Hifi II

Voor al je normale zaken
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Re: Hifi II

Bericht door Jeroen » vr feb 07, 2020 11:01 am

In speakers en hoofdtelefoons zit wel het meeste onderlinge verschil. Versterkers kunnen er nog zo exotisch en buizig uitzien, uiteindelijk zijn de verschillen daarin veelal subtiel. Dat moet ook, vind ik, want een versterker moet een signaal van de bron versterken. Niets meer, niets minder.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo feb 26, 2020 9:30 pm

Koopt iemand trouwens wel eens zo'n hoge resolutie album via HDtracks?

Meestal is hoge resolutie onzin, als alleen de bitrate is opgepompt, maar bij bepaalde albums krijg je een versie met volledig dynamisch bereik, in plaats van de luidere cd.

Voorbeelden zijn Th1rt3en en Super Collider van Megadeth. Niet de beste platen van het gezelschap, maar ze klinken in deze vorm wel een heel stuk aangenamer. De albums luisteren nu veel lekkerder weg, al blijven sommige composities wat matig.

Ook de albums van Dream Theater die op HDtracks worden aangeboden, klinken behoorlijk anders dan de cd's. Niet dat er echt iets mankeerde aan de cd's, maar de muziek klinkt zonder al die aangezette opsmuk gewoonweg veel rustiger en gedetailleerder. En vooral aangenamer. De luistermoeheid die soms optreedt bij de langere albums van DT treedt hier niet in. Aparte gewaarwording.

Het is mij dan ook een raadsel waarom deze masters niet gewoon op cd zijn uitgebracht. In de auto klinken ze namelijk ook beter. Echt een heel raar fenomeen.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr apr 10, 2020 8:52 pm

Niemand gebruikt HDTracks?

Crises

Bericht door Crises » vr apr 10, 2020 8:57 pm

Nooit van gehoord.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr apr 10, 2020 9:02 pm

Helder.

Heb jij in je covid-19 periode nog van je set genoten dan?

Demorpheus
Poseur Extraordinair

Bericht door Demorpheus » vr apr 10, 2020 9:11 pm

Ik ben sinds een paar maanden over naar Tidal vanaf Spotify. Wat een verschil is dat zeg. Ik gebruik meestal mijn Sennheiser HD650 als ik echt naar muziek aan het luisteren ben voor het afspelen en dat maakt echt een hoop uit. Ik wil echt niet meer terug. Ik gebruik meestal mijn motu geluidskaart als DAC. Dat helpt ook wel wat.
Nee, jij!!

Crises

Bericht door Crises » vr apr 10, 2020 9:14 pm

Jeroen schreef:
vr apr 10, 2020 9:02 pm
Helder.

Heb jij in je covid-19 periode nog van je set genoten dan?
Niet heel veel: een cd-speler aanzetten (of een platenspeler) met een peuter is heel matig: dan gaat hij eraan zitten.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr apr 10, 2020 9:16 pm

Haha. @Demorpheus: mooi man. Sennheiser HD600 en 650 zijn echt top.

Demorpheus
Poseur Extraordinair

Bericht door Demorpheus » vr apr 10, 2020 9:23 pm

Ja echt een topaanschaf. Ik had al eerder een Beyerdynamic DT770 maar de open ears van de Sennheiser zijn toch wel echt een meerwaarde. Ik merk wel dat lossless streaming pas echt opvalt als je ook iets hebt waarmee je het hoort. Als ik dezelfde tidal over mijn iphone doe is het toch minder. De DAC is daar gewoon slechter van. Heb je toevallig de Deezer 360 opnamen al gehoord? Dat had ik voordat ik overstapte naar Tidal. Super vet is dat.

https://www.deezer.com/nl/devices/app/360bydeezer

Beter dan die 8d audio trend die momenteel rondgaat.
Nee, jij!!

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr apr 10, 2020 9:32 pm

Nope. Zal ik eens checken. Ik stream niet heel veel.

Gebruik je nog een aparte hoofdtelefoonversterker voor je hoofdtelefoon?

Demorpheus
Poseur Extraordinair

Bericht door Demorpheus » vr apr 10, 2020 9:38 pm

Nee, ik heb inmiddels aardig geïnvesteerd in pro-audio spullen voor mijn muziek en audio werk dus vond het niet nodig om de stap naar een speciale hoofdtelefoon versterker te maken. Ik zit er nog wel een aan te denken om een AudioQuest Dragonfly DAC voor mijn gamepc te kopen maar om eerlijk te zijn vind ik die stap momenteel wat overbodig.
Nee, jij!!

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr apr 10, 2020 9:47 pm

Die gebruik ik ook. Al heeft mijn HD600 wel een rode nodig om goed los te komen. Ook prima voor portable gebruik. Toch kan zo'n stick niet op tegen een echte, dikke hoofdtelefoonversterker/DAC.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » di apr 14, 2020 5:12 pm

Ik ben nog steeds erg tevreden over mijn Denon D-M41 in combinatie met Dali Spektor 1 speakers. Ik merk alleen wel dat ik net wat power mis in de bas soms. Nu vraag ik mij af wat de beste oplossing is - een subwoofer (maar wat voor één, en is dat wel aan te sluiten op die Denon?) Grotere speakers? (mijn woonkamer is niet zo heel groot, en ik hoef ook weer niet van de bank geblazen te worden).
Laatst gewijzigd door paradigm shift op di apr 14, 2020 5:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Born to be mild

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » di apr 14, 2020 5:12 pm

.
Born to be mild

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di apr 14, 2020 6:20 pm

Als je een REL subwoofer (Quake 2 bijvoorbeeld of een grotere) toevoegt, kun je die high level aansluiten met een neutrik microfoonkabel. Die sluit je dan met drie snoertjes aan op de speakeraansluitingen en op de subwoofer regel je dan de crossover en de impact van de bass.

De betere stereoversterkers hebben vaak een pre-out aansluiting. Daar kun je een eindversterker op aansluiten of een subwoofer met subwooferkabel. Dat is het meest gangbaar voor 2.1 en 5.1, als er geen aparte sub-aansluiting op je amp zit. Zo'n REL-subwoofer heeft daarvoor een low level volumeregeling.

Voordeel van subs van REL vind ik de geluidskwaliteit. Het zijn zware apparaten die ook muziek prima kunnen ondersteunen. Voor films zijn ze uiteraard top en van een totaal andere orde dan de standaard boemboxen die je bij 5.1 systemen krijgt.

Nadeel is dat dergelijke subwoofers wat duurder zijn. Ik heb mijn REL van Marktplaats voor een redelijke prijs kunnen bemachtigen. Is een perfecte ondersteuning voor mijn monitorspeakers. Voor de vloerstaanders heb ik em in mijn ruimte eigenlijk niet echt nodig.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » di apr 14, 2020 7:48 pm

Dank! Wat voor prijs moet ik zo ongeveer aan denken?
Born to be mild

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di apr 14, 2020 8:02 pm

Nieuw? Begint ongeveer bij 400 a 500 euro tot 2000 euro. Op Marktplaats de helft.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do apr 16, 2020 5:19 pm

paradigm shift schreef:
di apr 14, 2020 7:48 pm
Dank! Wat voor prijs moet ik zo ongeveer aan denken?
Maar het beste kun je gewoon wat uitproberen en kijken hoe laag een sub kan. Sommige subs gaan maar iets lager dan je speakers, dus dat voegt niet echt iets toe. Onthoud wel dat veel muziek niet al te veel muzikale informatie in het sublaag bevat. Een subwoofer ondersteunt dan meer dan dat ze echt tonen uit je installatie trekken die je anders zou missen.

Ik zie trouwens dat je een aparte subwoofer-aansluiting op je Denon hebt. Dat scheelt weer.

raymondK

Bericht door raymondK » do apr 16, 2020 8:15 pm

Heb me laatst ook die Sennheiser HD600 hoofdtelefoon gekocht en zeer tevreden mee. Weer een upgrade ten opzichte van mijn oude Sennheisers.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do apr 16, 2020 8:26 pm

Beter kan niet. Wat mij betreft is dat de referentiehoofdtelefoon. Alles erboven legt vaak nadruk op frequenties. HD700 en HD800 klinken weliswaar wat ruimtelijker, maar ook scherper (harde sss) door een treble peak. HD600 is veel neutraler. Misschien saai voor sommigen, maar ik hoef al die aangezette bass of treble niet.

Wel heb je bij een HD600 een goede hoofdtelefoonversterker nodig, vind ik.

raymondK

Bericht door raymondK » do apr 16, 2020 8:42 pm

Ja na alle goede recensies en ook hier vrijwel alleen maar goede geluiden overstag gegaan. Heb ook wel een hoofdtelefoonversterker die ik erbij gebruik, wel een vrij simpele maar voor nu voldoet ie goed. Misschien in de toekomst nog kijken naar een andere.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do apr 16, 2020 8:47 pm

Ach ja. Je hoeft het niet te gek te maken. Een versterker moet versterken. Al die exotische toestanden hoor je meestal niet, vind ik.

Ernst

Bericht door Ernst » za mei 09, 2020 8:04 pm

Ga op zoek naar nieuwe boxen. Huidige Q Acoustics Concept 20 boxen geven een helder geluid, maar ik krijg er al snel een soort vermoeidheid van.

Anders gezegd: precies dezelfde 3 platen zou ik veel makkelijker luisteren via een koptelefoon, dan via deze speakers. Mijn Roksan versterker is op zich prima, ik wil die niet vervangen. Doel is om qua speakers een klasse omhoog te gaan. Mocht het te 'scherpe' geluid niet weggaan met nieuwe speakers, dan zal ik de versterker gaan vervangen.

Huidige set-up:

- Speakers: Q Acoustics Concept 20
- Versterker: Roksan Kandy K2
- Platenspeler: Rega Planar 3

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za mei 09, 2020 8:45 pm

Kef LS50...fantastisch!

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 15, 2020 2:50 pm

Ernst schreef:
za mei 09, 2020 8:04 pm
Ga op zoek naar nieuwe boxen. Huidige Q Acoustics Concept 20 boxen geven een helder geluid, maar ik krijg er al snel een soort vermoeidheid van.

Anders gezegd: precies dezelfde 3 platen zou ik veel makkelijker luisteren via een koptelefoon, dan via deze speakers. Mijn Roksan versterker is op zich prima, ik wil die niet vervangen. Doel is om qua speakers een klasse omhoog te gaan. Mocht het te 'scherpe' geluid niet weggaan met nieuwe speakers, dan zal ik de versterker gaan vervangen.

Huidige set-up:

Misschien vloeken in de kerk, maar heb je al eens overwogen om er een goede subwoofer bij te nemen? Dan heb ik het over de merken als SVS of Rel. Die zetten niet alleen het (sub)laag aan, maar maken de hele weergave ook wat voller, waardoor de scherpte misschien wegvalt. Zelf vind ik helderheid in speakers overigens een pre. Er mag best een warm randje aan zitten, maar ik moet alle details wel goed kunnen horen.

Nog een optie: schakel over op de Q Acoustics 3050 vloerstaanders of de 3020. Die staan bekend als wat warmer dan de Concept 20 serie. Ik heb zelf die 3050 speakers en die vind ik uitstekend. Zeer goede prijs-kwaliteit.

Maar zeker nu ik thuiswerk, gebruik ik veelal mijn Kef LS50 speakers. Voor luisteren op wat kortere afstand vind je simpelweg geen betere speakers, vind ik. Alle clichés, 3d, holografisch etc. zijn waar. En ze zijn nog mooi ook. Zelf heb ik de passieve, maar er is ook een actieve variant. Die zijn uiteraard wat duurder.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » vr mei 15, 2020 3:29 pm

Afbeelding

Zoals beloofd...
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 15, 2020 3:31 pm

Hehe, zoals beloofd in 2007 al :P

Mooi man. Music Hall maakt uitstekend spul en Quadral idem. (Al zou ik niet direct spullen bovenop m'n speakers zetten).

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » vr mei 15, 2020 3:40 pm

Simpelweg teveel zooi in huis. Ik ben verder wel heel zuinig op mijn spullen. Het liefst heb ik de hoezen niet op de boxen. Je kan ze er makkelijk vanaf halen, omdat ze vast zitten met magneten. Ik ben alleen bang dat een van mijn dames op een onbewaakt moment naar boven kruipt en dingen kapot maakt.

Nee joh, een paar maanden. In 2007 draaide ik mijn cd's nog in een set van waarschijnlijk de Expert ofzo.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 15, 2020 3:43 pm

innuendo schreef:
zo apr 20, 2014 9:38 pm
Ik heb een volledige set van Music Hall. Het kan zich volgens de 'kenners' makkelijk meten met merken als Marantz. Het enige wat ik kan zeggen is dat het geluid fantastisch is. De boxen zijn van Quadral, een limited edition die waarschijnlijk al uitverkocht is. Morgen zal ik er wel een foto van maken.

Luisterplaten zijn lastig aan te wijzen. Het klinkt misschien gek, maar een plaat als come my fanatics klonk op mijn nieuwe boxen ineens superieur. Kies vooral platen waarvan je weet dat ze goed geproduceerd zijn en de muziek goed gelaagd is. Een drumroffel op alle troms kan al voldoende zijn. Dat merk je meteen op goede boxen. Neem een nummer als the prophet song van queen mee en wat uiteenlopende muziek. Dat is sowieso wel handig als je een brede muzieksmaak hebt.
2014 dan :P

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 15, 2020 3:47 pm

Heyoka

Bericht door Heyoka » vr mei 15, 2020 4:58 pm

Zijn je buren ook zo enthousiast over deze mooie verzameling elektronica? :)
Fuck you all!
Afbeelding

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 15, 2020 5:00 pm

Nooit klachten. Mijn buurvrouw is een ontzettend relaxt mens. Ze behoort tot één of andere sektarische club met een tweetal andere buren en daarmee houdt ze op zaterdagmiddag een dienst bij haar in huis. Dan knallen orgel en zang hier door de muur. Heb ik ook geen moeite mee.

Heb het haar vaak genoeg gevraagd, maar ze heeft er geen last van. Uiteraard ga ik 's avonds laat niet knetterhard muziek draaien.

Scheelt weer dat we een hoekwoning hebben :P

Heyoka

Bericht door Heyoka » vr mei 15, 2020 5:36 pm

Goeie regeling.
Ik heb ook een hoekwoning en mijn ene buurman luisterde zelf ook regelmatig muziek met veel volume. Ook wel eens 's nachts rond een uur of 3. Ik vond het allemaal wel prima, en als ik er zat van was, dan had ik een rubberen hamer in de meterkast en ramde ik een paar keer op de muur. Dan zette hij de muziek zachter. Tegenwoordig houdt ie zich in. Ik vermoed dat ie klachten heeft gekregen van buren, maar dat weet ik niet zeker. In ieder geval voel ik me niet bezwaard zo nu en dan de volume knop wat verder open te gooien. Overigens kan dat alleen als mijn vriendin niet thuis is, want ze haat metal.
Fuck you all!
Afbeelding

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 15, 2020 5:39 pm

Mijn vriendin haat t niet, maar is ook geen fan. Ze heeft er gelukkig geen last van.

Met Y&T, Warrant, Bon Jovi, Journey en Kansas maak ik haar nog blij ook.

Heyoka

Bericht door Heyoka » vr mei 15, 2020 5:53 pm

Dat is een stuk praktischer.
Mijn vriendin zegt soms: dan krijg ik een onbehagelijk gevoel en vraag ik me af waarom ik me zo down voel en dan ineens weet ik waarom het is: ik hoor die muziek van hem. En dat is meestal het moment waarop de muziek zonder overleg uitgeschakeld wordt, denk ik.
Fuck you all!
Afbeelding

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 15, 2020 8:00 pm

Wat een leven, zeg.

Ernst

Bericht door Ernst » vr mei 15, 2020 10:17 pm

Jeroen schreef:
vr mei 15, 2020 2:50 pm
Ernst schreef:
za mei 09, 2020 8:04 pm

Huidige set-up:

Misschien vloeken in de kerk, maar heb je al eens overwogen om er een goede subwoofer bij te nemen? Dan heb ik het over de merken als SVS of Rel. Die zetten niet alleen het (sub)laag aan, maar maken de hele weergave ook wat voller, waardoor de scherpte misschien wegvalt. Zelf vind ik helderheid in speakers overigens een pre. Er mag best een warm randje aan zitten, maar ik moet alle details wel goed kunnen horen.

Nog een optie: schakel over op de Q Acoustics 3050 vloerstaanders of de 3020. Die staan bekend als wat warmer dan de Concept 20 serie. Ik heb zelf die 3050 speakers en die vind ik uitstekend. Zeer goede prijs-kwaliteit.

Maar zeker nu ik thuiswerk, gebruik ik veelal mijn Kef LS50 speakers. Voor luisteren op wat kortere afstand vind je simpelweg geen betere speakers, vind ik. Alle clichés, 3d, holografisch etc. zijn waar. En ze zijn nog mooi ook. Zelf heb ik de passieve, maar er is ook een actieve variant. Die zijn uiteraard wat duurder.
Om eerlijk te zijn, ik stoor me echt enorm aan die 'scherpte'. In het begin dacht ik echt dat ik het me min of meer inbeeldde. Toen ben ik het gaan testen door bepaalde nummers via de koptelefoon en mijn laptop te luisteren en vervolgens via de Bluetooth via de speakers. Het is erg zonde, want ik heb een goede versterker en mooie platenverzameling.

Zodra het weer mogelijk is om naar een goede audiozaak te gaan, ga ik hier eens goed werk van maken. Zeker met Covid-19, spendeer ik enorm veel tijd thuis en dan is het toch wel erg fijn om je platencollectie goed te kunnen beluisteren. Mocht je een nieuwe platenspeler overwegen, die Rega Planar 3 heb ik vorig jaar gekocht en 0,0 spijt van. Echt een goed ding.

Ik heb wel een budget van 2-4K voor een goed stel speakers, maar dan wil ik er ook echt een jaar of 10 mee klaar zijn. Dat zou ik 7 jaar terug ook met mijn Q Acoustics, dus dat moet ik dit keer toch eens beter doen, haha.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 15, 2020 10:24 pm

Dan is luisteren de beste optie.

Heb je de speakers al eens aangesloten op een andere versterker? Sommige speakers en amps matchen niet zo lekker, al wordt dat in het wereldje ook wel schromelijk overdreven.

Vinyl klinkt soms ook wel wat lekkerder met vloerstaanders of lompe oude speakers.

Ernst

Bericht door Ernst » vr mei 15, 2020 10:36 pm

Jeroen schreef:
vr mei 15, 2020 10:24 pm
Dan is luisteren de beste optie.

Heb je de speakers al eens aangesloten op een andere versterker? Sommige speakers en amps matchen niet zo lekker, al wordt dat in het wereldje ook wel schromelijk overdreven.

Vinyl klinkt soms ook wel wat lekkerder met vloerstaanders of lompe oude speakers.
Zeker, ook gezien het budget wat ik er aan wil spenderen is luisteren een must. Ik heb de speakers tijdelijk op een oude versterker gehad, maar ook toen had ik moeite met de 'scherpte'.

Ik wil een lekker warm geluid, aangezien ik op plaat toch veel blues/doom/ouderwetse heavy luister. Ik koop eigenlijk bijvoorbeeld maar zelden death metal op vinyl, terwijl ik dat van alle metal genres wel het meeste luister.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 15, 2020 10:41 pm

Toch opvallend. Q Acoustics staat juist bekend om een wat warmere sound.

Ernst

Bericht door Ernst » vr mei 15, 2020 10:45 pm

Ja, dat was ook een reden waarom tot aanschaf over ging destijds.

Ik vond het ook erg moeilijk in het begin om de 'geluidssensatie' te beschrijven in woorden, tot ik las over het fenomeen listening-fatigue'. Dat is exact wat ik ervaar met die speakers.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 15, 2020 10:54 pm

Vaak komt die luistermoeheid ook wel door hedendaagse producties en mastering. Maar dat is bij vinyl vaak minder het geval.

Overigens mooie platenspeler! Ik ben ook zeer content met mijn Onkyo. Lomp zwaar van hout en staal.

Ernst

Bericht door Ernst » vr mei 15, 2020 10:59 pm

Ken je deze site, Jeroen?

Ik heb lang gezocht naar een site die op deze manier platen reviewt: http://www.metal-fi.com/

Er wordt veel vinyl uitgebracht wat door de mastering en productie eigenlijk de aankoop helemaal niet waard is.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr mei 15, 2020 11:07 pm

Jep ken ik. Helaas zijn ze wat inactief de laatste tijd.

En klopt. Veel vinyl bevat een licht getweakte cd-master. Dus dan hoor je alleen de materiaaleigenschappen.

Maar als het goed gebeurt, merk je dat ook. Iced Earth doet dat heel goed. Vooral Plagues Of Babylon klinkt op vinyl echt top. Enorm levendig.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo jul 22, 2020 8:50 am

Heyoka schreef:
di jul 21, 2020 11:25 pm
Als ik op mijn eigen kantoor zit dan luister ik via de laptop over een stel best aardige boxen van logitech.
Als ik in mijn magazijn bezig ben, heb ik een een of ander kut bluetooth boxje of ik luister via mijn telefoon met oordopjes.
Als ik op mijn werk ben dan oordopjes of redelijke koptelefoon.
Thuis via laptop op stereo-installatie. Ook een vrij aardig dingetje, maar wel praktisch. Dus niet al te groot, net als de boxen.
Ik heb dus ook een koptelefoon, maar dat is me een beetje te warm in deze tijd van het jaar. Dus nu vooral oordopjes en geen koptelefoon.
En als ik douche of de was ophang oid. dan heb ik een klein bluetooth boxje dat ik overal neer kan zetten.
En ik heb een nog wat groter bluetoothboxje en die gebruik ik vooral om het huis, als ik bijv. in de tuin zit.
Ik vind veel van die Bluetooth-dingen niet om aan te horen. Enkel die Marshall boxjes vind ik wel oké. Zelf heb ik wat staan van Heos (Denon). Een soundbar voor de televisie beneden en op de slaapkamer heb ik nog zo'n andere, wat grotere box uit die serie. Werkt helemaal prima voor Spotify, internetradio en andere streamingsdiensten. Denon maakt bovendien goede producten met een uitstekende klank.

Ik hecht wel waarde aan een goed geluid, maar ik ben volgens mij ook niet echt audiofiel. Zo geloof ik niet in de heilzame werking van peperdure stroom-, speaker- en signaalkabels. Als je verschil wilt horen, moet je beginnen bij je speakers. Die heb ik nu erg goed voor elkaar, vind ik en ik ben er zeer tevreden mee. Natuurlijk hebben zeker deze speakers een degelijke versterker nodig, maar toch vind ik al die wattages waar bedrijven mee koketteren erg overdreven. Ik heb een prima geïntegreerde versterker van Marantz met best wat watts op de teller, maar ik heb ook wel enorme speakers horen zingen met slechts een paar (echte) watts uit een klein buizenversterkertje. Zodoende is het ook wel veel perceptie.

Ik ben wel een fan van koptelefoons. Heb er verscheidene van Sennheiser, waaronder de HD600. Die is echt geniaal. Het ding is toch al twintig jaar op de markt, maar rost nog altijd veel concurrenten van het podium. Zelden zo'n helder, rustig en gedetailleerd geluidsbeeld gehoord, zonder dat je er moe van wordt. Want dat is het ook hè. Veel van die detaillistische hoofdtelefoons laten veel treble-details horen, waardoor het luisteren na een tijdje vermoeiend wordt. Ik heb de HD700 van Sennheiser een weekje getest en dat was gewoon verschrikkelijk. Dat ding had net een piekje in de high-treble, waardoor elke s-klank van zangers pijn aan de oren deed. Het schijnt dat sommige mensen dit mooi vinden, maar ondanks de goede soundstage (die is wat kleiner op de HD600) vond ik het zeer irritant luisteren.

Zoals ik wel eens eerder heb gezegd, helpt een goede hoofdtelefoonversterker wel bij een hoofdtelefoon van 300 ohm. Niet dat er geen geluid uitkomt, als je die HD600 in je telefoon of cd-speler prikt, maar de muziek klinkt dan gewoonweg vlak en niet dynamisch. Ik heb boven en beneden hoofdtelefoonversterkers van Marantz en Arcam en die zijn geweldig, maar je kunt het ook prima regelen met Dragonfly's van Audioquest. Die zijn bovendien aantrekkelijker geprijsd.

Spawn999

Bericht door Spawn999 » wo jul 22, 2020 9:36 am

Ik luister eigenlijk alleen metal vanaf mijn telefoon op de fiets.
En dan heb ik Sennheiser oordopjes (voor op de fiets als het regent) en een JBL Blue tooth Hoofdtelefoon (bij droog weer). Goed spul in ieder geval!
Wat een verschil in kwaliteit die oordopjes, ik heb een keer uit nood een setje bij de hema gekocht...wat een bagger kwaliteit....
This Is What You Want... This Is What You Get

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo jul 22, 2020 10:26 am

Jeroen schreef:
wo jul 22, 2020 8:50 am

Ik vind veel van die Bluetooth-dingen niet om aan te horen. Enkel die Marshall boxjes vind ik wel oké. Zelf heb ik wat staan van Heos (Denon). Een soundbar voor de televisie beneden en op de slaapkamer heb ik nog zo'n andere, wat grotere box uit die serie. Werkt helemaal prima voor Spotify, internetradio en andere streamingsdiensten. Denon maakt bovendien goede producten met een uitstekende klank.
Die bluetooth box die ik in mijn magazijn heb, dat is gewoon afval. Dat iemand het ooit op de markt heeft durven brengen. Het is praktisch om niet altijd iets op je kop te hebben. Je moet het bij dat soort dingen vooral hebben van je geheugen: je hoort wat en bedenkt daarbij hoe het zou moeten klinken.
Jeroen schreef:
Ik hecht wel waarde aan een goed geluid, maar ik ben volgens mij ook niet echt audiofiel. Zo geloof ik niet in de heilzame werking van peperdure stroom-, speaker- en signaalkabels. Als je verschil wilt horen, moet je beginnen bij je speakers. Die heb ik nu erg goed voor elkaar, vind ik en ik ben er zeer tevreden mee. Natuurlijk hebben zeker deze speakers een degelijke versterker nodig, maar toch vind ik al die wattages waar bedrijven mee koketteren erg overdreven. Ik heb een prima geïntegreerde versterker van Marantz met best wat watts op de teller, maar ik heb ook wel enorme speakers horen zingen met slechts een paar (echte) watts uit een klein buizenversterkertje. Zodoende is het ook wel veel perceptie.
Ik heb ook een Marantz setje. Het is functioneel en neemt niet de hele woonkamer in beslag. Ik weet vrij zeker dat niemand het verschil in kabels gaat horen. En zelfs als je het verschil zou kunnen horen, dan zal dat verschil zo klein zijn dat het nooit het prijsverschil goedmaakt.
Jeroen schreef:
Ik ben wel een fan van koptelefoons. Heb er verscheidene van Sennheiser, waaronder de HD600. Die is echt geniaal. Het ding is toch al twintig jaar op de markt, maar rost nog altijd veel concurrenten van het podium. Zelden zo'n helder, rustig en gedetailleerd geluidsbeeld gehoord, zonder dat je er moe van wordt. Want dat is het ook hè. Veel van die detaillistische hoofdtelefoons laten veel treble-details horen, waardoor het luisteren na een tijdje vermoeiend wordt. Ik heb de HD700 van Sennheiser een weekje getest en dat was gewoon verschrikkelijk. Dat ding had net een piekje in de high-treble, waardoor elke s-klank van zangers pijn aan de oren deed. Het schijnt dat sommige mensen dit mooi vinden, maar ondanks de goede soundstage (die is wat kleiner op de HD600) vond ik het zeer irritant luisteren.
Zo'n Sennheiser klinkt vast heel goed. Het is jammer dat ie bedraad is. Misschien niet voor het geluid, maar wel vanuit praktisch opzicht. Ik vind die bluetooth koptelefoons heel praktisch. Je kunt overal heen, ook even naar de wc, zonder dat je dat ding van je kop moet halen. Ook het binnenkomen van telefoontjes en het kunnen beantwoorden ervan, vind ik heel erg praktisch.
Jeroen schreef:
Zoals ik wel eens eerder heb gezegd, helpt een goede hoofdtelefoonversterker wel bij een hoofdtelefoon van 300 ohm. Niet dat er geen geluid uitkomt, als je die HD600 in je telefoon of cd-speler prikt, maar de muziek klinkt dan gewoonweg vlak en niet dynamisch. Ik heb boven en beneden hoofdtelefoonversterkers van Marantz en Arcam en die zijn geweldig, maar je kunt het ook prima regelen met Dragonfly's van Audioquest. Die zijn bovendien aantrekkelijker geprijsd.
Wat voor een hoofdtelefoonversterker gebruik je hiervoor?
Fuck you all!
Afbeelding

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo jul 22, 2020 11:51 am

Ik heb ook een Sennheiser zonder draad :P met noise cancelling. Heerlijk voor in het vliegtuig of de trein. Maar niet thuis. Dan voldoen groot, lomp en kraakhelder.

Betreffende die hoofdtelefoonversterker heb ik je dat volgens mij wel eens gezegd op de eerste pagina van dit topic. In mijn werkkamer/mancave of whatever gebruik ik een Marantz HD-DAC1 (met uitstekende DAC aan boord, al vind ik het effect van een DAC vooral subtiel).

Beneden in de woonkamer een analoge Arcam rHead. Ooit in de aanbieding gekocht. Fabeltastisch ding, waar je twee hoofdtelefoons op aan kan sluiten en eventueel een bron met gebalanceerde kabels. Maar aan dat laatste hecht ik eigenlijk geen waarde, want ik hoor het verschil niet.

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » wo jul 22, 2020 12:54 pm

Ja, ik heb ook een noise cancelling koptelefoon op t kantoor of onderweg, maar thuis voelt dat raar. Ik heb nog 'open back' koptelefoon gekocht voor mixing doeleinden, maar uiteindelijk gebruik ik die het meest voor thuis muziek luisteren als ik dat eens doen via een koptelefoon.
Heerlijk Helder Heidewolf

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma aug 03, 2020 7:23 pm

Voor vluchten en treinreizen heb ik zo'n muziekspeler van Fiio gekocht. De M3 Pro. Het had allemaal veel duurder gekund, maar zoveel highres en andere muziekbestanden draai ik niet.

Wel was ik verrast door de power van dit ding. Ik gebruikte mijn Momentum HD1 van Sennheiser (met noise cancelling) vaak met een Sony mp3-speler, maar dit is niet te vergelijken. Veel krachtiger, helderder en meer gedetailleerd. Nu hoor ik het nut van lossless en hoge resolutie tenminste. Ook met andere, open hoofdtelefoons. Al is de HD600 wat te hoog gegrepen. Maar die gebruik ik toch niet onderweg.

Plaats reactie