Progressive metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door KoenM » di aug 03, 2021 3:15 pm

paradigm shift schreef: di aug 03, 2021 1:19 pm Nu Anekdoten - From Within aan het luisteren. Kan iemand Dream Theater even bellen en uitleggen dat dit is hoe men prog anno nu maakt?
Between the Buried and Me dus?
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Progressive metal

Bericht door paradigm shift » di aug 03, 2021 3:29 pm

Mwa, dat is echt zo’n band die voor mij gemakkelijker te respecteren dan te liefhebben is. Ik hoor de kwaliteit, maar het doet me allemaal maar weinig.

Anekdoten is voor mij echt de hedendaagse voortzetting van jaren’70 King Crimson. Heerlijk.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » di aug 03, 2021 4:07 pm

Dream Theater is toch weer prima bezig? Minus The Astonishing dan.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Progressive metal

Bericht door paradigm shift » di aug 03, 2021 4:15 pm

Debuut is aardig, de rest bezorgt me een mengeling van plaatsvervangende schaamte en de slappe lach. Pretentieuze, opgeblazen, amuzikale instrumentenmasturbatie. Ik kan er werkelijk niets mee.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » di aug 03, 2021 5:58 pm

Dat vond ik eerst ook ten dele, maar denk er nu toch anders over. A-muzikaal vond ik ze overigens nooit.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Lennert » wo aug 04, 2021 9:13 am

paradigm shift schreef: di aug 03, 2021 4:15 pm Debuut is aardig, de rest bezorgt me een mengeling van plaatsvervangende schaamte en de slappe lach. Pretentieuze, opgeblazen, amuzikale instrumentenmasturbatie. Ik kan er werkelijk niets mee.
Dit bericht bezorgt mij dan weer plaatsvervangende schaamte en de slappe lach, vooral 'amuzikaal' als omschrijving.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Progressive metal

Bericht door Heidewolf » wo aug 04, 2021 9:21 am

Ik neem aan PD de band geen instrumentbeheersing of kennis van muziektheorie zal ontkennen. Als het dan zou zijn dat PD vindt dat de band een bepaalde muzikaliteit mist, mag tie wel eens uitleggen wat muziek dan precies is en welke aspecten daarvan DT mist.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Spawn999
Opperetterbak
Berichten: 11053
Lid geworden op: wo sep 11, 2019 8:46 am

Re: Progressive metal

Bericht door Spawn999 » wo aug 04, 2021 10:11 am

DT heeft een kutzanger....
Living Colour Is My Favorite Black Metal Band

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Progressive metal

Bericht door paradigm shift » wo aug 04, 2021 10:34 am

Aan beheersing van de instrumenten en speeltechniek ontbreekt het uiteraard niet. Maar virtuositeit is een middel, geen doel. Een band of artiest bewonderen om hoe snel of strak er gespeeld wordt, dat is geen artistieke, maar sportieve waardering. Het enige dat mij interesseert, is of een artiest met zijn techniek ‘in for the kill’ kan gaan. Possessed rammelt aan alle kanten maar speelt met een manie die zijn gelijke niet kent. Janine Jansen doorboort je hart als met een dolk met haar vioolspel. Messiaen omsingelt je met een heel leger. Rudolf Eb.er heeft geen wapens nodig - laat hem te dichtbij komen, en hij vliegt je direct naar de strot - hij gebruikt zijn blote handen. Bij Dream Theater heb ik op geen enkel moment het gevoel dat er iets op het spel staat, dat ik als prooi bejaagd wordt.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Lennert » wo aug 04, 2021 11:01 am

Right, dat soort zweverig metaforisch taalgebruik kan ik niet koppelen aan amuzikaliteit, maar dat zal aan mij liggen. Ik hoef niet 'bejaagd te worden als een prooi', ik wil gewoon mooie muziek en het argument dat Dream Theater alleen maar voor de techniek gaat, zal ik wel nooit begrijpen, net zoals statements als dat alleen het debuut de moeite waard zou zijn.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Progressive metal

Bericht door Heidewolf » wo aug 04, 2021 11:08 am

Ze schrijven toch ook nummers met melodie en dynamiek? Er zijn ook veel momenten waarop de leden hun technische vaardigheden etaleren, wellicht meer dan bij andere bands. Maar de technos is een deel van hun muziek. Het is niet als of technos de muziek zodanig overheerst dat het amuzikaal wordt.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Progressive metal

Bericht door innuendo » wo aug 04, 2021 11:48 am

Ik luister nooit naar Dream Theater en dat is vooral gebaseerd op een optreden dat ik jaren geleden van ze zag. Heel indrukwekkend, maar ik had geen seconde het gevoel naar iets met samenhang te kijken. Laat staan een lied.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » wo aug 04, 2021 1:40 pm

Ik herken dat wel. Ik deed DT eerder ook altijd af als muziek van instrumentalisten die naar hun werk gaan. Ze etaleren puur en alleen hun technisch kunnen en koppelen dat niet aan liedjes, meende ik toen.

Daar ben ik inmiddels van teruggekomen. Eigenlijk vind ik alle DT-platen nu goed, afgezien van The Astonishing. Dat album is dan ook een vreemde eend. Veel van die cd's hebben inderdaad een flinke incubatietijd nodig, maar na veelvuldig luisteren herken ik meestal wel goede songstructuren. Soms schieten ze wat uit de bocht en wordt het wat geneuzel, al staan daar ook een hoop goede, best hapklare songs tegenover. Images & Words, Octavarium, Distance Over Time en Train Of Thought zijn bijvoorbeeld voor DT-begrippen best makkelijk verteerbaar. Train Of Thought is bovenal lekker heavy en thrashy.

Maar eerlijk gezegd luister ik vooral naar Dream Theater voor de technische hoogstandjes. Die vormen nou eenmaal hun handelsmerk en ik houd van technische metal, of dat nu in deze vorm is of in de vorm van tech-thrash. Bands als Zero Hour, Cynthesis, Spiral Architect, Trivial Act, Twisted Into Form, Scariot (latere) en Sieges Even luister ik ook met name omdat ik het heel gaaf vind als muzikanten tot het uiterste gaan en tegelijkertijd toch een songstructuur aanhouden. Al is het wel heel lekker om daarna lekker hard wat ongecompliceerde hardrock of snijdende black metal te draaien :P

Ik grijp bij DT zelf graag terug op het debuut (want zang!) en Systematic Chaos, door de fenomenale gitaarpartijen en -solo's van Petrucci. De opvolger Black Clouds & Silver Linings vind ik het logische vervolg op die plaat en draai ik ook heel regelmatig.

Wat betreft LaBrie. Op de albums is hij meestal prima te doen. Niet altijd, maar over het algemeen zingt hij meer dan verdienstelijk. Live is dat een heel ander verhaal. Ik heb wel wat live-cd's van Dream Theater en die kan ik maar moeilijk uitzitten, puur door de zang. Echt storen doet me dat ook niet, want ik draai toch meestal studioplaten. Vind dit ook echt studiomuziek. Snap de mening van Ruud wel. Live zou me dit ook wel eens snel kunnen vervelen. Heb ze overigens nog nooit live gezien.

Dream Theater vind ik trouwens niet echt progressief in de ware zin van het woord. Het is veelal Yes, Genesis en Rush op overdrive, met een dikke lading Metallica-achtige thrashy riffs en Fates Warning-invloeden (hebben ze zelf ook wel toegegeven). Veel nieuwe paden bewandelen ze niet, of het moet de musicalrock van The Astonishing zijn. Dream Theater past in dat opzicht prima binnen de begin jaren negentig veelgebruikte techno metal omschrijving.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Progressive metal

Bericht door Johan » wo aug 04, 2021 3:12 pm

Systematic Chaos vind ik ook nog steeds een heerlijk album. Daarmee rolde ik dieper in DT en vandaar ben ik de rest gaan aanschaffen.

Techno metal? Dat roept bij mij hele andere beelden op :D.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » wo aug 04, 2021 4:17 pm

Toch was dat de term destijds. Die was er eerder dan die andere techno. Net als hardcore punk en hardcore house.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door KoenM » wo aug 04, 2021 5:06 pm

paradigm shift schreef: wo aug 04, 2021 10:34 am Aan beheersing van de instrumenten en speeltechniek ontbreekt het uiteraard niet. Maar virtuositeit is een middel, geen doel. Een band of artiest bewonderen om hoe snel of strak er gespeeld wordt, dat is geen artistieke, maar sportieve waardering. Het enige dat mij interesseert, is of een artiest met zijn techniek ‘in for the kill’ kan gaan. Possessed rammelt aan alle kanten maar speelt met een manie die zijn gelijke niet kent. Janine Jansen doorboort je hart als met een dolk met haar vioolspel. Messiaen omsingelt je met een heel leger. Rudolf Eb.er heeft geen wapens nodig - laat hem te dichtbij komen, en hij vliegt je direct naar de strot - hij gebruikt zijn blote handen. Bij Dream Theater heb ik op geen enkel moment het gevoel dat er iets op het spel staat, dat ik als prooi bejaagd wordt.
Wow. 1 Latijnse quote en IK ben hier de edgelord? :lol:
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Progressive metal

Bericht door paradigm shift » wo aug 04, 2021 5:10 pm

Qui sine peccato est, primam lapidem mittat. :P
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Progressive metal

Bericht door Johan » wo aug 04, 2021 5:14 pm

Arjen Lucassen laat James LaBrie overigens stukken beter zingen dan ie bij DT zelf doet. Ook live vond ik 'm sterk bij Ayreon live (Theater Equation). Al kan ik 'm bij DT ook prima hebben.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Progressive metal

Bericht door Johan » wo aug 04, 2021 5:16 pm

En ik vernam het nieuws in een heel ander topic, maar dat mag toch beter hier gemeld worden, dan wel in het Dream Theater topic:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


(Ja, afbeelding gewoon van Heidewolf gejat)

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door KoenM » wo aug 04, 2021 6:39 pm

paradigm shift schreef: wo aug 04, 2021 5:10 pm Qui sine peccato est, primam lapidem mittat. :P
Semigok zonder Google: de stenen zijn op.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jesper
Berichten: 16493
Lid geworden op: wo dec 19, 2001 7:30 am
Locatie: Azië

Re: Progressive metal

Bericht door Jesper » do aug 05, 2021 11:13 am

Iemand hier bekend met Hieronymus Bosch? Een Russische progressive death metal band die helaas al sinds 2010 uit elkaar is. Ze hebben 3 albums uitgebracht, waarvan ik eigenlijk alleen echt bekend ben met Artificial Emotions (2005). Ik weet niet waar het mee te vergelijken is (progressive (death) metal ben ik niet heel bekend mee) maar ik vind het een erg aangenaam album.

Heus.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Progressive metal

Bericht door Hieronimus » do dec 16, 2021 12:15 pm

Hehe, dat zat er dik in, Voyager doet mee aan de voorrondes van Eurovisie Songfestival.

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Plaats reactie