Opeth

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt

Favoriete album?

Orchid
1
1%
Morningrise
4
6%
My Arms, Your Hearse
7
10%
Still Life
9
13%
Blackwater Park
26
39%
Deliverance
3
4%
Damnation
4
6%
Ghost Reveries
10
15%
Watershed
3
4%
 
Totaal aantal stemmen: 67

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11733
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Opeth

Bericht door Amibor » vr jan 29, 2021 3:44 pm

Ik blijf ook voornamelijk lyrisch over het hardere werk, maar als je van prog houdt zitten de laatste platen toch wel puik in elkaar. Het toont ook wel lef om je identiteit als band zo te kantelen, al is het misschien ook een logisch vervolg op een wellicht moegestreden formule, al vond ik eigenlijk dat Watershed met bijv. Heir Apparent en The Locust Eater wel weer erg fris en origineel uit de hoek kwam.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » vr jan 29, 2021 3:48 pm

Mja, dat vind ik dus zelf niet altijd het geval. Ik houd ontzettend van symfonische rock en heb inmiddels een halve kast vol met albums uit dat genre. In die stapel zijn de laatste twee platen van Opeth gewoon niet echt uitschieters. Maar goed, dat moet iedereen voor zichzelf bepalen. Ik vond Heritage tijdens de release een ramp, maar die plaat kan ik inmiddels wel goed aanhoren.

Alle respect dat een band verder wil natuurlijk, maar de huidige sound spreekt me minder aan dan de deathmetalplaten. Ook omdat ze niet echt nieuwe invalshoeken kiezen. Ze borduren zwaar voort op wat al gedaan is door veel seventies progbands. Door dat te combineren met heftige death metal, creëerden ze juist wel wat nieuws.

Wat ook niet helpt, is dat de productie van Sorceress en de laatste niet echt denderend was. Vooral Sorceress klinkt alsof er een wollen deken over je speakers ligt. Jammer, want de albums die door Steven Wilson geproduceerd werden, behoren productioneel tot de beste in hun soort. Vooral de 5.1 versie van Pale Communion is een meesterwerk.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » vr jan 29, 2021 4:17 pm

Jeroen schreef: vr jan 29, 2021 2:56 pm
KoenM schreef: di jan 26, 2021 9:26 am Still Life. Wat een plaat is dat toch. Ik romantiseer het wellicht, maar ik zag ze in 2006 op Graspop het nr White Cluster performen en dat moet 1 van de mooiste livemuziek momenten uit mijn leven tot nu toe zijn geweeest. Daarom dat ik toch wel erg neig naar die XXX shows die (onder voorbehoud van corona) gepland staan in het najaar, in de hoop dat er eens een verrassend nr voorbij komt. Ik zou ze zo graag nog eens April Ethereal, Serenity Painted Death, Bleak of Wreath live zien spelen.
Naar aanleiding van deze post heb ik de cd al twee keer de revue laten passeren in de afgelopen twee dagen. Ik vind de muziek inderdaad briljant. Is het jou trouwens ook opgevallen dat er wat productionele foutjes in de sound zitten? Zo valt het gitaargeluid in het rechterkanaal een paar keer weg tijdens The Moor en ook later duikt dit euvel op. Zag al op verschillende fora dat dit een bekend probleem is. Het was me in het verleden nooit zo opgevallen.
Is me eerlijk gezegd nooit opgevallen. Een plaat groeit bij mij en ik stel me eigenlijk die vraag nooit - ik ga er altijd vanuit dat een plaat volledig bedoeld is zoals die is. Zal er de volgende keer eens op letten.
Amibor schreef: vr jan 29, 2021 3:36 pm Een vraagje voor wie de laatste vier platen van Opeth ook gaaf vinden: Wat kan ik beter aanschaffen, de Zweedse Of Engelse versie van de laatste? Ik kan me voorstellen dat het in de moerstaal oprechter overkomt, maar dat hoeft natuurlijk niet. Iemand die beiden heeft beluisterd en er een oordeel over heeft?
Ik vind de Zweedse versie net iets gaver, je voelt aan dat het zo bedoeld is inderdaad. Idioot genoeg heb ik juist de Engelse versie op vinyl. Wou hem graag direct van de band kopen op de show in Brussel november 2019 en die had alleen de Engelse versie op vinyl bij. :'-)

Als ik hem stream op Spotify is het dus altijd de Zweedse versie.
Laatst gewijzigd door KoenM op vr jan 29, 2021 4:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » vr jan 29, 2021 4:19 pm

Zit er geluidstechnisch nog veel verschil tussen de vinyl- en cd-versies? Of moet ik je dat over 2 maanden nog eens vragen hehe.

En wat betreft Still Life kan ik me niet voorstellen dat dit zo bedoeld is. De gitaar is er nog wel, maar de hoge frequentie valt ineens weg en komt dan plots terug.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » vr jan 29, 2021 4:21 pm

Ik heb van Opeth geen enkel album dubbel.

Orchid, Morningrise, Sorceress en In Cauda Venenum op vinyl.
My Arms Your Hearse, Still Life, Blackwater Park, Deliverance, Damnation, Ghost Reveries, The Roundhouse Tapes, Watershed en Heritage op cd.
Pale Communion ontbreekt nog.

Vergelijken is dus lastig.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » vr jan 29, 2021 4:24 pm

Zorg dan dat je Pale Communion in huis haalt. Zeker met oog op je nieuwe installatie. Dat is een sonisch meesterwerkje.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » vr jan 29, 2021 4:30 pm

Ik vind het songtechnisch van de laatste 4 wel de minste eerlijk gezegd. Maar hij staat wel op de wantlist ja.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » vr jan 29, 2021 4:32 pm

Grappig. Die pakte me direct in.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Opeth

Bericht door innuendo » vr jan 29, 2021 5:27 pm

Mij ook. De laatste vind ik wel ok, maar die schaf ik niet meer aan. Ik mis inmiddels ook wel echt de oude Opeth. Afgelopen jaar weer vaak Deliverance en Damnation gedraaid. Zo goed wordt het nooit meer, vrees ik.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Opeth

Bericht door MadTinus » vr jan 29, 2021 5:29 pm

Begin deze eeuw waren ze wel op hun piek inderdaad, BWP/Deliverance/Damnation, wat een reeks. Emotioneel hakken die er bij mij ook wel het hardste in.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Opeth

Bericht door Johan » ma feb 01, 2021 10:03 am

Ik luister vooral naar de Engelse versie. Ik heb ook beide versies. Er is inderdaad weinig verschil. Ik merkte wel toen ik ze live zag in november 2019 dat ik het Engels wilde gaan meezingen, maar ze toch echt de Zweedse versie van die nieuwe nummers live speelden.

Gebruikersavatar
neddie
Berichten: 37
Lid geworden op: ma aug 29, 2016 1:00 pm

Re: Opeth

Bericht door neddie » wo feb 03, 2021 10:03 am

Jeroen schreef: vr jan 29, 2021 2:56 pm Naar aanleiding van deze post heb ik de cd al twee keer de revue laten passeren in de afgelopen twee dagen. Ik vind de muziek inderdaad briljant. Is het jou trouwens ook opgevallen dat er wat productionele foutjes in de sound zitten? Zo valt het gitaargeluid in het rechterkanaal een paar keer weg tijdens The Moor en ook later duikt dit euvel op. Zag al op verschillende fora dat dit een bekend probleem is. Het was me in het verleden nooit zo opgevallen.
Ik kan me niet precies meer de reden herinneren, maar ik las een keer een interview met Akerfeldt die aangaf dat dat inderdaad fouten waren in de productie. In 2008 is er een geremasterde versie van het hele album uitgebracht (inclusief 5.1 mix) waarbij dat verholpen is. Die kan ik je van harte aanraden! Prachtig album inderdaad overigens, mijn eerste Opeth album en nog steeds mijn favoriet.

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Opeth

Bericht door Shreds of Sanity » wo feb 03, 2021 11:11 am

Ik heb er zelf ook wel eens aan gedacht die nieuwe versie aan te schaffen. Still Life was voor mij ook mijn eerste Opeth album en degene die me het meeste raakt.

Als ik er objectief naar kijk is Blackwater Park waarschijnlijk hun beste, maar die raakt mij qua gevoel niet zoals Still Life dat doet.

Deliverance heeft mij nooit weten te pakken, terwijl ik Damnation juist geweldig vind. Ik zal hem weer eens uit de kast trekken. Het zou heel fijn zijn als die klik er opeens wel is.

Watershed vind ik dan weer een onderschat album. Ik weet niet precies hoe ik het met omschrijven, maar dat album heeft een soort ongemakkelijke sfeer die mij erg aanspreekt, maar ik denk dat die sfeer ook juist is waar andere mensen vaak over struikelen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » wo feb 03, 2021 1:49 pm

Ja, maar die remaster van Still Life klinkt dan wel weer een stuk luider. En de surroundversie is enkel 5.0. Jammer is dat. Maar als ik 'em voor een gunstig prijsje tegenkom, neem ik die wel mee. Kan ook de lp met de remaster halen natuurlijk.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
neddie
Berichten: 37
Lid geworden op: ma aug 29, 2016 1:00 pm

Re: Opeth

Bericht door neddie » wo feb 03, 2021 2:46 pm

Jeroen schreef: wo feb 03, 2021 1:49 pm Ja, maar die remaster van Still Life klinkt dan wel weer een stuk luider. En de surroundversie is enkel 5.0. Jammer is dat. Maar als ik 'em voor een gunstig prijsje tegenkom, neem ik die wel mee. Kan ook de lp met de remaster halen natuurlijk.
Ik heb zelf geen surround speakers dus ik kan het niet testen, maar mijn digiboek vermeldt wel dat het een 5.1 versie betreft.

@Shreds of Sanity

Ik deel je mening over Deliverance. Een paar aardige maar niet geweldige nummers en de productie ligt me ook niet echt goed. Vanaf Watershed trek ik de cleane vocalen niet echt meer, het worden me te veel power vocals terwijl ik voorheen het juist een aangenaam subtiele zanger vond.

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: Opeth

Bericht door Shreds of Sanity » wo feb 03, 2021 3:21 pm

neddie schreef: wo feb 03, 2021 2:46 pm
Jeroen schreef: wo feb 03, 2021 1:49 pm Ja, maar die remaster van Still Life klinkt dan wel weer een stuk luider. En de surroundversie is enkel 5.0. Jammer is dat. Maar als ik 'em voor een gunstig prijsje tegenkom, neem ik die wel mee. Kan ook de lp met de remaster halen natuurlijk.
Ik heb zelf geen surround speakers dus ik kan het niet testen, maar mijn digiboek vermeldt wel dat het een 5.1 versie betreft.

@Shreds of Sanity

Ik deel je mening over Deliverance. Een paar aardige maar niet geweldige nummers en de productie ligt me ook niet echt goed. Vanaf Watershed trek ik de cleane vocalen niet echt meer, het worden me te veel power vocals terwijl ik voorheen het juist een aangenaam subtiele zanger vond.
De productie van Deliverance is blijkbaar ook een stuk beter als je de heruitgave in huis haalt. Maar zo kan je wel bezig blijven natuurlijk.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » wo feb 03, 2021 3:58 pm

En dat klopt wel ja. Maar haal dan wel die lp-versie van Deliverance/Damnation. Die klinkt echt geniaal goed. De nieuwe cd-versie is ook oké, maar lang niet zo levendig als de lp. Vooral de drums. Superrr.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
neddie
Berichten: 37
Lid geworden op: ma aug 29, 2016 1:00 pm

Re: Opeth

Bericht door neddie » do feb 04, 2021 12:02 pm

Shreds of Sanity schreef: wo feb 03, 2021 3:21 pm De productie van Deliverance is blijkbaar ook een stuk beter als je de heruitgave in huis haalt. Maar zo kan je wel bezig blijven natuurlijk.
Goed punt. Misschien maar even downloaden dan. Bij Still Life vond ik het wel de moeite waard omdat er daadwerkelijk geluid wegviel hier en daar.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » do feb 04, 2021 1:12 pm

Nee, niet downloaden. Geloof me nou maar. Je moet daarvan echt de vinylmaster hebben. Die kun je voor zover ik weet niet downloaden. Dat is echt de best klinkende versie. Sterker nog, die ga ik zo opzetten. Ik heb het dan dus over de vinylversie waar zowel Deliverance als Damnation in prijkt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » do feb 04, 2021 1:28 pm

Jeroen schreef: do feb 04, 2021 1:12 pm Nee, niet downloaden. Geloof me nou maar. Je moet daarvan echt de vinylmaster hebben. Die kun je voor zover ik weet niet downloaden. Dat is echt de best klinkende versie. Sterker nog, die ga ik zo opzetten. Ik heb het dan dus over de vinylversie waar zowel Deliverance als Damnation in prijkt.
Die gaan op discogs vanaf €149. Fucking hell.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » do feb 04, 2021 1:33 pm

Die dubbele? Echt? Haha!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » do feb 04, 2021 1:37 pm

Dat wist ik niet. Ik heb die uitgave toen zelf voor een eurootje of 25 gekocht.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Opeth

Bericht door Bleek No. 1 » do feb 04, 2021 1:42 pm

Jeroen schreef: do feb 04, 2021 1:37 pm Dat wist ik niet. Ik heb die uitgave toen zelf voor een eurootje of 25 gekocht.

Hosternokke!
Ik koop platen uit de jaren 70 voor gemiddeld 35 euro.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » do feb 04, 2021 1:47 pm

Die koop ik voor 5 a 10 euro :P met een enkele uitschieter hehe.
Nieuwe lp's zijn vaak nog een stuk duurder. Maar deze was vrij gunstig geprijsd bij Large toen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Opeth

Bericht door Bleek No. 1 » do feb 04, 2021 1:50 pm

Large nota bene!

Maar, echt? 5 a 10 euro, zelfs voor eerste druk, of remasters?


'Laatst' nog een Duitse LP van Brian Eno gekocht voor 30 euro, eerste druk. Helemaal spatjeschoon.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » do feb 04, 2021 1:55 pm

Er zit hier een aantal uitstekende zaken in de buurt met veel vinyl. Vooral het Vinylparadijs in Geesteren heeft veel. Ook wel dure pareltjes, maar meestal wel redelijk en eerlijk geprijsd. Dat doen ze beter dan Planet Of Sound in Enschede, waar werkelijk alles te duur is. Voordeel daar is dan dat er wel eens een zeldzame tweedehands cd voor een habbekrats in de bakken staat.

Variaworld en Walk In in Deventer, Popeye in Hengelo en No Dust Records (vooral metal) in Wezep (bij Zwolle) zijn ook dikke aanraders. Mooie webstore heeft Variaworld uiteraard, maar de winkel zelf is eveneens mooi. Zeer fraaie aanbiedingen, zowel op lp- als cd-vlak en altijd wel een paar mooie collectors voor handen.

Shop je wel eens op www.variaworld.nl? Echt een weelde.

Oh ja, nieuw vinyl is meestal te duur. Overal.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Opeth

Bericht door Bleek No. 1 » do feb 04, 2021 2:01 pm

Ik shop eerlijk gezegd alleen bij platenmarkten, als er weer eentje is, hier op het plein.
Wordt georganiseerd door Ray Elpee, als ik het goed heb. En ik ga ook eens langs bij Metal Market, in de Effenaar. Maar veelal overgeprijsde zooi. LPs van Mercyful Fate voor 60 euro. Dag hè.


Ik ga meteen kijken bij variaworld. Ik schakel wel even m'n internetbankieren uit.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Opeth

Bericht door MadTinus » do feb 04, 2021 11:58 pm

Ik heb Deliverance ook jaren als 'teleurstellend' aangemerkt, maar dat album is met de tijd toch ook 'open gegaan' voor mij, wat een intense plaat is dat, wat een sfeer en gevoel, echt fantastisch. En inderdaad, het loont om de geremixte versie te beluisteren, luistert veel prettiger. Man, titelnummer en Master's Apprentices, machtig! Dat korte instrumentaaltje is ook zo prachtig breekbaar, oef. Maar het hele album is geweldig vind ik.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » di apr 20, 2021 1:42 pm

Hessian Peel en Hex Omega kunnen zich echt meten met het beste uit de jaren '70 progrock. Wat een composities. Vooral Hessian Peel.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » do nov 04, 2021 3:02 pm

2 jaar na release; hoe zijn de meningen actueel over In Cauda Venenum? Ik blijf er eigenlijk bij dat het het beste album is dat ze uitbrachten sinds Ghost Reveries.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Lennert » do nov 04, 2021 3:26 pm

KoenM schreef: do nov 04, 2021 3:02 pm 2 jaar na release; hoe zijn de meningen actueel over In Cauda Venenum? Ik blijf er eigenlijk bij dat het het beste album is dat ze uitbrachten sinds Ghost Reveries.
Topalbum wat mij betreft, voor mij alleen de beste sinds Watershed (maar die vind ik ook beter dan Ghost Reveries).
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » do nov 04, 2021 3:27 pm

Erg vakkundig en hier en daar echt wel mooi, maar het kabbelt net wat te veel. Geen woeste waterval, maar een beekje, met hier en daar een stroomversnellinkje. Misschien moet ik er echt meer voor in de stemming zijn. Heb laatst wel uit de aanbiedingsbak bij een vinylzaak die deluxe box geplukt voor belachelijk weinig geld, maar die zit nog in het plastic hehe. Eens zien of het vinyl of de blu-ray mijn mening nog kunnen veranderen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Opeth

Bericht door Hieronimus » do nov 04, 2021 5:19 pm

Na twee keer die plaat beluisterd te hebben ben ik nog steeds niet wakker geworden. Hehe, misschien wat te cru gezegd, maar ik vond het bepaald niet spannend. Wat Jeroen zegt, misschien enkel in de juiste stemming?
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » do nov 04, 2021 6:28 pm

In de Aardschok omschreef de recensent het treffend: 'Het is een mooie verzameling albumafsluiters'.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Opeth

Bericht door innuendo » do nov 04, 2021 10:27 pm

Ik ben niet onder de indruk. Heb ‘m sindsdien ook niet meer gehoord, om eerlijk te zijn. Het is verder onmiskenbaar Opeth, maar de geniale composities mis ik al een tijdje. Aan de andere kant blij dat het niet zo’n draak als Sorceress.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » vr nov 05, 2021 4:40 am

Die kan ik juist wat meer waarderen tegenwoordig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Opeth

Bericht door MadTinus » vr nov 05, 2021 9:59 am

Ik heb het album een of twee keer geprobeerd, maar sindsdien niet meer geprikkeld gevoeld om het nogmaals te draaien. Misschien binnenkort weer eens, al is die kans klein gezien het feit dat er nog relatief veel interessante releases zitten aan te komen in de krappe twee maanden die 2021 nog duurt.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Opeth

Bericht door Johan » do nov 11, 2021 5:54 pm

Ik heb 'm recent weer een keer of 3 gedraaid en het blijft voor mij een prima album, al begrijp ik ook bijvoorbeeld Jeroen wel over dat voortkabbelend karakter. Mij stoort het niet, maar het is daardoor voor mij wel een beetje een plaat geworden voor als ik in de stemming ben voor iets relaxs.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » wo nov 17, 2021 9:26 am

Afbeelding

BRING LOPEZ BACK --> Blackwater Park tour graag.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » wo nov 17, 2021 9:55 am

Normaal gesproken ben ik helemaal voor vernieuwingsdrang en dat een band een eigen koers vaart, maar ja, helemaal mee eens, graag!
Ik snap wel dat Axenrot eruit is. Ik zou ook halverwege een setlist in slaap vallen met die saaie nummers van de laatste plaat.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » wo nov 17, 2021 9:57 am

Lopez is er destijds uitgestapt wegens angst / paniek problematiek. Intussen weer op volle stoom met Soen, dus ik zie mogelijkheden.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » wo nov 17, 2021 10:02 am

Ach ja, en anders vinden ze wel weer een ander. Ik zie niet in waarom dat per se Lopez zou moeten zijn. Of je moet een reünie van die bezetting in gedachten hebben ;)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Opeth

Bericht door innuendo » wo nov 17, 2021 11:54 am

Dan ook Peter Lindgren graag. Ik ben geneigd te geloven dat hij een grotere invloed op het geluid van opeth had dan ik dacht.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » wo nov 17, 2021 12:51 pm

Ja, erg goede gitarist sowieso.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » wo nov 17, 2021 1:38 pm

Die Still Life tot Damnation line-up is w.m.b. 1 van de beste line-ups in de historiek van metal. Beetje vergelijkbaar met de Individual Thought Patterns of Rust in Peace line-up.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Opeth

Bericht door Johan » wo nov 17, 2021 4:15 pm

Nou, heeft Lopez het niet druk zat met Soen? Die produceren ook in minder dan 2 jaar tijd nieuwe platen tegenwoordig.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Opeth

Bericht door Hieronimus » wo nov 17, 2021 6:48 pm

Nou, geef mij maar Opeth!

...maar soms moet je gewoon tevreden zijn met wat je hebt. Wat KoenM zegt, ik zet die platen nog maar eens op. Genoeg ongelooflijke riffs te bewonderen.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » za apr 02, 2022 5:21 pm

Er moet kennelijk geld verdiend worden, want er verschijnt weer zo'n speciale editie van de laatste Opeth-plaat met een lading bonusnummers. Wat een kutstreken zijn dat toch tegenover het publiek. Natuurlijk hoef je zo'n ding niet te kopen, maar dan nog.

Ik doe er niet aan mee. Heb de boxset nog in het plastic. En zo geweldig is die schijf niet.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Opeth

Bericht door Johan » di apr 05, 2022 2:50 pm

Ze doen deze keer eens Soen na in plaats van andersom. Die deden dat een tijd terug ook met Lotus.

Traditiegetrouw zou je overigens komend najaar wel weer eens een nieuwe Opeth verwachten. Is daar al nieuws over?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » di apr 05, 2022 3:06 pm

Opeth deed dit al vaker. Ghost Reveries was de eerste.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie