Opeth

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt

Favoriete album?

Orchid
1
1%
Morningrise
4
6%
My Arms, Your Hearse
7
10%
Still Life
9
13%
Blackwater Park
26
39%
Deliverance
3
4%
Damnation
4
6%
Ghost Reveries
10
15%
Watershed
3
4%
 
Totaal aantal stemmen: 67

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: Opeth

Bericht door POS » zo okt 09, 2016 4:39 pm

MadTinus schreef: Iets blijft hangen of niet, dat kun je nu eenmaal niet beïnvloeden.
Eens hoor maar als ik lees dat het niet blijft hangen in combinatie met dat ze verzanden in goede bedoelingen dan krijg ik de indruk dat het allemaal chaotische nummers zijn. Het zijn toch echter hele toegankelijk nummers met heel veel melodie en structuur. Maar goed wellicht is dit voor een gemiddelde Opeth fan daarom juist een moeilijk te behappen plaat.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Opeth

Bericht door Hieronimus » zo okt 09, 2016 4:41 pm

Jeroen schreef:Iets kan ook groeien. Plus dat het allemaal afhangt van smaak. Ik heb het album pas één keer gehoord en nu kan ik al melodieën voor de geest halen. Wat wil dat zeggen? Precies.
Smaak, dat sowieso. Maar speciaal, dat vind ik het niet, ondanks mijn gelimiteerde kennis van progrock. Dan luister ik liever wat bands die iets dergelijks doen, maar fijnere nummers maken (ja, Camel inderdaad, nogmaals: The Provenance, Mastodons progrock-getinte werk). Mening: Opeth is gewoon een beetje saai. De progressie is de verkeerde kant opgegaan, wat mij betreft. Niet dat ik nog een Blackwater Park 2 wil, maar wel een vervolg op die stijl die pakkender en heftiger is. Smaak ja.
POS schreef:
MadTinus schreef: Iets blijft hangen of niet, dat kun je nu eenmaal niet beïnvloeden.
Eens hoor maar als ik lees dat het niet blijft hangen in combinatie met dat ze verzanden in goede bedoelingen dan krijg ik de indruk dat het allemaal chaotische nummers zijn. Het zijn toch echter hele toegankelijk nummers met heel veel melodie en structuur. Maar goed wellicht is dit voor een gemiddelde Opeth fan daarom juist een moeilijk te behappen plaat.
Neu, het zijn gewoon niet per se aangrijpende nummers (ook weer een mening).
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Opeth

Bericht door innuendo » zo okt 09, 2016 5:18 pm

Jeroen schreef:
innuendo schreef:ELP, Yes, Genesis, King Crimson, Jethro Tull etc etc. opeth is gewoon een progrocktributeband geworden. Zelfs de songtitels zijn niet origineel meer. Vooruit, het geluid is wat moderner, maar verder is het overduidelijk. Van het eigen geluid is niets meer over.
Jij gaf die thrashklonen ook hoge cijfers, dus wat maakt het uit. Opeth doet nog altijd iets heel creatiefs met die invloeden

Haha, over appels en perennvergelijken gesproken.


Verder een sneue discussie aangezien het andere kamp vooral met nietes-berichten en verwensingen komt. Ik zet de plaat vanavond nog wel eens op. Eens kijken wat het dan doet.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » zo okt 09, 2016 5:39 pm

@Ruud, ;) het was niet heel serieus bedoeld hoor :P

@Hiero, ik vond de progressie de verkeerde kant opgaan met Heritage. Dat was mijns inziens een nogal geforceerd eerbetoon aan die jaren zeventig sound. Pale Communion en Sorceress vind ik toch wel degelijk andere albums, met een vrij gerichte aanpak. Ik mag de muziek graag horen. Toch is het wel een grappige ontwikkeling die goed te vergelijken is met die van Paradise Lost, Amorphis en in zekere zin My Dying Bride. Die hebben allemaal een periode gehad waarin ze melodieuzere muziek gingen maken, zonder grunts en muzikaal een stuk poppiër. Misschien qua stijl niet helemaal vergelijkbaar, maar de ontwikkeling is dat wel. Destijds waren de reacties net zo verdeeld. Al vind ik wel dat Opeth de huidige stijl een stuk beter beheerst dan bijvoorbeeld Paradise Lost de melodieuze koers van toen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Nefarian
Berichten: 1107
Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:35 pm
Locatie: Wuppertal/Germany

Re: Opeth

Bericht door Nefarian » ma okt 10, 2016 1:28 pm

Jeroen schreef:@Ruud, ;) het was niet heel serieus bedoeld hoor :P

@Hiero, ik vond de progressie de verkeerde kant opgaan met Heritage. Dat was mijns inziens een nogal geforceerd eerbetoon aan die jaren zeventig sound. Pale Communion en Sorceress vind ik toch wel degelijk andere albums, met een vrij gerichte aanpak. Ik mag de muziek graag horen. Toch is het wel een grappige ontwikkeling die goed te vergelijken is met die van Paradise Lost, Amorphis en in zekere zin My Dying Bride. Die hebben allemaal een periode gehad waarin ze melodieuzere muziek gingen maken, zonder grunts en muzikaal een stuk poppiër. Misschien qua stijl niet helemaal vergelijkbaar, maar de ontwikkeling is dat wel. Destijds waren de reacties net zo verdeeld. Al vind ik wel dat Opeth de huidige stijl een stuk beter beheerst dan bijvoorbeeld Paradise Lost de melodieuze koers van toen.
Laten we dan maar hopen dat Opeth, net als Amorphis en Paradise Lost, na een aantal albums weer (redelijk) terug komt bij hun 'roots'. Bij Amorphis doen ze het nu beter dan ooit en in iets mindere mate bij Paradise Lost ook (dat laatste album was toch echt wel bruut).
Hierbij moet ik toch opmerken dat Amorphis albums als Tuonela en Am Universum (neem aan dat je o.a. deze albums bedoeld) in mijn optiek echt wel boeiende albums zijn. Dit in tegenstelling tot wat Opeth produceerd met Sorceress, Heritage en Pale Communion. Deze zijn zeker niet slecht, ik mag ze graag horen, maar het is in tegenstelling tot de genoemnde albums van Amorphis niets vernieuwends en zeker niets wat blijft hangen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » ma okt 10, 2016 2:17 pm

Het maakt mij geen zak uit. Een band moet dat zelf bepalen en niet de fans. Ik vind het juist wel leuk dat er bands zijn die nog een beetje verrassen. Hier blijven de laatste albums (afgezien van Heritage) prima hangen, dus dat is echt een smaakkwestie. En de mix van stijlen is best verfrissend. Misschien niet origineel, maar tegen die omschrijving heeft Mikael zich altijd verzet, omdat hij elk keer weer ronduit toegaf regelmatig riffs en ritmes te 'lenen' van oude bands.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Nefarian
Berichten: 1107
Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:35 pm
Locatie: Wuppertal/Germany

Re: Opeth

Bericht door Nefarian » ma okt 10, 2016 2:21 pm

Jeroen schreef:Het maakt mij geen zak uit. Een band moet dat zelf bepalen en niet de fans. Ik vind het juist wel leuk dat er bands zijn die nog een beetje verrassen. Hier blijven de laatste albums (afgezien van Heritage) prima hangen, dus dat is echt een smaakkwestie. En de mix van stijlen is best verfrissend. Misschien niet origineel, maar tegen die omschrijving heeft Mikael zich altijd verzet, omdat hij elk keer weer ronduit toegaf regelmatig riffs en ritmes te 'lenen' van oude bands.
Ik zeg toch ook niet dat ik de laatste 3 albums slecht vind?! Ik zei dat ik ze graag hoor, maar dat ze in tegenstelling tot eerdere werken niet echt indruk op mij maken. Dat is voor mij een groot verschil. En natuurlijk moet iedere band voor zich uitmaken wat ze doen, dat heeft ook niemand (ik ook niet dus) beweerd.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » ma okt 10, 2016 2:24 pm

Die productie van Pale Communion alleen al. Een verademing in deze 'loudness' tijden.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Opeth

Bericht door Wessel » ma okt 10, 2016 4:29 pm

innuendo schreef:Vandaag de hele plaat gehoord, maar ik ben niet onder de indruk. Een paar stukken zijn tof, maar de rest ontbeert sfeer en spanning. Ik juichde de transitie naar prog heel lang toe, maar inmiddels ben ik daar wel op teruggekomen. Een paar dagen geleden heb ik Deliverance nog gedraaid, terwijl het nooit echt mijn favoriet was. Ik heb er toch even lekker van genoten. Jammer dat Opeth zijn unieke geluid opgegeven heeft om een soort progtribute te worden. Iemand de bonustracks al gehoord? Ik moest bijna janken toen ik de grunts van The Drapery Falls hoorde. Wat was dat slecht zeg!
Ik heb Sorceress nog steeds niet gehoord, maar uit nieuwsgierigheid wel even die liveversie aangezet en dat is inderdaad schrikken: wat een droog en krachteloos klinkend gereutel, van iemand die ooit een van de beste grunts aller tijden had. :shock: Gek ook, de laatste keer dat ik Opeth live zag (Utrecht vorig jaar rond deze tijd) vielen zijn extreme vocalen me niet in negatieve zin op.

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Opeth

Bericht door Kees » ma okt 10, 2016 4:43 pm

Opeth is een van de pioniers als het gaat om het terughalen van 70s prog- en psych-rockelementen in diverse metalgenres sinds 2000. Akerfeld en co. waren daar eerder dan bijvoorbeeld Enslaved, Mastodon, Baroness en Ghost (die hun carrière op die elementen en Sinterklaaspoppekast hebben gebouwd). 'Watershed' (2008) is een van de weinige voorbeelden van succesvolle vermenging van extreme metal en klassiek prog- en psychrock. Andere voorbeelden, uit dezelfde periode, zijn 'Vertebrae' (2008) van Enslaved, Nachtmystiums 'Black Meddle'-albums (2008 en 2010) en 'Crack The Skye' van Mastodon (2009).

Op 'Watershed' geeft Opeth nog een eigen draai aan de nummers. Spanningsbogen, uitbarstingen, hardzachtdynamiek: het zorgt voor een enerverende luisterervaring die ook de dogmatische deathmetaliefhebbers aan boord weet te houden. 'Heritage' en diens opvolgers hebben nauwelijks van dat alles ('Slither' en enkele anderen daargelaten). Harde passages zijn op die albums geïsoleerd en missen een spanningsopbouw. Ze sorteren geen effect, waardoor de composities aan kracht inboeten. Dat schiet waarschijnlijk ook forummers als innuendo en Lennert in het verkeerde keelgat, die aanvankelijk juist halsreikend naar toenemende progtendens van Akerfeld uitkeken. Heb ik het juist? Klassieke progcomposities als 'Close To The Edge' van Yes (Opeth neigt trouwens meer naar Gentle Giant, Vander Graaf Generator en King Crimson dan naar Anderson, Howe, Squire en co.) en 'Thick As A Brick' van Jethro Tull hebben een epische opbouw, overkoepelende spanningsbogen, een narratieve structuur, bombastische uitbarstingen en sfeerwisselingen. Een odyssee van geest en geluid. Op 'Watershed' doet Opeth dat met verve, op de latere albums lijken ze dat vergeten te hebben.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » ma okt 10, 2016 4:55 pm

Ik vind de nieuwe songs vrij commercieel. Dat is allerminst een diskwalificatie.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Opeth

Bericht door Wessel » ma okt 10, 2016 10:38 pm

Kees schreef:Opeth is een van de pioniers als het gaat om het terughalen van 70s prog- en psych-rockelementen in diverse metalgenres sinds 2000. Akerfeld en co. waren daar eerder dan bijvoorbeeld Enslaved, Mastodon, Baroness en Ghost (die hun carrière op die elementen en Sinterklaaspoppekast hebben gebouwd). 'Watershed' (2008) is een van de weinige voorbeelden van succesvolle vermenging van extreme metal en klassiek prog- en psychrock. Andere voorbeelden, uit dezelfde periode, zijn 'Vertebrae' (2008) van Enslaved, Nachtmystiums 'Black Meddle'-albums (2008 en 2010) en 'Crack The Skye' van Mastodon (2009).
Crimson van Edge Of Sanity uit 1996 wel eens gehoord?

Voor degenen die heimwee hebben naar de 'oude' Opeth is het recent verschenen The Northern Sanctuary van Witherscape trouwens best een aanrader!

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Opeth

Bericht door paradigm shift » di okt 11, 2016 1:04 pm

Sorceress lijkt luisteraars te verdelen in overtuigde lovers en haters, en na een aantal keer geluisterd heb moet ik me aansluiten bij de eerste groep.
Ik mis de grunts eerlijk gezegd niet, en hoewel het minder heavy is dan hun vroege werk vind ik het wel degelijk weer prog metal, waar het wat te tamme Heritage echt prog rock was. Nee, er worden niet heel veel grenzen verlegd of volslagen nieuw muzikaal terrein ontgonnen. Maar dat hoeft ook niet altijd. Soms is het lekker om gewoon een band iets heel goed te doen binnen een bestaand genre, en dat doet Opeth wat mij betreft op deze plaat.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » wo okt 12, 2016 8:55 pm

Zijn er trouwens nog veel mensen die de heruitgave van Deliverance & Damnation hebben gekocht? Ik heb zelf de dubbel-LP een paar maanden geleden gekocht. Moet toch wel zeggen dat het een behoorlijke verbetering is, geluidstechnisch gezien. Kraakhelder, meer detail en minder dichtgesmeerd. Originele cd's klonken op zich prima, maar toch ietwat luid (zoals wel vaker tegenwoordig). Overigens raad ik in dit geval echt de vinylversie aan. Die klinkt echt levendiger en echter dan de cd-versie, al klinken ook de cd's wel een slag beter dan de originele uitgaven.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Nefarian
Berichten: 1107
Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:35 pm
Locatie: Wuppertal/Germany

Re: Opeth

Bericht door Nefarian » wo okt 12, 2016 11:15 pm

Jeroen schreef:Zijn er trouwens nog veel mensen die de heruitgave van Deliverance & Damnation hebben gekocht? Ik heb zelf de dubbel-LP een paar maanden geleden gekocht. Moet toch wel zeggen dat het een behoorlijke verbetering is, geluidstechnisch gezien. Kraakhelder, meer detail en minder dichtgesmeerd. Originele cd's klonken op zich prima, maar toch ietwat luid (zoals wel vaker tegenwoordig). Overigens raad ik in dit geval echt de vinylversie aan. Die klinkt echt levendiger en echter dan de cd-versie, al klinken ook de cd's wel een slag beter dan de originele uitgaven.
Ja, ik heb m ook. Zowel op cd als vinyl, maar heb nog geen tijd gehad om te luisteren.... heb een beetje teveel aangeschaft de laatste tijd ;) Morgen maar eens luisteren dan als ik me van Moonsorrow en de nieuwe Imperium Dekadenz los kan maken ;)

Gebruikersavatar
Flipjack
Berichten: 483
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 8:20 pm
Locatie: Groningen

Re: Opeth

Bericht door Flipjack » do okt 13, 2016 12:40 am

Jeroen schreef:Zijn er trouwens nog veel mensen die de heruitgave van Deliverance & Damnation hebben gekocht? Ik heb zelf de dubbel-LP een paar maanden geleden gekocht. Moet toch wel zeggen dat het een behoorlijke verbetering is, geluidstechnisch gezien. Kraakhelder, meer detail en minder dichtgesmeerd. Originele cd's klonken op zich prima, maar toch ietwat luid (zoals wel vaker tegenwoordig). Overigens raad ik in dit geval echt de vinylversie aan. Die klinkt echt levendiger en echter dan de cd-versie, al klinken ook de cd's wel een slag beter dan de originele uitgaven.
Van Damnation klonk het origineel altijd al wel goed. Vooral Deliverance plukt echt de vruchten van de remastering. Vanaf de 1e seconde van Wreath is het al duidelijk dat het hele andere koek is. Je hoeft echt niet op zoek te gaan naar de verschillen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » do okt 13, 2016 7:37 am

Wat Damnation betreft, uiteraard. Maar zonder de overtollige compressie en mét meer dynamiek klinkt het album toch nog een stuk beter.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Opeth

Bericht door Hieronimus » do okt 13, 2016 11:45 am

Deliverance is inderdaad een duidelijk verschil, meteen op het eerste oor al. Vooral het drumwerk komt beter uit de verf: de cymbals klinken totaal anders, de ghost notes op de snare zijn fijner en de toms hebben veel meer body. De baspartijen komen ook beter over. Hoewel het minder hard klinkt, klinkt het geheel wel zwaarder. Vooral Masters Apprentices profiteert daar goed van. Mooi werk!
Front voor/der Matigheid
last.fm

raymondK
Berichten: 699
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 7:24 pm
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: Opeth

Bericht door raymondK » do okt 13, 2016 12:58 pm

Goed om te horen! Ben sowieso van plan om die 2 platen te kopen een dezer dagen.

Laatst de hele discografie van voor naar achteren geluisterd. Geweldige band blijft het toch. In de beginfase soms nog wat zoekende lijkt het maar met My Arms, Your Hearse lijken ze op dat moment de combinatie tussen hard en zacht echt te hebben gevonden. Toch kan ik met Heritage toch ook het minst is me allemaal toch net wat te rustig en niet spannend allemaal. Pale Communion daarentegen kan ik al weer meer mee. Prima plaat. De nieuwe moet ik nog even goed voor gaan zitten, nog niet gehoord dus. Alleen de vrijgegeven nummers en die bevielen me al goed.

Nefarian
Berichten: 1107
Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:35 pm
Locatie: Wuppertal/Germany

Re: Opeth

Bericht door Nefarian » vr okt 14, 2016 9:55 am

Jeroen schreef:Het maakt mij geen zak uit. Een band moet dat zelf bepalen en niet de fans. Ik vind het juist wel leuk dat er bands zijn die nog een beetje verrassen. Hier blijven de laatste albums (afgezien van Heritage) prima hangen, dus dat is echt een smaakkwestie. En de mix van stijlen is best verfrissend. Misschien niet origineel, maar tegen die omschrijving heeft Mikael zich altijd verzet, omdat hij elk keer weer ronduit toegaf regelmatig riffs en ritmes te 'lenen' van oude bands.
Nou ja, zoals ik al aangaf moet iedere band dat inderdaad zelf weten. Ik kan alles van Opeth genieten, of dit nu Damnation, Blackwater Park, Heritage of Sorceress is. Ik zeg alleen dat een plaat als bijvoorbeeld Blackwater Park of Damnation een diepere indruk op mij maakt en tot vaker luisteren uitnodigt dan Sorceress. Dat wil niet zeggen dat ik de nieuwe plaat ruk vind.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Opeth

Bericht door Wessel » vr okt 28, 2016 6:08 pm

Ik ben vandaag eindelijk eens voor Sorceress gaan zitten en het album heeft zeker zijn momenten, maar ik denk niet dat ik hier nog veel naar zal luisteren. Dat heeft volgens mij niet met bekrompenheid of een hang naar het verleden van Opeth te maken: op een aantal lekkere riffjes en mooie passages na grijpt het me gewoon niet en verwordt het nogal snel tot achtergrondmuziek.
Jammer dat een band die ooit zo origineel was, nu verzandt in progclichés. En gek dat het me niet pakt, want voorganger Pale Communion beviel me juist wel. En een rare gewaarwording om te merken dat ik het helemaal niet zo jammer vind dat ik het concert in 013 binnenkort waarschijnlijk missen ga, terwijl ik eerder zo genoten heb van hun concerten....

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Opeth

Bericht door Wessel » wo feb 01, 2017 3:08 pm

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Lennert » wo okt 02, 2019 11:42 am

In Cauda Venenum is een album dat me weer helemaal bij de strot grijpt. Lovelorn Crime met prachtige zanglijnen en gitaarsolo doet met helemaal veel. Heb voorlopig alleen de Engelse variant gehoord, dus ik zal de Zweedse ook nog proberen om te bepalen welke variant ik uiteindelijk ga aanschaffen, maar dit is voor mij de beste sinds Watershed.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
neddie
Berichten: 37
Lid geworden op: ma aug 29, 2016 1:00 pm

Re: Opeth

Bericht door neddie » vr okt 04, 2019 11:27 am

Ik vind het nog steeds niet zoveel aan helaas. Was stiekem een beetje hoopvol na alle goede berichten maar ik vind het nog steeds saai gepriegel en de zang irriteert me ook nog steeds mateloos. Vreemd, gezien ik zijn cleans op oudere albums juist goed kan waarderen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » vr okt 04, 2019 2:20 pm

Ik vind het ook niet echt spannend allemaal. Wel goed. Vooral qua spel, maar er is me niet echt iets bijgebleven. Kan uiteraard nog komen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Opeth

Bericht door Johan » di okt 08, 2019 3:38 pm

1e keer luisteren was saaitjes, maar met elke extra luisterbeurt doet het nieuwe album me meer. Ik heb inmiddels maar gewoon de 2cd versie met beide talen besteld!

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Opeth

Bericht door paradigm shift » wo okt 09, 2019 9:36 pm

Lennert schreef:In Cauda Venenum is een album dat me weer helemaal bij de strot grijpt. Lovelorn Crime met prachtige zanglijnen en gitaarsolo doet met helemaal veel. Heb voorlopig alleen de Engelse variant gehoord, dus ik zal de Zweedse ook nog proberen om te bepalen welke variant ik uiteindelijk ga aanschaffen, maar dit is voor mij de beste sinds Watershed.
Eens. Voor mij is dit het beste Opeth-album sinds Ghost Reveries.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Opeth

Bericht door Bleek No. 1 » do okt 10, 2019 12:59 am

Johan schreef:1e keer luisteren was saaitjes, maar met elke extra luisterbeurt doet het nieuwe album me meer. Ik heb inmiddels maar gewoon de 2cd versie met beide talen besteld!
Om dan het vervolgens links te laten liggen na twee luisterbeurten? Dit album leek voor mij Heritage part 2 te worden, maar ik kan er maar niet achter staan.

Het begint zo fijn, maar daarna is het alsof je meer en meer water bij de wijn stopt. Doodzonde van je tijd en je beleving.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Opeth

Bericht door Johan » vr okt 11, 2019 4:08 pm

Vooralsnog luister ik het album dagelijks en valt er nog genoeg aan te ontdekken. Voor mij dan in ieder geval!

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Opeth

Bericht door paradigm shift » ma okt 14, 2019 4:11 pm

Bleek No. 1 schreef:
Johan schreef:1e keer luisteren was saaitjes, maar met elke extra luisterbeurt doet het nieuwe album me meer. Ik heb inmiddels maar gewoon de 2cd versie met beide talen besteld!
Om dan het vervolgens links te laten liggen na twee luisterbeurten? Dit album leek voor mij Heritage part 2 te worden, maar ik kan er maar niet achter staan.

Het begint zo fijn, maar daarna is het alsof je meer en meer water bij de wijn stopt. Doodzonde van je tijd en je beleving.
Ik snap wel een beetje wat je bedoelt. Het is goed, maar net iets van een kwartier te lang. Vijftien minuutjes eraf en het was wmb een dijk van een album geweest.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » za nov 09, 2019 2:59 pm

Ik kan me wat betreft het nieuwe album zowaar vinden in de Aardschok-recensie. 'Deze schijf bestaat uit een verzameling fraaie albumafsluiters'. Zodoende komt het nooit echt op gang. Erg mooi bij vlagen, maar soms ook een beetje saai. Maar ik durf nooit conclusies te trekken bij Opeth. Ik kan het morgen een meesterwerk vinden. Daarom vind ik Opeth ook zo interessant, grunt of geen grunt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » do apr 16, 2020 5:40 pm

Ligt het nou aan mij of is die laatste van Opeth gewoon echt niet zo spannend? Ik zou 'em meer moeten draaien, maar elke keer kijk ik er tegenop.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Kees
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Opeth

Bericht door Kees » do apr 16, 2020 5:42 pm

Mee eens, maar ik ben dan ook niet een hele grote Opeth-fan. Alhoewel, nu ik er aan denk: ik heb zin op Watershed op te zetten en 'The Locust Eater' te luisteren : )

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » do apr 16, 2020 5:48 pm

Ja, die wel ja. Veel mensen vinden Watershed maar niets, maar ik vind dat echt een topplaat. Eigenlijk was dat de ideale mix tussen de progressieve rock en death metal. Mijns inziens zat er ook nog wel wat rek in die sound.

Er zit zo verdomd weinig energie in deze dagen. Het is zo gezapig. Allemaal wel netjes gespeeld en vastgelegd (al kan het niet tippen aan de Steven Wilson producties), maar de composities bevatten heel weinig hoogtepunten, waar je echt naar uit zit te kijken tijdens een luisterbeurt.

Ik ben een enorme progfan, maar de laatste Opeth-plaat boeit me nauwelijks.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Opeth

Bericht door Hieronimus » vr apr 17, 2020 9:49 am

Mikael zelf zal zich wel vermaken met deze muziek, maar voor mij is het te nostalgisch en gezapig. Ik heb de plaat één of twee keer in zowel het Engels als Zweeds beluisterd, maar ik ben tevreden met alles tot en met Watershed, inderdaad. Zet dan nog eens even Blackwater Park op van begin tot eind, en je staat versteld hoe dat album beklijft dankzij alle afwisseling in vergelijking met het latere werk.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: Opeth

Bericht door paradigm shift » vr apr 17, 2020 10:26 am

Ik herken het wel een beetje. De grunts mis ik niet, de urgentie wel.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Lennert » vr apr 17, 2020 11:15 am

Ik vind de laatste Opeth prachtig en luister hem nog maandelijks. Vooral Forlorn Love vind ik een waar pareltje.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » vr apr 17, 2020 12:10 pm

Het kan bij mij zo veranderen, zoals uiteindelijk ook gebeurde bij Heritage. Die vind ik stukken beter dan toen die net uitkwam. Nog steeds niet top, maar in elk geval luisterbaar.

Pale Communion vond ik wel direct goed. Nog steeds de beste in het huidige Opeth-tijdperk.

Sorceress luisterde ik in het begin wel graag, maar is me door die maffe wollige sound erg tegen gaan staan.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: Opeth

Bericht door Persistence » vr apr 17, 2020 12:11 pm

Lennert schreef: vr apr 17, 2020 11:15 am Ik vind de laatste Opeth prachtig en luister hem nog maandelijks. Vooral Forlorn Love vind ik een waar pareltje.
Hmm, ik zal ook maar eens een poging wagen dan.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22084
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » di jan 26, 2021 9:26 am

Still Life. Wat een plaat is dat toch. Ik romantiseer het wellicht, maar ik zag ze in 2006 op Graspop het nr White Cluster performen en dat moet 1 van de mooiste livemuziek momenten uit mijn leven tot nu toe zijn geweeest. Daarom dat ik toch wel erg neig naar die XXX shows die (onder voorbehoud van corona) gepland staan in het najaar, in de hoop dat er eens een verrassend nr voorbij komt. Ik zou ze zo graag nog eens April Ethereal, Serenity Painted Death, Bleak of Wreath live zien spelen.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » di jan 26, 2021 10:58 am

Wat mij betreft mogen er best weer wat van die invloeden in de muziek doorklinken. Opeth klonk toen toch wat origineler dan nu. De laatste plaat vind ik overigens nog steeds een erg saaie bedoening. Wel mooi hoor, maar toch vooral een verzameling slaapliedjes.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22084
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » di jan 26, 2021 11:01 am

Niet eens. Ik vind het de beste plaat sinds Watershed en misschien wel sinds Ghost Reveries. Al vind ik de periode My Arms, Your Hearse tot en met Ghost Reveries misschien wel de beste streak van hoogstaande albums in metal ooit en blijf ik hunkeren naar muziek die qua kwaliteit dat niveau benadert.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » di jan 26, 2021 11:04 am

Ik luister heel veel sfeervolle progressieve en symfonische rock en als ik die laatste van Opeth afzet tegen die albums, vind ik de band bepaald geen uitschieter. Van de laatste rits vind ik alleen Pale Communion echt goed gelukt. Heritage is uiteindelijk wel wat gaan groeien, maar Sorceress vind ik matig.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
neddie
Berichten: 37
Lid geworden op: ma aug 29, 2016 1:00 pm

Re: Opeth

Bericht door neddie » wo jan 27, 2021 11:42 am

Alles van My Arms Your Hearse tot en met Ghost Reveries is goud waard wat mij betreft, alles wat daarna is gekomen kan ik helaas helemaal niets mee. Saai structuurloos gepriegel.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Opeth

Bericht door Johan » wo jan 27, 2021 3:05 pm

Ik vind de laatste nog steeds fijn. Eigenlijk alle recentere albums wel met uitzondering van Heritage. Maar ik zal ook niet ontkennen dat het van mij best wel weer wat harder zou mogen bij het volgende album. Iets meer kop-staart nummers ook.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Opeth

Bericht door MadTinus » wo jan 27, 2021 7:42 pm

neddie schreef: wo jan 27, 2021 11:42 am Alles van My Arms Your Hearse tot en met Ghost Reveries is goud waard wat mij betreft, alles wat daarna is gekomen kan ik helaas helemaal niets mee. Saai structuurloos gepriegel.
Watershed ook niet? Dat album heeft ook zeker zijn momenten wat mij betreft. En Orchid en Morningrise ook trouwens, Morningrise is echt prachtig. My Arms, Your Hearse heb ik altijd een wat minder album gevonden, het kwam dan ook na Morningrise, na zo'n album kan alles eigen alleen maar tegenvallen.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
neddie
Berichten: 37
Lid geworden op: ma aug 29, 2016 1:00 pm

Re: Opeth

Bericht door neddie » do jan 28, 2021 10:21 am

MadTinus schreef: wo jan 27, 2021 7:42 pmWatershed ook niet? Dat album heeft ook zeker zijn momenten wat mij betreft. En Orchid en Morningrise ook trouwens, Morningrise is echt prachtig. My Arms, Your Hearse heb ik altijd een wat minder album gevonden, het kwam dan ook na Morningrise, na zo'n album kan alles eigen alleen maar tegenvallen.
Oh, Watershed helemaal vergeten! Dat zegt het wel een beetje denk ik. Er staat nog wel een nummer of drie op die ik kan waarderen, maar ik vond het zeker een achteruitgang vergeleken met Ghost Reveries. Dat laatste nummer op Morningrise vind ik erg mooi, maar verder ben ik ook niet zo'n enorme fan van de eerste twee albums eerlijk gezegd.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » vr jan 29, 2021 2:56 pm

KoenM schreef: di jan 26, 2021 9:26 am Still Life. Wat een plaat is dat toch. Ik romantiseer het wellicht, maar ik zag ze in 2006 op Graspop het nr White Cluster performen en dat moet 1 van de mooiste livemuziek momenten uit mijn leven tot nu toe zijn geweeest. Daarom dat ik toch wel erg neig naar die XXX shows die (onder voorbehoud van corona) gepland staan in het najaar, in de hoop dat er eens een verrassend nr voorbij komt. Ik zou ze zo graag nog eens April Ethereal, Serenity Painted Death, Bleak of Wreath live zien spelen.
Naar aanleiding van deze post heb ik de cd al twee keer de revue laten passeren in de afgelopen twee dagen. Ik vind de muziek inderdaad briljant. Is het jou trouwens ook opgevallen dat er wat productionele foutjes in de sound zitten? Zo valt het gitaargeluid in het rechterkanaal een paar keer weg tijdens The Moor en ook later duikt dit euvel op. Zag al op verschillende fora dat dit een bekend probleem is. Het was me in het verleden nooit zo opgevallen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11734
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Opeth

Bericht door Amibor » vr jan 29, 2021 3:36 pm

Een vraagje voor wie de laatste vier platen van Opeth ook gaaf vinden: Wat kan ik beter aanschaffen, de Zweedse Of Engelse versie van de laatste? Ik kan me voorstellen dat het in de moerstaal oprechter overkomt, maar dat hoeft natuurlijk niet. Iemand die beiden heeft beluisterd en er een oordeel over heeft?
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25286
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » vr jan 29, 2021 3:38 pm

Koop gewoon die dubbel-cd (of lp). Ben je iets meer kwijt, maar dan kun je mooi je eigen oordeel vellen. Heb ik ook gedaan. Ik vind de verschillen te verwaarlozen, maar neig naar de Zweedse versie, omdat het album toch van oorsprong zo bedoeld was. Overigens blijf ik het een kabbelplaat vinden. Mooi, maar niet erg spannend.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie