Iron Maiden V

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Wat vind je van Senjutsu?

De beste Maidenplaat ooit!
0
Geen stemmen
Lekker album hoor
9
64%
Aardig, maar ook weer niet te gek ofzo
5
36%
Tegenvaller
0
Geen stemmen
Christus te paard, wat een kutplaat
0
Geen stemmen
Weet ik niet
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 14

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Rebellion666 » vr aug 14, 2015 11:57 am

Prima song! Ik vind Dickinson erg sterk klinken. Het nummer houdt me wakker en dat kan ik van de laatste 2 albums van Maiden nu niet bepaald zeggen.
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Eru Iluvatar » vr aug 14, 2015 2:30 pm

Kloppen de geruchten in de commentaarsectie op de frontpage trouwens, dat Smith van plan is te vertrekken en Alex Skölnick (Testament) live gaat invallen, en dat voor een deel ook al op de studio-opnames heeft gedaan? Klonkt mij vreemd in de oren, maar wie weet.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Took » vr aug 14, 2015 2:31 pm

dat lijkt me niet.
klinkt eerder als iemand die ter plekke even iets verzint.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Eru Iluvatar » vr aug 14, 2015 2:39 pm

Ja, lijkt mij ook.

Wat een heerlijk nummer zeg, dit is echt de beste Maiden album-opener in jaren!

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Took » vr aug 14, 2015 3:10 pm

Eru Iluvatar schreef:Ja, lijkt mij ook.

Wat een heerlijk nummer zeg, dit is echt de beste Maiden album-opener in jaren!
behalve dat het track 2 op het album is...
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Iron Maiden
Berichten: 3087
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Iron Maiden » vr aug 14, 2015 4:44 pm

Een goed nummer, dat ergens wel een old-skool gevoel oproept. Geen klassieker zoals The Trooper, maar wel beter dan de eerste singles van de laatste albums. De videoclip is gaaf!

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Iron Maiden V

Bericht door Heidewolf » vr aug 14, 2015 6:14 pm

Het klinkt totaal niet zoals in de stijl van de laatste twee albums. Het meeste recente album waar enigzins naar klinkt is Brave New World. Maar het klinkt allemaal niet erg typisch maiden. Het klinkt meer als lekkere hard rock, met een maidensausje. Ik ben wel erg benieuwd naar wat we te horen gaan krijgen in lange Dickenson nummers.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » vr aug 14, 2015 7:13 pm

Het begin doet me met die percussie zelfs denken aan Hooks In You. Nu ik het nummer wat vaker gehoord heb, vind ik het wel wat beter. Top vind ik het nog niet, daarvoor vind ik Bruce vooral in het refrein iets te geknepen zingen. Maar de solo van Smith (tweede solo) maakt veel goed. Ook de clip vind ik sterk.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4045
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Iron Maiden V

Bericht door MadTinus » za aug 15, 2015 2:01 pm

Nummer 1 keer beluisterd, maar het deed me niet veel. Bruce is op zich goed bij stem, maar de zanglijnen vond ik niet geweldig. Maar goed, eerst het hele album maar eens afwachten.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
HammR
Berichten: 38
Lid geworden op: do jan 15, 2015 7:58 pm
Locatie: Hengelooooo

Re: Iron Maiden V

Bericht door HammR » ma aug 24, 2015 12:45 pm

Iron Maiden brengt met een nummer van hun nieuwe album een eerbetoon uit aan de overleden filmster Robin Williams.
Dat meldt NME maandag.

Frontman Bruce Dickinson stelt dat het nummer Tears of a Clown zijn favoriet is van het komende album The Book of Souls. "Het nummer gaat over Robin Williams die in augustus 2014 zelfmoord pleegde. Ik vraag me af hoe hij zo depressief kon zijn, terwijl hij altijd zo blij leek."

Het nieuwe album van Iron Maiden is opgenomen in Parijs en verschijnt op 4 september. Het is het eerste dubbelalbum ooit van de heavy metalband.

In 2010 kwam het vorige album, The Final Frontier, van de band uit. Het album heeft lang op zich laten wachten omdat er kanker bij Dickinson werd geconstateerd. Onlangs werd de frontman daarvan vrij verklaard waarna de opnames afgerond konden worden.


Bron: nu.nl

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » ma aug 24, 2015 1:00 pm

En terecht. Geweldige acteur. Laatst nog weer ongegeneerd blauw gelegen bij Mrs. Doubtfire.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Rebellion666 » do aug 27, 2015 8:50 am

De eerste recensies van 'The book of souls' beginnen ondertussen te verschijnen en het valt me op dat ze unaniem positief zijn. Ook zijn er al meer details over de songs bekend. Zo was de opener 'If Eternity should fail' bedoeld voor een solo-album van Dickinson en is de lange afsluiter 'Empire of the clouds' (ook van Dickinsons hand) een episch stuk mét piano en strijkorkest. Iron Maiden die zich van een gewaagde andere kant laat zien. De verwachtingen waren al hoog en wat mij betreft zijn ze alleen maar hoger geworden. Gevaarlijk want het kan alleen maar meer tegenvallen. Een kanttekening. Mensen die een tweede 'Number of the Beast' of 'Powerslave' verwachten kunnen het album net als de vorige het beste links laten liggen. Die stijl van albums is niet meer en komt ook nooit weer. Deal with it.
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » do aug 27, 2015 9:03 pm

En toch heb ik er wat meer vertrouwen in omdat Smith en Dickinson zich meer met het schrijfproces hebben bemoeid. Dus als het goed is minder folkriedeltjes, herhaling in de refreinen, basintermezzo's en doorzichtige structuren. Niet dat Harris geen songs meer kan schrijven. Zeker met Gers samen schrijft ie goed, maar toch wordt ie wel overvleugeld de laatste paar platen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » do aug 27, 2015 11:37 pm

Ter voorbereiding net weer even naar Starblind van het vorige album geluisterd, wat een heerlijk nummer met een fantastische tekst. Het gezeur dat er teveel herhalingen in de refreinen op hun laatste albums te horen zijn is hier in ieder geval niet van lucht.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » vr aug 28, 2015 10:49 am

Klopt, op The Final Frontier was dat gelukkig minder het geval. Eigenlijk alleen bij Mother Of Mercy en het titelnummer, waarin Bruce ook flink moest knijpen om het allemaal bij te benen. Muzikaal vond ik Mother Of Mercy echter wel te gek.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Rebellion666 » vr aug 28, 2015 12:10 pm

Jeroen schreef:En toch heb ik er wat meer vertrouwen in omdat Smith en Dickinson zich meer met het schrijfproces hebben bemoeid. Dus als het goed is minder folkriedeltjes, herhaling in de refreinen, basintermezzo's en doorzichtige structuren. Niet dat Harris geen songs meer kan schrijven. Zeker met Gers samen schrijft ie goed, maar toch wordt ie wel overvleugeld de laatste paar platen.
Ik ben het helemaal met je eens Jeroen. Ondanks ik nog steeds bang ben dat sommige nummers te uitgesponnen zijn stelt het aan de andere kant 'gerust' dat Harris niet de hoofdcomponist is geweest bij bijna alle songs (als de volgorde van de credits tenminste kloppen). Het is natuurlijk ook fantastisch nieuws dat Dickinson solo 2 nummers heeft afgeleverd. Ik blijf 'Revelations' en 'Powerslave' toch het betere werk van Maiden vinden en Dickinsons soloplaten vind ik onbetwist beter dan sommige albums van Maiden. Heb dan ook hoge verwachtingen van deze twee nieuwe songs.

Over de soms geknepen uithalen van Dickinson. Ik vind echt dat je de man daar te weinig eer mee aandoet. Ik durf zelfs te beweren dat Dickinson met z'n beste jaren bezig is (zeker live gezien). Dat een stem gaat slijten is logisch. Dickinson is halverwege vijftig en treedt al sinds eind jaren 70 intensief op. Vind je het gek dat een stem veranderd en dat er wat meer sleet op komt te zitten? Komt bij dat zijn stem vergeleken bij Halford, Ozzy en Gillan (ik noem maar een paar grote metalzangers) natuurlijk nog fantastisch klinkt!
Lennert schreef:Ter voorbereiding net weer even naar Starblind van het vorige album geluisterd, wat een heerlijk nummer met een fantastische tekst. Het gezeur dat er teveel herhalingen in de refreinen op hun laatste albums te horen zijn is hier in ieder geval niet van lucht.
Samen met 'Coming Home' vind ik 'Starblind' een van de betere Maiden nummers van de afgelopen 15 jaar. Het heeft een beetje dat ouderwetse jaren 80 gevoel. Heeft , vind ik, 'Speed of light' ook trouwens!
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » vr aug 28, 2015 1:42 pm

Starblind is inderdaad een gaaf nummer. Maar ik vind The Final Frontier sowieso een goede cd. En wat Dickinson betreft. Wel ja, op zich heb je gelijk. Toch klinkt ie af en toe geforceerd en dat vind ik minder. Maar Harris heeft wel eens gezegd dat hij een melodie nooit zou aanpassen aan de tekst/zanglijn. Dus soms moet Bruce zich kennelijk in lastige bochten wringen. Op zijn laatste soloplaat klinkt hij echter heel sterk, want daar heeft hij zelf de touwtjes in handen. Hij zal als geen ander z'n eigen beperkingen kennen en daar rekening mee houden. Dat hij veel heeft bijgedragen, stemt dus alvast positief.

Ben ik overigens de enige die Isle Of Avalon een geweldig nummer vindt? Eerst vond ik één van de mindere broeders op The Final Frontier, maar door de dreigende passages, het fenomenale Rush-achtige middenstuk en dito solo's is het uitgegroeid tot één van favorieten op die cd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Iron Maiden V

Bericht door Gilbert » vr aug 28, 2015 7:31 pm

Openingstrack If Eternity Should Fail klinkt op het eerste gehoor gelukkig een stuk beter dan de single Speed Of Light. Eens kijken of ik het hele (lange) album in een ruk uit kan zitten.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » vr aug 28, 2015 8:00 pm

Jeroen schreef:Starblind is inderdaad een gaaf nummer. Maar ik vind The Final Frontier sowieso een goede cd. En wat Dickinson betreft. Wel ja, op zich heb je gelijk. Toch klinkt ie af en toe geforceerd en dat vind ik minder. Maar Harris heeft wel eens gezegd dat hij een melodie nooit zou aanpassen aan de tekst/zanglijn. Dus soms moet Bruce zich kennelijk in lastige bochten wringen. Op zijn laatste soloplaat klinkt hij echter heel sterk, want daar heeft hij zelf de touwtjes in handen. Hij zal als geen ander z'n eigen beperkingen kennen en daar rekening mee houden. Dat hij veel heeft bijgedragen, stemt dus alvast positief.

Ben ik overigens de enige die Isle Of Avalon een geweldig nummer vindt? Eerst vond ik één van de mindere broeders op The Final Frontier, maar door de dreigende passages, het fenomenale Rush-achtige middenstuk en dito solo's is het uitgegroeid tot één van favorieten op die cd.
Isle Of Avalon is een heerlijk nummer wat mij betreft. Fijne opbouw, wederom een sterk refrein en inderdaad dat Rush-middenstuk.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » vr aug 28, 2015 8:44 pm

@Gilbert, waar? Of heb je de promo
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Old Mhb
Berichten: 378
Lid geworden op: za dec 30, 2006 7:31 am
Locatie: Lokeren

Re: Iron Maiden V

Bericht door Old Mhb » za aug 29, 2015 8:43 am

Book of souls is vandaag "gelekt" op het net. Al is het maar 197 kps, je kan er toch al een goed oordeel over vellen. Ik ga hier niet song per song beschrijven omdat ik geen reviewer ben. Eén ding weet ik wel. Het album is een stuk beter dan zijn voorganger en bevat veel meer affwisseling. Daar waar de voorgangers op gebied van tempo een gemis had in afwisseling bevat het nieuw album meer snellere nummers. Das fijn om naar te luisteren. Ook in de langere nummers word er meer afwisseling gestoken zodat je niet het gevoel hebt naar één langdradig nummer te luisteren met veel te veel nodeloze herhalingen van het refrein. Over het algemeen heb ik een goeie indruk van de cd. Voor mij de beste sinds Dance Of Death. Geen nieuwe 666 of Powerslave, maar zeker een vooruitgang sinds de laatste albums. Dit is een eerste indruk en smaken verschillen, maar ik ben tevreden. Wat de sound betreft, dat had beter gekund. Ik heb het gevoel dat ze op dat gebied meer naar de oude wilden gaan van de jaren 80. Als ouwe zak zou ik da leuk moeten vinden, maar ik ben ook verwend met de moderne sound geraakt. Op dat gebied vind ik het geluid zelfs iets te geforceerd naar de ouwe tijd klinken. Besluit : Algemene indruk een 8 op tien voor het hele album.
Vlaming in hart en nieren. Tot nader order belg onder dwang.

Iron Maiden
Berichten: 3087
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Iron Maiden » za aug 29, 2015 10:48 am

Ik ben vooral benieuwd naar het herstel van Dickinson. Ik geloof niet dat hij weer de oude zal worden na zo'n behandeling. De tumor zat in zijn keel, daar is ook bestraald, dat heeft zeker een enorme impact op zijn mond/keel en wellicht ook zijn stembanden. Ik denk ook dat het touren volgend jaar een enorme impact gaat hebben op hem.

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Rebellion666 » za aug 29, 2015 12:23 pm

Old Mhb schreef:Book of souls is vandaag "gelekt" op het net. Al is het maar 197 kps, je kan er toch al een goed oordeel over vellen. Ik ga hier niet song per song beschrijven omdat ik geen reviewer ben. Eén ding weet ik wel. Het album is een stuk beter dan zijn voorganger en bevat veel meer affwisseling. Daar waar de voorgangers op gebied van tempo een gemis had in afwisseling bevat het nieuw album meer snellere nummers. Das fijn om naar te luisteren. Ook in de langere nummers word er meer afwisseling gestoken zodat je niet het gevoel hebt naar één langdradig nummer te luisteren met veel te veel nodeloze herhalingen van het refrein. Over het algemeen heb ik een goeie indruk van de cd. Voor mij de beste sinds Dance Of Death. Geen nieuwe 666 of Powerslave, maar zeker een vooruitgang sinds de laatste albums. Dit is een eerste indruk en smaken verschillen, maar ik ben tevreden. Wat de sound betreft, dat had beter gekund. Ik heb het gevoel dat ze op dat gebied meer naar de oude wilden gaan van de jaren 80. Als ouwe zak zou ik da leuk moeten vinden, maar ik ben ook verwend met de moderne sound geraakt. Op dat gebied vind ik het geluid zelfs iets te geforceerd naar de ouwe tijd klinken. Besluit : Algemene indruk een 8 op tien voor het hele album.
Ik heb 'The book of souls' ondertussen ook al gehoord en ik ben ook erg tevreden. Ik kan echter het album gek genoeg nog niet helemaal plaatsen in het repertoire van Maiden. Ik zit zelf een beetje te denken tussen een kruising tussen The X-factor/ Chemical Wedding. Dan minder qua songs maar meer gevoel dat het oproept. Waar ik van te voren een beetje bang voor was dat het beluisteren een zware bevalling zou worden. Is niet gebeurd. Komt ook omdat de lange nummers redelijk goed te pruimen zijn en godzijdank fatsoenlijke teksten hebben zonder een herhaling van zetten. De productie had wat mij betreft inderdaad beter gekund maar dat went gaandeweg je het album vaker gehoord hebt (denk aan de laatste van Judas Priest). Favoriete nummers na anderhalve luisterbeurt: 'Death or glory' en 'If eternity should fail'.
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » za aug 29, 2015 1:00 pm

De productie is sinds Dance Of Death altijd matig geweest. Niet dat Maiden een aalgladde productie moet hebben, maar er valt zoveel weg in dat blubberige geluid.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Argarath
Berichten: 2392
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 9:57 pm
Locatie: Tilburg

Re: Iron Maiden V

Bericht door Argarath » za aug 29, 2015 3:26 pm

Album nu twee keer volledig achter elkaar geluisterd (in 320 k/bit gelukkig). Ben positief verrast. En vooral omdat Maiden echt wel duidelijk afwijkt van de geëigende paden. Je hoort veel Bruce solo invloeden en dat vind ik erg positief. Lange nummers zijn goed te pruimen en ik bespeur ook echte emotie in bepaalde nummers.

Empire of the Clouds... wow. Wat een vet nummer zeg. Productie vind ik niks mis mee. Beetje gruizig, maar dat is de combi Maiden-Kevin Shirley (op BNW na) altijd geweest. Vind t wel lekker, lekker puur.

Echt een plaat die ik weer eens vaker, rustig op de bank in zijn geheel ga luisteren.
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
______________________________________

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Iron Maiden V

Bericht door innuendo » ma aug 31, 2015 9:38 am

Ik heb 'm ook maar gedownload. Mijn nieuwsgierigheid werd te groot na alle lovende reacties. Ik heb mijn best gedaan om mijn hoop op een nieuwe klassieker zoveel mogelijk in te perken en dat pakt hier wellicht best goed uit. Ik vind het een goed album. Het mag duidelijk zijn dat Maiden een nieuwe weg ingeslagen is en na AMOLAD en The Final Frontier is dit eigenlijk ook wel de beste route, maar ik word nog niet weggeblazen. Ik hoor wel weer een gepassioneerde band en dat maakt dat ik de plaat snel ga aanschaffen. Ben benieuwd hoeveel The Book Of Souls nog gaat groeien.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Rebellion666 » ma aug 31, 2015 11:36 am

Iron Maiden schreef:Ik ben vooral benieuwd naar het herstel van Dickinson. Ik geloof niet dat hij weer de oude zal worden na zo'n behandeling. De tumor zat in zijn keel, daar is ook bestraald, dat heeft zeker een enorme impact op zijn mond/keel en wellicht ook zijn stembanden. Ik denk ook dat het touren volgend jaar een enorme impact gaat hebben op hem.
Tumor zat in slokdarm vertelde Dickinson in een interview. De stembanden zijn niet beschadigd geraakt tijdens de behandeling. Op dit moment werken enkel z'n slijmvliezen niet maar dat hersteld met rust. Vergeet niet dat Maiden pas over een klein half jaar begint met touren. Wat de zang op dit moment betreft. Hoge noten gaan prima, lage regionen zijn erg onbetrouwbaar (Bron: Lust for life magazine) Ik denk eigenlijk wel dat het wel goed komt dus.
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » ma aug 31, 2015 11:46 am

Ik denk dat ik eens ga wachten tot vrijdag/zaterdag. Heb alleen de opener en Speed Of Light gehoord. Opener vond ik erg goed klinken.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Dufniall » ma aug 31, 2015 2:14 pm

Meestal ben ik wel gevoelig voor gelekte versies, maar bij sommige releases voelt het te fijn om je compleet te laten verrassen nadat je hem oppikt bij de platenzaak. Dit wordt er zo eentje. :)

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Rebellion666 » ma aug 31, 2015 3:02 pm

Jeroen schreef:Ik denk dat ik eens ga wachten tot vrijdag/zaterdag. Heb alleen de opener en Speed Of Light gehoord. Opener vond ik erg goed klinken.
De 'If eternity should fail' is wat mij betreft de beste opener sinds 'Where eagles dare'. En Jeroen, grote verrassing voor jou, er wordt bij geen een nummer 10 dezelfde zinnen in een refrein gezongen, zelfs niet twee keer achter elkaar!! :P

Nu het album gedaald is en ik het wat vaker gehoord heb heb ik een lichte voorkeur voor de tweede schijf. Dit zegt zeker niet dat ik de eerste veel minder vind. Dit is naar mijn mening gewoon het beste album sinds de terugkeer van Dickinson in 1999. Misschien wel de rechtvaardige opvolger van 7th Son uit 1988 (gevaarlijke uitspraak, ik weet het).
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » ma aug 31, 2015 3:54 pm

Zelfs beter dan Virtual XI? :D :D

Ik dacht trouwens dat jij Seventh Son een matige aangelegenheid vond en dat je net als ik NPFTD wel te gek vindt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » ma aug 31, 2015 6:27 pm

Damn, ik heb net If Eternity Should Fail aangezet, dit klinkt toch echt heel erg fris voor Iron Maiden's doen. Erg sterke opener inderdaad, ik hoor wonderbaarlijk genoeg riffs en baslijnen die ik nog niet eerder bij de band gehoord heb. Sterke zang, hele sterke compositie! Ik stop nu met verder zoeken, ik wil vrijdag nog meer verrast worden, maar ik ben heel hoopvol gesteld :D
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » ma aug 31, 2015 7:53 pm

Azijnmodus: Nu nog een goede producer of iemand die Steve Harris bij het mengpaneel weg houdt en Maiden klinkt weer helemaal up to date :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Eru Iluvatar » ma aug 31, 2015 8:24 pm

Het album bevat een hoop leuke stukjes, maar na anderhalf uur word ik nogal gaar van het naar lucht happen van Bruce en alle keyboardeffecten. Maar goed, 'The Final Frontier' vond ik aanvankelijk lekker pakkend, later toch wat vermoeiend ('Jaja, epische nummertjes die met 'subtiel' Harris-basgalop beginnen kennen we nu wel'), maar uiteindelijk het beste Maiden-album sinds 'The X Factor'. Maar tot zo ver vind ik 'Empire OF Dreams' en draak van een nummer.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » ma aug 31, 2015 10:44 pm

Want?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Rebellion666 » di sep 01, 2015 10:41 am

Jeroen schreef:Zelfs beter dan Virtual XI? :D :D

Ik dacht trouwens dat jij Seventh Son een matige aangelegenheid vond en dat je net als ik NPFTD wel te gek vindt.
Vind ik ook. Ik spreek even voor de massa die zweert bij 7th son.
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Rebellion666 » di sep 01, 2015 10:45 am

Eru Iluvatar schreef:Het album bevat een hoop leuke stukjes, maar na anderhalf uur word ik nogal gaar van het naar lucht happen van Bruce en alle keyboardeffecten. Maar goed, 'The Final Frontier' vond ik aanvankelijk lekker pakkend, later toch wat vermoeiend ('Jaja, epische nummertjes die met 'subtiel' Harris-basgalop beginnen kennen we nu wel'), maar uiteindelijk het beste Maiden-album sinds 'The X Factor'. Maar tot zo ver vind ik 'Empire OF Dreams' en draak van een nummer.
Ik vind juist dat de keyboard heel erg naar de achtergrond is verdwenen. Ben blij dat Empire of the Clouds echte strijkinstrumenten gebruikt zijn. Het duurde bij mij ook even totdat het nummer indaalde maar toen het kwartje eenmaal viel vind ik het een onMaiden prachtsong!! Beetje Savatage (nieuwer werk) meets Maiden.
Jeroen schreef:Azijnmodus: Nu nog een goede producer of iemand die Steve Harris bij het mengpaneel weg houdt en Maiden klinkt weer helemaal up to date :P
Ik vind het geluid naarmate ik het album meer hoor wel wat charmants hebben. Het past er op een of andere manier wel bij. Beetje droog Somewhere in Time geluid.
Laatst gewijzigd door Rebellion666 op wo sep 02, 2015 12:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Took » di sep 01, 2015 10:51 am

wacht nou sowieso maar op een echte 320kbit rip (of lossless. of beter nog, helemaal geen rip maar gewoon de cd of lp) voordat je dieper ingaat op het geluid, ipv te luisteren naar een re-encoded rip van een 192kbit stream
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
HammR
Berichten: 38
Lid geworden op: do jan 15, 2015 7:58 pm
Locatie: Hengelooooo

Re: Iron Maiden V

Bericht door HammR » vr sep 04, 2015 1:17 pm

Vanochtend de cd gehaald bij Popeye Hengelo.. Hij luistert lekker weg zo voor de 1e keer.

Iron Maiden
Berichten: 3087
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Iron Maiden » vr sep 04, 2015 7:59 pm

Na het album verschillende luisterbeurten te hebben gegeven is mijn conclusie dat de cd allerminst teleurstelt, eigenlijk mijn verwachtingen overtreft. The Final Frontier vind ik geen bijzonder goed album en The Book of Souls gaat daar gemakkelijk overheen. Ik denk dat het voor mij, samen met The X-factor en Brave New World, het beste Iron Maiden-album is, sinds Seventh Son.

De cd heeft alles in huis wat Maiden kenmerkt in de afgelopen 30 jaar. Er zitten passages in (intro van Red or the Black) die mij doet denken aan The X-factor, op bepaalde nummers zingt Bruce als op Fear of the Dark, het 'oohooh'-gedeelte op het vierde nummer doet me denken aan nummers uit de jaren '80 en bijna alle nummers hebben pakkende gitaarmelodieën, iets wat voor mij hoort bij Maiden.

De lange nummers zijn erg goed, vervelen niet en bevatten voldoende afwisseling om ze boeiend te houden. De solo's op het album vind ik erg goed, ze passen steeds goed bij het nummer. Afgezien van Speed of Light zijn de korte nummers ook uitstekend te pruimen, met name Death or Glory. Dat nummer hoort samen met The Red and the Black en Empire of the Clouds tot de favorieten op dit album. Vooral The Red and the Black, waarbij de zang vrijwel het hele nummer samen gaat met de gitaar vind ik geweldig. Ik voel ook de emotie in sommige nummers zoals Tears of a Clown. Er zijn geen simpele, herhalende refreinen meer, iets wat ook storend was de laatste paar albums.

De zang van Bruce vind ik het grootste minpunt van het album. De man kan zeker zingen en wordt ook ouder maar bij vlagen is hij voor mij toch echt onverstaanbaar (zoals de versnelling in Empire of the Clouds, erg gaaf stuk, maar onverstaanbaar).

Al met al een van de betere Maiden albums, zeker jaarlijstmateriaal. Als ik er een score op zou moeten plakken, 90 van de 100.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » za sep 05, 2015 7:47 am

Ik heb het album nog niet compleet afgeluisterd (voornamelijk omdat ik gisteravond laat thuis was, bezoek had en nu weer moet werken over een uur), maar If Eternity Should Fail, Empire Of The Clouds, Shadow Of The Valley en Tears Of A Clown zijn stuk voor stuk pareltjes. Nu CD1 nog even erin gooien voor ik om half 9 richting werk moet.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » za sep 05, 2015 8:23 am

Eerste indruk hier is ook uitstekend. Persoonlijk vond ik The Final Frontier wel goed.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » za sep 05, 2015 8:26 am

Wow, The Red And The Black blaast me ook behoorlijk omver! Ja, het is een bekende Harris formule die hier wordt afgespeeld met de folky melodielijnen, maar de zang werkt uitstekend en de solo's aan het erg lange eindstuk, zijn heerlijk.

Ik vind de productie overigens niet problematisch. Heb tot nu toe bij vlagen dat ik denk dat Dickinson wat geforceerd is dat het me niet langer bevalt (Death Or Glory bij vlagen bijvoorbeeld), maar zoals hij op If Eternity Should Fail, The Great Unknown en The Red And The Black zingt, kan ik echt geen protesten aantekenen.

Gilbert, kom eens met een kritische/haat recensie, ik hoor teveel positieve reacties van de fanboys ;)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Iron Maiden V

Bericht door Gilbert » za sep 05, 2015 10:50 am

Lennert schreef:Gilbert, kom eens met een kritische/haat recensie, ik hoor teveel positieve reacties van de fanboys ;)
Ik heb me er al bij neergelegd dat de Maiden-fanboys hier (en in reacties op de recensie) domineren hoor. :P Ik heb het album afgelopen week een keer of tien geluisterd. Ook ik vind The Book Of Souls gevarieerder en beter dan het zeer middelmatige The Final Frontier, maar dat zegt niet zoveel. Tot dusver springen alleen If Eternity Should Fail en The Red And The Black er voor mij in positieve zin bovenuit, de rest is weinig bijzonder. Ik ga het album binnenkort nog wel een paar keer beluisteren, met de hoofdtelefoon op en de songteksten er bij, voordat ik een definitief oordeel vel. Eerst ga ik Slayers Repentless echter aan de nodige luisterbeurten onderwerpen. :)

Wat The Book Of Souls betreft, valt me verder op dat de nodige (gedeelten van) songs stilistisch beter als 'proggy hardrock' kunnen worden omschreven dan als pure heavy metal, maar misschien was dat bij de laatste paar albums ook al zo en heb ik daar destijds gewoon niet op gelet. Ik denk in elk geval dat een song als Empire Of The Clouds eind jaren tachtig bij veel Maiden-fans (die toendertijd al moeite hadden met het gebruik van een synthgitaar) in het verkeerde keelgat was gevallen, qua stijl en instrumentarium. Persoonlijk heb ik echter nooit moeite gehad met softere klanken en zou, zodra ik de songtekst er bij pak, Empire Of The Clouds weleens kunnen uitgroeien tot een (lichte) favoriet. Desondanks hoop ik niet dat Maiden dat achttien minuten lange nummer in zijn geheel live gaat spelen. Dan valt de helft van het publiek waarschijnlijk in slaap.

Samenvattend: Ik vind The Book Of Souls vooralsnog best aardig, maar (opnieuw) geen eindejaarslijstmateriaal.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » za sep 05, 2015 11:37 am

Ik vind The Red And The Black tot nu toe niet bijzonder. Typisch Harris van laatste jaren. Ontzettend voorspelbaar. Niet slecht en weliswaar stukken beter dan bijvoorbeeld For The Greater Good Of God, maar verder te lang en te bekend. Overigens heb ik de meeste drumpartijen op de plaat ook al eens gehoord bij Maiden.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » za sep 05, 2015 4:40 pm

Titelnummer lijkt soms wel Mother Russia 2. Geen misselijke vergelijking.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » di sep 08, 2015 7:23 pm

Ik draai nu Brave New World en vraag me af waarom The Nomad nooit genoemd wordt. Geweldig epos, vooral door het prachtige middenstuk. Schitterende opbouw ook. The Book Of Souls laat vooralsnog geen vergelijkbare indruk achter. Goed vind ik em wel en ik verwacht zeker groei. Maar nu ik BNW luister, vraag ik me wel af waarom de laatste vier platen van Maiden zo vlak en dof geproduceerd zijn. BNW is toch ook het werk van Shirley en klinkt wel krachtig, helder en open. Met een prominente rol voor de solo's die op dit album zonder uitzondering goed zijn. Ook die van de hedendaagse priegelaar Janick Gers.

Ik zag iemand verwijzen naar de jaren tachtig met betrekking tot de productie van die cd's. Maar die platen van Birch klinken vrijwel allemaal uitstekend. Enkel Fear Of The Dark is wat klinisch.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Rebellion666 » di sep 08, 2015 8:49 pm

Jeroen schreef:Ik draai nu Brave New World en vraag me af waarom The Nomad nooit genoemd wordt. Geweldig epos, vooral door het prachtige middenstuk. Schitterende opbouw ook. The Book Of Souls laat vooralsnog geen vergelijkbare indruk achter. Goed vind ik em wel en ik verwacht zeker groei. Maar nu ik BNW luister, vraag ik me wel af waarom de laatste vier platen van Maiden zo vlak en dof geproduceerd zijn. BNW is toch ook het werk van Shirley en klinkt wel krachtig, helder en open. Met een prominente rol voor de solo's die op dit album zonder uitzondering goed zijn. Ook die van de hedendaagse priegelaar Janick Gers.

Ik zag iemand verwijzen naar de jaren tachtig met betrekking tot de productie van die cd's. Maar die platen van Birch klinken vrijwel allemaal uitstekend. Enkel Fear Of The Dark is wat klinisch.
The Nomad is een prima song maar duurt alleen 3 minuten te lang. Heeft Maiden de laatste decennia overigens wel vaker last van. Ik ben het met je eens dat de productie van de laatste 3 albums (DoD vind ik echt wel een dikke productie hebben) beter had gekund. Toch stoort het me bij TBOS op een of ander manier niet zo. Ik krijg er zo'n uber jaren 80 gevoel bij (Beetje vergelijkbaar met Last Christmas van WHAM :lol: ). Komt deels door de songs en deels door de sound. Luister Somewhere in Time en TBOS maar eens achter elkaar. Het heeft vind ik wel wat raakvlakken.

Nu TBOS gedaald is en echt overuren in m'n cd laatje heeft gedraaid vind ik dat dit eindelijk de eerste Maiden plaat sinds FOTD is waar ik echt heel erg enthousiast van word. Het heeft vind ik veel raakvlakken met het solowerk van Dickinson en misschien is de band eindelijk een keer buiten z'n comfortzone getreden. CD2 heeft het bij mij echt gewonnen van de eerste schijf. CD1 bevat geen slechte songs maar The great unknown, When rivers run deep hebben we de laatste jaren wel vaker gehoord. The red and the black is een prima Harris-song maar het whohoho -gebeuren had van mij echt niet gehoeven en ook dit nummer had wel een paar minuten korter gekund. If eternity should fail en de titeltrack zijn echt waanzinnig sterke songs. Op de tweede schijf vind ik geen zwakke songs staan. De laatste twee zijn groeiers maar zeker Empire of the clouds vind ik een bijzonder boeiend stuk met een prachtige tekst. Dickinson had overigens al aangegeven dat dit nummer live NIET gespeeld gaat worden vanwege de duur van de song (bron: aardschok).

Samengevat. Maiden heeft deze kritische fanboy met dit album weer helemaal teruggewonnen waar ik de aandacht de laatste 12 jaar echt verloren was. Laat volgende zomer dat optreden maar komen!
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4045
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Iron Maiden V

Bericht door MadTinus » di sep 08, 2015 9:31 pm

Na 2 volledige luisterbeurten en enkele niet-afgemaakte luisterbeurten van The Book of Souls ben ik niet heel enthousiast. Zoals m.i. in toenemende mate het geval is bij bijna alle Maiden albums na Fear of the Dark, kan ik niet om het gevoel heen dat bijna alle (uitzonderingen daargelaten) riffs en melodieën tweede, derde of vierde keus waren geweest als ze in de jaren 80 tijdens de bandrepetities zouden zijn aangedragen. Zo ook op The Book of Souls, wéér zijn de nummers langer en weer zit er meer kaf tussen het koren. Soms hoor je rare melodietjes, die soms bijna lachwekkend zijn. Zeer matige melodieën. Ellenlange, weinig verheffende instrumentale passages die maar voortkabbelen zonder enige richting. Het klinkt allemaal zo willekeurig.

Tekenend daarvoor vind ik een passage in het interview met Bruce in Aardschok, waar producer Kevin Shirley ter sprake komt. Ik zal niet de hele passage overtypen, maar het komt erop neer dat ze Shirley waarderen omdat hij Maiden niet wil veranderen en zich ook niet bemoeit met de songs. Dat is naar mijn mening echter precies wat Maiden nodig heeft: kritiek, een tegengeluid, een producer die wél kritisch is en het durft te zeggen als er iets niet schort aan een nummer. Maiden leeft in een bubbel waarin geen kritiek doordringt en daardoor zijn ze niet scherp (genoeg) meer.

Ik ben ervan overtuigd dat als dit album door een andere band was uitgebracht, had men er veel kritischer naar geluisterd en had het weinig golven gemaakt. Maar omdat het Maiden is, is het publiek bereid veel meer te 'slikken' en iets goed te vinden wat, als je een béétje kritisch luistert en eerlijk bent, eigenlijk helemaal niet zo goed is.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Eru Iluvatar » di sep 08, 2015 11:41 pm

+1

Het klinkt allemaal mooi en complex, maar heb ik zoiets van 'Leuk, maar dit ken ik nu wel'. De meeste nummers duren te lang. Episch qua duur, maar weinig dynamiek: spanning of variatie. Het beste voorbeeld daarvan is de afsluiter 'Empire Of Dreams'.

De vorige twee albums, 'A Matter Of Life And Death' en 'The Final Frontier' hadden een aantal consistente, boeiende epics en authentieke, Middeleeuws-aandoende pretnummers als 'The Alchemist' en 'The Pilgrim' (in dezelfde spontane, rauwe stijl hadden we eerder al 'Montsegúr' op 'Dance Of Death'). Ook nog wel wat vet, maar dat druipt er bij 'The Book Of Souls' echt vanaf.

Iron Maiden goes Dream Theater.

Plaats reactie