Welk boek Lees je nu? [Boekenwurm topic 4]

Star Wars, The Simpsons, Harry Potter, Bambi, Game Of Thrones, etc...
Plaats reactie

innuendo
Lult over cdtjes

Re: Welk boek Lees je nu? [Boekenwurm topic 4]

Bericht door innuendo » do jun 24, 2021 9:54 pm

Gaaf zeg! Istanbul is een van de meest magische steden die ik ooit bezocht heb.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Persistence

Bericht door Persistence » do jun 24, 2021 10:36 pm

innuendo schreef:
do jun 24, 2021 9:54 pm
Gaaf zeg! Istanbul is een van de meest magische steden die ik ooit bezocht heb.
Thanks en helemaal mee eens:). Zoveel bezienswaardigheden overal, je raakt niet uitgekeken.

Krimhild

Bericht door Krimhild » vr jun 25, 2021 7:08 am

Mooi, zo’n oud fotoboek. Hoe oud is het?

Over Turkije gesproken, Erdogan legt een kanaal aan tussen de zwarte en middellandse zee, las ik net. Iets met dat het een dwaas plan is, maar hij doet het toch.
The void within the storm
* Team Bloes = Onzijdig *

Persistence

Bericht door Persistence » vr jun 25, 2021 8:55 am

Krimhild schreef:
vr jun 25, 2021 7:08 am
Mooi, zo’n oud fotoboek. Hoe oud is het?
120 jaar! <3

Heyoka

Bericht door Heyoka » vr jun 25, 2021 9:05 am

Oh wow! Herken je de plekken die zijn gefotografeerd?
Fuck you all!
Afbeelding

Persistence

Bericht door Persistence » vr jun 25, 2021 9:48 am

Heyoka schreef:
vr jun 25, 2021 9:05 am
Oh wow! Herken je de plekken die zijn gefotografeerd?
Jawel, al is er een hoop veranderd in de afgelopen 50-60 jaren.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » ma jun 28, 2021 12:10 pm

Erich von Däniken - Waren de goden kosmonauten

Ik ben erin begonnen om eens goed te kunnen lachen en wellicht ook wel een beetje om geïnspireerd te raken, maar verdomme zeg, wat een kutwappie is het.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » ma jun 28, 2021 1:44 pm

Nou, verklaar jij al die onverklaarbare dingen eens dan!
Front voor/der Matigheid
last.fm

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » ma jun 28, 2021 7:51 pm

Bill Gates natuurlijk! Verdomme

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma jun 28, 2021 8:13 pm

Hieronimus schreef:
ma jun 28, 2021 1:44 pm
Nou, verklaar jij al die onverklaarbare dingen eens dan!
Afbeelding
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » di jul 13, 2021 7:52 pm

Nou, het is echt een kutboek. Ik heb het inmiddels, samen met twee andere boeken van hem, in de kliko gegooid. Inmiddels bedolven onder flink riekende poepluiers.

Inmiddels bijna klaar met De Kinderen van Hurin, door J.R.R. Tolkien (en zijn zoon). Erg oubollige schrijfstijl, maar ik houd er ontzettend van. Sowieso voelt de terugkeer naar Middle-Earth aan als een warm bad. Ik ben erg benieuwd hoe Beren en Luthien en De Val van Gondolin zijn, maar die bewaar ik voor een andere keer.

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jul 13, 2021 10:37 pm

innuendo schreef:
ma jun 28, 2021 12:10 pm

Ik ben erin begonnen om eens goed te kunnen lachen en wellicht ook wel een beetje om geïnspireerd te raken, maar verdomme zeg, wat een kutwappie is het.
Ik ken dit boek niet, wat best gek is aangezien het 68 miljoen keer verkocht is, al heb ik de titel ooit wel voorbij horen waaien. Dus ik besloot aan de hand van bol.com-recensies te kijken waar het boek over gaat.

Blijkt dat je het helemaal fout doet, Ruud. Je moet het boek namelijk met een korreltje zout nemen, staat er. En je moet er open voor staan. Maar! Dan zal het wel bijdragen aan de doorbreking van je bewustzijnsvernauwing. Dat wil je toch?

Recensie: “Von Daniken gaf overigens later toe dat hij bepaald bewijsmateriaal vervalst had. Toch blijft de kern van von daniken's verhaal een hele interessante. We moeten inderdaad maar eens onder ogen zien dat er meer op deze aarde gebeurt dan dat wij weten.”

Recensie2: “ Een prachtig boek, mooi geschreven en er zit waarheid in het verhaal.
Dit is mijn 2de boek, ik had het een keer uitgeleend, maar nooit meer terug gehad.”

Recensie3: “ Ik vond het geen goed boek,... Naarmate ik verder las vond ik het vooral drammerig geleuter van een man die de hele wereld erbij haalt om maar een punt te maken. Tegen het narcistische aan wat mij betreft en dan ook nog eens in een oubollige schrijfstijl. ... één ding is zeker voor mij: de goden waren wel degelijk cosmonauten!“

Recensie4: de recentie op de boeken van von Däniken zijn altijd van een absurd niveau.Blijkbaar een erg gelovige oude man die hier niet aan wil.

LAAT MAAR

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » di jul 13, 2021 11:18 pm

Deze podcast heeft een leuke serie aan afleveringen waarin hij voorbij komt:
https://ourfakehistory.com/index.php/se ... ds-part-i/

Er is ook een serie over Atlantis waarin hij veel voorbijkomt.
Heerlijk Helder Heidewolf

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » di jul 13, 2021 11:31 pm

Krimhild schreef:
di jul 13, 2021 10:37 pm
innuendo schreef:
ma jun 28, 2021 12:10 pm

Ik ken dit boek niet, wat best gek is aangezien het 68 miljoen keer verkocht is, al heb ik de titel ooit wel voorbij horen waaien. Dus ik besloot aan de hand van bol.com-recensies te kijken waar het boek over gaat.

Blijkt dat je het helemaal fout doet, Ruud. Je moet het boek namelijk met een korreltje zout nemen, staat er. En je moet er open voor staan. Maar! Dan zal het wel bijdragen aan de doorbreking van je bewustzijnsvernauwing. Dat wil je toch?

Recensie: “Von Daniken gaf overigens later toe dat hij bepaald bewijsmateriaal vervalst had. Toch blijft de kern van von daniken's verhaal een hele interessante. We moeten inderdaad maar eens onder ogen zien dat er meer op deze aarde gebeurt dan dat wij weten.”

Recensie2: “ Een prachtig boek, mooi geschreven en er zit waarheid in het verhaal.
Dit is mijn 2de boek, ik had het een keer uitgeleend, maar nooit meer terug gehad.”

Recensie3: “ Ik vond het geen goed boek,... Naarmate ik verder las vond ik het vooral drammerig geleuter van een man die de hele wereld erbij haalt om maar een punt te maken. Tegen het narcistische aan wat mij betreft en dan ook nog eens in een oubollige schrijfstijl. ... één ding is zeker voor mij: de goden waren wel degelijk cosmonauten!“

Recensie4: de recentie op de boeken van von Däniken zijn altijd van een absurd niveau.Blijkbaar een erg gelovige oude man die hier niet aan wil.

LAAT MAAR

Ik heb er echt niets op tegen om een visie van iemand te lezen waar ik het op voorhand niet mee eens ben. Ik laat me graag overtuigen of in elk geval inzicht verschaffen van iemand die anders denkt.

Echter, von Däniken schoffeert gewoon historici en probeert overal bewijs te zien om zijn waanbeelden te ondersteunen. Zijn boeken staan er vol mee en haalt ze vooral uit religieuze boeken. En alles is waar zolang het maar in zijn straatje past. Ook schoffeert hij oude volkeren. Hij schetst continu het beeld van 'onbeschaafde' volkeren die niets konden behalve dieren eten en wonen in grotten en 'plots' uitgroeien tot grote beschavingen (want aliens), terwijl het gewoon totale quatsch is. Sowieso kan ik er slecht tegen als iemand onze verre voorouders afdoen als beesten. Het waren namelijk stuk voor stuk experts in het overleven in de woeste natuur en in staat tot het maken van prachtige voorwerpen.

Op de kaft van zijn eerste boek werd een stele van de Maya's afgedrukt. Het lijkt op iemand op een soort raket. Wat er niet bij verteld wordt, is dat deze afbeelding van origine (en von Däniken weet dit) een kwartslag gedraaid is en iemand op een altaar afbeeldt. Het is niet meer dan nepnieuws. Dat is ook de reden waarom ik de boeken wegggegooid heb. In deze tijd waarin zoveel mensen overtuigd worden door zoveel nepnieuws en de gevolgen daarvan ruim tastbaar zijn, wil ik daar niet aan bijdragen.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo jul 14, 2021 7:03 am

Goed verhaal. Ja, dat klinkt ernstig erg.

Even tussendoor: Je had wel door dat ik een grapje maakte toen ik zei dat je er voor open moet staan, he?

Je kunt hen namelijk precies hetzelfde verwijten, dat ze open moeten staan voor wetenschap. Want dat is wel een terugkerend thema in de recensies, dat de wetenschap zo stug en bekrompen is. Dat valt hartstikke mee, maar dat zie je pas als je openstaat voor die invalshoek.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » wo jul 14, 2021 8:33 am

Oh, dat haalde ik wel uit je bericht hoor, maar ik heb me tijdens het lezen vaak boos gemaakt en verbaasd geweest om wat hij allemaal voor nonsens opgeschreven heeft. Deze heb ik nog even van boekmeter.nl gevist:

Erich von Däniken ben ik in het verleden net misgelopen. Ik heb in dat verleden veel gereisd en ben een aantal malen in Australië geweest. Tijdens één van die reizen kwam ik in een nationaal park van Australië in contact met een aantal opmerkelijk goedgehumeurde Aboriginals en park rangers.

De rotstekeningen, die Aboriginals hebben achtergelaten, zijn soms (tien)duizenden jaren oud en soms weet niemand hun betekenis meer. Van sommige andere rotstekeningen is de betekenis welbekend en worden dergelijke tekeningen ook nu nog door de huidige Aboriginals gemaakt.

Emoes, de Australische loopvogels, zijn geduchte tegenstanders. Als ze je niet kennen, kan je ze maar beter ontwijken. Eén van hun zwakke momenten is, als ze met hun kop naar beneden gebogen uit een poel water drinken. Als je ze laat schrikken proberen ze je, met één van hun drietenige poten omhoog, van je af te trappen. Van dat 'aftrapmoment' met de poot omhoog bestaan oude en moderne rotstekeningen. Sommige Aboriginals hebben er zelfs dansen op gebaseerd, emoes nemen in hun (dreamtime)verhalen een bijzondere plaats in.

Toen kwam Von Däniken.

Die zag in een rotstekening een drievingerig (...) wezen dat met zijn arm (...) omhoog een groet (...) aan de mensheid bracht. De menselijke niet-aliens op deze planeet hebben vijf vingers, dus ... ... ...

Wat ik in die tijd heb meegekregen van Aboriginals en rangers is dat Von Däniken een absolute charmeur is en een charismatisch verteller. Zij hebben diep geboeid naar zijn (andere) verhalen en interpretaties zitten luisteren, maar waren het totaal met hem oneens. Dat konden ze pas achteraf goed en wel onder woorden brengen.

Dit verhaal lijkt eerst op 'slechts' een anekdote, maar voor wie zich verder in kritieken verdiept blijkt het toch redelijk typerend te zijn voor de werkwijze van Von Däniken.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » wo jul 14, 2021 1:37 pm

De kinderen van Hurin.. prachtig boek!

Nu:
Imre Kertész - Fateless

Deze Engelse versie plukt ik twee maanden geleden uit zo’n boekenbrievenbus. Kertész overleefde als tiener de holocaust en won in 2002 de nobelprijs voor de literatuur.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » do jul 29, 2021 5:56 pm

Net uit: Bill Bryson - The Body: a Guide for Occupants

Bryson heeft al zeer vermakelijke reisboeken op zijn naam staan, een toegankelijke inleiding in de wetenschap (A short History to nearly Everything) een even leerzame als vermakelijke geschiedenis van het alledaagse huiselijke leven (At home). Hier waagt hij zich aan het menselijk lichaam. Per hoofdstuk wordt een lichaamsdeel of orgaan behandeld en krijg je in zijn typerende stijl een stortvloed aan interessante weetjes en feiten over je heengestort.

Nu bezig in Pachinko van Min Jin Lee. Groots opgezette, panoramische familieroman die vier generaties en 100 jaar omvat, over het lot van Koreaanse inmigranten in Japan ten tijde van de Japanse bezetting. Op de achtergrond spelen zich de Tweede Wereldoorlog en Korea-oorlog af, maar de nadruk ligt altijd op de persoonlijke gevolgen van de grote, politieke verschuivingen. Het doet ergens wel denken aan een huwelijk tussen Charles Dickens en David Mitchell. Meeslepend boek, tot nu toe.
Born to be mild

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » do jul 29, 2021 7:39 pm

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.

Van de week hierin begonnen, heel leuk en lief geschreven.
לֹא אעבוד

Plaats reactie