Jazz

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Robin_suspects
Berichten: 23
Lid geworden op: di mar 31, 2009 6:19 pm

Bericht door Robin_suspects » vr feb 12, 2010 12:01 pm

Jaga jazzist staat binnenkort ook in doornroosje geloof ik. fantastische muziek inderdaad, al heb ik die laatste nog niet beluisterd.

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Jazz

Bericht door Kriestof » ma mei 17, 2010 4:20 pm

Belgische jazz zomer ziet er goed uit

heb kaarten gekocht voor onder andere ornette coleman, pat metheny, mccoy tyner met joe lavano, wayne shorter, chick corea freedom quintet,...

wordt muzikaal zomertje :P
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Jazz

Bericht door Rascul » wo mei 19, 2010 11:31 pm

Heh, hier hetzelfde, maar dan op respectievelijk The Hague Jazz en North Sea. Toch vind ik McCoy wel weer een beetje jammer, hij staat elk jaar weer op North Sea en het is niet dat er steeds wat nieuws gebeurt. Het neemt vooral plek in van artiesten die interessantere dingen doen.
Makkers staakt uw wild geraas

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Jazz

Bericht door Kriestof » zo mei 23, 2010 7:34 pm

ja, maar hij neemt altijd grote muzikanten mee, en altijd andere
mccoy bakt er zelf idd niet zo heel veel meer van

maar deze keer komt hij met joe lavano, en die heb ik nog nooit aan het werk gezien, daarom kijk ik er toch wel naar uit
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Jazz

Bericht door Heidewolf » zo mei 23, 2010 7:42 pm

Ik vind ook de originele composities van the alex skolnick trio goed. Wat nu?
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Jazz

Bericht door Rascul » ma mei 24, 2010 11:24 am

Kriestof schreef:ja, maar hij neemt altijd grote muzikanten mee, en altijd andere
mccoy bakt er zelf idd niet zo heel veel meer van

maar deze keer komt hij met joe lavano, en die heb ik nog nooit aan het werk gezien, daarom kijk ik er toch wel naar uit
Nja, als je het nog niet gezien hebt snap ik het wel. Voor mij wordt het de derde keer in die bezetting, terwijl hij met een nog iets betere bezetting (met Jeff Tain Watts en Christian McBride naast Joe Lovano, cd Quartet Live, grote aanrader) vrij recent nog een plaat heeft opgenomen. Joe Lovano zelf komt me inmiddels ook lichtelijk de neus uit, ook te vaak gezien.

Ik zeg ook niet dat het slecht is, integendeel, maar ik snap niet dat hij wéér op NSJ staat en de plek inneemt van interessantere acts.
Makkers staakt uw wild geraas

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Jazz

Bericht door Kriestof » do mei 27, 2010 5:29 pm

heb trouwens laatste half jaar veel jazz concerten gezien, vaak van belgische muzikanten, maar ook wat internationale zooi

zo heb ik uitstekend concert gezien van saxofonis andy sheppard, een geweldig vermakeljk optreden van dee dee bridgewater,
een subliem fotoconcert met ondere andere michel portal en louis sclavis, improvisatie op foto´s was dat

binnenkort ook ecm avond in antwerpen met ondere andere thord gustavsen



en nu luister ik weer eens naar eric vloeimans live cd met fugimundi, van ongekende schoonheid
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Jazz

Bericht door Kriestof » do jul 08, 2010 4:19 pm

vanavond ornette coleman in gent

ik ben benieuwd :P
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Jazz

Bericht door Rascul » ma jul 12, 2010 11:02 am

Hoe vond jij het? Ik heb hem op NSJ gezien, met twee bezettingen, en ik kon niet door die afschuwelijke drummer (zijn zoon) heen luisteren. Dat was geen kunst of bedoelde chaos, het was echt heel slecht - terwijl met name die contrabassist waanzinnig speelde, en Ornette zelf ook niet verkeerd was.
Makkers staakt uw wild geraas

Kriestof
Commander Kansloos
Berichten: 24839
Lid geworden op: ma feb 18, 2002 7:05 pm
Locatie: Europa
Contacteer:

Re: Jazz

Bericht door Kriestof » ma jul 12, 2010 1:32 pm

@rascul: ik wil wel uitgebreide bespreking van nsj van je lezen hoor!!!
was sony rollins nog iets?

hier van gent jazz:

ik vond ornette coleman erg leuk om eens gezien te hebben, hoewel ornette amper kan praten en lopen, blaast hij nog erg vermakelijk, goeie setlist, zijn typische sound kwam goed uit de verf en de twee bassisten waren uitstekend, ook de elekriscche bassist vond ik erg sterk en een grote meerwaarde, de drummer had weinig in huis, behalve veel te snel hetzelfde te spelen, dat was inderdaad wel minpunt, voor de rest ben ik blij dat ik coleman nog eens heb gezien voor hij er niet meer is...

chick corea met zijn bekende freedomband: saai, voorspelbaar en te standaard, goeie muzikanten, maar het draait meer om solootjes spelen en in de belangstelling staan, dan samen te spelen, redelijk concert, maar niet speciaal

odean pope en zijn all stars: vreselijk slecht, zie kritiek op chick corea maar dan tien keer erger, en odean was slechtste muzikant van de dag op het podium, aanfluiting

gisteren was het nog pat metheny group, ik vind dat thuis maar een saai gepingel, maar ik vond het concert best vermakelijk, wel zeer georkestreerd (volgens mij zijn het zelfs altijd de zelfde solo's), maar het zat wel goed in elkaar en metheny kan best goed piano spelen, kortom heb me anderhalf uur zeker niet verveeld, maar ook dit hoef ik niet per se opnieuw te zien

voor de rest vind ik vyvan iyler (of hoe je het ook schrijft) best goede pianist, geen speciale muziek maar het is een goed trio met pakkende songs, de zanger kurt elling was ook leuk om eens een keer te zien

voor de rest goeie belgische concerten gezien van pierre vaiana en christian mendoza

de verrassing voor mij was jungle boldie uit nederland, fantasisch afwisselend concert, ik had er nog nooit van gehoord, maar de muzikanten zijn Maarten Ornstein (basklarinet, sax), Tony Overwater (bas) en Wim Kegel (drums)..........erg sterk!

voor de rest heb ik me erg geamuseerd en het was uitstekend weer en lekker fris in de grote luxe tent, gent jazz is echt beste georganiseerde en luxueste festival dat ik ken, en ook kost dagkaart minder dan 30 euro voor alle concerten!
Cirkels sluiten. Vervellen. Genieten. That's Kriestof.

Gebruikersavatar
kebab
Berichten: 1810
Lid geworden op: zo aug 14, 2011 3:57 pm
Locatie: Onder de rook van Amsterdam...

Re: Jazz

Bericht door kebab » do nov 03, 2011 8:02 pm

ik heb de laatse tijd weer jazz fm opstaan tijdens het werk,relaxte muziek tegenwoordig en niet meer zo oudbollig.
dankzij hun ben ik Yukimi Nagano leren kennen...

Yukimi Nagano (born 31 January 1982) is a Swedish singer-songwriter. Nagano was born and raised in Gothenburg, Sweden to a Japanese father and Swedish-American mother; she grew up listening to American folk because of her mother, but always had an affinity for R&B.

She is the vocalist of Gothenburg-based electronic band Little Dragon, which she established with her close high school friends Erik Bodin (drums), Fredrik Wallin (bass) and Håkan Wirenstrand (keyboards). Nagano worked with Swedish nu jazz duo Koop, and she and Erik Bodin play live with José González. Nagano is also featured on Gorillaz's 2010 album Plastic Beach on the songs "Empire Ants" and "To Binge", both of which she co-wrote.

het bekende nummertje van de radio



en hier een ander pareltje :)


Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Jazz

Bericht door Rascul » vr nov 04, 2011 10:48 am

Hah, Pharoah Sanders, altijd spannend.
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
Rascul
Berichten: 15112
Lid geworden op: wo dec 11, 2002 1:16 pm
Locatie: Utereg

Re: Jazz

Bericht door Rascul » vr nov 04, 2011 10:48 am

Hah, Pharoah Sanders, altijd spannend.
Makkers staakt uw wild geraas

Gebruikersavatar
kebab
Berichten: 1810
Lid geworden op: zo aug 14, 2011 3:57 pm
Locatie: Onder de rook van Amsterdam...

Re: Jazz

Bericht door kebab » vr nov 04, 2011 9:27 pm

en nu allemaal inhaken

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Re: Jazz

Bericht door Ernst-Jan » do feb 13, 2014 11:10 am

ZO even een dood topic omhoog halen.

Maandag praatte ik met een collega over klassieke muziek en zei kwam met Keith Jarret als tip. Nu blijk dat een meer een jazz pianist te zijn dan klassiek, maar ik ben wel onder de indruk. (al zijn zijn cd's wel behoorlijk aan de prijs) Via hem kwam ik gisteravond bij Brad Mehldau uit. In het zelfde straatje, maar ik denk iets meer pop georiënteerd. Vanmorgen ontdekte ik Tord Gustavsen. Deze Noor speelt jazz die sterk beïnvloed is door Noorse folk.
Wie heeft op basis van deze namen nog meer tips voor mij?
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Jazz

Bericht door paradigm shift » wo aug 04, 2021 2:37 pm

Eens kijken of we dit topic nieuw leven in kunnen blazen...

Recente ontdekking van mij: Andrew Hill - Passing ships. Album uit de jaren '60 dat blijkbaar tot 2003 op de plank heeft gelegen bij label BLue Note. Wat een ontdekking! Eén van de beste jazzplaten die ik ken dit. Het swingt, het groovet, soms schuurt het tegen de freejazz aan, maar het blijft altijd toegankelijk, en op andere momenten lijkt het leentjebuur te spelen bij de Franse klassieke muziek van de vroege 20e eeuw (Ravel, Debussy, Roussel). Echt een volkomen eigen geluid.

Prijsnummer is wmb het titelnummer. Verstild, melodieus, melancholiek, prachtig trombonewerk van Julian Priester (die ook nog eens met Sunn O))) gewerkt heeft). Mooi rustpunt tussen de overige nummers die meer uptempo zijn.

“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
HellcommandeR
Berichten: 5066
Lid geworden op: do jul 31, 2003 4:26 pm

Re: Jazz

Bericht door HellcommandeR » wo sep 15, 2021 11:13 am

Ik ben qua jazz echt een leek. Wat ik momenteel interessant vind om te luisteren:

The Mount Fuji Doomjazz Coorpration
The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble
Dale Cooper Quartet & The Dictaphones

Bovenstaand zit best veel ambient invloeden in dus pure jazz is het niet.
Zoek eigenlijk naar de duistere artiesten in het jazz genre.

Iemand goede tips om mijn horizon te verbreden in dit genre?

Plaats reactie