Progressive metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » di aug 02, 2011 4:41 pm



Even een lang vergeten progressieve (US) metalband uit Colorado aanprijzen. Psyco Drama leverde twee albums af medio jaren '90 die sterk klinken als een mix van stemmige power metal ala Wicked Maraya en het sfeervolle werk van Fates Warning en Queensrÿche (Promised Land periode). Met name The Illusion is een wereldschijf met daarop een belangrijke rol voor de geweldige zang van goudkeeltje Corey Brown. Bent is ook een leuke plaat, maar die is minder gericht op sfeer (doet denken aan de band Hollow). Productioneel klinken beide platen niet optimaal (een beetje ala Spirit Web, iets te weinig body), maar het songmateriaal maakt dat ruim voldoende goed.

Wat Brown betreft, dan kan ik gelijk zijn andere band Magnitude 9 nog even aanprijzen. Waanzinnige progressieve power metal met erg gave gitaarsolo's. Het debuut is wat neoklassieker dan het mijns inziens beste (tweede) album Reality In Focus. Zeer gaaf gezongen ook.

"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
hellish star
Berichten: 731
Lid geworden op: di okt 16, 2007 8:29 pm
Locatie: Lovendegem - België

Re: Progressive metal

Bericht door hellish star » di aug 02, 2011 9:53 pm

Jeroen schreef:

]
Schitterende release, opvolger was stukken minder.

Ben ondertussen naar FATAL MORGANA aan het luisteren, Griekse band en aanrader voor fans van het heel oude Fates Warning
http://www.myspace.com/hellishstar

http://users.telenet.be/metaltoinfinity/MTIindex.htm

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Progressive metal

Bericht door Metalheank » di sep 13, 2011 11:37 pm

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=rWl_mKlZ ... re=related[/youtube]

Iemand die Braindance kent? Bijzondere en erg onbekende band die een unieke mix van progressive rock/metal en darkwave/gothic maakten die qua sfeer het meest op Type O Negative leek. Vooral Relentless uit 2004 is een erg goed nummer. De stijl was nog wat rommelig, maar daarom had ik erg hoge verwachtingen van hun laatste album dat in 2008 zou uitkomen. Helaas is de band voortijdig gestopt.

twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » ma jan 02, 2012 10:46 pm

Ik las in de Aardschok dat Circus Maximus ook in de studio zit om de opvolger van Isolate in te blikken. Het album moet medio 2012 verschijnen. Ben erg benieuwd, want zowel Isolate als The First Chapter vind ik superplaten in het progpowergenre.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Progressive metal

Bericht door Eru Iluvatar » vr mar 09, 2012 4:48 pm

SCHOP! PROG METAL MEGA POST! (Deel 1 van 2)

Gezien het op dit forum ook wel weer eens over muziek mag gaan - en ik een shitload aan voor mij nieuwe progmetalbands heb ontdekt - deze post.
Aan de hand van de RockHard-special over Prog Rock en en Prog Metal (uit 2010) ben ik het Internet gaan doorspitten op zoek naar nieuwe sonische sferen.

Dit zijn tot nu toe de grootste vissen die ik heb gevangen:

The Ancients - The 80's:

Shiva - Firedance (1982)

NWOBHM met progrock-invloeden: in die zin vergelijkbaar met de tijd- en landgenoten van Saracen. Best leuk; met ook een paar spontane Police/new wave-elementen.

Slaughter Xstroyes - Winter Kill (1985)

Samen met Watchtower misschien wel de grondleggers van het 'tech metal'-subgenre. Maar niet alleen kille techniek hier; ook sfeervolle US Metal!

Juggernaut - Baptism Under Fire (1986)

Oude band van Bobby Jarzombek. Primitieve prog/techmetal: één van de voorlopers van Watchtower.

Sacred Blade - Of The Sun + Moon (1986) (9.0 destijds in de RockHard)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HZSFduNK ... re=related[/youtube]
Supersfeervolle, escapistische sci-fi progmetal. Eén van de eersten, naast 'Ryche en Fates Warning, maar in de vergetelheid geraakt. Het album is opnieuw uitgebracht onder de bandnaam Othyrworld. Vertoont overeenkomsten met Anvil Chorus.

Trytan - Celestial Messenger (1988)

Hoor ik hier nu Geddy Lee? Soort van hard-rockende, catchy versie van Rush. Erg onderhoudend.


Prog Metal Heydays - The 90's:

Vauxdvihl - To Dimension Logic (1994) (10.0 destijds in de RockHard)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zwSyakoz ... re=related[/youtube]
Deze Australische band heeft zonder twijfel één van de tien beste progmetalalbums ooit uitgebracht! Een vergeten klassieker die beslist zo snel mogelijk een heruitgave moet krijgen!

Thought Industry - Song For Insects LP (1992) (9.0 destijds in de RockHard)

Amerikaanse band uit Kalamazoo (is dat niet van dat Tenacious D-nummer?) die in de 90's vijf albums hebben uitgebracht. Qua lengte v/d discografie, undergroundstatus en originaliteit enigszins vergelijkbaar met Psychotic Waltz. Muzikaal echter totaal anders. Avant-gardistische prog met industrial en post-punk invloeden. Lekker!

Civil Defiance - Circus Of Fear LP (1999) (10.0 destijds in de RockHard!)

Deze Amerikaanse band bracht aan het begin en tegen het einde van de jaren '90 een LP uit. Zonder twijfel één van de beste obscure progmetalbands uit dit decennium. Mogelijke referenties zijn Anacrusis en Believer, maar toch ook weer écht anders!

Mayfair - Die Flucht LP (1995) (9.5 destijds in de RockHard)

Deze Oostenrijkse band herintroduceerde psychedellica in metalscene met dit schitterende, goed-gewaardeerde experimentele album.

Torman Maxt - Just Talking About The Universe....So Far (1994) (8.5 destijds in de RockHard)

Californische band met een lekker organisch pingelgitaargeluid. Meeslepend, maar ook verademend met losse alternative rock-invloeden.

End Amen - Lost Orison (1992)

Laat je niet afschrikken door de traditionele, typische Duitse cover. End Amen was een Duits/Amerikaans-project van Dan Rock en Norm Leggio van Psychotic Waltz en Owe Oslehrner en Siggi Blasey van Deathrow. Door de elektronische- en industrial-invloeden klinkt het echter als meer dan een simpele combi van Psychotic Waltz en Deathrow.

Damn The Machine - Damn The Machine (1993) (9.5 destijds in de RockHard)

Jazzmetal-project van Chris Poland na zijn vertrek bij Megadeth. Niet bijster origineel, maar wel erg toegankelijker. Overeenkomsten met (maar makkelijker dan-) Watchtower en Sieges Even.

Digital Ruin - Listen (1997)
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YrYBDU_O ... re=related[/youtube]
Amerikaanse Queensryche-kloon, maar best lekker, met atmosferische invloeden waardoor het ook wel aan het Australische Vauxdvhill doet denken.

Deel 2 volgt binnenkort!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Progressive metal

Bericht door wyrm » vr mar 09, 2012 6:57 pm

Gaaf, thanx! Zitten leuke ontdekkingen bij! Heb weer wat te doen.

Civil Defiance heeft toch echt twee albums en een ep uitgebracht. De eerste, "The Fishers For Souls" uit 1993 vind ik persoonlijk de beste. Alleen al omdat daar hun beste nummer op staat, "Man on Fire". "Circus of Fear" bestaat voor het grootste deel uit remakes van de EP "Abstract Reaction" en het album "The Fisher For Souls".

ben erg benieuwd naar deel 2!
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » za mar 10, 2012 3:28 pm

Uitstekende tips, Kees. End Amen is inderdaad heel tof, een mooie mix van Deathrow in hun Deception Ignored dagen (die cd blijft een aanrader voor de liefhebbers van progressieve thrash metal) en Psychotic Waltz, met inderdaad wat eigen elementen. Jammer dat het maar bij één album is gebleven. Thought Industry vind ik alleen op de plaat die jij noemt leuk, zitten ook wel wat invloeden uit de thrash in. Moet er wel voor in de stemming zijn. Vauxdvihl is ook leuk en bands als Slauter Xstroyes en Juggernaut mogen bij de liefhebbers van Watchtower en (oude) Hades zeker niet in de kast ontbreken.

Ik heb ook nog wel wat luistertips in dat straatje:


Heaven's Cry, sterke progressieve metal/rock (zonder keyboards zowaar) met elementen van zowel Psychotic Waltz en Psyco Drama als Rush. Twee cd's gemaakt, waarvan het debuut (Food For Thought Substitute) het beste is wat mij betreft. Primal Power Addiction is ook een leuke schijf, maar doet me qua songmateriaal net een tikkie minder.


Kingsbane, Seven Years of In The Name. Deze band had maar liefst drie namen. Prachtige complexe en progressieve metal met wat invloeden uit de power metal. Ik bezit de compilatie van Stormspell met daarop demo's van Kingsbane en Seven Years. Schitterend document met bijna alleen maar goede en interessante muziek. Het titelloze album van In The Name uit 1997 mag er ook zeker zijn, maar bezit minder sfeer (beetje kale productie). Wel goede songs en zeer goede muzikanten.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BlgrC8i3 ... re=related[/youtube]
Psyco Drama, al eens eerder genoemd, maar toch nog maar een keertje. Eigenlijk een typische progmetalband uit de VS. Met op zang de ijzersterke Corey Brown (ook actief bij het al even gave Magnitude 9). Ze hebben twee albums uitgebracht, waarvan The Illusion het beste is. Doet een beetje denken aan de Promised Land dagen van Queensrÿche. Het tweede album Bent leunt wat meer op groove, maar is vooral door de zang zeker een goede plaat.


Niet echt progressief in de letterlijke zin van het woord, maar wel erg gaaf, Magnitude 9, met dus dezelfde zanger als bij Psyco Drama. Mooie uitgesponnen mix van power metal en progressieve rock, met wat invloeden van Iron Maiden (de band zette ook een niet onverdienstelijke cover van Flight Of Icarus op het tweede en naar mijn idee beste album Reality In Focus). Sterkste troeven zijn naast de zang het goede (melodieuze en soms neoklassieke) gitaarwerk en de sterk ingezette keyboardpartijen.


Vrij technische band, dit Leviathan. Een band die overigens nog steeds bestaat. De eerste twee albums zijn wat mij betreft het leukste. Deepest Secrets Beneath staat vol met technische US power metal die door invloeden van Fates Warning en Rush tamelijk progressief klinkt. De tweede schijf doet meer denken aan Perfect Symmetry van Fates Warning, maar overtuigt mijns inziens heel behoorlijk. Onlangs nog bracht de band een cd uit waarop geremasterde songs van de eerste full-length en de eerste s/t EP opstaan. Ook verscheen er een nieuwe cd met de titel At Long Last Progress Stopped To Follow. Erg goede muzikanten vooral. De stijl is misschien niet heel erg vooruitstrevend, maar laat zich door de vele details en technische composities wel prima beluisteren.


De Duitse Watchtower, Sieges Even. Al geldt dat eigenlijk alleen voor dit debuut. Daarop speelde de band nog waanzinnig technische thrash met veel invloeden uit de jazz, fusion en progrock. Op de latere albums werd de stijl meer verschoven naar een Rush-achtig geluid, al zijn die ook prima te doen. De band kwam later nog bij elkaar met een Nederlander op zang. Ook leuk, maar minder vooruitstrevend dan de eerste drie schijfjes. Misschien dat deze oude zanger wel even wennen is, want zijn stijl leunt nog al eens tegen het valsige aan, al kan dat ook weer als extra freaky element worden gezien.


Roy Khan mag dan bekend zijn geworden met Kamelot, Conception is wat mij betreft veel gaver. Waarom? De band doet zijn stem veel meer recht. Epische progmetal met verwijzingen naar Queensrÿche, Fates Warning en Rush (door de geluidseffecten). Sommige songs zijn meer power metal, maar dat mag de pret niet drukken.

Ook leuk zijn bands als Mindscape, Osiris en Imperium als het om vaderlandse groepen gaat. Mindscape bracht slechts één plaat uit in het straatje van Queensrÿche (Promised Land) , maar die mag zeker gehoord worden. Osiris is technische metal vol verwijzingen naar thrash, klassieke muziek en jazz. Zeker geen makkelijke band en dat geldt ook voor Imperium, waarin André Vuurboom (ex-Sun Caged) zong. Sterke band die progressieve thrash met power metal vermengde.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: Progressive metal

Bericht door Sentinel » za mar 10, 2012 4:02 pm

Sacred Blade uit dat rijtje is een van mijn favoriete platen. Dan moeten jullie zeer zeker OTHYRWORLD gaan checken. Een herbewerking van het Sacred Blade album met een betere productie:



Edit: oh was al gemeld, maar zeker checken.

Check ook deze, Omega Point:



Of Solar Eagle uit Canada:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=w9ySfA27 ... re=related[/youtube]
Laatst gewijzigd door Sentinel op za mar 10, 2012 4:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » za mar 10, 2012 4:08 pm

Heb dat cdtje van Omega Point, erg tof. Mooie US power metal met wat proggy invloeden.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Progressive metal

Bericht door Eru Iluvatar » za mar 10, 2012 4:18 pm

PROG METAL MEGA POST !!! (Deel 2 van 2)

90s continued:

Fatal Opera - Fatal Opera (1995) (9.5 destijds in de RockHard)

Progressieve thrashmetalband met jazz-invloeden. Vertoont lichte overeenkomsten met Shrapnel-band Apocrypha (vooral in de zang) Opgericht door drummer Gar Samuelson, na zijn tijd bij Megadeth (een beetje hetzelfde verhaal als Chris Poland's Damn The Machine).

Imperium - Too Short A Season (1993) (9.5 destijds in de RockHard)

Vergeten Nederlandse prog thrash. Met herkenbare nummers en pakkende riffs stukken beter dan bijvoorbeeld Osiris en Genetic Wisdom.

Charimsa - Karma (1999) (9.5 destijds in de RockHard)

Duitse keyboard progmetal met zangeres. Gitaartechnisch verwant aan Symphony X, maar eerder te beschrijver als een voorloper van het geluid van Star One. Door de elektronische elementen en de zang doet het ook wel wat denken aan een ebm-versie van The Gatherling (meets Braindance).

Decoryah - Wisdom Floats (1994)

Finse atmosferische muziek. Darkwave meets prog. Typisch nineties. Voor hedendaagse begrippen origineel.

Lord Bane - Age Of Elegance (1994)

Met het mystieke sfeertje en de Egyptische riffs klinkt deze band als een soort van Anubis Gate avant la lettre. Lekker expressieve zang, alleen de productie is niet je-van-het.

Reading Zero - The Actual (1997)

Originele prog met een beklemmend David Lynch-sfeertje en Grunge/Alice In Chains-achtige elementen. Typisch jaren negentig: leuk!

Avant-garde & Extreme Metal: Post-2000

Bokor - Vermin Soul (2008)

Zweedse band met natuurlijk-klinkende alternatieve out-of-the-box prog.

Disillusion - Gloria (2006) (9.0 destijds in de RockHard)

Zeer originele Duitse band, directe voorloper van Dark Sun, die eens begon als een deathmetalband. Nu gooien ze extreme metal, alternative metal en power metal een een grote blender.

Extol - The Blueprint Dives (2005) (8.5 destijds in de RockHard)

Deze van oorsprong deathmetalband uit Noorwegen heeft tegenwoordig een van experimenteler, alternative metal- georiënteerd geluid.

Umbra Nihil - The Borderland Rituals (2008)

Experimentele prog doom uit Finland.

Virus - The Agent That Shapes The Desert (10.0 destijds in de Rock Hard)

Opvolger van Noorse Avant-garde metal-grondlegger Ved Buens Ende. Heerlijk origineel met experimentele ritmes.

Sleepytime Gorilla Museum - In Glorious Times (2007)

De beste Amerikaanse Avant-Garde Metalband. Maakte zelf hun eigen instrumenten. Helaas zijn ze er na drie albums mee gestopt.

Polkadot Cadaver - Purgatory Dance Party (2007)

Opvolger van Dance Fashion Disco, direct uit de Amerikaanse avant-garde school van Mr. Bungle/Mike Patton. Kort door de bocht te omschrijven als een progressieve, technische versie van System Of A Down. Niet overslaan!

Shaolin Death Squad - Intelligent Design (2006)

In het nummer hierboven kun je horen dat deze Amerikaanse band te typeren is als een combinatie van Devin Towsend, Mike Patton-projecten én Psychotic Waltz; fantastische combinatie!

Dit was het voor nu. Deel 3 volgt volgende week!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » za mar 10, 2012 4:21 pm

Extol vind ik eigenlijk geen zak aan. Bokor is dan toch wat leuker, maar die band verwijst ook regelmatig naar het tenenkrommende Tool en dan haak ik direct af.
Die avantgarde groepen doen me dan weer wel wat meer, al gaat de gekkigheid soms nog wel eens boven compositie, waardoor de extra's niet altijd gepast zijn. Sleepytime.. is een positief voorbeeld van die stroming.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Progressive metal

Bericht door Eru Iluvatar » za mar 10, 2012 4:33 pm

@ Jeroen: Leuke bands; ik ken ze allemaal. Kingsbane is onderhoudend, maar niet bijster origineel (zelfde verhaal als met Rush 'n Roll Trytan). Magnitude 9 is lekker pakkend. Heavens Cry is met hun organische, Queensryche-meets-Psychotic Waltz-sound érg lekker. Leviathan is voor mij altijd een 'nét niet'-verhaal geweest, net als hun landgenoten van Siren en het Belgische Target. Conception vind ik iets te soft en gepolijst; hetzelfde probleem heb ik met het Nederlanse Elegy. Sieges Even is bij mij al relatief lang bekend, maar heeft mij nooit echt gegrepen: 'Steps' vond ik erg goed, maar toen ik later Rush ontdekte zakte het album in mijn waardering.

@ Sentinel: Die heropname onder de naam Othyrworld van Sacred Blade is erg goed. Hopelijk wordt opvolger 'Seven Moonz of Xercez' ook opnieuw opgenomen, al hoewel de bootleg niet van slechte kwaliteit is. Omega Point weet mij net niet te grijpen. Solar Eagle zal ik snel eens checken!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » za mar 10, 2012 4:43 pm

Ik heb trouwens nooit zo begrepen waarom Siren onder progressieve metal wordt geschaard. Afgezien van een drietal zanglijnen en een paar vreemde maatsoorten is daar mijns inziens geen progressieve metal te vinden. Wel een goede band hoor (vooral Financial Suicide vind ik een erg leuke cd), maar toch echt een US power metalband. Target vind ik dan wel weer geweldig, vooral Master Project Genesis. Die plaat doet wat mij betreft niet onder voor het betere werk van Mekong Delta.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » za mar 10, 2012 4:53 pm

Overigens mag Believer ook wel in dit topic. Dan niet zozeer het oude werk (hoewel best progressief), maar met name de laatste cd Transhuman. Een behoorlijk aparte en progressieve sfeerplaat vol melodie, elektronische foefjes en vooral normale zang. Op Gabriel werd er nog voornamelijk met thrashriffs gewerkt, maar die worden tegenwoordig slechts spaarzaam ingezet.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2jps5h-h ... re=related[/youtube]
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: Progressive metal

Bericht door Sentinel » za mar 10, 2012 9:32 pm

Goeie tips allemaal, ken de helft zowat niet. Zal eens gaan checken.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Progressive metal

Bericht door Metalheank » zo mar 11, 2012 10:47 am

Er zitten hele gave dingen tussen. Komende week eens beter uitzoeken. Mayfair en End Amen klinken al erg bijzonder, goed. Overigens vind ik Slauter Xstroyes echt epic/heavy en ik associeer het niet met progressief.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » zo mar 11, 2012 8:16 pm

Misschien, maar ik snap de keuze van Kees wel. Plaats je het in dat tijdsperspectief dan is het echt een soort voorloper van de Watchtower sound. Juggernaut is dan nog meer een stap in die richting. Gave bands, dat sowieso.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Progressive metal

Bericht door wyrm » zo mar 11, 2012 9:27 pm

Super Topic!

Hier wat aanraders die mij zo te binnen schieten:

Crimeny - Peat 1994

Amerikaans super technisch trio die een soort prog maakt die ik nergens anders ben tegengekomen. Je kunt flarden Alice in Chains en King's X terughoren in de zang, maar veder is het behoorlijk uniek!

Superior - Behind 1996

Duitse band. Maakt veel gebruik van de piano tijdens het vette tegendraadse gitaarwerk. Hier en daar hoor ik wat Savatage. De band maakte destijds veel indruk tijdens ProgPower.

Pathos - Katharsis 2002

Uit Zweden. Zit aan de harde kant van progmetal. Hier en daar wat trashinvloeden. Fijn plaatje.

Wicked Maraya - Cycles 1994

Klassieker met de grote K. Deze Amerikaanse band ging later verder onder de naam Maraya. De opvolger was meer prog, beduidend minder metal. De derde en laatste cd werd een draak van een album.

Sanvoisen - Soul Seasons 1997

Goede duitse band. Volgens mij zouden ze ooit op ProgPower spelen, maar gingen helaas voor de tijd uit elkaar. Vooral de (Griekse) zanger maakt het uniek.

Haji's Kitchen - Haji's Kitchen 1995

Heeft nauwe banden met Crimeny en lijkt daar heeeeel in de verte misschien ook wel wat op.

The Last Things - Circles and Butterflies

Op de scheidslijn tussen US-metal en progmetal. Enorm veel sfeer en emotie, een kippenvelplaat.

Mindfeed - Perfect Life? 1997

Engelse progmetalband opgericht door de beste zanger die Threshold ooit gehad heeft; Glynn Morgan

The Quiet Room - Introspect 1997

Goede Amerikaanse progmetalband die veel wegheeft van Fates Warning met een Dream Theater en Queensrÿche sausje.
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » zo mar 11, 2012 9:32 pm

The Quiet Room is een degelijke band inderdaad. Ik heb zelf Reconceive en dat is een aardige plaat. Die bevat wat meer Metallica-invloeden dan het debuut, erg leuk in ieder geval. Wicked Maraya is natuurlijk geweldig. Cycles is fantastische power metal. Niet echt progressief, al zijn de arrangementen niet alledaags. Wel een band die bewijst dat je met simpele structuren en eenvoudige riffs best vooruitstrevend uit de hoek kan komen. Die tweede cd is inderdaad ook nog tof, al kost die wel wat meer tijd om in te komen. Ook complimenten voor de geweldige zanger.
The Last Things is tevens genietbaar, mooi artwork ook. Ik wil die cd nog wel een keer hebben, zeker niet verkeerd.

De band Twisted Into Form blijft ook een aanrader voor liefhebbers van het hardere en zeer technische metalwerk. Erg complexe en tegendraadse muziek die vol zit met knipogen naar fusion en jazz, maar door de redelijk toegankelijke zang toch wat meer rode draad bezit dan het gros van pielbands (waar deze band dus zeker niet onder valt). Deze band doet in veel gevallen denken aan Spiral Architect (bevat ook wat leden van deze band) en een hardere Cynic (zonder grunts) en Aghora, zij het nog net wat waziger en ingewikkelder.

Verder lees ik hier te weinig over Zero Hour, één van de beste progmetalbands uit de VS. Een band die ook daadwerkelijk progressief weet te klinken, met name op het laatste album Dark Deceiver. Behoorlijk freaky soms en vaak lekker stevig met ingewikkelde staccato riffs. Soms is het net Meshuggah met meer melodie en melodieuze zang. Is dat allemaal net wat te heftig en staccato, dan is Cynthesis een dikke aanrader. Deze band bestaat uit bijna alle leden van Zero Hour met de zanger van de eerste twee platen. Iets atmosferischer en toegankelijker dan Zero Hour en met recht proggy door de invloeden uit ambientmuziek (al valt men nooit terug op enkel dat soort klanken). Geweldige bands en de gebroeders Tipton zijn wat mij betreft twee van de meest getalenteerde songschrijvers en muzikanten in de Amerikaanse tak van het progressieve metalgenre.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Progressive metal

Bericht door wyrm » zo mar 11, 2012 10:03 pm

Jeroen schreef: Verder lees ik hier te weinig over Zero Hour, één van de beste progmetalbands uit de VS. Een band die ook daadwerkelijk progressief weet te klinken, met name op het laatste album Dark Deceiver. Behoorlijk freaky soms en vaak lekker stevig met ingewikkelde staccato riffs. Soms is het net Meshuggah met meer melodie en melodieuze zang. Is dat allemaal net wat te heftig en staccato, dan is Cynthesis een dikke aanrader. Deze band bestaat uit bijna alle leden van Zero Hour met de zanger van de eerste twee platen. Iets atmosferischer en toegankelijker dan Zero Hour en met recht proggy door de invloeden uit ambientmuziek (al valt men nooit terug op enkel dat soort klanken). Geweldige bands en de gebroeders Tipton zijn wat mij betreft twee van de meest getalenteerde songschrijvers en muzikanten in de Amerikaanse tak van het progressieve metalgenre.
Tuurlijk Cynthesis! Hoe kon ik ze vergeten? Ge-ni-aal! Zero Hour kan ik helaas een stuk minder mee...

I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » zo mar 11, 2012 10:07 pm

Luister dan in ieder geval nog een keer naar The Towers Of Avarice. Die ligt qua stijl (en zang natuurlijk) het meeste in het straatje van die plaat van Cynthesis. Stukje atmosferischer dan het latere werk. In tegenstelling tot Cynthesis geen keyboards, maar die worden met zulke geniale riffs en sfeervolle gitaarstukken zeker niet gemist.

Goede reminder overigens dat ik het debuut Zero Hour, Metamorphosis en A Fragile Mind nog een keer moet opsnorren. De rest heb ik gelukkig al in de kast staan.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » zo mar 11, 2012 10:14 pm

Laten we trouwens Secrecy ook niet vergeten. Die Duitse progressieve power/thrash metalband mag er zeker zijn, vooral als je van technisch goed verzorgde metal houdt in het straatje van Sanctuary (Into The Mirror Black), Fates Warning (No Exit) en Nevermore (debuut) met de nodige eigen inbreng en wat fijne gitaartierelantijnen. Welke plaat? Maakt niet uit, beide schijfjes zijn even goed. Overigens doet deze band qua stijl en zang ook wel een beetje denken aan End Amen. Over End Amen gesproken, wat jammer is het toch dat die cd zo moeilijk te vinden is. Grof geld vragen ze ervoor op Ebay. Toch jammer dat dergelijke cd's zo zeldzaam zijn. Ik weiger te downloaden.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Progressive metal

Bericht door wyrm » do mei 03, 2012 1:25 pm

Onlangs heb ik Aspera ontdekt; een jonge progmetalband met een fantastische cd op zak. Ik heb begrepen dat ze later de naam hebben veranderd naar Above Symmetry vanwege een conflict met een andere Aspera.

Denk aan Dream Theater (mooi eerbetoon op 3.20 min in onderstaande song), Symphony X, Pain of Salvation, maar toch ook een heel eigen geluid.

I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Re: Progressive metal

Bericht door Ernst-Jan » do mei 03, 2012 2:37 pm

Klinkt idd zeer prima in het gehoor.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Progressive metal

Bericht door Johan » wo mei 23, 2012 4:13 pm

Vette shit ja! Moet ik nu voor deze cd op Aspera zoeken maar voor de rest op Above Symmetry?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » zo mei 27, 2012 10:59 pm

Heb de discografie van Zero Hour eens gecompleteerd. Wat mij betreft een ondergewaardeerde band met stuk voor stuk prachtschijven. Niet alleen technisch knap, maar ook qua songs ijzersterk. Ja, je moet er even voor gaan zitten, maar dan krijg je een enorme bult muzikaliteit terug. Deze band doet het overigens zonder keyboards (alleen op het debuut hoor je ze en op The Towers Of Avarice is er alleen af en toe een enkel toetsje te horen), dus des te knapper dat ze het zo boeiend, diepgaand en spannend houden. Nergens enige klank uit een doosje.

Overigens heeft Leviathan (de Amerikaanse progband) ook sinds enige tijd een nieuwe plaat uit. At Long Last Progress Stopped To Follow klinkt wat mij betreft weer erg goed. Ook leuk is de geremasterde uitgave van de s/t EP en Deepest Secrets Beneath. Beide maar eens aanschaffen, evenals Scoring The Chapters, die mis ik nog. Ik hoor wel eens dat deze band het voor veel net niet heeft. Het hapt inderdaad niet eenvoudig weg en echt catchy is de muziek niet, maar na wat graven komt er veel moois naar de oppervlakte. Ideale muziek als je van Fates Warning (Perfect Symmetry periode, maar dan heaviër) houdt (zij het aangevuld met wat power metal elementen).
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9006
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Appelflap » wo mei 30, 2012 9:45 am

Crimeny! Yeah, das lang geleden. Verder leuk om Chris Poland's band hier te horen. En ik zie men heel vaak jazz-invloeden schrijven, maar hoor t echt niet. Sieges' Even had wel wat vage jazz-invloeden, maar vooral juist op hun 2e album "Steps".

Natuurlijk mag Mystic met hun meest prog nummer ook niet ontbreken hier:

🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » ma jun 04, 2012 9:36 pm

Ik zag trouwens ook hier al The Quiet Room langskomen. Best wel een leuke band. Ik heb zelf ooit voor een habbekrats Reconceive gekocht en die heb ik voor de gelegenheid maar even opgezet. Niet alle songs zijn even spannend, maar de combinatie van zware (staccato) riffs, melodieuze keyboards en een rauwe zangstem klinkt zeker niet verkeerd. Helaas heeft deze zanger enige tijd na de plaat zelfmoord gepleegd, waardoor de band ermee ophield. Het debuut ook nog maar eens opsnorren.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

ReneJanssen
Berichten: 123
Lid geworden op: di aug 10, 2004 6:03 pm

Re: Progressive metal

Bericht door ReneJanssen » wo jun 06, 2012 5:35 pm

Voor de liefhebbers van het genre, op 1 band na is de line-up voor ProgPower Europe 2012 gereed. Met oude bekenden, nieuwe talenten en bands die je niet elke dag te zien krijgt. Check it out, www.progpowereurope.com.

René

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Progressive metal

Bericht door wyrm » wo jun 06, 2012 9:08 pm

Voor de échte liefhebber geldt natuurlijk al jaren verplichte aanwezigheid! En ook als het je muzikaal allemaal wat minder doet, is de unieke sfeer al voldoende reden om te gaan.

Verder:

Na lange tijd weer eens wat Time Machine (It) opgezet. Wát een fijne band zeg! Vooral de sfeer en het sterke concept is uniek. Hoop dat ze (of eigenlijk hij: Lorenzo Dehò) weer eens met nieuw werk komen.

I drink therefore I am

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Progressive metal

Bericht door wyrm » wo jun 06, 2012 10:20 pm

Johan schreef:Vette shit ja! Moet ik nu voor deze cd op Aspera zoeken maar voor de rest op Above Symmetry?
Sorry, zag je reactie nu pas. De band heeft nog maar 1 cd op hun naam staan "Nipples" "Ripples" :lol: . Deze is eerst uitgebracht onder de naam Aspera en later opnieuw onder de Above Symmetry vlag.
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Lennert » di dec 25, 2012 11:10 am

Kan iemand mij hier wat tips geven over Threshold? Via progarchives heb ik nu Paradox, Innocent, Eat The Unicorn, The Latent Gene, Narcissus en Falling Away beluisterd en vooral Innocent en Narcissus bevallen me heel goed. Welke albums zijn de grootste aanraders?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: Progressive metal

Bericht door POS » di dec 25, 2012 9:12 pm

Je hebt al verschillende nummers van verschillende platen gehoord. En ook dus de verschillende zangers. Wat mij beteft hebben ze geen zwakke platen en ook niet echt hele grote uitschieters. Mijn favorieten zijn Hypothetical (2001) en Subsurface (2004) vanwege ijzersterke nummers als het door jou genoemde Narcissus, Oceanbound, Mission Profile en The art of Reason. Maar elke plaat heeft wel zo zijn hele sterke songs. Pilot in the sky of dreams bijvoorbeeld van Dead Reckoning. Ook de nieuwe plaat met Damian Wilson is weer erg sterk hoor. Topband.

De andere progressieve metalband van Damian Wilson, Headspace, heeft wat mij betreft trouwens 1 van de beste platen van het jaar gemaakt.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Lennert » wo dec 26, 2012 12:02 pm

Ah, dat klinkt interessant, want Damian Wilson blijft wel een fantastische zanger. Klopt het trouwens dat de albums met hem op zang zo matig geproduceerd zijn? Als ik Paradox en Eat The Unicorn vergelijk met Narcissus, hoor ik een gigantische kloof qua productiehelderheid en volheid (al kan dit ook liggen aan progarchives natuurlijk).
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Lennert » zo jan 06, 2013 11:49 am

Hypothetical lag nota bene bij de Media Markt voor 16,99 in nieuwe uitgave met 3 live bonustracks (die erg goed klinken), bevalt tot nu toe erg goed!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Progressive metal

Bericht door Johan » ma jan 07, 2013 12:17 pm

Alle oudere albums zijn of worden opnieuw uitgebracht met bonustracks. Ik hoor ook wel een flink verschil in geluid tussen de oudste albums en het nieuwere werk. March of Progress klinkt in ieder geval fenomenaal! Geweldig album! Ook Dead Reckoning vind ik erg sterk, al geeft ik de voorkeur aan Damian Wilson als zanger. Ik moet me eens gaan verdiepen in albums als hypothetical en Subsurface. Ik ben vooralsnog vooral bekend met de tweede oude albums met Damian Wilson op zang en de nieuwste 2 albums.

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Orklord » ma jan 07, 2013 6:17 pm

Ik ben alleen bekend met Dead Reckoning. Wel een geweldig album! De rest staat nog op het verlanglijstje, maar eens verandering in brengen.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Lennert » do mei 02, 2013 5:36 pm

Ik heb nu naast Hypothetical ook nog Critical Mass, Dead Reckonng en March Of Progress aangeschaft. In eerste instantie verwachtte ik dat de albums met Mac op zang me meer zouden trekken (aan de hand van de eerder door mij genoemde nummers bevielen die me qua zang namelijk een stuk meer), maar wonder boven wonder is het toch het laatste album waar ik het meeste mee weg loop. Wat is Damian Wilson toch een ongelooflijke topzanger en wat een heerlijke composities! Eens zien wat ik als volgende ga aanschaffen, want het dient gezegd te worden dat ik alle vier de albums erg fijn vind. Het lijkt er op dat Threshold gewoon een lekkere simpele progmetal band is die nergens te technisch of echt bijzonder wordt, maar wel altijd goed in het gehoor liggende muziek schrijft, precies zoals ik het graag mag horen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Lennert » vr mei 10, 2013 5:08 pm

Kan iemand me vertellen of de andere albums ook nog zulke pareltjes zijn? March Of Progress is mijn cdspeler niet uitgekomen en ook mijn vriendin is er helemaal weg van.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Lennert » vr mei 10, 2013 5:08 pm

Kan iemand me vertellen of de andere albums ook nog zulke pareltjes zijn? March Of Progress is mijn cdspeler niet uitgekomen en ook mijn vriendin is er helemaal weg van.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » za jun 15, 2013 8:11 pm

Liefhebbers van Zero Hour kunnen weer aan de bak, want de nieuwe cd van Cynthesis ligt al eventjes in de schappen. Cynthesis is immers niets anders dan een voortzetting van de line-up die onder meer het gave The Towers Of Avarice in elkaar sleutelde. ReEvolution klinkt als een logisch vervolg op het geweldige DeEvolution (ja creatief) met weer veel typische Tipton momenten, gefreak en ruimte voor rust waarin zanger Erik Rosvold zich van z'n beste kant laat zien.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Progressive metal

Bericht door Gilbert » wo dec 10, 2014 9:42 am

Dit jaar zijn opvallend veel prominente progressive metal- en rockalbums verschenen, tot een nieuwe studioplaat van Pink Floyd aan toe. De frontpage-poll voor de komende week luidt daarom: "Wat is jouw favoriete progressive rock of metal album uit 2014?" Stemmen en reageren kan via deze link: http://www.metalfan.nl/pollBooth.php?pollID=375.

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Progressive metal

Bericht door wyrm » za dec 13, 2014 12:35 pm

Sinds een paar dagen heb ik de laatste twee platen van de Australische band Mechanica Organic in huis: This Global Hive prt1&2.
Essentiële aanschaf voor fans van Vauxdvihl, Fracture en Neue Regel. Zanger van deze band is namelijk niemand minder dan David Bellion zelf. Wat hij op deze plaat laat horen is van ongekende klasse. Wat mij betreft past de man met het grootste gemak in het rijtje van Midnight, Geoff Tate en Ray Alder.
Dat prt2 (2014) hoge ogen in mijn jaarlijstje gaat gooien is een zekerheid. Beide platen bieden enorm veel (afwisseling). Hieronder de opener van de tweede plaat, niet het beste nummer, maar wel verdomd pakkend. Kippenvelmuziek van de bovenste plank!

I drink therefore I am

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door XnegativeX » di dec 30, 2014 6:00 pm

1. Soen - Tellurian
2. IQ - The road of bones
3. The chant - New haven
4. Threshold - For the journey
5. Transatlantic - Kaleidoscope
6. Cosmograf - Capacitor
7. Ne Obliviscaris - Citadel
8. Voyager - V
9. Mastodon - Once more around the sun
10. Vanden Plas - Chronicles of the immortals - Netherworld pt. 1
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9006
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Appelflap » wo dec 31, 2014 1:42 pm

1. Residual Flux - The Chronicles of Nevertheless
2. The Genesys Projekt - Nebula Hypothesis Pt I: the Aftermath
3. Perpetuum Mobile - Infinite Cognition
4. P.T.A. - Worlds Collide, Minds Hide...
5. Spawn of Aeons - Dreaming in Solitude
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Progressive metal

Bericht door MetalDelight » ma nov 05, 2018 9:12 pm

Conception heeft in de "originele" bezetting (dus met Khan) afgelopen vrijdag een nieuwe EP op de wereld los gelaten. Heb de songs dit weekend op me in laten werken. Ik kan nu oprecht zeggen dat ik ze fantastisch vindt.
Khan zingt voor mijn gevoel met (nog) meer dramatiek dan hij ooit heeft gedaan en dat tilt het geheel ver boven het maaiveld uit. Weliswaar zijn het slechts 2 songs en een intro maar toch...
Grote klasse om zo terug te komen.



Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » ma nov 05, 2018 9:27 pm

Ben benieuwd. Khan klinkt altijd beter bij Conception dan bij Kamelot. Net als dat Karevik ook beter klinkt bij Seventh Wonder. Raar maar waar.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Progressive metal

Bericht door MetalDelight » ma nov 05, 2018 9:35 pm

Waar. Daarnaast vindt ik de laatste 2 Kamelot albums een herkauwde hap.

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Progressive metal

Bericht door MetalDelight » di nov 06, 2018 10:20 am

Op 23 November verschijnt er ook nog een EP/Mini album van Conception, getiteld "My Dark Symphony".
Daarop 6 nummers waarvan er 2 ook op de single staan. Vier nieuwe nummers, ik kijk er naar uit.
Ben overigens ook benieuwd of men gaat touren.
Ik heb Conception 1x live gezien maar de herinneringen daaraan zijn behoorlijk vervaagd.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Progressive metal

Bericht door Jeroen » wo nov 07, 2018 10:30 pm

Ik ben zelf weer zwaar onder de indruk van nieuwe Ghost Ship Octavius. Met ex-Nevermore trommelaar Van Williams. Onbegrijpelijk dat deze band in eigen beheer werkt. Waanzinnig gitaarspel, goede zang en sterk gecomponeerde songs met een progressieve inslag. Uitstekend.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie