Vegetarisch eten

Voor al je normale zaken
Appelflap
Contacteer:

Vegetarisch eten

Bericht door Appelflap » di apr 06, 2021 3:42 pm

Omdat ik vind dat naast veganisisch voedsel ook vegetarisch voedsel een plek mag krijgen hier.

Vanavond: melanzane parmigiana (eerst paneren met o.a. de parmigiana en dan in de oven, daarna met laagjes tomatem-uiensaus, blaadjes basilicum en plakjes mozarella en als laatste flink wat oude geraspte kaas erover in de oven hmmmm
Flikker op met je homofobie

Jan-Willem

Re: Vraatzuchtopwekkend Vegetarisch Voedsel

Bericht door Jan-Willem » di apr 06, 2021 4:01 pm

Eten wij thuis hier ook regelmatig lekker!

Appelflap
Contacteer:

Re: Vegetarisch eten

Bericht door Appelflap » di apr 06, 2021 7:58 pm

Morgen weer een soort van gado gado: taugé, komkommer, wat babyspinazie, gekookte eieren, gestoomde haricots verts en dan quorn met satésaus

Johan

Bericht door Johan » di apr 06, 2021 8:14 pm

Klinkt beide absoluut genietbaar. Maar ik ben dan ook flexitariër.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo apr 07, 2021 9:03 am

Vandaag de melanzane parmigiana opmaken (2e dag nog lekkerder!) en ik denk een lekkere frisse salade van avocado, tomaat, rode paprika, haricots verts, gekookte eieren en rucola erbij

kom maar op met die recepten dames!

Johan

Bericht door Johan » za apr 10, 2021 4:11 pm

Loopt nog niet echt storm zo te zien :P

Persistence

Bericht door Persistence » za apr 10, 2021 4:14 pm

Ik ken zelf ook vrij weinig vegetariërs. De meest mensen die ik ken zijn vegan of niet, het vegetarisme is meer een tussenstation denk ik.

Johan

Bericht door Johan » za apr 10, 2021 4:17 pm

Stelletje polariserend gajes. Kiloknallers of vegan to the bone moet het blijkbaar zijn?

Persistence

Bericht door Persistence » za apr 10, 2021 4:28 pm

Johan schreef:
za apr 10, 2021 4:17 pm
Stelletje polariserend gajes. Kiloknallers of vegan to the bone moet het blijkbaar zijn?
:lol:

Niets moet, viel me alleen op haha.

Mollusk

Bericht door Mollusk » di apr 13, 2021 8:53 pm

Ik zit nog in de semi-vegetarische-hoek dus ik zorg wel weer voor balans op dit forum. Iemand moet het doen.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo apr 14, 2021 8:15 am

Ja ik ook. Eet wel gelukkig meer minder vlees, en daar waar ik iets veesachtigs wil, Quorn of whateve

dako

Bericht door dako » wo apr 14, 2021 8:24 am

Ja, idem.
Ik heb juist het idee dat er een hoop mensen zijn die niet volledig vegetarisch zijn, maar enkel een paar dagen per week geen vlees vreten.

(Of Persi moet die lui gewoon in de niet-vega hoek stoppen, natuurlijk)
sabaton is mijn favoriete epic metal band

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » wo apr 14, 2021 8:33 am

Ik denk dat dat het is. Dat is ook een omslag die ik bij mezelf en ook bij een hoop van mijn vrienden zie. Waar deze pakweg een jaar geleden nog zeiden dat ze geen dag zonder vlees konden, eten ze nu meerdere dagen per week vegetarisch. Zelf ben ik ook een stuk minder gaan eten, en ben ook steeds meer gaan kijken naar opties om wanneer ik vlees eet om te zien dat het 'beter' vlees is. Maar ook dat is een proces.
לֹא אעבוד

dako

Bericht door dako » wo apr 14, 2021 8:38 am

Een proces waarvan ik overigens verwacht dat het in veruit de meeste gevallen al wel stopt voordat mensen (ook ik) volledig vegetarisch (laat staan veganistisch) eten.
Is prima verder, scheelt al een enorme hoop.

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » wo apr 14, 2021 8:41 am

Ja exact, ik zie mezelf ook niet vegetariër of veganist worden, maar een beetje bewuster ermee omgaan is al een stap.
לֹא אעבוד

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo apr 14, 2021 8:52 am

AmnesJAn schreef:
wo apr 14, 2021 8:41 am
Ja exact, ik zie mezelf ook niet vegetariër of veganist worden,
Ah, dat is gek, ik jou wel vegetarier of zelfs veganist worden. ;)
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » wo apr 14, 2021 8:53 am

Heyoka schreef:
wo apr 14, 2021 8:52 am
AmnesJAn schreef:
wo apr 14, 2021 8:41 am
Ja exact, ik zie mezelf ook niet vegetariër of veganist worden,
Ah, dat is gek, ik jou wel vegetarier of zelfs veganist worden. ;)
Mijn vriendin beweert dat ook haha.
לֹא אעבוד

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo apr 14, 2021 9:26 am

dako schreef:
wo apr 14, 2021 8:38 am
Een proces waarvan ik overigens verwacht dat het in veruit de meeste gevallen al wel stopt voordat mensen (ook ik) volledig vegetarisch (laat staan veganistisch) eten.
Is prima verder, scheelt al een enorme hoop.
Zeker. Het grootste dierenleed bij vegetarish eten is denk ik het volgende:

1. eieren, de befaamde eendagskuikens. Hier is al een tijd geleden iets voor uitgevonden (op NL bodem), waarbij de eieren gescand kunnen worden op geslach en de mannelijke eitjes dus niet uitgebroed hoeven te worden en de mannelijke kuikentjes ook niet vemoord hoeven te worden. Hopeliijk wordt dit zsm een wereldwijde standaard (uiteraard samen met goede leefomstandigheden van de egkippen)

2. zuivel: de kalfjes die geboren worden. Om e.o.a. reden worden deze volgens mij altijd gedood voor kalfsvlees? Waarom kunnen die dieren niet gewoon opgroeien tot volwassen koeien, en dan bijv voor vlees- of weer zuivelproductie worden ingezet? Ik heb me daar nooit in verdiept. Misschien omdat het er te veel zijn? Snel dus lab milk maken!!!

Als ik vooral punt 2 zo lees, moet ik echt eens proberen de melk die ik drink (puur en alleen in de koffie) te vervangen met amandelmelk. Moet eigenlijk alleen maar even checken bij Miele of zij aangeven data amandelmelk ook in de koffiemachine mag en de garantie niet beinvloed.

dako

Bericht door dako » wo apr 14, 2021 9:40 am

Ja, ik was pasgeleden op een biologische schapenboerderij, waar de schapen gehouden worden voor melk en kaas en ontzettend goed behandeld worden, maar ook worden vrijwel alle mannelijke lammetjes na een maand of twee aan de spreekwoordelijke shoarmaboer verkocht.
Dan kan je bedrijf het nog zo goed bedoelen en oprecht begaan zijn met de beesten die er leven, voor het allemaal goed en wel begint is de helft al afgeslacht.

Ben zeer geïnteresseerd in het spul wat uit een laboratorium gaat komen.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo apr 14, 2021 9:49 am

Hier in het Amsterdamse Bos is een schapenboerderij waar gehandicapte mensen werken en schapen houden, er wordt schapenkaas en -vlees verkocht (reteduur) en ik geloof dat er geen schapen na paar maanden worden geslacht. Ik weet het eigenijk niet, ik zal het eens vragen

Persistence

Bericht door Persistence » wo apr 14, 2021 9:54 am

Mensen die schapenvlees eten, vreten helaas meestal wel vaak de lammetjes omdat hun vlees een stuk minder taai is zeggen ze. Ik geloof dat Dako dus hartstikke gelijk heeft.

Ik word hier zo misselijk/droevig van...

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo apr 14, 2021 10:36 am

AmnesJAn schreef:
wo apr 14, 2021 8:53 am
Mijn vriendin beweert dat ook haha.
Ik denk dat jouw vriendin en ik er wel een beetje werk aan gaan hebben, maar dat we het uiteindelijk wel voor elkaar krijgen om jou op het rechte pad te krijgen ;)

Appelflap schreef:
wo apr 14, 2021 9:26 am
Zeker. Het grootste dierenleed bij vegetarish eten is denk ik het volgende:

1. eieren, de befaamde eendagskuikens. Hier is al een tijd geleden iets voor uitgevonden (op NL bodem), waarbij de eieren gescand kunnen worden op geslach en de mannelijke eitjes dus niet uitgebroed hoeven te worden en de mannelijke kuikentjes ook niet vemoord hoeven te worden. Hopeliijk wordt dit zsm een wereldwijde standaard (uiteraard samen met goede leefomstandigheden van de egkippen)

2. zuivel: de kalfjes die geboren worden. Om e.o.a. reden worden deze volgens mij altijd gedood voor kalfsvlees? Waarom kunnen die dieren niet gewoon opgroeien tot volwassen koeien, en dan bijv voor vlees- of weer zuivelproductie worden ingezet? Ik heb me daar nooit in verdiept. Misschien omdat het er te veel zijn? Snel dus lab milk maken!!!

Als ik vooral punt 2 zo lees, moet ik echt eens proberen de melk die ik drink (puur en alleen in de koffie) te vervangen met amandelmelk. Moet eigenlijk alleen maar even checken bij Miele of zij aangeven data amandelmelk ook in de koffiemachine mag en de garantie niet beinvloed.
1. Het is natuurlijk maar net hoe je naar leed kijkt. Dat met die eendagskuikens is natuurlijk niet zo fraai, maar het zijn geen dieren die wekenlang hebben moeten lijden. Wat is barbaarser? Een kuiken van minder dan een dag door een shredder heen halen of een kuiken onder erbarmelijke omstandigheden groot laten worden om zoveel mogelijk eieren te laten leggen en te doden als ze over het hoogtepunt heen is?

de shredder: https://www.dumpert.nl/item/7395451_896d195c
of legkippen: https://www.youtube.com/watch?v=nD6et6QeL-o

2. Overbodige stiertjes worden meestal kort nog gehouden om ze wat dikker te maken en dan geslacht. Zowel bij koeien als bij kippen zijn er twee soorten rassen: of vlees, of melk/eieren. Kippenvlees komt van kippen die nog geen kip zijn geworden: dat zijn kuikens. En bij koeien is bespiering belangrijk bij vleeskoeien en bij melk de melkproductie. Die twee gaan blijkbaar slecht samen.
Een koe moet kalveren om melk te kunnen geven. Als we er maar snel genoeg bij zijn en gelijk zoveel mogelijk bij een koe vandaan halen, zal ze zoveel mogelijk produceren. De kalfjes moeten natuurlijk niet onze melk op gaan drinken ;)

Ik heb weinig verstand van koffie, maar volgens mij is havermelk lekkerder dan amandelmelk in de koffie. In de supermarkt is het merk Oatly verkrijgbaar en verkopen ook havermelk-dingen voor in de koffie.
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Krimhild

Bericht door Krimhild » wo apr 14, 2021 11:18 am

Ja, Oatly barista! Doe het, appelflap!

Je koffie wordt 1000% lekkerder dan met koeienvochtmelk. Oatly versterkt de koffiesmaak, koeienmelk voor... flauwheid.
Other people drink coffee, I listen to The Devil’s Blood

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo apr 14, 2021 11:58 am

Ik drink helemaal geen koffie en geen koeienmelk. Ik kan echter wel een dozijn eieren wegwerken in een week. Bizar lekker.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » wo apr 14, 2021 12:39 pm

Mijn vegetarische Madras curry voor de lunch:

Afbeelding
לֹא אעבוד

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo apr 14, 2021 3:12 pm

Persistence schreef:
wo apr 14, 2021 9:54 am
Mensen die schapenvlees eten, vreten helaas meestal wel vaak de lammetjes omdat hun vlees een stuk minder taai is zeggen ze. Ik geloof dat Dako dus hartstikke gelijk heeft.

Als t schapenvlees is is het schapenvlees , als t lamsvlees is is het lamsvlees.

Even serieuze vraag, zit niets achter, maar word je net zo droevig van de wolf die het lammetje half leven uit elkaar scheurt en opeet? Of is het voor jou minder erg omdat de wolf geen moraal heeft welke met die van ons te vergelijken is? Terwijl het leedvoor het lammetje wellicht erger is in dat laatste scenario?

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo apr 14, 2021 3:17 pm

Heyoka schreef:
wo apr 14, 2021 10:36 am
1. Het is natuurlijk maar net hoe je naar leed kijkt. Dat met die eendagskuikens is natuurlijk niet zo fraai, maar het zijn geen dieren die wekenlang hebben moeten lijden. Wat is barbaarser? Een kuiken van minder dan een dag door een shredder heen halen of een kuiken onder erbarmelijke omstandigheden groot laten worden om zoveel mogelijk eieren te laten leggen en te doden als ze over het hoogtepunt heen is?

de shredder: https://www.dumpert.nl/item/7395451_896d195c
of legkippen: https://www.youtube.com/watch?v=nD6et6QeL-o
Ik verbaas me er altijd weer over hoe jij roekeloos alle categorieren legkippen over een (hanen)kam scheert. Deze beelden zijn verschirkkelijk, maar volgens mij niet van biologische kippen met daglicht, buitenloop etc. En dat zijn de eieren welke ik koo. Zijn die kippen hun omstandigheden ook erbarmelijk (oprechte vraag)? En is het erg voor een kip om veel eieren te leggen (weredom)?

Heyoka schreef:
wo apr 14, 2021 10:36 am
2. Overbodige stiertjes worden meestal kort nog gehouden om ze wat dikker te maken en dan geslacht. Zowel bij koeien als bij kippen zijn er twee soorten rassen: of vlees, of melk/eieren. Kippenvlees komt van kippen die nog geen kip zijn geworden: dat zijn kuikens. En bij koeien is bespiering belangrijk bij vleeskoeien en bij melk de melkproductie. Die twee gaan blijkbaar slecht samen.
Een koe moet kalveren om melk te kunnen geven. Als we er maar snel genoeg bij zijn en gelijk zoveel mogelijk bij een koe vandaan halen, zal ze zoveel mogelijk produceren. De kalfjes moeten natuurlijk niet onze melk op gaan drinken ;

Ik heb weinig verstand van koffie, maar volgens mij is havermelk lekkerder dan amandelmelk in de koffie. In de supermarkt is het merk Oatly verkrijgbaar en verkopen ook havermelk-dingen voor in de koffie.
Ik ken t merk. Niet te vreten euh drinken

Persistence

Bericht door Persistence » wo apr 14, 2021 3:32 pm

Appelflap schreef:
wo apr 14, 2021 3:12 pm
Persistence schreef:

Als t schapenvlees is is het schapenvlees , als t lamsvlees is is het lamsvlees.

Even serieuze vraag, zit niets achter, maar word je net zo droevig van de wolf die het lammetje half leven uit elkaar scheurt en opeet? Of is het voor jou minder erg omdat de wolf geen moraal heeft welke met die van ons te vergelijken is? Terwijl het leedvoor het lammetje wellicht erger is in dat laatste scenario?
Je vergelijkt de voedingspatronen van de mens met die van een wolf? Waarom? Wij hebben de kennis, kunde en mogelijkheden om geen onnodig leed te veroorzaken.

Een lam is een jonge schaap, gewoon een schaap dus. What's your point Flappie?

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo apr 14, 2021 5:53 pm

Appelflap schreef:
wo apr 14, 2021 3:17 pm
Ik verbaas me er altijd weer over hoe jij roekeloos alle categorieren legkippen over een (hanen)kam scheert. Deze beelden zijn verschirkkelijk, maar volgens mij niet van biologische kippen met daglicht, buitenloop etc. En dat zijn de eieren welke ik koo. Zijn die kippen hun omstandigheden ook erbarmelijk (oprechte vraag)? En is het erg voor een kip om veel eieren te leggen (weredom)?

Wat betreft die shredder: dat is een shredder voor 1 dagskuikens. Denk je dat biologische eendagskuikens met de hand gewurgd worden? Hetzelfde geldt voor de slachterijen: er is geen onderscheid tussen biologisch en gangbaar: alle dieren worden in dezelfde slachthuizen geslacht.

En dan blijven alleen de leefomstandigheden van dieren nog over. Er is natuurlijk verschil, maar niet het verschil dat ik boeiend vind. Ik weet dat jij dat wel boeiend vindt. Prima.

Appelflap schreef:

Ik denk dat je de eerste bent van wie ik hoor dat ie er niet enthousiast over is. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo apr 14, 2021 6:40 pm

Heyoka schreef:
wo apr 14, 2021 5:53 pm

Wat betreft die shredder: dat is een shredder voor 1 dagskuikens. Denk je dat biologische eendagskuikens met de hand gewurgd worden? Hetzelfde geldt voor de slachterijen: er is geen onderscheid tussen biologisch en gangbaar: alle dieren worden in dezelfde slachthuizen geslacht.

En dan blijven alleen de leefomstandigheden van dieren nog over. Er is natuurlijk verschil, maar niet het verschil dat ik boeiend vind. Ik weet dat jij dat wel boeiend vindt. Prima.
Qua slacht heb je (voor kippen i.i.g.) gelijk en ook zo de eendagskuikens. En daar zou dan dsu je eigen mening gelden over de ellende van erbaremelijke huisvesting bespaard worden gelden. En die valt dus reuze mee voor veel biologische kippen. Ondanks dat jij dat probeert afs 'niet boeiend'. Wat een non-argument. Ik denk overigens dat de kippen het wel boeiend vinden.
Heyoka schreef:
Ik denk dat je de eerste bent van wie ik hoor dat ie er niet enthousiast over is. Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Ik wil t nog wel eens een kans geven. Misschien ben ik de war, maar weet bijna zeker dat dat het was. Ik ga iiever voor amandelmelk, dat is lekker in koffie. Alleen is het zo ehm.... amandellig ;) Gaat misschien snel tegenstaan zo'n uitgesproken smaak 3x iedere dag. Zu uiteraard geen argument moeten zijn in the face of het dierenleed erachter.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » wo apr 14, 2021 6:44 pm

Persistence schreef:
wo apr 14, 2021 3:32 pm
Appelflap schreef:
wo apr 14, 2021 3:12 pm
Persistence schreef:

Je vergelijkt de voedingspatronen van de mens met die van een wolf? Waarom? Wij hebben de kennis, kunde en mogelijkheden om geen onnodig leed te veroorzaken.

Een lam is een jonge schaap, gewoon een schaap dus. What's your point Flappie?
Mijn punt was/is een vraag, ik citeer: "word je net zo droevig van de wolf die het lammetje half leven uit elkaar scheurt en opeet?" Het gaat niet om de wolf, het gaat et om de mens (ik ga min of meer jouw reactie al aan als één van de mogelijke, immers ik schreef "omdat de wolf geen moraal heeft welke met die van ons te vergelijken is"), het gaat om het leed van het lammetje. Vind jij het minder erg wat er allemaal in de natuur gebeurt? Ik snap dat je de wolf niets kunt verwijten en de mens evt wel. MAar het gaat om het leed toch? Ik hoor je en andere vegetariers/vegans eigenlijk nooit daarover. Het is nogmaals gewoon een oprechte vraag. Ik heb nog nooit een vegan bjv horen klagen of zelfs maar zijn droefnis horen uiten over het leeuwenkong dat wordt opgegeten door de andere leeuwenvader, of het lammetje dat door de wolf aan stukken wordt gereten, na een leven vol stress en onbehandelde ziekten in de natuur.

Heyoka

Bericht door Heyoka » wo apr 14, 2021 6:51 pm

Appelflap schreef:
wo apr 14, 2021 6:40 pm

Qua slacht heb je (voor kippen i.i.g.) gelijk en ook zo de eendagskuikens. En daar zou dan dsu je eigen mening gelden over de ellende van erbaremelijke huisvesting bespaard worden gelden. En die valt dus reuze mee voor veel biologische kippen. Ondanks dat jij dat probeert afs 'niet boeiend'. Wat een non-argument. Ik denk overigens dat de kippen het wel boeiend vinden.

[/quote]

Nou, ik denk dat ik het leed, ondanks de verbeteringen, juist wel heel boeiend vind. En jij zegt: ik vind verbetering goed genoeg, het leed boeit me niet meer.
Het is een kwestie van perspectief. Als jij denkt dat biologische legkippen een leuk leven hebben, dan heb je gewoon een heel ander idee van een leuk leven dan ik.
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Persistence

Bericht door Persistence » wo apr 14, 2021 6:59 pm

Appelflap schreef:
wo apr 14, 2021 6:44 pm
Vind jij het minder erg wat er allemaal in de natuur gebeurt?
In de natuur vindt er, zolang het ecosysteem niet verstoord is door menselijk toedoen, geen massale destructie van levens en natuur plaats.
Ik snap dat je de wolf niets kunt verwijten en de mens evt wel. MAar het gaat om het leed toch?
Ik had het over onnodig leed, leed dat niet had hoeven plaatsvinden omdat we uitstekend kunnen leven als vegan en die kennis hebben wij. Bij een wolf of een leeuw in de wilde natuur, lijkt me dat niet van toepassing.

Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo apr 14, 2021 8:14 pm

Heyoka schreef:
Appelflap schreef:

Appelflap schreef:

Ik koop mijn eieren doorgaans ook bij de boer hier. Op de oprit staat een kraampje en je ziet de kippen op een tiental meter verder vrolijk rondbanjeren. Ik zou toch zweren dat ze dolblij tokken. Mijn vader heeft ook wat kippen die de hele dag in de tuin lopen. Heerlijke eitjes.

Ik zal voortaan aan je denken, als ik een eierdooier achter het huigje laat glijden. ;)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » wo apr 14, 2021 9:23 pm

Heyoka schreef:
wo apr 14, 2021 6:51 pm
Appelflap schreef:
wo apr 14, 2021 6:40 pm

Nou, ik denk dat ik het leed, ondanks de verbeteringen, juist wel heel boeiend vind. En jij zegt: ik vind verbetering goed genoeg, het leed boeit me niet meer.
Het is een kwestie van perspectief. Als jij denkt dat biologische legkippen een leuk leven hebben, dan heb je gewoon een heel ander idee van een leuk leven dan ik.
[/quote]

Ik denk dat daar ergens ook altijd de discussie zal blijven wringen tussen een vegan en een non-vegan. Ik heb vaak genoeg gezegd "ja, maar dit dier heeft het goed" of "ik eet al minder vlees". Nog steeds doe ik, door een levend wezen voor mijn consumptie te gebruiken, iets wat voor een vegan moreel verwerpelijk is. Als iemand tegen mij zegt "ik sla mijn vrouw nog maar 1 keer per week in elkaar, in plaats van 6 keer", zal ik die ene keer nog steeds verwerpelijk vinden.

Daarom denk ik dat deze discussie ergens zwart/wit zal blijven.

Enige tegenwerping die ik wil geven is dat het naar mijn idee op zichzelf niet onnatuurlijk is om vlees te eten. Even helemaal los gezien van de fabrieksmatige omgang met dieren en de bio-industrie. Als mensen hebben we de neiging dieren te vermenselijken, iets waar ik zelf net zo hard aan meedoe met bijvoorbeeld mijn kat die ik heel lief en schattig vind. Toch is dat in theorie ook een moordmachine die hier in de buurt aardig zou huishouden, mits het geen binnenkat zou zijn. Dieren eten dieren omdat het in hun natuur ligt. Ik denk (en mocht ik het mis hebben hoor ik dat serieus graag van de vegans hier) dat onze maatschappij het zeker mogelijk maakt plantaardig te eten, maar ik vraag me af of dat pakweg 100 jaar geleden mogelijk was, zonder hierbij echt tekorten aan bepaalde zaken te hebben. Nogmaals, ik kan dit mis hebben he, dus corrigeer me waar nodig.

De mens heeft duizenden jaren dierlijke producten gebruikt en ik denk niet dat dit verkeerd is, het is spijtig dat de manier waarop dat vandaag de dag op een manier gebeurt die geen recht meer doet aan de natuur.
לֹא אעבוד

Heyoka

Bericht door Heyoka » do apr 15, 2021 12:23 am

AmnesJAn schreef:
wo apr 14, 2021 9:23 pm
Ik denk dat daar ergens ook altijd de discussie zal blijven wringen tussen een vegan en een non-vegan. Ik heb vaak genoeg gezegd "ja, maar dit dier heeft het goed" of "ik eet al minder vlees". Nog steeds doe ik, door een levend wezen voor mijn consumptie te gebruiken, iets wat voor een vegan moreel verwerpelijk is. Als iemand tegen mij zegt "ik sla mijn vrouw nog maar 1 keer per week in elkaar, in plaats van 6 keer", zal ik die ene keer nog steeds verwerpelijk vinden.

Daarom denk ik dat deze discussie ergens zwart/wit zal blijven.

Het is met ethische kwesties als deze eigenlijk altijd zwart-wit. Het eventueel grijze gebied bevindt zich altijd in de extreme situaties. Abortus, euthanasie en de doodstraf zijn ook van die onderwerpen waar je eigenlijk niet kunt zeggen ik ben er tegen, maar een ander moet het zelf weten. En natuurlijk kun je je altijd afvragen of je nog steeds tegen abortus, euthanasie of de doodstraf bent als je hele extreme situaties gaat bedenken. Ben je tegen de doodstraf? Oh ja? Wat als je wist wat Hitler ging doen en je had dat kunnen voorkomen met de doodstraf, was je dan nog steeds tegen de doodstraf? Etc.
En jouw voorbeeld is daar natuurlijk ook een goed voorbeeld van. En toch is het een beetje anders, want wat meespeelt is ook hoe we er als maatschappij tegenover staan. Als ik vrienden heb die hun kinderen opvoeden door middel van lijfstraffen, dan weet ik niet of ik mijn mond houdt of dat ik nog vrienden met ze blijf. En tegelijkertijd heb ik blijkbaar veel minder moeite met mensen die vlees eten. Daar ga ik gerust bij op bezoek, zolang ze maar vegan eten in huis halen. Dat terwijl dieren mishandeld en gedood worden. In dat opzicht komen die kinderen er een stuk beter van af in mijn voorbeeld en toch doe ik daar moeilijker over. Wat ik maar wil zeggen: ethische kwesties hebben een argumentatie, maar daarna is er ook nog een handeling en die laatste is niet alleen afhankelijk van de argumentatie: we zijn mensen, we zijn zwak, excuses en smoesjes drukken de argumentatie naar achteren. Maar om terug te komen op wat je zei: de argumentatie van de discussie is zwart/wit, maar de praktijk is dat in veel gevallen niet. [/quote]
AmnesJAn schreef:
wo apr 14, 2021 9:23 pm
Enige tegenwerping die ik wil geven is dat het naar mijn idee op zichzelf niet onnatuurlijk is om vlees te eten. Even helemaal los gezien van de fabrieksmatige omgang met dieren en de bio-industrie. Als mensen hebben we de neiging dieren te vermenselijken, iets waar ik zelf net zo hard aan meedoe met bijvoorbeeld mijn kat die ik heel lief en schattig vind. Toch is dat in theorie ook een moordmachine die hier in de buurt aardig zou huishouden, mits het geen binnenkat zou zijn. Dieren eten dieren omdat het in hun natuur ligt. Ik denk (en mocht ik het mis hebben hoor ik dat serieus graag van de vegans hier) dat onze maatschappij het zeker mogelijk maakt plantaardig te eten, maar ik vraag me af of dat pakweg 100 jaar geleden mogelijk was, zonder hierbij echt tekorten aan bepaalde zaken te hebben. Nogmaals, ik kan dit mis hebben he, dus corrigeer me waar nodig.

De mens heeft duizenden jaren dierlijke producten gebruikt en ik denk niet dat dit verkeerd is, het is spijtig dat de manier waarop dat vandaag de dag op een manier gebeurt die geen recht meer doet aan de natuur.
Voor morele rechtvaardiging kun je eigenlijk nooit terugvallen op de natuur. Het is een drogreden. Je kunt niet zeggen: ik kijk naar de natuur en daaruit leid ik af of iets juist is of niet. In de natuur gebeurd van alles, en dat daar iets gebeurd, maakt het nog niet goed of fout. We zien in de natuur dat dieren met elkaar vechten. Wil je hieruit afleiden dat vechten goed is? We zien dat dieren andere dieren vergiftigen. Wil je hier uit afleiden dat het vergiftigen van een ander goed is? En zo kun je een eindeloze lijst maken en komt het er eigenlijk op neer dat je altijd wel een voorbeeld in de natuur kunt vinden en daarmee is alles dus moreel juist om te doen. De natuur is geen subject, als we iets over de natuur zeggen is dat descriptief, oftewel: beschrijvend. We zien dat de "fittest' overleefd, maar zeg je daarmee ook dat er een bedoeling zit achter dit principe? Is het goed om dit principe te volgen of gebeurd het toch wel? De natuur is geen subject, daar gebeuren de dingen wetmatig en is er geen moraal. De moraal zit in subjecten, zoals jij en ik of in onze ideeën. De vraag die vooraf gaat aan elke ethische handeling zou moeten zijn: is de handeling op zichzelf juist? Of: veroorzaakt het leed? En dan kun je natuurlijk duizenden vragen stellen: wat nu als wat ik doe een beetje leed veroorzaakt en heel veel geluk opbrengt, is het dan nog ok? Voor nu doet dat er even niet toe. Ik denk dat het geluk dat wij ervaren bij het eten van vlees niet opweegt tegen de situatie waarin we dat niet doen. Ik geloof niet dat de ellende die voortkomt uit vlees eten gecompenseerd kan worden met het geluk dat mensen ervaren die het eten. Dat is letterlijk de enige reden waarom we dat nog zouden doen. Voor onze gezondheid hebben we het niet meer nodig en het is zelfs beter het niet te doen.
Of we 100 jaar geleden zonder vlees konden? Dat kon prima. Er zijn volkeren die geen tot ontzettend weinig vlees aten. En ook bij onze aanverwanten: Gorilla's eten nagenoeg geen vlees. Ze kunnen prima zonder. Dat bepaalde groepen mensen afhankelijk zijn geworden van bepaalde voedingsstoffen is denk ik het gevolg van het feit dat ze die voedingsstoffen zijn gaan halen uit voeding en de mechanismen om het zelf te maken zijn daarmee verdwenen. Denk bijv. aan vitamine B12. Dat is wel echt handig om als hedendaagse vegan te slikken. Vitamine D is voor alle mensen wel handig om te slikken. Die zij vooral ook handig om te slikken omdat we gezond oud willen worden en we worden ook wat ouder dan toen. Het armste deel van de wereld eet nauwelijks vlees. Komen zij voedingsstoffen te kort? Vast wel, maar komt dat doordat ze geen vlees eten of doordat ze algeheel te weinig voedsel hebben? Al met al denk ik dat je beter zonder vlees kunt dan zonder groenten.

En wat betreft je moordende kat: een kat hier in de buurt zag ik het ene moment gedekt worden door de ene kater en even later door een andere kater. Ik wees mijn vriendin erop dat het heel natuurlijk was om te doen en toch wilde ze er niet mee instemmen (niet om katten te neuken, maar om het met jan en alleman te doen)
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Spawn999

Bericht door Spawn999 » do apr 15, 2021 8:47 am

Tjeezus teveel tekst...
This Is What You Want... This Is What You Get

AmnesJAn
Lult over cdtjes

Bericht door AmnesJAn » do apr 15, 2021 8:50 am

Het is wel de moeite om het te lezen.
לֹא אעבוד

Spawn999

Bericht door Spawn999 » do apr 15, 2021 8:54 am

Bestaat er een uittreksel?

dako

Bericht door dako » do apr 15, 2021 9:02 am

Spawn999 schreef:
do apr 15, 2021 8:54 am
'Vreet gras'

Spawn999

Bericht door Spawn999 » do apr 15, 2021 9:07 am

Ah dachtikal
Afbeelding

Heyoka

Bericht door Heyoka » do apr 15, 2021 9:13 am

Spawn999 schreef:
do apr 15, 2021 8:47 am
Tjeezus teveel tekst...
Ik begrijp dat deze hoeveelheden tekst een beetje pijn kunnen doen aan jouw hersentjes. Het was ook niet voor je bedoeld. Iedereen heeft zijn eigen goals en jij hebt andere. Als ik jou iets wijs probeer te maken, vat ik dat in een aantal regels tekst en gebruik dan alleen maar jip-en-janneke-taal (lees: ik gebruik geen moeilijke woorden). En dan nog: ik weet dat jouw gedachten gevormd worden door memes. Het lukt mij alleen niet om zoiets in memes over te brengen. De samenvatting van Dako is prima denk ik. Zie het als een bevel, voer het gewoon uit en lever verder geen commentaar.
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Heyoka

Bericht door Heyoka » do apr 15, 2021 9:15 am

En ze moeten jou je stemrecht afnemen als dat nog niet is gebeurd. Veel te veel tekst op zo'n stembiljet!
Maak het sneu.
Hou het sneu.
Afbeelding

Spawn999

Bericht door Spawn999 » do apr 15, 2021 9:21 am

Yeah whatevurrr

Mollusk

Bericht door Mollusk » do apr 15, 2021 10:59 am

Ik ga weer in het midden zitten. Veel tekst, niets mis mee, maar gebruik dan in ieder geval alinea’s.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Persistence

Bericht door Persistence » do apr 15, 2021 11:04 am

Mollusk schreef:
do apr 15, 2021 10:59 am
Ik ga weer in het midden zitten. Veel tekst, niets mis mee, maar gebruik dan in ieder geval alinea’s.
Nee joh, typisch aan tirades is dat ze in een lange adem worden uitgesproken. Lees het met die toon en dat tempo, dan lijkt het alsof het een gedicht is, bijna.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do apr 15, 2021 11:11 am

Persistence schreef:
wo apr 14, 2021 6:59 pm
In de natuur vindt er, zolang het ecosysteem niet verstoord is door menselijk toedoen, geen massale destructie van levens en natuur plaats.
We hebben het niet over massale destructie, althans ik niet. Ik heb het oer individueel leed. Daarover vraag ik naar jouw belevenis
Persistence schreef:
wo apr 14, 2021 6:59 pm
Ik had het over onnodig leed, leed dat niet had hoeven plaatsvinden omdat we uitstekend kunnen leven als vegan en die kennis hebben wij. Bij een wolf of een leeuw in de wilde natuur, lijkt me dat niet van toepassing.
Snap ik allemaal, gaf ik al aan voordat je antwoorde. Maar kun je misschien mijn vraag beantwoorden? Als je t niet wilt of niet snapt hoor ik t wel. Ik zeg het maar weer erbij, ik loop niet te sarren of recalictrant te zijn, ik ben oprecht geinteresseerd

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do apr 15, 2021 11:12 am

Heyoka schreef:
wo apr 14, 2021 6:51 pm
Man, waarom doe je dit nou? Nergens voor nodig. MAar ik pas er wel een beetje voor.

Appelflap
Contacteer:

Bericht door Appelflap » do apr 15, 2021 11:13 am

dako schreef:
do apr 15, 2021 9:02 am
Spawn999 schreef:
do apr 15, 2021 8:54 am
'Vreet gras'
:mrgreen:

Spawn999

Bericht door Spawn999 » do apr 15, 2021 11:13 am

Persistence schreef:
do apr 15, 2021 11:04 am
Mollusk schreef:
do apr 15, 2021 10:59 am
Nee joh, typisch aan tirades is dat ze in een lange adem worden uitgesproken. Lees het met die toon en dat tempo, dan lijkt het alsof het een gedicht is, bijna.
Pagina nummers en hoofdstukken zal wel fijn zijn.

Plaats reactie