The Gathering

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: The Gathering

Bericht door POS » zo sep 25, 2011 11:28 am

Lennert schreef:Ik was dus nooit echt bekend met The Gathering, maar ik kon na het weergaloze optreden op Baroeg Open Air het toch niet laten om Mandylion mee te nemen. Als ik het goed heb lijkt alleen Nighttime Birds op deze kraker? Ik ben absoluut geen fan van dat hele female fronted metal/gothic metal wat een aantal jaren geleden helemaal hip was, maar dit album Mandylion bestaat gewoon uit sterke, atmosferische doom metal met werkelijk de mooiste vrouwenzang die ik ooit heb gehoord.
Anneke van Giersbergen is al jarenlang met grote afstand de beste zangeres in het wereldje wat mij betreft. Zowel haar stem als haar uitstraling op het podium. Mandylion heb ik destijds echt helemaal grijsgedraaid, en nog steeds is deze plaat briljant. Ook If then else is een hele goeie plaat. Iets minder snel en heavy maar hele mooie liedjes.
Jammer dat ze weg is kortom en jammer ook dat The Gathering niet meer zo vaak tourt. Ik zal ze toch zeker een keer of 20 hebben gezien met Anneke. De nieuwe zangeres is best ok (1 keer live gezien) maar zal altijd vergeleken worden met haar voorgangster.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: The Gathering

Bericht door Lennert » zo sep 25, 2011 11:57 am

Ik heb geen echt vergelijkingsmateriaal, maar ik heb Anneke gisteren niet per se gemist. De nieuwe zangeres had eveneens een prachtige stem en een goeie podiumpresentatie. Het viel me ook op dat het live nog steeds allemaal behoorlijk stevig klinkt, ben benieuwd hoe dat op de andere cd's over komt.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: The Gathering

Bericht door Took » wo sep 28, 2011 11:41 am

The Gathering gerelateerd:

interviewtje met Anneke Van Giersbergen over de komende shows die ze doet met Tom Pintens en Krause:

http://gebouwt.wordpress.com/2011/09/28 ... en-krause/

geen metal, wel interessant.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: The Gathering

Bericht door Lennert » wo apr 04, 2012 4:40 pm

Nighttime Birds gevonden voor 5 euro en ik moet toegeven dat ik deze plaat eigenlijk nog beter vind dan Mandylion, helemaal Confusion heeft van die weergaloze Paradise Lost gitaarpartijen die echt kippenvel opwekken. Ik wil meer! Ik weet dat de latere platen experimenteler en minder metal zijn, maar zijn ze nog zo atmosferisch?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: The Gathering

Bericht door Lennert » di mei 01, 2012 11:55 am

If_Then_Else en How To Measure A Planet zijn nu ook in mijn bezit, waarvan ik een lichte voorkeur heb voor het vrij stevige If_Then_Else. Kan iemand me vertellen hoe Souvenirs en Home klinken of GAAT IEDEREEN ME WEER NEGEREN NET ZOALS BIJ MIJN VORIGE POST HET GEVAL WAS? :mrgreen:
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: The Gathering

Bericht door Den » di mei 01, 2012 2:13 pm

souvenirs en home zijn wat meer... hmmm, trippy is denk een goede omschrijving. Probeer eerst eens the west pole (met de nieuwe zangeres). Die plaat ligt m.i. wel aardig in het verlengde van if_then_else. En Black light district (een mcd) is ook erg goed te doen.
Souvenirs en home kun je misschien beter eerst luisteren. Ik vind met name souvenirs een geweldig album, maar het is daarnaast ook een aparte plaat.

Van de live-platen ken ik alleen superheat. Die is van vlak na how to measure a planet. Het leuke aan die plaat is dat de how to... nummers er lekker rockerig opstaan (itt de studioversies).

zo, aandacht genoeg? ;-)
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: The Gathering

Bericht door Gilbert » do jun 19, 2014 12:36 am

De frontpage-poll voor de komende week luidt: "Wat is jouw favoriete song uit de eerste 25 jaar van The Gathering?" Stemmen en reageren kan via deze link: http://www.metalfan.nl/pollBooth.php?pollID=347.

Dit alles naar aanleiding van het speciale concert dat The Gathering op zondag 9 november in het nieuwe Doornroosje te Nijmegen gaat geven met zowel de huidige bandleden als een heleboel oud-leden (waaronder Anneke van Giersbergen!). Alleen het (totaal geflopte) tweede album Almost A Dance lijkt bij die show niet aan bod te zullen komen. Hopelijk staan krakers als Strange Machines en Liberty Bell daarentegen bij de viering van het vijfentwintigjarig bestaan eindelijk weer op het programma (met Anneke!). :D Vrijdagochtend begint de kaartverkoop.

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: The Gathering

Bericht door Dufniall » vr jun 20, 2014 9:41 am

Ja shit, dit is wel gaaf. Ik vond vooral de Anneke periode erg tof, zowel de doom-albums als de meer progressieve werken. Van het nieuwe werk ken ik eigenlijk niks, en het hele oude werk (Always) tot deze week nooit geluisterd. Maar die laatste deze week geluisterd, en dat is toch wel heel tof. Dus toch maar eens kijken of ik wat mensen meekrijg hiernaartoe.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: The Gathering

Bericht door Lennert » za jun 21, 2014 4:23 pm

Eléanor gestemd, voor mij het ultieme gothic/doom nummer. Ik zou Mandylion daarnaast met het grootste gemak willen omschrijven als een van de beste Nederlandse metalalbums ooit. Ik heb verder op het moment alleen Nighttime Birds, How To Measure A Planet en If_Then_Else (waarvan vooral laatstgenoemde me erg bevalt!) en zal me nog eens verdiepen welke albums verder mijn interesse nog zouden kunnen hebben, ik ben in dat opzicht wat huiverig voor hun doom/death periode omdat deze periode me bij Paradise Lost ook verreweg het minste bevalt.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: The Gathering

Bericht door Gilbert » zo jun 22, 2014 1:29 pm

Dufniall schreef:Dus toch maar eens kijken of ik wat mensen meekrijg hiernaartoe.
Heb je op tijd kaarten gekocht? De show is inmiddels uitverkocht. Ik heb zelf gelukkig meteen een ticket gekocht toen de kaartverkoop begon. :)

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: The Gathering

Bericht door Dufniall » di jun 24, 2014 9:21 am

Zo, dat ging rap dan. Nee, niet meer aan gedacht vrijdag, dus dat is jammer. Maar misschien tegen die tijd eens kijken voor tweedehands kaarten. Ik ben sowieso wel benieuwd hoe die nieuwe Doornroosje gaat uitpakken. [/offtopic]

POS
Berichten: 260
Lid geworden op: di aug 26, 2003 3:50 pm

Re: The Gathering

Bericht door POS » di jun 24, 2014 5:43 pm

Dufniall schreef:Maar misschien tegen die tijd eens kijken voor tweedehands kaarten.
Kaarten die reeds gebruikt zijn bedoel je ? :lol: :wink:

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: The Gathering

Bericht door Progressive Jeff » zo nov 23, 2014 12:55 pm

Namens het luisterclubje hierbij mijn bevindingen van Always..., het debuutalbum van The Gathering:

Album had destijds (1992) een grote impact in de death/doomwereld waar Anathema, My Dying Bride en Paradise Lost ook indruk maakten met hun debuutalbums. Ik had de demo's al in bezit en heb zowel Always.. als ...Almost A dance (later spijt van gekregen) blind aangeschaft. Nostalgie om eerstgenoemde weer eens op te zetten dus. De plaat heeft momenteel niet meer de impact die het toen had, maar er was ook geen moment dat ik de behoefte had om te stoppen met luisteren.

Het album opent sterk met The Mirror Waters en Subzero, twee van de hoogtepunten van het album. Productioneel is het erg matig, krachteloos. Instrumentaal is het wel boeiend. Met name de keyboardpartijen zijn sfeervol (soms iets te simpel als in Subzero en Stonegarden) en de gitaarleads en -tokkelpartijen. In Sickness And Health vind ik op bepaalde momenten instrumentaal wel sterk maar met name de cleane vocalen verpesten voor mij het luisterplezier. Marike Groot zingt hier en daar gewoon vals, ook al zijn de zanglijnen zelf passend bij de muziek en best interessant. Ook de verstaanbare grunts van Bart Smits passen bij de atmosferische doom/death metal. King For A Day, Second Sunrise (met een goede gitaarsolo en sfeervol einde met dwarsfluit) en Gaya's Dream zijn prima nummers. Je kunt duidelijk horen dat de band nog niet helemaal comfortabel was met hun geluid en dat ze nog op zoek waren. Op een aantal momenten, zoals aan het begin van Second Sunrise, hoor je waar ze later naar toe zouden gaan. Al met al een album dat aardig is om nog eens op te zetten en de oude tijden te doen herleven. Een album dat vele doom/deathfans van begin jaren negentig wel in de kast zullen hebben staan.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: The Gathering

Bericht door Jeroen » zo nov 23, 2014 3:55 pm

Ik heb stiekem weinig met The Gathering. Alleen de hitjes vind ik leuk en sporadisch wat songs van de laatste albums. Voor een oudere plaat als Always geldt hetzelfde, blijkt nu. Slechts een paar nummers weet de aandacht vast te houden. Ik kende het album alleen van vluchtig luisteren bij mijn buurjongen vroeger. Mede door hem ben ik een metalliefhebber geworden. Maar ik had toen eigenlijk meer met het extremere werk van Obituary, Gorefest en Slayer. Melodieuzer en slepender plaatwerk van Amorphis (Tales) en Paradise Lost (Gothic) kon ik ook wel waarderen. De klik met The Gathering bleef toen echter uit. Ook nu is die er niet gekomen. Het is sfeervolle muziek, bij vlagen sterk geschreven en uitgevoerd. Maar het gaat bij mij het ene oor in en het andere weer uit, helaas. Ik ben nooit een groot fan geweest van dit soort doom/death en dat zal hiermee ook niet gebeuren, vrees ik.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Marck
Lult over cdtjes
Berichten: 311
Lid geworden op: do okt 02, 2014 10:37 pm
Locatie: Och troep (D)

Re: The Gathering

Bericht door Marck » zo nov 23, 2014 5:59 pm

Progressive Jeff schreef:Je kunt duidelijk horen dat de band nog niet helemaal comfortabel was met hun geluid en dat ze nog op zoek waren.
We moeten ook wel bedenken dat de heren destijds nog erg jong waren. Ze hebben wel echt iets neergezet met dit album. Een aantal jaar later heb ik het album Gothic van Paradise Lost leren kennen en dat wist me eigenlijk veel minder te boeien. Naar mijn mening is 'Always' zeker een invloedrijk album geweest voor de gothic metal stroming.

Overigens heb ik ook het album 'Almost a Dance' zonder eerst te luisteren gekocht en ben me rot geschrokken toen ik het thuis opzette... Ik vraag me regelmatig af hoe het de band zou zijn vergaan wanneer ze zouden zijn doorgegaan met Bart en niet de dramatische keuzes had gemaakt voor het tweede album. Hoewel ik zeker een liefhebber ben van de Anneke periode, is het debuutalbum naar mijn mening nog altijd het beste werk van The Gathering.
lult ook over cdtjes

wyrm
Berichten: 558
Lid geworden op: zo jan 21, 2007 1:17 pm
Locatie: Achterhoek

Re: The Gathering

Bericht door wyrm » zo nov 23, 2014 7:01 pm

Marck schreef:We moeten ook wel bedenken dat de heren destijds nog erg jong waren. Ze hebben wel echt iets neergezet met dit album.
Eens. De creativiteit straalt er vanaf. Het is niet mijn favoriete tijdperk van de band, dat was voor de periode rondom If/then/else. De nummers van Always zien echter goed in elkaar en Bart heeft en machtige grunt die goed verstaanbaar is. De zangeres overtuigt mee en stuk minder, ik vind haar zelfs flink storend.

De opener The Mirror Waters pakt mij het meest. Wat een gaaf nummer zeg.

Ik denk dat ik dit stukje NL metaal geschiedenis toch maar eens in huis moet halen. Volgens mij zijn er verschillende versies verschenen, welke raden jullie aan te kopen? De versie die ik heb beluisterd was de originele en die vond ik een wel erg kale sound hebben. Is er een versie met een iets vollere sound?
I drink therefore I am

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Metalheank » zo nov 23, 2014 7:43 pm

Was dit nou het eerste album waarmee " 'gothic metal' " op de kaart werd gezet? Met een zangeres erbij enzo.

Mandylion is wat mij betreft het allerbeste Nederlandse album, maar de rest van het oeuvre van The Gathering kende ik nog maar amper. Ik ben nooit verder in de band gedoken omdat ik al wist dat de albums erg verschillen.
Het is een zwaar album. Veel bombast en wat moeilijk door te komen composities. De nummers hebben door de overvloed aan keyboards een duistere en mysterieuze sfeer. De toetsen zijn soms eenvoudig, niet zo gelikt, maar dat raakt me juist. Typisch begin jaren negentig misschien? Dezelfde sfeer als op Iced Earth's Night of the Stormrider en Burnt Offerings, en pc-spellen zoals Doom en Heretic 8) Allemaal uit dezelfde tijd. De nummers beklijven alleen niet zo. Deels omdat de stijl nog onwennig is, deels omdat de grunts niet goed uitkomen (maar ik heb sowieso een hekel aan grunts buiten brutal death metal). De nummers zijn niet erg herkenbaar, wat juist wel bij Mandylion het geval is.

Favoriete nummer is Second Sunrise, door de geweldige instrumentale stukken.

Hoe sloeg dit album in destijds? En weet iemand waarom de bandleden voor deze stijl kozen, waardoor werden ze geïnspireerd?
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Marck
Lult over cdtjes
Berichten: 311
Lid geworden op: do okt 02, 2014 10:37 pm
Locatie: Och troep (D)

Re: The Gathering

Bericht door Marck » zo nov 23, 2014 8:26 pm

wyrm schreef:Volgens mij zijn er verschillende versies verschenen, welke raden jullie aan te kopen? De versie die ik heb beluisterd was de originele en die vond ik een wel erg kale sound hebben. Is er een versie met een iets vollere sound?
Volgens mij is er een remaster gemaakt van het album, maar ik weet niet wanneer dat was. Nu ben ik meestal geen voorstander van remasters en ik ken dan ook alleen de versie uit 1992. Wat sound betreft was het ook voor 1992 niet perfect en ik betwijfel of een remaster daar veel aan kan verbeteren.
lult ook over cdtjes

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Progressive Jeff » zo nov 23, 2014 8:39 pm

Album had destijds (1992) een grote impact in de death/doomwereld waar Anathema, My Dying Bride en Paradise Lost ook indruk maakten met hun debuutalbums. Reviews lieten hoge scores zien. Invloeden komen uit de dark wave, gothic rock en de psychedelic hoek en de doom/death metal.

Gebruikersavatar
Marck
Lult over cdtjes
Berichten: 311
Lid geworden op: do okt 02, 2014 10:37 pm
Locatie: Och troep (D)

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Marck » zo nov 23, 2014 8:40 pm

Metalheank schreef:Hoe sloeg dit album in destijds? En weet iemand waarom de bandleden voor deze stijl kozen, waardoor werden ze geïnspireerd?
Onderstaande tekst komt uit de biografie van The Gathering:
The Gathering wordt in de herfstvakantie opgericht door de broers Hans en René Rutten en Bart Smits. The Gathering brengt haar eerste cd uit. Het album Always... is gestoeld op het aan populariteit winnende genre deathmetal, maar laat een duidelijk eigen geluid horen. Grunter Bart Smits wordt bijgestaan door zang van Marike Groot (ex-Little Mary Big) en de nummers zijn door keyboardpartijen voorzien van een symfonisch tintje. Always... wordt goed ontvangen in binnen- en buitenland en de band sleept een aantal festivaloptredens in de wacht. Daarnaast speelt de band zich in de kijker als voorprogramma van Faith No More in Ahoy' Rotterdam.

De zangeres, Marike Groot, maakte geen deel uit van de band. Little Mary Big was de voorloper van de band Johan (ken ik vooral van het album THX JHN).
lult ook over cdtjes

Gebruikersavatar
Marck
Lult over cdtjes
Berichten: 311
Lid geworden op: do okt 02, 2014 10:37 pm
Locatie: Och troep (D)

Re: The Gathering

Bericht door Marck » zo nov 23, 2014 8:47 pm

wyrm schreef:De opener The Mirror Waters pakt mij het meest. Wat een gaaf nummer zeg
Kende je de Annneke versie van het album Sleepy Buildings (acoustische versie uit theatershow) ook nog niet? Dit nummer staat als een huis, ook in de Anneke versie.
lult ook over cdtjes

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Wessel » zo nov 23, 2014 9:57 pm

Ik houd helemaal niet van vrouwenstemmen, maar The Gathering met Anneke van Giersbergen op zang is een uitzondering op die regel. Ik wilde me al eens verdiepen in de muzikale ontwikkeling van The Gathering en de keuze voor deze plaat was daar een mooie aanleiding voor!
Na een paar beluisteringen moet ik concluderen dat Always een mooi tijdsbeeld geeft van de ontwikkeling van heavy muziek begin jaren negentig en geen straf is om naar te luisteren, maar dat ik niet denk dat ik 'm nog vaak op zal zetten. Het is in mijn beleving geen klassieker zoals het wat sound en stijl betreft vergelijkbare Gothic van Paradise Lost. Dat komt wellicht vooral door de fase in de ontwikkeling van de band: de potentie is zeker aanwezig, maar op Always hoor je een jonge band in ontwikkeling, zoekende naar hun sound. Nummers klinken nog niet helemaal vloeiend of compleet, zijn het 'net niet'. De productie is allesbehalve geweldig maar stoort me niet. De keyboards vind ik soms wel erg cheap klinken (begin Subzero bijvoorbeeld, al maakt de tweede gitaarriff veel goed). Kortom: geen supergoed album, maar leuk eens gehoord te hebben!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Jeroen » zo nov 23, 2014 10:01 pm

Gothic is véél en véél beter, vind ik. Ongelofelijk sfeervolle plaat. Niet dat ik het vaak luister, maar dat is puur omdat ik dit genre niet zo speciaal vind. Buiten dat is dat ook de enige gave plaat die Paradise Lost ooit maakte. Met de rest heb ik he-le-maal niets.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Progressive Jeff
Berichten: 2235
Lid geworden op: ma jan 13, 2014 8:22 pm
Locatie: Emmen

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Progressive Jeff » zo nov 23, 2014 10:20 pm

En vergeet niet de eerste platen van Amorphis waarin de Paradise Lost-invloeden ook weer terugkomen :)

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Jeroen » zo nov 23, 2014 10:27 pm

Uiteraard, Tales From A Thousand Lakes is natuurlijk een klassieker. Plaat kan ik dromen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Den » ma nov 24, 2014 8:18 am

leuk om deze plaat weer eens te horen. Ik volg The Gathering sinds Mandylion. Grappig is dat ik jaren gedacht heb dat dat het debuut was. Ik heb Always eigenlijk pas 10 jaar terug voor het eerst gehoord. Leuke plaat, leuk om te horen dat het duidelijk The Gathering is. Jammer dat ik het pas zo laat hoorde. Al betwijfel ik of ik er begin jaren 90 voor open stond. Doordat ik het zo laat pas voor het eerst hoorde heeft het album nooit de impact op me gehad die je mogelijk wel zou verwachten van een album dat (samen met enkele andere bands/albums) een stijl heeft gedefinieerd.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Lennert » ma nov 24, 2014 9:44 am

Ik heb van The Gathering Mandylion, Nighttime Birds, How To Measure A Planet? en If_Then_Else welke ik allemaal graag mag luisteren. Always is een beetje een lastig verhaal. Ik geniet ergens wel van de sfeer en vind dit soort Nick Holmes-achtige grunts doorgaans erg gaaf, maar de productie zorgt er hier voor dat het geheel uitzonderlijk eentonig klinkt. Ik mis afwisseling en dynamiek, het ruist allemaal maar wat door op de achtergrond. Dat doom/death genre is heel erg leuk om even voor een album te horen als onderdeel van een tijdsbeeld, maar ik ben toch heel erg blij dat bands als My Dying Bride, Paradise Lost, Anathema en ook The Gathering na enkele albums gewoon besloten om 'beter' te worden.

Wel fan van die jaren '80 gothic sfeer overigens!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Wessel » ma nov 24, 2014 11:48 am

Jeroen schreef:Uiteraard, Tales From A Thousand Lakes is natuurlijk een klassieker. Plaat kan ik dromen.
Geheel offtopic, maar wist je al dat Amorphis deze cd tijdens optredens in de nabije toekomst integraal gaat spelen (bijvoorbeeld op 30 januari in 013, Tilburg)? Ik kijk er iig naar uit! :)

En Gothic van Paradise Lost is inderdaad een betoverende plaat die ook na talloze luisterbeurten niets aan kracht inboet.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door innuendo » ma nov 24, 2014 3:34 pm

Ik heb Always wel een paar keer de kans gegeven, maar ik kom er gewoon niet in. Het is om te beginnen niet mijn stijl. Ik irriteer me al aan de grunts, maar de keyboards zijn echt te rampzalig voor woorden. Meermaals het idee gehad dat er gewoon iemand zich met een oude Nintendo in de studio aan het vermaken was. Als het al op keyboards lijken, dan kan het haast niet anders dat een plastic plankje van de intertoys zijn.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Gilbert » ma nov 24, 2014 4:09 pm

Ik heb geen interesse in de luisterclub, maar ken het debuutalbum van The Gathering wel en heb er ook een mening over.

Ik vind Always... een sterk album en, in tegenstelling tot sommigen hierboven, Marike Groot een uitstekende zangeres. Het voornaamste minpunt van Always... is in mijn ogen dan ook juist dat haar bijdrage erg beperkt is. Verder is de produktie (en het keyboardgeluid) inderdaad nogal "goedkoop" en zijn de songs vrij lastig uit elkaar te houden. Daar staat tegenover dat The Gathering met het debuutalbum al een stuk origineler uit de hoek kwam dan we van Nederlandse (death)metalbands gewend waren en zijn. Ik vind Always... persoonlijk dan ook meer de moeite waard dan wat bijvoorbeeld Pestilence en Gorefest in die tijd deden, al is dat een kwestie van smaak en is Mandylion natuurlijk de cd waarmee The Gathering pas echt ging meetellen op internationaal vlak.

Ik heb twee van de optredens bijgewoond die de Always... line-up van The Gathering in 2012 gegeven heeft (in de W2 en op Dokk'em Open AIr) en was beide keren onder de indruk. De twee songs van Always... die tijdens de avondvoorstelling van het recente jubileumconcert van The Gathering gespeeld werden, behoorden voor mij bovendien tot de hoogtepunten van de avond. Uit de enthousiaste reacties van het publiek viel gelukkig op te maken dat ik niet de enige ben die Marike Groot een prima zangeres vindt. Degenen die haar zang als "vals" bestempelen, beschikken over een ander gehoor dan ik. Wellicht tijd voor een gehoortest, gevolgd door operatief ingrijpen? (Al weet ik niet of ik dan degene ben die een operatie nodig heeft of degene die Marike Groot vals vindt zingen. :P)

Gebruikersavatar
Marck
Lult over cdtjes
Berichten: 311
Lid geworden op: do okt 02, 2014 10:37 pm
Locatie: Och troep (D)

Re: The Gathering (Luisterclub Hotspot)

Bericht door Marck » di nov 25, 2014 6:33 pm

Dank voor je reactie Gilbert. Ik was al bang dat ik de enige hier zou zijn die de gastrol van Marike Groot best kan waarderen. Whahaa!
lult ook over cdtjes

Matt
Berichten: 22
Lid geworden op: ma okt 13, 2014 9:06 pm

Re: The Gathering

Bericht door Matt » zo nov 30, 2014 8:50 pm

Ik heb het behoorlijk om moeilijk om over Always… een mening op papier te zetten; vooral omdat het een album is dat me met heel gemengde gevoelens achterlaat. Langs de ene kant vind ik het tijdens het beluisteren wel erg interessant, maar van de hele plaat blijft na een luisterbeurt nauwelijks iets hangen. De delen van de songs zijn mijn inziens wel goed, maar de songs als geheel zijn gewoonweg niet erg sterk. Daarbij komt ook de heel productie waarbij er ontzettend veel nadruk ligt op de keyboards, iets waar ik niet erg van gecharmeerd ben.

All in all zeker geen plaat die ik hierna nog vaak zal opzetten, maar ik ga wel een poging doen om het latere werk tot me te nemen. Daar heb ik al een aantal dingen uitgepikt en ik ga toch nog wat meer van hen proberen luisteren.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: The Gathering

Bericht door Lennert » ma jun 08, 2015 3:09 pm

Souvenirs voor weinig gevonden, tot nu toe een lekker sfeervol album dat er prima in gaat!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Nefarian
Berichten: 1107
Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:35 pm
Locatie: Wuppertal/Germany

Re: The Gathering

Bericht door Nefarian » do mar 07, 2019 9:54 am

Gaat er nog iemand naar het concert van The Gathering in Leeuwarden op 23 maart 2019? Geloof dat ze tijdens de show vooral wat nummers spelen die wat minder vaak of al lang niet meer live gespeeld zijn....

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: The Gathering

Bericht door Shreds of Sanity » di aug 25, 2020 11:57 am

Artikel over het 25 jarig bestaan van The Gathering:
https://yourlastrites.com/2020/08/24/ha ... -turns-25/

Leuk om te zien dat The Gathering ook buiten Nederland nog herinnerd wordt.

Nefarian
Berichten: 1107
Lid geworden op: vr mar 25, 2011 9:35 pm
Locatie: Wuppertal/Germany

Re: The Gathering

Bericht door Nefarian » ma okt 19, 2020 3:23 pm

Shreds of Sanity schreef: di aug 25, 2020 11:57 am Leuk om te zien dat The Gathering ook buiten Nederland nog herinnerd wordt.
Volgens mij wordt TG vooral buiten Nederland nog herinnerd, ze zijn vooral in Zuid America ontzettend populair!

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: The Gathering

Bericht door Persistence » ma okt 19, 2020 4:24 pm

Ha, nog één oud-MF'er die weer actief is. Gaat de goede kant op.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: The Gathering

Bericht door KoenM » ma okt 19, 2020 6:22 pm

Nog even en ik maak weer een cu2 aan!
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Shreds of Sanity
Berichten: 1520
Lid geworden op: do aug 05, 2010 1:59 pm

Re: The Gathering

Bericht door Shreds of Sanity » di okt 20, 2020 5:56 pm

Nefarian schreef: ma okt 19, 2020 3:23 pm
Shreds of Sanity schreef: di aug 25, 2020 11:57 am Leuk om te zien dat The Gathering ook buiten Nederland nog herinnerd wordt.
Volgens mij wordt TG vooral buiten Nederland nog herinnerd, ze zijn vooral in Zuid America ontzettend populair!
Zuid Amerika is daar goed in. Volgens mij heeft Nederland ook geen flauw benul hoe groot Epica daar is.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: The Gathering

Bericht door dako » wo okt 21, 2020 8:05 am

Ja, ik had begrepen dat Within Temptation daar ook enorme tours gaf toen in de hype in Europa al lang en breed voorbij was.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Plaats reactie