Anthrax

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Wat is het beste Anthrax album?

Fistful of Metal
11
10%
Spreading The Disease
26
23%
Among The Living
40
35%
State Of Euphoria
8
7%
Persistence Of Time
6
5%
The Sound Of White Noise
12
11%
Stomp 442
2
2%
Volume 8: The Threat Is Real
1
1%
We've Come For You All
7
6%
 
Totaal aantal stemmen: 113

enforcer78
Berichten: 38
Lid geworden op: do dec 18, 2014 12:32 pm

Re: Anthrax

Bericht door enforcer78 » di nov 03, 2015 9:30 am

Ik vind alle big four bands te pruimen, al vind ik megadeth altijd wel het minst, Anthrax heb ik altijd het gaafst gevonden. Die gasten hebben gewoon iets, Charlie is m.i. zeker de beste drummer van de genoemde bands, zoveel controle en dan toch "swing". Worship heb ik altijd een aardige plaat gevonden maar echt heeft hij bij mij nooit kunnen blijven hangen, ik weet niet mist gewoon peper vind ik, fight em en earth on hell zijn cool maar er staan me teveel zeiknummers op die qua zang teveel naar power metal neigen ofzo. Natuurlijk mag je niet zeiken, het is op zich een sterke plaat en geen enkele van de grote bands klinkt nog zoals ze in 1987 klonken. maar het nieuwe nummer "evil twin" kan ik een stuk warmer voor lopen! Ik vind "SOWN" trouwens ook een hele sterke plaat maar daar houdt het dan ook gelijk op bij mij wat Bushthrax betreft, stomp 442 is een beetje een doelloze groove metal plaat (duidelijk wilden de heren als pantera klinken) misschien dat "random acts of senseless violence" nog de beste track is maar bij mij is er niets van blijven hangen. "Volume 8" beetje zelfde laken en pak alleen wat donkerder, ik heb de plaat nooit af kunnen luisteren in één ruk. We Come For You all was weer een stuk beter maar geen SOWN niveau en de sterkste track vind ik nog steeds "what doesn't die"...."safe home" is het grootste zeiknummer dat Anthrax ooit gemaakt heeft IMO. Ik kijk uit naar de nieuwe plaat "For All Kings" en het optreden 2 december in de melkweg!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Jeroen » di nov 03, 2015 9:39 am

Anthrax is toch al lang geen echte thrash metal meer, dus wat maakt het uit of het power metal is?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

enforcer78
Berichten: 38
Lid geworden op: do dec 18, 2014 12:32 pm

Re: Anthrax

Bericht door enforcer78 » di nov 03, 2015 10:10 am

Ik hou niet van power metal, veel te theatraal en bombastisch, heb het ooit wel tof gevonden maar die tijd ligt ver achter me. Ik weet dat Anthrax zeker in de Bush periode nogal van de thrash afgedreven is, maar dat is wel de stijl die ze gemaakt heeft tot wat ze zijn. Op worship zijn ze er weer dichter tegenaan gekropen en het nieuwe nummer is weer full on thrash, ik verwacht niet dat de hele plaat volstaat met thrash granaten, en dat hoeft ook niet maar wat mij betreft is de juiste richting wel weer gevonden. Ik vond de mix tussen donkere grunge en thrash die ze op SOWN speelden ook super, eerlijk is eerlijk maar dat was ook het tijdsbeeld toen. maar je hebt gelijk dat het belangrijkste is dat de songs gewoon goed zijn, wat voor stijl een band ook speelt...

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Jeroen » di nov 03, 2015 10:29 am

Ik vind die beschrijving niet echt opgaan voor Anthrax. Als ze al power metal spelen, dan is het meer het soort dat vroeger zo werd omschreven.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

enforcer78
Berichten: 38
Lid geworden op: do dec 18, 2014 12:32 pm

Re: Anthrax

Bericht door enforcer78 » di nov 03, 2015 1:29 pm

Ik zeg ook niet dat ze power metal spelen, maar ik vind de zang op worship music op sommige punten te dik aangezet/gelaagd en theatraal en een beetje te power metal achtig. Belladonna is een begaafd zanger en ik ben zeker fan van zijn werk met de band maar ik vind dat hij op worship zichzelf af en toe "overzingt". Verder een prima plaat hoor, ik heb m flink wat gedraaid toen ie net uitkwam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Anthrax

Bericht door Eru Iluvatar » di jan 12, 2016 5:04 pm

Afbeelding

Wat vinden we hier eigenlijk van de nieuwe Anthrax, ''For All Kings''? Ik hoor er helemaal niemand over. Voor mij kwam dit album in ieder geval als donderslag bij heldere hemel. Deze tweede post-Belladonna reünieplaat klinkt niet direct zo pakkend als zijn voorganger ''Worship Music'', maar wel bij vlagen duisterder en doordachter. Als er niet wat weeige popinvloeden in hadden gezeten, hadden we bijna kunnen spreken van ''Persistence Of Time'' (in mijn optiek het meest serieuze, volwassen en misschien wel beste Anthrax-album) Part 2.

Hier al een nummer:



Niet in dit nummer, maar de stemmige klassieke intro van ''For All Kings'' doet denken aan de muziek van Game Of Thrones.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Anthrax

Bericht door innuendo » di jan 12, 2016 5:19 pm

Ik vind er echt geen bal aan. Maar ja, Anthrax is wat mij betreft al niet meer relevant sinds Spreading The Disease.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Jeroen » wo jan 13, 2016 9:11 am

Dat weten we ja :p sinds onze duo review van Worship Music. Ik ben super benieuwd. Anthrax is goed bezig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Anthrax

Bericht door Eru Iluvatar » wo jan 13, 2016 10:34 am

Ze zijn absoluut goed bezig! Alleen heb ik het idee dat ze sinds pakweg 2009/2010 iets aan populariteit hebben ingeboet: als je naar hun plek op de affiches van festivals kijkt en de zalen waar ze de afgelopen vijf jaar hebben gespeeld (Hengelo en Drachten, ten opzichte van een bomvolle 013 in 2006 - misschien wel mijn favoriete optreden ooit, maar dat terzijde.)

Jeroen, ben het helemaal eens met je betoog op de vorige bladzijde: Anthrax is echt de liedjesband van de ''Grote Vier''. Eigenlijk een behoorlijk invloedrijke band, die eind jaren '80 met die mix van de classic rockstem van Belladonna, de hardcore/crossover-achtige ritmesectie en de grote focus op herkenbare, behapbare, bijna popachtige liedjes een tijdloos geluid hebben gecreëerd, ergens in het bijna onbereikbare midden tussen heavy metal, thrash metal, crossover, hardcore en grunge/alternative.

Ik luister op het moment ''Persistence Of Time'': wat een vergeten parel is dat toch! Duister, serieus, volwassen, vrijgewaad van al die soms ietwat tenenkrommende gekkigheid van de eerdere albums, maar wel doordrenkt met een cynische frivoliteit, dat uiteindelijk een selectie van relevante, progressieve, maar ook pakkende nummers oplevert.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Anthrax

Bericht door Eru Iluvatar » wo jan 13, 2016 10:43 am

Opvolger ''Sound Of White Noise'' is bijna net zo goed, mijn een na favoriete Anthrax-album. Iets melodieuzer. Bush is eigenlijk natuurlijk een betere zanger dan Belladonna, maar de oude indiaan is simpelweg een (belangrijk) deel van de essentie van Anthrax. Het leuke is dat je bij Armored Saint altijd ook dezelfde song-gerichte aandacht hoort die er altijd bij Anthrax is geweest. Dat is op ''Win Hands Down'' overduidelijk. De laatste twee Anthrax-albums en de laatste van Armored Saint vormen voor mij tot crème de la crème van de hedendaagse Amerikaanse metalscene, samen met het net zo frisse en nooit teleurstellende Death Angel. Ik heb altijd het gevoel dat ik te weinig naar deze bands luisteren, het zijn verhulde vaste waarden die eens in de zoveel tijd weer hun onschatbare waarde openbaren :)

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Anthrax

Bericht door Gilbert » wo jan 13, 2016 10:55 am

Sound Of White Noise is wat mij betreft een prima album, net als alles tot en met State Of Euphoria. Daarentegen vond ik Persistence Of Time indertijd een saaie, tegenvallende plaat en die mening is in al die jaren niet veranderd. Worship Music was driewerf kut en wat ik tot dusver van het nieuwste werkstuk heb gehoord, klinkt niet veel beter. Anthrax heeft voor mij al geruime tijd afgedaan.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Lennert » wo jan 13, 2016 2:06 pm

Ik heb alleen Persistence Of Time en kom niet door dat album heen. Weet niet wat het is, maar Anthrax en ik zijn geen goede match.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Jeroen » wo jan 13, 2016 2:16 pm

Kan ik me wel wat bij voorstellen. Ook bij wat Gilbert zegt. Door de vrije droge sound en de complexere aanpak ligt PoT niet direct lekker in het gehoor. Ook is het allemaal wat minder energiek dan voorheen. Na wat gewenning viel hier het kwartje wel, maar ik hoor veel mensen die dit maar een saaie plaat vinden. Net als dat sommige personen Time Does Not Heal van Dark Angel ook maar een grauwe verzameling riffs vinden. Die platen hebben misschien niet heel veel overeenkomsten, maar beide albums kennen een vrij technische aanpak en een ietwat grauw en relatief melodieloos geluid. Dat laatste geldt overigens puur muzikaal, aangezien Rhineheart en met name Belladonna natuurlijk wel voor wat melodieuze zanglijnen zorgen.

Wat mij betreft zijn ze de laatste jaren goed bezig. In elk geval in muzikaal opzicht. Maar wat je niet moet doen bij Anthrax van nu is dikke thrash verwachten. Natuurlijk staan er meestal wel een paar thrashnummers of -riffs tussen, maar ze spelen sinds The Sound Of White Noise al melodieuze heavy metal met de stevige injectie hardrock en groove. Ik las talloze recensies van mensen die Worship Music puur om de stijl niets vonden. Als je de songs echter neemt zoals ze zijn, dan kom je in mijn optiek tot een andere conclusie. Ik vond en vind het een kleurrijke cd, boordevol afwisseling, gave hooks en sterke arrangementen. Net als Kees zegt, het zijn in veel gevallen erg stevige popsongs in een metaljasje. Dat vind ik een coole combinatie. Zodoende ben ik van mening dat Worship Music tot de dag van vandaag niet verveelt. We kunnen dat afdoen als een kwestie van smaak en dat is het natuurlijk ook, maar eigenlijk heb ik nog maar weinig echt geldige argumenten gelezen waarom dit dan zo'n draak van een plaat zou moeten zijn. Of het zou ook hier het gebrek aan echt spetterende energie moeten zijn. Maar dat vind ik meer een productiekwestie dan een muzikale.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Lennert » wo jan 13, 2016 2:29 pm

Ik moet er bij zeggen dat ik verder niets tegen Anthrax heb, vind het verder een erg sympathieke band zonder teveel pretenties. Die klik is er gewoon niet. Persistence Of Time vond ik inderdaad vrij saai, terwijl ik hem toch gekocht heb op basis van metal-archives ratings (toen kreeg hij een 90/100 iig als gemiddelde).

Time Does Not Heal vind ik dan weer een van de beste thrashalbums ooit :mrgreen:
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Jeroen » wo jan 13, 2016 3:32 pm

Ik ook ;) Een geweldenaar!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Anthrax

Bericht door Wessel » wo jan 13, 2016 4:11 pm

Om over Leave Scars nog maar te zwijgen. No One Answers! [headbang]

(o ja, het ging hier over Anthrax :P )

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Jeroen » wo jan 13, 2016 6:56 pm

Beslist een sterk album, maar de modderige productie past de plaat niet. Bij Darkness Descends vond ik de chaotische sound wel passend, maar bij Leave Scars was het materiaal al een stuk geavanceerder. Veel details kwamen zodoende niet uit de verf. No One Answers is mijns inziens wel het sterkste nummer van Leave Scars, samen met het geweldige titelnummer. Misschien dat No One Answers door die briljante vertraging en die brute riffs wel het beste nummer van Dark Angel is. Al hoewel, Psychosexuality van Time Does Not Heal vind ik misschien dan toch wat beter, vooral door die manische solo en de manier waarop Ron dat nummer voldreunt. Op Time Does Not Heal staan ook niet echt mindere nummers. Op Leave Scars eigenlijk ook niet, al vind ik die Zeppelincover niet bijster boeiend.

On-topic:
Ik moet trouwens zeggen dat de Bush-albums me ook steeds beter beginnen te smaken. Vooral Sound Of White Noise en We've Come For You All vind ik ijzersterk. De albums ertussen zijn ook niet slecht, maar die hebben wel een paar vullertjes. Vooral Vol.8. Die duurt sowieso veel te lang. Toch mag ik er graag naar luisteren. Broeierig sfeertje en Bush komt zo nu en dan erg agressief uit de hoek. Klinkt best gevaarlijk. Toch is de eindconclusie dat ik Bush wel beter vind bij Armored Saint. Zeker op de laatste. Potverdorie zeg, die plaat is echt fantastisch. Hoor er ontzettend weinig over, dus de boodschap zal wel weer niet overkomen in Nederland. Maar op basis van Win Hands Down mag je toch echt wel succes verwachten. Stoer, compact, geweldig gezongen, spetterend uitgevoerd, prima geproduceerd en doordacht doch toegankelijk geschreven. Absoluut mijn favoriete plaat van 2015. Dat openingsnummer alleen al met die geweldige solo's. En Bush? Die klinkt wat mij betreft net zo goed als op Raising Fear. Bazenplaat is dat ook trouwens.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Anthrax

Bericht door Wessel » do jan 14, 2016 11:34 pm

Met de productie van Leave Scars heb ik eigenlijk nooit moeite gehad, al begrijp ik wel wat je bedoelt. Is er niet ook een remaster van? No One Answers is in ieder geval zeker mijn favoriete Dark Angel-nummer (en ook het eerste dat ik hoorde geloof ik), met inderdaad die brute riffs en het manisch snelle middenstuk.

Die nieuwe van Armored Saint beviel mij trouwens ook goed. Afgelopen zomer speelden ze Queensryche ook met groot gemak van het podium van de Melkweg!

Zo, weer niks over Anthrax gezegd. :P

Gebruikersavatar
Strife
Berichten: 272
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 11:18 pm
Locatie: Assen

Re: Anthrax

Bericht door Strife » vr jan 15, 2016 11:35 pm

Ik heb het gevoel dat het laatste album van Armored Saint best goed is ontvangen in Nederland. Als ik de jaarlijst terug kijk van dit jaar op metalfan stond hij er vrij hoog in en volgens mij zijn de concerten met Queensryche goed bezocht. Ook het laatste concert in Utrecht. Toch is het inderdaad vrij raar dat ze niet meer van iets meer populariteit genieten, maar goed is dat niet het levensverhaal van Armored Saint.
Qua persoonlijkheid ben ik ook altijd meer fan van geweest van Bush, dan van Belladonna. Op muzikaal gebied kan ik van beiden goed genieten. Wel vind ik anno 2016 Bush beter en sterker vocaal gebied dan Belladonna.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Jeroen » za feb 27, 2016 9:11 pm

Te gekke plaat, die nieuwe. Heerlijke songs, rijk aan afwisseling, goed gespeeld en sterk gezongen. Genieten geblazen. Misschien hadden we op de frontpage opnieuw een dubbelreview moeten doen, zoals bij Worship Music. Ik herken me er niet in. Ook herken ik me niet in de zwakke recensie in de Aardschok. Meneer Verhuysen opent met zelfkennis die wel helemaal waar is. Ze zijn verwend bij de Aardschok. Metaalmoe, zou je denken. Hoe kan het namelijk dat een doordeweekse doch niet slechte cd als de laatste van Exodus een uitgesproken juichverhaal krijgt en deze nieuwe Anthrax-schijf vol sterke liedjes en gave melodieën er vrij bekaaid vanaf komt? Mag er dan geen pop in metal zitten? Vette plaat. Ik blijf erbij.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

enforcer78
Berichten: 38
Lid geworden op: do dec 18, 2014 12:32 pm

Re: Anthrax

Bericht door enforcer78 » ma feb 29, 2016 1:50 pm

Het is heel makkelijk om nieuw werk van grote band af te zeiken en weg te cijferen tegenover oude klassiekers, maar ANTHRAX levert hier toch echt een superpuike plaat af. Als Among The Living of Spreading The Disease de 10/10 uit de backcatalogus van Anthrax dan is "For All Kings" een 8,5/10. Ik vind het album veel beter dan "Worship Music" en denk ik het beste sinds "Sound Of White Noise". Niet dat het maatgevend is maar ze waren (terecht) album van de maand in de Rock hard en dat blad is altijd superkritisch geweest op Anthrax. Valt er wat te zeiken? altijd, maar waarom zou je niet eens gewoon genieten van mooie nieuwe muziek van een vette band! [headbang] [headbang]

De laatste Slayer kan ik ook prima genieten, zeker het titelnummer doet t geweldig maar Anthrax trekt hier toch een lange neus naar de big four collega Slayer wat mij betreft!

Gebruikersavatar
HammR
Berichten: 38
Lid geworden op: do jan 15, 2015 7:58 pm
Locatie: Hengelooooo

Re: Anthrax

Bericht door HammR » ma feb 29, 2016 6:52 pm

Eens met bovenstaande.. Anthrax heeft idd een lekker album afgeleverd. Typische vette Anthrax rifjes.. heerlijk!

Gebruikersavatar
Strife
Berichten: 272
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 11:18 pm
Locatie: Assen

Re: Anthrax

Bericht door Strife » vr mar 04, 2016 9:58 pm

Haha Jeroen, volgende keer dan maar een dubbelreview doen. Ik had er overigens bij deze ook voor open gestaan hoor.
Ik ben blij dat je hem goed kan waarderen. Ik heb hem echt tig keer beluisterd en het kwartje valt maar niet. Bijzonder want dat heb ik niet snel bij een plaat van Anthrax.
Waar jij zegt rijk aan afwisseling, vind ik ze ditmaal langdradig en telkens in herhaling vallen. Zeker met de refreinen. Ook de zang van Belladonna vind ik maar matig.
Maar goed, wat ik er van vind heb je natuurlijk al uitgebreid kunnen lezen.

Overigens heeft de band wel een bijzondere fraaie clip uitgebracht bij Blood Eagle Wings. Alleen jammer dat na 8 minuten niet echt een bevredigend einde komt.


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Jeroen » za mar 05, 2016 8:33 am

Zang matig? Hij klinkt wat mij betreft uitstekend. Opnieuw erg veelzijdig.

En langdradig, mja. Dat zou je dan ook kunnen zeggen van bijvoorbeeld Persistence Of Time.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Strife
Berichten: 272
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 11:18 pm
Locatie: Assen

Re: Anthrax

Bericht door Strife » za mar 05, 2016 11:14 am

Mjah maar daar kon het songmateriaal me overigens goed bekoren, ik snap wel wat je bedoeld met langdradigheid daar. Overigens behoort dat album ook niet tot mijn favorieten van Anthrax.
Maar als ik naar de composities van dit album kijk vind ik ze allemaal te langgerekt en maar weinig spannend. Een nummer zoals Blood Eagle Wings begint veel belovend met een erg lekkere riff, maar daarna lijkt het compleet in te zakken om pas halverwege wat op te veren. Dan is 8 minuten een lange zit.
Wat ik bedoel met de matige zang van Belladonna is telkens opbouwen naar zijn lange uithalen op het einde van de zin die me tegen gaan staan, plus dat het tempo maar niet omhoog wil.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Jeroen » za mar 05, 2016 11:25 am

Het tempo is sinds het begin van de jaren negentig toch al niet echt hoog meer geweest? :P

Dat snap ik nooit zo goed bij Anthrax. Iedereen verwacht een thrashplaat. Terwijl de laatste echte thrashplaat van Anthrax Persistence Of Time was. Er staat weliswaar een handvol thrashy riffjes op, maar die fase is de band al lang voorbij. Mijns inziens maken ze een mooie mix tussen melodieuze heavy metal, stevige (commerciële) hardrock en een alternatief popsausje, met zo nu en dan een lekkere punk-, thrash- of speedmetalriff. Net als op de Bushplaten en Worship Music. Ik stel jouw kennis en kunde overigens niet ter discussie hoor, maar heel veel fans rekenen deze en andere bands af op verwachtingen. En Anthrax is bepaald geen band die vaart op voorspelbaarheid, vind ik. Dat je de nummers te lang vind, dat kan natuurlijk. Ik heb het eigenlijk niet zo in de gaten gehad. Eigenlijk vind ik enkel All Of Them Thieves nooit echt op gang komen. Coole solo hoor, maar als song stelt die track niet bijster veel voor.

Ik kan me wat Anthrax betreft tegenwoordig goed vinden in de woorden van Corey Taylor (SlipKnot) in Get Thrashed. Daarin zegt hij over Anthrax dat ze zich waarschijnlijk afvroegen 'whatever happened to songs?" toen de band begon. Al die thrashbands speelden erg snel agressief, maar het liedje was niet altijd het belangrijkst. Om die reden vond ik Anthrax eerder juist de minste van de big 4 of 5, maar nu ik de groepen allemaal goed ken, vind ik Anthrax absoluut een plek verdienen in dat rijtje. Eerst kon het me ook allemaal niet snel, heftig en technisch genoeg, maar nu heb ik daarnaast vaker behoefte aan mooie, afgeronde liedjes die zowel heftig en hard als melodieus en catchy klinken. Vandaar dat ik nu ook veel beter uit de voeten kan met de albums die de band in de jaren negentig met Bush maakte. Die stijl zetten ze nu eigenlijk voort, plus wat 'oude' invloeden. Prima combinatie als je het mij vraagt.

Overigens, om misverstanden te voorkomen, ik vind Persistence Of Time eveneens een prima schijf.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

enforcer78
Berichten: 38
Lid geworden op: do dec 18, 2014 12:32 pm

Re: Anthrax

Bericht door enforcer78 » ma mar 07, 2016 4:03 pm

Van de zang kun je vinden wat je wilt, slecht is het zeker niet. Ik vind de zang af en toe te dramatisch en gelaagd voor een thrash plaat waardoor het af en toe meer richting power metal of AOR neigt, maar dat is maar een puntje hoor. De opmerking over de snelheid snap ik niet, Anthrax trapt eindelijk het gaspedaal juist weer in en er staan gelukkig relatief weinig "rock" nummers op (OK Breathing Lightning, gelijk ook een van de minste songs op het album m.i.). maar "You Gotta Believe", "For All Kings", "Evil Twin" en "Zero Tolerance" zijn toch echt vette thrashers met polkabeats en al. Veel van de overige nummers zijn iig voorzien van dikke versnellingen. Het is een tamelijk serieuze plaat, en ik heb geen idee of dat Anthrax nu echt staat maar ik vind m steeds beter, natuurlijk niet de beste Anthrax ooit maar wel een supervette metalplaat anno 2016.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Anthrax

Bericht door Jeroen » ma mar 07, 2016 4:54 pm

Zo is dat. Al vind ik het niet echt een pure thrashplaat, maar dat is misschien ook maar hokjesdenkerij.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Strife
Berichten: 272
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 11:18 pm
Locatie: Assen

Re: Anthrax

Bericht door Strife » ma mar 07, 2016 8:06 pm

Ben het overigens niet helemaal met je eens dat het tempo al sinds de jaren 90 niet echt hoog meer ligt.
Tuurlijk werd de snelle thrash niet meer gemaakt, de band ging ook een hele andere kant op. Maar op elk album zijn wel een paar snelle uitschieters te vinden.
Zeker als je naar bijvoorbeeld We Come For You All kijkt, ik vond dat best een vrij hard en snel album. Ook op Worhsip Music had je een paar lekkere up-tempo krakers als Fight Em Till You Can't en The Devil You Know bijv. Maar goed, je beschrijving van de muziek dekt inderdaad de lading wel. :-)

Het is daarbij niet dat ik een thrashplaat van Anthrax had verwacht, maar het werd wel door Charlie Benante aangegeven dat het een heavy plaat zou zijn, met veel thrash.
Hij noemde dat ze op tour waren geweest met ik geloof Death Angel en dat hij daardoor geïnspireerd was geraakt. Als je dat als uitgangspunt neemt, dan snap ik dat mensen teleurgesteld raken in dat er weinig thrash is. Het is net wat de band zelf verkoopt. Hierbij moet ik wel zeggen dat het drumwerk van Benante nog best op snelheid is op dit album.

Ik zie je verhaal btw ook absoluut niet als een ter discussie stelling van iets. Ik vind het prima om de plaat zo te bespreken.
Het is overigens ook absoluut niet dat ik Anthrax heb afgeschreven, deze plaat is het alleen even niet voor mij.

Plaats reactie