Progressieve rock

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Progressieve rock

Bericht door Mollusk » vr jan 03, 2014 4:24 pm

Eru Iluvatar schreef: 20. Beggars Opera - Pathfinder (1972)

Ik kwam vanmiddag drie cd's tegen van Beggars Opera en ik wist dat ik het ergens op metalfan had voorbij zien komen. Touching the Edge, Pathfinder, en The Final Curtain, 6 euro per stuk kosten ze. Toch maar eens luisteren dan.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Progressieve rock

Bericht door Eru Iluvatar » zo jan 05, 2014 4:12 pm

Mollusk schreef:
Eru Iluvatar schreef: 20. Beggars Opera - Pathfinder (1972)

Ik kwam vanmiddag drie cd's tegen van Beggars Opera en ik wist dat ik het ergens op metalfan had voorbij zien komen. Touching the Edge, Pathfinder, en The Final Curtain, 6 euro per stuk kosten ze. Toch maar eens luisteren dan.
Gaaf! Ik ben jaloers.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Progressieve rock

Bericht door Eru Iluvatar » zo jan 05, 2014 4:18 pm

Hier een nummer van Fusion Orchestra, een van de meer lichtvoetige, swingende prog-bands uit het VK van begin jaren '70. Niet bepaald superorigineel, maar wel vrij spontaan en vermakelijk, met een bekwame zangeres:





Niet minder leuk is het Zweedse contemporaine Culpepper's Orchard, een ware Geheimnistipp van Mikael Akerfeldt. Duidelijk afgeleid van het rustieke volkse en fantasierijke geluid van Jethro Tull, met de elegantie en mystiek van vroegere Genesis. Het gitaarwerk doet ook veel aan een ronkende Brian May op de oude Queen-platen denken!:




Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Progressieve rock

Bericht door Mollusk » zo jan 05, 2014 8:20 pm

Eru Iluvatar schreef:
Mollusk schreef:
Eru Iluvatar schreef: 20. Beggars Opera - Pathfinder (1972)

Ik kwam vanmiddag drie cd's tegen van Beggars Opera en ik wist dat ik het ergens op metalfan had voorbij zien komen. Touching the Edge, Pathfinder, en The Final Curtain, 6 euro per stuk kosten ze. Toch maar eens luisteren dan.
Gaaf! Ik ben jaloers.
Ik heb ze niet gekocht :?
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Progressieve rock

Bericht door innuendo » ma jan 06, 2014 10:51 am

Er zijn veel leuke blogs op facebook. Deze werd getipt door de drummer van Manilla Road:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YDqVURC1 ... e=youtu.be[/youtube]
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Progressieve rock

Bericht door innuendo » ma jan 13, 2014 9:30 am

Aan de hand van dit singletje is Rise Above bezig om de Belgische band Load Control te zoeken. Lekkere progressieve rock met een duidelijk doom metalrandje. Misschien komt hier nog een rerelease van:

Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » di mei 20, 2014 5:07 pm

Zit de laatste dagen ook weer wat meer aan de progrock. Met dank aan de nieuwe cd van IQ (The Road Of Bones) die heel sterk is. Heb er inmiddels alleen wat losse nummers van gehoord, maar dat zit zoals altijd wel weer goed. Ik draai vooral veel Spock's Beard, The Flower Kings en momenteel Kaipa. Blijft ontzettend lekkere muziek die ondanks de complexiteit en improvisaties heerlijk wegluistert.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » zo mei 25, 2014 3:54 pm

De nieuwe IQ is fantastisch! Kan bij deze de limited dubbelcd-editie aanraden. De zogenaamde 'left-overs' op cd2 doen niets onder voor het werk op de eerste cd. Mijns inziens is dit gewoon een dubbelaar waar geen zwakke song opstaat. Briljante productie ook, behoorlijk heavy voor IQ-begrippen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Lennert » wo mei 28, 2014 9:33 pm

Zijn er hier nog liefhebbers van The Alan Parsons Project? Ook al mag het voor het gros van de albums niet eens 'rock' genoemd worden, eerder symfopop, ik heb toch een zwak voor Tales Of Mysterie And Imagination - Edgar Allan Poe en I, Robot terwijl nummers als Eye In The Sky en Old And Wise ook altijd de juiste snaar raken.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Progressieve rock

Bericht door Gilbert » do mei 29, 2014 12:45 am

Lennert schreef:Zijn er hier nog liefhebbers van The Alan Parsons Project? Ook al mag het voor het gros van de albums niet eens 'rock' genoemd worden, eerder symfopop, ik heb toch een zwak voor Tales Of Mysterie And Imagination - Edgar Allan Poe en I, Robot terwijl nummers als Eye In The Sky en Old And Wise ook altijd de juiste snaar raken.
Hey, we zijn het ergens over eens! Ik heb voor de albums die je noemt (inclusief Eye In The Sky) eveneens een grote zwak. Ook The Turn Of A Friendly Card is een meesterwerkje. De andere albums ken ik niet goed genoeg om er een definitief oordeel over te kunnen vellen. Naast The Alan Parsons Project luister ik (af en toe) met plezier naar andere "symfopop"-acts als Supertramp, Electric Light Orchestra en 10CC. Dat wil zeggen, ik heb geen idee onder welke noemer je deze artiesten zou moeten rangschikken, maar hun overall sound ligt volgens mij wel ergens tussen pop en progressive rock in. Ja, zelfs met de meest toegankelijke, poppy platen van Genesis (dus met Phil Collins als zanger) en Yes (90125, Big Generator) doe je mij een groter plezier dan met de zoveelste Dream Theater-kloon.

Vooral Tales Of Mystery And Imagination, het fantastische literaire debuutalbum van The Alan Parsons Project uit 1976, zou ik elke muziekliefhebber met een brede smaak van harte willen aanbevelen. In hetzelfde jaar verscheen trouwens Rebel, het door Alan Parsons geproduceerde debuutalbum van John Miles, met de megahit Music die iedereen kent. Als de sound van The Alan Parsons Project je bevalt, dan is Rebel eigenlijk ook verplichte kost (al is hij niet zo goed als Tales Of Mystery And Imagination, waarop Miles als zanger en gitarist op enkele nummers te horen is).

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Lennert » do mei 29, 2014 12:52 am

Ik vind de Phil Collins Genesis platen (Genesis/Invisible Touch/We Can't Dance) nog steeds weergaloos en kan met het grootste plezier Supertramp, ELO en 10CC ook aanhoren :mrgreen:
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Lennert » do mei 29, 2014 4:22 pm

Onder hetzelfde kopje van symfopop valt in dat opzicht ook nog steeds een van mijn favoriete (Nederlands) symforock/pop bands, namelijk Kayak. Ik moet toegeven dat ik lang niet alle albums even makkelijk uit kan zitten en het me soms echt te gezapig wordt, maar helemaal met de toevoeging van Cindy Oudsbeek (fantastische stem!) en de terugkeer van Edward Reekers (een van mijn favoriete zangers) ben ik weer helemaal om. Helemaal de live dvd is fantastisch:


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=7Ua63srVd1s&list[/youtube]
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Progressieve rock

Bericht door innuendo » do mei 29, 2014 4:42 pm

Lennert schreef:Zijn er hier nog liefhebbers van The Alan Parsons Project? Ook al mag het voor het gros van de albums niet eens 'rock' genoemd worden, eerder symfopop, ik heb toch een zwak voor Tales Of Mysterie And Imagination - Edgar Allan Poe en I, Robot terwijl nummers als Eye In The Sky en Old And Wise ook altijd de juiste snaar raken.

Ja hoor! Toffe muziek. Er zitten minstens drie platen van TAPJ tussen de lp-verzameling die ik van mijn pa heb gekregen. I, Robot is de enige die ik overigens geluisterd heb tot nu toe, maar dit mag ik graag horen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » di jun 03, 2014 6:50 pm

(even gekopieerd uit het IQ topic om de boel daar ontopic te houden)

Kunnen jullie een band als Caravan ook waarderen? Natuurlijk een stukje ouder, maar ik houd zelf ontzettend van die Canterbury sound. Met name het album In The Land Of Grey And Pink is in mijn optiek briljant. Heerlijk met die ouderwetse synthesizersounds, folkinvloeden (niet zo bont als Jethro Tull) en uitgesponnen songstructuren. Doet in de verte ook wel een beetje aan het oude werk van Camel denken. Ook briljant overigens.



Gedateerd, maar oh zo lekker.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » zo aug 31, 2014 9:27 pm

Liefhebbers van goede symfonische rock checken Mystery, de band rond Benoit David, die Fly From Here van Yes mocht inzingen en daarna roemloos verdween. Sterk spul, als je het mij vraagt. Overigens mag die Yesplaat er ook zeker zijn. Stukken beter en sprankelender dan nieuweling Heaven & Earth.

"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » zo okt 12, 2014 2:17 pm

Symfofans (met name Lennert) : De nieuwe Pendragon is uit. Ik herhaal, de nieuwe Pendragon is uit. "Men Who Climb Mountains" ligt voor me klaar, dus die pik ik van de week even op.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » wo okt 15, 2014 9:15 pm

Heb em inmiddels in huis en het klinkt weer als een klok. Al kost het plaatje denk ik wat meer tijd om te doorgronden dan de vorige twee krachtpatsers. Overigens, ook de nieuwe plaat van een van de meest ondergewaardeerde Amerikaanse progrockbands Enchant (getiteld: The Great Divide) is super! Goed om te zien dat zanger Ted Leonard na zijn toetreding tot Spock's Beard zijn oude broodheer niet is vergeten. Gave band die over het algemeen wat harder is dan Spock's Beard, met name door invloeden van bands als Fates Warning, (latere) Rush en Dream Theater.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » wo okt 22, 2014 9:47 pm

Fantastisch symfojaar met de nieuwe cd's van IQ, Enchant, Pendragon, Huis, Knight Area. Eigenlijk valt alleen Yes tegen. Begin 2015 komt ook Arena met een nieuwe cd
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Re: Progressieve rock

Bericht door Ernst-Jan » di mar 17, 2015 6:41 pm

Luister nu naar Rick Wakeman “The Myths And Legends Of King Arthur And The Knights Of The Round Table” vooral muzikaal een prachtplaat. De zang moet ik nog even aan wennen. meer mensen bekend mee?
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Progressieve rock

Bericht door innuendo » di mar 17, 2015 7:00 pm

De lp staat in de kast, maar het is een van vele waar ik nog nooit aan toegekomen ben.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Progressieve rock

Bericht door Heidewolf » di mar 17, 2015 7:03 pm

Yeah! Rick Wakeman! Die plaats die jij noemt heb ik wel op LP, maar nog niet genoeg naar geluisterd eigenlijk. Mijn favoriet van hem is toch wel 'The six wives...'. Zijn muziek is wel redelijk kitsch, maar ook wel geraffineerd. En op sommige momenten gewoonweg te maf. Zoals bij wel veel artiesten die veel uitbrengen varieert de kwaliteit nogal, maar gemiddeld genomen is het allemaal wel goed.

Je kent hem natuurlijk ook van Yes, maar ken je ook van The Strawbs? Op 'From the wtchwood' is hij een sessiemuzikant, maar qua synthesizer zijn zijn invloeden wel te horen. Als je van Folk gorienteerde prog houdt, dan is het een hele goede plaat.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Progressieve rock

Bericht door Heidewolf » za mar 21, 2015 2:57 pm

Bovenaan deze pagina staat tie nog net: 'Pathfinder' van Beggards Opera. Toen innuendo die lijst poste al eens opgezocht en vond het wel leuk bandje, maar het is niet blijven hangen. Toch weer eens opgezet. 'Pathfinder' valt in dezelfde categorie als 'Witchfinder' van de post hierboven: goede pop/folk-progressieve rock, maar niks bijzonders. Eerder achtergrondmuziek dan een luisterplaat, maar zeker wel mooie achtergrondmuziek. Wat ik stiekem wel jammer vind is dat mijn favoriete nummer van de plaat (MacArthurs park) een cover blijkt te zijn.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » zo jun 07, 2015 7:07 pm

Zodra het warmer wordt, grijp ik weer vaker naar Yes. Grappig genoeg vooral Drama. Dat vind ik een van de beste platen van Yes, ook al zingt Anderson er niet op. Ik vind die samensmelting van poppy invloeden (van The Buggles) en het progressievere complexe rockwerk echt briljant. Ook is de zang van Trevor Horn prachtig en doet ook Downes het uitstekend op de synths. Dit is nou zo'n plaat die ik de hele dag wel kan luisteren. Zodoende mag ik ook graag luisteren naar Fly From Here van een paar jaar geleden, waarop opnieuw Horn achter de knoppen zat. Het epische titelnummer is bovendien vanoudsher een Buggles nummer dat voor Yes is omgebouwd. Schitterende compositie trouwens.
Voor de rest uiteraard alle lof voor de albums met Anderson. Ook de jaren tachtig popplaten vind ik briljant. Zelfs Union mag ik graag horen. Wereldband.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Re: Progressieve rock

Bericht door Ernst-Jan » ma okt 12, 2015 5:26 pm

Vanmiddag kennis gemaakt met de Canadese band Mystery, dit gaan fijne luister uurtjes worden verwacht ik.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » ma okt 12, 2015 6:09 pm

Check dan ook Fly From Here van Yes. Daar zingt Mystery-zanger Benoit David ook op. Mijns inziens een betere zanger voor Yes dan de huidige.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Re: Progressieve rock

Bericht door Ernst-Jan » ma okt 12, 2015 6:31 pm

Ja alsof Mystery mij de komende tijd niet genoeg luisterwerk gaat opleveren. Mystery heeft trouwens ook een liveplaat hier opgenomen. Wel gaaf.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door XnegativeX » za dec 26, 2015 8:16 pm

1- Riverside - Love, fear and the time machine
2- Arena - The unquiet sky
3- Queensrÿche - Condition hüman
4- Steven Wilson - Hand.Cannot.Erase
5- Coheed & Cambria - The Color before the Sun
6- Spock's beard - The oblivion particle
7- Leprous - The Congregation
8- Between the buried and me - Coma ecliptic
9- Antimatter - The Judas Table
10- Caligula's Horse - Bloom
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9032
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Appelflap » zo dec 27, 2015 8:03 am

1. Residual Flux - The Chronicles of Nevertheless
2. The Genesys Projekt - Nebula Hypothesis Pt I: the Aftermath
3. Perpetuum Mobile - Infinite Cognition
4. P.T.A. - Worlds Collide, Minds Hide...
5. Spawn of Aeons - Dreaming in Solitude
6. Flgrm - Spatufrsk
7. Riding the Winds - s/t
8. Rise from Ashes - Engraved in Silence
9. Seth - Scrolls of Mortuity
10. Pentaxis - Peninsulae Profundae
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Progressieve rock

Bericht door yowannuzz » ma dec 28, 2015 7:13 pm

Je bedenkt ze echt ter plekke hè , flap ?!
Of google ik gewoon niet goed genoeg naar muziek van/informatie over de bands in je lijst ?!
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Lennert » za okt 22, 2016 10:44 am

Kansas heeft dit jaar met The Prelude Implicit een erg sterk comeback album gemaakt. Walsh' vervanger Ronnie Platt heeft een vergelijkbaar stemgeluid, zij het toch net een stukje krachtiger, waardoor de kenmerkende sound wel gewaarborgd blijft. Tussen een prachtige ballad als Refugee en een progkraker als The Voyage Of Eight Eighteen zijn er eigenlijk geen zwakke tracks te vinden. Zo spectaculair als een Masque of Leftoverture is het niet, maar het is tevens wel een van de sterkste albums die de band sinds de jaren '70 heeft uitgebracht. Je hoort tevens duidelijk hoe een band als Fates Warning in de Alder-era veel van Kansas heeft overgenomen.

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » za okt 22, 2016 8:31 pm

Ben benieuwd. Ga de cd gauw een keer checken. Kansas is altijd wel goed, hoewel ik de eerste drie of vier albums de meest geslaagde vind.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Progressieve rock

Bericht door innuendo » di dec 13, 2016 2:33 pm

Eye heeft dan eindelijk zijn nieuwe plaat uitgebracht! Voor liefhebbers van klassieke progrock in een ietwat modern jasje:

[youtube][/youtube]
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » do apr 16, 2020 4:55 pm

Hoe bevalt Pendragon, @Lennert?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Lennert » vr apr 17, 2020 11:35 am

Erg fijn album! Vind hem beduidend memorabeler dan Men Who Climb Mountains die nooit echt is blijven hangen bij me. Met toevoeging van zaken als een mandoline en strijkers bij vlagen ook een erg nostalgisch album qua sfeer. En dat is helemaal positief.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » vr apr 17, 2020 12:12 pm

Hulde!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » di sep 26, 2023 4:27 pm

Fijne tip: Shadowland.

Tijdje geleden de drie albums van deze Britse band aangeschaft voor een prikkie. Met op de gitaar de heer Karl Groom (Threshold) en op de toetsen Clive Nolan (Arena, Pendragon en nog tig projecten). Vast en hoop gitaar- en synthsolo's? Dat valt wel mee. Shadowland speelt vrij poppy (neo)progrock, met nadruk op de liedjes. Echt ingewikkeld wordt het nergens. Nee, dit is muziek met van die typische 80ies toetsentapijten (ook al zijn de albums uit de jaren '90), waarin je heerlijk kunt wegzinken.

Oh ja, Clive Nolan zingt zelf. Dat doet ie niet onverdienstelijk, al is hij geen groots talent. Maar de zang past erg goed. Net als de zang van bijvoorbeeld Nick Barrett (Pendragon). Geen geweldig bereik, maar wel met karakter.

@Lennert: jep, gewoon aanschaffen, als je het toegankelijkere werk van It Bites, (oude) Marillion, Pendragon en Arena trekt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressieve rock

Bericht door Jeroen » zo okt 29, 2023 7:07 pm

Nog zo'n tip: de Canadezen van Mystery. Fijne melodische progrock met prachtige synths, gitaarsolo's en uitstekende zanger(s).

Dit jaar verscheen Redemption. Opnieuw fijn album vol opzwepende symfo.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie