Marillion

Voor alle andere bands
Gebruikersavatar
Rubicon
Berichten: 1477
Lid geworden op: do okt 01, 2009 10:21 am

Re: Marillion

Bericht door Rubicon » vr nov 30, 2012 2:43 pm

Fugazi en Script for a Jester's Tear draai ik nog zeer regelmatig en gaan bij mij nooit vervelen. Fantastische muziek. Liefst hard over de speakers; This world is totally fugazi! Geniaal!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » vr nov 30, 2012 2:56 pm

thomaster87 schreef:Afraid of Sunlight is een geweldig nummer, een van hun beste! Overigens staat er op dat album met Out of this World nog een geweldige kraker.

Het verhaal achter het nummer Afraid of Sunlight is wel leuk trouwens. Hogarth zat wat te pielen achter een pianootje en nam dat op. Lucy (van het managementteam) luisterde die opnames terug en knipte en plakte wat aan mekaar. De band vond dat zo gaaf dat ze het tot een nummer hebben gemaakt. Ik vind hem echt geweldig. Mijn fanzijn begon ongeveer bij dat nummer en album (was mijn eerste Marillion studio-album).

This Strange Engine vind ik een van de allerminste Marillion platen. Maar het titelnummer is echt geweldig mooi. Die solo ja! En Estonia vind ik ook schitterend.
Hoe vind jij platen als Radiation, Marillion.com, Anoraknophobia en Somewhere Else eigenlijk? Als je me bij de laatste drie ook kunt uitleggen hoe ze klinken ben ik al helemaal blij :)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door thomaster87 » vr nov 30, 2012 4:24 pm

Ik vind die platen alle vier niet horen bij het beste dat Marillion heeft voorgebracht, maar op elk van die albums staan toch wel weer een aantal nummers die aanschaf de moeite waard maken.

Persoonlijk vind ik Anoraknophobia de beste van de 4.

Radiat10n is vrij rauw maar zeker erg experimenteel, ik denk misschien wel de meeste experimentele plaat van Marillion sinds Brave en tot aan Marbles. Rothery heeft hier inderdaad een wat andere gitaarsound en de productie is behoorlijk direct voor Marillion-begrippen. Het is vooral Mark Kelly zijn toetsenwerk dat deze plaat de moeite waard maakt. Er staan een paar draken van nummers op (de intro, The Answering Machine, Now She'll Never Know, Born to Run) die ik altijd skip. De rest van de nummers is echter best de moeite waard.
Dat blijkt al gelijk uit Under The Sun, het eerste echte nummer na de compleet overbodige en zelfs licht irritante intro. De broeierige synthlijn onder het refrein van dit nummer doet me een beetje aan het album Afraid of Sunlight denken en is een van de gavere dingen op het album. Three Minute Boy is een soort van Marillion-pianoballad die tot uitbarsting komt in het tweede deel van het nummer en is voor mij het hoogtepunt van de plaat. These Chains is een lekker pakkend popnummer maar niet bijzonder. Cathedral Wall is het meest bizarre nummer, wederom dankzij de bijdrage van toetsenist Mark Kelly, die op deze plaat duidelijk beter in vorm is dan Rothery en Trewavas. Afsluiter A Few Words for the Dead is zo'n typisch nummer dat in 10 minuten opbouwt en uiteindelijk dat losbarst in een stuk dat gewoon weet te raken. Samenvattend vind ik radiat10n misschien wel de minst emotionele plaat van Marillion, maar een aantal leuke muzikale ideeën houdt de plaat zeker overeind. De verhouding tussen het aantal goede en slechte nummers is nog net positief met 5 tegen 4.

Rest van die 4 volgt later wel, ik moet nu eten koken :) :P
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » zo dec 09, 2012 1:23 am

Ik begrijp aan de hand van vele recensies dat Radiation, This Strange Engine en Marillion.com ook verreweg de minste albums zijn. Die laatste ben ik nog steeds niet aan toegekomen, maar aangezien Radiation en This Strange Engine me prima bevielen, geloof ik dat het wel mee zal vallen uiteindelijk. Anoraknophia ben ik erg benieuwd naar, klopt het dat dit album wat steviger is?

Marbles (2cd versie natuurlijk) en Sounds That Can't Be Made nog even vergeleken. Marbles komt absoluut als winnaar naar buiten, maar Sounds That Can't Be Made vind ik toch ook een weergaloze plaat die er niet veel voor onder doet.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » ma dec 10, 2012 10:37 am

Als verlaat Sinterklaascadeau gisteren de dubbeldvd Somewhere In London gekregen, wat een prachtige show! Hernieuwde liefde voor Estonia gevonden meteen:

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » do dec 20, 2012 10:02 am

Marillion.com is op Interior Lulu na so far toch wel de minst interessante plaat die ik van ze heb gehoord. Alsnog goed aan te horen, maar er blijft buiten het enige echte prognummer wat ik zojuist noemde na, niet heel erg veel hangen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door thomaster87 » do dec 20, 2012 8:46 pm

House!!! Maar goed, ik moest nog verder typen hier herinner ik mij :P
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » vr dec 21, 2012 2:48 pm

Somewhere Else, Anoraknophobia en Marbles On The Road (dvd) net geleverd! Nu alleen morgen nog even Holidays In Eden halen en alle studio albums zijn in mijn bezit :)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » za dec 29, 2012 11:31 am

Anoraknophobia is erg gaaf! Somewhere Else heb ik eigenlijk nog niets van onthouden, dus ik denk dat die samen met Marillion.com toch wel tot mijn minst favoriete Marillion albums zal gaan horen. Grappig dat laatstgenoemde toch wel een van hun gaafste nummers bevat, helemaal in deze live-uitvoering:

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » do okt 30, 2014 8:50 pm

Heb je de nieuwe Pendragon ook al gehoord dan, Lennert?

Ontopic: Draai de laatste tijd ook weer wat vaker Marillion. Val vooral terug op Script From A Jester's Tear en Misplaced Childhood, maar dat zijn dan ook de enige twee platen die ik heb. Heb me voorgenomen me weer eens wat meer te verdiepen in Marillion. Ik ben altijd al een liefhebber geweest van Hogarth als zanger, maar voor de muziek moest ik altijd in de stemming zijn (met uitzondering van Marbles en Seasons End, met name omdat de laatste muzikaal sterk voortborduurt op de symfo die ze ten tijde van Fish maakten). Door groepen als Airbag en NoSound ben ik die dromerigere sound ook wat meer gaan waarderen. Een sound waar Marillion zich na Holidays In Eden ook op gestort heeft (al is het elke plaat wel weer anders). Soms kabbelt het wellicht iets te veel voort, maar al met al ben ik het de afgelopen paar jaren meer gaan waarderen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » za nov 01, 2014 2:46 pm

Je mist met Brave en Afraid Of Sunlight anders alsnog de beste albums :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » za nov 01, 2014 3:09 pm

Inmiddels is Brave in mijn bezit en Afraid Of Sunlight is onderweg. Heb gisteren door bezoekjes aan een tweetal platenzaakjes alvast Brave, This Strange Engine, Marillion.com, Anoraknophobia, Somewhere Else en Sounds That Can't Be Made voor een schappelijk prijsje binnengehaald. Vandaag viel de dubbelcd-versie van Marbles ook op de mat. En van de week komen Fugazi, Clutching At Straws, B'sides Themselves, Season's End, Holidays In Eden, Afraid Of Sunlight, Radiation en de beide Happiness Is The Road cd's daar nog bij. Scheelt altijd dat de cd's van dit soort bands niet zo duur zijn. Heb van Marillion.com en Somewhere Else bovendien leuke limited editions opgepikt. Tot nu toe vind ik alles prima te doen. Van het poppiër werk tot de zweverige klanken naar de hardere of neoprogressieve symforock. Lekker.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » vr nov 07, 2014 9:15 pm

Die gitaarsolo in het titelnummer van This Strange Engine is trouwens een van de mooiste solo's die ik ooit gehoord heb. Schitterend nummer overigens.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » vr nov 14, 2014 1:27 pm

Ook meteen This Strange Engine weer even op de MP3-speler geprakt, blijft een heerlijk album. Ik was even vergeten hoe gaaf Accidental Man ook is, een lekkere rocker die wat tintjes van Holidays In Eden heeft qua poppyheid, maar dan wat rockeriger. This Strange Engine, Estonia en Man Of A Thousand Faces blijven ook fantastisch!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » za nov 22, 2014 9:28 am

En Jeroen, nog meer ontdekkingen? Ik heb Seasons End, Afraid Of Sunlight, This Strange Engine en Anoraknophobia maar even weer aangezet en blijf genieten. Ultieme wintermuziek!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » zo nov 23, 2014 2:13 pm

Zeker, Afraid Of Sunlight inmiddels ook goed gehoord. Die is ook tof! Leuke psychedelische touch in een paar nummers. Moet nu eigenlijk alleen nog deel 2 van Happiness Is The Road en Sounds That Can't Be Made goed beluisteren. Maar iets zegt me dat je met het gros van dit materiaal nooit uitgeluisterd raakt :)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » di nov 25, 2014 5:56 pm

Als ik de platen nu op volgorde zou moeten zetten, kom ik hierop uit (verandert regelmatig):

1. Brave (Dit kon wel eens van mijn favoriete cd's ooit gaan worden. Ik raak er niet op uitgeluisterd. Geen zwak moment te bekennen.)
2. Seasons End
3. This Strange Engine
4. Script For A Jester's Tear
5. Marbles
6. Anoraknophobia
7. Misplaced Childhood
8. Clutching At Straws
9. Afraid Of Sunlight
10. Marillion.com
11. Holidays In Eden
12. Sounds That Can't Be Made
13. Somewhere Else
14. Happiness Is The Road - Essence
15. Fugazi
16. Happiness Is The Road - The Hard Shoulder
17. Radiation

Bijna niet te doen. Ook Radiation vind ik namelijk een zeer aardige plaat. Maar goed, wie weet stijgt 't schijfje nog.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » di nov 25, 2014 7:30 pm

Oef, ik was een paar jaar geleden begonnen met zo'n lijst samen te stellen, maar ben toen geeindigd bij Anoraknophobia. Ik kwam toen zo uit:

1. Afraid Of Sunlight
2. Brave
3. Clutching At Straws
4. Seasons End
5. Fugazi
6. Script For A Jester's Tear
7. This Strrange Engine
8. Misplaced Childhood
9. Anoraknophobia
10. Holidays In Eden
11. Marillion.com
12. Radiation
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » di nov 25, 2014 7:35 pm

Overigens Jeroen, dan wil ik ook meteen favoriete nummers horen!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » wo nov 26, 2014 6:52 pm

This Strange Engine, Runaway, Chelsea Monday, White Russian, The Great Escape, Alone Again In The Lap Luxury, Ocean Cloud, Neverland, Man Of A Thousand Faces, Rich, Interior Lulu, When I Meet God, Gaza, This Train Is My Life, Berlin, Garden Party, Cover My Eyes, Seasons End, Easter..moet ik doorgaan? Om eerlijk te zijn ben ik nog geen echt slechte nummers tegengekomen. Op de een of andere manier doet de overgrote meerderheid wel wat met me.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » zo nov 30, 2014 12:12 pm

Je moet The Invisible Man er nog inzetten, vind ik persoonlijk hun meest intense nummer!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » ma aug 10, 2015 7:57 pm

Wat is Easter toch mooi...
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Marillion

Bericht door MetalDelight » wo sep 30, 2015 5:16 pm

Fantastische jeugdherinneringen aan het werk met Fish en Season's End.
De intrigerende hoezen en de herkenning op de radio als Kayleigh werd gedraaid en dan exact weten welke melodie daarop volgde (van de plaat) :-).
Ben iets minder gecharmeerd van het latere werk maar desondanks blijft Marillion voor mij een speciale band.

Kaartjes gescoord voor de Fish/Misplaced Childhood show in Groningen, zin in.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » wo sep 30, 2015 7:25 pm

Ik draai het latere werk over het algemeen wat vaker. Van het oudere werk draai ik Season's End en Clutching At Straws het vaakst, denk ik. Ik heb niet echt een voorkeur. Heb nu Marillion.com op staan. Vind ik ook een bijzonder sfeervolle plaat. Ondanks dat het wel wat weg heeft van Radiohead en Coldplay. Kan ik niet mee zitten. Marillion heeft Hogarth en die hebben Coldplay en Radiohead bepaald niet in huis.

Hoor ik trouwens goed dat er in Rich een muzikale knipoog naar Illegal Alien verwerkt is? (Genesis ja) Luister maar eens naar de opmaat die tot het eerste couplet leidt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » do aug 18, 2016 2:33 pm

Sounds That Can't Be Made is trouwens aardig aan het klimmen in mijn favorietenlijstje van Marillion. Heerlijke plaat. Ben heel benieuwd naar de nieuwe cd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
thomaster87
Berichten: 1867
Lid geworden op: wo jan 19, 2005 7:16 pm
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door thomaster87 » wo aug 24, 2016 7:58 am

Er staat al het een en ander online van de nieuwe, waaronder een heel nummer: https://www.youtube.com/watch?v=Xiwtl-ljUI0
Ik vind het best een gave track, ben ook erg benieuwd naar de rest. Nog steeds mijn favo band!
...en het geld hebben we lekker toch gehad!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » wo aug 31, 2016 8:15 pm

Hoorde t ja. Kijk er enorm naar uit. Wordt zo te horen gewoon weer geweldig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » vr sep 23, 2016 1:21 pm

Zo maar even de nieuwste halen, de eerste recensies zijn superlovend!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » zo sep 25, 2016 10:03 am

Ik heb er ongeveer één luisterbeurt opzitten en ik kan nu al zeggen dat ik de plaat ijzersterk vind. Prachtige sfeer, subliem spel, magische passages, (echt) progressieve songstructuren, geweldige zang van Hogarth en fantastische rollen voor zowel Kelly als Rothery. Hoewel veel hedendaagse pop- en rockbladen Marillion nog altijd graag als de progdinosaurus uit de jaren tachtig mogen omschrijven, vind ik deze band één van de weinige groepen die ook echt vooruitstrevende muziek maakt. Geen enkel album is echt hetzelfde en allemaal bevatten ze wel een zekere charme. Ik kan tegenwoordig uitstekend uit de voeten met zowel de uitgesponnen tracks als de popliedjes. F.E.A.R. biedt opnieuw het beste van beide werelden en grenst in elk geval aan perfectie. Wat betreft de niet altijd even onomstreden rol van zanger Steve Hogarth ben ik eigenlijk al lang om. Ik draai de albums uit de periode met hem veel vaker dan met Fish. Reden? Veelzijdigheid en gevoel. Aan Fish ga ik me na een tijdje toch ergeren. Begrijp me niet verkeerd, ik zal de albums met de boomlange Schot altijd koesteren als wereldplaten, maar Marillion is wat mij betreft alleen maar doorgegroeid met Hogarth aan het roer.

Voor ik het vergeet, vlak ook de kwaliteiten van de ritmesectie niet uit. Met name de functionele versiersels op basgitaar zijn een lust voor het oor tijdens de 'kalere' stukken.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » wo sep 28, 2016 8:11 pm

Ik was het album met een vriend aan het beluisteren die Marillion goed vind, maar niet heel gedetailleerd fan is. Het viel ons op dat Fish altijd bij de Marillion platen alles moet volgooien met poëtische teksten waarbij geen zin hetzelfde mag klinken, waar Hogarth ten minste de kracht van het weglaten en de kracht van herhaling beter begrijpt. F.E.A.R. is een meesterwerk geworden dat zichzelf steeds verder openbaart. Ik denk niet dat ik ooit zoveel emoties heb gevoeld in een Marillion track als 'Why Is Nothing Ever True?'

Bezig met de review nu, het gaat een positieve worden en dit album is absoluut een top 5 plaat voor het einde van het jaar.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » wo sep 28, 2016 9:40 pm

Mooi. De nieuwe cd is super. Het voelt voor mij als een mix van Brave, Marillion met het puntige van Anoraknophobia.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » vr sep 30, 2016 7:32 pm

Kon het vandaag niet laten om ook de limited edition sacd uitvoering op te pikken. Normaal gesproken vind ik de verschillen tussen cd en sacd te verwaarlozen, maar in dit geval is me toch een en ander opgevallen. Ik luister gewoon stereo, dus over eventuele meerkanaalsmixen kan ik niets zeggen. Maar wel valt op dat het volume van de master van de sacd een stukje lager ligt. Cd's zijn vaak wat harder gemastered, zoals we wel weten bij de voortrazende loudness war. Nu valt dat bij F.E.A.R. op zich wel mee, maar toch is het volume van de sacd wat aangenamer. Zeker omdat de muziek wat helderder blijft klinken als je het volume van je versterker opkrikt. De cd dreunt toch wat vaak meer op zeer hoog volume. De sacd niet, als je de volumes gelijktrekt. Toch aardig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » ma okt 03, 2016 11:25 pm

Nummer 6 in de Nederlandse top 100! Dat is de hoogste notering sinds Clutching At Straws! Qua sales is het ongetwijfeld niet gelijk, maar toch mooi om te zien dat het album aanslaat.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » ma okt 10, 2016 6:36 pm

http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=9620

En hoppa! Nog andere liefhebbers buiten Jeroen en ik?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Re: Marillion

Bericht door Ernst-Jan » wo okt 12, 2016 8:46 am

Ik las vanmorgen een recensie en ben nu aan het luisteren. Tot mijn spijt kan ik zeggen dat ik alleen de albums met Fish ken, maar wat is dit mooi. Tot nu toe erg mooie sfeer klinkt goed. Ga vandaag even vaker luisteren.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

kirk hammett
Berichten: 15
Lid geworden op: zo jul 31, 2016 11:13 pm

Re: Marillion

Bericht door kirk hammett » za dec 24, 2016 8:23 pm

Ik krijg van alle kanten te horen dat ik absoluut naar deze band moet luisteren, waarna ik aankwam dat ik enkel het nummer 'Kaileigh' kende. Wie weet een aantal goede nummers/albums van deze band?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » di dec 27, 2016 11:30 pm

Blader dit topic eens door, zou ik zeggen. Dan kom je tot de conclusie dat elk album wel iets heeft. Want elke plaat is weer anders dan de vorige. Wel even onthouden dat er twee hoofdperiodes zijn. Een met zanger Fish (van hitje Kayleigh) en de periode vanaf eind jaren tachtig tot en met nu met Steve Hogarth. Hoewel ik eerst vooral Marillion met Fish draaide, vind ik het latere werk tegenwoordig veel beter en meer ontwikkeld.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » wo jan 25, 2017 10:44 pm

@Lennert: Heb jij die waslijst van live-albums en video-opnames op hun site wel eens gezien? Die verkopen ze kennelijk via hun eigen label. Heb er nu twee van. Ze duiken incidenteel wel eens op in een reguliere winkel. Klinken geweldig. Met name de show in Cadogan Hall klinkt echt ontzettend goed, al is dat een grotendeels akoestisch optreden (naar aanleiding van de cd Less Is More).
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » wo mar 29, 2017 9:09 pm

Pas geleden is er ook weer een geweldig live-album in de schappen beland. Ik ben voor de dubbel-cd gegaan, met onder meer een integrale uitvoering van Marbles. Fantastisch album blijft dat overigens. Sinds ik een jaar of twee geleden alle albums heb aangeschaft (Script en Misplaced had ik al) ben ik de muziek van Marillion beslist niet minder gaan luisteren. Ik draai wekelijks wel een paar cd's. De albums zijn stuk voor stuk een genot om naar te luisteren, mede door de uitstekende producties. Vooral Brave is een audiofiel meesterwerkje met tonnen details en een waanzinnig goede mix en master. Die plaat bewijst mijns inziens dat een geweldige productie toch echt een meerwaarde is, zeker als je de cd met degelijke apparatuur afspeelt.

Van F.E.A.R. ben ik nog immer fan. Zodanig dat ik alledrie de versies in huis heb gehaald. Scoorde vorige week de 2LP voor een mooi prijsje. Een zeldzaam goed album dat volgens mij altijd blijft intrigeren en nooit verveelt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » za jul 07, 2018 2:58 pm

Op het moment even weer een Marillion-marathon. Heb van de week meteen voor weinig B'sidse Themselves, Real To Reel en Brief Encounter opgepikt, daarmee heb ik al het belangrijke Fish-materiaal nu wel eindelijk in huis. Die Live At The Loreley dvd blijft ook inmens genieten, al blijft het een vreemde gewaarwording hoe iemand als Fish het zo naar zijn zin kan hebben op het podium en tegelijkertijd zo diepongelukkig in de band was. Clutching At Straws blijft daarvan wel het absolute hoogtepunt voor mij.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » za jul 07, 2018 6:09 pm

Heb de band vorige week in Enschede gezien. Niet minder dan briljant.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Marillion

Bericht door innuendo » di aug 28, 2018 2:52 pm

Na bijna twee maanden nog steeds bezig met de Marillion marathon. Ik zal netjes toegeven dat ik er erg tegenop zag. modernere progband met veel lange albums. Ook al start je met de eerste plaat, nog steeds heb ik het gevoel niet te weten waar ik moet beginnen. Toch bevalt de muziek van Marillion me behoorlijk goed en zijn er zelfs wat albums met Hogarth die me goed bevallen. Anoraknophobia heeft een aantal geweldige nummers en nu begin ik net aan Marbles.

Tussenstand:
1. Misplaced Childhood
2. Fugazi
3. Script For A Jester's Tear
4. Brave
5. Afraid Of Sunlight
6. Clutching At Straws
7. Market Square Heroes
8. Anoraknophobia
9. Season's End
10. This Strange Engine
11. Holidays In Eden
12. Radiation
13. Marillion.com
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » zo okt 17, 2021 12:00 pm

Die 3CD/BD heruitgave van Fugazi is echt wel de aanschaf van het jaar geweest zeg. 28 euro en buiten het reguliere album een prachtige live-show verspreid over 2 cd's en een bluray met een concert, clips, documentaire en het album in andere mix. Ik had dit album alleen op lp, dus dan luister ik er automatisch al wat minder naar, maar door tracks als Emerald Lies en de titeltrack stiekem wel een van de beste albums van de band. Helemaal in vergelijking met het debuut valt op dat het aantrekken van de nieuwe drummer de drumpartijen echt zoveel heeft verbeterd. Minder gestroomlijnd dan Misplaced Childhood of Clutching At Straws en zeker minder romantisch dan het debuut, maar het album voelt wel heel oprecht en bij vlagen lekker rauw aan. Van mij mogen ze alle albums in zo'n pakket nog wel heruitbrengen!

Over de nieuwe mix kan ik niet veel zeggen, ik herinner me niet goed hoe het op lp klonk. Ongetwijfeld dat Jeroen daar meer verschillen over kan noemen"?

Edit: mijn uiteindelijke lijst van de marathon enkele jaren geleden was:
Eindstand:
1. Brave 5*
2. Clutching At Straws 5*
3. Fugazi 4.5*
4. Script For A Jester's Tear 4.5*
5. Afraid Of Sunlight 4.5*
6. Seasons End 4.5*
7. Market Square Heroes 4.5*
8. Marbles 4.5*
9. Misplaced Childhood 4.5*
10. F.E.A.R. 4.5*
11. This Strange Engine 4.5*
12. Sounds That Can't Be Made 4*
13. Happiness Is the Road 4*
14. Somewhere Else 4*
15. Anoraknophobia 4*
16. Holidays In Eden 4*
17. Radiation 4*
18. Marillion.com 3*
Gemiddelde 4.31*
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » zo okt 17, 2021 2:57 pm

Op de bluray staan een hoge resolutie stereomix en een 5.1 mix. Ik heb de bluray van Fugazi nog niet gedraaid. De andere deluxe-edities wel. Met de hoge resolutie mixen is meestal weinig mis, maar de verschillen met de normale cd-versie zijn dan ook erg klein. Zeker omdat het origineel natuurlijk niet in een dergelijke resolutie op band is geknald.

De 5.1 mixen op deze deluxe versies van Marillion zijn echter altijd wel erg goed en beslist een toevoeging. Vooral de mixen van Steven Wilson (hij deed Misplaced Childhood en Brave) voegen echt wat toe aan de bestaande stereoversies en de andere albums zijn ook wel prima. Waarom? Omdat zowel Wilson als zijn opvolger niet overdrijft. Je hoort dus niet opeens drums en gitaren uit de achterspeakers, maar veelal subtiele effecten en keyboards. Zodoende slokt de muziek je veel meer op dan bij de stereomixen het geval is. Niets ten nadele van stereo, maar als 5.1 muziek goed gedaan is (wat zeker niet altijd het geval is), zit je er echt middenin, zonder dat het onnatuurlijk wordt.

Lijstje

Ik kan trouwens uitstekend leven met je toplist, al vind ik Marillion.com zelf wel een erg leuke popplaat met uitstekende liedjes en een briljant episch nummer in de vorm van Interior Lulu. Ook Anoraknophobia en Holidays In Eden staan hier veel hoger. Sinds 2014 (mijn laatste lijstje) is hier niet eens zoveel veranderd, denk ik:

1. Brave
2. Afraid Of Sunlight
3. Marbles
4. Seasons End
5. Holidays In Eden
6. F.E.A.R.
7. Misplaced Childhood
8. This Strange Engine
9. Fugazi
10. Anoraknophobia
11. Clutching At Straws
12. Sounds That Can't Be Made
13. Somewhere Else
14. Marillion.com
15. Script For A Jester's Tear
16. Happiness Is The Road - Essence
17. Radiation
18. Happiness Is The Road - The Hard Shoulder
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » ma dec 13, 2021 3:16 pm



Ik had deze helemaal gemist!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » di dec 14, 2021 9:28 am

w00t! Is ook helemaal langs mij heen gegaan :)
Klinkt weer prachtig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » di jan 25, 2022 2:20 pm

Ok, het is winter en dus is het Marillion tijd. Op het moment even de vroegere Hogarth-albums, waarbij me toch iedere keer opvalt dat Holidays In Eden inderdaad niet het beste album is, maar met Splintering Heart wel echt een wonderschone opener heeft!

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Jeroen » wo jan 26, 2022 9:34 am

Ik vind het een heerlijk compact album. Ook wel eens lekker tussen al die sferische en thematisch nogal zware albums. Ik vind Dry Land een briljant nummer, ook al is dat stiekem een cover van een eerder Hogarth-project. Dat begin is echt gaaf. Tegelijkertijd heb ik een zwak voor de single Cover My Eyes. Heerlijk catchy.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » do jan 27, 2022 3:27 pm



Persoonlijk mijn favoriete uitvoering van dat lied. Ook leuk hoe Rothery rond 4:35 minuten echt supertrots naar Hogarth staat te kijken tijdens die uithaal.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Marillion

Bericht door Lennert » vr feb 04, 2022 5:47 pm

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Plaats reactie