MF forum playlist #2: jeugd

Voor al je normale zaken
Plaats reactie
Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Re: MF forum playlist #2: jeugd

Bericht door Lennert » za mei 09, 2020 3:55 pm

Kees schreef:
za mei 09, 2020 3:43 pm
Fates Warning en Queensrÿche zijn de eerste generatie. DT borduurt daar in mijn optiek voor een aanzienlijk deel op voort, vooral met een toegankelijkere versie van het midden era-Fates Warning geluid. Volgens mij is voor veel latere generaties progmetalbands DT niet invloedrijker dan die andere twee bands.

A Fortune Lies klinkt stukken beter dan dat vorige nummer. Hoor ik Savatage-invloeden? Betere zanger ook.
Maar Dream Theater klinkt niet als deze bands en tapte muzikaal uit andere vaatjes. Queensrÿche brak door met een fantastische, maar erg toegankelijke rock/metal-opera maar is technisch nooit een band van krachtpatsers geweest. Fates Warning is nooit echt doorgebroken behalve dan bij het Keep It True en Prog Power-publiek. Dream Theater is dit wel en dat met muziek die nog steeds 'ontoegankelijk' is qua instrumentatie (en vooruit, zang). Het eerste album van Dream Theater, wat dan nog het dichtste schuurt aan de oude FW-sound is niet de plaat waar de fans bij zweren, dat zijn sowieso de hitalbums Images And Words t/m Six Degrees Of Inner Turbulence.

Dat je Fates Warning beter en oprechter vind snap ik compleet, maar de invloed van Dream Theater ontkennen is gewoon raar.
Kees schreef:
za mei 09, 2020 3:49 pm
Lennert schreef:
za mei 09, 2020 3:41 pm

Kees, iedere keer als je je afkeer voor Dream Theater tentoon spreidt moet ik je tegenspreken. Dream Theater is een behoorlijk invloedrijke band, ook al zijn ze verantwoordelijk voor een stroom technische priegel(power)metalbands waar jij niets mee hebt. De band mixte Genesis, Rush, Yes, The Who met metalacts en beslaan daarmee stijltechnisch gezien een veel breder scala aan muziek dan Fates Warning ooit heeft gedaan. Welke band je beter vindt (en dan ga ik toch ook echt voor Dream Theater boven Fates Warning, al heb ik van beide bands alle albums) terzijde, Dream Theater is niet onterecht doorgebroken en leeft door in meer acts dan de underground waar Fates Warning achter is gebleven en bleef inspireren.
Ik denk dat het lastig een onderscheid te maken is tussen het geluid van Fates Warning en Dream Theater als invloed op andere bands. Alhoewel, FW heeft iets meer een eigen geluid en DT meer dramatische invloeden van andere bands. Maar die andere bands zullen ook een inspiratiebron zijn voor die latere progmetalbands. Ik denk dat je kunt zeggen dat Dream Theater een ambachtelijke katalysator is, maar niet had kunnen bestaan met hun geluid zonder dat Fates Warning en Queensrÿche er geweest waren. Veel minder essentieel.
Interessant gedachte-experiment, maar ik herken die invloeden nog steeds niet zo sterk terug in Dream Theater als jij kennelijk wel. Ik herken Yes/Rush/Genesis/Metallica/Iron Maiden in de blender en helemaal die eerste drie vind ik niet terug bij QR en FW.

Eerlijkheid gebied me nog wel te zeggen dat de laatste twee Fates Warning albums met gemak beter zijn dan wat Dream Theater afgelopen jaren heeft gemaakt.
Laatst gewijzigd door Lennert op za mei 09, 2020 4:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Kees

Bericht door Kees » za mei 09, 2020 3:57 pm

Lekker eclectisch progpowermetalnummer van Emperor trouwens. Beetje in het midden van Blind Guardian en Arcturus, soortgelijke vibe. Jammer van de kutproductie. Met een een degelijk geluid had het nog meer als BG geklonken.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za mei 09, 2020 4:03 pm

Kees schreef:
za mei 09, 2020 3:57 pm
Lekker eclectisch progpowermetalnummer van Emperor trouwens. Beetje in het midden van Blind Guardian en Arcturus, soortgelijke vibe. Jammer van de kutproductie. Met een een degelijk geluid had het nog meer als BG geklonken.
Ik ben het hier stiekem heel erg mee eens :mrgreen:

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za mei 09, 2020 4:08 pm

Zo, ik ben klaar. Slechts vier onvoldoendes, acht nummers binnen de zesjes-cultuur en de rest zeven of hoger. Ik heb me heel erg vermaakt! Grootste verrassingen (mbt nummers die ik nog niet kende):

Agalloch - As Embers Dress The Sky (die cd gaat er komen)
Arcturus - Nightmare Heaven (heb alleen Sideshow Symphonies en Arcturian, The Sham Mirrors moet daar ook bij komen)
Faith No More - beide tracks
Sentenced - Cross My Heart And Hope To Die (emotioneel!)
Tiamat - Whatever Hurts (om eerder genoemde redenen)

En eigenlijk vallen een hoop bands die ik vroeger niets vond (Guano Apes, System Of A Down) me nu ineens honderd procent mee. En Limp Bizkit vind ik esthetisch gezien nog steeds verwerpelijk.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » za mei 09, 2020 4:10 pm

Kees schreef:
za mei 09, 2020 3:43 pm
Fates Warning en Queensrÿche zijn de eerste generatie. DT borduurt daar in mijn optiek voor een aanzienlijk deel op voort, vooral met een toegankelijkere versie van het midden era-Fates Warning geluid. Volgens mij is voor veel latere generaties progmetalbands DT niet invloedrijker dan die andere twee bands.
Nou ja FW is 3 jaar ouder, zoiets? En DT was direct BAM! mega prog, terwij FW (en Queensrych) meer melodieuze metal waren met af en toe een maatsoort-wisseling of syncoopje oid. Die werden pas na DT prog. En Queensryche vind ik eigenlijk niet zo prog. FW was eigenlijk alleen op Perfect Symmetry heel erg prog.
Flikker op met je homofobie

Kees

Bericht door Kees » za mei 09, 2020 4:12 pm

Lennert schreef:
za mei 09, 2020 4:03 pm
Kees schreef:
Ik vind de Iced Earth-nummers in deze lijst trouwens stukken harder en agressiever dan dit Emperor-nummer. Zeker dan Burnt Offerings, dat een hele naargeestige blackmetal avant la lettre-sfeer heeft (maar tegelijkertijd qua instrumentale passages erg aan die van Maidens Seventh Son of a Seventh Son doet denken).

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za mei 09, 2020 4:16 pm

Kees schreef:
za mei 09, 2020 4:12 pm
Lennert schreef:
Kees schreef:
Ik vind de Iced Earth-nummers in deze lijst trouwens stukken harder en agressiever dan dit Emperor-nummer. Zeker dan Burnt Offerings, dat een hele naargeestige blackmetal avant la lettre-sfeer heeft (maar tegelijkertijd qua instrumentale passages erg aan die van Maidens Seventh Son of a Seventh Son doet denken).
"Maar... power metal"

Burnt Offerings is zoveel malen duisterder dan het gros van deze lijst, maar die genialiteit gaat weer voorbij aan een hoop mensen omdat 'spijkerjas-Duitsland-associaties'.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za mei 09, 2020 4:27 pm

Er staat trouwens absurd weinig sprookjes-gothic in deze lijst. Sterker nog, helemaal niets (want waag het eens The Gathering daaronder te plaatsen en ik weet je huis te vinden).

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » za mei 09, 2020 4:35 pm

Lennert schreef:
za mei 09, 2020 4:16 pm
Kees schreef:
Lennert schreef:

"Maar... power metal"

Burnt Offerings is zoveel malen duisterder dan het gros van deze lijst, maar die genialiteit gaat weer voorbij aan een hoop mensen omdat 'spijkerjas-Duitsland-associaties'.
Progpowermetal? Blind Guardian + Arcturus? :| Ik kan hem niet echt volgen. Zeker geen pure black, maar juist met een flinke dosis epiek. Passend sluitstuk van het album (ok, daarna nog een instrumentaal iets om bij te komen wat ook goed past). Ik vind die productie dan juist weer bijdragen aan de sfeer: ruizig en op de juiste manier grimm, maar wellicht een tikkeltje té om alles op waarde te kunnen schatten, dat geef ik toe.

Ik vat die albums van Iced Earth niet zo goed; Horror Show heeft een paar toppertjes (niet ondanks Steve DiGiorgio op de bas), maar de rest maakt weinig indruk. Ik zal eens een compleet album van begin tot eind luisteren, misschien werkt dat beter.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za mei 09, 2020 4:43 pm

Hieronimus schreef:
za mei 09, 2020 4:35 pm
Lennert schreef:
za mei 09, 2020 4:16 pm
Kees schreef:

"Maar... power metal"

Progpowermetal? Blind Guardian + Arcturus? :| Ik kan hem niet echt volgen. Zeker geen pure black, maar juist met een flinke dosis epiek. Passend sluitstuk van het album (ok, daarna nog een instrumentaal iets om bij te komen wat ook goed past). Ik vind die productie dan juist weer bijdragen aan de sfeer: ruizig en op de juiste manier grimm, maar wellicht een tikkeltje té om alles op waarde te kunnen schatten, dat geef ik toe.

Ik vat die albums van Iced Earth niet zo goed; Horror Show heeft een paar toppertjes (niet ondanks Steve DiGiorgio op de bas), maar de rest maakt weinig indruk. Ik zal eens een compleet album van begin tot eind luisteren, misschien werkt dat beter.
Night Of The Stormrider en Burnt Offerings, gewoon vette thrash en in het laatste geval een naargeestige sfeer die niet te koppelen is aan power metal!

Heyoka

Bericht door Heyoka » za mei 09, 2020 4:43 pm

Lennert schreef:
za mei 09, 2020 4:27 pm
Er staat trouwens absurd weinig sprookjes-gothic in deze lijst. Sterker nog, helemaal niets (want waag het eens The Gathering daaronder te plaatsen en ik weet je huis te vinden).
Ja, maar ook Met Dying Beide niet! The cry of mankind! Weergaloos nummer!
Fuck you all!
Afbeelding

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za mei 09, 2020 4:57 pm

Heyoka schreef:
za mei 09, 2020 4:43 pm
Lennert schreef:
za mei 09, 2020 4:27 pm
Ja, maar ook Met Dying Beide niet! The cry of mankind! Weergaloos nummer!
Die stond op mijn reservelijst 😅

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » za mei 09, 2020 5:13 pm

@Lennert: I'm on it!

@Heyoka: was dat autocorrect of was dat bedoeld? Supernummer inderdaad.

Ik had nog wel een Nightwish verwacht, qua alto-gothic-powermetal. Of Within Temptation?
Front voor/der Matigheid
last.fm

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » za mei 09, 2020 5:33 pm

Ja, plus Slayer, Nirvana en Korn zijn dat wel de opvallendste afwezigen.
Born to be mild

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za mei 09, 2020 6:43 pm

Hieronimus schreef:
za mei 09, 2020 5:13 pm
@Lennert: I'm on it!

@Heyoka: was dat autocorrect of was dat bedoeld? Supernummer inderdaad.

Ik had nog wel een Nightwish verwacht, qua alto-gothic-powermetal. Of Within Temptation?
paradigm shift schreef:
za mei 09, 2020 5:33 pm
Nu moet ik toegeven dat een Nightwish onder een ander thema bij mij nog best terug zou kunnen keren, maar ik ben die band pas echt gaan waarderen na de Middelbare School (en mijn jeugd heb ik gerekend t/m 18 jaar oud).

Korn - Freak On A Leash zou in een top 20 misschien nog wel voorkomen bij me, maar ik heb daar buiten het veelvuldig kijken van de clip nooit een cd van aangeschaft.

Krimhild

Bericht door Krimhild » za mei 09, 2020 6:44 pm

Jeroen schreef:
za mei 09, 2020 11:47 am
En @Krimhild: welke humor?
Laat maar zitten, het is wel goed zo, Jeroen.

Lennert schreef:
za mei 09, 2020 10:36 am

Wet & Wild, het metalprogramma van TMF. Ik had metal op afstand wel eens gehoord en dacht dat het allemaal herrie was (ik luisterde toen net Bon Jovi en Deep Purple) en kwam al zappend op dit programma. Rockzone keek ik wel veel (voor bands als Live, Red Hot Chili Peppers en een verdwaalde Linkin Park), maar Wet & Wild durfde ik niet. De videoclip kwam voorbij en ik vond de zang zo monsterlijk goed dat ik mijn luttele spaargeld meteen de dag erna uit gaf bij de lokale cd-boer (48,65 gulden!) om Brave New World te halen. Toen ik het thuis aanzette kwam mijn vader meteen meeluisteren (geen metal achtergrond) om daarna blije goedkeuring te geven. Mijn moeder vond het ook vet. Twee jaar later stonden we met het hele gezin bij Iron Maiden in de Ahoy. Good times. Dit lied betekent veel voor me nog steeds.
Goed verhaal ^^
48 gulden....
Kees schreef:
za mei 09, 2020 3:24 pm
Klinkt Anti-Flag ook niet een beetje als Bad Religion? Al jaren niet meer gehoord.

HIM - Join Me als Keane/The Rasmus.
Auw! Wat een doodsteek Kees, verdorie.
Hieronimus schreef:
za mei 09, 2020 5:13 pm

Ik ben wel benieuwd:
Zijn er mensen die nu meedoen met de lijst die dat spul geluisterd hebben destijds? Jij Hiero?
Edit: lama, zie boven

Ik ben behalve voor de meeste prog ook allergisch voor de meeste metal met een dame op zang, dus ik heb deze bands nooit aangeraakt. Al geef ik toe dat de paar hitjes wel leuk waren.
Lennert schreef:Daar kan geen putgorgel tegenop.
:lol: Punten voor het woord putgorgel!
Laatst gewijzigd door Krimhild op za mei 09, 2020 6:48 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
The void within the storm
* Team Bloes = Onzijdig *

Krimhild

Bericht door Krimhild » za mei 09, 2020 6:46 pm

Hieronimus schreef:
Ik vind die productie dan juist weer bijdragen aan de sfeer: ruizig en op de juiste manier grimm, maar wellicht een tikkeltje té om alles op waarde te kunnen schatten, dat geef ik toe.
Haha, bedankt voor het terughalen van dit stukje jeugdsentiment: vroeger moest alles grimm en frostbitten zijn, mooi ja.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za mei 09, 2020 6:47 pm

Ik ga KoenM hiermee pijn doen, maar ik heb nu ook gemerkt dat de Metallica van And Justice For All echt totaal niet mijn ding is. Slecht is het niet, maar er mankeert iets aan de songs (buiten de productie) waardoor ik er niet bijzonder blij van wordt. En To Live Is To Die had ergens echt een enorme misser in de drumpartijen.

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » za mei 09, 2020 7:10 pm

Leuk initiatief! Ik leesmet veel plezier mee. De volgende keer doe ik mee.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Metalheank

Bericht door Metalheank » za mei 09, 2020 7:18 pm

Lennert schreef:
za mei 09, 2020 11:07 am
Metalheank schreef:
za mei 09, 2020 11:00 am
Krimhild schreef:
za mei 09, 2020 8:12 am

Wat een leuk idee. Hoe zou dat klinken?
Bijvoorbeeld als een Morbid Angel met Matt Barlow (iced earth) op zang.
Nevermore?
Ja ook wel. Ten tijde van Enemies of Reality. En een band als Twelfth Gate. Maar daar luister ik amper naar.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Ernst

Bericht door Ernst » za mei 09, 2020 7:37 pm

Lennert schreef:
za mei 09, 2020 6:47 pm
Ik ga KoenM hiermee pijn doen, maar ik heb nu ook gemerkt dat de Metallica van And Justice For All echt totaal niet mijn ding is. Slecht is het niet, maar er mankeert iets aan de songs (buiten de productie) waardoor ik er niet bijzonder blij van wordt. En To Live Is To Die had ergens echt een enorme misser in de drumpartijen.
Zit wat in - album doorstaat de tand des tijds niet bijster goed.

Ernst

Bericht door Ernst » za mei 09, 2020 7:52 pm

Jeroen schreef:
za mei 09, 2020 9:34 am
@Krimhild: je luistert toch ook Agalloch? Is soms best proggy en posty (is dat een omschrijving?).

Spock's Beard is vrij pittig soms en bevat ongelofelijk veel invloeden. Moet je gewoon ondergaan. Met goede boxen. Kies een album als Octane of Snow met compacte songs en draai het een paar keer. Ik vond prog eerst ook nooit echt wat, maar kan nu niet meer zonder.

Over goede boxen gesproke. Ik zie Ernst hier ook weer. Draai jij nog altijd muziek middels je Roksan en Concept 20?
Ja. Wil dit jaar nieuwe boxen halen, mits ik mijn baan behoud (overigens geen indicatie dat ie weggaat, maar in een pandemie weet je het maar nooit).

Ik vind de combinatie niet lekker werken. Zal zo eens posten in dat HiFi topic alvorens hier off-topic te gaan.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » za mei 09, 2020 8:11 pm

Krimhild schreef:
za mei 09, 2020 6:46 pm
Hieronimus schreef:
Ik vind die productie dan juist weer bijdragen aan de sfeer: ruizig en op de juiste manier grimm, maar wellicht een tikkeltje té om alles op waarde te kunnen schatten, dat geef ik toe.
Haha, bedankt voor het terughalen van dit stukje jeugdsentiment: vroeger moest alles grimm en frostbitten zijn, mooi ja.
En trui.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » za mei 09, 2020 8:40 pm

Hieronimus schreef:
za mei 09, 2020 8:11 pm
Krimhild schreef:
za mei 09, 2020 6:46 pm
Hieronimus schreef:
En trui.
Hank

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » za mei 09, 2020 9:12 pm

Lennert schreef:
Die blikkerige productie draagt voor mij juist bij aan de kille sfeer. Progressief, desolaat en met een boodschap. En alles is on purpose op die plaat, ook die misser op drums. To Live is to Die is postmetal avant la lettre. Terwijl ik eigenlijk een hekel heb aan die term.

Meningen en belevingen he, dat is muziek. Subjectiviteit.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

Last.fm profiel

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za mei 09, 2020 10:17 pm

Dat nummer van Agalloch is niets minder dan geniaal. De manier waarop die vrouwenzang invalt, zorgt hier altijd voor kippenvel. En dan is Pale Folklore niet eens de beste cd.

Kende jij Agalloch niet @Lennert?

Ik vind ...And Justice For All ook tof. Productie blijft eigenaardig, maar de plaat is een van de eerste in het techno thrash subgenre.

Toch zijn er betere schijven in die specifieke stijl. Victims Of Deception van Heathen bevat betete songs, een vloeiender verloop en is ingezongen door een betere zanger. Ken je die plaat, Koen?

Time Does Not Heal van Dark Angel idem dito. Natuurlijk zijn er ook bands als Realm, Mekong Delta en Toxik, maar die zijn meer prog dan thrash.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Krimhild

Bericht door Krimhild » za mei 09, 2020 11:01 pm

THE BIRDS WORE MASKS

@Jeroen: Over Agalloch: ik ben met je eens dat The Mantle het beste is (neem maar even aan dat je dat bedoelt), maar ook Pale Folklore is één verhaal, een krachtig verweven geheel. Nummers doen niet voor elkaar onder en echoën elkaars thema's (het uitzonderlijke 4e nummer daargelaten). Als The Mantle 10 is, dan is Pale Folklore 9.9 voor mij.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za mei 09, 2020 11:17 pm

Zoiets ja :p

Krimhild

Bericht door Krimhild » za mei 09, 2020 11:28 pm

Ja, nee, soms?

Ik had oprecht net zo goed 1 van de andere nummers kunnen inzenden voor deze lijst (behalve dan dus nummer 4): ze zijn voor mij allemaal even sterk.

Mollusk

Bericht door Mollusk » zo mei 10, 2020 12:28 am

Ik vond die vrouwelijke zang in Agalloch juist heel merkwaardig ineens naar voren komen. Beetje geforceerd zelfs. Het nummer maakte bij mij weinig los.
Laatst gewijzigd door Mollusk op zo mei 10, 2020 11:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Crises

Bericht door Crises » zo mei 10, 2020 12:40 am

Het was ook voor mij het enige minpunt aan dit voor de rest fantastische nummer.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » zo mei 10, 2020 3:51 am

Lennert schreef:
za mei 09, 2020 9:56 am

Ik leer best wel een hoop weer eigenlijk en dat is dat het gros van de subgenres die ik nooit luister, toch mooie dingen hebben. Al deze songs betekenen iets belangrijks voor mensen en ik merk dat ik daarom misschien iets meer op zoek ben naar wat ik goed vind, dan naar wat ik kut vind. Bad Religion blijkt punk te zijn die ik echt wel tof vind en de Cradle Of Filth haat gaat er bij mij ook niet in (heerlijk die over the top presentatie met dikke orkestraties, absurde krijszang en gotische invloeden).
Bad Religion op zijn best heeft een balans tussen harde punk en een soort Beach Boys achtig gevoel voor melodie en samenzang in de refreinen. Een van mijn favoriete bands aller tijden.

De klassiekers zijn de albums Suffer tot en met Stranger Than Fiction en hierna kwamen ze in de jaren 2000 erg sterk terug met de uitstekende albums van The Process of Belief tot New Maps of Hell. Voordeel van deze punk uitchecken: kost ongeveer 3 minuten minder per nummer dan metal. ;)

Heyoka

Bericht door Heyoka » zo mei 10, 2020 7:58 am

Ik word wakker, ga achter mijn computer zitten, slinger die lijst aan, krijg ik So Long Marianne van Leonard Cohen voor mijn kiezen. Ik moet de hele dag nog gvd. Waarom staat dat gemekker in deze lijst? Tis geen metol en tis niet mooi.
Is het nu rustig afwachten tot Frans Bauer een keer in zo'n lijst komt te staan? Hij is de enige die daar nog onder weet te komen denk ik.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Laatst gewijzigd door Heyoka op zo mei 10, 2020 8:32 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Fuck you all!
Afbeelding

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo mei 10, 2020 8:30 am

KoenM schreef:
za mei 09, 2020 9:12 pm
Lennert schreef:
Die blikkerige productie draagt voor mij juist bij aan de kille sfeer. Progressief, desolaat en met een boodschap. En alles is on purpose op die plaat, ook die misser op drums. To Live is to Die is postmetal avant la lettre. Terwijl ik eigenlijk een hekel heb aan die term.

Meningen en belevingen he, dat is muziek. Subjectiviteit.
Op de bedoelde drummisser na, helemaal mee eens. PRima plaat, kille sfeer.
Flikker op met je homofobie

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo mei 10, 2020 8:33 am

@Heyoka - Wees dan blij dat ik me nog niet had aangesloten. Dan was er sowieso een nummer van Pet Shop Boys ingekomen.

En @Mollusk en @Crises: merkwaardig. Maar mixtechnisch hebben jullie wellicht een punt. Ik vind Pale Folklore overigens echt een album, waarbij het wat lastig is om een nummer uit de context te halen. Was overigens ook de laatste keer dat er vrouwenzang op een Agalloch-plaat voorbijkwam, dacht ik.

Heyoka

Bericht door Heyoka » zo mei 10, 2020 8:38 am

Jeroen schreef:
zo mei 10, 2020 8:33 am
@Heyoka - Wees dan blij dat ik me nog niet had aangesloten. Dan was er sowieso een nummer van Pet Shop Boys ingekomen.
Na die van L. Cohen is alles ok (behalve F. Bauer), dus ook de Pet Shop Boys. ;)

Als je deze keer mee had gedaan, welke 5 nummers had je dan aangedragen?
Fuck you all!
Afbeelding

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo mei 10, 2020 8:49 am

Kom ik op terug straks.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » zo mei 10, 2020 9:17 am

3 nummers na elkaar die zo in mijn lijstje hadden kunnen staan; The Coming Curse, Chop Suey! en Her Ghost in the Fog.
Facebook band

Last.fm profiel

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » zo mei 10, 2020 9:45 am

Mollusk schreef:
zo mei 10, 2020 12:28 am
Ik vond die vrouwelijke zang in Agalloch juist heel merkwaardig ineens naar voren komen. Beertje geforceerd zelfs. Het nummer maakte bij mij weinig los.
Ik vond de fluit bij Satyricon dan toch echt geforceerder dan vrouwenzang bij Agalloch.

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » zo mei 10, 2020 10:59 am

paradigm shift schreef:
za mei 09, 2020 5:33 pm
Marilyn Manson en Offspring ook besef ik net

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » zo mei 10, 2020 11:13 am

Ik heb het idee dat mijn cijfers bij deze lijst een stuk meer uiteenlopen dan bij de vorige. Veel metalnummers met “yoho and a bottle of rum”-meezingrefreinen en jaren ‘90 altomuziek waar ik niet zo veel mee kan, maar ook veel pareltjes en nieuwe ontdekkingen. Vanmorgen al Queen - A night at the opera geluisterd. Fijne plaat!
Born to be mild

Mollusk

Bericht door Mollusk » zo mei 10, 2020 11:18 am

Lennert schreef:
zo mei 10, 2020 9:45 am
Mollusk schreef:
zo mei 10, 2020 12:28 am
Ik vond die vrouwelijke zang in Agalloch juist heel merkwaardig ineens naar voren komen. Beertje geforceerd zelfs. Het nummer maakte bij mij weinig los.
Ik vond de fluit bij Satyricon dan toch echt geforceerder dan vrouwenzang bij Agalloch.
Ja, maar dat vond ik ook drie keer niks :-)
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Krimhild

Bericht door Krimhild » zo mei 10, 2020 11:47 am

KoenM schreef:
zo mei 10, 2020 9:17 am
3 nummers na elkaar die zo in mijn lijstje hadden kunnen staan; The Coming Curse, Chop Suey! en Her Ghost in the Fog.
Ik had gezworen dat die SoaD van jou kwam!

Kees

Bericht door Kees » zo mei 10, 2020 11:52 am

paradigm shift schreef:
zo mei 10, 2020 11:13 am
Ik heb het idee dat mijn cijfers bij deze lijst een stuk meer uiteenlopen dan bij de vorige. Veel metalnummers met “yoho and a bottle of rum”-meezingrefreinen en jaren ‘90 altomuziek waar ik niet zo veel mee kan, maar ook veel pareltjes en nieuwe ontdekkingen. Vanmorgen al Queen - A night at the opera geluisterd. Fijne plaat!
Then my work is done :D

Eindeloze vakantietochten die 'A Night At The Opera' in de jaren negentig op de achterbank van de auto van m'n ouders op cassette in walkman zitten luisteren. Het 'la la' stuk in The Prophet's Song was altijd doorbijten, maar uiteindelijk ontpopte dat nummer zich mijn favoriet. Die hele progressieve operesque heavy metal-fase aan het begin van de carrière van Queen is weergaloos (eerste vijf albums). De invloeden van die periode van de band klinken in mijn oren door in de nummers van Muse, Blind Guardian, Arcturus, Dream Theatre en Emperor in deze lijst.

De afwisseling op die oude Queen-albums is geweldig, zowel qua lengte van de nummers, stijl, sfeer, etc. gepaard gaande met een uitstekende flow. Die aspecten missen veel metalalbums in mijn optiek.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » zo mei 10, 2020 11:57 am

Krimhild schreef:
zo mei 10, 2020 11:47 am
KoenM schreef:
zo mei 10, 2020 9:17 am
Ik had gezworen dat die SoaD van jou kwam!
Dan had ik voor een ander nummer gekozen denk ik.
Facebook band

Last.fm profiel

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » zo mei 10, 2020 1:05 pm

Hammerfall tijdens de afwas. :'-(
Facebook band

Last.fm profiel

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo mei 10, 2020 1:54 pm

Als ik dit keer had meegedaan, waren het de volgende vijf liedjes geweest:

1. Pet Shop Boys - It's A Sin
Jeugdsentiment. Ik zag die duistere clip destijds op TMF en was verkocht. Wist ik veel dat het twee relnichten op keyboards waren. Maakt ook geen bal uit. Ik luister er af en toe nog steeds naar en heb de meeste cd's wel. Goede melodieën, kille vrij emotieloze zang en mooie liedjes. Dat vond ik al in groep 6.

2. Iron Maiden - The Educated Fool
Ik leende in 1998 het nieuwe album 'Virtual XI' bij de lokale bibliotheek. Ik was gefascineerd door het fantastische artwork. Nog altijd mijn favoriete hoes. Die tijd wist ik natuurlijk niet echt wie Bruce Dickinson was. Blaze was toen de man en ik vond hem veel beter dan Bruce, toen ik voor het eerst een nummer met Bruce hoorde. Hehe. Ik heb Virtual XI een paar keer verlengd en overgenomen op cassette. Die draaide ik dan tot laat op de avond en dan luisterde ik in bed. Ik kreeg altijd kippenvel bij The Educated Fool. Ik vind dat nog steeds een erg gaaf en ondergewaardeerd nummer, ook al is Virtual XI niet bepaald de beste Maidenplaat. Maar toch was het wel mijn eerste Maidenplaat.

3. In Flames - Embody The Invisible
Een nummer van Colony dat ik voor het eerst hoorde op vakantie in Italië. Een vakantiekameraad had dat nummer op een gebrand cdtje staan. Ik kon niet stoppen met luisteren. Te gekke song. Agressief en supermelodieus tegelijk. Wat mij betreft ook direct het beste liedje van Colony en samen met Pinball Map en Artifacts Of The Black Rain mijn favoriet van deze band, waar ik tegenwoordig nauwelijks nog naar luister. Maar dat komt meer omdat de stijlwisseling na Reroute To Remain me nooit aangesproken heeft.

4. Slayer - Killing Fields
Mijn kennsimaking met Slayer, met dank aan mijn buurjongen. Hij heeft me middels bands als Pro-Pain, Slayer, Obituary en zelfs Urban Dance Squad wegwijs gemaakt in de hardere muziek, nadat ik Slipknot en Korn ontdekte. Die laatste twee bands heb ik maar kort geluisterd, vandaar ook geen nummer van ze in deze lijst. Divine Intervention vind ik ook vandaag een absolute wervelwind. Het artwork met de foto van het gekerfde Slayer-logo vond ik natuurlijk ook stoer.

5. Suidakra - Lays From Afar
Ik weet nog dat ik in 1999 een Large bestelde. Die catalogussen waren enorm in. Ook bij ons op de middelbare school. Ik kon uren staren naar die mini-recensies en afgebeelden cd-hoezen. Vooral death en black metal fascineerden me mateloos. In die uitgave stonden twee interviews. Eentje met Children Of Bodom en de andere met Suidakra. Ik las het keer of keer weer en keek dan elke keer naar die hoes met die menhirs. Iets later wist ik via Napster na lang zoeken een stukje van het titelnummer binnen te halen. Het was maar anderhalve minuut, maar waarschijnlijk de meest beluisterde anderhalve minuut muziek die ik nu bezit. Ik kende destijds weinig andere bands en er zullen ongetwijfeld betere bands en cd's zijn geweest, maar dit nummer vind ik nog steeds te gek. Gaaf was dan ook dat het nummer onlangs opnieuw is opgenomen voor de laatste verzamelaar van Suidakra. Ben altijd een fan gebleven en de eerste keer live op Wacken was dan ook bijna een tranendal :P .

-----------------
Dan een vijftal nummers net niet. Puur omdat ik een keuze moest maken. Ze hadden er even goed wel bij kunnen staan.

Dimmu Borgir - In Death's Embrace
In de aanloop naar Dynamo 2000 was er een special op TMF met stukjes optredens van bands die in het verleden op Dynamo hadden gestaan. Waaronder deze track van Dimmu Borgir. De gitaarsolo raakte me tot op het bot en verder. Toen ik een maand later tijdens een schoolreisje Enthrone Darkness Triumphant op cd leende van een klasgenoot en die op de terugweg op mijn discman beluisterde, verkeerde ik de hele tijd in trance. Dat ik de cd naderhand weer terug moest geven, voelde als een amputatie.

After Forever - Leaden Legacy
Ook leren kennen via mijn buurjongen. Ik vond Floor Jansen direct al een geweldige zangeres en Prison Of Desire deed me meer dan Enter van Within Temptation dat toen ook erg succesvol was.

Children Of Bodom - Children Of Bodom
Van het album Hatebreeder. Net als het nummer van Suidakra met veel moeite kunnen downloaden via Napster. In dit geval wist ik wel het hele nummer te bemachtigen, maar ik dacht dat er wat mankeerde aan de geluidskwaliteit. Er zat zo'n raar geluid doorheen. Krasserig gekraak. Ik kon het niet thuis brengen en verwijderde het nummer weer. Met nog meer moeite een tweede versie gevonden en daar deed het probleem zich opnieuw voor. Toen ik ook een ander liedje downloadde, was daar exact hetzelfde het geval. Ik had toen geen ervaring met extreme zang, maar dat bleek het dus te zijn. De zang. Daar heb ik ontzettend aan moeten wennen, maar omdat de muziek zo toegankelijk en flitsend was, lukte dat uiteindelijk. Hatebreeder kocht ik destijds bij de Metal Mania Store in Nijverdal en blijft tot de dag van vandaag één van mijn meest gedraaide cd's.

The Kovenant - Mirror's Paradise
The Kovenant leerde ik kennen door een interview in de Aardschok. Met het oudere werk was ik niet bekend. Ik heb de cd op de gok gekocht en het album groeide uit tot één van favorieten. Waarom weet ik eigenlijk niet, want de muziek is eigenlijk niet meer dan een vrij eenvoudige mix van Rammstein-riffs, melodieuze black metal en Marilyn Manson thematiek. Maar wel een ontzettend pakkende. Ik draai de cd nog steeds.

Marduk - Christraping Black Metal
Naar aanleiding van een live-review in de Aardschok, waar Marduk als de meest kwaadaardige band ooit werd omschreven, ben ik dit gaan checken. Allereerst puur voor shock-value, maar uiteindelijk ging ik de muzikale razernij ook waarderen. Bij onze lerares Engels mochten we wel eens muziek meenemen en ik had toen een zelfgebrand verzamel-cdtje met dit nummer erop. Ik zie haar nog in afgrijzen naar de stopknop grijpen. Marduk is zodoende nog steeds één van mijn favoriete blackmetalbands.

Heyoka

Bericht door Heyoka » zo mei 10, 2020 2:34 pm

Leuk om te lezen!
Volgens mij schelen wij niet zoveel in leeftijd. Ik had heel andere ingangen naar muziek. Ik had geen mensen om mij heen die naar dit soort metal luisterden. Op een gegeven moment heb ik eens een feestje gegeven en is er een vriendengroep van iemand meegekomen en die hadden een bandje van Sepultura mee en die zijn ze vergeten mee naar huis te nemen. Ik weet tot op de dag van vandaag niet welk album daarop stond, maar ik heb het veel geluisterd. Toen was het hek van de dam. Met mijn vaste vriendengroepje lag de overlap bij Bodycount, Danzig, Korn, Tool, RATM, Typ O Negative en beetje Deftones en later ben ik Alice in Chains gaan waarderen en dat geldt eigenlijk ook voor Nirvana, al luisterden we dat toen ook al wel, maar kon ik toen nog niet op waarde schatten. Grappig dat je Urban Dance Squad noemt, dat werd ook wel geluisterd, maar dat was niet iets wat ik zelf zou kopen.
Fuck you all!
Afbeelding

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » zo mei 10, 2020 3:25 pm

Nu Muse - Origin of Symmetry. Terechte klassieker dit. Eeuwig zonde dat deze band later door zijn eigen pompositeit is geïmplodeerd .

Hiervoor Deftones - Diamond Eyes. Ook een meesterlijke plaat. Dat “guns, razors, knives, whoo!” in Rocket Skates :-D

Trip down memory lane!
Born to be mild

Ernst

Bericht door Ernst » zo mei 10, 2020 7:47 pm

Mijn inzendingen tot deze lijst laten zich makkelijk verklaren. De eerste metal cd's die ik had, had ik ook geleend van de bibliotheek....dat waren tijden, 12 Km fietsen voor een leen-cd...

Ik geloof dat de eerste Savatage - Poets and madmen, Sepulatura - Roots en Metallica - Garage days waren. Via die laatste kwam ik vrij snel in aanraking met de 'originelen' achter de covers, waarvan er wat bands tussen mijn inzendingen hier terecht kwamen. Kan me Wet & Wild ook nog goed herinneren. Aangezien ik nooit een groot fan was van Nu-metal, noch grunge, had ik daar maar zelden iets tussen zitten wat me echt aansprak.

Beastie Boys had ook een inzending van me kunnen zijn; Hello Nasty was geloof ik mijn tweede CD ooit. Een van mij oudere broers was erg fan van die band, net als oude punk (Dead Kennedys) en dingen als Husker Du en Sonic Youth. Via mijn ouders ben ik opgegroeid met opera en blues. Opera is nooit erg blijven hangen bij me, maar blues zeker wel. Verklaard denk ik ook wel waarom veel powermetal niet met me klikt; zodra het 'operesk' wordt haak ik snel af.

Plaats reactie