Opeth

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Favoriete album?

Orchid
1
1%
Morningrise
4
6%
My Arms, Your Hearse
7
10%
Still Life
9
13%
Blackwater Park
26
39%
Deliverance
3
4%
Damnation
4
6%
Ghost Reveries
10
15%
Watershed
3
4%
 
Totaal aantal stemmen: 67

Gebruikersavatar
Flipjack
Berichten: 483
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 8:20 pm
Locatie: Groningen

Re: Opeth

Bericht door Flipjack » di jul 26, 2011 4:53 pm

The Devil's Orchard van Heritage:

http://www.youtube.com/watch?v=etKakiXQqcU

Nu aan het luisteren, dus ik kan er nog niet veel over kwijt

Gebruikersavatar
number_17
Berichten: 3176
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 11:15 pm

Re: Opeth

Bericht door number_17 » di jul 26, 2011 6:08 pm

Klinkt wel gaaf eigenlijk.
[url=http://ashladan.be]Mijn E-zine[/url]
[url=http://www.last.fm/user/Thurisazz/]Last.fm[/url]

Gebruikersavatar
Onheilsprofeet
Berichten: 104
Lid geworden op: ma mei 24, 2004 12:00 pm
Locatie: heeze(eindhoven)

Re: Opeth

Bericht door Onheilsprofeet » di jul 26, 2011 6:09 pm

Mmm, wennen... Begin beetje saai en dat herhalen van "god is dead" vind ik niet alles. Het gebruik van de drums bevalt mij wel zeer goed.
GIJ kwaadaardige dwaas....

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » di jul 26, 2011 6:34 pm

Gelijk één van de beste nummers op het album en ook meteen één van de stevigste songs.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Onheilsprofeet
Berichten: 104
Lid geworden op: ma mei 24, 2004 12:00 pm
Locatie: heeze(eindhoven)

Re: Opeth

Bericht door Onheilsprofeet » di jul 26, 2011 6:41 pm

Jeroen schreef:Gelijk één van de beste nummers op het album en ook meteen één van de stevigste songs.
Jij hebt het gehele album al gehoord?
Als dit het beste nummer van de cd is, wordt dit de eerste van Opeth die ik niet koop vrees ik.
Hopen dat het alleen een kwestie van wennen is.
GIJ kwaadaardige dwaas....

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » di jul 26, 2011 6:45 pm

Er staan nog wel meer gave songs op, maar het zijn vooral veel mellow stukken, orgeltjes, zompige gitaren en bezwerende zanglijnen. Op zich prima, maar ik kan me inmiddels een heel klein beetje aansluiten bij de opmerking van iemand anders. Stellend dat wanneer er een andere naam op het album had gestaan, het waarschijnlijk niet zoveel stof zou doen opwaaien. Met andere woorden, het klinkt goed, maar wel vrij letterlijk gekopieerd (ook qua productie) van de oude grote rock- en progmachten uit de jaren 60/70 en begin 80.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Flipjack
Berichten: 483
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 8:20 pm
Locatie: Groningen

Re: Opeth

Bericht door Flipjack » di jul 26, 2011 7:06 pm

Hij is al offline gehaald ook.. Blij dat ik hem daarvoor al binnen gehengeld had. Hij wordt vast wel weer door iemand anders geuplaod.

Over het nummer zelf:
Het klinkt wel zo ongeveer hoe ik had verwacht dat het zou klinken, maar toch was het even slikken.
De drums vind ik sowieso erg lekker in dit nummer. Er zijn een paar stukjes die ik wel heel geslaagd vind, zoals wanneer Mikael zingt: "In the corner of my eye".
Maar er is ook nog genoeg dat me niet aanstaat. Ik hoor veel herhaling. In de zanglijnen, maar in de gitaarlijnen ook net iets teveel. Dat er in het begin van het nummer wanneer Mikael gaat zingen alle muziek m.u.v. de synthesizer wegvalt is ook niet direct een keuze die ik bejubel. En het stukje na de orgel, waar Mikaels stem alleen ondersteund wordt door drum en bass vind ik ook echt niet mooi.
Al met al sta ik niet echt heel positief, maar ook niet echt negatief tegenover dit nummer. Misschien moet ik hem nog vaker beluisteren om de klik te krijgen. Ik heb Heritage al wel gepreordered, al was het alleen maar om de collectie weer vol te maken ;)

Nu hier te beluisteren:
http://stereogum.com/766792/opeth-the-d ... he-chapel/

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: Opeth

Bericht door ketter » di jul 26, 2011 10:53 pm

Ik weet nog niet wat ik ervan moet vinden. Op zich is er niets mis mee, maar het pakt me nog niet meteen. Ik moet wel zeggen dat het geluid typisch Opeth is. Denk dat ik gewoon op het gehele album wacht.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » di jul 26, 2011 11:01 pm

Het valt me mee, ik had eigenlijk grotere veranderingen verwacht. Maar het wow-effect blijft wederom uit.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
sanguis
Berichten: 4983
Lid geworden op: di okt 18, 2005 1:38 pm
Locatie: Zundert
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door sanguis » di jul 26, 2011 11:21 pm

Dit is wel de sound die ik verwacht had na alle berichten te hebben gelezen. Mijn ding is het niet echt.

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Opeth

Bericht door cataclysm child » di jul 26, 2011 11:53 pm

sanguis schreef:Dit is wel de sound die ik verwacht had na alle berichten te hebben gelezen. Mijn ding is het niet echt.
Gesecondeerd. Op zich is het niet slecht, maar te veel ideeën in 1 nummer is nooit ideaal... het pakt me helemaal niet.
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Zagato
Berichten: 3699
Lid geworden op: do mar 31, 2005 12:29 pm

Re: Opeth

Bericht door Zagato » wo jul 27, 2011 9:10 am

Hmmm, ik vind Damnation geweldig maar ik weet het nog niet helemaal wat betreft dit nummer.
a fool with a tool is still a fool
[url=http://www.last.fm/user/FrCl/?chartstyle=asimpleblue5][img]http://imagegen.last.fm/asimpleblue5/recenttracks/FrCl.gif[/img][/url]

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Opeth

Bericht door Bleek No. 1 » wo jul 27, 2011 11:33 am

Momenteel bezig een nieuw nr luisteren en ik moet zeggen.... Damnation meets Pink Floyd meets Carnivore(??), met name "GOD IS DEAD! GOD IS DEAD!".
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Orklord » wo jul 27, 2011 11:51 am

Wat heeft dat met Carnivore te maken dan?

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Opeth

Bericht door Bleek No. 1 » wo jul 27, 2011 11:54 am

Verder niks. Alleen het vaak herhalen van de zin 'God is dead' alsof het een refrein betreft.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Orklord » wo jul 27, 2011 11:58 am

Ik vind het nummer trouwens niet echt geweldig. Het kabbelt maar een beetje voort.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Opeth

Bericht door Bleek No. 1 » wo jul 27, 2011 12:08 pm

Het vreemde vind ik nog na een minuutje of 4 waarbij het tembo radicaal omslaat en het zo langzamerhand afbreekt tot het eind.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Bastiaan » wo jul 27, 2011 12:29 pm

Ik vind het alvast een van de gaafste albums van het jaar. Maar ja, ik ben dan ook wel erg into dat seventiesgebeuren. Ik vind Akerfeldt's cleane stem geweldig, dus de ontbrekende grunts doen me niet veel. Het heeft soms veel weg van een jamsessie. En de sound en het sfeertje zijn geweldig. Ik denk dat het een typisch love it or hate it album zal worden.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Opeth

Bericht door Bleek No. 1 » wo jul 27, 2011 12:31 pm

Om te roepen dat het nu al een topalbum is, vind ik wat voorbarig. Dat het een typisch take it or leave it album wordt, betwijfel ik ook niet.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
Orklord
Berichten: 11329
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 5:10 pm
Locatie: Krommenie
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Orklord » wo jul 27, 2011 12:37 pm

Bastiaan schreef:Ik vind het alvast een van de gaafste albums van het jaar. Maar ja, ik ben dan ook wel erg into dat seventiesgebeuren. Ik vind Akerfeldt's cleane stem geweldig, dus de ontbrekende grunts doen me niet veel. Het heeft soms veel weg van een jamsessie. En de sound en het sfeertje zijn geweldig. Ik denk dat het een typisch love it or hate it album zal worden.
Hmm daar zit denk ik het verschil. Ik vind zijn cleane stem namelijk niet zo heel geweldig. Niet slecht, maar ook niet echt betoverend mooi.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Bastiaan » wo jul 27, 2011 12:56 pm

@Black No. 1, ik heb het album al gehoord. Zij het slechts twee keer, dus een beetje voorbarig is het wel. Maar ik werd meteen gegrepen door het hele album. Dan moet ik misschien ook bij vermelden dat ik Damnation heb gestemd in bovenstaande poll.

@Orklord, Wat mij betreft wel, want ik vind zijn cleane stem inderdaad betoverend.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Opeth

Bericht door cataclysm child » wo jul 27, 2011 1:20 pm

Damnation vond ik ook geweldig, maar valt het nieuwe album daar wel mee te vergelijken? Op basis van dat ene nummer zou ik alvast zeggen van niet?
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Bastiaan » wo jul 27, 2011 1:35 pm

Nee is inderdaad ook niet zo. Maar ik heb bij Opeth een voorkeur naar de rustige kant en cleane zang.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Opeth

Bericht door Gilbert » wo jul 27, 2011 2:12 pm

Ik vind het nieuwe Opeth-album (na een maandje geleden zo'n tien tot vijftien keer geluisterd te hebben) zeker goed, maar niet echt bijzonder. Geen plaat voor het eindejaarslijstje, al scheelt het niet veel en denk ik er over een paar maanden misschien anders over. Het lijkt me een plaat die vooral lovende kritieken zal krijgen van Opeth-fans die openstaan voor de jaren zeventig progkant van Opeth, maar zelf de oude klassiekers van acts als Genesis, Jethro Tull, Uriah Heep en Yes nog niet kennen. Dat wil zeggen, op zich is Heritage best een goede plaat, maar in de jaren zeventig liepen er genoeg bands rond die soortgelijke muziek maakten, maar dan nog beter (en destijds vernieuwender). Als Heritage er echter voor zorgt dat Opeth-fans zich vervolgens ook gaan verdiepen in een Camel of Gentle Giant, dan heeft Åkerfeldt waarschijnlijk echter wel zijn doel bereikt.

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: Opeth

Bericht door POS » za jul 30, 2011 2:42 pm

Prachtig nummer. Dit is toch gewoon op en top Opeth zonder grunts. Niks verrassends aan verder (buiten de typische seventies keyboards)

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » zo jul 31, 2011 3:40 pm

Over POS gesproken, het is gelukkig niet zo'n pretentieuze en gekunstelde poging geworden als het laatste album van Pain Of Salvation, met hun 'terugkeer' naar het sixties en seventies rockgeluid. Rampzalige plaat vind ik dat nog altijd. Bij Opeth klinkt het toch een stuk natuurlijker en authentieker.

Al blijft de nieuwe Opeth (en dan ben ik heel eerlijk) wel een beetje de zweem van 'eerbetoon' en indirect 'surrogaat' om zich heen houden. Wat Gilbert zei klopt dan ook wel. Als aanjager voor een hernieuwde interesse in het seventies progrockgeluid is het een ideale plaat, maar op zichzelf staand, tsja. Ik weet het nog niet.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » zo jul 31, 2011 7:32 pm

Voor mij is die band toch al een tijdje over zijn echte top heen. Dat was imo van Still Life t/m Damnation.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » zo jul 31, 2011 7:33 pm

Daar kan ik het wel mee eens zijn, denk ik, al vond ik Ghost Reveries en vooral Watershed ook nog erg sterke platen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Opeth

Bericht door cataclysm child » zo jul 31, 2011 7:47 pm

Ghost Reveries vond ik nogal hapklaar naar Opeth-normen, al staan er wel enkele sterke normen op. Watershed was dan weer wat minder voorspelbaar, wat deze plaat boeiender houdt itt z'n voorganger. Maar voor mij blijft hun absolute topper Blackwater Park, tevens de enige cd naast Damnation die ik nog regelmatig luister. Nu ja, Opeth is sowieso een band waar ik niet al te vaak naar luister, ondanks dat ik hun muziek erg sterk vind. Maar dat heb ik nog met andere bands ook.
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Opeth

Bericht door Eru Iluvatar » zo sep 04, 2011 10:04 pm

Zo, net een recensie over 'Heritage' geschreven. Ik ben een behoorlijk grote fan van progressieve rock uit de jaren zeventig en mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Helaas vind ik de nieuwe plaat wat tegenvallen. Het bevat een aantal leuke muzikale ideeën, maar die zijn erg geïsoleerd is over het algemeen rustige, langdradige composities die vaak de typische Opeth-climax missen. Ik heb 'Heritage' uiteindelijk een 7 gegeven. Hopelijk zal ie naar verloop van tijd nog groeien.


- mod edit: spam -

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Opeth

Bericht door Hieronimus » zo sep 04, 2011 10:28 pm

Ik heb 'm ook een keertje rondjes laten draaien (figuurlijk gesproken) en ik kon toch ook vrij weinig momenten ontdekken die me aanspraken. Precies wat je zegt: langdradig, zonder echte climaxen. Wat dat betreft ben ik het met KoenM eens: sinds Damnation ging het rap bergafwaarts. Jammer dan.

(En volgens mij bedoel je het nummer "The Lotus Eater", i.p.v. "The Locust Eater" in je review. ;))
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Opeth

Bericht door Eru Iluvatar » zo sep 04, 2011 10:58 pm

Bedankt voor je verbetering! Zal het even aanpassen.

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: Opeth

Bericht door ketter » ma sep 05, 2011 10:17 am

Alweer op het internet te vinden ja? Eens even kijken dan.

Gebruikersavatar
Satyr
Berichten: 1145
Lid geworden op: di okt 28, 2008 9:15 pm
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Satyr » ma sep 05, 2011 3:13 pm

Ik ben een groot Opeth fan, maar deze moet even inwerken. Het intro en dat laatste nummer zijn niks anders dan opvulling, wat een nutteloze nummers zijn dat.

Folklore heeft een waanzinnig einde trouwens, teringpietje zeg.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Opeth

Bericht door jeffrey » ma sep 05, 2011 6:27 pm

Eru Iluvatar schreef:Zo, net een recensie over 'Heritage' geschreven. Ik ben een behoorlijk grote fan van progressieve rock uit de jaren zeventig en mijn verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Helaas vind ik de nieuwe plaat wat tegenvallen. Het bevat een aantal leuke muzikale ideeën, maar die zijn erg geïsoleerd is over het algemeen rustige, langdradige composities die vaak de typische Opeth-climax missen. Ik heb 'Heritage' uiteindelijk een 7 gegeven. Hopelijk zal ie naar verloop van tijd nog groeien. Hier m'n recensie: http://tastelessenterprise.wordpress.co ... seventies/
Mee eens. De enige plaat van Opeth waar ik werkelijk naar uitgekeken heb.

Je site is trouwens vet. Gister ook ff de andere rubrieken dan muziek doorgelezen.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Opeth

Bericht door Eru Iluvatar » ma sep 05, 2011 8:07 pm

Danke schon! Dat blog heb ik samen met een vriend opgericht. Hij recenseert de wat meer arthous-achtige films, ik het escapistische werk.

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11733
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Opeth

Bericht door Amibor » ma sep 05, 2011 11:46 pm

Er zijn eigenlijk drie dingen waar ik Opeth altijd om heb geprezen, de tegenstelling in de nummers tussen bijna romantiek en kwaadaardigheid, de opbouw naar de climax, en de progressie (die hem vooral zit in de structuur van de muziek, de onverwachte wendingen en de in-your-face virtuositeit, zeg maar). Alleen dit laatste is overgebleven op de nieuwe plaat. De vraag is of Opeth het daarmee redt. Aan de andere kant denk ik dat dit echt een uitstapje voor hun is, een experiment dat ze zich nu, vanwege hun huidige status, kunnen veroorloven. Ik mis de duistere kant, de metal, toch wel erg. Misschien zelfs de melancholie die er bij Opeth op iedere plaat (en voornamelijk die prachtige melodieen op Blackwater Park en Still Life) door kwam sijpelen. En dan heb ik het nog niet eens over Damnation. Deze plaat is wat meer truckendoos, de zweverige progvibe en een pietsje duisternis, maar gedoseerd. Ook erg lekker, maar niet de Opeth die ik wil. Bovendien is dit simpelweg geen metalplaat. Niet dat het uitmaakt, maar zo beoordeel ik hem stiekem wel.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Opeth

Bericht door Eru Iluvatar » wo sep 07, 2011 9:32 am

Ik zie net dat de links naar m'n recensies zijn weggehaald. Er valt wat voor te zeggen en ik kan me er wat bij voorstellen. Je kunt het zien als schaamteloze promotie en puur gespam. Anderzijds kan zo'n recensie ook wat toevoegen in de discussie rond een band en hun albums. Daarom post ik hier de hele recensie, zonder link. Hopelijk wordt deze niet verwijdert. Dat zou namelijk ook een beetje haaks staan op het hele 'Metalfan: allereerst een muziekforum'-idee.

Opeth – Heritage (2011): Ode aan de seventies

Opeth: ik moest lange tijd niets van de Zweden hebben. Aanvankelijk vond ik het een pretentieuze, overhypte band. Totdat ik in 2008 in een muziekzaak The Lotus Eater hoorde. De typische grunts (die mij altijd irriteren) waren grotendeels verdwenen en hadden plaats gemaakt voor meer invloeden uit de alternative metal (Faith No More) en progressieve rock (King Crimson bijvoorbeeld). Ik was meteen verkocht. Het meest recente Watershed is voor mij een klassieker, met ingenieuze composities die van zachte sferen via een spanningsboog naar een bombastische climax opbouwen.

Toen ik hoorde dat Opeth een album in de stijl van de progressieve rock van de jaren zeventig ging maken, waren mijn verwachtingen hooggespannen. Albums als Foxtrot van Genesis, Close To The Edge van Yes, Pink Floyd’s Dark Side of the Moon en Jethro Tull’s Thick As A Brick gaan er hier in als pap. Tegenwoordig zijn er veel bands die terugkeren naar het warme, organische geluid van het vinyltijdperk. Zou Opeth boven deze massa retrobands uitweten te klimmen en met Heritage een relevant stukje muziekgeschiedenis schrijven?

Heritage bestaat uit een tiental nummers met een speelduur van tegen het uur. Wat meteen opvalt is de totale afwezigheid van grunts. Voor mij eerder een pre dan een min, maar waarschijnlijk zullen niet alle fans er zo over denken. De zang van frontman Mikael Akerfeldt is duidelijk vooruitgegaan. Over het algemeen heeft het album een perfecte productie. Alle instrumenten zijn zeer goed van elkaar te onderscheiden. Heritage wordt gekenmerkt door een kabbelend, dromerig karakter, met ingetogen zang en een prominente rol voor de akoestische gitaar.

De eerste compostie (het titelnummer) en afsluiter Marrow Of The Earth zijn grotendeels akoestische nummers met piano. Het zijn in feite een rustige intro en outro: onnodig op een album dat al relatief rustig is. The Devil’s Orchard en Feel The Dark doen erg denken aan Watershed. Vooral de laatste is erg pompeus, met de typische hard-zacht dynamiek van het vorige album. Heritage barst goed los met Slither, een snelle rocker in de stijl van Rainbow’s Kill The King. Helaas is de zang van Åkerfeldt veel matter dan Ronnie James Dio’s. Nepenthe is een rustig nummer, met speelse jazz- en funkachtige onderbrekingen. Haxprocess heeft een kamerorkestachtig begin, waarna we getrakteerd worden op een portie mooi (akoestisch) gitaarspel. Helaas blijft een climax uit. Famine is voorzien van een voor Opeth typische spanningsbouw. We krijgen doomriffs te horen met Hammond-orgel en dwarsfluit. Een soort van Hammers of Misfortune-meets-Jethro Tull. Daarna volgt The Lines In Hand, een sneller en relatief kort nummer met dat typische Oosterse, dromerige Opeth-geluid. Erg sfeervol en één van de betere nummers van het album. Tenslotte Folklore, weer een overwegend kalm nummer, met een triomfantelijk, bombastische afsluiting,

Heritage is voor Opeth-begrippen een vrij rustig, degelijk album. Kalme passages zijn we natuurlijk gewend van de Zweden, maar ik mis toch bij veel nummers bombastische overgangen en muzikale climaxen. Het album heeft geen duidelijke overgangen en komt daardoor nogal gefragmenteerd over. Leuke muzikale ideeën zijn evident aanwezig, maar deze zijn geïsoleerd in vrij matige, langdradige composities. Persoonlijke hoogtepunten zijn Slither, Famine en The Lines In Hand, de juist wat meer ronkende, rockerige nummers op het album. Deze composities maken dit Heritage voor mij de moeite waard. Opeth’s ode aan de seventies was leuk bedacht, maar een veel minder bekende bands als de Hammers of Misfortune (luister hun nummer Train maar eens) doen dit stukken beter, maar krijgen daarvoor niet de erkenning en bekendheid. Opeth-fans doen er goed aan Heritage eerst eens te luisteren voor eventuele aanschaf. Fans van jaren zeventig (prog-)rock zouden eerst eens The Devil’s Blood, Graveyard en de Hammers of Misfortune moeten checken. (Eru)

7.0

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11733
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Opeth

Bericht door Amibor » za sep 10, 2011 5:22 pm

Ik kan me in die recensie wel redelijk vinden. Toch moet ik mijn eigen ietwat negatieve mening van de vorige post wat bijstellen, want na een paar luisterbeurten blijft het geheel toch weer aan mij kleven en spoken de melodielijnen zoals altijd door mijn hoofd. Het album heeft een bepaald soort sfeer, bijna sprookjesachtig. Maar zoals Eru meldde, de climax (waar Opeth zo sterk in is) verwacht je toch vaak op punten waar hij dan vervolgens niet uitbarst. Wat altijd zo heerlijk was, hoe een climax in een terugkerend soort Leitmotiv nog eens aangesterkt werd met een dubbele gitaarlijn, solo of extra uitbarsting met dubbele bass. Dat is wat het altijd zo orgasmatisch maakte. Het blijft allemaal wat aan de oppervlakte, luistert heerlijk weg, maar zal daardoor geen hoogvlieger worden. Desalniettemin geniet ik erg van de songstructuur en de stem, die gewoon prachtig blijft. Ik zou zeggen, een 7,5.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Took » ma sep 12, 2011 10:35 pm

interview met Akerfeld, over ondermeer de melkboer:

http://www.metalfan.nl/interviews.php?id=842
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
ketter
Berichten: 10429
Lid geworden op: vr jul 22, 2005 2:56 pm

Re: Opeth

Bericht door ketter » ma sep 12, 2011 11:01 pm

Leuk interview :)

'Dat laatste staat symbool voor de neergang van de maatschappij zoals we die kennen.'
Hmm, benieuwd wat hij daar precies mee bedoelde.

Gebruikersavatar
Cjmormon
Berichten: 1018
Lid geworden op: do okt 14, 2010 8:27 pm

Re: Opeth

Bericht door Cjmormon » do sep 15, 2011 9:46 am

Het album is nu intergraal te streamen via deze website

http://www.npr.org/player/v2/mediaPlaye ... =140262406

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » di jan 17, 2012 10:40 am

Al 4 maanden niks meer, dat zegt wel iets. Enfin, ze hebben een clip gemaakt voor The Devil's Orchard:



Die is dan wel weer leuk. :)
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Lennert » do mei 10, 2012 8:40 pm

Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door KoenM » ma apr 29, 2013 6:14 pm

Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » di jun 10, 2014 10:22 pm



Iemand de nieuwe single van Opeth al gehoord? Best een leuk nummer met een erg goed zingende Akerfeldt. Het ligt weliswaar in de lijn van Heritage, maar de productie is wat minder gruizig. Het klinkt allemaal wat minder geforceerd retro, wat mij betreft het grote zwaktebod van de vorige cd die ik nog altijd niet trek. De mannen mogen van mij doen wat ze willen, maar als buitenstaander zeg ik dat ze die metalen stijl stukken beter beheersen dan de uiterst fantasieloze 'proggy' occulte toestanden op Heritage. Dat metalen element hoor ik gelukkig sporadisch terug in dit nieuwe nummer. Vraag me af of de grunt nog terugkeert op deze plaat. In dit nummer alvast niet. Dat gemis wordt echter opgevangen door het gave middenstuk met die door elkaar lopende gitaarlijnen. Ook de solo mag er zijn. Dit nummer schept wat meer verwachtingen dan de opener die ook al op YouTube staat. Eternal Rains Will Come klinkt mij te gezapig en ook de folky melodietjes staan heel ver af van de briljante (en soms ook folky) melodielijnen waar de band tot en met Watershed mee voor de dag kwam. Het is bij vlagen lekker stevig, maar veelal te monter.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Opeth

Bericht door Hieronimus » di jun 10, 2014 11:36 pm

Even geen bron bij de hand, maar op het nieuwe album komen geen grunts e.d. voor. Dit nummer ga ik morgen wel beluisteren, hopelijk is het zoals je zegt beter dan het nummer dat al bekend was.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Opeth

Bericht door Bleek No. 1 » wo jul 16, 2014 8:41 pm

Nieuw nummer gelekt;



Mijn mening? Heel lekker!
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Opeth

Bericht door innuendo » di sep 09, 2014 1:27 pm

Meningen? De plaat is al even uit. Hier staat hij nu op met vol volume. Voor een eerste luistersessie smaakt het zeker naar meer en is er eindelijk weer eens een jaarlijstkandidaat na het tegenvallende Heritage.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: Opeth

Bericht door Progressive Jeff » di sep 09, 2014 2:12 pm

Pale Communion staat in mijn jaarlijstje. Dit jaar heb ik de Zweden al twee keer live gezien (Graspop en Be Prog! My Friend). Live is de band bijna altijd wel goed en droogkloot Mikael zorgt voor het nodige vermaak. Ben benieuwd hoe de nieuwe nummers later dit jaar klinken als ze in Amsterdam spelen.

Plaats reactie