IQ (sympho/prog)

Voor alle andere bands
Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » za feb 14, 2009 11:47 am

Ik zat vanmorgen te luisteren naar Dark matter en was even benieuwd hoe het momenteel ging met een van mijn favoriete prog bands. Na even surfen las ik tot mijn blijde verbazing dat ze dit jaar een nieuw album gaan uitbrengen genaamd Frequency. Goed nieuws dus!
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Bericht door Draconian » zo feb 15, 2009 4:44 pm

Goede zaak! Ik moet Dark Matter ook echt nog maar eens draaien, veel te lang al niet meer geluisterd.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo feb 15, 2009 5:13 pm

Ah dat is wist ik ook nog niet. Deze band heeft geen zwakke platen en na het uitstekende Dark Matter kan ik me hier wel weer op verheugen. Topband!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » zo mei 24, 2009 9:25 pm

Zo, Frequency is sinds vrijdag officieel uit. En ik heb hem direkt blind aangeschaft. Iets dat ik de laatste tijd niet vaak meer doe. Maar IQ heeft me niet teleurgesteld. Verre van dat.

IQ is een band die niet bepaald origineel is. Bands als Marillion en Genesis deden dit vroeger ook. Maar het verschil met die bands is dat IQ nog steeds sympho/prog rock maakt en dat men elke plaat lijkt te groeien.

Ook op Frequency zul je geen verrassingen vinden. Of het moeten de spacy keyboards en dito stemvervormingen zijn die heel sporadisch opduiken op dit album. Maar dit album lijkt weer een stap beter te zijn als je puur naar de techniek en de instrumentbeheersing kijkt.

Kortom, voor IQ fans is dit gewoon weer verplichte kost. Want Frequency is echt heel erg goed. Ik heb vooral weer genoten van de melancholieke zang van Peter Nicholls, wat kan die man een tragiek in zijn stem leggen zeg! Ook de dromerige solo's over de drukke ritmesectie zijn een genot voor het oor.

Kopen dit ding!
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo mei 24, 2009 9:27 pm

komt zeker voor elkaar
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Bericht door Ernst-Jan » zo mei 24, 2009 9:50 pm

Vandaag The Seventh House van een vriend geleend, 1e en 2e indruk zeker positief morgen maar eens goed voor gaan zitten.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di jun 23, 2009 10:55 pm

The Seventh House is sowieso een fantastisch werkstuk, met het gevoelige Zero Hour als hoogtepunt voor mij persoonlijk (die zanglijnen zijn briljant!). Vandaag Frequency aangeschaft. Nog geen tijd voor gehad, maar hij draaide ook al in de Popeye waar ik em kocht, dus ik heb al wel een eerste indruk. Ik was zwaar onder de indruk, laten we het zo zeggen. De knipogen richting Camel waren me bij eerdere IQ albums nog niet echt opgevallen, maar ditmaal is het overduidelijk. Verder is het weer typisch IQ denk ik, maar dat ga ik de komende tijd maar eens even uitvinden.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma jun 29, 2009 8:21 pm

"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » ma jun 29, 2009 8:50 pm

Sterke review. Goed om te lezen dat het nieuwe album bij jou ook goed aanslaat. 8)
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: IQ (sympho/prog)

Bericht door Jeroen » zo mei 25, 2014 3:55 pm

Jeroen schreef:De nieuwe IQ is fantastisch! Kan bij deze de limitied dubbelcd-editie aanraden. De zogenaamde 'left-overs' op cd2 doen niets onder voor het werk op de eerste cd. Mijns inziens is dit gewoon een dubbelaar waar geen zwakke song opstaat. Briljante productie ook, behoorlijk heavy voor IQ-begrippen.
Zoals ik al zei in het progressieve rocktopic
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: IQ (sympho/prog)

Bericht door Lennert » di jun 03, 2014 3:34 pm

Heb hem ook maar gekocht, omdat ik weet dat als Jeroen weer een obsessie met een progalbum heeft, dit ook aangeschaft moet worden. Het heeft me op die manier wel Pendragon, Arena en Seventh Wonder opgeleverd en ik vermoed naar aanleiding van het eerste nummer From The Outside In dat IQ ook wel weer een band zal worden die een blijvertje in mijn collectie is :P

Edit: Ja hoor, Without Walls net afgeluisterd en dit is ook weer top 10 materiaal. Hey Jeroen, je hebt het me dit keer nog geeneens hoeven zeggen :mrgreen:

En puntje van kritiek though, de zang klinkt me bij vlagen iets te ge-autotuned. Nu ben ik verder niet heel bekend met de band, dus misschien is dit gewoon een zangstijl, maar het klinkt bij vlagen alsof zijn stem via de computer is recht getrokken.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: IQ (sympho/prog)

Bericht door Jeroen » di jun 03, 2014 6:17 pm

Voor zover ik weet niet. Natuurlijk gebruiken ze wel eens wat zangeffecten, maar Nicholls zingt zowel live als op plaat op deze manier. Zijn stem heeft iets breekbaars en met name op de jaren tachtig albums is het soms op of over het randje, maar dat heeft meer met expressie te maken dan met onkunde (net als Fish in die tijd). Hoe dan ook is het wel een stem waar je van moet houden. Maar dat geldt ook voor de strot van Nick Barrett (Pendragon), ook zo'n love it or hate it voice. Al is Nicholls natuurlijk een stuk beter als het op techniek en emotie aankomt.

Maar mooi dat de schijf bevalt. De review komt ongetwijfeld ook wel online een dezer dagen. Als deze plaat je bevalt, kun je je gerust ook eens wagen aan de dubbelaar Subterranea, over het algemeen beschouwd als één van de klassiekers binnen de neo-progrock. Ever, Frequency en The Seventh House liggen ook in dat straatje. Dark Matter is ook een fantastische plaat, al is die door de retrorand meer seventies beïnvloed.
Mochten die albums je smaken, dan kun je ook de overstap maken naar de stokoude albums als Tales From The Lush Attic (waarvan onlangs een prachtige opgepoetste versie (remix) is verschenen) en The Wake. Albums die in het straatje van Genesis en oude Marillion liggen. Daarnaast is er ook een tweetal platen met een zekere Paul Menel op zang. NomZamo en Are You Sitting Comfortably? zijn op zich uitstekende albums, maar door de toegankelijke composities en catchy refreinen klinken die cd's duidelijk commerciëler. Niets mis mee overigens.

Overigens zou je oud-toetsenist Martin Orford (hij vertrok na Dark Matter) kunnen kennen van zijn briljante toetsensolo op The Human Equation van Ayreon. Zijn gastbijdrage zit in Day 15: Betrayal.



Deze dus.

En dit nummer van The Seventh House is ook bijzonder mooi, geweldige saxofoonbijdrage:

"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: IQ (sympho/prog)

Bericht door Jeroen » di jun 03, 2014 6:45 pm

Offtopic:

Overigens Lennert, kun jij een band als Caravan ook waarderen? Natuurlijk totaal anders en ook een stukje ouder, maar ik houd zelf ontzettend van die Canterbury sound. Met name het album In The Land Of Grey And Pink is in mijn optiek briljant. Heerlijk met die ouderwetse synthesizersounds, folkinvloeden (niet zo bont als Jethro Tull) en uitgesponnen songstructuren. Doet in de verte ook wel een beetje aan het oude werk van Camel denken. Ook briljant overigens.



Gedateerd, maar oh zo lekker.

(Geef trouwens maar ff antwoord in het Progrock topic, is wat handiger)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Illiniumn
Berichten: 4
Lid geworden op: di sep 10, 2019 9:48 pm
Locatie: Россия
Contacteer:

IQ sympho/prog

Bericht door Illiniumn » wo sep 25, 2019 6:55 am

You commit an error. Let's discuss. Write to me in PM, we will talk.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: IQ (sympho/prog)

Bericht door Lennert » wo sep 25, 2019 9:47 am

IK WIL HELEMAAL NIETS MET JE BESPREKEN, JIJ PADLARF!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: IQ (sympho/prog)

Bericht door Jeroen » do sep 26, 2019 4:54 am

Ondanks dat..is er een nieuwe schijf. Nog niet gehoord, maar wel heel erg benieuwd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: IQ (sympho/prog)

Bericht door Jeroen » za nov 09, 2019 2:48 pm

Inmiddels wel gehoord en het is weer een erg goed album. Zoals altijd. Twee cd's vol mooie songs, fraaie zangpartijen, heerlijke synths en uitstekend gitaarwerk van dhr. Holmes. Deze band kan weinig verkeerd doen, of het moet de master zijn, die weer erg luid is, waardoor de dynamiek wat de kop in wordt gedrukt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie