Jazz

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 154
Lid geworden op: za jan 22, 2005 1:18 pm
Locatie: Belgie - Leuven

Bericht door Wim » vr aug 08, 2008 5:03 pm

KoenM schreef:Heb gisteren John Coltrane - A Love Supreme en Charles Mingus - The Black Saint and the Sinner Lady binnen gehaald. Het bevalt best goed eigenlijk. Muziek die je lekker kunt laten bezinken. Ik ga me hier zeker verder in verdiepen.
Goede keuzes :!:

Hier net Al Di Meola - Land of the Midnight Sun aangeschaft; geniaal.
[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/965809.html][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2008/09/28/1222598068-110.png[/img][/url]

www.myspace.com/AsphyxiateOnline


Siren
Berichten: 66
Lid geworden op: ma jan 09, 2006 4:22 pm

Bericht door Siren » di sep 02, 2008 8:45 pm

Bohren und der Club of Gore..is hier een topic over,ben er niet zeker van of het hier thuishoort?

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Bericht door Hieronimus » wo sep 03, 2008 12:26 am

Daar is geen topic over, maar hoort hier mijns inziens wel redelijk thuis. Gave toelie.
Komen die gasten van The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble ooit nog met een nieuwe plaat/optredens? Lijkt me smakelijk.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » ma okt 27, 2008 7:17 pm

vandaag nog cds en filmpjes op youtube bekeken van
louis armstrong
chet baker
miles davis

de komende maanden mij weer eens opnieuw verdiepen in jazz, dat ik toch alle substijlen en de bekendere artiesten ken

daarna me eens verdiepen in experimentele en moderne jazz
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » ma okt 27, 2008 7:43 pm

Wat bedoel je met alle substijlen? Jazz is nog erger dan metal wat betreft classificeren, en als je verder wil gaan dan blues - swing - bop (bebop/hardbop) - modal - fusion - freejazz - modern creative ben je nog wel even bezig... Zelfs de grootste neuroten die ik ken kunnen me toch niet het verschil uitleggen tussen neobop en modern en de grens tussen jazzrock en fusion. Ik heb het zelf altijd wel makkelijk gevonden om jazz door te lopen aan de hand van de verschillende stijlperioden van Miles Davis, zeg totaan medio jaren '80.

Overigens gaaf dat je geïnteresseerd bent verder. Wat is voor jou eigenlijk experimentele jazz? Modal, freejazz?
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » ma okt 27, 2008 9:31 pm

Vandaag nog een onwijs goede cd gekocht van Cecil Taylor
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » di okt 28, 2008 1:50 pm

Aparte muziek, Cecil Taylor. Het is niet echt jazz meer, niet echt modern-klassiek, maar ergens daartussenin. Ik wil er ook eens een album van aanschaffen, wat is een goede plaat om mee te beginnen?
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » vr nov 07, 2008 5:39 pm

Het is wel weer een geweldige ervaring om weer een nieuwe muzieksoort beter te leren kennen.

Ik heb boeken gelezen over jazz en weet tenminste nu het verschil tussen cool jazz, bebop, ragtime, modale jazz en freejazz enzovoort.

Tot nu toe heb ik vooral veel miles davis geluisterd (al zijn verschillende periodes, favoriet is kind of blue, workin, walkin en dat soort van zijn ouder werk), john coltrane (giant steps en a love supreme album), dave brubeck (time out) en voor de rest een hele rits classics van pat metheny tot billie holiday en ella fitzgerald

voor de rest ook scot joplin en andere ragtime

en freejazz van ornette coleman, dat vind ik wel experimenteel, om op rascul zijn vraag terug te komen

ik zal jullie op de hoogte houden van mijn avonturen in het spannende jazz genre
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » vr nov 07, 2008 10:20 pm

paradigm shift schreef:Aparte muziek, Cecil Taylor. Het is niet echt jazz meer, niet echt modern-klassiek, maar ergens daartussenin. Ik wil er ook eens een album van aanschaffen, wat is een goede plaat om mee te beginnen?
Conquistador!
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » vr nov 21, 2008 6:12 pm

slapen is overrated, dus laatste maand meer dan 50 jazzalbums meermaals beluisterd, allemaal geleend bij de bibliotheek

zeer kort verslagje:
al het werk van john coltrane en miles davis (20 cds van geluisterd samen) is geweldig, voor de rest onder de indruk van pat metheny, ella fitzgerald, louis armstrong, charles mignus, enzoverder

jazz is interessanter dan ik ook had verwacht
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » do dec 04, 2008 7:01 pm

ook al veel plezier beleefd aan charles mingus en charlie parker 8)
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » do dec 04, 2008 10:55 pm

Over Charlie Parker hoor ik goede dingen. Welke werkjes zijn aan te raden om mee te beginnen?
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » za dec 06, 2008 9:16 pm

Sowieso al zijn werk met trompettist Dizzy Gillespie, die twee vormden een gouden duo.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » za dec 06, 2008 9:47 pm

True, hoewel ik van Parker en Dizzie af en toe wat gestoord wordt, sneller dan van Coltrane en Miles. Het zijn zo ontzettend veel noten achter elkaar. Ik blijf dan toch liever iets dichter bij Miles' statement 'why play all the notes when you can only play the beautiful ones?'
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » zo dec 07, 2008 3:21 pm

Klopt, maar als je geen 1000 noten per minuut wilt horen moet je ook geen bebop luisteren... Zelf ben ik ook meer een hardbop-fan, maar zo af en toe een stukje Bird blijft fantastisch. :)
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » zo dec 07, 2008 6:21 pm

Op Youtube heb ik inmiddels al wel wat aardige dingetjes mogen beluisteren van de combi Gillespie en Parker. Ik wordt er nog niet zenuwachtig van. Ik mag het wel.
Binnenkort eens bij de cdzaak naar binnen hobbelen.
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » zo dec 07, 2008 8:01 pm

paradigm shift schreef:Klopt, maar als je geen 1000 noten per minuut wilt horen moet je ook geen bebop luisteren... Zelf ben ik ook meer een hardbop-fan, maar zo af en toe een stukje Bird blijft fantastisch. :)
Vandaar ook de toevoeging 'af en toe' ;) Parker is te gek hoor, maar voor mij verliest bebop af en toe het suggestieve en de fantasie die je in modal meer terughoort. Alle noten worden in je gezicht geduwd, en dat heeft niet eens te maken met de hoeveelheid, maar de insteek van de muziek. Ik kan prima Coltrane-solo's luisteren waarbij hij alle mogelijke toonladder binnenstebuiten keert.
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » zo dec 07, 2008 8:27 pm

Right you are

*zet interstellar space maar weer eens op*
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » zo dec 07, 2008 11:27 pm

Ik ga even terug naar The Shape Of Jazz To Come. Grappig hoe die plaat hard op weg is om naast Blues & Roots (Mingus) en A Love Supreme (Trane) mijn favo jazzplaat te worden. Hij daagt ontzettend uit, de spanning spat er vanaf. In die zin is Free Jazz wel heel erg gaaf, de onvoorspelbaarheid en groepschemie die er (hopelijk in zit).

Of Masada - Live in Sevilla, ook zoiets...
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » ma dec 08, 2008 10:28 am

Free-jazz is echt een hit or miss genre wat mij betreft. Heel veel muziek die onder het label free-jazz wordt gemaakt is onluisterbare herrie, maar als het goed is, dan is het vaak ineens ook heel goed ja. Die versie van lonely woman op the shape of jazz to come is fantastisch! Oh, en als je masada gaaf vindt, check dan ook Electric Masada, masada op een fusion-manier benaderd.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » ma dec 08, 2008 4:59 pm

@rascul: nog bedankt de pm

ik ben ook nog druk bezig geweest met jazz:
zes albums op drie cd's van miles davis gekocht en dan nog eens apart kind of blue: dit alles voor vijftien euro, splinternieuw in de cd winkel bij de kerstkoopjes

voor de rest gisteren naar een twee uur en een half durend jazz concert geweest van een jonge band die cannonball adderley coverde, wel interessant ja

voor de rest luister ik ook nog frequent de laatste weken ook nog naar masada en duke ellington
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » ma dec 08, 2008 9:44 pm

paradigm shift schreef:Free-jazz is echt een hit or miss genre wat mij betreft. Heel veel muziek die onder het label free-jazz wordt gemaakt is onluisterbare herrie, maar als het goed is, dan is het vaak ineens ook heel goed ja. Die versie van lonely woman op the shape of jazz to come is fantastisch! Oh, en als je masada gaaf vindt, check dan ook Electric Masada, masada op een fusion-manier benaderd.
Helemaal mee eens. Coleman, Coltrane's Ascension en Albert Ayler slaan je helemaal van je sokken, en sommige van John Zorns (zei iemand Masada?) free/avant garde dingetjes ook. Grappig hoe Masada af en toe veel weg heeft van het oude Coleman quartet. Kleinere freejazz bandjes sla ik vaak over. Freejazz staat of valt bij de fantasie van de solisten, en het vergt heel wat creativiteit om het écht gaaf te laten klinken.

Electric Masada staat hier in de kast, wat denk je dan :-) Overigens net een aantal dingen van Rahsaan Roland Kirk binnen. Erg interessante ontwikkeling van (hele goeie) hardbop naar brute avant garde. Eeuwig zonde dat hij niet zo lang heeft geleefd.
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » wo dec 10, 2008 7:47 pm

Momenteel luister ik weer eens naar Goodbye To Romance - Standards For A New Generation van het Alex Skolnick Trio. Jeweetwel, de Testament gitarist.

Het album staat vol met jazzy improvisaties van (hard)rock klassiekers zoals Detroit Rock City, Pinball Wizard, No One Like You etc.

Voor de echte jazzliefhebber zal het wel te cheesy zijn, maar ik vind het bijzonder lekker wegluisteren.
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » ma dec 15, 2008 4:03 pm

Afbeelding

Nieuw werk van jazz/avant-garde trompetist Arve Henriksen, getiteld Cartography!


Arve doet in feite weinig nieuws. Zijn trompet herken je natuurlijk uit duizenden, maar ook zijn hoge zang en de vreemde klikjes blijven aanwezig, of het nu met Supersilent, Food of Barbara Buchholtz is. Daarentegen is deze soloplaat minder elektronisch dan Strjon. Voor degende die vonden dat er op Strjon teveel ambient en soundscapes aanwezig waren, kunnen met de release van Cartography opgelucht ademhalen.

Nieuw echter, zijn de spoken word stukken van David Sylvian (ja daar is hij weer en de Angelicaanse koorzangen die vaag op de achtergrond sfeer zetten op nummers als Recording Angel. Een pluspunt van de cd is de donkerdere toon en de diepere klanken van verschillende basintrumenten.

Arve lijkt een beetje op veilig te spelen, maar dat maakt het nog lang niet slecht. Hij heeft immers de gave om met weinig middelen veel emotie over te brengen en dat doet hij weer met verve.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » ma dec 15, 2008 4:29 pm

vorig weekend naar optreden geweest van buscemi (belgische dj) die met een jazz ensemble optrad ter aanleiding van het volgende album:
Afbeelding

het was wel aardig, hoewel de combinatie van beats, draaitafels en pure jazz wat mij betreft nog beter, spannender en meer sprankelend kan
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » ma dec 15, 2008 5:24 pm

Zoals Spring Heel Jack :D
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » di dec 23, 2008 7:55 pm

ik kan de muziek van deze man ook wel smaken:

Afbeelding

wynton marsalis
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » wo dec 24, 2008 12:41 pm

nog eens wat cds van thelonious monk opgezet, beetje lekker dwarse stukjes soms in zijn muziek, super coole melodieën ook soms


Afbeelding

de bekendste cd (waarmee ook ik gestart ben) is brilliant corners, een meesterwerk, niets minder dan dat
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » vr dec 26, 2008 2:44 pm

Monk, gaaf. Live met Coltrane wel eens gehoord?

Ik heb onlangs wat klassiekertjes gekocht:

Open, To Love van Paul Bley (solo piano)
Extensions van The Dave Holland Quartet (lekker relaxte jazz met een fantastische bass)
Sometin' Else van Cannonball Adderley (behoeft geen commentaar)

Vooral die plaat van paul bley is fantastisch
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » wo jan 14, 2009 6:45 pm

alle bossanova songs van stan getz meermaals beluisterd, een vierdelige cd box

wel chill

voor de rest meditations van john coltrane, scheve jazz die je gewoon omver blaast

een van zijn latere albums, misschien wel de beste met pharao sanders erbij
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » do jan 15, 2009 11:37 am

Interstellar Space van Coltrane proberen
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » do jan 15, 2009 2:10 pm

+1, subliem album.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » do jan 15, 2009 5:18 pm

En toch he... Toch had Coltrane na A Love Supreme en Ascension meer paden te bewandelen dan wat hij uiteindelijk met Interstellar Space heeft gedaan. Het is een prachtig album, maar hij had nog net een stap verder kunnen gaan, stappen die Ornette Coleman, Albert Ayler en Pharoah Sanders wel genomen hebben. Trane had daar misschien nog bovenuit gestoken, hoewel dat speculatie blijft.
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
ThePlague
Berichten: 245
Lid geworden op: vr okt 03, 2008 6:38 pm

Bericht door ThePlague » di jan 20, 2009 4:18 pm

Jazz... Nooit echt erg veel naar geluisterd op sommige bands na dan, zoals Sun-Ra! Iemand bekend hiermee? Ik heb er een tijdje terug een LP van gekocht, Atlantis, en dat smaakte naar meer. Een aantal Black Metal bands die nog wel eens een saxofoon durven te verwerken in hun muziek, zijn volgens mij toch wel beinvloed door deze man. Verder, tsja, valt Diamanda Galas ook onder de noemer Jazz? Daar ben ik wel eens benieuwd naar!
Unpure - Unholy - Untight

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » do jan 22, 2009 8:18 pm

Gisteren Walz For Debbie van The Bill Evans Trio gekocht. Erg mooie piano/bass/drum jazz van rustieke en liefdevolle aard. Denk aan Open, To Love van Paul Bley met iets meer pit. Nice
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Sargatanas
Berichten: 5257
Lid geworden op: wo sep 29, 2004 4:26 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Sargatanas » do jan 22, 2009 10:14 pm

Tip:

Herbie Hancock-Chameleon/Thrust


Masterclass in funk/jazz
[url=http://www.last.fm/user/JeroenS/?chartstyle=BareTrees][img]http://imagegen.last.fm/BareTrees/tracks/5/JeroenS.gif[/img][/url]

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » ma jan 26, 2009 6:42 pm

Sargatanas schreef:Tip:

Herbie Hancock-Chameleon/Thrust


Masterclass in funk/jazz
ik vind herbie hancocks fusion platen zeer vermakelijk, maar de fusion platen van davis muzikaal, artistiek en revolutionair gezien toch vele malen beter

voor de rest luister ik nu naar weather report, misschien wel de bekendste jazz fusion band van vroeger
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Bericht door paradigm shift » ma jan 26, 2009 9:05 pm

Mahavishnu Orchestra ook al geluisterd? Op het gebied van fusion is dat toch wel een van de beste bands. Ook wel mooi dat je dan erg goed hoort waar Omar Rodriguez de mosterd vandaan haalt.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » di jan 27, 2009 9:59 am

Helemaal mee eens, maar let op welke Mahavishnu plaat je koopt... Inner Mounting Flame, Birds of Fire en Lost Trident Sessions zijn een compleet andere Mahavishnu dan bv Visions of the Emerald Beyond. Die laatste is veel esoterischer, als je denkt vanuit Omar R. L. kun je beter de eerste opzetten (Birds of Fire!). Ook leuk trouwens, Spectrum van Billy Cobham. De beste drummers soloplaat ooit, hij maakte hem vlak nadat de eerste bezetting van Mahavisnu uit elkaar viel.

En tsja, Weather Report... De jazz/fusion-liefhebber of muzikant die niet tenminste één keer Heavy Weather, Mr. Gone en 8:30 heeft beluisterd verdient die naam niet. Ook erg gaaf, Jaco Pastorius' The Birthday Concert.
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » di jan 27, 2009 2:36 pm

Nou ben ik een complete n00b als het gaat om jazz. Niet dat ik het niet interessant vindt, want ik mag er over het algemeen graag naar luisteren. Welke platen worden in dit genre gezien als DE klassiekers?


(moet ten slotte toch ergens beginnen, wil ik me er meer in verdiepen)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » di jan 27, 2009 4:02 pm

DE klassiekers?

Miles Davis - Kind Of Blue
John Coltrane - A Love Supreme
Charles Mingus - The Black Saint And The Sinner lady
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » di jan 27, 2009 8:12 pm

Nakur schreef:DE klassiekers?

Miles Davis - Kind Of Blue
John Coltrane - A Love Supreme
Charles Mingus - The Black Saint And The Sinner lady
Nah, van Mingus kun je beter Blues & Roots of Mingus Ah Um hebben (waarmee ik overigens niets wil afdoen aan The Black Saint, maar de eerste twee zou ik eerder genrebepalend noemen). Verder:

Louis Amstrong - The Complete Savoy Sessions
Charlie Parker & Dizzy Gillespie - Town Hall Concert
Dave Brubeck - Time Out
Ellington/Mingus/Roach - Money Jungle
Thelonious Monk - Thelonious Monk With John Coltrane (ja die is heel recent, ik weet het)
Sonny Rollins - Saxophone Colossus
Ornette Coleman - The Shape Of Jazz To Come

Als je die luistert heb je de essentie van de kerngenres van de jazz (en ik laat heel brutaal fusion en jazzrock buiten beschouwing, want dan raak ik helemaal op dreef) wel binnen, en ook een leuke basis voor verdere zoektochten.
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
Harbinger_of_death
Berichten: 252
Lid geworden op: do feb 07, 2008 9:52 pm
Locatie: Wolluk

Bericht door Harbinger_of_death » di jan 27, 2009 9:15 pm

Rascul schreef:[..]


Nah, van Mingus kun je beter Blues & Roots of Mingus Ah Um hebben (waarmee ik overigens niets wil afdoen aan The Black Saint, maar de eerste twee zou ik eerder genrebepalend noemen). Verder:

Louis Amstrong - The Complete Savoy Sessions
Charlie Parker & Dizzy Gillespie - Town Hall Concert
Dave Brubeck - Time Out
Ellington/Mingus/Roach - Money Jungle
Thelonious Monk - Thelonious Monk With John Coltrane (ja die is heel recent, ik weet het)
Sonny Rollins - Saxophone Colossus
Ornette Coleman - The Shape Of Jazz To Come

Als je die luistert heb je de essentie van de kerngenres van de jazz (en ik laat heel brutaal fusion en jazzrock buiten beschouwing, want dan raak ik helemaal op dreef) wel binnen, en ook een leuke basis voor verdere zoektochten.
Deze horen er zeker nog bij:

Art Blakey & the jazz messengers - Moanin'
Andrew Hill - Point of departure
Lee Morgan - The sidewinder
Johnny Griffin - Introducing
Jimmy Smith - The sermon
Grant Green - Idle moments
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » di jan 27, 2009 9:39 pm

Klassiekerers van de freejazz:

Eric Dolphy - Out To Lunch
The Jazz Composers Orchestra - The Jazz Composers Orchestra (dé freejazz klassieker)
Carla Bley - Escalator Over The Hill
Cecyl Taylor - Conquistador!
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Third eye
Berichten: 57
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 1:17 pm

Bericht door Third eye » di jan 27, 2009 9:59 pm

Mahavishnu Orchestra woooow deze band klinkt trouwens echt te gek!

Ik zelf draai nu veel Gary burton met de Good vibes plaat, maar ook de Live in Paris plaat van Sun Ra

Gebruikersavatar
Nakur
Berichten: 1919
Lid geworden op: ma okt 03, 2005 6:11 pm
Locatie: Rheden

Bericht door Nakur » di jan 27, 2009 10:11 pm

Ik luister nu naar Liberation music Orchestra van Charlie Haden. Allstar jazzplaat
[img]http://img.photobucket.com/albums/v365/nakur/avatar.jpg[/img]

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » do jan 29, 2009 1:38 pm

Ok, bedankt voor de reacties! ik zal er binnenkort eens op uit gaan om er wat van in huis te halen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Bericht door Kriestof » do jan 29, 2009 6:59 pm

ik heb een schilderij van john coltrane op canvas laten drukken

leuk voor in de slaapkamer
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Bericht door Rascul » do jan 29, 2009 8:42 pm

Nakur schreef:Klassiekerers van de freejazz:

Eric Dolphy - Out To Lunch
The Jazz Composers Orchestra - The Jazz Composers Orchestra (dé freejazz klassieker)
Carla Bley - Escalator Over The Hill
Cecyl Taylor - Conquistador!
Heh, ik mis John Coltrane - Ascension en Ornette Coleman - Free Jazz: A Collective Improvisation. Als je het nou toch hebt over dé freejazz klassiekers...
Makkers staakt uw wild geraas

Plaats reactie