Iron Maiden V

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Wat vind je van Senjutsu?

De beste Maidenplaat ooit!
0
Geen stemmen
Lekker album hoor
9
64%
Aardig, maar ook weer niet te gek ofzo
5
36%
Tegenvaller
0
Geen stemmen
Christus te paard, wat een kutplaat
0
Geen stemmen
Weet ik niet
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 14

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » wo sep 09, 2015 8:02 am

Dat nummer heet Empire Of The Clouds en dat is juist wel een nummer waarin ze van het platgetreden pad af gaan.

Tot nu toe vind ik het titelnummer het sterkst.

Grootste minpunt is de zang. Met alle respect en wil van de wereld kan ik er niets anders van maken dat de zang soms irritant geknepen klinkt. Slecht niet hoor, maar wel beperkt. Dan kunnen we zijn leeftijd wel noemen, maar Dio klonk ook niet geknepen. Dickinson en zijn maten moeten toch als geen ander kunnen horen dat het niet meer wil. Moeten we dat dan omwille van dat het Bruce is maar door de vingers zien? Het maakt de plaat niet onluisterbaar hoor, maar het mag best gezegd worden. De jaren gaan tellen. Logisch.

Overigens vind ik The Book Of Souls wel stukken beter dan A Matter Of Life And Death. Of ie ook beter is dan The Final Frontier weet ik nog niet. Iedereen vindt dat 'opeens' een ongeïnspireerde aangelegenheid, lees ik hier en daar. Ik niet. Ik vind die cd tot nu toe avontuurlijker dan de nieuwe.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Iron Maiden V

Bericht door MadTinus » wo sep 09, 2015 9:49 am

Ik vind A Matter of Life and Death over de gehele linie het meest genietbare album sinds Bruce' terugkeer. Er staat m.i. geen enkel echt zwak nummer op. Maar ook op dat album staan enkele van die rare riffjes/melodietjes (in The Legacy bijvoorbeeld), sommige overgangen slaan ook als een tang op een varken. Maar zoals gezegd, er valt m.i. genoeg te genieten, ik draai het album nog regelmatig en dan meestal ook van begin tot eind. The Final Frontier heeft me nooit kunnen overtuigen, vreselijk saai en lang. Het begint al bij dat vervelende intro, pff..

Wat betreft de zang op The Book of Souls ben ik het met je eens, hij klinkt vaak erg geknepen.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » wo sep 09, 2015 10:57 am

De intro is wel een minpunt ja. Maar saai en lang? Dat gevoel krijg ik juist bij A Matter Of Life And Death. The Final Frontier is een stuk afwisselender. Compactere songs (The Final Frontier, The Alchemist, Mother Of Mercy, El Dorado en Coming Home) en een lading meer epische songs met als hoogtepunten Starblind en Isle Of Avalon. Die solosectie in laatstgenoemde nummer is wat mij betreft één van de betere. Heerlijk Rush-achtig sfeertje. Eigenlijk is alleen When The Wild Blows een vrij voorspelbaar nummer door dat folkmelodietje, maar slecht is dat nummer allerminst.

Overigens vind The Red And The Black op deze plaat veel te lang duren. De coupletten zijn wel tof, maar het refrein is weinig schokkend. Die 'hoho' stukjes hadden ze weg mogen laten. Ook hoor ik weinig spannende riffs in dat nummer en het hobbelpaardtempo gaat op de zenuwen werken (te ne ne te ne ne te). Die gitaarmelodie tegen het einde doet me trouwens denken aan The Clansman, je kunt zo de aanzet tot het refrein van Blaze erbij denken, vlak voor de laatste hoho. Het slot van deze track vind ik trouwens een allegaartje. Alsof Steve alle passages die hij nog had liggen toch kwijt wilde in het nummer. Laat hem maar mooi samenwerken met Janick Gers. Die mag zijn waarde als sologitarist dan wat verloren zijn; zijn kwaliteiten op het gebied van songwriting zijn niet te missen. Hij tekende wat mij betreft samen met Harris voor één van de betere nummers van de plaat. Het titelnummer (Mother Russia Part 2, muzikaal) is echt gaaf. Ondanks dat het refrein ook hier wat geknepen klinkt. Maar die versnelling is geweldig. 'EIndelijk' , denk je dan. Wat Gers en Harris bij Montsegur fout deden, doen ze hier goed. Ze gooien er geen flauw Jethro Tull melodietje in. Wat was dat toch verschrikkelijk. Die song begon ook zo vet en zwaar en opeens was het dijenkletsen geblazen.
Maar de songs van Dickinson dan? Nou, die vind ik ook prima te doen. Maar ik mis in If Eternity Should Fall echt zo'n typische Roy Z. solo. De song breekt zodoende nergens echt open, misschien alleen na de rustige opening als die gave gitaarmelodie begint. De solo onder het laatste refrein valt me te weinig op.

De vergelijking met Somewhere In Time hoor ik overigens niet. Die plaat had een typische jaren tachtig productie met de nodige galm en gitaarsynths. Die hoor ik hier niet. Ik vind de productie hier minder dynamisch. Alles is op hetzelfde volume gemastered, terwijl de solo's er van mij wel uit hadden mogen springen. Want de solo's vind ik eigenlijk zonder uitzondering uitstekend op deze nieuweling.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Rene
Berichten: 5381
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Re: Iron Maiden V

Bericht door Rene » wo sep 09, 2015 6:37 pm

Eerste schijf gehoord, wordt pas echt interessant bij laatste twee nummers. Zeker benieuwd naar cd2, die bewaar ik nog lekker eventjes.

Wat Jeroen zegt over zang ben ik volkomen eens. Mijn probleem is vooral dat ik 'm niet goed kan verstaan soms.
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » wo sep 09, 2015 7:21 pm

Het is een beetje balen dat ik nu niet thuis ben (bij schoonouders in Duitsland) en dat ik zodoende het album niet op volle glorie heb kunnen beluisteren via mijn eigen installatie, maar het gedwongen via de laptop moet doen met koptelefoon op. Bevalt het album mij? Ja hoor, al is dat eigenlijk met alle albums uit de nieuwe proggy-era het geval. Mijn voornaamste punt van kritiek is dat ik vind dat Murray eigenlijk op ieder album de afgelopen periode verantwoordelijk is voor de slechtste nummers, want ik heb alleen moeite om The Man Of Sorrows uit te zitten. Tevens ben ik van mening dat Dickinson gewoon weer soloalbums uit moet gaan poepen, want If Eternity Should Fail is niet alleen het beste nummer dat op het album staat imo, het is ook de beste opener op een album die ik heb gehoord sinds The Wicker Man. Empire Of The Clouds is op instrumenteel vlak te lang, de zangpartijen en teksten brengen me wel degelijk goed in vervoering en wat mij betreft is het nummer alsnog een zeer geslaagd experiment.

Over Bruce zijn zang: ik begrijp een aantal van de kritieken, maar heb ook echt het idee dat de productie voor een flink gedeelte aan schuldig is. Ik heb van de week En Vivo weer bekeken en bij het gros van de songs viel het mij op dat Bruce zo enorm veel controle over zijn stem heeft, dat ik de man ook vandaag met gemak nog steeds tot een van de beste metalzangers ooit reken. Ook op dit album vind ik het gros van de uithalen doordat ze tegen het randje aanzitten, extra expressief en mooi. Slechts in Death Or Glory ergert het me ietwat, maar dat nummer vind ik ook gewoon niet heel bijzonder. Die live-opname van When The Wild Wind Blows toont zo verdomd veel controle en klinkt qua zang beter dan de cd-opname die ik al erg fijn vond. Wat mij betreft mag het zo doorgaan, ik erger me niet. Een productie die de zang echter wat meer laat spetteren zou geen overbodige luxe zijn.

Smith is wel overduidelijk de beste gitarist van het stel op dit album, zijn solo's zijn de enigen die er echt uitspringen. Ik heb vorige week nog een aantal live dvd's laten zien aan een maat van me die niet per se into metal is (maar vrij veel best goed aan te horen vind van wat ik hem laat horen) en ook hij was van mening dat Smith verreweg de best doordachte solo's speelt qua opbouw en payoff, waar Murray en Gers echt teveel met noten strooien. Geen kritiek verder op Nicko, toppartijen. Steve doet al jaren niets heel bijzonders meer, maar hij speelt goed functioneel en ik heb erg weinig basintrootjes gehoord.

Tekstueel is het gelukkig wel allemaal erg fijn dit album. Sterke refreinen en leuke onderwerpen. Het tempo mag wat mij af en toe wel echt een stuk hoger, helemaal omdat de band live bewijst dit te kunnen.

Absolute favoriet: If Eternity Should Fail (fucking gaaf refrein en de versnelling doet me denken aan de betere The X-Factor momenten)
Minst favoriete nummer: The Man Of Sorrows
Top 10-materiaal? Denk het niet voor mij, daarvoor heeft dit jaar echt teveel concurrentie van grote en kleine namen.
Beter dan het vorige album? Ook niet, ik blijf toch wel een heel erg groot fan van The Final Frontier en vond daar net wat meer uitschieters opstaan (Starblind!), maar een cijfer tussen de 80-85 zou ik hier zeker wel aan geven.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Eru Iluvatar » ma sep 14, 2015 1:34 pm

Op AngryMetalGuy.com staat een recensie die naadloos mijn mening over 'The Book Of Souls' verwoordt:

'' What this does for the listener, then, is turn The Book of Souls into an album that is better listened to as background music. The moments of brilliance get you to peak up, rock out, and think “Aw yeah, they still got it.” But when forced to listen to the record in headphones in my Angry Metal Cubicle so as to not break the NDA for the promotional copy of the album, I was focused on the music with hawk-like attention. In these deep listens the unruly weight of the album became clear; minutes stretched by of riffs repeating or reappearing without filling a function. Even on the 18 minute epic, “The Empire of the Clouds,” which is an all around brilliant track, there are swaths of composition that lumber out of the speakers directionless, only to be forgotten, never having moved the grand narrative of the song forward. With these different moments distilled, getting at the very best moments, The Book of Souls would have soared through the beautiful blue skies of greatness. Instead, like an overloaded, structurally unsound airship, The Book of Souls set sail as is.

The Book of Souls is disappointing, yes, but more so it’s frustrating. While I agree with the raves that the band sounds great and I find myself loving moments, nodding my head or having melodies stuck in my head, I disagree with the idea that this is a good album. I can listen to it straight through to “Tears of a Clown,” at which point I started to skip to “Empire of the Clouds” after my dozenth listen or so. No, The Book of Souls is a spotty record with brilliant moments. But as much as it pains me,2 great ideas—unformed and unedited—do not a brilliant record make. Instead, the record feels front-heavy—the old “weak b-side” problem of the ’80s rearing its head in the most surreal of ways. But who knows, It’s possible that The Book of Souls develops with a longer listening period than the 3 weeks of intense time I’ve had with it. It’s possible that, like its predecessor, I develop a strategy for listening to it and start to appreciate it more than I do today. But today? The Book of Souls offers up excellent ideas, but never molds them into something greater than its parts. ''

http://www.angrymetalguy.com/iron-maide ... ls-review/

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Eru Iluvatar » ma sep 14, 2015 1:37 pm

'' LADY GAGA Was Up At 5 A.M. To Buy New IRON MAIDEN Album 'The Book Of Souls ' ''

http://www.blabbermouth.net/news/lady-g ... -of-souls/

:D

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Iron Maiden V

Bericht door Johan » wo sep 16, 2015 4:05 pm

Ik vind the Book of Souls een erg geslaagd album geworden. Waarschijnlijk de beste sinds Brave New World. If Eternity Should Fail is echt een heerlijk nummer. Dat kan zelfs het zich vaak herhalende refrein niet verpesten (want het is gewoon een te gek refrein). The Red and the Black doet het hier ook goed. Het mag misschien wel wat aan de lange kant zijn, maar het barst van de coole herkenbare typische Maidenriffs zonder dat het zelfplagiaat is. Alleen het wohoho-gedeelte had voor mij niet gehoeven. Empire of the Clouds is een prachtig nummer dat de hele 18 minuten interessant blijft. Ik vind sowieso dat de 90 minuten speeltijd voorbij vliegt. Tears of a Clown heeft voor Maiden een wat duisterder sfeertje wat natuurlijk prima bij het onderwerp past. Op een of andere manier doet het me denken aan Rush's Nobody's Hero denken qua sfeer.

Sommige andere nummers pakken me nog niet echt. Vooral When the River Runs Deep, Shadows of the Valley en The Man of Sorrows vallen me niet echt op, in die zin van dat ik steeds voor het opzetten van het album denk: hoe zijn die nummers eigenlijk? En na het beluisteren zijn ze weer geruisloos voorbij geslopen. Ik moet er maar eens voor gaan zitten in plaats van het alleen op de achtergrond te hebben opstaan.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » wo sep 16, 2015 4:35 pm

Grappig dat er veel geklaagd wordt over lange nummers, maar als ik de frontpage poll zo bekijk zijn het vooral de lange nummers die populair zijn :)

Heb hem nu vaak genoeg geluisterd om de mening te kunnen vormen dat ik hem gewoon weer erg fijn vind, met uitzondering van The Man Of Sorrows. Of ik BNW, TFF of TBOS het beste vind kan ik op het moment nu onmogelijk bepalen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Eru Iluvatar » wo sep 16, 2015 4:45 pm

De meeste nummers zijn veel te lang. Geen variatie, geen dynamiek, geen spanning, geen verhaal. De band moet echt eens even normaal gaan doen en iemand van buiten halen die met een kritisch oor naar de muziek luistert. Knippen die hap. Leg 'The Book of Souls' naast 'Beyond The Red Mirror' van Blind Guardian (een album met een behoorlijk aantal 7 tot 10 minuten nummers) en je hoort het verschil tussen een band die jarenlang minutieus voor iedere epic een spanningsboog creëert, en een band die gedurende paar maanden in een studio maar wat aankloot.

Vroeger konden ze het wel:



Hoewel in dit nummer het ergerlijke geherhaal van de titel van het nummer in het refrein al lichtjes begint, zit er een duidelijke spanningsboog in het nummer, met veel variatie. Een verhaal wordt geschapen, waarin iedere sectie een eigen functie heeft. Vooral de instrumentale ontknoping van 7:04 is fantastisch (bijna plagiaat van Jon Schaefer op Iced Earths ''Dante's Inferno''). Het klinkt spannend, en vooral urgent. Dat gevoel van urgentie is afwezig in het gros van de (veelal nodeloos uitgesponnen) instrumentale secties in de epics op 'The Book Of Souls'.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » wo sep 16, 2015 4:48 pm

Ik vind SSOASS dan echt een van de mindere epics (samen met To Tame A Land) die ze ooit hebben gemaakt :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

drdennuz
Berichten: 324
Lid geworden op: do jan 12, 2006 3:24 pm
Locatie: Ommen

Re: Iron Maiden V

Bericht door drdennuz » wo sep 16, 2015 7:42 pm

Lennert schreef:
Over Bruce zijn zang: ik begrijp een aantal van de kritieken, maar heb ook echt het idee dat de productie voor een flink gedeelte aan schuldig is. Ik heb van de week En Vivo weer bekeken en bij het gros van de songs viel het mij op dat Bruce zo enorm veel controle over zijn stem heeft, dat ik de man ook vandaag met gemak nog steeds tot een van de beste metalzangers ooit reken. Ook op dit album vind ik het gros van de uithalen doordat ze tegen het randje aanzitten, extra expressief en mooi. Slechts in Death Or Glory ergert het me ietwat, maar dat nummer vind ik ook gewoon niet heel bijzonder. Die live-opname van When The Wild Wind Blows toont zo verdomd veel controle en klinkt qua zang beter dan de cd-opname die ik al erg fijn vond. Wat mij betreft mag het zo doorgaan, ik erger me niet. Een productie die de zang echter wat meer laat spetteren zou geen overbodige luxe zijn.
echter is en vivo alweer van 2012 hé :wink:

dit is nou eenmaal de fase waarin een zanger langzaam de top van zn bereik verliest.. Overkomt alle zangers.. Alleen valt het bij hardrock en metal extra op omdat het hele genre gebaseerd is op uitersten... Zijn stem werd natuurlijk op de hogere uithalen over de jaren heen sowieso al iets 'dunner' en dat is nu in de studio ook hoorbaar..

Ik heb er zelf totaal geen problemen mee.. Volgens mij speelde Dio op deze leeftijd alles al een halve toon lager live.. Tis dus sowieso al knap dat Bruce het tot dusver zo heeft volgehouden.. echter is het nu voor criticasters sowieso nooit goed... Halve toon lager spelen.. 'waar zijn de hoge uithalen gebleven,' stoppen; 'hij is nog maar 54.' of gewoon zolang je de hoge noten haalt ze gewoon lekker doen ongeacht wat anderen ervan vinden.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Iron Maiden V

Bericht door Gilbert » wo sep 16, 2015 8:25 pm

Lennert schreef:Ik vind SSOASS dan echt een van de mindere epics (samen met To Tame A Land) die ze ooit hebben gemaakt :P
Ben jij nou eigenlijk geboren zonder smaakpapillen of ben je ze tijdens een tragisch ongeval kwijtgeraakt? :P

Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Dufniall » wo sep 16, 2015 9:31 pm

Johan schreef:Ik vind the Book of Souls een erg geslaagd album geworden. Waarschijnlijk de beste sinds Brave New World. If Eternity Should Fail is echt een heerlijk nummer. Dat kan zelfs het zich vaak herhalende refrein niet verpesten (want het is gewoon een te gek refrein). The Red and the Black doet het hier ook goed. Het mag misschien wel wat aan de lange kant zijn, maar het barst van de coole herkenbare typische Maidenriffs zonder dat het zelfplagiaat is. Alleen het wohoho-gedeelte had voor mij niet gehoeven. Empire of the Clouds is een prachtig nummer dat de hele 18 minuten interessant blijft. Ik vind sowieso dat de 90 minuten speeltijd voorbij vliegt. Tears of a Clown heeft voor Maiden een wat duisterder sfeertje wat natuurlijk prima bij het onderwerp past. Op een of andere manier doet het me denken aan Rush's Nobody's Hero denken qua sfeer.

Sommige andere nummers pakken me nog niet echt. Vooral When the River Runs Deep, Shadows of the Valley en The Man of Sorrows vallen me niet echt op, in die zin van dat ik steeds voor het opzetten van het album denk: hoe zijn die nummers eigenlijk? En na het beluisteren zijn ze weer geruisloos voorbij geslopen. Ik moet er maar eens voor gaan zitten in plaats van het alleen op de achtergrond te hebben opstaan.
Dit. Ik heb nog geen zin gehad om het album samen te vatten maar nu hoeft dat ook niet meer. Precies wat Johan zegt: Herkenbaar, mooie stijlverwijzingen naar oud materiaal maar toch ook experimenteel geslaagd. En de laatste alinea is treffend, de meeste nummers blijven plakken, maar juist die drie nummers zitten er bij mij ook nog niet in.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » wo sep 16, 2015 11:16 pm

Gilbert schreef:
Lennert schreef:Ik vind SSOASS dan echt een van de mindere epics (samen met To Tame A Land) die ze ooit hebben gemaakt :P
Ben jij nou eigenlijk geboren zonder smaakpapillen of ben je ze tijdens een tragisch ongeval kwijtgeraakt? :P
SSOASS vind ik in het begin sterk (vooral in de zang en de teksten) en aan het einde zeer zwak (eindigt wat mij betreft echt in een anti-climax). To Tame A Land vind ik een zwakke opsomming van termen uit het boek, nergens pakt het me. Maar dat is praktisch bij het gros van het Piece Of Mind album het geval (eerste helft is zeer sterk desalniettemin). Sterker nog, ik vind dat Maiden buiten Rhyme Of The Ancient Mariner en Alexander The Great (ook een zwakke tekst, maar zoveel betere solo's dan SSOASS) pas echt goeie epics is gaan schrijven vanaf The X-Factor. En ik tel Revelations en Powerslave hier dan even voor het gemak niet mee, die nummers zijn daar net te kort voor (en wel briljant). Als ik een favoriete Maiden-epic moet kiezen, ga ik veel eerder voor een Paschendale dan ik zou gaan voor een SSOASS of zelfs een ROTAM.

Maar ach, dat maakt me in ieder geval geen blinde fan :mrgreen:
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Iron Maiden V

Bericht door Wessel » do sep 17, 2015 4:48 pm

In het kort: ook ik heb The Book Of Souls ondertussen vaak gedraaid en het album heeft zich al behoorlijk in mijn hoofd vastgezet - een goed teken. Ik kan me de bovenstaande kritieken op Bruce's bij vlagen bijna-valse stem en de lengte+structuur van de nummers voorstellen, maar ik stoor me er zelf niet zo aan. Voorlopige favorieten zijn de wat langere nummers: The Great Unknown, The Red And Black, het titelnummer en Tears Of A Clown. Empire Of The Clouds tot slot, moet nog een beetje bezinken... Aan uitspraken als 'beste sinds de terugkeer van Bruce' of 'beste sinds Seventh Son' ga ik me (nog) niet wagen, maar The Book Of Souls kan zich in ieder geval meten met voorganger The Final Frontier.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Iron Maiden V

Bericht door MadTinus » do sep 17, 2015 5:03 pm

Eru Iluvatar schreef:De meeste nummers zijn veel te lang. Geen variatie, geen dynamiek, geen spanning, geen verhaal. De band moet echt eens even normaal gaan doen en iemand van buiten halen die met een kritisch oor naar de muziek luistert. Knippen die hap. Leg 'The Book of Souls' naast 'Beyond The Red Mirror' van Blind Guardian (een album met een behoorlijk aantal 7 tot 10 minuten nummers) en je hoort het verschil tussen een band die jarenlang minutieus voor iedere epic een spanningsboog creëert, en een band die gedurende paar maanden in een studio maar wat aankloot.

Vroeger konden ze het wel:



Hoewel in dit nummer het ergerlijke geherhaal van de titel van het nummer in het refrein al lichtjes begint, zit er een duidelijke spanningsboog in het nummer, met veel variatie. Een verhaal wordt geschapen, waarin iedere sectie een eigen functie heeft. Vooral de instrumentale ontknoping van 7:04 is fantastisch (bijna plagiaat van Jon Schaefer op Iced Earths ''Dante's Inferno''). Het klinkt spannend, en vooral urgent. Dat gevoel van urgentie is afwezig in het gros van de (veelal nodeloos uitgesponnen) instrumentale secties in de epics op 'The Book Of Souls'.
+1!

SSOASS [headbang] Geniaal nummer én album van begin tot eind! (OK, misschien is Can I Play With Madness wat minder, maar verder enkel GOUD!)
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Iron Maiden V

Bericht door Wessel » do sep 17, 2015 11:34 pm

Ik heb in dit topic trouwens nog niets over Shadows Of The Valley gezien, wat een genant jatwerk van Wasted Years is dat intro zeg!

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Iron Maiden V

Bericht door Den » vr sep 18, 2015 7:51 am

hmm... is iets van jezelf hergebruiken jatten dan? Ik hoor wel meer bands dat doen en heb er geen probleem mee.
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Took » vr sep 18, 2015 8:27 am

die intro hadden ze inderdaad beter niet zo kunnen doen, deze lijkt er echt teveel op.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » vr sep 18, 2015 10:32 pm

Ssoass? Dat refrein van t titelnummer gaat toch nergens over.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Iron Maiden V

Bericht door MadTinus » ma sep 21, 2015 1:17 pm

Jeroen schreef:Ssoass? Dat refrein van t titelnummer gaat toch nergens over.
Zeker wel! Vooral de wohoho er achteraan is echt prachtig. Fantastische tekst en sfeer in dat nummer.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » do sep 24, 2015 9:18 pm

Ergens wil ik ook wel die kritische persoon zijn die makkelijk kan zeggen 'dit album is gewoon niet zo goed'. Ik begrijp de kritieken allemaal, maar ik voel het gewoon compleet anders. Ja, ik vind The Man Of Sorrows echt een verschrikkelijk nummer, een van de slechtste die de band ooit heeft geschreven, maar ik vind de rest eigenlijk allemaal variëren van zeer aardig tot fantastisch. Ik heb van Maiden sinds tijden niet zo'n heerlijke opener als If Eternity Should Fail gehoord, de zanglijnen op The Great Unknown brengen me in vervoering, het refrein van Speed Of Light is zo stoer, de emotie in Tears Of A Clown raken me oprecht, Shadows Of The Valley is zo heerlijk opzwepend. En Empire Of The Clouds? Het nummer is te lang, maar iedere keer als Bruce weer zingt vergeet ik dat gewoon en gaat het nummer alsnog snel voorbij. Ik zet zo Brave New World nog wel een keer op om het met alle zekerheid te kunnen zeggen, maar er is echt een kans dat The Book Of Souls mijn favoriete post-2000 album gaat worden en misschien toch nog mijn top 10 binnensluipt. Geen nummer 1 positie, maar ik blijf wel genieten.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Strife
Berichten: 272
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 11:18 pm
Locatie: Assen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Strife » do sep 24, 2015 10:24 pm

Grappig, al die kritiek op The Man Of Sorrow. Ik vind het echt geen verschrikkelijk nummer. Totaal geen problemen mee. Overigens wel grappig om te zien hoe de waardering voor het album omslaat. In het begin alleen maar lyrische reacties, maar nu een paar weken later is het toch al aardig getemperd.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » vr sep 25, 2015 3:38 pm

Ik vind het ook niet zo erg. Maar ik kan me wel een beetje vinden in de kritieken die ik hier en daar lees. Te lang, weinig spannend en het mist de punch door de productie. Ook vind ik Dickinson zo nu en dan irritant geknepen klinken. Maar ik val in herhaling :P . Er staan beslist goede nummers op, maar veel composities voelen aan als te weinig boter op te veel brood. De structuren zijn mijns inziens niet altijd spannend genoeg om de langere nummers boeiend te houden. Er gebeurt te weinig. Pluspunten voor de prima gitaarsolo's, dat dan weer wel. Het is een grillig album. Misschien vind ik de plaat morgen wel weer geweldig. We wachten af.

@MadTinus

Dat mag je natuurlijk vinden. Ik vind het titelnummer van Seventh Son tekenend voor de verdere schrijversontwikkeling van Harris. Te veel woorden in een refrein. Maar hoe dan ook vind ik de coupletten, solo's en de muziek van het nummer wel steengoed. Het nummer heeft alleen niet het refrein gekregen die het verdient. Als je voor de aardigheid de tekst eens leest, dan lijkt het alsof het er tussen gepropt is.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Iron Maiden V

Bericht door MadTinus » vr sep 25, 2015 3:58 pm

Jeroen schreef:@MadTinus

Dat mag je natuurlijk vinden. Ik vind het titelnummer van Seventh Son tekenend voor de verdere schrijversontwikkeling van Harris. Te veel woorden in een refrein. Maar hoe dan ook vind ik de coupletten, solo's en de muziek van het nummer wel steengoed. Het nummer heeft alleen niet het refrein gekregen die het verdient. Als je voor de aardigheid de tekst eens leest, dan lijkt het alsof het er tussen gepropt is.
SSOASS is hét album dat mij Maiden fan en metalfan in het algemeen heeft gemaakt ruim 25 jaar geleden, dus ik ben niet helemaal objectief als het om dat album (en dus ook het nummer) gaat ;) Ik kan me overigens best wat voorstellen bij wat je zegt over dat refrein. In dit geval stoort het me echter niet, in tegendeel, ik vind het goed passen.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Eru Iluvatar » vr sep 25, 2015 4:24 pm

De beste nummers op SSOASS zijn dan natuurlijk ook The Clairvoyant, The Prophecy, en Infinite Dreams.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » vr sep 25, 2015 4:28 pm

@MadTinus
Hetzelfde probleem heb ik ook met For The Greater Good Of God. Past eigenlijk net niet in die zanglijn. Daarnaast vind ik dat nummer muzikaal ook niet geweldig. Dieptepunt uit zijn carrière als songschrijver is mijns inziens The Angel And The Gambler. Eigenlijk is alles verkeerd aan dat nummer. Die afschuwelijke zangmelodie in de coupletten, het misplaatste orgeltje, de van elk greintje energie verstoken uitvoering, de doodse productie, het ontiegelijk saaie middenstuk en het daarbij behorende 66-malige Don't You Think...jeweetwel. Eigenlijk het enige Maidennummer dat ik wel eens skip.

@Eru:

Jij snapt het, hoewel ik Only The Good Die Young daar ook nog aan toe wil voegen. Moonchild is ook gaaf, met name door de solo. The Evil That Men Do hebben we allemaal al te vaak gehoord, maar dat is natuurlijk wel een steengoed nummer met een herhalingsrefrein dat wél werkt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Iron Maiden V

Bericht door innuendo » vr sep 25, 2015 5:14 pm

Ik vind The Evil That Man Do werkelijk geniaal! Kan het niet vaak genoeg horen. Ik zou eigenlijk wel eens jullie top tiens van Iron Maidensongs willen zien. Ik ga me er vanavond over buigen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Took » vr sep 25, 2015 5:16 pm

morgen in Den Bosch, heel dagje rondom deze band.
Met akoestische tributes van Maiden United en Thomas Zwijsen, twee shows van Up The Irons (1 met epics en nieuwe nummers, 1 met gastoptreden van Dennis Stratton). En een hoop memorabilia is er te zien, Trooperbeer te drinken, een Q&A met Stratton, en veel goeie muziek tussendoor.

Afbeelding
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22066
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door KoenM » vr sep 25, 2015 7:10 pm

Een poging:

1. Caught Somewhere in Time
2. Infinite Dreams
3. Remember Tomorrow
4. Children of the Damned
5. Dance of Death
6. The Evil That Men Do
7. Afraid to shoot strangers
8. Dream of Mirrors
9. The Clansman (@Rock in Rio)
10.Phantom of the Opera

Maiden doet het blijkbaar goed qua ballads/semi-epics hier in the long run. Schat dat ik Maiden nu een jaar of 14 luister en deze songs hebben de tand des tijds het best doorstaan. Ook in een eerste ruwe selectie, maar niet in mijn top 10: Paschendale, Brave New World, Moonchild, Wasted Years, The Loneliness of the long distance runner, Powerslave, Flight of Icarus, Revelations, Where Eagles Dare, 22 Acacia Avenue, Hallowed be thy name, Murders in the Rue Morgue, Wrathchild.

De laatste heb ik nog niet voldoende geluisterd en die twee daarvoor hebben werkelijk geen nrs die zich met het materiaal hierboven kunnen meten.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Iron Maiden V

Bericht door Wessel » vr sep 25, 2015 10:21 pm

innuendo schreef:Ik zou eigenlijk wel eens jullie top tiens van Iron Maidensongs willen zien. Ik ga me er vanavond over buigen.
Daar ga ik mijn vingers niet aan branden hoor... Geen beginnen aan!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Eru Iluvatar » za sep 26, 2015 11:06 am

Hier ook een poging, leuk!

1. Phantom Of The Opera
2. Rime Of The Ancient Mariner
3. The Clansman (Live, Rock In Rio)
4. The Prophecy
5. The Clairvoyant
6. Powerslave
7. The Prisoner
8. Alexander The Great
9. To Tame A Land
10. Futureal

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Iron Maiden V

Bericht door MadTinus » za sep 26, 2015 8:10 pm

Ik vind dat soort lijstjes ook wel lachen, dus hier een poging:

The Trooper
Aces High
Infinite Dreams
The Clairvoyant
Still Life
Alexander the Great
No Prayer for the Dying
Seventh Son of a Seventh Son
Afraid to Shoot Strangers
Hallowed Be Thy Name

Pff, niet te doen! ;)
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Iron Maiden V

Bericht door Wessel » za sep 26, 2015 9:57 pm

Vooruit dan maar, ik doe ook een poging. :mrgreen: Redelijk willekeurige volgorde en morgen zou het er weer behoorlijk anders uit kunnen zien, maar doe voor nu maar zoiets:

The Number Of The Beast
Fear Of The Dark
The Wicker Man
Afraid To Shoot Strangers
Murders In The Rue Morgue
The Prisoner
Aces High
Blood Brothers
Wasted Years
When The Wild Wind Blows

En dan ook gelijk de stomste Maiden-nummers: Can I Play With Madness? en Bring Your Daughter...

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Iron Maiden V

Bericht door innuendo » za sep 26, 2015 11:02 pm

1. Fear Of The Dark (A Real Live One)
2. Remember Tomorrow
3. The Evil That Men Do
4. Aces High
5. Flight Of Icarus
6. Infinite Dreams
7. Rime Of The Ancient Mariner
8. Genghis Khan
9. Sanctuary
10. Caught Somewhere In Time

Net buiten de boot gevallen:
Men On The Edge
Hallowed Be Thy Name
Revelations
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » zo sep 27, 2015 9:42 am

Praktisch onmogelijk en de volgorde is compleet in de volgorde waarop ik ze bedacht (ik heb geen idee wat echt het beste is, verschilt per moment
1. Phantom Of The Opera
2. Caught Somewhere In Time
3. Starblind
4. Passchendale
5. Infinite Dreams
6. Sign Of The Cross (Rock In Rio)
7. If Eternity Should Fail
8. Powerslave
9. Total Eclipse
10. Brighter Than A Thousand Suns
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Strife
Berichten: 272
Lid geworden op: vr aug 30, 2013 11:18 pm
Locatie: Assen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Strife » zo sep 27, 2015 11:00 am

1. Afraid To Shoot At Strangers
2. Fear Of The Dark
3. Seventh Son Of A Seventh Son
4. Virus
5. The Evil That Men Do
6. The Clansman
7. Rime Of The Ancient Mariner
8. The Ghost Of The Navigator
9. Phantom Of The Opera
10. Brave New World

Zoiets denk ik zo. Al is dit vluchtig uit mijn hoofd.
Laatst gewijzigd door Strife op zo sep 27, 2015 12:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Took » zo sep 27, 2015 11:27 am

ik heb gister op de Maiden Day in Den Bosch voor de grap Man Of Sorrows van Bruce gedraaid, en direct er achteraan het gelijknamige nummer van Maiden. En dan vallen een paar dingen goed op:
1. Bruce klinkt echt tenenkrommend in het begin van het Maiden nummer
2. het Maiden nummer is echt zoveel minder goed dan die van Bruce solo.
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Lennert » zo sep 27, 2015 11:36 am

Ik kan me geeneens details van het Maiden nummer voor de geest halen, het is echt oprecht een van de kutste nummers die ze ooit gemaakt hebben.

Maar goed, Bruce klinkt op Bruce nummers dus gewoon het beste. Op naar het soloalbum. In dat opzicht baal ik een beetje dat Harris If Eternity Should Fail heeft geclaimd, want ik ben nu heel benieuwd naar het concept waar Bruce het over had waar dit nummer dus bij hoorde.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Took » zo sep 27, 2015 11:54 am

Lennert schreef:
Maar goed, Bruce klinkt op Bruce nummers dus gewoon het beste.
nou, er zit wel 17 jaar verschil tussen he. Want zo oud zijn die soloplaten van Bruce inmiddels al (afgezien van Tyranny Of Souls. maar ook die is 10 jaar oud).
http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Iron Maiden V

Bericht door Hellhammer » zo sep 27, 2015 11:55 am

Ik snap oprecht niet waarom men Man of Sorrows zo kut vindt. Hier doet ie 't best prima.

Oh ja, en in willekeurige volgorde enzo:

1. Caught Somewhere in Time
2. Purgatory
3. Where Eagles Dare
4. Prowler
5. Deja-Vu
6. The Loneliness of the Long Distance Runner
7. Revelations
8. Rime of the Ancient Mirror
9. Infinite Dreams
10. Hallowed be thy Name

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » zo sep 27, 2015 11:56 am

Toplijstjes, altijd leuk.

1. Alexander The Great
2. Powerslave
3. Revelations
4. Sign Of The Cross
5. Children Of The Damned
6. The Trooper
7. The Prisoner
8. Stranger In A Strange Land
9. Infinite Dreams
10. Blood Brothers
11. Paschendale
12. Run Silent Run Deep
13. Fear Of The Dark
14. Hallowed Be Thy Name
15. Phantom Of The Opera
16. Man On The Edge
17. Rime Of The Ancient Mariner
18. Caught Somewhere In Time
19. Where Eagles Dare
20. The Educated Fool

En Man Of Sorrows van Bruce is natuurlijk een van zijn beste nummers. De Maidensong stoort me overigens allerminst. Overigens doet de nieuwe plaat zo nu en dan een beetje aan als achtergrondmuziek. Het valt vaak niet op, om het bij sommige uitspattingen als solo's ff op te pakken.

Goed om een keer Virus te zien opduiken, trouwens. Best een gaaf nummer met toffe tekst en zeer prettige melodielijn. Een van de weinige Maidennummers zonder solo ook.

@Lennert.
Lijkt me niet dat het zo gegaan is. Bruce lijkt me oud en wijs genoeg om dat zelf te beslissen. Zonder zijn opener en afsluiter had ik de plaat ook een stuk minder goed gevonden. Al vind ik de slottrack veel te lang.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Iron Maiden
Berichten: 3087
Lid geworden op: do jul 13, 2006 9:46 pm
Locatie: Rijssen

Re: Iron Maiden V

Bericht door Iron Maiden » zo sep 27, 2015 4:08 pm

Lastig om uit zoveel nummers een top 10 te kiezen,dus het zijn er iets meer, in willekeurige volgorde

Hallowed Be Thy Name
Afraid to Shoot Strangers
The Trooper
The Rime of the Ancient Mariner
The Evil That Men Do
The Clansman (Rock in Rio)
Paschendale
Sign of the Cross
Alexander the Great
The Mercenary
Man on the Edge
The Loneliness of the Long Distant Runner
Seventh Son of a Seventh Son

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » zo sep 27, 2015 4:29 pm

Maiden heeft zoveel gave compacte songs gemaakt. Nummers als Futureal, Man On The Edge, The Fugitive, Chains Of Misery (afgezien van het afgezaagde refreintje), The Mercenary, The Wicker Man en het meeste werk van de eerste drie platen. Ook No Prayer For The Dying staat er vol mee. Die afwisseling tussen compact songmateriaal en langere songs is wat mij betreft het sterkste punt van Maidens discografie. Dat ze die balans uit het oog en oor verloren zijn, vind ik wel jammer. Platen weten gewoon niet meer de gehele speelduur te boeien.

Ik zie trouwens veel Afraid To Shoot Strangers. Dat nummer klinkt wat mij betreft gaver met Blaze dan met Bruce. Samen met de liveversie van het al even gave The Aftermath redt de live-uitvoering van dat nummer de single van The Angel And The Gambler.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Iron Maiden V

Bericht door Wessel » di sep 29, 2015 9:57 am

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat het eerste Maiden-nummer is dat jullie hoorden (en of dat dan ook in jullie lijstje terug te vinden is)? Voor mij was dat The Number Of The Beast, op twaalfjarige leeftijd. Mij waren toen reeds verschillende rock- en punkbands ter oren gekomen, maar dit was wel het eerste waarmee ik een bovennatuurlijke klik maakte, vooral vanwege de dynamiek, grootsheid en sfeer van het geheel. Zodoende was Maiden voor mij, net zoals voor zoveel anderen, het vertrekpunt van mijn omzwervingen door de wondere wereld van de metal. :)

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » di sep 29, 2015 10:21 am

Futureal :P Ik leerde Maiden kennen door Virtual XI. Die was toen net uit. Geleend bij de bieb en drie keer verlengd. Overgenomen op bandje en een paar jaar later gekocht. Bruce vond ik destijds maar een gillende keukenmeid. Eerste song met Bruce die ik hoorde was Flight Of Icarus. De nekharen gingen me overeind staan bij die eerste stembuiging, kun je nagaan :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

raymondK
Berichten: 699
Lid geworden op: ma sep 05, 2011 7:24 pm
Locatie: Nordhorn (Duitsland)

Re: Iron Maiden V

Bericht door raymondK » di sep 29, 2015 5:24 pm

Mijn top 10 zou er trouwens zo uit zien:

1. Caught Somewhere In Time
2. Phantom Of The Opera
3. Hallowed Be Thy Name
4. The Evil That Men Do
5. Wasted Years
6. Fear Of The Dark (a real live one)
7. Alexander The Great
8. Powerslave
9. Wasting Love (a real live one)
10. Murders In The Rue Morgue

Het eerste nummer wat ik hoorde moet denk ik Be Quick Or Be Dead zijn geweest. Mijn eerste cd van Iron Maiden was toen A Real Live One en toepasselijker wijze is dat het eerste nummer op die plaat. Geen slecht nummer maar ook weer niet goed genoeg om mijn top 10 te halen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Iron Maiden V

Bericht door Jeroen » di sep 29, 2015 5:36 pm

Niet bepaald hun beste live document. Live At Donington is mijns inziens gaver.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Iron Maiden V

Bericht door innuendo » di sep 29, 2015 5:41 pm

Het eerste nummer dat ik (bewust) hoorde, was Number Of The Beast. Na de fascinerende hoesjes gezien te hebben, ben ik eens gaan kijken in de cd-collectie van pa en warempel, daar stond The Best Of The Beast. De eerste twee nummers maakten weinig indruk, maar Fear Of The Dark hakte er toen heel hard in. Mocht daarom ook niet ontbreken in mijn top tien. Die verzamelaar heb ik tientallen keren gedraaid in de maanden erna.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Plaats reactie