Grunge

Voor alle andere bands
Plaats reactie
wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Grunge

Bericht door wyrm » zo aug 18, 2019 11:38 pm

Ik zag dat er nog geen Grunge topic is? Vreemd :shock:

Misschien leuk om wat tips uit te wisselen, graag los van de grote bekenden (Soundgarden, Nirvana, Pearl Jam, Alice in Chains, Temple of the Dog)?

Ik draai nog met regelmaat de albums van:
- Eleven Pictures uit Zweden: met name het tweede album (Initials) waar ze eigenlijk wel een beetje loskwamen van de typische Seatle sound is een fijn album.
- My Sister's Machine uit Seatle: Wereldband! Wat een geweldige zanger is die Nick Pollock zeg! Hij schijnt ook nog bij Alice in Chains gitaar te hebben gespeeld meen ik me te herinneren. Beide albums zijn geweldig al vind ik de tweede (Wallflower) iets beter vanwege de kwaliteit van de songs.
- Mindfunk: Een door het label samengestelde band om mee te liften op de hype. Toch wisten ze zich te onderscheiden. Het tweede album (dropped) staat hoog in mijn lijstje met beste albums ooit.
- Mental Hippy Blood uit Zweden: Volgens mij hebben ze twee albums uitgebracht, de tweede (Pounds) heb ik. Fijn plaatje met een mooie zware sound en fijne meebrulbare zanglijnen.
- Three Minute Madness wederom uit zweden: De dikste tip voor het laatst: Ze hebben 1 album gemaakt (Discraceful) wat samen met Dropped van Mindfunk misschien wel de beste Grungeplaat is waar niemand ooit van gehoord heeft. All killers, no fillers. Als je van het genre houdt: Doe jezelf een plezier en ga deze plaat luisteren (kopen!). Deze heb ik nota bene in een euroshop in Duitsland gekocht.
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Grunge

Bericht door innuendo » zo aug 18, 2019 11:58 pm

Ik vind dat album van Mother Love Bone erg goed. Verder staat Screaming Trees al sinds mijn vijftiende op mijn checklist. De laatste jaren begin ik de jaren negentig weer wat te waarderen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Grunge

Bericht door Den » ma aug 19, 2019 9:46 am

ik kon hier vroeger helemaal niets mee, maar sinds een paar jaar kan ik wel wat grunge dingen waarderen. Mental Hippy BLood is leuk, maar daar kan ik het tweede album niet heel goed van hebben. Het debuut is een stuk minder grungy en vooral een heerlijke rock plaat. Fantastisch album, maar, zoals gezegd, niet echt grungy.
Hammerbox is ook een fijne band, echt een aanrader. Wat mij betreft wel een echte zomerplaat.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Grunge

Bericht door Jeroen » ma aug 19, 2019 10:49 am

Ik zie Mindfunk niet echt als grunge. Wellicht de tweede plaat een beetje. Wel een erg gave band.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Grunge

Bericht door wyrm » ma aug 19, 2019 11:07 am

Dat Hammerbox klinkt wel fijn zeg, thx!

Wat Mindfunk betreft: het label wilde met de eerste plaat bewust meeliften op de grunge hype, daar hoorde ik wel een swingende versie van grunge. Bij Dropped keek er geen label meer over de schouder en deden ze wat ze zelf wilden en komen ze naar mijn idee juist wat meer los van de grunge sound. Bij het derde album is het weer een ander verhaal en lijkt de oude Black Sabbath de voornaamste inspiratiebron te zijn... Door met name de zang hoor ik echter in al hun werk wel wat grunge terug. Maar tsja, dat is mijn gevoel er bij...
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Grunge

Bericht door Den » ma aug 19, 2019 1:17 pm

graag gedaan.

Modernere bands die een grunge-achtig sfeertje hebben kan ik ook wel waarderen. Jar van Daylight vind ik echt een heel gaaf album. Er zitten nog wel wat in diezelfde hoek, maar die spreken me toch iets minder aan (denk Client of Basement). The Rememberables mag hier ook wel genoemd worden. Wat een heerlijk album hebben die opgenomen zeg! Ook met lichte grunge-invloeden.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25288
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Grunge

Bericht door Jeroen » ma aug 19, 2019 3:33 pm

Hoewel muzikaal doorgaans een stuk complexer, heeft zo'n band als Last Crack ook wel ergens een link met grunge. Die losse speelstijl. Maar dan beter. Oneindig veel beter negen van de tien keer.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Grunge

Bericht door Mollusk » vr aug 23, 2019 9:27 pm

Ik heb hier nog wel enkele leuke tips voor, maar ik moet daar even voor gaan zitten. Net terug van vakantie, dus daar moet ik even van uitrusten ;-)
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Grunge

Bericht door Heidewolf » za aug 24, 2019 9:18 am

The Mayor of Seattle Has Officially Declared August 22 ‘Layne Staley Day’

Seattle, Wash. is one of those cities that is a must-visit for rock fans. It's loaded with history, museums and iconic locations connected to some of the biggest rockers to come out of the city, from Jimi Hendrix to Soundgarden. Now, the Emerald city has fixed its bond with its musical roots even tighter — Mayor Jenny Durkan has officially declared Aug. 22 "Layne Staley Day."

https://loudwire.com/mayor-seattle-decl ... taley-day/
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5791
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Grunge

Bericht door Mollusk » do aug 29, 2019 2:40 pm

Belofte doet schuld. Even vlug enkele, iets onbekendere grunge-bandjes:

Truly
Met o.a. Hiro Yamamoto (ex-Soundgarden) en Matt Pickerel (Screaming Trees). Erg gave band. Iets psychedelischer dan je van een grunge-band zou verwachten. Ze gebruiken synths, maar klinken nog steeds lekker noisy en log. Fast Stories...From Kid Coma heb ik de kast staan. Daarna hebben ze nog een plaat gemaakt die ik tot nu toe nog niet heb kunnen vinden. Tegenwoordig zijn ze weer actief en brengen ze dit jaar een ep uit via het Nederlandse Off The Record-platenlabel.



Willard
Loodzware grunge. Het is bijna een vroege versie van sludge. In de lijn van Fudge Tunnel en Tad.



Gruntruck
Hebben net als My Sister's Machine wel flink gespiekt bij Alice In Chains. Maar Inside Yours en Push zijn best leuke platen.


Paw
Ook zo'n band die je doet denken aan verschillende grunge-acts, maar toch heeft Paw genoeg te bieden. Goede zanger. Vooral hun tweede plaat Death To Traitors vind ik sterk.


Love Battery
Noisy and psychedelische grunge. Voor liefhebbers van Mudhoney.


Second Coming
Met een voormalig AIC-bassist in de band. Ken alleen hun zelfgetitelde plaat uit 1997 toen grunge al populariteit begon te verliezen. Dit is gelukkig geen post-grunge rommel zoals Creed oid. Deze band verwerkt wat electronica in hun muziek en komt daardoor wat origineler uit de hoek dan andere grunge copycats.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Grunge

Bericht door Heidewolf » do aug 29, 2019 7:54 pm

Checkin out Willard, als je dan toch fudge tunnel noemt
Heerlijk Helder Taalloeder

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Grunge

Bericht door wyrm » za aug 31, 2019 7:27 am

Mooie tips! De plaat van Truly is inderdaad geweldig! Second Comming ken ik niet, maar het klinkt goed genoeg om eens op zoek naar het album te gaan. Thx!
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Grunge

Bericht door Den » di sep 03, 2019 4:24 pm

Twee andere bands die me nog te binnen schieten zijn Green Lizard en Rapid Notion. De eerste heb ik best vaak live gezien, maar nooit iets van gekocht (moest ik maar eens verandering in brengen, denk ik). De andere heb ik de demo en eerste en enige album van thuis. Beide misschien meer grunge-gerelateerd dan voluit grunge, maar genoeg om in dit topic te passen, denk ik.

Edit: jeugdsentiment much overigens. :-)
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Plaats reactie