Bandcamp

Voor al je normale zaken
Plaats reactie
innuendo
Lult over cdtjes

Bandcamp

Bericht door innuendo » ma apr 12, 2021 12:21 pm

Een redelijk oud platform inmiddels, maar volgens mij heeft de corona pandemie het een flinke zet gegeven. Iedere eerste vrijdag (dacht ik) van de maand, ziet Bandcamp van zijn eigen inkomsten af ten faveure van de artiesten (lees je mee spotify?) die het nu toch al zwaar hebben. Afgelopen jaar ben ik ook weer aangehaakt. Vaak kun je voor weinig of geen geld albums kopen. Fysieke albums zijn vaak ook beschikbaar. Het richt zich wel echt op de kleine bands.

Wie zit er nog meer op?

Mijn profiel: https://bandcamp.com/ruudc
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Appelflap
Contacteer:

Re: Bandcamp

Bericht door Appelflap » ma apr 12, 2021 12:32 pm

Bandcamp rules. Ik moest zoeken want al jarenlang daar niet meer geweest

https://mystic.bandcamp.com/releases

(EDIT met dat album ben ik nog door de website Invisible Oranges uitgeroepen als de 2011 co-winnaar van de sub-categorie instrumental binnen de categorie tech metal. Ik had dat helemaal niet door todat iemand hier mij daarop wees haha)
Flikker op met je homofobie

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » ma apr 12, 2021 2:33 pm

Ja, mooi platform. Als een band via bandcamp verkoopt dan wil ik daar nog weleens gebruik van maken. Geen enorme collectie daar: https://bandcamp.com/highking
Ook een paar keer juist via bandcamp gekocht omdat een album daar digitaal verkrijgbaar is. Als ik bijvoorbeeld de LP al heb, hoef ik niet zo nodig ook nog eens een CD in de kast... maar ik wil 'm wel graag op ons mediacenterdinges kunnen spelen en dat gaat zo slecht met een LP. :P

Onze shizzle natuurlijk ook digitaal verkrijgbaar via dattem. :)
https://kffr.bandcamp.com/
KFFR, old-school metal!

Lennert
Lult over cdtjes
Contacteer:

Bericht door Lennert » do apr 15, 2021 6:57 pm

Ik ben fan. Aangezien ik de meeste muziek nu toch via koptelefoon op mijn telefoon luister, vind ik het nu een prima alternatief voor fysieke albums aangezien mijn huidige ruimte gewoon ook beperkt begint te worden. Afgelopen jaar echt enorm veel aanschaffen via Bandcamp gedaan en met de manier hoe bands daar echt het gros van de opbrengsten krijgen, voelt dat prima.

Heb potverdrie die band van HighKing ook nog geld gegeven op die manier.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » do apr 15, 2021 7:02 pm

Ja verdikkeme, kunnen we straks toch mooi op vakantie! :lol:
KFFR, old-school metal!

innuendo
Lult over cdtjes

Bericht door innuendo » za apr 17, 2021 11:27 am

Lennert schreef:
do apr 15, 2021 6:57 pm
Ik ben fan. Aangezien ik de meeste muziek nu toch via koptelefoon op mijn telefoon luister, vind ik het nu een prima alternatief voor fysieke albums aangezien mijn huidige ruimte gewoon ook beperkt begint te worden. Afgelopen jaar echt enorm veel aanschaffen via Bandcamp gedaan en met de manier hoe bands daar echt het gros van de opbrengsten krijgen, voelt dat prima.

Heb potverdrie die band van HighKing ook nog geld gegeven op die manier.

Exact dit. Nu mijn vrouw en ik naar de zolder verkast zijn, omdat onze tweede dochter haar eigen kamer gekregen heeft, is mijn mancave flink gekrompen. Ooit krijg ik die ruimte wel weer terug, maar erg veel uitbreidruimte heb ik niet meer. De gedachte dat ik een complete zolder kon inrichten met albums, heb ik jaren geleden al verdreven. Vind ik ook niet wenselijk meer. Op bandcamp kan ik laagdrempelig bands steunen, het kost me geen fysieke ruimte en vanwege de vaak lage bedragen vind ik het ook niet erg meer om albums te kopen die net wat minder de moeite waard zijn.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » do mei 06, 2021 9:49 am

Grappig. Op EMM, euh, 2015 geloof ik, genoten van de band 'Undivided' (hardcore). Het album 'The way things are' zou ik graag kopen maar is niet erg vindbaar in NL. Digitaal alleen suffe mp3 kwaliteit. Paar verkopers op Discogs aan de overkant van de grote plas. Kost veel en helpt de band niet erg...
Dus een berichtje naar de band gestuurd op Facebook. Hey gasten, zet je meuk 'es op Bandcamp! :P

Gisteravond reactie van de drummer. Hij vond het een erg goed plan. Ben benieuwd.
KFFR, old-school metal!

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » do mei 06, 2021 1:31 pm

https://primalcreation.bandcamp.com/

Ook hier even droppen. Onze debuutplaat voor 7 euro en de nieuwste voor 9 euro digitaal beschikbaar.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

Last.fm profiel

Persistence

Bericht door Persistence » ma mei 10, 2021 12:21 pm

Je kunt trouwens ook gewoon vinyl kopen via Bandcamp zie ik, nice!

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » ma mei 10, 2021 12:58 pm

Als een band dat aanbied wel. Je kunt als band al je merch verkopen op bandcamp.
KFFR, old-school metal!

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma mei 10, 2021 1:02 pm

Yes idd. Wij hebben dat een tijd overwogen, maar hebben dan besloten om duidelijk de opsplitsing te maken: BigCartel webshop voor alle fysieke merchandise en Bandcamp voor digitale verkoop van onze muziek.
Facebook band

Last.fm profiel

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » ma mei 10, 2021 1:06 pm

Jullie doen ook alles zelf? Ik zie zo snel geen label op de hoes vermeld?
Kost dat? Die bigcartel shop?

Bij bandcamp wordt immers 5% weggesnoept van fysieke verkoop. En dat niet alleen, de enige betaalmogelijkheid is paypal, en paypal snoept ook best een percentage weg. Daarom hebben wij onze cd's er niet op staan. Stuur maar een mail, regelen we het onderling wel. :P
KFFR, old-school metal!

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma mei 10, 2021 1:18 pm

Klopt. Bigcartel is ook enkel paypal dus zit je idd met een percentage. Bigcartel neemt niks van je verkoop en als je maximaal 5 producten hebt betaal je ook niks voor de account. Wij betalen 10 dollar per maand, dan kun je maximaal 50 producten te koop aanbieden.

Ik probeer met (semi)bekenden het ook onderling te regelen om die paypal fee te mijden. Anderzijds hebben we via Bigcartel al aardig wat verkocht aan mensen die we anderszins nooit zouden bereikt hebben. De Bigcartel is nu 2 maanden online en we hebben via daar al voor een kleine 1000 euro verkocht. Voor slechts 10 dollar per maand.

De moeite zou ik zeggen. Uiteraard wel i.c.m. goede promotie: sociale media en een perspromoter met een goed netwerk.
Facebook band

Last.fm profiel

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » ma mei 10, 2021 1:30 pm

Oh da's niet gek. Zoveel verkopen wij niet en we hebben momenteel enkel die ene cd te koop dus die gratis versie is prima.
Dat bandcamp een percentage pakt is zo erg nog niet maar én bandcamp én paypal is dan weer wat jammer. Dan moeten we de cd duurder aan gaan bieden ofzo. Beetje inleveren is niet perse erg maar we zijn nog lang niet uit de kosten die we hebben gemaakt om 'm op te nemen/mixen/masteren/persen/artwork/etc dus liever niet. Tja.
Enige waar ik dan ook nog mee zit is internationale shipping, loopt nogal uiteen wat de kosten zijn per land. Keertje voor gaan zitten en gewoon een shoppie aanmaken. Wie weet komt er nog eens een doosje leeg. :lol:
KFFR, old-school metal!

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma mei 10, 2021 1:40 pm

Als je de financiële mogelijkheden hebt moet je het aandeel promotie niet onderschatten welk positief effect dat kan hebben. Het is wat minder tastbaar in het begin, maar wij zien nu dat een goede promoter veel meer waard is dan een label in deze tijden. En onderschat ook niet de koopbereidheid van veel metalliefhebbers. Als je product goed is en je promotie goed is, verkoop je vaak veel meer dan je denkt. Ik heb de indruk dat veel kleinere bands het luik promotie vergeten of onderschatten.
Facebook band

Last.fm profiel

HighKing
Contacteer:

Bericht door HighKing » ma mei 10, 2021 1:51 pm

Ja zeg, ik moet er ook geen dagtaak aan gaan krijgen! :lol:

Nee geintje, we zijn daar inderdaad niet zo goed in. Ik slinger weleens een berichtje op facebook. Krijg je weer een paar likes. En dat is het dan weer.
Ik ben ook niet zo goed in 'iets melden als ik niets te melden heb'. Dus rondom de release heb ik van elk nummer een keer een filmpje gedeeld. En die ook nog eens in een paar groepen gegooid. Maar veel meer doe ik er niet aan. De rest al helemaal niet. Drummer en bassist zitten überhaupt niet op facebook. En al helemaal niet op dingen als instagram/twitter/weetikveel.

Maargoed, laten we het weer over bandcamp hebben voor we op ons kop krijgen. :P
KFFR, old-school metal!

KoenM
Contacteer:

Bericht door KoenM » ma mei 10, 2021 2:06 pm

Ja, er kruipt wel veel tijd in. Had het er laatst nog met de frontman van een bevriende band over: waar is de tijd dat je gewoon repeteerde en ging optreden. 1000 digitale platformen, etc. Laatst suggereerde iemand dat we een TikTok moesten aanmaken, daar heb ik toch ff de grens getrokken, haha.

Maar dus, Bandcamp.
Facebook band

Last.fm profiel

Plaats reactie