Iron Maiden V

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Wat vind je van Senjutsu?

De beste Maidenplaat ooit!
0
Geen stemmen
Lekker album hoor
9
64%
Aardig, maar ook weer niet te gek ofzo
5
36%
Tegenvaller
0
Geen stemmen
Christus te paard, wat een kutplaat
0
Geen stemmen
Weet ik niet
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 14

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Iron Maiden V

Bericht door Dragonforce » di jun 05, 2007 9:21 pm

Praat u hier verder over Iron Maiden, de legendarische Heavy/Power Metal band die zijn oorsprong vond in de NWOBHM stroming.

Line-up:

Bruce Dickinson - Vocals
Steve Harris - Bass
Dave Murray - Guitars
Adrian Smith - Guitars
Janick Gers - Guitars
Nicko McBrain - Drums

1980 Iron Maiden
1981 Killers
1982 The Number of the Beast
1983 Piece of Mind
1984 Powerslave
1985 Live After Death (Live)
1986 Somewhere in Time
1988 Seventh Son of a Seventh Son
1990 No Prayer for the Dying
1992 Fear of the Dark
1993 A Real Live One (Live)
1993 A Real Dead One (Live)
1993 Live at Donington (Live)
1995 The X Factor
1998 Virtual XI
2000 Brave New World
2002 Rock in Rio (Live)
2003 Dance of Death
2005 Death on the Road (Live)
2006 A Matter of Life and Death

Afbeelding

In 2006 hebben Iron Maiden hun nieuwste album "A Matter of Life and Death" uitgegeven en op dit moment vervolgen ze hun tour voor dat album tijdens meerdere zomerfestivals. Ze zullen ter ere van de 25e verjaardag van het album "The Number Of The Beast" van beide genoemde albums 5 nummers spelen op deze komende tour.

Klik op de link hieronder voor de A Matter Of The Beast Summer Tour '07 setlist:
http://www.metalfan.nl/forum/viewtopic. ... 02#1567202

16 juni staan ze op Fields Of Rock in Biddinghuizen (Ned).
23 juni staan ze op Graspop in Dessel (Bel).

http://www.ironmaiden.com/
-----------------------

Ik probeerde trouwens op de Iron Maiden website te komen, maar deze ligt blijkbaar plat.
Laatst gewijzigd door Dragonforce op di jun 05, 2007 11:25 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
It's the end of time

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » di jun 05, 2007 9:31 pm

er is weinig NWOBHM meer aan sinds hun 3e album, hoor.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » di jun 05, 2007 9:42 pm

Tokus schreef:er is weinig NWOBHM meer aan sinds hun 3e album, hoor.
NWOBHM houdt eigenlijk in dat ze nog NWOBHM waren tot SIT(of tot 1983, volgens de mensen die NWOBHM van 1979 tot 1983 plaatsen).
Het typische NWOBHM geluid ontbreekt wel bij meer NWOBHM bands.

Ik bedoelde eigenlijk gewoon dat ze de bekendste band uit de stroming zijn.
Ik heb het inmiddels enigzins aangepast.
It's the end of time

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » di jun 05, 2007 10:55 pm

Ik denk dat NWOBHM alleen van toepassing is op de eerste twee albums. Maar zoiets intepreteert iedereen anders. Bovendien is de band zeker niet slechter geworden na Killers.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Bericht door dako » di jun 05, 2007 10:58 pm

Mooi man, die setlist in de eerste post.
So much voor een beetje verrassing op de festivals.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » di jun 05, 2007 11:04 pm

inderdaad. we hoeven na het optreden ook geen WE WANT MORE! meer te roepen, want we weten toch wel dat ze terugkomen ;)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » di jun 05, 2007 11:27 pm

innuendo schreef:inderdaad. we hoeven na het optreden ook geen WE WANT MORE! meer te roepen, want we weten toch wel dat ze terugkomen ;)
Maiden komt toch altijd terug. En de setlist stond al in het vorige topic, je kunt er ook niet naar kijken. Maar ik heb er nu een link van gemaakt.
It's the end of time

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Eru Iluvatar » di jun 05, 2007 11:53 pm

Ik ben van mening dat er niet zoiets is als een 'typisch NWOBHM-geluid' net zoals er geen 'typisch metal-geluid' is. NWOBHM is een term voor zware gitaarmuziek uit een bepaalde regio en uit een bepaalde periode. Dat is de overeenkomst tussen de verschillende NWOBHM-bands. Qua muziek verschillen NWOBHM bands in mijn oren zo aanzienlijk dat je niet van een typisch geluid kan spreken. Bands als Iron Maiden, Satan, Saxon, Samson, Blitzkrieg, Raven, Legend, Venom, Motorhead, Angel Witch, Witchfynde, etc. hebben allemaal een ander geluid. De één klinkt als een ordinaire jaren zeventig hardrockband, die andere als proto-speedmetal bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » wo jun 06, 2007 12:09 am

Eru Iluvatar schreef:Ik ben van mening dat er niet zoiets is als een 'typisch NWOBHM-geluid' net zoals er geen 'typisch metal-geluid' is. NWOBHM is een term voor zware gitaarmuziek uit een bepaalde regio en uit een bepaalde periode. Dat is de overeenkomst tussen de verschillende NWOBHM-bands. Qua muziek verschillen NWOBHM bands in mijn oren zo aanzienlijk dat je niet van een typisch geluid kan spreken. Bands als Iron Maiden, Satan, Saxon, Samson, Blitzkrieg, Raven, Legend, Venom, Motorhead, Angel Witch, Witchfynde, etc. hebben allemaal een ander geluid. De één klinkt als een ordinaire jaren zeventig hardrockband, die andere als proto-speedmetal bijvoorbeeld.
Precies, er is met een aantal bands wel een overeenkomstig geluid, maar lang niet bij elke band. Daarom zijn albums als The Number Of The Beast en Piece Of Mind ook gewoon NWOBHM.
It's the end of time

Gebruikersavatar
Djaser
Berichten: 1955
Lid geworden op: do sep 25, 2003 7:53 pm
Locatie: Somewhere in time

Bericht door Djaser » wo jun 06, 2007 7:30 am

dako schreef:Mooi man, die setlist in de eerste post.
So much voor een beetje verrassing op de festivals.
Alsof er ook maar iets verassend aan die setlist is.

Ik vraag me hierbij ook weer af of ik nou de enige ben met een scroll knop op mijn muis.
[img]http://www.jamba.nl/storage/view/upload/logo/image_multianimscreensaver/SweetyHeul5.gif[/img]

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » wo jun 06, 2007 9:33 am

Eru Iluvatar schreef:Ik ben van mening dat er niet zoiets is als een 'typisch NWOBHM-geluid' net zoals er geen 'typisch metal-geluid' is. NWOBHM is een term voor zware gitaarmuziek uit een bepaalde regio en uit een bepaalde periode. Dat is de overeenkomst tussen de verschillende NWOBHM-bands. Qua muziek verschillen NWOBHM bands in mijn oren zo aanzienlijk dat je niet van een typisch geluid kan spreken. Bands als Iron Maiden, Satan, Saxon, Samson, Blitzkrieg, Raven, Legend, Venom, Motorhead, Angel Witch, Witchfynde, etc. hebben allemaal een ander geluid. De één klinkt als een ordinaire jaren zeventig hardrockband, die andere als proto-speedmetal bijvoorbeeld.
Hulde voor deze post, ik erger me al vaak zat aan mensen die pretenderen dat Maiden met Bruce ineens geen NWOBHM zou zijn.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » wo jun 06, 2007 9:44 am

Lennert schreef:[..]


Hulde voor deze post, ik erger me al vaak zat aan mensen die pretenderen dat Maiden met Bruce ineens geen NWOBHM zou zijn.
Ik associeer NWoBHM ook eerder met een bepaald gevoel dan dat je het op een precies 'geluid' zou kunnen vastpinnen.
Een nieuwe band als het Zweedse Portrait mag dan qua zang en sfeer 150% naar Mercyful Fate klinken, de ongepolijstheid, productie en energie herinneren me behalve aan MF circa '82 heel erg aan de geest van de NWoBHM.

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » wo jun 06, 2007 11:04 am

Metal79 schreef:[..]


Ik associeer NWoBHM ook eerder met een bepaald gevoel dan dat je het op een precies 'geluid' zou kunnen vastpinnen.
Een nieuwe band als het Zweedse Portrait mag dan qua zang en sfeer 150% naar Mercyful Fate klinken, de ongepolijstheid, productie en energie herinneren me behalve aan MF circa '82 heel erg aan de geest van de NWoBHM.
Ik vind het trouwens wel belachelijk dat sommige bands NWoBHM claimen te zijn terwijl ze uit een totaal ander land komen en 20 jaar na dato bestaan... NWoBHM is niet iets wat je na kunt doen, daar was het een te brede stroming voor.

En het zou natuurlijk ook belachelijk zijn als een NWoBHM band als Maiden een nieuwe zanger krijgt, die zelf ook in een NWoBHM band speelde, opeens geen NWoBHM meer is...
It's the end of time

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » wo jun 06, 2007 11:15 am

Dragonforce schreef:[..]
Ik vind het trouwens wel belachelijk dat sommige bands NWoBHM claimen te zijn terwijl ze uit een totaal ander land komen en 20 jaar na dato bestaan... NWoBHM is niet iets wat je na kunt doen, daar was het een te brede stroming voor.
Het gaat natuurlijk niet om naäperij; het gaat er eerder om, die geweldige energie die in die jaren overal voelbaar was op te roepen. Jongere muzikanten die iets met de NWoBHM hebben, zijn over het algemeen metalfanaten die geen boodschap hebben aan trends (ook in productie). Je hoort soms wel degelijk een zeker NWoBHM-geluid in undergroundbands uit de meest exotische streken.

Om het bruggetje naar Maiden te maken: tot de gitaarsynthesizers op Somewhere in time zou ik zeggen dat ze een NWoBHM-geluid hebben.
Wil niet zeggen dat er daarna niets goeds meer kwam (integendeel), alleen dat ze erg ver van 1979/'80 afstaan wat mij betreft.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » wo jun 06, 2007 5:51 pm

Lennert schreef:[..]


Hulde voor deze post, ik erger me al vaak zat aan mensen die pretenderen dat Maiden met Bruce ineens geen NWOBHM zou zijn.


In feite is NWOBHM maar een labeltje. Maar ik ben het met metal79 eens dat het meer een gevoel of sfeer is dan muziek. De dianno albums kan ik veel beter met die tijd linken dan de Dickinsonalbums. En dat bedoel ik absoluut niet negatief. Bovendien is het NWOBHMgehalte van maiden niet direct na killers verdwenen, want ik vind dat je het nog tot het einde van de jaren '80 nog terug hoort.

En maak je er niet druk om. Iedereen ervaart muziek anders, en dat is ook wat ik er zo fascinerend aan vind.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Lennert » wo jun 06, 2007 8:21 pm

Ach, ik ben nu eenmaal een zeikerd.

Tijd dat ik zo weer eens A Matter Of Life And Death opzet, die heb ik ook al een aantal maanden niet meer opgehad.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
EmptySkies
Berichten: 1814
Lid geworden op: do mar 30, 2006 10:01 pm
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

Bericht door EmptySkies » do jun 07, 2007 7:32 am

Telkens als ik dat album hoor, vind ik hem beter worden! het is echt een goed album, bijna een van mijn favoriete cd's!
[url=http://www.myspace.com/concept02band]Concept 0.2 Myspace[/url]

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 12:22 am

En ik vind het een steeds saaiere plaat worden. Het gaat niet echt ergens heen.

Toch jammer om te zien dat na alle reunie heisa en het prachtige Brave New World er toch wat gezapigheid en gebrek aan inspiratie in de sound is gekropen.

Terwijl andere grootheden als Saxon of Scorpions gewoon met vet geproduceerde goede metal/rock platen aan komen zetten, krijgen we langdradigheid in een matig geproduceerd blubberig jasje. De rek lijkt er enigszins uit te gaan.
Maar goed, wie of wat durft Meneer Harris daarover eens op de vingers te tikken.
Met alle respect voor de beste man, maar het gaat niet meer zo makkelijk allemaal, zo lijkt het.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 12:25 am

Harris wil gewoon zijn eigen metalversie van een jaren 70-progrockband in scène zetten. Kun je hem niet kwalijk nemen, maar op de een of andere manier werkt het voor mij niet.
Alleen Dickinsons hopeloos geforceerde zang/melodielijnen op de meeste nummers is al een obstakel om de hele plaat aan één stuk uit te zitten.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 12:32 am

Nou laat hem dan een soloplaat maken. Dat hebben Dickinson en Smith immers ook gedaan met redelijk succes.
Dat was gewoon goed voor de band dat ze even wat anders hadden.

Natuurlijk, Harris is de Maiden baas, maar om nu te zeggen dat ik blij word van die Jethro Tull folk melodietjes en gerecyclede riffs of de zang van Bruce die steeds meer naar achteren wordt gedrongen.

Nee.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 12:35 am

De laatste 'Dickinsolo's' waren een keer zo goed als de laatste Maidens. Betere composities, compactere productie, sterkere teksten, inventiever artwork - en Roy Z. :D

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 12:38 am

Precies, en bovenal stukken meer heavy.

Daarnaast zingt hij gewoon vele malen beter op z'n eigen materiaal, aangezien hij daar geen concessies hoeft te doen.
Maar goed, dat is niet meer dan logisch.

Maar ik word het 'melodie boven alles' praatje van Harris wel een beetje zat.
Prima dat er goede melodielijnen in moeten zitten en dat het belangrijk is, maar als een wereldzanger als Bruce al constant z'n limiet op moet gaan zoeken, dan kan je beter zelf ook wat water bij de wijn doen.

Ik krijg alweer jeuk als ik denk aan die geforceerd hoge pijnlijke uithaal in het refrein van Different World.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 12:44 am

Jeroen schreef:Precies, en bovenal stukken meer heavy.

Ik krijg alweer jeuk als ik denk aan die geforceerd hoge pijnlijke uithaal in het refrein van Different World.
Same here. 'For the greater good of God' vind ik ook vrij erg. Gewoon ook te veel woorden in het refrein gepropt, dat gaat bij iets sneller spelen helemaal niet, dus.
Van alle ellenlange nummers hadden ze een prachtplaat van 40 minuten kunnen maken. CD's zijn tegenwoordig sowieso vaak te lang, het formaat lijkt steeds meer de speelduur te dicteren i.p.v. een kritische keuze uit nummers.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 12:49 am

Opmerkelijk genoeg vind ik The X Factor zelf nog altijd een wonderschoon meesterstuk. Één van de beste platen van de band in ieder geval.

Daarop was het duistere proggy randje ook wel aanwezig, maar de muziek was gewoon veel meer gloomy en heel precies wat betreft uitbarstingen.

Nu een aantal platen later maken ze een plaat met eenzelfde soort ambitie, zij het iets minder duister. Nu hebben ze Bruce . Nu hebben ze drie gitaristen.

En wat doen ze. Ze brengen een wereldalbum uit zoals iedereen verwachte.
En dan komt Dance of Death, vol met irritante folk invloeden en een blubberige productie.
En nu weer zoiets, langdradigheid ten top. Daarnaast hoor je totaal niet dat er drie gitaristen zijn en ook nog eens zijn hun kenmerken niet bepaald herkenbaar.

Ik vind het nog steeds jammer. De eerste luisterbeurt was positief, maar het is flink ingezakt. Nooit gedacht dat ik nog eens teleurgesteld zou zijn in m'n favoriete band.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 12:55 am

'Dance of death' kan ik helaas niet meer aanhoren. Alleen 'Passchendaele' gaat nog net, al vind ik de kaas van dezelfde naam beter te verteren.
Eerlijk: er moet gewoon weer ouderwets puntig worden gecomponeerd en Harris dient andere bandleden meer ruimte te geven. Voor mij hoeven ze niet te bewijzen dat ook Londens East End een Jethro Dream Symphony X Theater kan voortbrengen - ze moeten gewoon weer Maiden worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 12:59 am

Een ander kan dat wel weer zien als puristisch gezeik , maar gelijk heb je wel.

Men probeert te geforceerd allerlei andere zaakjes in de sound te integreren.
Natuurlijk staat het de band vrij dat te doen, maar ze gooien er de eigen identiteit wel mee te grabbel.

De insteek moet gewoon zijn 'We schrijven de beste nummers die we kunnen schrijven' en niet 'We doen eens wat anders en behouden dat krampachtig'
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 1:03 am

Jeroen schreef: De insteek moet gewoon zijn 'We schrijven de beste nummers die we kunnen schrijven' en niet 'We doen eens wat anders en behouden dat krampachtig'
Zo kun je dat het beste formuleren, inderdaad. Maar hun lezing is natuurlijk dat ze dat ook hebben gedaan. :twisted:

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 1:04 am

Grappig blijft trouwens een aantal interviews vanaf Virtual XI.

1998 - Nicko
- "We think this is truly a special album" (Italiaanse Maiden docu)
2000 - Steve
- "With Bruce returning this is truly a special album" (Rock in Rio extras)
2003 - Nicko en Rod
- "We just knew it would be a special album" (DVD Death on the Road)
2006 - Nicko
- "For Maiden it's very progressive, I think it's a very special album" (DVD bij de cd)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 1:05 am

Jeroen schreef:Grappig blijft trouwens een aantal interviews vanaf Virtual XI.

1998 - Nicko
- "We think this is truly a special album" (Italiaanse Maiden docu)
2000 - Steve
- "With Bruce returning this is truly a special album" (Rock in Rio extras)
2003 - Nicko en Rod
- "We just knew it would be a special album" (DVD Death on the Road)
2006 - Nicko
- "For Maiden it's very progressive, I think it's a very special album" (DVD bij de cd)
LOL!
Waar heb je dat zo snel opgeduikeld?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 1:06 am

het viel me gewoon eens op toen ik laatst weer eens wat spul aan het kijken was.

Vanaf Virtual XI is alles blijkbaar een speciaal album.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 1:08 am

Jeroen schreef:het viel me gewoon eens op toen ik laatst weer eens wat spul aan het kijken was.

Vanaf Virtual XI is alles blijkbaar een speciaal album.
Interessant. Ik vond alles ervoor een stuk specialer.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Jeroen » za jun 09, 2007 1:11 am

Het zal wel speciaal zijn geweest dat ze uberhaupt nog in staat waren iets in te blikken.

Daarvoor was het motto gewoon het schrijven van de beste nummers die ze maar in huis hadden. Geen onbenullige promotionele special praatjes.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
IROn
Berichten: 4518
Lid geworden op: di mei 18, 2004 2:37 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door IROn » za jun 09, 2007 10:35 am

Jeroen schreef:Opmerkelijk genoeg vind ik The X Factor zelf nog altijd een wonderschoon meesterstuk. Één van de beste platen van de band in ieder geval.

Daarop was het duistere proggy randje ook wel aanwezig, maar de muziek was gewoon veel meer gloomy en heel precies wat betreft uitbarstingen.

Nu een aantal platen later maken ze een plaat met eenzelfde soort ambitie, zij het iets minder duister. Nu hebben ze Bruce . Nu hebben ze drie gitaristen.

En wat doen ze. Ze brengen een wereldalbum uit zoals iedereen verwachte.
En dan komt Dance of Death, vol met irritante folk invloeden en een blubberige productie.
En nu weer zoiets, langdradigheid ten top. Daarnaast hoor je totaal niet dat er drie gitaristen zijn en ook nog eens zijn hun kenmerken niet bepaald herkenbaar.

Ik vind het nog steeds jammer. De eerste luisterbeurt was positief, maar het is flink ingezakt. Nooit gedacht dat ik nog eens teleurgesteld zou zijn in m'n favoriete band.
Afgezien van de kritiek op Dance Of Death (Waar ik nog steeds behoorlijk weg van ben) kan ik het hier alleen maar mee eens zijn. Al is die laatste zin erg pijnlijk om te zeggen.

Hm, ik realiseerde me vanmorgen dat ik Killers nog niet in huis heb, die maar eens halen dan, om het gevoel voor Maiden weer wat op te vijzelen.
And if you're not down with that, we've got two words for ya...

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » za jun 09, 2007 10:41 am

Killers is erg gaaf. Het heeft lang geduurd, maar ik kan 'm nu enorm waarderen. Was ook 1 van de eerste platen die ik van maiden kocht.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » za jun 09, 2007 1:48 pm

IROn schreef:[..]


Afgezien van de kritiek op Dance Of Death (Waar ik nog steeds behoorlijk weg van ben) kan ik het hier alleen maar mee eens zijn. Al is die laatste zin erg pijnlijk om te zeggen.
Vind jij de productie van DoD dan zo goed?

Ik moet DoD maar weer eens luisteren, is volgens mij de Maiden plaat die ik het langs geleden gehoord heb.

Ik kom trouwens de laatste tijd niet meer door het hele nieuwe Maiden album heen. Ik weet nog niet of dat komt door de lengte of door de nummers zelf.
It's the end of time

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 1:50 pm

Dragonforce schreef:[..]
Ik kom trouwens de laatste tijd niet meer door het hele nieuwe Maiden album heen. Ik weet nog niet of dat komt door de lengte of door de nummers zelf.
Waarschijnlijk door de nummers? Lengte weerhield Maiden er nog nooit van om klassiekers te pennen ('Rime of the ancient mariner').

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » za jun 09, 2007 2:24 pm

Metal79 schreef:[..]


Waarschijnlijk door de nummers? Lengte weerhield Maiden er nog nooit van om klassiekers te pennen ('Rime of the ancient mariner').
Ik bedoel de lengte in het opzicht van dat ik geen 70 minuten de tijd/zin heb om te luisteren.
It's the end of time

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Bericht door Metal79 » za jun 09, 2007 3:11 pm

Dragonforce schreef:[..]
Ik bedoel de lengte in het opzicht van dat ik geen 70 minuten de tijd/zin heb om te luisteren.
Precies datzelfde denk ik bij AMOLAD en heel wat andere platen ook. Albums zijn door die verdomde ruimte op een cd'tje vaak gedwongen te lang. Geef mij maar een kwaliteitsplaat van lp-lengte, 40 minuten max.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » za jun 09, 2007 4:36 pm

Nu je het zegt. :) Ik had laatst AMOLAD opstaan. Maar halverwege (onbewust) afgezet.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Brain Dead
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 10:37 am

Bericht door Brain Dead » za jun 09, 2007 6:40 pm

Als je geen tijd en zin hebt om te luisteren dan luister je toch niet?
Wanneer je het onbewust afzet dan denk ik dat je die muziek niet mooi vindt. Toch?
Dan is het zonde geld dat je die albums gekocht hebt of zie ik dat nu verkeerd.

De albums van Maiden waren elke keer anders. Anders van klank/sound, met mooie nummers en soms ook mindere songs ertussen door. Dat is voor 1 ieder verschillend, smaken verschillen nu eenmaal. Maar ze gingen elke keer wel een stap verder. Voor de 1 is dat een verbetering en voor de ander is dat geen verbetering. Dat mag je voor jezelf invullen. Ik weet niet of jullie dat echt bewust meegemaakt hebben maar jullie hadden de kritiek eens moeten lezen/horen die ze kregen toen ze op Somewhere In Time met keyboards begonnen. Er is een live opname waar Bruce dat nog even aanhaalt. Ik meen ergens op Maiden England, maar pin me daar niet aan vast. Dat heeft even geduurt maar toen ze op Seventh Son er nog een stapje verder mee gingen was de kritiek al een stuk minder. Men was er aan gewend waarschijnlijk. Tegenwoordig kijken we niet meer tegen keyboards in Maiden. Ik niet in ieder geval.
In ieder geval zijn ze op elke album weer iets verder gegaan, met uitzondering van de beide albums waar Blaze meezingt. Platen die ik eerst uit 'principe' niet kocht maar die hier nu niet onregelmatig keihard aanstaan, totdat de buurman op de deur begint te bonzen.
Brave New World was een superalbum, vindt ik. Dance Of Death zijn de meningen verschillend over maar het titelnummer knalt hier regelmatig de speakers uit en de rest van de nummers gaan er ook in als koek.
AMOLAD is van een andere koek, maar ook hiervoor geldt dat ik er graag naar luisteren mag. Muzikaal gezien is het een echt hoogstaand album, vindt ik. Als ze er nog meer gaan maken dan ben ik reuze beniewd wat dat gaat worden overigens.


De langere nummers is begonnen op Powerslave. Met Rime Of The Acient Mariner. Met echt lang bedoel ik nummers van boven de 8 minuten. Dat is in mijn ogen lang. Daarna heeft er uit mijn hoofd op bijna elk album wel een nummer gestaan van boven de of in ieder geval tegen de 8 minuten. Langdradig vindt ik ze zeker niet. Seventh Son knalt eruit met dat gitaarduel. Alexander The Great vindt ik fantastisch. The Nomad op Brave New World behoord tot mijn mening tot de beste nummers van die plaat.

Ik heb liever dat ze elke keer vernieuwen en elke keer met wat anders komen, wat meer experimenteren oid dan dat ze album na album dezelfde sound hebben. Want dat verveelt ook. Totaal geen vernieuwing of wat dan ook. Elke keer maar dezelfde nummers, bijna.
Laatst gewijzigd door Brain Dead op zo jun 10, 2007 12:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » za jun 09, 2007 7:30 pm

heb jij de Ed Hunter, Gimme Ed en Early Days tours gemist ofzo?
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
IROn
Berichten: 4518
Lid geworden op: di mei 18, 2004 2:37 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door IROn » za jun 09, 2007 8:21 pm

Dragonforce schreef:[..]
Vind jij de productie van DoD dan zo goed?
Niet supergoed, maar ik stoor me er zeker niet aan. Het geheel klinkt in elk geval vol, en het bevalt me stukken beter dan de AMOLAD productie.

En ik doenlde eigenlijk ook meer op dat stuk over de irritante folkstukjes, waar hij dat vandaan haalt weet ik niet.
And if you're not down with that, we've got two words for ya...

Gebruikersavatar
Dragonforce
Berichten: 4354
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 11:56 am
Locatie: Down Town

Bericht door Dragonforce » za jun 09, 2007 8:29 pm

IROn schreef:[..]


Niet supergoed, maar ik stoor me er zeker niet aan. Het geheel klinkt in elk geval vol, en het bevalt me stukken beter dan de AMOLAD productie.

En ik doelde eigenlijk ook meer op dat stuk over de irritante folkstukjes, waar hij dat vandaan haalt weet ik niet.
Ik vind de productie van AMOLAD een stuk beter, ik vind alleen dat ze sommige nummers nog wel een keer/beter hadden mogen inspelen/zingen. Bij DoD vind ik de productie wel storend voor mijn luister plezier.

En er zitten zeker wel wat folk-achtige stukjes in DoD, al vind ik dat nou niet bepaald storend.
It's the end of time

Gebruikersavatar
IROn
Berichten: 4518
Lid geworden op: di mei 18, 2004 2:37 pm
Locatie: Arnhem

Bericht door IROn » za jun 09, 2007 8:38 pm

Hm, doe maar wat voorbeelden dan, want ik haal ze er echt niet uit.

Overigens speelt het ook mee dat als de nummers goed zijn, ik me minder aan de productie stoor. Daardoor klinkt DOD beter dan AMOLAD in mijn oren.
And if you're not down with that, we've got two words for ya...

Brain Dead
Berichten: 94
Lid geworden op: zo jan 25, 2004 10:37 am

Bericht door Brain Dead » zo jun 10, 2007 12:35 pm

Tokus schreef:heb jij de Ed Hunter, Gimme Ed en Early Days tours gemist ofzo?
Heb ik dan toch wat gemist?
Excuses daarvoor, dat deel van de tekst is dus niet helemaal terecht.

Zal het wel even veranderen.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Bericht door dako » zo jun 10, 2007 8:39 pm

Nou, over een minuut of twee die livecast dus.
Ben benieuwd.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Bericht door Took » zo jun 10, 2007 9:48 pm

dako schreef:Nou, over een minuut of twee die livecast dus.
Ben benieuwd.
ja, nu dus, zo ongeveer. Niet een uur terug.

http://mfile.akamai.com/33693/live/refl ... bkup=50360
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Bericht door dako » zo jun 10, 2007 9:49 pm

Ja, dat heb je met die tijdzones.
Afchaffen, zeg ik je.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Rene
Berichten: 5381
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door Rene » zo jun 10, 2007 10:06 pm

Sharon-wanker :D

Bruce is op dreef, haha
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » zo jun 10, 2007 10:51 pm

Ik zit nu naar for the greater good of god te kijken, maar dit is allemaal toch al afgelopen?

Edit: laat maar :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Plaats reactie