wat ik moet doen? ‪#‎dtv‬.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Dufniall
Contacteer:

Bericht door Dufniall » wo aug 26, 2015 8:44 pm

Wat voor een account is aangemaakt? Een koppeling met een Microsoft account of een extra account naast je eigen? In het eerste geval: Start > Instellingen > Accounts > Uw Account > In plaats daarvan aanmelden met een lokaal account. En dan maakt hij die koppeling weer ongedaan.

Ernst-Jan

Bericht door Ernst-Jan » do aug 27, 2015 5:46 pm

Mooi, bedankt. En enig idee van dat andere?

Dufniall
Contacteer:

Bericht door Dufniall » vr aug 28, 2015 10:02 am

Ehm, niet zo 1-2-3. Enige wat ik kan bedenken is (als jij ook administrator bent) via Configuratiescherm > Gebruikersaccounts die extra account verwijderen.

Ernst-Jan

Bericht door Ernst-Jan » vr aug 28, 2015 2:19 pm

Ja, ik ben de beheerder en het rare is dat ik nu dus opeens zonder dat ik daar iets in gewijzigd heb toestemming voor moet vragen.

Dufniall
Contacteer:

Bericht door Dufniall » ma aug 31, 2015 8:44 am

Hmm, dus wat je bedoelt is dat je constant moet bevestigen dat je admin bent? Dan zou dit kunnen werken, anders durf ik het ook niet te zeggen: http://windows.microsoft.com/en-us/wind ... =windows-7

Edit: Of dit klinkt meer zoals je probleem, maar dat lijkt wat lastiger op te lossen: http://superuser.com/questions/578022/f ... gle-action

Ernst-Jan

Bericht door Ernst-Jan » ma aug 31, 2015 8:49 am

Op het moment dat ik een afbeelding van internet wil opslaan bij mijn bestanden krijg ik de mededeling dat ik daar niet gemachtigd ben en me bij de beheerder moet melden. Echter is er maar een account en dan lijkt me dat ik ook automatisch de beheerder ben toch?

Dufniall
Contacteer:

Bericht door Dufniall » ma aug 31, 2015 9:02 am

Ja dat klinkt wel logisch. Wanneer je op Start > Je gebruikersnaam klikt (bovenaan in dat nieuwe startmenu), staat er dan nog een andere account bij of echt alleen die van jou? En als je in een andere map probeert op te slaan, werkt dat?

Ernst-Jan

Bericht door Ernst-Jan » ma aug 31, 2015 9:54 am

Ben eens op onderzoek gegaan aan de hand van de laatste link en via via via ben ik ergens terechtgekomen en probleem (is op het moment) opgelost. Tnx voor het meedenken.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » zo mei 15, 2016 10:47 am

Iemand nog een tip voor een goed, gratis beveiligingssysteem? Ik word echt zo verschrikkelijk moe van AVG dat om de haverklap pop-ups stuurt.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » zo mei 15, 2016 11:31 am

Windows Defender, bla. Beveiliging boeit niet, goede pop-up en adblockers voor je browser is belangrijker. Nu en dan even Spybot runnen.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Tox

Bericht door Tox » zo mei 15, 2016 4:51 pm

Liever Malwarebytes dan Spybot, met z'n opdringerige re-installer die zich zomaar ergens nestelt (en die je als leek waarschijnlijk nooit zult vinden).
NOT MY FUCKING TEMPO

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo mei 15, 2016 5:19 pm

Ik gebruik al jaren McAfee. Kost dus wel geld en ook niet heel goedkoop, maar problemen heb ik nooit.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

cataclysm child

Bericht door cataclysm child » di mei 17, 2016 1:00 am

Bullguard hier. Ook betalend, maar helemaal geen klachten van, integendeel. Heel veel extra services naast standaard virusscanner en een enorm goede en snelle support-afdeling.
Faustian Spirit of the Earth

Kees

Bericht door Kees » ma jun 06, 2016 2:04 pm

Hoe kan het dat ik in mijn facebookaccount gevraagd wordt of ik collega's en een hele hoop mensen van vroeger ken, terwijl ik een incognito-naam en emailadres voor het account gebruik en deze collega's en anderen geen vrienden zijn van het handjevol mensen dat ik in mijn facebook heb.

Met het incognito-emailadres heb ik nog nooit een email verzonden.

Dit is eng.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma jun 06, 2016 3:29 pm

Dat is Facebook.

Heb je een Facebook-app op je smartphone? Facebook krijgt toegang tot al je contacten, foto's, locaties, etc. Deze app blijft ook op de achtergrond aan staan, zelfs als je hem afsluit; aangetoond is dat dit 20% van je batterijverbruik kost. Er zijn geruchten dat hij dan (nog steeds!) mee luistert naar wat er gezegd wordt, bijv. om advertenties op jou te richten. Verder onthoudt de site van Facebook vanaf welke pagina je hem bezoekt (hij heeft deels beschikking over je internetgeschiedenis).
Front voor/der Matigheid
last.fm

Kees

Bericht door Kees » ma jun 06, 2016 5:37 pm

Nee, dat gelukkig niet. Ik had echter zes jaar geleden wel een facebookaccount. Het lijkt alsof er nu uit die gegevens (terwijl ik hem verwijderd had) en het emailadres waaraan dat account destijds verbonden was geput werd (dat emailadres gebruik ik nog steeds).

Kees

Bericht door Kees » ma jun 06, 2016 5:39 pm

Hmm, het kan wellicht komen doordat ik op mijn pc, nog ingelogd op facebook, mijn LinkedIn-pagina bezocht heb...
Laatst gewijzigd door Kees op ma jun 06, 2016 11:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma jun 06, 2016 9:20 pm

Bijvoorbeeld. Zo gaat dat tegenwoordig. :|
Front voor/der Matigheid
last.fm

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » zo nov 01, 2020 3:27 pm

4 jaar... dan word ' t wel eens tijd voor een computervraagje. ;)
Iemand hier bekend met Blender? En met de huidige generatie videokaarten? Ik ben al zo lang uit de hardware-wereld dat ik dit soort dingen gewoon echt niet meer weet.

Blender heb ik gebruikt om een lyricvideo in elkaar te zetten voor een nummer van KFFR. Daarbij heb ik ook ons logo in de fik gestoken. Lache! Maar vooral dat laatste gaat niet zo vlot op m'n Macbookje (2015 ding met Intel graphics die niet ondersteund wordt door Blender). Nu lijkt me dat zulks een stuk vlotter gaat als je een ondersteunde GPU hebt. Hoeft geen superding te zijn, ik ga niet gamen en ga geen hele werelden in 3D bouwen, maar gewoon dat soort grappen als een fikkie stoken op het scherm zijn wel leuk in zo'n video.

Ik heb ook nog een oude pc staan, P4 3Ghz. Ook daarop werkt Blender niet eens zo heel beroerd... maar de videokaart die erin zit (en de losse die ik nog heb liggen) zijn dusdanig oud dan nvidia en amd ze niet meer ondersteunen op de huidige generatie Linux kernels (er zit een AMD Radeon HD 3650 in en ik heb nog een losse een nvidia 7300 iets, beide zo'n 13-14 jaar oud).

Moederbord is een Asus P5QL-SE met een PCI-e 2.0 slot. Dus een kaart als deze zou daar prima in moeten gaan:
https://tweakers.net/pricewatch/491163/ ... b-silentfx

Nu komt het Blender-deel: weet iemand of zo'n goedkoop kaartje een beetje geschikt is voor mijn doel? Dus kleine effecten in Blender renderen?
Het zou lekker zijn als ik in de viewport gewoon real-time een fikkie kan afspelen en daar tekst overheen kan leggen, dan hoef ik het fikkie en de tekst niet afzonderlijk te renderen om ze vervolgens in een videobewerkingsprogramma over elkaar te schuiven. :P

Ik lees dat PCI-e 3.0 backwards compatible zou moeten zijn met PCI-e 2.0, dus een kaartje als deze zou dan ook moeten gaan:
https://tweakers.net/pricewatch/774527/ ... ificaties/

Iemand hier ideeën over? Gooi ik geld weg als ik een van deze kaartjes koop voor het doel dat ik voor ogen heb?
Ik begrijp uiteraaaaard dat ik nog veel beter 16x zoveel uit kan geven aan een andere pc, maar dat heb ik er momenteel even niet voor over. ;)
KFFR, old-school metal!

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » ma nov 02, 2020 8:58 am

Nou, dan beantwoord ik toch gewoon m'n eigen vraag? :lol:
Na wat zoeken blijkt dat Blender bij gebruik van de Eevee render engine wel degelijk de GPU van m'n Macbook gebruikt, middels OpenGL. De Cycles-engine kan dit niet omdat die enkel OpenCL lult en daarmee de Intel Iris 6100 niet kan aansturen. Komt erop neer dat ik, als ik meer snelheid wil iets moet hebben dat sneller is dan die Intel Iris 6100 en dat ik, als ik een GeForce GT 710 koop erop áchteruit ga. De GT 1030 is wel sneller.

Ook vond ik de site blenchmark.com waarop de Blender rendersnelheid van verschillende kaarten vergeleken wordt. Helaas staat de Intel daar niet tussen maar het verschil tussen de GT 710 en 1030 is behoorlijk.
KFFR, old-school metal!

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma nov 02, 2020 9:10 am

Goede posts. :)

Ik vraag me af of de CPU geen bottleneck gaat vormen, maar ik weet niet in hoeverre Blender renderzaken puur naar de GPU kan offloaden.

Wat betreft vergelijken, een andere synthetische test ter vergelijking: https://www.videocardbenchmark.net/comp ... 2910vs3757.
Front voor/der Matigheid
last.fm

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » ma nov 02, 2020 9:54 am

Dank! Ja, dat zou goed kunnen. Het is een gok om zomaar een zwaardere videokaart te kopen en dan maar te hopen dat 't daar vlotter mee gaat. Ik verwacht het overigens wel (plaatjes renderen is immers niet hetzelfde als gamen). Maar ook daarom kijk ik toch wel naar kaarten <100 euro want 't zou zonde zijn als ik heel veel geld uitgeef aan iets wat niet blijkt te werken. Dan kan ik beter wel doorsparen en die dikke pc kopen...

Daarbij weet ik natuurlijk ook nog niet hoe vaak ik dit nog ga doen. Zo'n lyricvideo in elkaar knutselen vond ik best leuk, maar ik ben echt nog aan het leren omgaan met Blender dus dat duurt sowieso vrij lang (meer een maand zoet geweest met de vorige). En gamen ga ik niet doen, dus wat zonde om er heel veel centen in te steken.
KFFR, old-school metal!

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » ma nov 02, 2020 10:57 am

Het enige wat ik wellicht kan toevoegen is dat als je voor dingen als renderen gaat het dan waard is om te kijken naar een GPU die goed is in multithreading. Bij gamen heb je daar iets minder aan, maar bij renderen kan het een voordeel zijn. Maar ik heb geen verstand van computers. Ik kijk alleen af en toe naar Linus Tech Tips op youtube.
Heerlijk Helder Heidewolf

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » ma nov 02, 2020 11:25 am

Haha, nou dan ben je op dat gebied meer bij dan ik. :lol:
Dank!
KFFR, old-school metal!

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » di nov 03, 2020 4:20 pm

Shit... vanmiddag een gebruikte Asus GTX670 kaart gekocht. Ingebouwd, beeld. Tot zover prima.
Nvidia drivers geïnstalleerd. Panic.

Zou 'ie meer prik nodig hebben? Even googlen op het model videokaart...
Vereist een voeding van minimaal 520 watt.
Ik ga maar eens een zwaardere voeding bestellen. :')
KFFR, old-school metal!

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » di nov 03, 2020 4:25 pm

Dat is natuurlijk alleen onder load, niet als je je pc boot. Of wanneer ging het mis? TDP is slechts 170 Watt, aanbevolen PSU 450, aldus hier: https://www.techpowerup.com/gpu-specs/g ... x-670.c362.
Front voor/der Matigheid
last.fm

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » di nov 03, 2020 4:32 pm

Zit wat in, maar met de nouveau drivers niets aan de hand, met de nvidia drivers een panic (Linux). Met de nouveau drivers crashte Blender tijdens het starten.
Volgens Coolblue (het is exact zo'n kaart: https://www.coolblue.nl/product/228714/ ... -2gd5.html) heeft deze minstens 520W nodig. Er zit een 400W Aopen voeding in deze kast.

Maar misschien nog even wat anders proberen voordat ik een nieuwe voeding bestel inderdaad.
KFFR, old-school metal!

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » di nov 03, 2020 4:36 pm

Juist, ik dacht dat Ati/AMD meer moeite hadden met stabiele Linux-drivers. Dan weet ik het verder ook niet zeker, vrees ik. Succes!
Front voor/der Matigheid
last.fm

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » di nov 03, 2020 5:07 pm

Ah ja, even gesproken met een kennis die nog wel wat met hardware doet. Die zegt: als de voeding te licht is krijg je spontane reboots, geen panics. Sjiet, ja, da's waar ook! Is voor mij al zo lang geleden dit...
Dus gewoon een driverissue. Op Fedora panic, op Mandriva niet... maar ik krijg daar geen OpenCL toevoeging geïnstalleerd. Zucht. Je zou bijna Windows gaan installeren.

Hoe dan ook, met de Eevee render engine m'n fikkie kunnen renderen en dat lijkt al even vlotter te gaan dan op de Macbook. Dus winst! :lol:
KFFR, old-school metal!

Krimhild

Bericht door Krimhild » ma nov 09, 2020 2:37 pm

Ik kan de zoekfunctie op m'n Surface niet meer gebruiken, al een poosje. En nu kan ik ineens ook niet meer scrollen?! Echt supermaf.

Ik hoop niet dat het iets akeligs is.
The Devil’s Blood twice a day, keeps the dourness at bay **** And don't think I don't know what you're doing, you stupid twat!
Hoe gaan we leven? #FrontDerMatigheid
Psychotron schreef:Zonder wrijving geen glans! (Zonder komma's, geen cadans!)

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma nov 16, 2020 9:12 am

Have you tried turning it off and on again? Inmiddels al verholpen?
Front voor/der Matigheid
last.fm

Krimhild

Bericht door Krimhild » ma nov 16, 2020 10:14 am

Nee joh, heb het al 3 maanden. Super maf.

Edit: scrollen was maar 1 minuut een probleem trouwens, daarna opgelost. De zoekfunctie dus al veel langer een probleem.
The Devil’s Blood twice a day, keeps the dourness at bay **** And don't think I don't know what you're doing, you stupid twat!

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma nov 16, 2020 10:39 am

Front voor/der Matigheid
last.fm

Krimhild

Bericht door Krimhild » ma nov 16, 2020 11:59 am

Nee, had ik al eens gevonden en nagelopen.

Dat hele proces “cortana” kan ik niet eens vinden.

Krimhild

Bericht door Krimhild » do dec 17, 2020 6:10 pm

Mijn computer klinkt als een bij.

Moet ik me zorgen maken?

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » do dec 17, 2020 6:18 pm

Beetje vuil in een ventilator waarschijnlijk. Schoonmaken met perslucht of een borsteltje.
KFFR, old-school metal!

Krimhild

Bericht door Krimhild » do dec 17, 2020 6:29 pm

Hij is alweer stil, raar.

Plaats reactie