Bavaria > Heineken (biertopic III)

Voor al je normale zaken
Plaats reactie
KoenM
Contacteer:

Re: Bavaria > Heineken (biertopic III)

Bericht door KoenM » vr mei 29, 2020 10:25 pm

Afbeelding

Wat een brol. De rechtse, voor alle duidelijkheid. Frambozenbier is van mijn vriendin.
Last.fm profiel
Facebook band

We can't afford to stay neutral on a moving train!

Mollusk

Bericht door Mollusk » vr mei 29, 2020 11:05 pm

Brol?
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » vr mei 29, 2020 11:27 pm

Bocht. Troep. Bagger.
Last.fm profiel
Facebook band

Mollusk

Bericht door Mollusk » vr mei 29, 2020 11:30 pm

Aha. Aapje op de achtergrond vind het ook brol zo te zien.Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Crises

Bericht door Crises » za mei 30, 2020 1:24 am

KoenM schreef:
vr mei 29, 2020 10:25 pm
Afbeelding

Wat een brol. De rechtse, voor alle duidelijkheid. Frambozenbier is van mijn vriendin.
Ziet eruit als een 'etiketbier'...
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » za mei 30, 2020 9:13 am

Wat bedoel je daarmee? Hij zat in een pakket van een lokale brouwerij die o.a. een paar Gulden Draken bevatte.
Last.fm profiel
Facebook band

Crises

Bericht door Crises » za mei 30, 2020 10:58 am

Etiketbieren zijn bieren gebrouwen door een huurbrouwer volgens een standaardrecept voor andere bedrijven met ieder hun eigen etiket.
Zeker als deze als plaats van brouwen Lochristi heeft is de kans groot.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Spawn999

Bericht door Spawn999 » ma jun 08, 2020 10:51 am

Ik moest giegelen.

Afbeelding
Swiss Woman Doctor: You killed him.
Herbert West: No, I did not. I gave him life.

dako

Bericht door dako » wo jun 10, 2020 11:28 am

Afbeelding

Als de verbouwingen hier klaar zijn ga ik me 's aan dit apparaat wagen.
All-in-one brouwjetser, spiraalkoelertje erin plempen en het automatiseert alles waar ik tijdens het brouwen een hekel aan heb (temperatuur in de gaten houden, roeren, gekloot met filteren in een vergiet), terwijl je nog wel alle vrijheid hebt qua biertypen en recepten.
Hoop hiermee de brouwtijd tertug te brengen van zeven uur naar een uur of 4,5. Dan zal er wat vaker kleinere hoeveelheden gebrouwen worden, zodat ik ook wat meer verschillende dingen kan gaan proberen.
Zin an man.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo jun 10, 2020 11:30 am

dako schreef:
wo jun 10, 2020 11:28 am
Afbeelding

Als de verbouwingen hier klaar zijn ga ik me 's aan dit apparaat wagen.
All-in-one brouwjetser, spiraalkoelertje erin plempen en het automatiseert alles waar ik tijdens het brouwen een hekel aan heb (temperatuur in de gaten houden, roeren, gekloot met filteren in een vergiet), terwijl je nog wel alle vrijheid hebt qua biertypen en recepten.
Hoop hiermee de brouwtijd tertug te brengen van zeven uur naar een uur of 4,5. Dan zal er wat vaker kleinere hoeveelheden gebrouwen worden, zodat ik ook wat meer verschillende dingen kan gaan proberen.
Zin an man.
Als je dan toch voor volautomatisch gaat, kun je dan niet net zo goed een kratje bier in de winkel kopen?

dako

Bericht door dako » wo jun 10, 2020 11:35 am

Ja, daar heb ik de afgelopen maanden dus ook aan gedacht. Brouwen is sowieso een afweging tussen wat je wel en niet gaat automatiseren.
Het heeft inderdaad nadelen; het wordt allemaal wat afstandelijker, maar het heeft ook voordelen: in plaats van handmatig de temperatuur controleren en verhogen tijdens het maischen gaat het vanzelf, waardoor de stabiliteit verbetert. Je kunt uiteraard wel nog steeds een eigen maischschema verzinnen en erin zetten.
Het filteren is nog steeds redelijk handmatig (er zit een binnenpan in met een filterplaat aan de onderkant, die je er zelf uit moet halen) en je moet de hop er tijdens het koken alsnog handmatig intieften.

Ik snap het dilemma. Ik laat me nu alleen regelmatig tegenhouden om wat te brouwen vanwege de punten die dit ding automatiseert, en dat is me ook wat waard.

Spawn999

Bericht door Spawn999 » ma jun 22, 2020 10:42 am

Van het weekend Steam Brew gedronken, van de LIDL
Ik ben fan, smaakt een beetje naar grapefruit. En wat een prachtig design, hulde!

Afbeelding

Crises

Bericht door Crises » ma jun 22, 2020 2:27 pm

De stout en de German Red Ale, daar is niets mis mee, maar die IPA kreeg ik niet weg...
(Als je in de buurt van Arnhem woont: ik heb nog een blik voor je.)

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma jun 22, 2020 2:29 pm

Zaterdag op ons Graspop-vervangende event stak de Uitmuntend & Voorbeeldig Rhum BA (De Molen) er ver bovenuit. De gewone dronk ik al eens (chocolate & mint stout). Bijzondere smaak, maar ik hou niet zo van de combi chocolade munt. De rumvaten hebben echter een fijn zuurtje toegevoegd dat de muntsmaak goed afdempt en dat komt het bier erg ten goede. Toppertje!
Last.fm profiel
Facebook band

dako

Bericht door dako » di jun 23, 2020 11:12 am

Godver, die Steam Brew-blikken zijn echt enorm gaaf.

Spawn999

Bericht door Spawn999 » di jun 23, 2020 2:19 pm

Vreemd genoeg kom ik alleen de Ipa's in de winkel tegen. In Duitsland die andere wel....

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo aug 05, 2020 2:20 pm

Deze coronalente en -zomer een soortement van IPA-studie aan het doen. Als beste uit de test komt voorlopig de Mooie Nel van Jopen na een IPA of 35/40. Ook de Punk van Brewdog doet het goed. Beiden zeer bekend vermoed ik. Qua minder bekende IPA's wil ik de session IPA's "Pony's" van brouwerij Eentjevanthuis, Kerel New England Session IPA van VBDCK en L'Arogante Session aanraden / onder de aandacht brengen.
Last.fm profiel
Facebook band

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » wo aug 05, 2020 2:23 pm

Ik kan ook Dr. Raptor van Het Uiltje aanraden. Stevige jongen wel, met z’n 9 %, maar o zo lekker!
“Alles is te zwaar, omdat alles te licht is” - Paul Celan

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo aug 05, 2020 2:37 pm

KoenM schreef:
wo aug 05, 2020 2:20 pm
Deze coronalente en -zomer een soortement van IPA-studie aan het doen. Als beste uit de test komt voorlopig de Mooie Nel van Jopen na een IPA of 35/40. Ook de Punk van Brewdog doet het goed. Beiden zeer bekend vermoed ik. Qua minder bekende IPA's wil ik de session IPA's "Pony's" van brouwerij Eentjevanthuis, Kerel New England Session IPA van VBDCK en L'Arogante Session aanraden / onder de aandacht brengen.
Ik ben ook nog niet beter tegen gekomen dan de Mooie Nel. Ik ben inmiddels een van de belangrijkste afnemers van het spul vermoed ik.
Punk van Brewdog is ook aardig, maar haalt het bij lange na niet bij die van Jopen.
Die anderen die je noemt zal ik eens proberen, ooit.

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo aug 05, 2020 2:45 pm

Hier in het dorp zit tegenwoordig een bierwinkel. Ik dacht dat het leuk was om eens te gaan kijken. Uiteindelijk werd het een zoektocht naar de twee goedkoopste biertjes om mezelf een volledige afgang te besparen.
Hoezo gaat bier per flesje ineens 10 euro of meer kosten? Een wat grotere fles, ik denk type wijnfles, met de naam "black metal" pakte ik uit het rek, toen ik nog niet door had dat de flessen hier schijnbaar met goud gevuld zijn. €22,50 gvd! Wie drinkt er bier voor zo'n bedrag? Het bier is leuk, maar uiteindelijk gaat het om de alcohol en dat is overal precies exact helemaal hetzelfde in elke fles. Uiteindelijk met een Carolous uit een whiskyvat en een ander bier naar huis gegaan. De shock heeft me doen vergeten welk bier het was. Het was wel heel lekker. Maar dat mocht ook wel voor die €5,40. Als dat bier gezond was en een vijfde van de huidige prijs kostte, dan was dat nog het enige wat ik de rest van mijn leven zou drinken. Maar dit gaat allemaal veel te ver. De alcohol in het bier is minder ongezond dan de shock die kreeg bij het zien van die prijzen. Ik heb die kerel nog gevraagd waar de prijzen op gebaseerd zijn. Op de ratings van de app untappd, zei hij. Hoge ratings doen brouwerijen de prijzen doen opvoeren. Laten we afspreken dat 3 sterren vanaf nu betekent: Top bier, van de hoogste categorie. En niet doorvertellen aan die brouwerijen.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » wo aug 05, 2020 2:47 pm

Dat black metal bier heb ik Ruud nog voor zijn verjaardag gegeven, was eigenlijk nog best lekker
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Ik omarm mijn innerlijke blekkie

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo aug 05, 2020 2:48 pm

Lennert schreef:
wo aug 05, 2020 2:47 pm
Dat black metal bier heb ik Ruud nog voor zijn verjaardag gegeven, was eigenlijk nog best lekker
Kom je ook op mijn verjaardag? ;)

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » wo aug 05, 2020 2:52 pm

Heyoka schreef:
wo aug 05, 2020 2:48 pm
Lennert schreef:
Als jij me uitnodigt, krijg jij van mij black metal bier :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Ik omarm mijn innerlijke blekkie

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » wo aug 05, 2020 2:56 pm

Heyoka schreef:
wo aug 05, 2020 2:45 pm
Hier in het dorp zit tegenwoordig een bierwinkel. Ik dacht dat het leuk was om eens te gaan kijken. Uiteindelijk werd het een zoektocht naar de twee goedkoopste biertjes om mezelf een volledige afgang te besparen.
Hoezo gaat bier per flesje ineens 10 euro of meer kosten? Een wat grotere fles, ik denk type wijnfles, met de naam "black metal" pakte ik uit het rek, toen ik nog niet door had dat de flessen hier schijnbaar met goud gevuld zijn. €22,50 gvd! Wie drinkt er bier voor zo'n bedrag? Het bier is leuk, maar uiteindelijk gaat het om de alcohol en dat is overal precies exact helemaal hetzelfde in elke fles. Uiteindelijk met een Carolous uit een whiskyvat en een ander bier naar huis gegaan. De shock heeft me doen vergeten welk bier het was. Het was wel heel lekker. Maar dat mocht ook wel voor die €5,40. Als dat bier gezond was en een vijfde van de huidige prijs kostte, dan was dat nog het enige wat ik de rest van mijn leven zou drinken. Maar dit gaat allemaal veel te ver. De alcohol in het bier is minder ongezond dan de shock die kreeg bij het zien van die prijzen. Ik heb die kerel nog gevraagd waar de prijzen op gebaseerd zijn. Op de ratings van de app untappd, zei hij. Hoge ratings doen brouwerijen de prijzen doen opvoeren. Laten we afspreken dat 3 sterren vanaf nu betekent: Top bier, van de hoogste categorie. En niet doorvertellen aan die brouwerijen.
Ja, die bier- en whisk(e)yprijzen gaan echt compleet over de top de laatste jaren. Nóg een reden om meer wijn te drinken - prijs-kwaliteit staan daar veel beter tot elkaar in verhouding, extreme gevallen als Yquem of Chambertin daargelaten.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » wo aug 05, 2020 3:03 pm

Meeste wat ik betaald heb was ongeveer 7 euro per flesje van 33 cl voor 6 exclusieve bieren van Struise Brouwers per hoge uitzondering. 2 a 3 euro is echt wel mijn max normaal voor 33 cl speciaalbier / craftbier.
Last.fm profiel
Facebook band

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo aug 05, 2020 3:12 pm

KoenM schreef:
wo aug 05, 2020 3:03 pm
Meeste wat ik betaald heb was ongeveer 7 euro per flesje van 33 cl voor 6 exclusieve bieren van Struise Brouwers per hoge uitzondering. 2 a 3 euro is echt wel mijn max normaal voor 33 cl speciaalbier / craftbier.
Dan hoef je echt niet naar dat winkeltje te gaan.
Lennert schreef:
wo aug 05, 2020 2:52 pm

Als jij me uitnodigt, krijg jij van mij black metal bier :P
[headbang]
paradigm shift schreef:
wo aug 05, 2020 2:56 pm

Ja, die bier- en whisk(e)yprijzen gaan echt compleet over de top de laatste jaren. Nóg een reden om meer wijn te drinken - prijs-kwaliteit staan daar veel beter tot elkaar in verhouding, extreme gevallen als Yquem of Chambertin daargelaten.
Ik lust geen wijn.
Gelukkig gaan de cola prijzen nog niet over de kop en zijn beerenburg, rum en goedkope whisky allemaal nog prima te betalen.
Eigenlijk reken ik niet naar hoeveelheden bier, whisky of rum, maar naar hoeveel alcohol - is immers de werkzame stof - van dranken. Een biertje van 2 euro waar maar 4% alcohol in zit, hoef ik niet. Dan moet ik toch bijna twee keer zoveel drinken als ik een Mooie Nel drink. Een bier met een percentage van 10% of meer, mag iets duurder zijn van mij.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » wo aug 05, 2020 4:01 pm

Ik moet bekennen dat ik eerder voor de smaak dan de roes drink. Licht aangeschoten zijn kan in het juiste gezelschap (en als je in een goeie bui bent kun je dat gezelschap prima zelf zijn ;-) ) nog leuk zijn, maar daadwerkelijk dronken zijn vind ik oprecht weinig aan (en de met de leeftijd toenemende after-effects helpen daarbij niet).

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » wo aug 05, 2020 4:03 pm

KoenM schreef:
wo aug 05, 2020 3:03 pm
Ooit een keer een tientje voor een tawny port gerijpte stout waar een vriend lyrisch over was. Was oprecht heel lekker, maar ik geef dan toch liever een vergelijkbaar bedrag uit aan een fles Valpolicellla Ripasso van 750 ml.

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo aug 05, 2020 4:07 pm

Er gaat denk ik geen dag meer komen dat ik een kater het waard vond om teveel te drinken. Dronken zijn is kut, zeker in mijn geval, in het bijzijn van anderen. Dan komt mijn ware aard tevoorschijn en die haat ik. Een lichte roes is prima. Ik moet er de volgende dag geen last van hebben. En inmiddels heb ik al jaren geen kater meer gehad of erger: black-outs.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » wo aug 05, 2020 5:43 pm

Deze column van Roger Scruton vat het aardig samen;

Current concerns over “binge drinking” - by which is meant the habit of drinking large quantities of alcohol with the intention of getting drunk without the benefit of improving conversation - have brought into focus the great difference between virtuous and vicious drinking. Our Puritan legacy, which sees pleasure as the doorway to vice, makes it difficult for many people to understand this difference. If alcohol causes drunkenness, they think, then the sole moral question concerns whether you should drink it at all, and if so how much.

However, what Aristotle said about anger applies equally to drinking. It is not right to avoid anger absolutely: we must acquire the right habit - in other words, school ourselves to feel the right amount of anger towards the right person, on the right occasion and for the right length of time. The same goes for drinking. It is not just the right amount that is important, but the right context, the right company, and the right drink.

Properly used, alcohol is a stimulus to conversation, a solvent of awkwardness and a reminder that life is a blessing, and other people, too. There is a thin line between this benevolent and insightful state of mind and the phoney sentimentality to which incautious drinking so easily leads. And the ancient adage in vino veritas is as false of drunkenness as it is true of those first moves towards it. Drunken declarations of passion are infected by a dangerous falsehood, and are the fruit of vicious drinking.

Here then is my recipe for virtuous drinking. First surround yourself with friends. Then serve something that is intrinsically interesting: a wine with roots in a terroir, which reaches out to you from some favoured place, which invites discussion and exploration, and which takes attention away from your own sensations and bestows it instead on the world. Share each memory, each image and each idea with the company; strive for a sincere and relaxed affection; most of all, think of the others and forget yourself.

Alas, such occasions need organising. The urgent question, therefore, is how to drink virtuously while alone. Some advice was given by the great Chinese poet Li Po (701-762):

A cup of wine, under the flowering trees;
I drink alone, for no friend is near.
Raising my cup I beckon the bright moon,
For he, with my shadow, will make three men.

The moon shines now through my darkened window, and I raise a glass of Mâcon Solutré - which has the starched white simplicity of the moonlight itself - to my shadow on the floor.

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo aug 05, 2020 5:51 pm

Ja, daar komt het ongeveer wel op neer. Fijn dat die Chinese poëet nog even aan het woord komt, want de meeste alcohol drink ik alleen.
Mijn vriendin drinkt af en toe eens buiten de deur. 2 (glaasjes) wijn en noemt zich dan dronken. Soms zelfs 3 en dan denkt ze de volgende dag een kater te hebben.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » zo aug 16, 2020 5:34 pm

Bestelling bij Struise Beershop gedaan:

Black Albert 2020 2
Robert the great Ba 2
Cuvee Delphine Vintage 2018 2
Jõuluöö 2
Ignis en flamma 2
Pannepot reserva bourb. Ba 2
Raspberry Dry hopped sour 2
Hazy Boy 2
Pillerkaar 2
Baltic pride Põhjala collab Pinta 2
Peil Ijl 33cl 2

Alles in tweevoud: voor mezelf en voor een maat. Benieuwd!
Last.fm profiel
Facebook band

Heyoka

Bericht door Heyoka » ma aug 17, 2020 12:18 pm

Dat zou zomaar eens een leuke avond kunnen worden.
Jammer dat die maat de helft gaat opzuipen, maar er zijn ergere dingen denk ik :)

MetalTuupLimburg
Contacteer:

Bericht door MetalTuupLimburg » di aug 18, 2020 8:27 pm

De laatste tijd ook flink wat bieren aan het ontdekken die ik echt heerlijk vond:
Uiltje Sequence Series #7
Põhjola Öö XO Cellar Series
Moersleutel Double Roast Kieni
Frontaal Rhodesian Barrel Aged 2019
Bosteels Monte Cristo

Op die laatste na helaas ook aan prijzen waarbij het vooralsnog eenmalige probeersels zijn, maar daar beleef ik ook veel meer aan dan aan 20 keer het zelfde bier wegtikken. En steeds vaker ook meer dan aan een whiskysample van de zelfde prijs.
Daarnaast met dit warme weer heel vaak zin in IPA's. Ook heerlijk, maar daarbij is het sprongetje naar een euro of 5 per flesje/blikje het me meestal toch niet echt waard. Dan smaakt een 'gewone' Jopen, Uiltje, Dutch Bargain of 't IJ me ook prima.

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » di aug 18, 2020 8:35 pm

Ik vraag me ook af hoe rendabel de bier opleving gaat zijn. Toegegeven, deze is al even gaande, maar met de huidige recessie vraag ik me af hoeveel geld mensen nog over hebben voor de naar verhouding dure biertjes. Er zijn in de afgelopen drie jaar veel kleine brouwerijen bijgekomen, maar ik zie niet in hoe die allemaal de komende drie jaar gaan overleven. Ik zelf koop jaren alleen maar Belgische klassiekers bij de AH en enkel sporadisch in een biercafe die rare probeersels van de kleine brouwerijen, maar het sentiment van de te dure biertjes hoor ik steeds vaker. Er is zeker een markt voor kwalitatief goed speciaalbier van 4 a 5 euro, maar niet alle kleine brouwerijen kunnen meedoen aan die trend. Maar wellicht ben ik ook te pessimistisch en is de lokale markt genoeg voor de microbrouwrijen.
Ik ben langer dan Lennert.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » za aug 29, 2020 10:44 pm

Minder lullen, meer proeven.

Afbeelding
Last.fm profiel
Facebook band

Krimhild

Bericht door Krimhild » zo aug 30, 2020 1:15 pm

Heyoka schreef:
wo aug 05, 2020 2:48 pm
Lennert schreef:
Haha!
The Devil’s Blood twice a day
Keeps the dourness at bay

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » za sep 05, 2020 9:37 pm

Afbeelding

Briljant dit. Chocolade, koffie, drop en in de - zeer lange - afdronk port.
Last.fm profiel
Facebook band

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma sep 07, 2020 1:48 pm

Gisteren mijn eerste mezcal op (ja, da’s geen bier, maar om nu voor iedere drank een topic aan te maken is ook zo iets). Mooi spul! Ik had eigenlijk alleen slechte ervaringen met industriële tequila tot nu, maar dit was heel bijzonder. Plantaardig, aards, heel erg rauw en rokerigs (in de verte iets van verbrand rubber). Denk dat liefhebbers van geturfde whisky hier ook wel raad mee weten.

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » ma sep 07, 2020 4:30 pm

Jazeker, als fan van rokerige whiskey kan ik dat beamen. Bij Proeflokaal Rubens in Utrecht staat een hele leuke collectie van dat spul. Het rauwe en rokerige maakt het erg lekker spul.
Ik ben langer dan Lennert.

Plaats reactie