In opspraak geraakte muzikanten. Waar ligt voor jou de grens?

Voor al je normale zaken
AmnesJAn
Lult over cdtjes

In opspraak geraakte muzikanten. Waar ligt voor jou de grens?

Bericht door AmnesJAn » za jan 16, 2021 11:42 pm

In navolging van de poll op de frontpage leek me dit wel een leuk onderwerp voor een topic. In hoeverre is het voor jou belangrijk dat een muzikant niet negatief opvalt om van zijn of haar muziek te kunnen blijven genieten? Luister je met plezier naar Burzum ondanks Count Hobby Hitler? Wat doe je met je Iced Earth albums nadar Jon Schaffers' bezoek aan het capitool een beetje uit de hand gelopen is? Trek je Pantera nog na de onhandige witte wijn bestelling van Phil Anselmo?
לֹא אעבוד

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Re: In opspraak geraakte muzikanten. Waar ligt voor jou de grens?

Bericht door Jeroen » zo jan 17, 2021 3:37 am

Geen moeite mee. De drie bands/artiesten die je noemt, hebben zelden tot nooit blijk gegeven van extremisme in de muziek en teksten.

Schaffer misschien nog het meest, maar hoeveel bands zijn er niet die complotten bezingen of een kritische kijk hebben op de overheid? Moeten zij weten. Ik geloof ook niet dat Jon racist is of iets in die richting.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Krimhild

Bericht door Krimhild » zo jan 17, 2021 5:00 am

Een paar maanden terug is over dit onderwerp al een discussie geweest, voornamelijk door Kees begonnen, naar aanleiding van Drudkh in een van de lijsten.
Other people drink coffee, I listen to The Devil’s Blood

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo jan 17, 2021 8:56 am

Klopt ja, nu je het zegt. Bands als Drudkh en Nokturnal Mortum krijgen wat mij betreft het voordeel van de twijfel, omdat ze openlijk teruggekomen zijn op hun 'foute' platen en shirts.

Slavisch nationalisme vind ik zelf wat anders dan echt diehard nazisme. Zeker in Oekraïne zitten dergelijke sentimenten veel meer verankerd in de samenleving. Maar soms is de link niet ver.

Het deel van de bevolking dat dweept met Hitler, doet dat vooral, omdat de Duitse inval door veel inwoners als bevrijding van het communisme werd ervaren. Die inval leidde weliswaar een periode van uitbuiting en massamoord in, maar toch wordt die tijd door bewoners met toch al nationalistische denkbeelden geromanticeerd. Zodoende schuiven ook bepaalde bands wel eens over die grens.

Overigens @Krimhild: is jou wel eens opgevallen dat leden van Agalloch in het cd-boekje van Ashes Against The Grain een drinkhoorn met zwarte zon bij zich dragen? De versie die Himmler in kasteel Wewelsburg op de vloer liet leggen. (Los van de latere uitglijder van Haughm)

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » zo jan 17, 2021 10:29 am

Iced Earth en Pantera draai ik onverminderd. Totaal geen problemen mee. Burzum zou ik ook niet draaien als 'ie vrijwilliger voor het leger des heils zou zijn.

Wel zou ik bij nieuwe muziek toch even 3x nadenken voordat ik er geld aan uitgeef. Zelfde voor concerten.

Beide heren Anselmo en Schaffer staan trouwens bekend als klootzakken, maar van beide had ik zo erg niet verwacht. De actie van Anselmo vind ik persoonlijk wel een stapje erger. Vind het raar dat hij in dat jaar overal geweigerd werd (terecht wat mij betreft) en een jaar later gewoon weer welkom is alsof hij opeens geen vieze racist meer is...
KFFR, old-school metal!

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo jan 17, 2021 11:08 am

Ik zelf trek al grenzen bij expliciet antitheisme. Kritiek op religie prima, maar zodra het God of Jezus of Boeddha begint af te kraken haak ik af. Nazisme trek ik ook niet. Wat de artiesten buiten hun teksten doen interesseert me weinig. Ik kan prima met een satanist of neonazi een gesprek hebben over tuinieren, of, afhankelijk van zijn/haar fanatisme en intelligentie, over filosofie en religie danwel politiek resp. Asus kan ik zijn/haar muziek prima luisteren als de teksten me niet eexpliciet tegenstaan
Flikker op met je homofobie

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo jan 17, 2021 11:10 am

Over en teksten over mensen in stukken hakken, martelen en verkrachten en whatever luister ik ook niet. Hoewel mijn beeld is dat de mensen daarachter in real life daar zich niet mee bezighouden, terwijl dat met bijv satanisme en nazisme wel vaak t geval is.

Amibor

Bericht door Amibor » zo jan 17, 2021 1:05 pm

Ik heb laatst toch wel een beetje de cd's uit mijn collectie gewerkt die stiekem 88 in hun hoesje schreven, dat vind ik toch wel zo triest. Optieven ermee. Antichristelijke metal is vaak een beetje, tja, kinderachtig en vooral achterhaald. Makkelijk scoren ook, verzin wat nieuws. Maar het zit wel vaak verpakt met gave metal, dus ja, kom maar door dan. Ik heb er ook niets tegen, maar het is vaak zo onnodig. De gaafste bands zijn nog altijd die een filosofie aanboren, in hun lyrics op zoek gaan naar de waarheid van het leven, ipv andere dingen afkraken. Volwassen metal heb je genoeg, maar je moet wel even bladeren door alle boosaardige symboliek. Ik houd dan wel weer van Nergal, die blasfemie tot kunstvorm heeft verheven. Prachtige lyrics als je een heiden bent, vreselijk als je een christen bent. En als je vindt dat teksten die je kunnen kwetsen verboden moeten worden, moet je lekker uit de democratie verhuizen, zo werkt het niet, you don't get to cherrypick.

Verder kunnen de muziek en de persoon prima los staan van elkaar, wat Anselmo flikt boeit me niet, Pantera blijft gaaf, en wat die lul van Iced Earth allemaal aan het uitspoken is, tja, zolang je duistere sprookjes blijft vertellen vind ik het prima (al was ik na Horror Show toch al afgehaakt). Als ik op mijn 20ste als een heel braaf jongetje iets prachtigs maak wat jij koopt en vervolgens op mijn 24ste een seriemoordenaar wordt, moet je mijn oude magnum opus dan ineens boycotten. Nah, zo werkt het niet.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Joris
Contacteer:

Bericht door Joris » zo jan 17, 2021 2:56 pm

Ja, ik heb ook wel hetzelfde.

Ik kan muziek van vroeger die ik heel gaaf vind, niet opeens niet meer willen luisteren als een bandlid de mist in gaat. De muziek blijft dan toch nog gaaf.
Naar nieuw werk, of nieuwe shows, zou ik dan toch wel met wat andere ogen kijken.

bijv. Iced Earth... de zin om naar een show van ze te gaan is wel drastisch afgenomen. Op een festival zal ik ze nog wel meepikken, maar in een zaal weet ik niet of ik er nog eens naar toe ga. (het is minder leuk kijken naar een live-optreden, als je de hele tijd denkt 'wat een droeftoeter, daar op het podium').

Maar het scheelt wellicht ook dat Schaffer niet de frontman is en mij (het publiek) niet rechtstreeks 'aanspreekt'. Bij een Anselmo, waar als frontman de hele show het grootste deel van je aandacht naar toe gaat, zou ik er denk ik nog wat meer moeite mee hebben. (al vind ik sowieso zijn werk buiten Pantera geen reet aan).

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo jan 17, 2021 3:07 pm

Amibor schreef:
zo jan 17, 2021 1:05 pm
De gaafste bands zijn nog altijd die een filosofie aanboren, in hun lyrics op zoek gaan naar de waarheid van het leven, ipv andere dingen afkraken. Volwassen metal heb je genoeg, maar je moet wel even bladeren door alle boosaardige symbolie
Ik vind metal lyrics en song titels over t algemeen echt tenenkormmend slecht en pretentieus. En dat meen ik als groot metalliefhebber van t eerste uur. Ik vind t ook zo cliche dat t altijd boos moet zijn. Ik vind t dan ook altijd een verademing als er wel eens ee tekst over liefde of een vrolijke clip voorbij komt

Amibor

Bericht door Amibor » zo jan 17, 2021 3:14 pm

Nogal bekrompen mening. Metal is niet 1 soort song titel of metal lyric. Er zijn echt gigantisch veel soorten van heel oppervlakkig tot heel diep, en van heel haatdragend tot buitengewoon vredelievend. Je hebt gewoon niet goed genoeg gezocht.
een haiku is een
nietszeggend te zijn

yowannuzz

Bericht door yowannuzz » zo jan 17, 2021 3:17 pm

Uhm, ja.
Bands die openlijk dwepen met nazisme, zoals de zgn NSBM, daar loop ik met een hele grote boog om heen.
Doch ben ik hypocriet, omdat ik wel cd's heb van Carnivore bv.

Met satanisme heb ik nul problemen, ook niet met afzetten tegen religie, maar dat heeft te maken met mijn eigen ideeën over geloof.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » zo jan 17, 2021 4:07 pm

Ik denk dat er hier twee vragen zijn die we uit elkaar moeten houden: muziek/kunst die een visie uitdraagt waarbij je je onbehaaglijk voelt enerzijds, en een muzikant of kunstenaar die, buiten zijn werk, dingen uitspookt of uitdraagt die je tegen de borst stuiten.

Dat eerste kan voor mij reden zijn om ergens niet naar te luisteren. Een band die in hun werk expliciet racistische, nazistische, communistische of andere onkiese gedachten uitdraagt zou ik niet snel beluisteren, dat voelt toch ongemakkelijk en als een impliciete instemming met dat gedachtengoed.

Het tweede heb ik minder moeite mee. In principe vind ik dat we kunst moeten kunnen loskopppelen van de kunstenaar. Een Wagner bijvoorbeeld heeft met Der Ring des Nibelungen een van de grootste kunstewerken van de 19e eeuw geschapen, met inzichten in het menselijk hart, het gevaar van ressentiment en de onverenigbaarheid van macht en liefde waarmee we nog steeds ons voordeel kunnen doen. Dat Wagner een rabiaat antisemiet was, doet daar in principe niet aan af, al kun je het er ook niet helemaal van loskoppelen. Het blijft een smet op zijn werk, en iets waarmee je als luisteraar zult moeten dealen, maar het is voor mij geen reden om er niet meer naar te luisteren, omdat het niet in het werk zelf zit.
Born to be mild

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo jan 17, 2021 6:52 pm

Amibor schreef:
zo jan 17, 2021 3:14 pm
Nogal bekrompen mening. Metal is niet 1 soort song titel of metal lyric. Er zijn echt gigantisch veel soorten van heel oppervlakkig tot heel diep, en van heel haatdragend tot buitengewoon vredelievend. Je hebt gewoon niet goed genoeg gezocht.
Mwoa, ik heb in 35 jaar ofzo een paar duizend metalalbums geluisterd. HEt zou me verbazen als ik geen goed beeld heb gevormd van waar de teksten overgaan. Ja er zijn wat uitzonderingen, maar niet veel. Mag jij bekrompen vinden. Vind ik dan weer een beetje bekrompem

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » zo jan 17, 2021 6:52 pm

paradigm shift schreef:
zo jan 17, 2021 4:07 pm
Ik denk dat er hier twee vragen zijn die we uit elkaar moeten houden: muziek/kunst die een visie uitdraagt waarbij je je onbehaaglijk voelt enerzijds, en een muzikant of kunstenaar die, buiten zijn werk, dingen uitspookt of uitdraagt die je tegen de borst stuiten.

Dat eerste kan voor mij reden zijn om ergens niet naar te luisteren. Een band die in hun werk expliciet racistische, nazistische, communistische of andere onkiese gedachten uitdraagt zou ik niet snel beluisteren, dat voelt toch ongemakkelijk en als een impliciete instemming met dat gedachtengoed.

Het tweede heb ik minder moeite mee. In principe vind ik dat we kunst moeten kunnen loskopppelen van de kunstenaar. Een Wagner bijvoorbeeld heeft met Der Ring des Nibelungen een van de grootste kunstewerken van de 19e eeuw geschapen, met inzichten in het menselijk hart, het gevaar van ressentiment en de onverenigbaarheid van macht en liefde waarmee we nog steeds ons voordeel kunnen doen. Dat Wagner een rabiaat antisemiet was, doet daar in principe niet aan af, al kun je het er ook niet helemaal van loskoppelen. Het blijft een smet op zijn werk, en iets waarmee je als luisteraar zult moeten dealen, maar het is voor mij geen reden om er niet meer naar te luisteren, omdat het niet in het werk zelf zit.
Psies

scorpion

Bericht door scorpion » zo jan 17, 2021 9:21 pm

Zo kun je het natuurlijk nog verder trekken met bv films. Zou je dan ook geen film meer kijken van iemand die in zijn privé leven iets heeft gedaan..
Voor mij veranderd er niets aan een film of muziek als je zoiets over iemand hoort. Tenzij diegene echt iets verschrikkelijks heeft gedaan met kinderen of dieren kan ik me er wel over heen zetten en laat ik het aan het gerecht over om een passende straf te verzinnen.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » zo jan 17, 2021 9:35 pm

Hoewel ik toch zelden naar teksten luister, blijf ik toch liever ver weg bij bands die het Nazi gedachten goed prediken.

Helaas heb je nu een stroming binnen de BM, die willen BM weer "evil" maken want schijten op de kerk is al genoeg gedaan en alle bijbels zijn al verscheurd. De groep zoekt dan juist weer het nazisme op maar dan meer om te choqueren. Taake schijnt ook tot die groep te horen, daarnaast bezigt hij zich ook met anti Islam teksten.

Op zich ben ik niet tegen anti Islam teksten maar het moet niet worden uitgedragen worden door mensen die geen Islamitische achtergrond hebben. Dan is voor mij het hele idee van BM er af en wordt het een beetje PVV metal.

Ik vind dat sommige onderwerpen zich niet lenen om mee the choqueren omdat ze gewoon weg niet normaal moeten worden.
Alles is eigenlijk ook al gedaan, dus hoever wil je gaan?

Nu geloof ik dat Taake niet echt achter het Nazisme staat dus hij is voor mij op dit moment nog een grens gevalletje.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jan 18, 2021 7:08 am

Het hele antireligieuze in de metal is doorgaans een vrij saaie en clichématige invuloefening, uitzonderingen als Deathspell Omega daargelaten. En sowieso, de rol van satanische boeman spelen in de conceptuele matrix van de vermeende ‘tegenstander’ (religie, de kerk), betekent dat je die matrix bevestigt, en is daarmee geen rebellie maar masochisme. Nietzsche wist dat al: wie lang genoeg met monsters vecht, wordt er zelf een, en als je lang genoeg in de afgrond staart, staart de afgrond terug in jou.
Born to be mild

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma jan 18, 2021 7:24 am

paradigm shift schreef:
ma jan 18, 2021 7:08 am
Het hele antireligieuze in de metal is doorgaans een vrij saaie en clichématige invuloefening, uitzonderingen als Deathspell Omega daargelaten. En sowieso, de rol van satanische boeman spelen in de conceptuele matrix van de vermeende ‘tegenstander’ (religie, de kerk), betekent dat je die matrix bevestigt, en is daarmee geen rebellie maar masochisme. Nietzsche wist dat al: wie lang genoeg met monsters vecht, wordt er zelf een, en als je lang genoeg in de afgrond staart, staart de afgrond terug in jou.
Ja het meeste antitheisme en antirelgiositeit is cliché. Er zitten soms wel teksten of bandleden tussen die ik heel interessant vind. Ik heb ooit eens een interview met iemand (volgens mij die veroordeelde malloot) van Dissection gelezen door een christen dat was echt ttn top interview. Heel interssant om die beste blakkie zijn filosofie te horen en ik kon me in veel vinden. Maar toch, ook als het kinderachtig gaat lopen shockeren pas ik.

Verder valt me ook pp dat veel satanisten cq blekkies in de metal compleet geloven in zaken als geesten, reincarnatie, magie en andere bovennatuurlijke zaken. Of zij in de meerderheid zijn tov atheistische satanisten en blekkies weet ik niet, maar vroegah toen ik nog wel interviews las etc viel me dat echt op

Wat ik overigens ook laf vind van die hele black metal scene is dat ze altijd alleen maar op het ingesuste en verlichte Westerse christendom afgeven. Natuurlijk er is nog veel mis daar, maar dat is er ook met politiek, het milieu, scholen zwemverenigingen etc. Maar om bijv de Islam aan te pakken, daar hebben weinigen dan maar echt de ballen voor.

dako

Bericht door dako » ma jan 18, 2021 7:28 am

Ik heb het geluk dat ik de meeste bands die zich in een of ander schemergebied bevinden toch al wel kut vind.
Pantera vind ik klote, dus dat luister ik toch al niet. Iced Earth heb ik ook nooit leuk gevonden, al die kerkafbranders uit Noorwegen vind ook geen reet aan, en naziblek is ook gewoon blek, dus aan mij niet besteed.

Lekker makkelijk. Top.

[edit]
Moet daar wel bij zeggen dat ik bij Pantera ook wel een gore bijsmaak krijg en het eigenlijk altijd skip als Spotify ermee aan komt, eerder dan bij een andere band die ik muzikaal niet boeiend vind. Zelfde geldt voor Burzum, als ik ineens zin heb in black metal dan kies ik wel wat anders.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jan 18, 2021 7:56 am

Appelflap schreef:
ma jan 18, 2021 7:24 am
paradigm shift schreef:
ma jan 18, 2021 7:08 am
Ja het meeste antitheisme en antirelgiositeit is cliché. Er zitten soms wel teksten of bandleden tussen die ik heel interessant vind. Ik heb ooit eens een interview met iemand (volgens mij die veroordeelde malloot) van Dissection gelezen door een christen dat was echt ttn top interview. Heel interssant om die beste blakkie zijn filosofie te horen en ik kon me in veel vinden. Maar toch, ook als het kinderachtig gaat lopen shockeren pas ik.

Verder valt me ook pp dat veel satanisten cq blekkies in de metal compleet geloven in zaken als geesten, reincarnatie, magie en andere bovennatuurlijke zaken. Of zij in de meerderheid zijn tov atheistische satanisten en blekkies weet ik niet, maar vroegah toen ik nog wel interviews las etc viel me dat echt op

Wat ik overigens ook laf vind van die hele black metal scene is dat ze altijd alleen maar op het ingesuste en verlichte Westerse christendom afgeven. Natuurlijk er is nog veel mis daar, maar dat is er ook met politiek, het milieu, scholen zwemverenigingen etc. Maar om bijv de Islam aan te pakken, daar hebben weinigen dan maar echt de ballen voor.
Sowieso, waarom zou het extreme alleen in het anti en de negatie zitten? Ik geloof dat als je extremiteit zoekt (en dat is uiteindelijk waarom het mij te doen is in metal, niet om technische bekwaamheid of wat dan ook - als ik iemand heel snel wat mineurtoonladders wil horen spelen, ga ik wel Bach luisteren), is de affirmatie mogelijk een veel vruchtbaarder weg. Denk aan wat de Franse filosoof Jean-Luc Marion het ‘verzadigd fenomeen’ noemt: een vorm van fenomenologische verblinding en verzadiging, alsof je door een glas in loodraam het licht in kijkt. Daar ligt volgens mij een enorm potentieel voor metal, dat nog amper is aangeroerd, als hebben Liturgy, Asva of Sunn O))) hier wat mij betreft wel wat eerste stappen gezet.
Born to be mild

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma jan 18, 2021 8:18 am

Ik zelf zit er heel anders in. Ik vind de teksten van metal over t algemeen enorm oninteressant. Welliht door de niet vervulde potentie, ze begeven zich wel degelik op heel interessante vlakken, maar maken voor mij de verwachtingen niet waar.

Ik vind dat overigens allemaal niet erg, ook al moet ik vaak een beetje gniffelen om song titels en album titels,pretentieus geneuzel. Maar ik ben verliefd op de muzik. Het gaat mij persoonlijk dus wel om o.a. de tehnische bekwaamheid. Er zijn meerdere manieren om snel mineurladders te spelen. Heel vee manieren. Waar Bach nooit van heeft durven dromen. En metalmuzikanten maken dat waar. Er zo ontzettend veel vernuft, creativiteit, emotie, agressie, techniek etc in metal, dat is wat me trekt. De teksten zijn zelden een verrijking voor mij, meestal gelukkig geen negatieve afleiding, maar soms wel, als t mij te ver gaat dus en dan pas ik dus.

dako

Bericht door dako » ma jan 18, 2021 8:27 am

Kut, eens met Appelflap.

Scheelt ook wel dat het gros van wat ik luister ofwel kinderlijk geneuzel over drank, vrouwen en drugs ofwel nog kinderlijker geneuzel over elfjes en eenhoorns is, dus daar is sowieso niks te halen.

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » ma jan 18, 2021 11:20 am

Ondertussen is Schaffer opgepakt zo te zien: https://www.metalfan.nl/article.php?sid=20737
KFFR, old-school metal!

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » ma jan 18, 2021 11:41 am

Trouwens leuk dat Deathspell Omega genoemd wordt, ook deze band was rondom de release van hun laatste werk in opspraak.
Zo worden ze beschuldigd van Nazisme en worden andere activiteiten van de zanger niet gewaardeerd. Die schijnt een band te hebben met teksten over kinderporno.
Maar hoe dat precies zit weet ik niet meer.

Teksten vind ik helemaal niet boeiend, ik luister veel meer naar hoe de stem in de mix ligt en welke sfeer er in de muziek zit. Heel soms pak ik het boekje er bij om te zien wat ze nou eigenlijk zingen.
Anti-christelijke teksten zijn ook helemaal uitgemolken inderdaad maar ik heb daar geen problemen mee. Ik heb trouwens ook geen problemen met christelijke black metal zolang de muziek maar vet is en het christelijke niet teveel op de voorgrond speelt.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jan 18, 2021 12:10 pm

Ja, de zanger van DSO is een totale creepy lamlul, maar schrijft voor zover ik weet niets voor die band, en heeft verder ook geen invloed op hun werk. Die ophef over dat laatste album van DSO was in ieder geval misplaatst, als je die teksten goed leest, is de hele plaat juist één grote aanklacht tegen totalitair gedachtegoed.
Born to be mild

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma jan 18, 2021 12:19 pm

Jan-Willem schreef:
ma jan 18, 2021 11:41 am
Trouwens leuk dat Deathspell Omega genoemd wordt, ook deze band was rondom de release van hun laatste werk in opspraak.
Zo worden ze beschuldigd van Nazisme en worden andere activiteiten van de zanger niet gewaardeerd. Die schijnt een band te hebben met teksten over kinderporno.
Maar hoe dat precies zit weet ik niet meer.

Teksten vind ik helemaal niet boeiend, ik luister veel meer naar hoe de stem in de mix ligt en welke sfeer er in de muziek zit. Heel soms pak ik het boekje er bij om te zien wat ze nou eigenlijk zingen.
Anti-christelijke teksten zijn ook helemaal uitgemolken inderdaad maar ik heb daar geen problemen mee. Ik heb trouwens ook geen problemen met christelijke black metal zolang de muziek maar vet is en het christelijke niet teveel op de voorgrond speelt.
Waarom die ogenschijnlijk andere houding tegenover anti-christelijke teksten versus christelijke teksten als ik vrage mag?

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » ma jan 18, 2021 12:30 pm

Subtiel artikel, Satanisme is racisme:
https://antifa666.wordpress.com/2018/07 ... is-racist/
Heerlijk Helder Heidewolf

dako

Bericht door dako » ma jan 18, 2021 12:37 pm

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma jan 18, 2021 12:59 pm

Aluhoedjes meegeleverd?

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » ma jan 18, 2021 1:19 pm

Ik miste nog het artikel: Being white is racist

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » ma jan 18, 2021 1:45 pm

paradigm shift schreef:
ma jan 18, 2021 12:10 pm
Ja, de zanger van DSO is een totale creepy lamlul, maar schrijft voor zover ik weet niets voor die band, en heeft verder ook geen invloed op hun werk. Die ophef over dat laatste album van DSO was in ieder geval misplaatst, als je die teksten goed leest, is de hele plaat juist één grote aanklacht tegen totalitair gedachtegoed.
Klopt, hebben ze ook verteld in een interview met Bardo Methodoly.

Wat betreft mijn andere houding tot christelijke teksten, ik wil mijn black metal inkt zwart en kwaadaardig zonder een comba ja my lord gehalte. Maar zoals gezegd boeien teksten mij niet zo heel erg.

Het is bij mij ook gewoon duidelijk geworden dat het hele christendom (met gelukkig wel een paar uitzonderingen) compleet door gerot is. Dus als ik luister naar christelijke teksten dan denk ik wie hou jij hier nu voor de gek?

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma jan 18, 2021 1:49 pm

Oke interessant. Dank

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jan 18, 2021 1:59 pm

Ik heb een beetje het idee dat antichristelijke of satanistische thematiek in de extremere metal gewoon een soort van onderdeel van de vormtaal is geworden, zoals smachtende jonge harten dat zijn bij teenybopper-pop of auto’s, drugs en bitches in de hip-hop. Inhoudelijk is er nauwelijks nog reden om je tegen de marginale en tanende invloed van het christendom te verzetten in de westerse wereld, anno nu. Sterker nog, ik denk dat de invloed op de samenleving díe er nog is, eerder per saldo positief dan negatief is , een kleine sectarische groep die vaccins weigert en wars is van vrouwen- en homo-emancipatie daargelaten.
Born to be mild

Krimhild

Bericht door Krimhild » ma jan 18, 2021 2:20 pm

Uhm.

De groep gereformeerden groeit alleen maar.

En dat was al geen kleine groep...

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma jan 18, 2021 2:37 pm

De vrije baptistische gemeenten en pinkstergemeenten groeien in veel plaatsen ook als kool. Dat hervormde of katholieke kerken leeglopen, wil niet zeggen dat mensen niet meer geloven. In flink wat gevallen kloppen ze aan bij zo'n op het oog blijmoedige club, maar de boodschap is daar over het algemeen een stuk orthodoxer. Inhoudelijk best wel te vergelijken met de grote Amerikaanse kerkgenootschappen, waar schreeuwerige voorgangers, militante jeugd en luid rockende bandjes de sfeer bepalen. Dat zijn ook de kerken waar je bijvoorbeeld nog programma's kunt volgen om van je homoseksualiteit af te komen.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jan 18, 2021 2:39 pm

Krimhild schreef:
ma jan 18, 2021 2:20 pm
Uhm.

Mwa, in 2019 met 81 mensen gegroeid, volgens Google. Maar dan nog valt volgens mij niet te ontkennen dat het een marginale club is, die steeds minder invloed heeft op de maatschappij en politiek steeds meer de grip op thema’s als homohuwelijk of euthanasie kwijtraakt. En tegelijkertijd zie je dat zelfs binnen de zwartekousengemeenschap de moderniteit langzaam doordringt, met vrouwen op de SGP-kieslijst en de langzame acceptatie van de TV in de huiskamer. Verder zijn ze volgens mij ook verre van representatief voor het Christendom anno nu. Veruit de meeste christenen zijn seculier, vrijzinnig en eerder humanist met een bijbels sausje tegenwoordig.
Born to be mild

Ernst

Bericht door Ernst » ma jan 18, 2021 3:04 pm

Ik denk dat er een groot verschil bestaat tussen nominaal Christen zijn (e.g. de kerk bezoeken) en de culturele invloed van Christendom. Nederland is door en door christelijk; analyseer een boek of film zoals Karakter maar eens met iemand uit een niet-Calvinistisch land bijvoorbeeld...

Als het gaat om Christendom als cultureel erfgoed, dan is dat zeer dominant te noemen en daar kunnen allerlei kritische kanttekeningen bij geplaatst worden.

Overigens, het anti-christelijke thema van Amerikaanse bands, maar ook Noorse bands wordt wel begrijpelijker wanneer je dat in de (culturele) context van die landen plaatst. Ik vind het overigens ook totaal oninteressant. Ben het er helaas ook mee eens dat het niveau van de teksten van het overgrote deel van de metalbands om te huilen zijn.

Een leukere vraag is eigenlijk wat voorbeelden zijn van metalbands/albums met goede en/of interessante teksten.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma jan 18, 2021 3:30 pm

Krimhild schreef:
Uhm.

Even geen zin in lange search, maar tot 2016 slonk ook die groep percentueel. Verder staan gererformeerden erom bekend dat ze naast soms dubieuze ideeën over homoseksualiteit (niet persé homofilie, maar da's ook weer een beetje vreemd) en vrouwenemancipatie veel bijdragen aan de samenleving en de wereld om ons heen qua zorg, donaties, betrokkenheid etc. Er zijn meer moslims in Nederland, die hebben volgens mij minstens net zo veel dubieze ideeen over homoseksualiteit (en ook homofilie vaak is mijn indruk) en vrouwenemancipatie hebben, minstens, en daarnaast veel minder bijdragen aan de samenleving. Sterker nog, zich vaak afscheiden van, meer problemen met jeugd en integratie, alleen aan islamitishe goede doelen doneren etc. Verder zijn er relatief meer moslims die zich positief uitlaten over islamitisch terrorisme etc.

Nee, jij en de blekkies van deze wereld gaan maar lekker aand de anti-islamitische teksten en omgedraaide cartoons van Mohammed. Lafbekken,

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma jan 18, 2021 3:37 pm

paradigm shift schreef:
ma jan 18, 2021 2:39 pm
Krimhild schreef:
Uhm.

Mwa, in 2019 met 81 mensen gegroeid, volgens Google. Maar dan nog valt volgens mij niet te ontkennen dat het een marginale club is, die steeds minder invloed heeft op de maatschappij en politiek steeds meer de grip op thema’s als homohuwelijk of euthanasie kwijtraakt. En tegelijkertijd zie je dat zelfs binnen de zwartekousengemeenschap de moderniteit langzaam doordringt, met vrouwen op de SGP-kieslijst en de langzame acceptatie van de TV in de huiskamer. Verder zijn ze volgens mij ook verre van representatief voor het Christendom anno nu. Veruit de meeste christenen zijn seculier, vrijzinnig en eerder humanist met een bijbels sausje tegenwoordig.
Nou ik vind een travstiet in je huiskamer wel héél erg modern hoor...

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » ma jan 18, 2021 3:59 pm

Zo lang Nergal in Polen nog rechtszaken tegen de katholieke kerk moet winnen om op te treden met Behemoth heeft hij nog alle reden om tegen de kerk en het christendom in te gaan. Meteen ook een voorbeeld van een band waar de teksten niet simplistisch of ongefundeerd zijn.

Binnen Nederland is er minder reden om nog te rebelleren tegen de kerk. Ik ken ook niet veel moderne Nederlandse bands die zich tekstueel nog tegen de kerk verzetten. Als je opgroeit binnen een veel sterker religieus beïnvloed land voel je die restricties harder en heeft het ook veel meer betekenis wanneer je je daartegen afzet. Die beeldtaal is onderdeel van metal, maar het betekent niet dat deze voor iedereen alleen imago is.

Wat interessant zou zijn is wanneer er islamitisch opgegroeide kinderen zich via metal gaan afzetten tegen hun religie. Dit zou in elk geval voor wat meer variatie in de teksten zorgen. De anti-christelijke teksten, goed of slecht, waren wel kritiek vanuit een christelijke samenleving op een christelijke samenleving. Dat metalbands in Iran bijvoorbeeld nog veroordeeld kunnen worden laat zien dat er nog heel wat te winnen valt op dit gebied. Bands die wel anti-islamitische teksten maken lopen toch snel op tegen het feit, dat ze van buitenaf kritiek geven op een samenleving waar ze zelf geen onderdeel van uitmaken en dan ligt de beschuldiging van racisme al snel op de loer.

paradigm shift

Bericht door paradigm shift » ma jan 18, 2021 4:40 pm

Met antichristelijke teksten heb je wat lui met spandoeken voor een concertzaal, of in een land als Polen hooguit een rechter die een concert verbiedt. Als je antimohammedaanse metal gaat maken vrees ik dat de gevolgen wel eens wat ernstiger kunnen zijn.
Born to be mild

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma jan 18, 2021 7:10 pm

Psies wederom mijn punt. Dat Behemoth door de RK een concertje wordt verboden is vervelend, maar ga maar eens als anti-islamitische band in Polen, Nederland of waar dan ook publieke optredens regelen.

Nee hoor we schoppen lekker veilig tegen se ingeslaapte christelijke kerk aan

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » ma jan 18, 2021 7:20 pm

Als je ziet hoe conservatief en hard rechts de politiek in Polen op dit moment is kom je daar volgens mij een stuk verder als anti-islamitische band.

Je taalgevoel is volgens mij ook ingeslapen. :P

We dwalen ook nogal af van het oorspronkelijke onderwerp.

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma jan 18, 2021 7:57 pm

Ik heb 1 Burzum cd omdat ik die echt achterlijk goed vind en die ik 20 jaar geleden gekocht heb. Verder blijf ik ver weg van nazimuziek. Ik krijg wel hoe langer hoe meer een afkeer van cancelcultuur... mensen die nu ineens hun Iced Earth cd's gaan verbranden / weggooien / whatever en daar - vooral - erg mee te koop gaan lopen, tja dat hoeft voor mij ook niet. Anderzijds vind ik niet dat je de muziek en de muzikant altijd los kunt koppelen zoals zo vaak gezegd wordt. Niet dat ik mezelf wil vergelijken met grotere metalmuzikanten, maar teksten schrijven is voor mij een uitlaatklep en je kunt er (soms indirect) veel van mijn ideeën en overtuigingen in terug vinden, voor wat het waard is. De waarheid kent veel grijstinten, ik word een beetje moe van dat gepolariseer langs beide kanten. Mensen die heel recalcitrant alles maar gaan goedkeuren en bv alles wat naar "links" ruikt verafschuwen omdat mensen die zich Antifa noemen ooit een concert van een ruisblekbandje met dubieuze contacten gewelddadig heeft verstoord aan de ene kant en langs de andere kanten mensen die steigeren op alles en hun wokeness (ik haat dat woord, maar nu ontkom ik er niet aan) zo breed mogelijk willen uitmeten. Beiden doen de waarheid geweld aan. Bah.

Los daarvan denk ik dat antichristelijke teksten (ondanks vaak lachwekkend puberaal) absoluut een onmiskenbaar onderdeel van de metalscene gaan uitmaken. Je moet muziek ook altijd in zijn tijd en plaats zien, zoals hierboven ook al aangehaald. Ik vind The Satanist van Behemoth het perfecte voorbeeld. Nergal krijgt als volksvijand in Polen leukemie, "Hah! Straf van God!", Nergal overwint leukemie. Ik vind dat mooi. Die man moet zich blasfemisch euforisch gevoeld hebben en vertaalde dat in een fantastisch kunstwerk.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

Last.fm profiel

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » ma jan 18, 2021 8:53 pm

Shreds of Sanity schreef:
ma jan 18, 2021 7:20 pm
Als je ziet hoe conservatief en hard rechts de politiek in Polen op dit moment is kom je daar volgens mij een stuk verder als anti-islamitische band.

Je taalgevoel is volgens mij ook ingeslapen. :P

We dwalen ook nogal af van het oorspronkelijke onderwerp.
Het verschil is dat fanatieke christenen hooguit naar de rechter zullen stappen. Of een kaar spandoeken zullen maken.. Als jij een album uitbrengt getiteld Rape Mohammed the False Prophet met een afbeelding van een duivel die bovenop Mohammed zit en zijn erectie in diens mond stopt, met nog een varken en een.hond die op al-Kaba schijten. .... Is de kans reëel dat je vermoord wordt

Krimhild

Bericht door Krimhild » ma jan 18, 2021 8:58 pm

“Blasfemisch euforisch”.

Klinkt lekker in het oor, ligt goed in het gehoor.

Amibor

Bericht door Amibor » di jan 19, 2021 12:02 am

Appelflap schreef:
ma jan 18, 2021 7:10 pm
Psies wederom mijn punt. Dat Behemoth door de RK een concertje wordt verboden is vervelend, maar ga maar eens als anti-islamitische band in Polen, Nederland of waar dan ook publieke optredens regelen.

Nee hoor we schoppen lekker veilig tegen se ingeslaapte christelijke kerk aan
Ingeslapen christelijke kerk? Op welke planeet woon jij? Ga anders even een maandje in de VS wonen. In Nederland valt het wel mee inmiddels, in grote delen van Noord en Zuid-Amerika en Oost-Europa is het kwaad tot erger. En waarom zou ik als ik een boosaardig bandje wil, iets tegen de islam schrijven? De islam heeft mij persoonlijk nog nooit lastig gevallen, de moslims die ik ken zijn lieve warme mensen. Deze maatschappij is doordrenkt van de achterhaalde christelijke denkbeelden, vrij logisch dat, mocht ik willen ageren, daar dan tegen ageer. Maar, inderdaad, het mag af en toe wat minder kinderachtig, demoontjes werken niet meer. Je moet een sterk theosofisch manifest schrijven om een weerwoord te bieden, en dat lukt inderdaad niet veel bands. Maar ik blijf erbij dat ik genoeg metalbands ken die gewoon schrijven over persoonlijke thema's, leven, liefde, dood, en daarin eigenlijk niet zoveel verschillen als de rest van de pop/rock whatever. Het is niet allemaal dood in verderf, satan en ingewanden. Maar hallo, we zijn toch van metal gaan houden omdat we sambal op de pindakaas wilden? Kom kom.
een haiku is een
nietszeggend te zijn

Krimhild

Bericht door Krimhild » di jan 19, 2021 7:34 am

Ik doe altijd banaan op de pindakaas.

Spawn999

Bericht door Spawn999 » di jan 19, 2021 9:32 am

Krimhild schreef:
di jan 19, 2021 7:34 am
Ik doe altijd banaan op de pindakaas.
Hagelslag!
This Is What You Want... This Is What You Get

Plaats reactie