Klassieke Muziek

Voor alle andere bands
Plaats reactie

Klassieke muziek is....

Heerschend!
92
39%
Leuk op zijn tijd
125
53%
Afgrijselijk!
20
8%
 
Totaal aantal stemmen: 237

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Klassieke Muziek

Bericht door Krimhild » di jan 26, 2021 7:23 am

Scherp
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22881
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Klassieke Muziek

Bericht door dako » di jan 26, 2021 8:04 am

Persistence schreef: ma jan 25, 2021 10:13 pm Hmm, 0.30-0.50 van dit nummer doet me enorm veel denken aan de intro van Mozart's Symphony No. 40
Tyfus, dat is gaaf.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Klassieke Muziek

Bericht door Persistence » di jan 26, 2021 11:30 am



Deze is minder obvious vergeleken met de vorige maar tussen 01.06 - 01.18 en/of 04.04-04.16 hoor ik ergens heel vaag een deuntje van Polyushka Polye en vanaf 05.55 Moonlight Sonata van Beethoven (ook heel vaag).

Maar wel knap dat ze verstand hebben van klassieke muziek!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Klassieke Muziek

Bericht door Hieronimus » di jan 26, 2021 2:08 pm

Amibor, wat ik ervan kan vinden is dat de pianist voornamelijk verantwoordelijk is voor de klassieke composities en dat ze allicht geïnspireerd zijn door, maar zeker niet direct overgenomen zijn van, klassieke componisten.
There seems to be a strong Romantic influence (Beethoven comes to mind) on the piano’s musical style in Labyrinth. This can be especially heard in the expressive instrumental track and album-closer, “Labyrinth.” Was it the band’s intent for it to sound like an homage to Romantic-era composers such as Beethoven?

This has always been one of our focuses since the beginning. The Romantic period—and even pre-Romanticism and sometimes even Baroque (some progressions remind me of Bach)—had some of the artists who deeply inspired our music.

Next to that, I think we also have a lot of influence from modern composers, especially some guys who write music for motion pictures, such as John Williams, Danny Elfman, Hans Zimmer, Howard Shore etc.

Is your musical style influenced by any Italian composers from the Baroque, Classical, Romantic or 20th Century musical periods?

More than anyone else, I would say Paganini, Vivaldi and Rossini.
https://newnoisemagazine.com/interview- ... labyrinth/
Have you or anyone else in the band studied classical music?

None of us have graduated in classical music, but Francesco Paoli, who is the Artistic Director of Fleshgod Apocalypse, studied contrabass for four years at a conservatory so he had a little bit of knowledge and heritage on classical music. Francesco Ferrini is almost completely self-taught, but he has been doing, you know, the compositions and orchestral arrangements for Fleshgod, and he kept studying a lot of harmony and composition in general. You have to pick whatever you need for what you do of course, so we really believe in being self-taught in that meaning of the word, but of course having some knowledge is very important. So if Francesco didn’t have that knowledge when arranging the orchestration, we wouldn’t have that sound of course.
https://www.metal-rules.com/2017/01/21/ ... iccardi-2/

Misschien valt er meer te halen uit dit interview met Ferrini?
Front voor/der Matigheid
last.fm

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Klassieke Muziek

Bericht door Persistence » di jan 26, 2021 3:04 pm

Hieronimus schreef: di jan 26, 2021 2:08 pm Amibor, wat ik ervan kan vinden is dat de pianist voornamelijk verantwoordelijk is voor de klassieke composities en dat ze allicht geïnspireerd zijn door, maar zeker niet direct overgenomen zijn van, klassieke componisten.
Dit ja, eigenlijk is iedereen geinspireerd door iedereen :mrgreen:.
Laatst gewijzigd door Persistence op di jan 26, 2021 3:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Klassieke Muziek

Bericht door Persistence » di jan 26, 2021 3:08 pm

Oh, btw: Eindelijk een oude post waarvoor ik me niet hoef te schamen:
Persistence schreef: zo mei 22, 2011 5:58 pm
Saxon 747 schreef:Er is vast al wel een topic over, maar deze heeft een poll!
Klassieke muziek, ik luister er de laatste tijd steeds vaker naar, Verdi, Vivaldi, Wagner, Tsjaikovski, Grieg je kan het zo gek niet verzinnen. Nu ben ik toch wel benieuwd of er nog meer mf'ers zonder enige zorgen een klassieke plaat opzetten. Zo luister ik nu bijvoorbeeld naar de 4 jaar getijden van Vivaldi, wat een prachtige muziek.

Ik luister vaak naar Gustav Mahler's symfonieën de laatste tijd, met name symphonie n.2 vind ik uitzonderlijk mooi. Het eerste deel van symp. #2 is een magistraal muziekstuk waarin het gedicht Todtenfeier van Adam Mickiewicz centraal staat. De rillingen lopen werkelijk constant over je rug tijdens het luisteren.
Gustav Mahler – Totenfeier (1888)

Mahler herinnert zich het oordeel van Hans von Bülow nadat hij op de piano zijn Totenfeier voorspeelde en Von Bülow daarbij zijn handen op zijn oren hield bij het luisteren vanwege de letterlijke en figuurlijke pijn die de muziek bij hem teweeg bracht: “Als dit nog muziek is, begrijp ik niets van muziek!”
Afbeelding
10 jaar later nog steeds mijn favoriet:

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Klassieke Muziek

Bericht door paradigm shift » di jan 26, 2021 3:29 pm

Mahler is en blijft een briljant componist, en met name een geniaal orkestrator, in hoe hij zijn enorme orkest behandelt als een verzameling kamerensembles. En toch, ik heb steeds meer moeite om door zijn werk heen te komen. Het typische adolescente emotionele leeglopen, het zelfmedelijden, de weltschmerz, de puberpathetiek van het heroische individu versus de wereld die hem niet begrijpt... Ik luisterde onlangs naar Currentzis’ Musica Aeterna (overigens briljante) interpretatie van zijn zesde, en het begon me op een gegeven moment echt tegen te staan, ik begon echt te verlangen naar de menselijke maat en emotionele bescheidenheid van een Haydn of Schubert. En tegelijkertijd behoren uitvoeringen van zijn 2e en 8e tot de meest indrukwekkende concerten waar ik bij was... De vroege symfonieën(tm 4) en de 9e zet ik nog wel eens op, maar verder luister ik het thuis nog maar zelden.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Klassieke Muziek

Bericht door paradigm shift » di jan 26, 2021 3:33 pm

Zelf ben ik op het moment verslingerd aan de muziek van Carl Nielsen. Hij wordt vaak op één hoop gegooid met Sibelius, maar tapt toch wel uit een ander vaatje. Qua vorm is hij niet zo innovatief als Sibelius, maar hij is wel een stuk avontuurlijker op het gebied van tonaliteit. Zijn Klarinetconcert zou liefhebbers van Bartok en in mindere mate Stravinsky zeker moeten aanspreken: https://open.spotify.com/track/70EJrrH ... 2tUAZgExBA
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9029
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Klassieke Muziek

Bericht door Appelflap » di nov 15, 2022 11:12 am

🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Klassieke Muziek

Bericht door paradigm shift » vr nov 18, 2022 9:06 am

Crossover!

“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Klassieke Muziek

Bericht door Persistence » di aug 01, 2023 1:03 pm

Nog meer mensen hier die bekend zijn met het werk van componist Arvo Pärt? De beste man uit Estland is een levende legende! Een muzikale genie zoals je die tegenwoordig maar zelden, of zeg maar gerust nooit meer, tegenkomt.

https://www.nporadio4.nl/componisten/9a ... paert-arvo




Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Klassieke Muziek

Bericht door Krimhild » ma aug 07, 2023 3:36 pm

Ken ik niet. Veel hoge piepjes en dynamiek, dat is wel goud.
Ik ben hier gewoon.

Ernst
Berichten: 5001
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Klassieke Muziek

Bericht door Ernst » ma aug 07, 2023 4:43 pm

Persistence schreef: di aug 01, 2023 1:03 pm Nog meer mensen hier die bekend zijn met het werk van componist Arvo Pärt? De beste man uit Estland is een levende legende! Een muzikale genie zoals je die tegenwoordig maar zelden, of zeg maar gerust nooit meer, tegenkomt.

https://www.nporadio4.nl/componisten/9a ... paert-arvo



Ja, luister ik jaar of 10 veel naar. Ik heb ook ooit eens een uitvoering in Tallin bijgewoond van zijn werk. Onvergetelijk mooi.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Klassieke Muziek

Bericht door Persistence » ma aug 07, 2023 5:57 pm

Ernst schreef: ma aug 07, 2023 4:43 pm
Persistence schreef: di aug 01, 2023 1:03 pm Nog meer mensen hier die bekend zijn met het werk van componist Arvo Pärt? De beste man uit Estland is een levende legende! Een muzikale genie zoals je die tegenwoordig maar zelden, of zeg maar gerust nooit meer, tegenkomt.

https://www.nporadio4.nl/componisten/9a ... paert-arvo



Ja, luister ik jaar of 10 veel naar. Ik heb ook ooit eens een uitvoering in Tallin bijgewoond van zijn werk. Onvergetelijk mooi.
Wauw! Geweldig!

Ernst
Berichten: 5001
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Klassieke Muziek

Bericht door Ernst » di aug 08, 2023 3:29 pm

Ik weet niet of die concerten nu nog gegeven worden. Was onderdeel van ern jaarlijks concert, het jaar dat ik er was het in een vervallen fabriekshal in augustus. Een Estse vriend van ons had de kaartjes geregeld.

Plaats reactie