Opeth

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Favoriete album?

Orchid
1
1%
Morningrise
4
6%
My Arms, Your Hearse
7
10%
Still Life
9
13%
Blackwater Park
26
39%
Deliverance
3
4%
Damnation
4
6%
Ghost Reveries
10
15%
Watershed
3
4%
 
Totaal aantal stemmen: 67

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Opeth

Bericht door Johan » di sep 09, 2014 2:43 pm

Ik heb 'm pas een keer of 4 gehoord en het kwartje moet nog gaan vallen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit gaat gebeuren. Ik vind hem nu al beter dan Heritage en die plaat kan ik best hebben.

Ik ben overigens blij dat het geen soort Storm Corrosion plaat is geworden, want die muziek houd ik niet lang vol met die zwaar naargeestige zenuwslopende sound.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Opeth

Bericht door MadTinus » vr mei 13, 2016 2:30 pm

Niet direct Opeth nieuws, maar wel gerelateerd. Ex-Opeth drummer Martin Lopez heeft met zijn band FIFTH TO INFINITY hun debuut album "Omnipotent Transdimensional Soulfire" uitgebracht op het Italiaanse Avantgarde Music. FIFTH TO INFINITY speelt een soort progressieve Black Metal (zelf noemen ze het Transcendental Metal of Death) waarin Lopez zijn talenten ten volle tentoon kan spreiden. Gelukkig weten de andere muzikanten ook van wanten en hebben ze met z'n allen een ijzersterk album afgeleverd. Ik ben er aardig van onder de indruk, het album wordt iedere luisterbeurt beter. Check het nummer hieronder!



Spotify link naar het album:
Facebook: http://www.facebook.com/Fifth.to.Infinity

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » vr mei 13, 2016 3:05 pm

Lijkt me eigenlijk niet echt iets voor dit topic. Lopez is er al jaren uit. Misschien apart topic? Muzikaal wijkt het immers nogal af.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Opeth

Bericht door MadTinus » za mei 14, 2016 11:29 pm

Hij is er inderdaad al zo'n 10 jaar uit, maar veel Opeth fans zijn ook fan van zijn spel, zodoende dacht ik dat Opeth-fans het wel interessant zouden vinden wat hij nu doet.

Wat vind je van het nummer?
Laatst gewijzigd door MadTinus op ma mei 16, 2016 7:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » zo mei 15, 2016 3:58 pm

Zeker niet verkeerd!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Opeth

Bericht door yowannuzz » wo jun 01, 2016 6:46 pm

Ik heb hier een longsleeve van Opeth.
Op de voorkant staat de albumcover van Blackwater Park en op de achterkant een foto van de band.
De lange mouwen lopen aan het einde wijd uit.
Het ding is amper gedragen en dus zo goed als nieuw.

Maat staat er niet in, maar het lijkt me een L.
Voor 10 euro mag je hem hebben en bij interesse graag een pm.

Edit: verkocht !
Laatst gewijzigd door yowannuzz op do jun 16, 2016 1:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Opeth

Bericht door Hieronimus » wo jun 15, 2016 10:38 pm

Later dit jaar een nieuw album, genaamd Sorceress, op Nuclear Blast. Verder komt er ook een boek uit met een soortement geschiedenis van Opeth. http://opethbook.com Ik weet het niet. Is dit interessant? Plaatjes, praatjes, etc. Wel 208 pagina's.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Satyr
Berichten: 1145
Lid geworden op: di okt 28, 2008 9:15 pm
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Satyr » zo jun 19, 2016 12:53 pm

Opvallend dat er een 'lullige' quote over Martin Lopez in de preview staat en dat hij als één van de weinigen niet aan het woord komt (wil) in het boek.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Opeth

Bericht door MadTinus » ma okt 03, 2016 9:10 am

Sorceress is aflopen vrijdag verschenen, zijn er al meningen? Ik ben voorzichtig hoopvol, dit zou wel eens het eerste Opeth album sinds Watershed kunnen worden, dat ik met redelijk plezier van begin tot eind uit kan luisteren. Ik heb het idee dat dit weleens een groeibriljantje kan zijn.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » ma okt 03, 2016 9:25 am

Staat op de verlanglijst. Opmerkelijk dat je dat zegt trouwens, want qua stijl borduurt de band verder op de vorige cd. Die vond ik persoonlijk al erg sterk na het mislukte Heritage.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Opeth

Bericht door MetalDelight » ma okt 03, 2016 9:48 am

Zaterdag mijn lokale platenboer bezocht maar hij had helaas de vinylversie nog niet binnen.
Inmiddels staat bijna het gehele album op youtube en ondanks de lage geluidskwaliteit durf ik wel te zeggen dat dit wederom een plaat van zeer hoog niveau is. Songs als Chrysalis gaan er bij mij in als koek.
Opeth is zo'n band waar ik nog ouderwets voor ga zitten. De muziek is avontuurlijk en een luxe diner wat je niet in een paar luisterbeurten weghapt. Het heeft tijd nodig om op waarde geschat te worden, meestal de beste albums.

Overigens vindt ik Heritage ook een pareltje.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Opeth

Bericht door innuendo » ma okt 03, 2016 10:09 am

Ik ben van plan de nieuwe plaat deze week te bestellen. Twee nummers gehoord die in elk geval naar meer smaken. In de afgelopen maanden heb ik trouwens behoorlijk veel Ghost Reveries geluisterd.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Satyr
Berichten: 1145
Lid geworden op: di okt 28, 2008 9:15 pm
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Satyr » ma okt 03, 2016 11:49 am

Het is weer weinig metal, helaas.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Took » ma okt 03, 2016 11:57 am

kaarten voor de show in 013 gaan desondanks wel hard, vernam ik dit weekend.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Nefarian
Berichten: 1107
Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:35 pm
Locatie: Wuppertal/Germany

Re: Opeth

Bericht door Nefarian » ma okt 03, 2016 5:02 pm

Ondanks de mindere nummers Sorceress en The Wilde Flowers ben ik toch helemaal content met de nieuwe van Opeth. Heb de Wooden Box Versie met LP, Dubbel CD en nog wat andere zooi gekocht en heb geen moment spijt. Stiekem vind ik overigens de nieuwe Alcest toch een stukkie beter :) Zo nog maar een keer de nieuwe ColdWorld luisteren!

Gebruikersavatar
Flipjack
Berichten: 483
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 8:20 pm
Locatie: Groningen

Re: Opeth

Bericht door Flipjack » di okt 04, 2016 2:17 pm

Na het uitstekende Pale Communion vind ik Sorceress toch wel echt een snoozefest. Spannende momenten zoals het laatste stuk van The Wilde Flowers zijn veel te sporadisch, de productie is veel te wollig. Jammer. Ik hoop dat de woorden van 'Era' profetisch zijn: "The end of an era.
One starts anew". Ik ben wel weer klaar voor de volgende stijlwisseling. Verras me maar.

Gebruikersavatar
Black-Coffee
Berichten: 33
Lid geworden op: vr sep 23, 2016 8:26 pm
Locatie: Rottingdamned

Re: Opeth

Bericht door Black-Coffee » wo okt 05, 2016 8:50 pm

Ik mis bij de latere albums toch wel een beetje de duistere sfeer die bv Orchid, Morningrise of My Arms, Your Hearse hadden (zal wel een persoonlijke kwestie zijn).
Maar ik zou bv Watershed niet zo gauw opzetten, hoewel ik vind Blackwater Park en Deliverance zeker geen slechte platen zijn.

Ik ben toch meer een liefhebber van het oudere Opeth
http://www.last.fm/user/MeneerKoffie
DEATH, BEFORE DECAF!!!!

Gebruikersavatar
Flipjack
Berichten: 483
Lid geworden op: ma jan 05, 2009 8:20 pm
Locatie: Groningen

Re: Opeth

Bericht door Flipjack » wo okt 05, 2016 10:15 pm

Black-Coffee schreef:Ik ben toch meer een liefhebber van het oudere Opeth
Dat sowieso, maar die tijden zijn helaas voorbij.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Opeth

Bericht door innuendo » vr okt 07, 2016 9:57 pm

Vandaag de hele plaat gehoord, maar ik ben niet onder de indruk. Een paar stukken zijn tof, maar de rest ontbeert sfeer en spanning. Ik juichde de transitie naar prog heel lang toe, maar inmiddels ben ik daar wel op teruggekomen. Een paar dagen geleden heb ik Deliverance nog gedraaid, terwijl het nooit echt mijn favoriet was. Ik heb er toch even lekker van genoten. Jammer dat Opeth zijn unieke geluid opgegeven heeft om een soort progtribute te worden. Iemand de bonustracks al gehoord? Ik moest bijna janken toen ik de grunts van The Drapery Falls hoorde. Wat was dat slecht zeg!
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Lennert » vr okt 07, 2016 10:00 pm

Het zijn reacties als bovenstaande die mij nog wat skeptisch maken om de cd aan te schaffen. Heb afgelopen maanden Still Life, Blackwater Park, Watershed en Pale Communion aangeschaft. De eerste drie bevielen me allemaal, maar de laatste ben ik nog niet aan toegekomen. Ik hoor van de meeste mensen om me heen nu ook al dat Watershed een van de beste en tegelijkertijd laatste echt goede albums was.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Nefarian
Berichten: 1107
Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:35 pm
Locatie: Wuppertal/Germany

Re: Opeth

Bericht door Nefarian » vr okt 07, 2016 11:01 pm

Lennert schreef:Het zijn reacties als bovenstaande die mij nog wat skeptisch maken om de cd aan te schaffen. Heb afgelopen maanden Still Life, Blackwater Park, Watershed en Pale Communion aangeschaft. De eerste drie bevielen me allemaal, maar de laatste ben ik nog niet aan toegekomen. Ik hoor van de meeste mensen om me heen nu ook al dat Watershed een van de beste en tegelijkertijd laatste echt goede albums was.
Het punt is dat het nieuwe album op zich best goed is, maar het is bijna niet te vergelijken met de Opeth van vroeger. Zelfs een plaat als Damnation, die toch in zijn eigen tijd redelijk rustig was, is heel andere koek als de nieuwe plaat. Niets ten nadele van Damnation trouwens, vind ik zelf namelijk echt een meesterwerk.

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: Opeth

Bericht door Bleek No. 1 » vr okt 07, 2016 11:05 pm

Nefarian schreef:Ondanks de mindere nummers Sorceress en The Wilde Flowers ben ik toch helemaal content met de nieuwe van Opeth. Heb de Wooden Box Versie met LP, Dubbel CD en nog wat andere zooi gekocht en heb geen moment spijt. Stiekem vind ik overigens de nieuwe Alcest toch een stukkie beter :) Zo nog maar een keer de nieuwe ColdWorld luisteren!
Ja, de nieuwe Alcest. Die ís goed. Of ja, vínd ik goed.
De nieuwe Opeth doet 't 'm niet bij mij. Voor geen meter, terwijl Pale Communion en Heritage juist wel in mijn straatje liggen.
Gek als ik zeg dat het voorspelbaar is, die nieuwe plaat? Nou ja, dan maar eens geen Opeth in mijn jaarlijst. Kan gebeuren.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Opeth

Bericht door innuendo » za okt 08, 2016 8:52 am

Nefarian schreef:
Lennert schreef:Het zijn reacties als bovenstaande die mij nog wat skeptisch maken om de cd aan te schaffen. Heb afgelopen maanden Still Life, Blackwater Park, Watershed en Pale Communion aangeschaft. De eerste drie bevielen me allemaal, maar de laatste ben ik nog niet aan toegekomen. Ik hoor van de meeste mensen om me heen nu ook al dat Watershed een van de beste en tegelijkertijd laatste echt goede albums was.
Het punt is dat het nieuwe album op zich best goed is, maar het is bijna niet te vergelijken met de Opeth van vroeger. Zelfs een plaat als Damnation, die toch in zijn eigen tijd redelijk rustig was, is heel andere koek als de nieuwe plaat. Niets ten nadele van Damnation trouwens, vind ik zelf namelijk echt een meesterwerk.

Damnation maakt gehakt van Sorceress, maar ook daar zit een wereld van verschil tussen. Pale Communion is trouwens best goed Lennert. Daar heb je zeker geen miskoop gedaan.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: Opeth

Bericht door POS » za okt 08, 2016 9:19 am

Ijzersterke nieuwe cd van Opeth. Na het moeizame begin met Heritage en het al betere Pale Communion lijken ze nu echt hun weg gevonden te hebben. Mensen die het nog steeds hebben over het inmiddels 8 jaar oude Watershed blijven een beetje teveel hangen in de tijd. Er is godzijdank meer dan pure metal.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Opeth

Bericht door innuendo » za okt 08, 2016 9:20 am

Opeth probeert prog te maken, zoals die al honderden keren gedaan is.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: Opeth

Bericht door wyrm » za okt 08, 2016 10:50 am

innuendo schreef:Opeth probeert prog te maken, zoals die al honderden keren gedaan is.
Helemaal mee eens. En daardoor vind ik het vooral ook erg saai...
Het is allemaal knap en het zit ook goed in elkaar, maar het pakt me nergens echt.
I drink therefore I am

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Opeth

Bericht door Wessel » za okt 08, 2016 11:35 am

POS schreef:Ijzersterke nieuwe cd van Opeth. Na het moeizame begin met Heritage en het al betere Pale Communion lijken ze nu echt hun weg gevonden te hebben. Mensen die het nog steeds hebben over het inmiddels 8 jaar oude Watershed blijven een beetje teveel hangen in de tijd. Er is godzijdank meer dan pure metal.
Pure metal zijn ze natuurlijk nooit geweest....
Ik moet er dit weekend maar eens voor gaan zitten, maar afgaande op de geluiden vrees ik voor een tegenvaller.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » za okt 08, 2016 1:35 pm

Nieuwe is goed te doen hoor. Heb em pas een keer gehoord, maar eerste indruk prima.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: Opeth

Bericht door POS » za okt 08, 2016 4:41 pm

Wessel schreef:Pure metal zijn ze natuurlijk nooit geweest....
Ik moet er dit weekend maar eens voor gaan zitten, maar afgaande op de geluiden vrees ik voor een tegenvaller.
Uiteraard niet. Maar ik doel met deze opmerking ook meer op de mensen die Metallica maar blijven vergelijken met de jaren 80 Metallica en Opeth met de oude Opeth. Jee wat een kansloos geluid is dat zeg. Ja ze spelen nu muziek die zijn wortels heeft in de jaren 70. Nou ik weet echter zeker dat velen die sound nog nooit gehoord hebben. Sta er gewoon voor open zou ik zeggen. Prachtige plaat.

Loja
Berichten: 145
Lid geworden op: za nov 22, 2014 4:20 pm
Locatie: Den Haag

Re: Opeth

Bericht door Loja » za okt 08, 2016 4:49 pm

Mijn eerste indruk vd nieuwe plaat is zeer goed te noemen. We moeten denk ik gewoon accepteren dat dit de muziek is waar Opeth zich momenteel goed bij voelt en dat ze niet meer terugkeren naar de oude sound. Ik moest ten tijde van Heritage ook erg wennen maar begin het nu steeds meer te waarderen.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Opeth

Bericht door Hieronimus » za okt 08, 2016 5:36 pm

innuendo schreef:Opeth probeert prog te maken, zoals die al honderden keren gedaan is.
Precies dit. Ik weet al niet meer waar ik het hoorde, maar de strekking was als volgt. Mikael heeft eindelijk z'n zin: Opeth is een obscure jaren '70 progrock band geworden. Maar wel een matige. Voor Opeth-achtige geluiden wijk ik uit naar andere bands. Mag ik The Provenance eens aanraden? Still At Arms Length, topalbum! Juist die dynamiek van de eerdere albums van Opeth, maar ook met een jaren '70 randje middels fluit. En als bonus een vrouw op zang naast een gruntende vent.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Opeth

Bericht door Gilbert » za okt 08, 2016 6:57 pm

innuendo schreef:Opeth probeert prog te maken, zoals die al honderden keren gedaan is.
Precies. Waarom zou ik naar het huidige Opeth luisteren, als ik ook gewoon die tientallen progrockplaten uit de jaren zeventig, die Opeth nu krampachtig probeert te imiteren/evenaren, kan aanschaffen (voor zover ik ze nog niet bezit) en me daar in kan verdiepen.

Gebruikersavatar
Bastiaan
Berichten: 1921
Lid geworden op: za okt 20, 2007 8:18 pm
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Bastiaan » za okt 08, 2016 7:27 pm

Wat ik (onder heel veel meer) zo goed vind aan Opeth is de wisselwerking tussen hard en zacht; death en folk (of wat dan ook), grunts versus cleane zang, maar dat is op de laatste platen heel erg afgenomen. Maar ik vind het wel mooi om te zien hoe de band zichzelf heeft vernieuwd en gewoon z'n eigen plan trekt.
'Mijn leven is net een sprookje. Altijd als ik thuis kom zit die heks op de bank.'

Nefarian
Berichten: 1107
Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:35 pm
Locatie: Wuppertal/Germany

Re: Opeth

Bericht door Nefarian » za okt 08, 2016 7:35 pm

innuendo schreef:
Nefarian schreef:
Lennert schreef:Het zijn reacties als bovenstaande die mij nog wat skeptisch maken om de cd aan te schaffen. Heb afgelopen maanden Still Life, Blackwater Park, Watershed en Pale Communion aangeschaft. De eerste drie bevielen me allemaal, maar de laatste ben ik nog niet aan toegekomen. Ik hoor van de meeste mensen om me heen nu ook al dat Watershed een van de beste en tegelijkertijd laatste echt goede albums was.
Het punt is dat het nieuwe album op zich best goed is, maar het is bijna niet te vergelijken met de Opeth van vroeger. Zelfs een plaat als Damnation, die toch in zijn eigen tijd redelijk rustig was, is heel andere koek als de nieuwe plaat. Niets ten nadele van Damnation trouwens, vind ik zelf namelijk echt een meesterwerk.

Damnation maakt gehakt van Sorceress, maar ook daar zit een wereld van verschil tussen. Pale Communion is trouwens best goed Lennert. Daar heb je zeker geen miskoop gedaan.
Dat is toch eigenlijk exact wat ik ook al schreef.....

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Opeth

Bericht door MetalDelight » za okt 08, 2016 8:40 pm

Ik begrijp deels de reacties met betrekking tot de nieuwe plaat wel.
Echter, de opmerking dat de muziek die Opeth nu maakt al honderden keren is gemaakt vat ik niet.

Weliswaar liggen de prog en jaren 60/70 invloeden er dik bovenop, Opeth is zoveel meer dan een aftreksel daarvan.
Het drum- en gitaarwerk zijn in mijn optiek veel meer "metal" dan dat bij al hun voorbeelden/invloeden het geval was.
Dat, in combinatie met het mooie en herkenbare stemgeluid van Akerfeld zorgt wat mij betreft toch wel voor een unieke "Opeth" sound.

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: Opeth

Bericht door POS » za okt 08, 2016 8:47 pm

MetalDelight schreef:Echter, de opmerking dat de muziek die Opeth nu maakt al honderden keren is gemaakt vat ik niet.
.
Die valt ook niet echt te vatten omdat het echt nergens op slaat. Laat iemand mij 1 band noemen die vergelijkbaar is ? Niet mogelijk.

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: Opeth

Bericht door POS » za okt 08, 2016 8:48 pm

POS schreef:
MetalDelight schreef:Echter, de opmerking dat de muziek die Opeth nu maakt al honderden keren is gemaakt vat ik niet.
.
Die valt ook niet echt te vatten omdat het echt nergens op slaat. Laat iemand mij 1 band noemen die vergelijkbaar is ? Invloeden ok maar ze geven er wel een eigen draai aan.

Gebruikersavatar
yowannuzz
Berichten: 14623
Lid geworden op: di mar 16, 2004 8:20 pm
Locatie: Roermond

Re: Opeth

Bericht door yowannuzz » za okt 08, 2016 11:10 pm

Het beklijft niet, het is niet per definitie slecht.
Maar er blijft echt niets van hangen.

Dat was ten tijde van Blackwater Park wel anders....

Het huidige Opeth verzandt toch een beetje in goede bedoelingen.
Took schreef:Yowannuzz is heel lief hoor. niks engs aan.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Opeth

Bericht door innuendo » za okt 08, 2016 11:18 pm

ELP, Yes, Genesis, King Crimson, Jethro Tull etc etc. opeth is gewoon een progrocktributeband geworden. Zelfs de songtitels zijn niet origineel meer. Vooruit, het geluid is wat moderner, maar verder is het overduidelijk. Van het eigen geluid is niets meer over.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Opeth

Bericht door MetalDelight » za okt 08, 2016 11:35 pm

Als ik lp's van die bands op zet, denkt ik nou niet echt aan Opeth. Omgekeerd is ook niet het geval.
Het gebruik van mellotron en hammondorgel geeft weliswaar die 70ties vibe maar In The Court Of The Crimson King, Selling England By The Pound hoor ik niet in bijvoorbeeld nummers als Strange Brew of Chrysalis.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » za okt 08, 2016 11:54 pm

innuendo schreef:ELP, Yes, Genesis, King Crimson, Jethro Tull etc etc. opeth is gewoon een progrocktributeband geworden. Zelfs de songtitels zijn niet origineel meer. Vooruit, het geluid is wat moderner, maar verder is het overduidelijk. Van het eigen geluid is niets meer over.
Jij gaf die thrashklonen ook hoge cijfers, dus wat maakt het uit. Opeth doet nog altijd iets heel creatiefs met die invloeden
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: Opeth

Bericht door POS » zo okt 09, 2016 10:02 am

innuendo schreef:ELP, Yes, Genesis, King Crimson, Jethro Tull etc etc. opeth is gewoon een progrocktributeband geworden. Zelfs de songtitels zijn niet origineel meer. Vooruit, het geluid is wat moderner, maar verder is het overduidelijk. Van het eigen geluid is niets meer over.
Ik ben al best een oudje met mijn 49 dus ik ken al deze bands al een jaar of 30/35. Zoals gezegd invloeden zijn er zeker maar verder lijkt het geheel er totaal niet op. De songtitels zijn ook bewust gestolen zullen we maar zeggen. Originaliteit is tegenwoordig bijna niet meer mogelijk maar Opeth doet wel aardig zijn best vind ik.

Nefarian
Berichten: 1107
Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:35 pm
Locatie: Wuppertal/Germany

Re: Opeth

Bericht door Nefarian » zo okt 09, 2016 10:40 am

yowannuzz schreef:Het beklijft niet, het is niet per definitie slecht.
Maar er blijft echt niets van hangen.

Dat was ten tijde van Blackwater Park wel anders....

Het huidige Opeth verzandt toch een beetje in goede bedoelingen.
Daar moet ik yowannuzz helemaal gelijk geven. Het is niet slecht, maar het blijft inderdaad niet hangen (nou ja misschien Will O the Wisp een beetje)..... En wat ik met mijn commentaar mbt Damnation zeggen wilde: dat is ook een vrij rustige plaat tussen het wat stevigere werk van Opeth, en toch vind ik dat echt een meesterwerk. Damnation wordt bij mij best grijsgedraaid en dat gaat met Sorceress niet gebeuren vermoed ik.

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: Opeth

Bericht door POS » zo okt 09, 2016 1:21 pm

Van een opmerking als "er blijft niets hangen" snap ik al helemaal weinig. Het is zo'n beetje het meest toegankelijke materiaal wat ze ooit geschreven hebben :?

Grindtegel
Berichten: 64
Lid geworden op: ma mar 01, 2004 9:55 am

Re: Opeth

Bericht door Grindtegel » zo okt 09, 2016 1:39 pm

Aan alle gasten die Opeth een wannabee 70 progrock tribute band noemen; hebben jullie überhaupt wel een naar jaren 70 progrock geluisterd of loopt iedereen elkaar na te kraaien? Opeth lijkt zoals een paar mensen hierboven zeggen echt totaal niet op Genesis/Yes/Jethro Tull ed. wat een onzin populistisch geklets zeg. Ja Opeth is niet meer de Opeth van 10 jaar geleden maar in de muziek die ze maken hoor je echt duidelijk de Opeth riedels en stijl terug vind ik. Sorceres zit ontzettend goed in elkaar en barst van de creativiteit, ik begrijp niet dat er geroepen wordt dat Opeth er eigenlijk geen zin meer in heeft en dat je dat duidelijk hoort in de muziek. Dan ben je volgens mij een ouwe zure zeurkous die het niet kan verkroppen dat Opeth evolueert ipv elke 2/3 jaar een kloon van zichzelf uit te brengen.
"if you're serious you lose" Spazztic Blurr

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Opeth

Bericht door MetalDelight » zo okt 09, 2016 2:08 pm

Ik las op ZM een reactie van iemand die zei dat je van de laatste 3 Opeth albums bij elk nummer zo een band kunt zetten waarvan e.e.a. gejat zou zijn. Nu ben ik daar geen actief lid maar wat zou ik graag zo'n lijstje zien :D

Yes, King Crimson, Camel, Goblin, Carmen, en nog meer obsuurdere bands zijn invloeden maar Opeth weet dat overduidelijk te vertalen naar een eigen stijl en sound. Overigens is Akerfeld ook een groot ABBA fan, dat hoor je wel terug in The Wilde Flowers 8)

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » zo okt 09, 2016 2:15 pm

Coole invloeden wat mij betreft.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Opeth

Bericht door MetalDelight » zo okt 09, 2016 2:37 pm

Absoluut. ABBA wordt wel eens wat lacherig over gedaan als je zegt daar naar te luisteren maar die hebben geniale albums gemaakt.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Opeth

Bericht door MadTinus » zo okt 09, 2016 3:11 pm

POS schreef:Van een opmerking als "er blijft niets hangen" snap ik al helemaal weinig. Het is zo'n beetje het meest toegankelijke materiaal wat ze ooit geschreven hebben :?
Iets blijft hangen of niet, dat kun je nu eenmaal niet beïnvloeden.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Opeth

Bericht door Jeroen » zo okt 09, 2016 4:34 pm

Iets kan ook groeien. Plus dat het allemaal afhangt van smaak. Ik heb het album pas één keer gehoord en nu kan ik al melodieën voor de geest halen. Wat wil dat zeggen? Precies.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie