Yes

Voor alle andere bands
leonard
Berichten: 266
Lid geworden op: di sep 05, 2006 9:52 pm

Bericht door leonard » vr jun 05, 2009 4:20 pm

Ben bezig met een inhaalslag van het oude Yes werk.
Heb "Relayer", "the Yes album" en "Close to the Edge" binnen en vooral "Relayer" vind ik erg goed.

Heerlijk die lange uitgesponnen nummers met dat typische jaren 70 sfeertje, nu nog "Tales / Drama en Tormato" kopen en dan heb ik vrijwel alles t/m 90125.

Vooralsnog vind ik "Going for the One" uit 1977 nog de beste, klinkt wat moderner als dat hele oude jaren 70 werk maar dan nog zonder concessies zoals korte compactere nummers etc.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Yes

Bericht door Jeroen » wo sep 24, 2014 9:32 pm

Kick! Heb de laatste maanden een ware Yes-kick. Had er altijd wel wat albums van, luisterde deze ook zo nu en dan. Maar ik heb ze inmiddels bijna allemaal (alleen de laatste twee niet). Geweldig materiaal. Ook de poppy platen uit de jaren tachtig vind ik eigenlijk wel goed te doen. 90125 bevat ontzettend goed geschreven liedjes en Big Generator bevat in de vorm van I'm Running ook zo'n typische jaren tachtig symfokraker. Draai op het momenteel de s/t cd van Anderson, Wakeman, Bruford, Howe. Ook erg goed, en eerlijk is eerlijk, meer ala oude Yes dan de 80's periode van de band zelf. Een aantal van hun nummers verscheen later op Union, dat ik ondanks de algemene opinie best een aardig album vind. Maar goed, zwakke platen hebben deze mannen niet gemaakt, al veranderde de band regelmatig van bezetting natuurlijk :P. Drama is overigens ook top, ondanks dat Anderson daar niet op zingt. Vooral Tempus Fugit en Machine Messiah vind ik redelijk briljante songs.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Yes

Bericht door Jeroen » zo jun 28, 2015 9:48 pm

"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Yes

Bericht door Jeroen » za jul 04, 2015 10:17 am

Dus dit boeit niemand? Iedereen loopt te janken over Christopher Lee die dik in de negentig is geworden en Chris Squire (begin 60) die binnen een paar weken bezweken is aan een zeer agressieve vorm van kanker roept geen reacties op? Het aantal muziekliefhebbers keldert met de dag. Wat mij betreft staat deze bassist op gelijke voet met mensen als Ronnie James Dio. Wat Dio voor de hardrock en metal heeft betekent, dat heeft Squire met zijn songs en revolutionaire basgitaarwerk gedaan in de progressieve symfonische rock.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Re: Yes

Bericht door Ernst-Jan » za jul 04, 2015 11:33 am

Tot mijn schande moet ik bekennen dat ik Yes niet of nauwelijks ken. Maar goed ik begrijp dat het een pioneer is en dat hij veels te vroeg is overleden.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Yes

Bericht door Lennert » za jul 04, 2015 6:29 pm

Jeroen schreef:Dus dit boeit niemand? Iedereen loopt te janken over Christopher Lee die dik in de negentig is geworden en Chris Squire (begin 60) die binnen een paar weken bezweken is aan een zeer agressieve vorm van kanker roept geen reacties op? Het aantal muziekliefhebbers keldert met de dag. Wat mij betreft staat deze bassist op gelijke voet met mensen als Ronnie James Dio. Wat Dio voor de hardrock en metal heeft betekent, dat heeft Squire met zijn songs en revolutionaire basgitaarwerk gedaan in de progressieve symfonische rock.
Christopher Lee is me dan ook een beduidend stuk bekender dan Chris Squire.

Wel jammer verder, samen met Geddy Lee de ultieme reden dat ik Rickenbacker basgitaar wilde spelen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Yes

Bericht door Gilbert » za jul 04, 2015 8:13 pm

Lennert schreef:Christopher Lee is me dan ook een beduidend stuk bekender dan Chris Squire.

Wel jammer verder, samen met Geddy Lee de ultieme reden dat ik Rickenbacker basgitaar wilde spelen.
Geef nou maar gewoon toe, Lemmy is de reden dat jij (en elke andere basgitarist) op een Rickenbacker-bas wilt spelen. :P

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Yes

Bericht door Lennert » zo jul 05, 2015 11:03 am

Nope. Ik moet je nog ergeren door te zeggen dat ik Motorhead oersaai vind ;)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Yes

Bericht door Heidewolf » zo jul 05, 2015 12:21 pm

Ik ben geen grote fan van Yes, maar ik had altijd het idee dat Howe en Anderson de voornaamste muziekschrijvers waren. Squires rol als pioneer is mij niet bekend hoewel hij die ongetwijfeld heeft. Daarbij, wat Lennert zei, Lee is gewoon bekender. Zelf zal ik nooit een traan laten om mensen die ik niet persoonlijk gekend heb. Ik houd het bij respect en dat volgt niet noodzakelijk uit een berichtje op een forum.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Yes

Bericht door Gilbert » zo jul 05, 2015 2:20 pm

Heidewolf schreef:Ik ben geen grote fan van Yes, maar ik had altijd het idee dat Howe en Anderson de voornaamste muziekschrijvers waren. Squires rol als pioneer is mij niet bekend hoewel hij die ongetwijfeld heeft.
Chris Squire heeft weliswaar meegeschreven aan een aantal klassieke songs van Yes, maar hij was inderdaad zeker niet de belangrijkste songwriter van de band. Zijn basgitaarspel was daarentegen wel vernieuwend en (onder collega-bassisten, niet bij het grote publiek) invloedrijk. Daarnaast zal Squire bij Yes-fans een speciale status hebben omdat hij, tot dusver, de enige muzikant was die van alle line-ups deel uitmaakte en op alle albums te horen was (zoals drummer Ian Paice bij Deep Purple).

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Yes

Bericht door Heidewolf » zo jul 05, 2015 5:03 pm

Ach, ik denk dat bassisten het qua waardering altijd eerder van collega's moeten hebben dan collega's afgezien van Geddy Lee of Flea. Maar ja, daar gaat dit topic niet over. Laten we and you and i eens opzetten.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Yes

Bericht door Lennert » zo jul 05, 2015 7:11 pm

Het nummer Roundabout was voor mij in ieder geval wel aanstichter om de basgitaar op te pakken en het instrument serieus te nemen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Yes

Bericht door Jeroen » ma jul 06, 2015 7:16 pm

Gilbert schreef:
Heidewolf schreef:Ik ben geen grote fan van Yes, maar ik had altijd het idee dat Howe en Anderson de voornaamste muziekschrijvers waren. Squires rol als pioneer is mij niet bekend hoewel hij die ongetwijfeld heeft.
Chris Squire heeft weliswaar meegeschreven aan een aantal klassieke songs van Yes, maar hij was inderdaad zeker niet de belangrijkste songwriter van de band. Zijn basgitaarspel was daarentegen wel vernieuwend en (onder collega-bassisten, niet bij het grote publiek) invloedrijk. Daarnaast zal Squire bij Yes-fans een speciale status hebben omdat hij, tot dusver, de enige muzikant was die van alle line-ups deel uitmaakte en op alle albums te horen was (zoals drummer Ian Paice bij Deep Purple).
Zeker in de beginjaren was hij dat wel, samen met Anderson. Daarnaast heeft hij ook enkele briljante popsongs geschreven, zoals Love Will Find A Way (Big Generator), hoewel Yes binnen progkringen meestal niet om die twee platen gewaardeerd wordt. Bovendien is Squire het enige bandlid die op elke plaat meespeelde.

Hoe dan ook. Sinds ik anderhalf jaar tot twee jaar geleden veel meer naar Yes ben gaan luisteren (Daarvoor had ik alleen Tormato, een verzamelaar en 90125) en ook alle albums heb aangeschaft, ben ik dat eigenlijk geen enkel moment minder gaan doen. Yes is typisch zo'n band die voor wat ieder wat wils biedt. Het typische eind jaren '60 geïnfecteerde ietwat psychedelische werk van hun titelloze debuut, de charmante doch ietwat rommelige eerste aanzet tot symfonische rock (met orkest) op Time And A Word, de complexe bakbeesten die vanaf The Yes Album tot en met Going For The One (hoewel op laatstgenoemde gereduceerd tot één echte epic) de dienst uitmaakten, het compactere Tormato, het zwaar ondergewaardeerde, briljante en Andersonloze Drama, de uiterst aanstekelijke mix van progressieve rock en commerciële pop van 90125, Big Generator en Union, de vergeten vooruitstrevende en voor Yes-begrippen vrij stevige rock van Talk en de vrij toegankelijke en mooi ingekleurde muziek die de band vanaf Open Your Eyes is gaan maken; zo uiteenlopend, maar toch stuk voor stuk vermakelijk. Natuurlijk zitten er wat mindere songs tussen, met name op de wat droevige laatste cd Heaven & Earth, maar dat mag de pret niet drukken. Grondleggers, dat zijn het, die ondanks de belachelijke hoeveelheid line-up wisselingen en reüniepogingen altijd kwaliteit zijn blijven leveren. Dat ze dat ook recent nog konden, blijkt beslist uit het Fly From Here, waarop de gelijknamige epic staat die al in de jaren tachtig door Steve Howe, Squire en de mannen van The Buggles in de steigers werd gezet en jaren later op het album zeer fraai is afgerond. Ach ja, we kunnen er over door blijven gaan, maar dit is een band die ondanks de soms erg ingewikkelde muziek miljoenen harten wist te veroveren.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Yes

Bericht door Mollusk » wo dec 16, 2020 3:34 pm

Geen idee of dit het juiste Yes-topic is. Ik ben begonnen aan de Yes-discografie. Van de week gestart met Yes - Yes uit 1969. Die beviel mij opvallend goed. Ik hoor wat invloeden van The Moody Blues en The Beatles hier en daar. Hierdoor klinkt het wat psychedelischer, maar buiten dit, komt het toch al behoorlijk in de buurt van de sound die ze later laten horen. Time And A Word pakt me nog niet zo, die klinkt bij de eerste luisterbeurt wat jazzier.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Yes

Bericht door innuendo » wo dec 16, 2020 5:27 pm

Ook die is goed hoor! Sowieso zijn alle albums van Yes uit de beginjaren de moeite waard.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Yes

Bericht door Jeroen » wo dec 16, 2020 7:50 pm

Time And A Word vind ik ook gaaf. Daar hebben ze een of ander buurtorkest voor gebruikt. Zelf doen ze daar inmiddels wat lacherig over, maar ik vind die bijdragen heel sfeervol. Wat mij betreft is dat de eerste echte Yes-plaat, al komt de sound nog niet helemaal uit de verf. De eerste is toch veel meer een mix van jaren zestig popmuziek, pop, psychedelica en wat vroege prog-elementen. Niet echt te vergelijken met de klassieke platen. Eigenlijk een beetje zoals Genesis ook begonnen is, al is From Genesis To Revelation nog veel meer een typische jaren zestig poprockschijf. Wel geinig overigens.

Yes is één van de interessantste bands om van voor naar achter te draaien. Ze hebben best wat eigenaardige transities doorgemaakt. iedereen heeft het natuurlijk altijd over de twee albums met Trevor Rabin, maar Drama was ook al een grote verandering, omdat die plaat eigenlijk voortkomt uit een fusie van de Buggles en Yes. Geniale plaat vind ik dat overigens. Ik vind Trevor Horn (later een bekend producer en zo'n beetje in z'n eentje verantwoordelijk voor die typische jaren tachtig popproducties) te gek zingen op dat album.

Alle albums hebben wel wat, al vind ik Open Your Eyes en Heaven & Earth de zwakste broeders. Dan luister ik liever naar de soloplaten van Jon Anderson of Anderson met Vangelis. Die zijn echt geweldig, als je van synthmuziek houdt.

Vlak trouwens de twee Keys To Ascension-albums ook niet uit. Daar staan weliswaar vooral live-nummers op, maar ook een aantal steengoede nieuwe studiotracks. Als je geluk hebt, kun je al die studiotracks samen te pakken krijgen op de cd Keystudio. Dat is een zeer zeldzame compilatie van die opnamen en die laat zich beluisteren als een volwaardig en erg goed Yes-album. Maar goed, moet je net geluk mee hebben.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie