Christelijke metal/rock

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Baldurs Tod
Berichten: 1331
Lid geworden op: do jan 19, 2006 9:42 pm

Bericht door Baldurs Tod » wo nov 15, 2006 6:33 pm

De enige christelijke metal die ik weleens luister is het folky album 'Waves Are Dancing' van Holy Blood, uit Oekraine. Het eerste album van deze band is trouwens kut. - MP3
[i]"Die atoombom was misschien toch niet zo'n goed idee. De vijand is woedend!"[/i]

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » wo nov 15, 2006 7:13 pm

Edwynn schreef:Trouble is een verschrikkelijk gave band.
Het werd goddomme tijd dat The Skull en Psalm 9 eens heruitgegeven werden. Dan kan ik ze ook eens op cd aanschaffen.
Ik zou Trouble alleen niet direct in de christelijke hoek willen plaatsen. Spritueel, ja maar uitgesproken christelijk, nee.
:lol:

ik ga voor Neal Morse , Narnia en Divine Fire.. top spul
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Doodskreet
Berichten: 967
Lid geworden op: di dec 13, 2005 5:24 pm
Locatie: Wierden
Contacteer:

Bericht door Doodskreet » wo nov 15, 2006 7:17 pm

Het eerste album van Living Sacrifice schopt kont, lekkere thrash
“Play your gloom axe Stephen O’Malley
Sub bass clinging to the sides of the valley
Sub bass ringing in each last ditch and combe
Greg Anderson purvey a sonic doom.”

[img]http://img232.imageshack.us/img232/7098/sunnoanimatedsig6vvst6.gif[/img]

Gebruikersavatar
Lone Starr
Berichten: 6203
Lid geworden op: ma jun 16, 2003 5:25 pm
Locatie: Limburg

Bericht door Lone Starr » wo nov 15, 2006 9:42 pm

Iemand bekend met Sacred Warrior? en wat is het voor muziek en is het wat?

EDIT: de hier beschikbare nummers klinken allesbehalve slecht!!!
http://profile.myspace.com/index.cfm?fu ... d=90078115
Check vooral "The Flood", klinkt apart die rauwe stem vergeleken met de hoge zang die ze op de andere nummers gebruiken.
"Do is die Bahnhof!!"

[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/10x2/guidolemmens.jpeg[/img]

Gebruikersavatar
Methilde
Berichten: 3967
Lid geworden op: zo jun 06, 2004 5:35 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Methilde » wo nov 15, 2006 10:03 pm

Voor de powermetalliefhebbers: Thy Majestie is gaaf!

www.myspace.com/thymajesty

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » di jan 16, 2007 5:31 pm

Hellhammer schreef:Nou, in den beginne waren ze anders vrij christelijk. Spiritueel werden ze pas na Run to the light (tenminste, zo zie ik het). Psalm 9 is naar mijn mening één grote preek (maar wel een verschrikkelijk geniale en zware preek!).
*Schopje*

Inmiddels heb ik de heruitgaven van Psalm 9 en The Skull binnen. Het werd hoog tijd dat ik die eens op cd had. Het is allemaal zeer karig vormgegeven helaas. Misschien past dat ook wel weer bij het imago van de band.

Zonder de discussie opnieuw aan te willen zwengelen; in de liner notes van de heruitgaven wordt door Eric Wagner redelijk duidelijk gemaakt hoe hij zelf tegen de christelijke stempel aankijkt.

Een quote: "So as far as writing lyrics, I wasn't trying to save anybody, but just exploring my life. I wasn't preaching like Stryper or anything. So why did we get all the shit? I mean did Slayer believe in the devil and have all black masses and stuff? Whatever?"

Aldus Eric Wagner.

Ik begrijp dus dat hij die bijbelse thema's wel cool vond om te gebruiken in zijn lyrics. Misschien hebben we beiden een beetje gelijk.
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma feb 05, 2007 6:59 pm

Ik ben echt helemaal weer weg van Saviour Machine in ieder geval, dit trekt me toch nog steeds meer dan Stryper.

http://www.youtube.com/watch?v=oh_Ykna- ... ed&search=
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma feb 05, 2007 7:21 pm

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Edwynn
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jan 30, 2004 7:21 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door Edwynn » ma feb 05, 2007 9:35 pm

Prachtige muziek dat Saviour Machine. Ik bezit de Legend trilogie. De David Bowie achtige stem van de zanger tilt de zware, ietwat monotone muziek naar een hoger plan.

Ik vind het vergelijken van Saviour Machine met Stryper overigens een beetje appels met peren vergelijken.

Die twee bands hebben behoudens het gedachtengoed niets met elkaar te maken.
Don't condemn the judgement of another because it differs from your own
You may both be wrong...

http://www.wingsofdeath.net

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » ma feb 05, 2007 9:48 pm

Haha, daar heb je gelijk in, maar dit gaat er meer over hoe bands het christelijke gedachtegoed verspreiden ;)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Audiophile
Berichten: 7671
Lid geworden op: wo sep 29, 2004 8:24 pm
Locatie: Soest

Bericht door Audiophile » za mar 24, 2007 2:28 pm

[quote="Black No. 1"][..]


Ben je niet toevallig mijn snorloze broer? :P[/quote]

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Bericht door Ernst-Jan » di jul 24, 2007 4:55 pm

Schop


En Savatage dan?

Ok het is niet een super Christelijke band maar als je naar Streets luisterd vind ik daar toch wel een behoorlijk Christelijke boodschap uit naar voren komen bijvoorbeld het nummer Believe.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Gebruikersavatar
Confessor
Berichten: 101
Lid geworden op: zo apr 15, 2007 1:19 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Confessor » di jul 24, 2007 5:03 pm

Twee christelijke metalbands die ik persoonlijk heel erg kan waarderen zijn: The Chariot en Norma Jean...
[img]http://lastfm.obsessive-media.de/weekly/5x1/adje6sic6.jpeg[/img]

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jul 24, 2007 5:05 pm

Streets, Dead Winter Dead en The Wake Of Magellan zijn bevatten een hoop christelijk gedachtengoed. Deze link: http://www.geocities.com/art_and_faith_ ... vatage.htm zoekt de overeenkomsten en vertelt ook waar het verschilt.

Overigens moet ik toegeven dat ik de christelijke thematiek bij Savatage een hoop vind toevoegen, helemaal bij Streets en The Wake Of Magellan is de verlossing, of het nu een psychologisch of theologisch effect is, een waardevolle toevoeging in het verhaal.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Antonio Montana
Berichten: 3219
Lid geworden op: ma feb 26, 2007 8:49 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Antonio Montana » di jul 24, 2007 5:07 pm

Ernst-Jan schreef:Schop
En Savatage dan?
Ok het is niet een super Christelijke band maar als je naar Streets luisterd vind ik daar toch wel een behoorlijk Christelijke boodschap uit naar voren komen bijvoorbeld het nummer Believe.
Streets is een conceptalbum/rockopera. Het album vertelt het verhaal van muzikant DT Jesus die aan lager wal raakt. Er staan nummers op het album waarin DT twijfelt aan zijn geloof of zich juist tot God richt om hem te redden van zijn bestaan. Volgens mij is dit ook een beetje hoe Jon Oliva er tegenaan kijkt: met gemengde gevoelens.
[url]http://www.gitarist.nl[/url]
[url]http://www.slagwerkwereld.nl[/url]
[url]http://www.interface.nl[/url]

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » di jul 24, 2007 5:09 pm

En het is gebasseerd op een boek, vergeet dat niet.

edit: The concept of Streets is based on a book written by Paul O'Neill that was written many years prior to Paul's involvement with the band. Streets was never meant be an autobiography [1]. In fact, it was written in 1979 as a Broadway play and stored in a drawer at Paul O'Neill's home until Criss Oliva found it and suggested it be Savatage's next album. It is considered coincidental that the life of lead vocalist Jon Oliva mirrored that of the main character DT Jesus at the time. (bron: wikipedia)
Laatst gewijzigd door Lennert op di jul 24, 2007 5:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
DORSTIG
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo nov 16, 2005 7:55 pm
Locatie: achtmaal
Contacteer:

Bericht door DORSTIG » di jul 24, 2007 5:09 pm

voor de death/trash liefhebbers:

http://www.myspace.com/sacrificiummetal
ah , my good old trustworthy beer , my love for you will never die


Wiping my ass and finding no shit on the toilet paper is equal to a flawless victory in Mortal kombat.

Gebruikersavatar
Ernst-Jan
Berichten: 11330
Lid geworden op: do okt 07, 2004 3:41 pm
Locatie: Linschoten

Bericht door Ernst-Jan » di jul 24, 2007 5:10 pm

Lennert schreef:Streets, Dead Winter Dead en The Wake Of Magellan zijn bevatten een hoop christelijk gedachtengoed. Deze link: http://www.geocities.com/art_and_faith_ ... vatage.htm zoekt de overeenkomsten en vertelt ook waar het verschilt.

Overigens moet ik toegeven dat ik de christelijke thematiek bij Savatage een hoop vind toevoegen, helemaal bij Streets en The Wake Of Magellan is de verlossing, of het nu een psychologisch of theologisch effect is, een waardevolle toevoeging in het verhaal.
Tnx voor de link snel even bekijken maar ziet er wel gaaf uit als ik meer tijd er meer in verdiepen.
Trotse vader sinds 25/02/10.

Far over the Misty Mountains cold,
To dungeons deep and caverns old,
The pines were roaring on the heights,
The winds were moaning in the night,
The fire was red, it flaming spread,
The trees like torches blazed with light

Jereplofje
Berichten: 396
Lid geworden op: ma mei 24, 2004 6:08 pm
Locatie: Drachten

Bericht door Jereplofje » di jul 24, 2007 9:16 pm

Geen zin om het hele topic door te spitten, maar een mooi potje christelijke metal van Nederlandsche bodem is te vinden in Docile, www.myspace.com/docilemetal

Answer me en Closed Eyes, Opened Arms zijn aanraders.

Gebruikersavatar
Audiophile
Berichten: 7671
Lid geworden op: wo sep 29, 2004 8:24 pm
Locatie: Soest

Bericht door Audiophile » di jul 24, 2007 9:22 pm

Over gristelijke metal gesproken, der komt een 6-way split aan die interessant is :)

http://www.angelfire.com/band/vc/6way.html

Afbeelding
[quote="Black No. 1"][..]


Ben je niet toevallig mijn snorloze broer? :P[/quote]

Gebruikersavatar
Antonio Montana
Berichten: 3219
Lid geworden op: ma feb 26, 2007 8:49 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Antonio Montana » do jul 26, 2007 2:06 pm

16 Horsepower is erg goed.
[url]http://www.gitarist.nl[/url]
[url]http://www.slagwerkwereld.nl[/url]
[url]http://www.interface.nl[/url]

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » do jul 26, 2007 3:24 pm

Als overtuigd atheïst zou ik eigenlijk geen white metal en dergelijke in m'n collectie moeten hebben. Religie verziekt de wereld eerder dan wat anders - zie de regressieve effecten van de fundamentalistische islam of de grote ultra-rechtse christenlobby in de States.
Veel mensen zijn in hun diepste zelf bang voor de waarheid dat het leven een kosmisch toeval en daarmee gewoon fysiek/spiritueel eindig is. Ze hebben iets 'hogers' nodig om dat op te vangen. Dit aan de menselijke aard inherente gebrek aan zelfvertrouwen zal er uiteindelijk ook voor zorgen dat de mens per se nooit daadwerkelijk 'verlicht' raakt, maar altijd op krukken zal lopen.

Wat het individu 'gelooft' moet hij/zij zelf weten, maar van gepreek over welke God dan ook word ik altijd heel erg chagrijnig. Desalniettemin hebben de diverse 'heilige' geschriften in de wereldgeschiedenis veel elementen/verhalen die vanwege hun universele waarheid en/of mystiek gewoon zeer fascinerend zijn. Je kunt er in metal heel best mee uit de voeten.
Wanneer ik echter de anti-abortus-boodschap in een Haven-tekst lees, belandt het betreffende album voor altijd in de kast - zo veel domheid en drogredeneren verpesten voor altijd het luisteren naar een band of plaat.

Veni Domine, Trouble, Saviour Machine, Wedding Party, Spittin Jonah, Lordian Guard of Sacred Warrior (om er maar 's enkele te noemen) kan ik juist weer waarderen omdat hun blik op de wereld breder is en hun teksten bedachtzamer zijn. Of ik wijk uit naar andere sferen met late Johnny Cash, of Gabriel Fauré's Requiem.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » do jul 26, 2007 3:52 pm

Metal79 schreef:Als overtuigd atheïst zou ik eigenlijk geen white metal en dergelijke in m'n collectie moeten hebben. Religie verziekt de wereld eerder dan wat anders - zie de regressieve effecten van de fundamentalistische islam of de grote ultra-rechtse christenlobby in de States.
Veel mensen zijn in hun diepste zelf bang voor de waarheid dat het leven een kosmisch toeval en daarmee gewoon fysiek/spiritueel eindig is. Ze hebben iets 'hogers' nodig om dat op te vangen. Dit aan de menselijke aard inherente gebrek aan zelfvertrouwen zal er uiteindelijk ook voor zorgen dat de mens per se nooit daadwerkelijk 'verlicht' raakt, maar altijd op krukken zal lopen.

Wat het individu 'gelooft' moet hij/zij zelf weten, maar van gepreek over welke God dan ook word ik altijd heel erg chagrijnig. Desalniettemin hebben de diverse 'heilige' geschriften in de wereldgeschiedenis veel elementen/verhalen die vanwege hun universele waarheid en/of mystiek gewoon zeer fascinerend zijn. Je kunt er in metal heel best mee uit de voeten.
Wanneer ik echter de anti-abortus-boodschap in een Haven-tekst lees, belandt het betreffende album voor altijd in de kast - zo veel domheid en drogredeneren verpesten voor altijd het luisteren naar een band of plaat.

Veni Domine, Trouble, Saviour Machine, Wedding Party, Spittin Jonah, Lordian Guard of Sacred Warrior (om er maar 's enkele te noemen) kan ik juist weer waarderen omdat hun blik op de wereld breder is en hun teksten bedachtzamer zijn. Of ik wijk uit naar andere sferen met late Johnny Cash, of Gabriel Fauré's Requiem.
Als progressief theist ben ik het er niet volledig mee eens, maar ik begrijp wat je bedoelt :P . Bedenk dan echter wel dat Lenin, Stalin en Mao uit naam van het atheisme honderdduizenden onschuldige (in hun ogen slechte) religieuze mensen hebben uitgemoord omdat christenen 1) de wetenschap zouden ontkennen en 2) hypocriete, slechte mensen zouden zijn. Opgave 1 is een non-argument, gezien het feit dat de liberale christenen (dus eigenlijk bijna iedereen behalve de V.S. en de zwarte kousen gemeentes) altijd samen zijn gegaan met de wetenschap en de bijbel niet letterlijk nemen en opgave 2 is eveneens iets wat niet inherent aan het christendom is, maar aan de mensheid zelf. Toentertijd kon je opgepakt en geexecuteerd worden als je in God zou geloven, is dat dan ware gerechtigheid?

Oorlog, bedrog en uitpersing zit niet alleen in religie, maar is ingeboren. Noem het de Nietzscheaanse Wille zur Macht, noem het egoisme, maar noem het zeker niet alleen religie. Mensen als Alister McGrath, Dennis Lamoureux, R.J. Berry, Robert T. Baker zijn allen wetenschappers die Darwins ideeen met alle plezier overnemen en koppelen aan hun religieuze visie. Tijdens hun wetenschappelijke bevindingen verdraaien ze de waarheid niet naar de Bijbel, maar gebruiken ze dezelfde methodes als een atheistisch wetenschapper ook zou doen.

Mensen als Richard Dawkins, die briljante wetenschappers zijn, maar religie zonder tegenspraak als het grootste kwaad ooit neerplanten EN beweren dat iedereen die in iets hogers zou geloven 1) achterlijk is 2) geen wetenschapper mag zijn en 3) slechter is dan een atheist, dat zijn hetzelfde soort fundamentalisten als de vele 'slechte' religieuze mensen die er wereldwijd zijn. En daarom ben ik blij in Europa te leven, waar wetenschap en religie geen vijanden meer van elkaar zijn.

Tot dusver mijn verhaal: de bands die je opnoemt ken ik op Veni Domine en Wedding Party na, wat voor muziek maken deze twee bands?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Bob
Berichten: 8642
Lid geworden op: di sep 30, 2003 1:18 pm

Bericht door Bob » do jul 26, 2007 4:06 pm


Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » do jul 26, 2007 5:00 pm

Lennert schreef:[..]


Als progressief theist ben ik het er niet volledig mee eens, maar ik begrijp wat je bedoelt :P . Bedenk dan echter wel dat Lenin, Stalin en Mao uit naam van het atheisme honderdduizenden onschuldige (in hun ogen slechte) religieuze mensen hebben uitgemoord omdat christenen 1) de wetenschap zouden ontkennen en 2) hypocriete, slechte mensen zouden zijn. Opgave 1 is een non-argument, gezien het feit dat de liberale christenen (dus eigenlijk bijna iedereen behalve de V.S. en de zwarte kousen gemeentes) altijd samen zijn gegaan met de wetenschap en de bijbel niet letterlijk nemen en opgave 2 is eveneens iets wat niet inherent aan het christendom is, maar aan de mensheid zelf. Toentertijd kon je opgepakt en geexecuteerd worden als je in God zou geloven, is dat dan ware gerechtigheid?

Oorlog, bedrog en uitpersing zit niet alleen in religie, maar is ingeboren. Noem het de Nietzscheaanse Wille zur Macht, noem het egoisme, maar noem het zeker niet alleen religie. Mensen als Alister McGrath, Dennis Lamoureux, R.J. Berry, Robert T. Baker zijn allen wetenschappers die Darwins ideeen met alle plezier overnemen en koppelen aan hun religieuze visie. Tijdens hun wetenschappelijke bevindingen verdraaien ze de waarheid niet naar de Bijbel, maar gebruiken ze dezelfde methodes als een atheistisch wetenschapper ook zou doen.

Mensen als Richard Dawkins, die briljante wetenschappers zijn, maar religie zonder tegenspraak als het grootste kwaad ooit neerplanten EN beweren dat iedereen die in iets hogers zou geloven 1) achterlijk is 2) geen wetenschapper mag zijn en 3) slechter is dan een atheist, dat zijn hetzelfde soort fundamentalisten als de vele 'slechte' religieuze mensen die er wereldwijd zijn. En daarom ben ik blij in Europa te leven, waar wetenschap en religie geen vijanden meer van elkaar zijn.

Tot dusver mijn verhaal: de bands die je opnoemt ken ik op Veni Domine en Wedding Party na, wat voor muziek maken deze twee bands?
Zeer interessante post, merci. Uiteraard is religie bij lange na niet de enige zelfopgelegde gesel der mensheid, maar dat heb ik ook niet beweerd.
Wat de kloof tussen geloof en wetenschap betreft: met gepast ongeloof sla ik de momentele ontwikkeling gade die vanuit de States komt overwaaien: het Scheppingsverhaal in de biologieles en bij Geschiedenis in het onderwijs (recentelijk nog wenselijk geacht door de Duitse minister van Cultuur).
Bekijk vooral de uitstekende docu Jesus Camp (2006) van twee Amerikaanse maaksters (tourt langs de filmtheaters en zal ook op de publieke omroep te zien zijn). Wat in eerste instantie koddig lijkt, ontpopt zich al snel tot iets zeer verontrustends. Kerk en staat zijn ook in democratische landen steeds minder gescheiden lijkt het wel (onze christenminister Rouvoet die drie ton subsidie toekent aan Youth For Christ). Kijk naar Frankrijk, daar zijn ze strikt en zo hoort het. Het Avondland dient niet te worden weggegeven omdat politiek correcte motieven de discussie doodslaan.
Wees waakzaam, dat is alles wat ik wil zeggen.

Wedding Party lijkt iets op Saviour Machine (maar is iets minder heavy). Veni Domine maakt al jaren epic doom: lange nummers, slepende tempi, klaagzang. Aan te raden is het fantastische debuut Fall Babylon Fall (ha, daar heb je 't al :twisted: ).

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » do jul 26, 2007 5:13 pm

Metal79 schreef:[..]


Zeer interessante post, merci. Uiteraard is religie bij lange na niet de enige zelfopgelegde gesel der mensheid, maar dat heb ik ook niet beweerd.
Wat de kloof tussen geloof en wetenschap betreft: met gepast ongeloof sla ik de momentele ontwikkeling gade die vanuit de States komt overwaaien: het Scheppingsverhaal in de biologieles en bij Geschiedenis in het onderwijs (recentelijk nog wenselijk geacht door de Duitse minister van Cultuur).
Bekijk vooral de uitstekende docu Jesus Camp (2006) van twee Amerikaanse maaksters (tourt langs de filmtheaters en zal ook op de publieke omroep te zien zijn). Wat in eerste instantie koddig lijkt, ontpopt zich al snel tot iets zeer verontrustends. Kerk en staat zijn ook in democratische landen steeds minder gescheiden lijkt het wel (onze christenminister Rouvoet die drie ton subsidie toekent aan Youth For Christ). Kijk naar Frankrijk, daar zijn ze strikt en zo hoort het. Het Avondland dient niet te worden weggegeven omdat politiek correcte motieven de discussie doodslaan.
Wees waakzaam, dat is alles wat ik wil zeggen.

Wedding Party lijkt iets op Saviour Machine (maar is iets minder heavy). Veni Domine maakt al jaren epic doom: lange nummers, slepende tempi, klaagzang. Aan te raden is het fantastische debuut Fall Babylon Fall (ha, daar heb je 't al :twisted: ).
Wat betreft je bovenste stuk, ben ik helemaal met je eens (al vind ik Rouvoet verder wel een prima politicus) :)

Beide bands klinken interessant, ik zal eens kijken of ik er wat van kan vinden.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do jul 26, 2007 5:29 pm

correctie: prima retoricus, hij brengt het allemaal zo luchtig en leuk, maar als politicus vind ik em eigenlijk helemaal niet zo sterk.
Hij heeft simpelweg achterhaalde normen en waarden in een wat hippere verpakking gepropt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » do jul 26, 2007 5:38 pm

Jeroen schreef:correctie: prima retoricus, hij brengt het allemaal zo luchtig en leuk, maar als politicus vind ik em eigenlijk helemaal niet zo sterk.
Hij heeft simpelweg achterhaalde normen en waarden in een wat hippere verpakking gepropt.
Zo zie ik dat ook. Te idioot voor woorden dat de CU dankzij het aimabele PR-rookgordijn van Rouvoet het hangslot van de coalitie is geworden. Maar in dit land verbaas ik me sinds de slagersmoord op Theo van Gogh nergens meer over.
Laatst gewijzigd door Metal79 op do jul 26, 2007 5:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do jul 26, 2007 5:45 pm

Nederland is het land geworden waar men zich drukker maakt om zaken als Belinda Gate en de film ambities van Dries Roelvink.

Ik schaam me er persoonlijk diep voor. Afgezien van het nieuws en enkele kranten zijn er weinig echt interessante prikkelende journalistieke punten die worden aangesneden. Die je aan het denken zetten over bepaalde zaken die in dit land spelen.

Het gedoe rondom het kabinet is afgekoeld, klachten hoor je er vrijwel niet over. Dit uiteraard vanwege dat lichtjes conservatieve achterkamer idee dat er rond speelt. Ik heb nog steeds het idee dat democratie iets totaal anders inhoudt dan wat hier momenteel de lakens uitdeelt.

We hebben zogenaamd onze vrijheden, maar ik zet er ernstige vraagtekens bij.
Hoe vreemd is het eigenlijk om geloof en politiek letterlijk te combineren.
Met realisme heeft dat niets te maken, ondanks dat er best waarden zijn waar we vast allemaal achter staan.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » do jul 26, 2007 6:03 pm

Jeroen schreef:Nederland is het land geworden waar men zich drukker maakt om zaken als Belinda Gate en de film ambities van Dries Roelvink.

Ik schaam me er persoonlijk diep voor. Afgezien van het nieuws en enkele kranten zijn er weinig echt interessante prikkelende journalistieke punten die worden aangesneden. Die je aan het denken zetten over bepaalde zaken die in dit land spelen.

Het gedoe rondom het kabinet is afgekoeld, klachten hoor je er vrijwel niet over. Dit uiteraard vanwege dat lichtjes conservatieve achterkamer idee dat er rond speelt. Ik heb nog steeds het idee dat democratie iets totaal anders inhoudt dan wat hier momenteel de lakens uitdeelt.

We hebben zogenaamd onze vrijheden, maar ik zet er ernstige vraagtekens bij.
Hoe vreemd is het eigenlijk om geloof en politiek letterlijk te combineren.
Met realisme heeft dat niets te maken, ondanks dat er best waarden zijn waar we vast allemaal achter staan.
Dit kan ik 100% onderschrijven.
Aangezien ik in de media werkzaam ben, weet ik alles van de consensus over gevoelige onderwerpen (link(s)e soep). Inmiddels gaat het economisch weer beter, iedereen is overgegaan tot de orde van de dag en de Balkenellende kan weer zijn gang gaan.
Nog meer desastreuze privatiseringen, nog hogere ziektekostenpremies, ruim baan voor de aandeelhouder, de four-wheel-drive-aso, de buurtregisseur zonder bevoegdheden, de gebedshuizen uit de Oost, de uitverkoop van de publieke omroep en de bezuiniging op politie en justitie. Van de honderden extra weggooi-miljoenen voor legermissies in landen waar we niets te zoeken hebben en de verkwanseling van nationale bevoegdheden aan de EU-maffia zal ik maar zwijgen.

Zo, dat was de gal voor deze week; nu terug naar de muziek. :twisted:

P.S.
Wat is 'Belinda Gate'?
Men kan zich niet met alles bezighouden...

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do jul 26, 2007 6:38 pm

Ik wil het er niet eens meer over hebben.
Het hele zogenaamde 'schandaal' rondom de foto's die Rob de Nijs van het kot van Belinda Meuldijk maakte en waar nu een hevige rel rondom is. Aangezien de foto's met heftig commentaar zijn geplaatst in roddelbladen.

Extreem vermoeiend , al dat gedoe.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Audiophile
Berichten: 7671
Lid geworden op: wo sep 29, 2004 8:24 pm
Locatie: Soest

Bericht door Audiophile » do jul 26, 2007 6:39 pm

Jeroen schreef:correctie: prima retoricus, hij brengt het allemaal zo luchtig en leuk, maar als politicus vind ik em eigenlijk helemaal niet zo sterk.
Hij heeft simpelweg achterhaalde normen en waarden in een wat hippere verpakking gepropt.
Niet achterhaald, christelijke normen en waarden zijn constant en al tijden hetzelfde en steken steeds meer af tegen de dynamische tijdsgeest.

Denk ik.
[quote="Black No. 1"][..]


Ben je niet toevallig mijn snorloze broer? :P[/quote]

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do jul 26, 2007 6:45 pm

en ik ben het daar niet mee eens.

Men kan twee dingen doen. Deze normen en waarden op dezelfde (Zij het slinksere) wijze door de strotten duwen van burgers.
Of er wordt een ingrijpend modernisatie proces ingezet rondom het hele zogenaamde bijbelse erfgoed.

Hoe leuk en hoe mooi ze het ook altijd brengen, ik zie er niets in.
Het zijn puur menselijke denkbeelden met een vage zweem van goddelijkheid eromheen. Zogenaamd ooit neergepent in 10 geboden op stenen tafels.

De rest van de normen en waarden is puur voortgekomen uit die gehekelde interpretatie van Het Boek.

Men kan wel roepen dat onze hele grondwet daarop gebouwd is, maar dan zou het gehele plaatje simpelweg niet meer kloppen.
Ik ontken niet dat mensen inderdaad nog altijd te dom zijn om bepaalde zaken zelf in te schatten en te behandelen, maar christelijke waarden zijn in mijn optiek nóg een extra stapje terug.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Heer-Snader
Berichten: 340
Lid geworden op: wo sep 14, 2005 6:50 pm

Bericht door Heer-Snader » do jul 26, 2007 6:55 pm

betrayal
detritus
lament
immortal souls
crimson moonlight

allen aanraders
ik denk.............................van wel

Gebruikersavatar
Audiophile
Berichten: 7671
Lid geworden op: wo sep 29, 2004 8:24 pm
Locatie: Soest

Bericht door Audiophile » do jul 26, 2007 7:31 pm

Jeroen schreef:en ik ben het daar niet mee eens.

Men kan twee dingen doen. Deze normen en waarden op dezelfde (Zij het slinksere) wijze door de strotten duwen van burgers.
Of er wordt een ingrijpend modernisatie proces ingezet rondom het hele zogenaamde bijbelse erfgoed.

Hoe leuk en hoe mooi ze het ook altijd brengen, ik zie er niets in.
Het zijn puur menselijke denkbeelden met een vage zweem van goddelijkheid eromheen. Zogenaamd ooit neergepent in 10 geboden op stenen tafels.

De rest van de normen en waarden is puur voortgekomen uit die gehekelde interpretatie van Het Boek.

Men kan wel roepen dat onze hele grondwet daarop gebouwd is, maar dan zou het gehele plaatje simpelweg niet meer kloppen.
Ik ontken niet dat mensen inderdaad nog altijd te dom zijn om bepaalde zaken zelf in te schatten en te behandelen, maar christelijke waarden zijn in mijn optiek nóg een extra stapje terug.
10 geboden zijn niet meer van toepassing, da's theologisch gezien met het offer van Jezus vervuld en er is een ander perspectief gebracht. Moeilijke is is dat dat geïnspireerd is door de Geest. Helaas is die inspiratie altijd onderhevig aan menselijke gebrekkigheid. (1 Corinthiers 13:9, Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren)

En helaas zitten we met afsplitsingen in het christelijk geloof met afwijkende denkbeelden, theologieën en dergelijke. Geen eenduidige christelijk normen en waarden beleid.

Wat zijn trouwens dan de extra stappen terug die jij specifiek bedoelt?

En is dit niet een beetje off topic of een eigen topic waard/van toepassing in een ander topic?
[quote="Black No. 1"][..]


Ben je niet toevallig mijn snorloze broer? :P[/quote]

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » do jul 26, 2007 7:44 pm

Het is in feite vrij makkelijk af te doen met de woorden dat het christendom in de kern een functionele religie is, maar dat mensen vanwege altijd aanwezig individualisme binnen het massa idee toch hun eigen gedachten er op los laten. Dat zul je even goed zien met normen en waarden. Noem het maar op.

Enerzijds is dat positief, anderzijds leidt dat natuurlijk tot misvattingen.
In mijn optiek is geloof een persoonlijk idee dat niets meer is dan de orde van de dag. Het geeft jouw leven vorm waar je ook in gelooft of juist niet in gelooft.

Het is hinderlijk om vanuit dat geloof een massa te willen meeneme, aangezien het altijd de visie zal betreffen van een uniek denkend individu.
Ik zie de connectie niet van de kern van het geloof (in dit geval een persoonlijke relatie met de god) met politieke denkbeelden.

Maar goed, ik voorsta zelf een absolute scheiding van kerk en staat, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk het geval is. Niet dat halfgebakken 'nou ja, misschien een beetje' gedoe zoals we dat in Nederland kennen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Jereplofje
Berichten: 396
Lid geworden op: ma mei 24, 2004 6:08 pm
Locatie: Drachten

Bericht door Jereplofje » do jul 26, 2007 9:07 pm

Jeroen schreef:Ik zie de connectie niet van de kern van het geloof (in dit geval een persoonlijke relatie met de god) met politieke denkbeelden.
Hoewel ik zelf wel gelovig ben, zie ik die connectie ook niet.
Natuurlijk komen bepaalde christelijke waarden wel overeen met 'algemeen geaccepteerde waarden' (niet stelen of moorden, ik noem maar iets) en het is logisch dat men die wil nastreven, maar wat Jeroen zei, een persoonlijke relatie met God heeft toch niets met politiek te maken?
Een overheid mag IMHOMO sowieso niet zomaar alles vanuit geloof gaan doen, aangezien er ook een boel niet gelovigen in meegesleurd zullen worden.

Edit;
Oh en Audiophile, wat je zegt over de 10 geboden klopt wel. Al die jodenwetten gelden 'officieel' niet voor christenen, maar er zijn nog altijd veel christenen die de 10 geboden wel aannemen als regels. (wat daar achter zit weet ik verder niet, maar ik heb van meerdere christenen vernomen dat ze die 10 geboden erg belangrijk vinden)

Gebruikersavatar
Audiophile
Berichten: 7671
Lid geworden op: wo sep 29, 2004 8:24 pm
Locatie: Soest

Bericht door Audiophile » do jul 26, 2007 9:23 pm

Mwah, een politieke partij is een vertegenwoordiging van een minderheid in de maatschappij, als de meerderheid dan een partij naar voren brengt als invloedrijk is dat een gevolg van democratie, dat is soms even slikken zeker als je zelf haaks staat tegenover de ethiek van die partij.

@Jereplofje, je kan de wet zien als een opvangnet als de Geest niet overtuigt van zonde. Nadeel is wel dat diegene die leeft volgens de wet geoordeeld wordt via de wet volgens mij(kan het helaas niet terugvinden...). Staat in een van de brieven. De wet is ook overgeleverd via de Geest. Dezelfde bron alleen ander perspectief en tijd.
[quote="Black No. 1"][..]


Ben je niet toevallig mijn snorloze broer? :P[/quote]

Daeminion
Berichten: 9300
Lid geworden op: di dec 03, 2002 2:01 pm
Locatie: Leiderdorp

Bericht door Daeminion » do jul 26, 2007 10:19 pm

http://www.metalfan.nl/forum/viewtopic. ... &start=300

Hier graag even verder gaan met dit onderwerp. Hou het in dit topic verder bij de muziek.

Gebruikersavatar
Jens
Berichten: 400
Lid geworden op: vr jan 20, 2006 10:38 pm

Bericht door Jens » do jul 26, 2007 11:15 pm

Metal79 schreef:Als overtuigd atheïst zou ik eigenlijk geen white metal en dergelijke in m'n collectie moeten hebben.
Ik vind satanisme even belachelijk, maar als ik zowel Stryper als Venom als consoorten uit m'n collectie moet gooien zal ik zeer triest zijn; dus toch maar niet.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » do jul 26, 2007 11:21 pm

Jens schreef:[..]
Ik vind satanisme even belachelijk, maar als ik zowel Stryper als Venom als consoorten uit m'n collectie moet gooien zal ik zeer triest zijn; dus toch maar niet.
Tweemaal INDERDAAD.
Satanisme is net als de Breezer en nu metal een puberafwijking, alleen houdt de puberfase bij sommige tiepjes nogal lang aan.

Een heel bijzondere band uit het bijbellezershoekje is trouwens Torman Maxt. Inventieve melodieuze metal die eigenlijk nauwelijks met iets anders te vergelijken valt.
Laatst gewijzigd door Metal79 op vr jul 27, 2007 9:24 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Jereplofje
Berichten: 396
Lid geworden op: ma mei 24, 2004 6:08 pm
Locatie: Drachten

Bericht door Jereplofje » vr jul 27, 2007 12:01 am

Ik moet zeggen dat veel christelijke bands me niet zo trekken... As I Lay Dying verveelt me snel, Zao vind ik sowieso al niets, Immortal Souls verveelt me snel, zo kan ik wel even doorgaan... The Earth Shall Mourn en Docile zijn ene paar zeldzame uitzonderingen.

(Edit: www.myspace.com/theearthshallmourn vooral het nummer 'Steadfast' vind ik erg leuk, simpel maar toch hip 8) )

Discussieren in het andere topic, ik wou nog wel wat zeggen over dat gedoe tegen Audiophile.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Christelijke metal/rock

Bericht door Jeroen » zo jun 13, 2021 2:36 pm

Kick:
dako schreef: za jun 12, 2021 3:06 pm Tag!
Ik draai de laatste dagen regelmatig de eerste lp's (I Shall Conquer! en The Strongest Power) van het Zweedse Leviticus. Fijne melodieuze heavy metal met wat epische accenten (let ook even op het heerlijk slechte artwork). Lekker spul. Het dunne toetsendekentje maakt het nog net wat fouter.

Overigens muzikaal best wel een Dako-band. Vandaar de tag. Die was, naar ik mij herinner, ook wel onder de indruk van een band als Horizon.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Christelijke metal/rock

Bericht door innuendo » zo jun 13, 2021 8:55 pm

Ik heb niks tegen christelijke bands, maar als de ‘boodschap’ te nadrukkelijk aanwezig is, haak ik altijd weer af.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Christelijke metal/rock

Bericht door Jeroen » zo jun 13, 2021 9:51 pm

Och. Of ze nu God of Satan bezingen, maakt me niet uit.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Christelijke metal/rock

Bericht door innuendo » zo jun 13, 2021 11:19 pm

Mij wel. Degenen die god bezingen, menen het over het algemeen. In tegenstelling tot andere bands die geen van allen geloven in een naar rood mannetje met hoorns. Dat maakt voor mij wel echt een verschil
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Christelijke metal/rock

Bericht door dako » ma jun 14, 2021 7:23 am

Tja, dan menen ze het wel. Ik heb er verder geen problemen mee.

Ik zal dat Leviticus zo eens opzoeken, Jeroen. Klinkt alsof ik er wel wat mee kan.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Christelijke metal/rock

Bericht door Jeroen » ma jun 14, 2021 8:58 am

innuendo schreef: zo jun 13, 2021 11:19 pm Mij wel. Degenen die god bezingen, menen het over het algemeen. In tegenstelling tot andere bands die geen van allen geloven in een naar rood mannetje met hoorns. Dat maakt voor mij wel echt een verschil
Ach ja, als ze het menen, is dat vaak een extra stukje passie en dat hoor je meestal ook wel terug in de uitvoering. Al hoef je mij ook 's nachts niet wakker te maken voor een ballad als He Died van Sacred Warrior. Dat is wel erg zoetig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Appelflap
Berichten: 9006
Lid geworden op: ma mei 19, 2008 1:02 am
Contacteer:

Re: Christelijke metal/rock

Bericht door Appelflap » ma jun 14, 2021 10:18 am

innuendo schreef: zo jun 13, 2021 11:19 pm Mij wel. Degenen die god bezingen, menen het over het algemeen. In tegenstelling tot andere bands die geen van allen geloven in een naar rood mannetje met hoorns. Dat maakt voor mij wel echt een verschil
Wat een valse tegenstelling. Alsof christenen geloven dat God (met een hoofdletter) een oude man met een baard is. Er zijn veel smaken christenen en veel smaken satanisten. En er zijn satanisten die in een persoonlijke satan geloven, er zijn theisische satanisten, metafysische satansten etc.
🚫 voor een verbod op scootmobielen, bladmuziek en overwerk

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Christelijke metal/rock

Bericht door Jeroen » ma jun 14, 2021 11:11 am

Mee eens, maar laten we het hier over de muziek hebben :)

Dat is in het verleden ook al eens geroepen, als ik zo naar boven scroll.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie