Occult rock

Voor alle andere bands
Plaats reactie
Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » do aug 16, 2012 9:26 am

[/quote]

Jess and the Ancient Ones is niet verkeerd, al vind ik die laatste plaat van ze wel minder.[/quote]


Hebben ze wel meer platen uitgebracht? Ik kom er verder, dan de laatste, geen tegen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Sorcha
Lult over cdtjes
Berichten: 2842
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 9:23 pm
Locatie: Arnhem

Re: Occult rock

Bericht door Sorcha » do aug 16, 2012 11:26 am

Debuutsingle (en dan dus het debuutalbum): http://heavymetalchainsaw.wordpress.com ... ac-7-2011/

Op basis van die single had ik meer van het album verwacht, die cover van Coven is wel leuk gedaan.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » do aug 16, 2012 11:31 am

Bedankt! Dan ga ik die vanmiddag eens luisteren. :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » di aug 28, 2012 11:15 pm

Topic-starter Ruud/innuendo kwam zondag bij mij met deze - na enkele luisterbeurten toch wel érg aanstekelijke - aanrader:
PURSON! Volgens mij een Britse band, erg leuk. De zang doet mij wat denken aan die van de zangeres(sen) van Hammers of Misfortune. Het nummer hier onder, 'Spiderwood Farm', klinkt als een mix tussen Jethro Tull en Coven:



Het onderstaande live nummer is ook erg dynamisch:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DRg6zxsW ... re=related[/youtube]

Ik kijk uit naar een EP en een volledig album!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » wo aug 29, 2012 7:43 am

Geeft wel aan dat ik val voor zangeressen met lef. Wat een prachtige manier van zingen heeft ze. Het heeft iets heel bezwerends. De band achter haar maakt het plaatje compleet. Muzikaal is het ook redelijk eigenzinnig.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » wo aug 29, 2012 12:07 pm

Ja inderdaad; wel een stuk origineler dan andere bands als Blood Ceremony en Jess & co. Purson lijkt een band te zijn die gewoon doen waardoor ze op natuurlijke wijze worden ingegeven en niet kost wat kost in het 'straatje' willen vallen.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » wo aug 29, 2012 12:22 pm

Blood Ceremony kan je onoriginaliteit moeilijk verwijten, omdat zij aan de wieg van de nieuwe occulte rock hebben gestaan. Uiteindelijk hebben zij, net als Purson overigens, ook hun invloeden. Het is allemaal retro wat de klok slaat. Jess and the Ancient Ones komen er volgens een Finse kameraad openlijk voor uit dat ze hebben afgekeken bij o.a. The Devil's Blood. het helpt natuurlijk wel als je connecties hebt in Kuopio, Finland. ;)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
puist
Berichten: 2688
Lid geworden op: wo okt 15, 2003 9:07 pm

Re: Occult rock

Bericht door puist » za sep 01, 2012 1:41 pm

Eru Iluvatar schreef:Topic-starter Ruud/innuendo kwam zondag bij mij met deze - na enkele luisterbeurten toch wel érg aanstekelijke - aanrader:
PURSON! Volgens mij een Britse band, erg leuk. De zang doet mij wat denken aan die van de zangeres(sen) van Hammers of Misfortune. Het nummer hier onder, 'Spiderwood Farm', klinkt als een mix tussen Jethro Tull en Coven:



Het onderstaande live nummer is ook erg dynamisch:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DRg6zxsW ... re=related[/youtube]

Ik kijk uit naar een EP en een volledig album!
DIt jaar live gezien. Fijn optreden was dat! Fijne band ook.
Heavy Metal! Just my way
Heavy Metal! Just my devil

Gebruikersavatar
puist
Berichten: 2688
Lid geworden op: wo okt 15, 2003 9:07 pm

Re: Occult rock

Bericht door puist » za sep 01, 2012 4:19 pm

innuendo schreef:Blood Ceremony kan je onoriginaliteit moeilijk verwijten, omdat zij aan de wieg van de nieuwe occulte rock hebben gestaan. Uiteindelijk hebben zij, net als Purson overigens, ook hun invloeden. Het is allemaal retro wat de klok slaat. Jess and the Ancient Ones komen er volgens een Finse kameraad openlijk voor uit dat ze hebben afgekeken bij o.a. The Devil's Blood. het helpt natuurlijk wel als je connecties hebt in Kuopio, Finland. ;)
Ik denk dat Jex Thoth eerder aan de wieg heeft gestaan van de occulte rock met vrouwelijke zang. Uiteindelijk hebben ze het allemaal afgekeken van Coven.
Coven's album "Witchcraft Destroys Minds & Reaps Souls" blijft wat mij persoonlijk betreft ook het beste album in het genre.
Heavy Metal! Just my way
Heavy Metal! Just my devil

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » za sep 01, 2012 4:33 pm

Coven vind ik op het eerste album eigenlijk maar matig en saai. Het debuut van Earth & Fire en de eerste albums van Shocking Blue vind ik - om een tijdgenoot te pakken - stukken beter.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » za sep 01, 2012 4:41 pm

Dat Jex Thoth iets eerder hun debuutplaat hadden uitgebracht, wil niet direct zeggen dat Blood Ceremony door hen is beïnvloedt. Beide bands hebben toch een vrij afwijkende achtergrond. Ik denk dat je ze even veel credits moet geven wat betreft het aan de wieg staan. Van de wedergeboorte natuurlijk. Invloeden van Coven vallen inderdaad niet te ontkennen, al vind ik dat zowel Blood Ceremony als Jex Thoth Coven duidelijk voorbij zijn. Niets ten nadele van Coven's debuut, wat gewoon een erg goed album is. Ik ben dol op de soms hysterische zang van Jinx. Misschien moet ik daar maar eens een retro reviewtje van schrijven...
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Jeroen » ma sep 03, 2012 10:07 pm

Eru Iluvatar schreef:Het debuut van Earth & Fire .
Gave acid rock is dat met die galmende zang van Kaagman. Dat hoor ik stukken liever dan al die hedendaagse brouwseltjes die ze 'occult' noemen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Dufniall » wo sep 05, 2012 9:30 am

Gisteren Witchcraft van Coven eens geluisterd, maar ik was nog niet helemaal overdonderd. Ook erg apart met die vele gesproken passages, maar dat is natuurlijk des te okkvlter. Maar wel duidelijke invloeden die in de huidige bands terug te horen zijn. Purson klinkt ook wel erg interessant trouwens, daar ga ik eens wat van opzoeken.

Gebruikersavatar
Sorcha
Lult over cdtjes
Berichten: 2842
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 9:23 pm
Locatie: Arnhem

Re: Occult rock

Bericht door Sorcha » di okt 02, 2012 11:45 pm

Ja, bij Coven spoel ik altijd door bij die gesproken stukken.

Nog een aanrader voor liefhebbers van female fronted occult rock: Seremonia. Ook aankomend jaar live te zien op Roadburn. Op het eerste oor luistert het lekker weg.


Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » wo okt 03, 2012 11:07 pm

Makkelijk wegluisteren zou ik het niet willen noemen. Ik vind het op een bepaalde manier ontoegankelijk klinken. Wel heel interessant overigens. Ik ga ze wel in de gaten houden.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » ma nov 05, 2012 10:49 pm

De laatste paar maanden weer wat nieuwe occult rock ontdekt. Het is dit jaar schijnbaar helemaal 'hip' in undergroundkringen. Dat blijkt wel uit de eerste klonen en commerciële versies die nu opduiken (zoals Bloody Hammers en Ancient VVisdom).

Deze bands vind ik wel érg aangenaam:

OCCULTATION

Brachten dit jaar hun debuutplaat 'Three & Seven' uit. Episch aandoende psychedelische doom met een gothic randje. Ondanks zangeres geen swingend geneuzel, maar een serieuze Candlemass-meet-Mercyful Fate-achtige sfeer. Projectje van de Amerikaanse blackmetalband Negative Plane.

BLACK MOTH

Occult bandje uit Engeland met zangeres en relatief ruig garage-rock tempo. Dit jaar kwam hun debuut 'Killing Jar' uit.

VENOMOUS MAXIMUS

Lekkere spontane mix van stoner, doom en heavy metal a la Iron Maiden. Heerlijk onderhoudend en neemt zichzelf niet te serieus.

Voor verdere bandtips zie:

http://www.occultrock.com/
Magazine over occult rock

http://fastnbulbous.com/metal-sirens/
Uitgebreid overzicht van 'female fronted occult rock bands'


Zeer uitgebreid overzicht van zo goed als alle occult rock bands en verwanten die er toe doen

http://www.guardian.co.uk/music/2011/no ... CMP=twt_gu
Diepgaand artikel over de heropleving van occult rock door Britse kwaliteitskrant The Guardian. Veel aandacht voor Neerlands trots The Devil's Blood en Ghost.

http://www.last.fm/group/occult+rock
Last.fm groep van occult rock

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Occult rock

Bericht door Mollusk » di nov 06, 2012 7:50 am

Hoe zit het eigenlijk met het nieuwe album van Ghost? Die zou toch eind 2012 uitkomen? Blijft nog stil vooralsnog.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Siego
Berichten: 1602
Lid geworden op: di jun 08, 2004 11:47 pm
Locatie: Harkema

Re: Occult rock

Bericht door Siego » wo nov 07, 2012 6:11 pm

Laatste wat ik las, was dat het meeste materiaal voor het nieuwe album was geschreven.
Een datum voor release heb ik nergens gehoord/gelezen.

Gebruikersavatar
Gijscoman
Berichten: 2643
Lid geworden op: zo apr 24, 2011 5:23 pm
Locatie: Nijmegen/Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Gijscoman » wo nov 07, 2012 7:39 pm

22 oktober meldde Ghost dit:
Children of the World!

On December 15 we will conduct a very special ritual at Cupolen in Linköping, Sweden.

This in celebration of new era to come.

Malicious wishes

/A Nameless Ghoul
En later werd dit gemeld:
Children!

In the wait for some news from the ghoul front, devour some graphics that we applaud here within the ministry..

http://ghoulishperversions.tumblr.com/
Het lijkt mij dus dat 15 december de albumpresentatie is en dat er binnenkort meer nieuws over komt. (Dat laatste maak ik echter op uit het tweede bericht)

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » wo nov 07, 2012 8:04 pm

Er staat dat ze met iets speciaals komen. Toen Led Zeppelin dat laatst deed, hoopte iedereen op een nieuwe plaat en tour en kregen we een bioscoopfilm :P
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » wo nov 07, 2012 11:50 pm

Ach ja, tot die tijd hebben we lekker ATTIC!


Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: Occult rock

Bericht door ketter » do nov 08, 2012 5:00 pm

Holy shit, dat is verdomd goede Mercyful Fate kloon. Bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Lennert » do nov 08, 2012 8:41 pm

Ik heb niet heel veel met dit genre, maar mag de laatste tijd toch graag luisteren naar een Nederlandse voorloper:

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: Occult rock

Bericht door ketter » do nov 08, 2012 8:47 pm

Lennert schreef:Ik heb niet heel veel met dit genre, maar mag de laatste tijd toch graag luisteren naar een Nederlandse voorloper:

Daar heb ik de laatste tijd ook veel naar geluisterd, albums van Earth & Fire. Goed spul, absoluut. Maar occult rock is het volgens mij toch niet.
Ik kwam er laatst pas achter dat 'Weekend' niet origineel van Scooter is. :' )
Laatst gewijzigd door ketter op do nov 08, 2012 9:30 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sorcha
Lult over cdtjes
Berichten: 2842
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 9:23 pm
Locatie: Arnhem

Re: Occult rock

Bericht door Sorcha » do nov 08, 2012 8:56 pm

Dan prefereer ik toch Shocking Blue (en daarbij kwam ik erachter dat Venus van Banarama ook eigenlijk maar een cover is van Shocking Blue) :-)

Bedankt voor de links trouwens @ Eru, binnenkort maar eens voor gaan zitten.

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: Occult rock

Bericht door ketter » do nov 08, 2012 9:30 pm

Shocking Blue moet ik ook nog eens uitchecken ja. Veel goede muziek stond er vroeger in de top-40...

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Occult rock

Bericht door Lennert » vr nov 09, 2012 9:59 am

Bart schreef:
Lennert schreef:Ik heb niet heel veel met dit genre, maar mag de laatste tijd toch graag luisteren naar een Nederlandse voorloper:

Daar heb ik de laatste tijd ook veel naar geluisterd, albums van Earth & Fire. Goed spul, absoluut. Maar occult rock is het volgens mij toch niet.
Ik kwam er laatst pas achter dat 'Weekend' niet origineel van Scooter is. :' )
Ik zeg toch ook voorloper, de raakvlakken mogen duidelijk zijn me dunkt. :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: Occult rock

Bericht door ketter » vr nov 09, 2012 11:27 am

Ah, daar had ik overheen gelezen - excuses.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » vr nov 09, 2012 12:58 pm

Het debuut van Earth & Fire is erg goed, dit zijn verplichte nummers:






En van het tweede album, Song of the Marching Children, is het opbouwende 'Storm and Thunder' ook erg spannend:



De eerste twee albums van Earth & Fire vind ik erg goed; echte 70's progklassiekers van het vaste land van Europa. Daarnaast was er in deze periode geen enkele progressieve rockband die zo'n goede zangeres had. Daarna, in de 80's werd E&F een stuk poppier, commercieler. Veel minder, hoewel een nummer als 'Weekend' leuk blijft.

Shocking Blue is iets ouder, ook uit Den Haag natuurlijk, maar is veel bekender. Niet zo ambitieus als Earth & Fire in de beginperiode, maar wel pakkend:





Dat laatste nummer is nog eens gecoverd door Nirvana. Qua zangstijl en melodielijnen zie ik The Devil's Blood eigenlijk als een directe opvolger van oude Nederlandse bands als Shocking Blue en Earth & Fire.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » di nov 27, 2012 11:02 pm

Zo, verplichte kost voor liefhebbers van dit topic is YEAR OF THE GOAT, alweer een occult-getinte band uit Zweden, maar niet eentje geworteld in de fantasieën van Deense buurman King Diamond, maar meer geinspireerd door melodieuze rock uit de jaren zeventig a la Blue Oyster Cult. En net zoals bij Jess and the Ancient Ones hoor je ook bij deze jonge telg in het subgenre de invloeden van The Devil's Blood. Neerlands trots dient in dit kader meer als een katalysator van verschillende stijlen uit de jaren zeventig. Year of the Goat is een absolute must; de tere Matthew Bellamy-achtige zang is een must en erg karakteristiek!

Luister:



en

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9l4IA3CJ ... re=related[/youtube]

Year of the Goat leverde (net als TDB met 'Come, Reap) vorig jaar een leuke EP uit als introductie tot de band, 'Lucem Ferre'. Aan het einde van dit jaar komt hun eerste langspeler uit, genaamd 'Angels' Necropolis'. Year of the Goat zit bij het Duits-Nederlandse Ván Records-label, die eind dit jaar een paar interessante albums uitbrengen; naast bovengenoemde de eerste platen van King Diamond-kloon Attic en 'Interbellum' van Gold, wederom een nieuwe Haagse rockband met zangeres in een lange traditie. En natuurlijk de derde LP 'Flying Dutchman' van Vanderbuyst.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Occult rock

Bericht door Mollusk » di nov 27, 2012 11:14 pm

Klinkt interessant Eru, ga ik op mijn lijstje zetten.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
puist
Berichten: 2688
Lid geworden op: wo okt 15, 2003 9:07 pm

Re: Occult rock

Bericht door puist » wo nov 28, 2012 7:29 am

Zeker een fijne band dat Year Of The Goat. Heb toen bij het optreden wat ik van ze zag in april gelijk alles (MLP en EP) wat ze bij zich hadden gekocht.
Dit nieuwe album gaat ook zeker gekocht worden.
Heavy Metal! Just my way
Heavy Metal! Just my devil

Gebruikersavatar
Siego
Berichten: 1602
Lid geworden op: di jun 08, 2004 11:47 pm
Locatie: Harkema

Re: Occult rock

Bericht door Siego » do nov 29, 2012 5:01 pm

Eru Iluvatar schreef: Year of the Goat leverde (net als TDB met 'Come, Reap) vorig jaar een leuke EP uit als introductie tot de band, 'Lucem Ferre'. Aan het einde van dit jaar komt hun eerste langspeler uit, genaamd 'Angels' Necropolis'.
Eindelijk!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » do dec 06, 2012 3:36 pm

GOLD - Interbellum (2012)
Afbeelding

Morgen brengt het van The Devil's Blood en Vanderbuyst bekende Ván Records de debuutplaat uit van wéér een Nederlandse band, namelijk GOLD.
Deze Haagse band (ja: net als Golden Earring, Shocking Blue, Earth & Fire, etc.) is opgericht door een ex-gitarist van The Devil's Blood en met een zangeres aan het front.
Je zou dan denken dat we te maken hebben met 'retro occult rock', maar dat is niet het geval. Zeker, de gitaarpartijen doen denken aan die van Selim Lemouchi (en aan die van Willem Verbuyst, die overigens de LP geproduceerd heeft), maar tekstueel is dit niet occult, esoterisch en maar bij vlagen duister. Aanstekelijke rock die doet denken aan Zweedse contemporaine bands, alleen een stuk moderner. Vergelijkbaar met zangeres-band Spiders uit Zweden, alleen een stuk hit-gevoelliger. Niet bepaalde gewaagde muziek, vaak erg ingehouden, maar de nummers blijven als goede pop-composities in je hoofd hangen. En dat is vandaag de dag niet zo vanzelfsprekend.

Luister 'Interbellum' helemaal op de Luisterpaal van VPRO's 3voor13: 3voor12.vpro.nl/luisterpaal/albums/GOLD.htmlhttp://3voor12.vpro.nl/luisterpaal/albums/GOLD.html

Filmpje:

Gebruikersavatar
Siego
Berichten: 1602
Lid geworden op: di jun 08, 2004 11:47 pm
Locatie: Harkema

Re: Occult rock

Bericht door Siego » vr dec 07, 2012 6:54 pm

Die Year Of The Goat plaat klinkt goed zo op het eerste gehoor!

http://3voor12.vpro.nl/luisterpaal/albu ... -goat.html

Gebruikersavatar
Sorcha
Lult over cdtjes
Berichten: 2842
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 9:23 pm
Locatie: Arnhem

Re: Occult rock

Bericht door Sorcha » za dec 08, 2012 2:00 pm

Beide bands zijn goedgekeurd hier! :-)

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » ma dec 10, 2012 2:34 pm

Hier mijn recensie van het debuut van GOLD:

Gold – Interbellum (2012)
(Voor betere weergave: http://tinyurl.com/bk3gg7k )

Weer een nieuwe Nederlandse band in het hardrockspectrum: Gold. Banden met de twee prominentste zware gitaarbands van ons land, Vanderbuyst en The Devil’s Blood, zijn overduidelijk. Zo speelde de oprichter van Gold, gitarist, Thomas Sciarone, ooit bij de duivelsaanbidders uit Eindhoven en produceerde Vanderbuyst-leider en naamgever, Willem Verbuyst deze debuutplaat van Gold, genaamd Interbellum.

Op het eerste gehoor klinkt Gold als een moderne versie van oude Haagse bands als Golden Earring, Shocking Blue en Earth & Fire. Typische Nederlandse radiovriendelijke hardrock die wellicht ook fans van Anouk kan aanspreken. De bezwerende vocalen van zangeres Milena Eva zal velen over de streep trekken, maar voor anderen wellicht wat te nasaal klinken.

Voor de liefhebbers van hardere gitaarmuziek heeft Gold aanvankelijk weinig op het lijf. Strak georganiseerde composities, ingehouden met weinig gewaagde variatie. Maar als je het gros van de nummers meerdere malen luistert, zullen toch de pakkende pop-refreinen van uptempo-nummers als Antebellum, North en Medicine Man blijven hangen en om meer draaibeurten smeken.

Naarmate Interbellum vordert zal de doorgewinterde metalfan zonder twijfel de (voor hem) krenten uit de pap halen. Het door ijselijke uithalen en gierende solo’s gezegende Gone Under is een must, evenals het stampende The Hunt. De riffs van deze nummers doen denken aan de stijlen van gitaristen Willem Verbuyst (Vanderbuyst) en Selim Lemouchi (The Devil’s Blood), die ooit beiden in heavy metal-belofte Powervice speelden. Vooral de uitgesponnen afsluiter Ruby refereert sterk (als een lichte variant) naar de psychedelische epics van The Devil’s Blood.

Aanvankelijk dus een vrij tamme plaat, maar de zachtere nummers geven uiteindelijk prijs in de vorm van aanstekelijke poprefreinen, terwijl de hardere composities Interbellum het nodige excentrieke randje geven. Hoewel Gold er duidelijk naar lonkt zouden tv-optredens en radio-uitzendingen zeker niet misstaan. (Eru)

7.8 /10

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » ma dec 10, 2012 2:37 pm

En van het debuut van GOAT:

Goat - World Music (2012)
(Betere weergave op: http://tinyurl.com/b2qrnlf )

In Zweden zijn er in de afgelopen vijf jaar tientallen bands ontsproten die wereldwijd faam weten te maken. Bands die hun eigen niche uitbeitelen en een bestaand, maar bijna vergeten sentiment en geluid perfect weten te emuleren. Niet bepaald origineel, maar Zweden klinken vaak beter dan het origineel. Vooral in de hardrock/heavy metal-scene zijn de voorbeelden eindeloos. Wat te denken van de seventies heavy rock van Graveyard, de occulte horror-act van Ghost en Dr. Living Dead!, de Suicidal Tendencies-kloon die meer als het origineel klinken dan Suicidal Tendencies zelf.

Goat is een nieuwe Zweedse band in dit straatje. Niet qua geluid, maar wel in het laten herleven van een vergeten sentiment. De mysterieuze occulte band klinkt uitermate origineel in de huidige tijd, maar toch enigszins vertrouwd. Om meer bekendheid te generen blijven de bandleden á la Ghost anoniem en creëerden een legende rondom hun bestaan. De gehele bandbio is uit de duim gezogen, maar één regel kwam zonder twijfel eerlijk over: de leden zijn opgegroeid met muziek uit alle windstreken en wil dat ook ten gehore brengen – vandaar de titel World Music.

Die albumnaam wordt zeker eer aangedaan. Ik had het net al over een bestaand sentiment: Goat laat op World Music de jaren zeventig-mentaliteit van nieuwsgierigheid van westerse muzikanten voor niet-westerse muziek herleven. We moeten dan denken aan diverse Duitse krautrock-bands uit de periode, maar vooral aan Santana’s magnum opus Abraxas. De Latijns-Amerikaanse- en Caribische, voodoo-achtige invloeden kan men niet ontgaan, maar het zijn de West-Afrikaanse elementen die, aangevuld met hier en daar een Andes-vluitstuk, het album een mystiek en uitermate psychedelisch karakter geven. Luister maar eens naar opener Diarabi, een cover van een Malinees folk-nummer, vaak vertolkt door bekende inheemse muzikanten als Salif Keita en Ali Farka Touré. Het ten gehore brengen van West-Afrikaanse muziek door middel van rommelige, gruizige wah-wah-gitaren kennen we al van Sun City Girls’ Torch of the Mystics, maar is een vinding die meer zo moeten worden uitgebuit!

Maar dit is niet pure dromerige muziek. De tribale ritmesectie en elektronische toevoegingen uit seventies disco maken World Music tot een swingend geheel, waardoor het – in combinatie met de aanstekelijke vocalen van de zangeres – bij vlagen doet denken aan Earth & Fire of zelfs Boney M. Dit amalgaam van seventies pop, psychedelische rock en wereldmuziek is bijzonder fris en origineel en tegelijkertijd vertrouwd en verslavend. Het maakt mij erg nieuwsgierig hoe het volgende album van Goat gaat klinken, maar met World Music heeft de band in ieder geval een werkje afgeleverd dan dit jaar qua kwaliteit en authenticiteit moeilijk te overtreffen is! (Eru)

8.8/10

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » di dec 11, 2012 5:33 pm

Mijn recensie voor Year of the Goat:
(voor betere weergave: zie http://tinyurl.com/d83ax6l )

Year of the Goat – Angels’ Necropolis (2012)

Het Zweedse antwoord op The Devil’s Blood: zo zou je Year of the Goat in één regel kunnen beschrijven. En daarmee doe ik de Zweden niet te kort: een vergelijking met The Devil’s Blood is – gezien de hoge kwaliteit van de studioplaten en live-optredens van de Eindhovenaren – eerder een kwaliteitsstempel dan een schandvlek. Wat betreft originaliteit scoort Year of the Goat niet hoog: de band streeft overduidelijk een bestaand geluid na, dat van de ‘occulte rock’ en slaagt daar vanuit compositioneel oogpunt met verve in.

Wat is dan wel dat ‘occult rock’-geluid? Wel, dat hoef ik luisteraars van bands als The Devil’s Blood, Jex Thoth en Blood Ceremony niet te vertellen: gemetalliseerde hardrock beïnvloedt – in tegenstelling tot ‘retro’ bands als Wolfmother, The Sword en Rival Sons – door obscure, mystieke seventies-bands, als het met satanisme-flirtende Coven, Black Widow en Dust en bevangen door plechtige teksten over rituelen, zwarte magie, duivelsaanbidding en esoterisme. Sommige hedendaagse vaandeldragers van de occult rock, zoals Uncle Acid & The Deadbeats en Ghost, flirten met de (voor de leek-) duistere thematiek, maar Year of the Goat hoort duidelijk tot de serieuze genre-aanhangers.

De serieuze Satan-verering in een evidente overeenkomst met The Devil’s Blood, maar ook het feit dat Year of the Goat een sextet is met drie gitaristen en wisten te overtuigen met een EP, Lucem Ferre (2011), alvorens deze maand de eerste langspeler, Angels’ Necropolis, uitkomt; een conceptalbum over de gevallen engel Lucifer. Qua invloeden, in met name het gitaarspel, doet Year of the Goat aan The Devil’s Blood denken, maar de Nederlandse band dient in dit geval als een katalysator van vergane bands waardoor beide bands geïnspireerd zijn: de New Yorkse legende Blue Öyster Cult, de twin-guitar helden Wishbone Ash en horror singer-songwriter Roky Erickson. Met hun majestueuze gitaarspel, de luchtige, totaal niet volgepakte productie en de breekbare stem van zanger Thomas Eriksson (die doet denken aan Muse’s Matthew Bellamy) refereert Year of the Goat sterker naar deze drie bovenstaande bands dan soortgenoten The Devil’s Blood.

Angels’ Necroplis opent niet geheel overtuigend met For The King, gekenmerkt door een Thin Lizzy-achtige instrumentaal intermezzo. Year of the Goat pakt vervolgens uit met het titelnummer; we worden eerst getrakteerd met een sfeervolle uitgesponnen intro, waarna het de ware aard van het nummer ontpopt: een klagend, maar tegelijkertijd gelukzalig refrein, ondersteund door pakkend riff-werk; Angels’ Necropolis is zonder twijfel één van de hoogtepunten van het gelijknamige album. Nummer drie, Spirits of Fire is hitgevoelig, maar bijna een exacte kopie van Blue Öyster-klassieker Don’t Fear The Reaper. Daarna word er met het spannende en bezwerende A Circle Of Serpents stevig op ingehakt. Het lange Voice Of A Dragon is instrumentaal erg dynamisch, met wederom een aanstekelijk refrein. This Will Be Mine en I’ll Die For You zijn weer korte nummers; pakkend, maar weer evident op de Don’t Fear The Reaper-blueprint gebaseerd. Tenslotte eindigt het epische Thin Lines of Broken Hopes het album met veel bombast.

Niet iedere compositie weet helemaal te overtuigen, maar doordat de nummers organisch in elkaar overvloeien vormt Angels’ Necropolis wel een coherent geheel. De missie van Year of the Goat voor een klassiek conceptalbum is wat dat betreft geslaagd. De Zweden zullen in de toekomst hun geluid nog wat moeten verfijnen en streven naar meer originaliteit. Maar op dit moment mogen we Year of the Goat prijzen voor de authentieke majestueuze refreinen, het ingenieuze harmonische gitaarspel en de hitgevoelige composities, verpakt in één van de onderhoudendste albums van 2012. (Eru)

8.5

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Occult rock

Bericht door innuendo » wo jan 23, 2013 10:44 pm

Volgende maand zal er een nieuwe EP verschijnen van Jess and the Ancient Ones, genaamd Astral Sabbat. Het artwork alleen al rechtvaardigt de aanschaf van de LP, maar na de eerste luisterbeurt ben ik ongelooflijk positief! Dit klinkt zelfs wat beter dan het debuut namelijk.


Afbeelding
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Tox
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr sep 22, 2006 2:21 pm
Locatie: Stein

Re: Occult rock

Bericht door Tox » wo jan 23, 2013 11:04 pm

Verdomme! Weer geld kwijt!
NOT MY FUCKING TEMPO

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: Occult rock

Bericht door ketter » do jan 24, 2013 12:43 am

Gaaf, ik wist niet dat er al zo snel een vervolg kwam. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Occult rock

Bericht door Krimhild » do jan 24, 2013 8:45 am

Eru Iluvatar schreef:GOLD
Deze Haagse band (ja: net als Golden Earring etc.) is
Helemaal goud! Jezus, uit Dehaag komen en dan Gold heten. Gaat wel heel ver allemaal hoor... :mrgreen:

Verder: Wat is er met al die Geiten aan de hand ineens? Goat, Funeral Goat, Year of the Goat... Wat is er leuk aan? Waarom een Geit?! Waarom!? Ik snap het niet.

innuendo schreef:Afbeelding
Héél gaaf!
Ik ben hier gewoon.

Bakema NL
Berichten: 540
Lid geworden op: do apr 21, 2011 2:22 pm

Re: Occult rock

Bericht door Bakema NL » vr jan 25, 2013 9:52 pm

Ik heb de cd in bestelling staan en deze ep komt er dus ook wel in.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Occult rock

Bericht door Mollusk » vr jan 25, 2013 11:02 pm

Met Year of the Goat kan ik nog niet heel veel. Ik vind Blood Ceremomy veel boeiender sound hebben.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Tox
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr sep 22, 2006 2:21 pm
Locatie: Stein

Re: Occult rock

Bericht door Tox » za jan 26, 2013 12:05 am

Ik vind Year of the Goat vooral een sterk totaalplaatje, loopt lekker door zonder dat ik interesse verlies.
NOT MY FUCKING TEMPO

Gebruikersavatar
NIBDEM
Berichten: 2306
Lid geworden op: do mei 27, 2004 10:46 pm

Re: Occult rock

Bericht door NIBDEM » zo jan 27, 2013 4:01 pm

Ik vind Year of the Goat een van de betere bands binnen dit 'occult rock' genre. Maar de andere band van hun zanger en gitarist; Griftegard, vind ik nog vele malen interessanter.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » ma jan 28, 2013 4:32 pm

In de VPRO-Gids van vorige week stond een leuk (maar liefst!) twee bladzijdes-tellend artikel over de heropleving van occult rock in de afgelopen jaren.
Geschreven door niemand minder dan film- en metal-journalist Oliver Kerkdijk, hier volgens mij ook een tijdje actief. Met name hedendaagse bands als TDB, Jex Thoth en Blood Ceremony krijgen de aandacht, maar ook twee bands die hier nog niet zijn genoemd, namelijk:

Het recente Finse ORNE:



En het Amerikaanse '70's Phantom's Divine Comedy (mysterie wie de zanger is - geruchten over Jim Morrison en Iggy Pop)


Gebruikersavatar
Sorcha
Lult over cdtjes
Berichten: 2842
Lid geworden op: wo okt 05, 2005 9:23 pm
Locatie: Arnhem

Re: Occult rock

Bericht door Sorcha » di jan 29, 2013 10:14 am

Krimhild schreef:
Verder: Wat is er met al die Geiten aan de hand ineens? Goat, Funeral Goat, Year of the Goat... Wat is er leuk aan? Waarom een Geit?! Waarom!? Ik snap het niet.
Van Wikipedia: 'In de Middeleeuwen werden geiten soms in verband gebracht met heksen en duivels. De duivel werd dikwijls met bokkenpoot afgebeeld. De oorzaak hiervan zou kunnen liggen bij het feit dat de bokken een slechte geur verspreiden en een grote geslachtsdrift hebben. Ook het onrustig karakter van de geit zou aan de basis van deze misvatting kunnen liggen.' Handig dus voor een duivels imago?

Verder ga ik die bands van Eru eens checken. Zelf zojuist het Engelse Black Moth tegengekomen. Eerste indruk is positief en een aanrader voor liefhebbers van Jex Thoth en Blood Ceremony:



En een nieuwe clip voor Gold:


Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Occult rock

Bericht door Eru Iluvatar » di jan 29, 2013 11:46 am

Ja, Black Moth: leverde in mijn oren de beste debuutplaat van 2012 af.

Gold wil ik binnenkort eens live zien. Ze schijnen wat optredens met Vanderbuyst doen. Als ze op een volgend album nog wat duisterder worden, kunnen ze mooi het vacuum dat TDB hier in Europa achterliet opvullen!

Plaats reactie