MF Forum Playlist #17 Ondergewaardeerde Bands

Voor al je normale zaken
Heidewolf

Re: MF Forum Playlist #17 Ondergewaardeerde Bands

Bericht door Heidewolf » vr apr 09, 2021 4:38 pm

Jeroen schreef:
vr apr 09, 2021 4:19 pm
Heidewolf schreef:
vr apr 09, 2021 2:52 pm

Sieges Even
niet zo heel speciaal.
Geniaal man. Ik vind Life Cycle echt een geweldige plaat die je in één adem moet noemen met Energetic Disassembly en Control And Resistance van Watchtower. Begrijp dat de zang af en toe over het randje is, maar ik houd er wel van. Albums als Steps en A Sense Of Change vind ik ook super. Een hardere Rush. Latere werk is trouwens ook niet verkeerd, met die Nederlander op zang, maar ik zet Life Cycle toch het vaakst op.
Ik wou eigenlijk iets inzenden van a sense of change, maar die staat niet op spotify. Persoonlijk vind ik die plaat beter dan life cycle.
Heerlijk Helder Heidewolf

Heidewolf

Bericht door Heidewolf » vr apr 09, 2021 4:42 pm

dako schreef:
vr apr 09, 2021 3:06 pm
Heidewolf schreef:
vr apr 09, 2021 2:52 pm
Riot V
Riot zelf is natuurlijk bekend zat, maar de doorzetting van de band na het overlijden van de oprichter en bandleider komt niet zo vaak voor in lijstjes. Erg jammer want het is catchy power metal/heavy metal zonder dat het tenenkrommend of over de top symphonisch.
Ik luister elke drie jaar een nummer van Riot, dat vind ik dat enorm goud en daarna vergeet ik die band weer meteen. Nu ben ik fan. Hoop dat het nu zo blijft.
Ja, ik was de band dus ook even vergeten. In de voordat het thema werd aangekondigd toevallig weer geluisterd.
Heerlijk Helder Heidewolf

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » vr apr 09, 2021 5:15 pm

Ik vind dat nummer van Sieges Even vooral nogal zenuwachtig. Je krijgt er geen houvast op.

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr apr 09, 2021 5:45 pm

Jeroen schreef:
vr apr 09, 2021 4:28 pm
HighKing schreef:
vr apr 09, 2021 3:46 pm
:lolup:

Herkenbaar. Ik heb Thundersteel nog eens gekocht op aanraden van iemand hier, die draai ik nog zo nu en dan maar ik vergeet de rest dan toch steeds maar weer te checken.
Er zit dan ook wel flink wat verschil tussen Riot - Thundersteel en bijvoorbeeld Riot - Fire Down Under.
Riot was in het begin Nwobhm-stijl heavy metal/hardrock in overdrive (met vroege speed metal invloeden, zou je haast kunnen zeggen), voordat de Nwobhm goed en wel op gang was gekomen. Albums als Narita en Fire Down Under zijn nagenoeg perfecte platen met alleen maar gave songs.

De twee platen met Rhett Forrester op zang zijn wat bluesiër en meer rock-gericht. Misschien zelfs wat commerciëler. Ik mag er graag naar luisteren, omdat Forrester (ook al dood, net als eerste zanger Guy Speranza) een geniale zanger is met een te gekke stem. Hoe hij Restless Breed en When I Was Young zingt, kippenvel!

Pas daarna schuift de band op naar de snelle power metal, als Tony Moore achter het gilstokje (haha Dako) plaatsneemt. Thundersteel vind ik geweldig en The Privilege Of Power is minstens zo goed. Wel wat gevarieerder. Nightbreaker past overigens ook nog prima in die stijl, ook al is Mike DiMeo (later ook Masterplan) dan al de nieuwe zanger. Over een ondergewaardeerde plaat gesproken: Nightbreaker!

Vervolgens steekt mastermind Mark Reale zijn Blackmore-adoratie niet langer onder stoelen of banken. De power metal blijft, maar wordt aangevuld met een flinke dosis Rainbow-invloeden. Through The Storm en Army Of One zijn pure Rainbow-worship. Heel goed gedaan, mede door DiMeo met zijn lekkere bluesy rockstrot.

Na Army Of One verschijnt dan het te gekke Immortal Soul, de laatste cd met Reale en de laatste zonder V achter RIot. Heerlijk schijfje, waarop Tony Moore eenmalig terugkeert en gelijk ook de stijl van Thundersteel. Die stijl hebben ze sindsdien met de geweldige nieuwe zanger Todd Michael Hall niet meer losgelaten. Ik heb ze gezien op KIT en dat was echt fabuleus. Die kerel maakt het noot voor noot waar. Ik ben waarschijnlijk één van de weinigen die het eerste album van Riot V (Unleash The Fire) gaver vind dan de laatste studio-cd Armor Of Light. Die vond ik ook erg lekker, maar ik miste toch de echt memorabele zanglijnen en melodieën. Tevens mist er zo'n lekkere song als Take Me Back.
Ter info dus :) voor wie niet terugleest.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » vr apr 09, 2021 5:56 pm

Nou heb ik de neiging om zulke lappen tekst alleen te scannen maar dit had ik daadwerkelijk gelezen. :)
Alleen maar meer reden om meer van de band te checken, waarvoor dank.
KFFR, old-school metal!

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » vr apr 09, 2021 6:01 pm

Shreds of Sanity schreef:
vr apr 09, 2021 5:15 pm
Ik vind dat nummer van Sieges Even vooral nogal zenuwachtig. Je krijgt er geen houvast op.
Quote omdat ik mijn eigen mening heel belangrijk vind.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr apr 09, 2021 6:18 pm

Haha, lul.

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » vr apr 09, 2021 6:23 pm

KFFR, old-school metal!

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » vr apr 09, 2021 8:36 pm

HighKing schreef:
vr apr 09, 2021 6:23 pm
Outworld moet jou toch ook wel aanspreken, toch? Progressief, maar toch met een dikke lading oldschool US power metal.

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » vr apr 09, 2021 8:47 pm

Ik heb geen idee joh, staat dat in de lijst? Vandaag de hele dag met dochterlief thuis geweest dus nog niet verder geluisterd naar de lijst.
De enige muziek die ik heb gehoord is de tune van Paw Patrol. :P
KFFR, old-school metal!

Mollusk

Bericht door Mollusk » vr apr 09, 2021 9:33 pm

“We zijn al onderweeeheg”
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » vr apr 09, 2021 9:44 pm

:lol:
KFFR, old-school metal!

Bleek No. 1

Bericht door Bleek No. 1 » za apr 10, 2021 2:00 am

Jan-Willem schreef:
vr apr 09, 2021 3:04 pm
Zelf heb ik de volgende inzendingen ingestuurd:
Akelei - Verlangen
Nederdoom een band die mij bij de eerst luisterbeurt greep. Nu ben ik niet zo'n doom georienteerd persoon maar toen ik Akelei voor de eerste keer hoorde ging dat er bij mij in als zoete koek. Wat mij betreft weet deze band als geen ander een grafstemming neer zetten en gevoelens van melancholie en droevigheid op te roepen. Beter dan menig funeral doom band wat mij betreft. Daarnaast zijn het ook gewoon hele aardige jongens dus alle reden om ze meer aandacht te geven. Daarnaast schijnen ze bezig te zijn met nieuwe nummers.

Dat werd tijd!
Krimhild schreef:
vr mar 26, 2021 9:24 pm
Jezus Bleek
"A caelo usque ad centrum"

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » za apr 10, 2021 11:33 am

Jeroen schreef:
vr apr 09, 2021 8:36 pm
Outworld moet jou toch ook wel aanspreken, toch? Progressief, maar toch met een dikke lading oldschool US power metal.
Ik hem hem even opgezet uit de lijst. Klinkt wel lekker maar net teveel falset/kopstem naar mijn smaak. Als dit dan weer een uitschieter is een de zanger op andere nummers meer wisselt met borststem is het dan wel weer interessant.
KFFR, old-school metal!

Heyoka

Bericht door Heyoka » za apr 10, 2021 2:00 pm

Mijn inzendingen zijn zo ondergewaardeerd dat ze zelfs in dit topic nog geen aandacht gehad hebben. Ze krijgen zelfs matige cijfers, zelfs in dit topic!
Hoe is het gvd mogelijk?

Limbonic Art - Darkzone Martyrium
Van hun eerste album Moon in the Scorpio. Het opent fantastisch met een nummer van bijna een kwartier. Dus toen heb ik maar voor een ander nummer gekozen: de afsluiter. Ook fantastisch. Wie Limbonic Art kent vindt het volgens mij fantastisch en toch hebben ze volgens mij nooit de bekendheid gekregen die ze zouden moeten verdienen. Misschien dat het komt omdat het eerste album de beste is en alles daarna wat minder. Het is in ieder geval zo goed dat het een van de weinige BM is die zelfs Dako kan waarderen. Dit zegt een hoop!

In the woods... - Closing in
Het eerste nummer van hun derde album Strange in Stereo. Het nummer is ook de afsluiter van de de live cd Live at the Caledonien Hall.
De BM is wel verdwenen uit In the Woods, maar het zijn heerlijke melancholische nummers die je bij elke gelegenheid wel kunt draaien.

...And Oceans - Intelligence is sexy
Na het fantastische album The Symmetry of I, the Circle of O kwamen deze Finnen met A.M.G.O.D. Dat was een lichte teleurstelling voor mij, maar er staat twee FANTASTISCHE nummers op dit album, die ik gekozen heb en Tears have no Name. Ik weet niet zo goed waarom ik dit nou allemaal zo goed vindt. De vaart zit er goed in en de nummers zitten goed in elkaar. Thematisch is het niet zo cliche al is het soms wellicht wat over de top qua raar.
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za apr 10, 2021 2:13 pm

Limbonic Art vind ik erg gaaf. Jammer dat het altijd wat dun klinkt. Had wat imposanter gekund.

Johan

Bericht door Johan » za apr 10, 2021 4:33 pm

Mooie lijst deze keer! Vooral de eerste helft bevatte voor mij enkele mooie verrassingen die ik vaker ga proberen:

Sieges Even
Outworld
Disillusion
Abigail Williams
Infinity

Mijn inzendingen waren trouwens:

Slaegt - V.M.A.

Heerlijke mix tussen black en old school heavy metal. Ik zag de mannen in 2019 op Brutal Assault en dat maakte veel indruk. Ik heb hun show afgekeken en ben pas daarna richting Destruction gegaan die toen al halverwege waren.

Evil Invaders - Mental Penitentiary

Waarschijnlijk toch wel bij de meesten welbekende Vlaamse thrashers waar ik toch recent weinig over gehoord heb.

Amplifier - The Commotion (Big Time Party Maker)

Fijne veelzijdige band (is het prog, is het stoner, is het metal?) die ik leerde kennen omdat ze hier in het zuiden een aantal jaar geleden op een Prog festival geboekt werden waar ook bands zoals Pain of Salvation en Riverside al zijn komen opdraven.

Jesper

Bericht door Jesper » za apr 10, 2021 5:41 pm

Aan het einde van de lijst komen nog een paar gave bands voorbij. Ik had nog nooit gehoord van Grey Heaven Fall en A Canorous Quintet, dus daar ga ik meer van opzoeken. Hacavitz kende ik maar was ik vergeten, gave band maar jammer van de productie. Verder nog bedankt voor Akelei en Wormwitch. Een aantal black metal bands in de lijst (Shrine of Insanabilis, Der Weg einer Freiheit, Infinity, Al-Namrood, Abigail Williams) heb ik ook genoteerd voor als ik in de stemming ben. Al met al niet slecht!
Heus.

Draconian
Lult over cdtjes

Bericht door Draconian » za apr 10, 2021 5:44 pm

Mijn bijdragen:

Disillusion - Back To Times Of Splendor

Als we het over ondergewaardeerde bands hebben, is dit er zeker een! Back To Times Of Splendor was het debuutalbum van deze Duitse band. En het is wat mij betreft echt een magistraal album, dat nog steeds als een huis overeind staat. Deze track is samen met het afsluitende The Sleep Of Restless Hours het hoogtepunt. Dit nummer mag dan bijna een kwartier duren, maar de track verveelt geen seconde. Wat een vloeiende compositie, wijds uitwaaierend in allerlei richtingen, maar met een waanzinnig mooi refrein als rode draad. De band blinkt uit in lange, gelaagde composities, waarin ontzettend veel gebeurt. Back To Times Of Splendor is wat mij betreft nog steeds een waanzinnig sterk in elkaar zittend epos, dat zich kan meten met het beste werk van Opeth en Edge Of Sanity.

Obsidian Tide - Pillars Of Creation

In 2019 werd ik volledig verrast door het fantastische debuut van dit Israelische gezelschap. Het lijkt erop alsof bijna niemand van deze band heeft gehoord. Volledig onterecht wat mij betreft. Werkelijk alles klopt aan het album: de uitgesponnen composities zijn van een indrukwekkend niveau, er wordt zeer technisch en volwassen gemusiceerd, de productie is uitstekend en de band slaagt er ook nog eens in om een divers en rijk totaalgeluid te creëren. Obsidian Tide gooit progressieve metal, oriëntaalse invloeden, introspectieve progrock, djent-achtige gitaarritmes en atmosferische blackmetalinvloeden in de blender. Denk aan een soort mengeling van Opeth, Orphaned Land, Oak Pantheon, Gojira en een vleugje Ne Obliviscaris en je krijgt een beeld van de rijkheid van de muziek. Het eindresultaat is dan ook onweerstaanbaar.

Ram-Zet - Queen

Een van mijn favoriete buitenbeentjes. Een gruwelijk ondergewaardeerde band, die op ieder album zeer knap black metal, gothic en avantgardistische uitspattingen weet te integreren. De muziek is intrigerend, eigenzinnig, gelaagd en toch ook relatief toegankelijk. Ieder nummer bevat een enorme hoeveelheid aan ideeën en bizarre tempowisselingen. Queen is al een oude track, maar heeft nauwelijks aan impact ingeboet. Wie Arcturus en Ihsahn kan waarderen, zou hier eigenlijk ook mee uit de voeten moeten kunnen.
It was a business doing pleasure with you.

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » za apr 10, 2021 10:06 pm

Heyoka schreef:
za apr 10, 2021 2:00 pm
Mijn inzendingen zijn zo ondergewaardeerd dat ze zelfs in dit topic nog geen aandacht gehad hebben. Ze krijgen zelfs matige cijfers, zelfs in dit topic!
Hoe is het gvd mogelijk?

Limbonic Art - Darkzone Martyrium
Limbonic Art is zeker een vette band en hun eerste album Moon in the Scorpio is zeker een vet album waren het niet dat het super dun klinkt en je de stereo altijd vol open moet draaien wil je überhaupt iets mee krijgen van dit album.

Dat is ook wel een van de redenen dat ik meestal kies voor een van hun laatste albums. Die klinken op dat vlak gewoon een stuk beter.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo apr 11, 2021 4:44 pm

Precies dat. Al vind ik Moon In The Scorpio songtechnisch wel gaver dan de laatste platen.

Heyoka

Bericht door Heyoka » zo apr 11, 2021 6:02 pm

De laatste platen hebben mij niet zo te pakken gekregen.
Wat jullie zeggen over het dunne geluid begrijp ik wel, maar heb ik me nog nooit aan gestoord.
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Jan-Willem

Bericht door Jan-Willem » zo apr 11, 2021 9:09 pm

Ik ben bij Limbonic Art begonnen met Legacy of Evil en pas later Moon in the Scorpio ontdekt. Vandaar dat de nieuwere platen mij iets meer bekoren dan de eerste.

Ik heb Moon in the Scorpio vanmorgen nog eens op gezet en het is een tof album zeker de eerste helft.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » zo apr 11, 2021 9:48 pm

Legacy Of Evil vind ik stilistisch meer bij t oude werk passen, omdat beide heren er nog bij betrokken waren. Daarna werd t rauwer.

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » ma apr 12, 2021 4:16 pm

Legacy of Evil was ook mijn eerste kennismaking met Limbonic Art,maar ik ben ze pas recent meer gaan waarderen. Het songmateriaal op de oudere albums intrigeert me meer. Ik vind het niet de meest makkelijke band om te doorgronden, maar zeker wel de moeite waard als ik de albums de kans geef om in te zinken.

Mollusk

Bericht door Mollusk » ma apr 12, 2021 4:33 pm

Gaat het alleen nog maar over Limbonic Art of staan er nog meer liedjes in de lijst? :)
Ik vind het niets overigens dat Limbonic Art.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma apr 12, 2021 4:35 pm

Lijkt me toch juist de bedoeling? Dat er een gesprek/discussie loskomt over een toevoeging? Hugo? :P

Mollusk

Bericht door Mollusk » ma apr 12, 2021 4:37 pm

Mits de band deugt wel ja ;-)

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma apr 12, 2021 4:38 pm

Haha, zegt de man die Daughters instuurde :P

Mollusk

Bericht door Mollusk » ma apr 12, 2021 4:39 pm

Dat Frost vind ik trouwens best goed. Poppy maar avontuurlijk genoeg om de aandacht erbij te houden. Ga ik meer van beluisteren.

Mollusk

Bericht door Mollusk » ma apr 12, 2021 4:40 pm

Jeroen schreef:
ma apr 12, 2021 4:38 pm
Haha, zegt de man die Daughters instuurde :P
Dat was een inkoppertje :-)

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » ma apr 12, 2021 4:43 pm

Mollusk schreef:
ma apr 12, 2021 4:39 pm
Dat Frost vind ik trouwens best goed. Poppy maar avontuurlijk genoeg om de aandacht erbij te houden. Ga ik meer van beluisteren.
Blij dat te horen. Ik vind het ook erg gaaf (anders had ik die ook niet toegevoegd natuurlijk). Best wel origineel, zo'n mix van hypermoderne pop en symfonische rock met hier en daar wat metalen riffs.

Shreds of Sanity

Bericht door Shreds of Sanity » ma apr 12, 2021 4:54 pm

Die instrumentale freakout aan het eind van Frost vind ik ook erg gaaf. Die elektronische stotter rond de 7 minuten heeft zelfs iets dubstep achtig, maar het werkt wonderbaarlijk goed in combinatie met de keys. Typisch zo'n nummer dat ik in eerste instantie niet voel maar dat me in de loop van het nummer overtuigt.

Zo staan er wel meer in deze lijst. Queen van Ram-Zet bijvoorbeeld, alhoewel het refrein me daar niet echt weet te pakken.

Bleek No. 1

Bericht door Bleek No. 1 » di apr 13, 2021 2:18 am

Jeroen schreef:
ma apr 12, 2021 4:43 pm
Mollusk schreef:
ma apr 12, 2021 4:39 pm
Blij dat te horen. Ik vind het ook erg gaaf (anders had ik die ook niet toegevoegd natuurlijk). Best wel origineel, zo'n mix van hypermoderne pop en symfonische rock met hier en daar wat metalen riffs.

Ik kreeg ook beetje een emo-vibe van dat nummer. Niet screamo, maar eerder een Therapy? vibe.
Moeilijk uit te leggen, maar ik vind het ook een fijn nummer. Maar ik heb het volledige album beluisterd, en ik kon niet wachten op jouw nummer, ondanks dat de rest enorm goed is.

Het album is een vreemde vorm van alternative metal, power metal en, epic metal.
Het is bijna Yes samen met Nine Inch Nails, maar zwaarder, en epischer. Als dat logisch klinkt voor je.
Krimhild schreef:
Jezus Bleek

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen » di apr 13, 2021 8:54 am

Epic metal? Power metal? Nu ken ik die cd van buiten, maar die invloeden hoor ik niet.

Symfo en neo-progrock met pop is het in mijn optiek. Eerste songs op die cd zijn helemaal pure pop. Mijn inzending en het megalange slotnummer vind ik ook het gaafst.

Mollusk

Bericht door Mollusk » di apr 13, 2021 10:20 am

De link met screams/emo en Therapy? snap ik ook niet helemaal. Maar goed, als het bevalt, is dat het belangrijkste.

Hieronimus

Bericht door Hieronimus » do apr 15, 2021 12:31 pm

Iedereen al uitgeluisterd? De huidige top 3 is:

1. Grey Heaven Fall - The Lord Is Blissful in Grief
2. Wormwood - Godless Serenade
3. Der Weg einer Freiheit - Skepsis, Pt. II

Gezien dat dat inzendingen van mij en Jan-Willem zijn denk ik dat heel wat niet-blekkies zijn opgehouden met becijferen? :lol:
Laatst gewijzigd door Hieronimus op do apr 15, 2021 3:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Front voor/der Matigheid
last.fm

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » do apr 15, 2021 3:12 pm

Ik heb 'm net weer aan staan. Hele lijst wel al een paar keer gehoord, maar op de achtergrond.
Aan de scores te zien die ik gegeven heb is Paradox op het moment m'n favoriet (van wat ik niet zelf ingezonden heb dan). Later nog eens terugluisteren. :)
KFFR, old-school metal!

Johan

Bericht door Johan » do apr 15, 2021 5:42 pm

Hieronimus schreef:
do apr 15, 2021 12:31 pm
Iedereen al uitgeluisterd? De huidige top 3 is:

1. Grey Heaven Fall - The Lord Is Blissful in Grief
2. Wormwood - Godless Serenade
3. Der Weg einer Freiheit - Skepsis, Pt. II

Gezien dat dat inzendingen van mij en Jan-Willem zijn denk ik dat heel wat niet-blekkies zijn opgehouden met becijferen? :lol:
Oh ja, dat becijferen schiet er vaak bij in. Ik moet de lijst morgen nog maar eens opzetten tijdens werk.

Bleek No. 1

Bericht door Bleek No. 1 » vr apr 16, 2021 11:51 am

Mijn drie nummers:

Germ - The Stain of Past Regrets
Heerlijk suicidal blackgaze. Verder niks op aan te merken. Veel te weinig luisteraars.

An Autumn for Crippled Children - Past Tense
Ook blackgaze. Ook fijn. Blackgaze verdient meer aandacht, maar niet te veel.

Al-Namrood - Zamjara Alat
Saoedische metal. Anonieme gasten, anders wellicht doodstraf. Mooie mix tussen lokale instrumenten, en metal dus.
Krimhild schreef:
Jezus Bleek

Bleek No. 1

Bericht door Bleek No. 1 » vr apr 16, 2021 7:16 pm

We missen nog wat stemmen.

Iedereen druk druk druk.

Geen zorgen, ik krijg het straks hopelijk ook nog druk.
Krimhild schreef:
Jezus Bleek

Plaats reactie