The Devil's Blood

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Mollusk » wo apr 22, 2020 4:16 pm

Mijn grootste probleem met TDB is de zang die een te groot “Engels met Nederlands-accent”-gehalte heeft. En dan haak ik snel af. Dan zet ik veel liever Blood Ceremony op, een band die over het geheel ook meer te bieden heeft.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: The Devil's Blood

Bericht door KoenM » wo apr 22, 2020 4:20 pm

Blood Ceremony is toch veel meer folky dan TDB?

N.a.v. de nieuwe Dool de twee full-lengths van TDB nog es geluisterd. Heb een heel duidelijke voorkeur voor The Time of No Time Evermore.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: The Devil's Blood

Bericht door paradigm shift » wo apr 22, 2020 5:14 pm

Ja, Blood Ceremony is praktisch Jethro Tull meets Black Sabbath. Totaal andere band inderdaad.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Kees » wo apr 22, 2020 5:35 pm

Die laatste plaat van Blood Ceremony is erg aanstekelijk en live zijn ze erg goed, maar ik vind het allemaal wat kitscherig. Naast TBD is Jex Thoth de uitzondering, een band waar ik jammer genoeg niemand meer over hoor:


Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: The Devil's Blood

Bericht door Hieronimus » wo apr 22, 2020 6:25 pm

Crises schreef: wo apr 22, 2020 12:47 pm
Hieronimus schreef: wo apr 22, 2020 9:25 am Ik moest laatst terugdenken aan het heuglijke moment dat ik jou ontmoette, Crises. Volgens mij was dat bij een TDB-concert (met Wolves in the Throne Room ook van de partij?). Wat mij is bijgebleven is jouw live analyse van de gelijkenissen met andere (lees: oudere, jaren '70) artiesten. :mrgreen:
Klopt, Wolves in the Throne Room was de headliner die avond in W2, Den Bosch. De reden dat ik er was, natuurlijk.

Maar was het mijn analyse of die van Dimas en Metalhead?
Het was letterlijk jouw analyse, maar Dimas zal er ook wel rondgezworven hebben? WitTR was in ieder geval top. En TDB kon ik destijds niet waarderen, vrees ik. Nu niet al te veel meer, dus ik ben gauw weer weg uit dit topic. ;)
Front voor/der Matigheid
last.fm

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: The Devil's Blood

Bericht door Persistence » wo apr 22, 2020 7:50 pm

Mollusk schreef: wo apr 22, 2020 4:16 pm Mijn grootste probleem met TDB is de zang die een te groot “Engels met Nederlands-accent”-gehalte heeft. En dan haak ik snel af. Dan zet ik veel liever Blood Ceremony op, een band die over het geheel ook meer te bieden heeft.
Dat valt reuze mee, je overdrijft vind ik 8) .

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Kees » wo apr 22, 2020 8:24 pm

@Mollusk: Een Brabants accent zul je bedoelen! Ik hoor in ieder geval geen accent dat mij bekent in de oren klinkt.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Mollusk » wo apr 22, 2020 9:55 pm

Persistence schreef: wo apr 22, 2020 7:50 pm
Mollusk schreef: wo apr 22, 2020 4:16 pm Mijn grootste probleem met TDB is de zang die een te groot “Engels met Nederlands-accent”-gehalte heeft. En dan haak ik snel af. Dan zet ik veel liever Blood Ceremony op, een band die over het geheel ook meer te bieden heeft.
Dat valt reuze mee, je overdrijft vind ik 8) .
Jij bent niet neutraal, jij bekijkt het door een rode, bloederige, TDB bril :wink:

De Nederlandse 'tonatie' hoor ik vanaf het begin op The Time of No Time Evermore.
Het kan veel erger, maar zoiets gaat mij irriteren. Ik ben dan ook erg kritisch op Nederlandse bands die in het Engels zingen.
Laatst gewijzigd door Mollusk op wo apr 22, 2020 9:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Mollusk » wo apr 22, 2020 9:56 pm

Kees schreef: wo apr 22, 2020 8:24 pm @Mollusk: Een Brabants accent zul je bedoelen! Ik hoor in ieder geval geen accent dat mij bekent in de oren klinkt.
Ik scheer uiteraard alles over één kam.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
paradigm shift
Berichten: 4439
Lid geworden op: do jun 09, 2005 8:34 pm
Locatie: somewhere between south Eden and north Utopia

Re: The Devil's Blood

Bericht door paradigm shift » do apr 23, 2020 10:26 am

Mollusk schreef: wo apr 22, 2020 9:55 pm
Persistence schreef: wo apr 22, 2020 7:50 pm
Mollusk schreef: wo apr 22, 2020 4:16 pm Mijn grootste probleem met TDB is de zang die een te groot “Engels met Nederlands-accent”-gehalte heeft. En dan haak ik snel af. Dan zet ik veel liever Blood Ceremony op, een band die over het geheel ook meer te bieden heeft.
Dat valt reuze mee, je overdrijft vind ik 8) .
Jij bent niet neutraal, jij bekijkt het door een rode, bloederige, TDB bril :wink:

De Nederlandse 'tonatie' hoor ik vanaf het begin op The Time of No Time Evermore.
Het kan veel erger, maar zoiets gaat mij irriteren. Ik ben dan ook erg kritisch op Nederlandse bands die in het Engels zingen.
Nederlands accent vind ik persoonlijk wel meevallen. Wel is het vaak net wat te extatsich galmend naar mijn smaak. TDB met Ryanne op zang, dat zou het beste van beide werelden zijn.

Mijn grootste probleem met TDB was het overdreven theatrale ervan, optredens rituelen noemen, varkensbloed over jezelf heengieten, etc. Achteraf is het uiteraard vooral tragisch natuurlijk. Met terugwerkende kracht zie je in dat die hele flirt met metafysisch satanisme weinig meer was dan een wanhopige poging van een zwaar manisch depressief persoon om enige vorm van betekenis te geven aan de zware psychische last die hij moest meetorsen. Het heeft gelukkig een paar wonderschone albums opgeleverd, maar triest blijft het.
“We are all in the same boat in a stormy sea, and we owe each other a terrible loyalty.”

G. K. Chesterton

Gebruikersavatar
Crises
Berichten: 6133
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 1:57 pm
Locatie: Zutphen

Re: The Devil's Blood

Bericht door Crises » vr apr 24, 2020 12:43 am

Ik was wel verdomde enthousiast over Selim Lemouchi and his Enemies. Dat was zonder dat theatrale van TDB.

En die show op Roadburn na zijn dood... dat was intens.
Ik denk dat ik allergisch ben voor leer... ik heb altijd zo'n koppijn als ik wakker word met m'n schoenen nog aan

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: The Devil's Blood

Bericht door Jeroen » vr apr 24, 2020 8:00 am

paradigm shift schreef: do apr 23, 2020 10:26 am

Nederlands accent vind ik persoonlijk wel meevallen. Wel is het vaak net wat te extatsich galmend naar mijn smaak. TDB met Ryanne op zang, dat zou het beste van beide werelden zijn.

Mijn grootste probleem met TDB was het overdreven theatrale ervan, optredens rituelen noemen, varkensbloed over jezelf heengieten, etc. Achteraf is het uiteraard vooral tragisch natuurlijk. Met terugwerkende kracht zie je in dat die hele flirt met metafysisch satanisme weinig meer was dan een wanhopige poging van een zwaar manisch depressief persoon om enige vorm van betekenis te geven aan de zware psychische last die hij moest meetorsen. Het heeft gelukkig een paar wonderschone albums opgeleverd, maar triest blijft het.
Ik kan het hier alleen maar mee eens zijn.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: The Devil's Blood

Bericht door innuendo » vr apr 24, 2020 12:48 pm

Nederlands accent? die kritiek is nieuw voor me :lol:
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Mollusk » vr apr 24, 2020 1:24 pm

Jij als Brabo hoort dat gewoon niet. Toch is het zeker geen feilloos Engels. Maar goed, als het niet stoort prima toch?
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Kees » vr apr 24, 2020 1:25 pm

Ik hoor het ook niet. Wat ik wel hoor, is dat mensen met een zwaar Twents accent vaak Engels spreken met een accent dat als een Duits accent klinkt.
Maar ja, Limburgers en veel Vlamingen klinken voor mij als Fransen die Nederlanders spreken en Duitstalige Zwitsers als Amsterdammers die Duits spreken :)

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: The Devil's Blood

Bericht door innuendo » vr apr 24, 2020 1:34 pm

Er zitten woorden in die heel vreemd klinken, maar dat wijt ik aan slecht engels. Niet een accent.

Would you rather step into your church (tsjur) or go to hell with me?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Kees » vr apr 24, 2020 1:39 pm

Ohja, het accent van IJslanders als ze Engels spreken doet erg denken aan dat van gemiddelde Nederlanders wanneer ze Engels spreken!

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: The Devil's Blood

Bericht door dako » vr apr 24, 2020 1:51 pm

innuendo schreef: vr apr 24, 2020 1:34 pm Would you rather step into your church (tsjur) or go to hell with me?
Ah ja, er was een reden dat ik me nul met teksten bezighoud.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: The Devil's Blood

Bericht door innuendo » vr apr 24, 2020 2:13 pm

Haha, of je maakt je er gewoon niet druk om, zoals ik doe. Soms is het ook humoristisch. Tarja en haar swird bijvoorbeeld. Als ik het weer hoor, moet ik toch altijd even glimlachen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Mollusk » vr apr 24, 2020 2:27 pm

Zuid-Europeanen die Engelstalig zingen is ook dramatisch meestal.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: The Devil's Blood

Bericht door Jeroen » vr apr 24, 2020 10:14 pm

innuendo schreef: vr apr 24, 2020 2:13 pm Haha, of je maakt je er gewoon niet druk om, zoals ik doe. Soms is het ook humoristisch. Tarja en haar swird bijvoorbeeld. Als ik het weer hoor, moet ik toch altijd even glimlachen.
Wiesjmaster!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: The Devil's Blood

Bericht door Lennert » za apr 25, 2020 1:25 pm

Mollusk schreef: vr apr 24, 2020 2:27 pm Zuid-Europeanen die Engelstalig zingen is ook dramatisch meestal.
I VIIIIIIIL SEEEEEARCH FOOOOOR THE IIIIIIIIIIIIMEEEEERAAAAALD SWOOOOOOOOORD
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: The Devil's Blood

Bericht door innuendo » za apr 25, 2020 2:40 pm

Juist, lachen toch? Dat soort foutjes geven een album juist charme. Ze zijn memorabeler dan platen die nagenoeg perfect zijn.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: The Devil's Blood

Bericht door Persistence » wo apr 29, 2020 7:10 pm

The Thousandfold Epicentre maar weer eens aangezet. De verering in la casa de persistence gaat doorrr..

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Kees » wo apr 29, 2020 11:02 pm

KoenM schreef: wo apr 22, 2020 4:20 pm N.a.v. de nieuwe Dool de twee full-lengths van TDB nog es geluisterd. Heb een heel duidelijke voorkeur voor The Time of No Time Evermore.
Met The Thousandfold Epicentre kreeg de band meer een eigen geluid. Ambitieus album, gevarieerd op heel veel verschillende manieren. Een gevoelig album, voor wat betreft gevoelens van verlatenheid en depressie. Toch vind ik ook 'The Time Of No Time Evermore', omdat dat album qua composities (als geheel en los van elkaar) beter in elkaar zit. Nummers die je pakken, geen moment vervelen, geen moment te lang duren en goed van elkaar te onderscheiden zijn. Weet nog goed dat ik dit album na de recensie in de Aardschok direct bij de lokale platenzaak heb gehaald, op dezelfde dag dat hij uitkwam toevallig (eind september 2009). Wat zeg ik, diezelfde avond was de releaseshow van het album in de stad, in de vera. Innuendo was er ook bij, die direct alles van ze meenam. Ik denk dat er toen vijftig a zestig man stond te kijken.

Toch vind ik ook weer 'The Time Of No Time Evermore' in zijn geheel minder dan de Come, Reap EP. Die is nog pakkender, essentiëler en heeft verhoudingsgewijs nog meer variatie. Toen ik voor het eerst 'The Time of' luisterde vond ik hem tegenvallen ten opzichte van Come, Reap: softer en zonder een echte knaller die er bovenuit steekt, zoals 'The Heavens Cry Out For The Devil's Blood'. Die EP zou opnieuw moeten worden uitgebracht, als een compilatie met de nummers van 'The Graveyard Shuffle'-single en 'Its On', met nog wat live nummers.

Lijkt mij wel eens leuk om een Top5 TDB-nummers te doen:

1. The Heavens Cry Out For The Devil's Blood (de essentie van het geluid dat de band zo goed maakt)
2. The Graveyard Shuffle (nog meer de essentie van de band, met wat minder franje; net de Phantom of the Opera)
3. The Yonder Beckons (heerlijk melancholische sfeer)
4. The Anti-Kosmik Magick (hetzelfde als 3, en dat nog de epische instrumentale tweede helft)
5. On The Wings Of Gloria (de meer progressieve opera-esque TDB

Eervolle vermeldingen: The Madness Of Serpents (bombast), Roky Erickson-cover White Faces en The Thousandfold Epicentre.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: The Devil's Blood

Bericht door Krimhild » do apr 30, 2020 11:57 am

Oeh ik doe mee. Ha! We hebben dezelfde nummer 1, Kees! Dat nummer staat bij mij met kop en schouders bovenaan. Al is On the Wings of Gloria een hele goeie tweede. En enfin, de rest mag er ook zijn. Ik heb een 6e nummer toegevoegd omdat dat moest, vond ik.

1. The Heavens Cry Out For The Devil's Blood (De levensbevestigende energie spat er van af!)
2. On The Wings of Gloria (Geweldige opbouw die leidt tot een grote openbarsting van bitterzoete euforie. De leus "het leven is mooi omdat er een einde aan komt" op majestueus kloppende wijze in muziekvorm gegoten.)
3. The Anti-Kosmik Magick (Melancholie, inderdaad.)
4. Voodoo Dust (Ook vanwege de herinneringen aan de live versie - legendarisch meditatieve solo.)
5. Come, Reap (De noodzaak om deze muziek te maken hoor je in dit nummer het beste terug. Alsof er een stukje van het universum is open gebarsten. De aandrang van de klanken om te bestaan zo gehaast, dat ze over zichzelf heen buitelen.)
6. The Madness of the Serpents (Duister, hoopvol, ingehouden, groots.)

Zoals je kunt zien, ben ik het volledig met Kees eens dat de EP opnieuw uitgebracht mag worden. Met live versies lijkt me een héél goed plan!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: The Devil's Blood

Bericht door MadTinus » do apr 30, 2020 1:54 pm

Ik ga ze niet nummeren, maar hier toch een lijstje.

- The Thousandfold Epicentre (wát een nummer, woorden schieten te kort)
- The Anti Kosmik Magick (die twin gitaren, oh, die twin gitaren)
- Voodoo Dust (de brandende passie gutst er vanaf en ja, die solo)
- The Yonder Beckons (wát een sfeer en weer die passie, de solo is ook magistraal)
- Angel's Prayer (alweer die twin gitaren, dit was het nummer waarbij bij mij het kwartje viel wat betreft TDB)
- On the Wings of Gloria (geweldige climax inderdaad)
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Kees » do apr 30, 2020 4:46 pm

Leuk jongens, dank voor die beschrijvingen (Suus, 'bitterzoete euforie', zeer goed gevat!), dat voegt veel toe. Grappig, maar niet perse verbazingwekkend om behoorlijke overeenkomsten in de selectie te zien.

@ MadTinus: ik vind Angel's Prayer altijd klinken als een vervolg op Yonder Beckons.
@ Suus: Ja, fantastische die energie in 'Come, Reap', bijna als een blackmetalheruitvinding van Iron Maiden, doet op die manier aan TDB (en Vanderbuyst) voorganger Powervice denken).

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: The Devil's Blood

Bericht door innuendo » vr mei 01, 2020 1:41 pm

Kees schreef: wo apr 29, 2020 11:02 pm Wat zeg ik, diezelfde avond was de releaseshow van het album in de stad, in de vera. Innuendo was er ook bij, die direct alles van ze meenam. Ik denk dat er toen vijftig a zestig man stond te kijken.

Yes! Alles qua cd's/lp's dan. En dat terwijl ik voorafgaand aan het optreden nog behoorlijk sceptisch was. Dat optreden heeft me toen overtuigd en ik kan me al het wierrook goed herinneren. In iedere pot (stuk of vijf) zat wel een goede handvol wierrookstokjes te gloeien. Daarna al mijn resterende stufi uitgegeven aan platen. Achteraf wel een beetje spijt dat ik toen niet zo'n pin gekocht heb.


Ik draai TDB nog regelmatig. Het is inmiddels wat nostalgisch geworden. ALs ik The Time Of No Time draai, dan waan ik me weer fietsend door Groningen in de nacht. Mooie tijd. Zo rond 2009-2011 zijn heel veel persoonlijke favorieten uitgebracht.


Mijn top 5 even snel uit mijn duim gezogen:

1. Voodoo Dust. Nostalgisch. daar is het al. plus episch, briljant gitaarwerk en sublieme sfeer. Als ik begraven of gecremeerd word, moet dit gedraaid worden.
2. Christ Or Cocaine. superpakkend! een van de eerste nummers waar ik verliefd op werd
3. On The Wings Of Gloria. TDB op zijn duisterst en grootst. De finale wordt hier terecht meer genoemd
4. A Waxing Moon Of Babylon. Wat Kees heeft bij The Graveyard Shuffle, heb ik meer bij dit nummer. Ik geniet nog altijd van de gruizige productie. Dit klinkt het meest occult.
5. Deep Dark Waters. Officieel solo, maar dat werk beschouw ik eigenlijk als een logische voortzetting van TDB. Als er iets is dat de manische depressie van Selim laat doorschemeren, is het hier wel. Cardboard boxes filled with broken dreams litter the rooms of a house.


Ik bedenk me nou dat ik nu ongeveer zo oud ben als Selim toen hij stierf. Ook een raar gevoel.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: The Devil's Blood

Bericht door Persistence » vr mei 01, 2020 4:42 pm

Zojuist Come, Reap (vinyl) aangeschaft (bestelling geplaatst). Ik ben benieuwd !

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Kees » vr mei 01, 2020 5:21 pm

Tof! Wat is jouw Top 5, Persistence?

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: The Devil's Blood

Bericht door Persistence » vr mei 01, 2020 6:17 pm

Kees schreef: vr mei 01, 2020 5:21 pm Tof! Wat is jouw Top 5, Persistence?
Hi Kees, bedankt voor die vraag : ).

TDB is een van de weinige bands waarvoor ik geen top 5 kan of überhaubt wil samenstellen.

Ik beschouw elk van de nummers dan ook als een hoofdstuk uit een boek. Je hebt altijd wel een of meerdere hoofdstuk(ken) die je net even meer aanspreken dan de rest, afhankelijk van de locatie/tijd waar(op) je ze leest. Maar dat hoofdstuk verliest een groot deel van zijn betekenis en verhaallijn zodra je ze allemaal afzonderlijk gaat beschouwen en vergelijken. Dit is kort gezegd hoe ik het zie.

Stiekem vind ik alle nummers dan ook erg goed, dus dan heeft het voor mij niet heel veel zin om een selectie te maken :-).

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: The Devil's Blood

Bericht door Krimhild » vr mei 01, 2020 6:53 pm

Goed punt.
Ik ben hier gewoon.

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: The Devil's Blood

Bericht door Kees » vr mei 01, 2020 7:19 pm

Persistence schreef: vr mei 01, 2020 6:17 pm Ik beschouw elk van de nummers dan ook als een hoofdstuk uit een boek. Je hebt altijd wel een of meerdere hoofdstuk(ken) die je net even meer aanspreken dan de rest, afhankelijk van de locatie/tijd waar(op) je ze leest. Maar dat hoofdstuk verliest een groot deel van zijn betekenis en verhaallijn zodra je ze allemaal afzonderlijk gaat beschouwen en vergelijken. Dit is kort gezegd hoe ik het zie.
Mooi verwoord. Ik begrijp goed wat je bedoelt. Zelf heb ik dat sentiment maar bij een zeer select aantal albums; dat je de nummers niet als een losstaand geheel kunt luisteren, maar als je ze hoort, je direct het hele album luistert. Bij The Devil's Blood ik bij de EP en het eerste album de nummers prima los te beluisteren; vaak heb ik de behoefte om een specifiek nummer te luisteren. Bij het tweede en derde album luister ik altijd het hele album, omdat een nummer uitnodigt tot meer (een beetje het gevoel van 'je kunt niet een kind aandacht geven en de rest verwaarlozen :D'). Het heeft ook met het karakter van nummers als 'Madness', 'Die The Death' 'Everlasting Saturnalia' en 'Feverdance' te maken: los van elkaar missen ze iedere context. Alleen het pakkende 'Fire Burning' komt los ook erg krachtig uit de verf.

Ohja Suus, jij had het over 'flow': wat betreft muziek heeft 'The Thousandfold Epicentre' dat absoluut. Veel metallalbums vaak niet; de nummers lijken op heel veel verschillende manieren onderling op elkaar en de band denkt vaak niet goed na over de volgorde van de nummers, is mij gevoel.

'Tabula Rasa' is trouwens de roze olifant in de hoek: ik hoor er nooit iemand over dit derde album. Waarom niet? De productie is vervelend, met de drumcomputer, maar an sich zit er ook weer een goede 'flow' (ik zou zeggen 'stroom', of 'stroming' in). De composities hebben een eigen gezicht, maar sommige nummers vind ik wat minder avontuurlijk en nogal langdradig.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: The Devil's Blood

Bericht door Krimhild » vr mei 01, 2020 7:37 pm

Ik snap wat je bedoelt Kees. Dat is niet opzienbarend als je beseft dat dat ook de manier is waarop hij de muziek schreef, en dat het album daar voor bedóeld is: in een meditatieve staat raken.

Tabula Rasa heb ik overwogen, vind ik ook de moeite waard, maar heb ik nog te weinig geluisterd. Dat komt nog wel.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: The Devil's Blood

Bericht door Jeroen » vr mei 01, 2020 9:41 pm

Ik moet me ook nog wagen aan Tabula Rasa. Nog niet gedraaid.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: The Devil's Blood

Bericht door Persistence » za mei 02, 2020 11:40 pm

Kennen jullie trouwens dit (improvisatie) nummer al ?

The One End Part 3 The Blindman's Vision Quest

https://soundcloud.com/selim-lemouchi-e ... he-one-end

a subconscious tribute to eddie hazel and david gilmore

this is what happens when 3 strangers are brought together by a 4th and decide to drink, smoke and play their instruments with everything they have. nothing more and absolutely nothing less.

date: 06/03/2013
location: the one end

consists of: an improvisation

robb geerings: fender telecaster over fender studio bass/ampeg 4x10
hans van de perre: tama drums
arno: clavinet, pianet, sampler through fender vibrosonic reverb + dual showman cab + some hammond A100 over Leslie 122
selim: tokai stratocaster over eindhoven amplifiers super reverb combo

recorded by arno edited and mixed by robb and selim

Of dit:

What About Numbers (Featuring Robby Geerings)

https://soundcloud.com/selim-lemouchi-e ... -featuring

Improvisations upon improvisations

S.Lemouchi Electric Guitar
R.Geerings Acoustic Guitar
(c) 19 Feb 2013


Voor de rest, zie ook: https://soundcloud.com/selim-lemouchi-enemies

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: The Devil's Blood

Bericht door innuendo » zo mei 03, 2020 12:26 am

Met Robby, leuk! Hij runde de Bullit. Een platenzaak hier in Eindhoven waar ik aardig wat vrijdagmiddagen vertoeft heb, totdat de deuren definitief sloten. Aardige gozer altijd. Selim heeft nog een tijdje bij hem gewoond en hij heeft nog een computer die vol staat met jamsessies.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: The Devil's Blood

Bericht door Krimhild » zo mei 03, 2020 1:28 pm

Vet!
Ik ben hier gewoon.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: The Devil's Blood

Bericht door Persistence » zo mei 03, 2020 2:54 pm

innuendo schreef: zo mei 03, 2020 12:26 am Met Robby, leuk! Hij runde de Bullit. Een platenzaak hier in Eindhoven waar ik aardig wat vrijdagmiddagen vertoeft heb, totdat de deuren definitief sloten. Aardige gozer altijd. Selim heeft nog een tijdje bij hem gewoond en hij heeft nog een computer die vol staat met jamsessies.
O ja, Bullit, was dat niet achter het gemeentehuis ? Schuin tegenover een coffeeshop dacht ik. Echt kut dat ze de deuren hebben moeten sluiten, in 2012 al las ik net op 3 voor 12. Godver. Eindhoven heeft daarmee toch weer een stukje karakter verloren. Bestaat Eppo nog wel ?

https://3voor12.vpro.nl/artikelen/overz ... sluit.html

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: The Devil's Blood

Bericht door Jeroen » zo mei 03, 2020 4:33 pm

Mooie zaak inderdaad. Heb er destijds wat leuke dingen gevonden tijdens een bezoekje. Al stond die cd-theek garant voor meer verrassingen, zoals een Price Killer van Agent Steel voor 5 euro :P

Bestaat die nog wel @Innuendo?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: The Devil's Blood

Bericht door Lennert » zo mei 03, 2020 7:01 pm

Jeroen schreef: zo mei 03, 2020 4:33 pm Mooie zaak inderdaad. Heb er destijds wat leuke dingen gevonden tijdens een bezoekje. Al stond die cd-theek garant voor meer verrassingen, zoals een Price Killer van Agent Steel voor 5 euro :P

Bestaat die nog wel @Innuendo?
innuendo schreef: zo mei 03, 2020 12:26 am Met Robby, leuk! Hij runde de Bullit. Een platenzaak hier in Eindhoven waar ik aardig wat vrijdagmiddagen vertoeft heb, totdat de deuren definitief sloten. Aardige gozer altijd. Selim heeft nog een tijdje bij hem gewoond en hij heeft nog een computer die vol staat met jamsessies.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: The Devil's Blood

Bericht door Jeroen » zo mei 03, 2020 7:32 pm

Ja. Dat wist ik. Ik bedoel de cd-theek.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: The Devil's Blood

Bericht door Lennert » zo mei 03, 2020 8:10 pm

Ah! Verkeerd gelezen. Die bestaat nog, al vind ik daar als ik er ben nooit heel veel boeiends (op metalgebied dan).
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: The Devil's Blood

Bericht door Jeroen » zo mei 03, 2020 8:21 pm

Is ook een tijd geleden dat ik er met jullie geweest ben. Toen lag er aardig wat leuks tussen, kan ik mij nog herinneren. Bij de Bullit heb ik toen nog tweemaal Sacred Warrior uit de bakken geplukt. Die ben ik daarna zelden tegengekomen.

Maar voor dit alleen over muziekzaken gaat, zal ik even een nieuw topic daarover aanmaken of bestaand topic naar boven schoppen.

Edit: deze dus:

viewtopic.php?f=2&t=34505
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: The Devil's Blood

Bericht door innuendo » ma mei 04, 2020 11:22 am

De Eppo en CD-theek bestaan nog. Kom er nog zelden helaas.


Wat ik nooit zal vergeten in de Bullit is dat Selim een keer binnenkwam met zijn hond. Hij vertelde over hun Amerikaanse tour. Een avond had hij drugs van iemand gekregen, wat 'goed spul' moest zijn. Wat volgens Selim volgde, was een fantastisch optreden en een bijzondere ervaring. Hij kon naar eigen zeggen voor het eerst zien wat het publiek deed, want zijn handen wisten precies wat ze moesten doen. :lol:
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: The Devil's Blood

Bericht door Persistence » ma mei 04, 2020 12:18 pm

innuendo schreef: ma mei 04, 2020 11:22 am De Eppo en CD-theek bestaan nog. Kom er nog zelden helaas.


Wat ik nooit zal vergeten in de Bullit is dat Selim een keer binnenkwam met zijn hond. Hij vertelde over hun Amerikaanse tour. Een avond had hij drugs van iemand gekregen, wat 'goed spul' moest zijn. Wat volgens Selim volgde, was een fantastisch optreden en een bijzondere ervaring. Hij kon naar eigen zeggen voor het eerst zien wat het publiek deed, want zijn handen wisten precies wat ze moesten doen. :lol:
Goud !

Persistence
Berichten: 10220
Lid geworden op: vr dec 29, 2006 10:33 pm

Re: The Devil's Blood

Bericht door Persistence » di jun 02, 2020 4:27 pm

https://www.ed.nl/eindhoven/duitse-fasc ... ~aac7129b/

Duitse fascinatie voor rockband The Devil’s Blood

EINDHOVEN - Precies 250 pagina’s schoon aan de haak. De Duitse historicus André Krause schreef een wetenschappelijk boek over de media-aandacht voor de Eindhovense rockband The Devil’s Blood.

Frank van den Muijsenberg 01-06-20, 19:00 Laatste update: 11:02 Bron: ED

Natuurlijk kan André Krause (1981) uitgebreide verhandelingen schrijven over politiek en geschiedenis. ,,Maar ik vind dat een wetenschapper zich ook met actuele en populaire thema’s moet bezighouden. Zodat je veel mensen bereikt.”


De muziekliefhebber vindt dat metal en (hard)rock zich prima lenen voor wetenschappelijk onderzoek. Die stelling brengt hij in de praktijk. Hij schreef al een boek over de teksten van de Engelse metalpioniers Iron Maiden. Zijn nieuwste werk gaat over de Eindhovense band The Devil’s Blood (2006-2013). De groep maakte twee imposante albums, waarop rock, metal en psychedelica een verbond aangingen. Het geesteskind van gitarist en songschrijver Selim Lemouchi, die in 2014 op 33-jarige leeftijd overleed, had veel fans in Duitsland.

(...)

‘Eindhovens Occult Rock-Phänomen The Devil’s Blood’ door André Krause. Een uitgave van de Westfälische Wilhelms-Universität. ISBN 978-3-8405-0223-1.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: The Devil's Blood

Bericht door Hieronimus » di jun 02, 2020 5:06 pm

Voor de liefhebbers, even nagezocht: het is open access beschikbaar, met dank aan de Münster-universiteit.
https://miami.uni-muenster.de/Record/50 ... 15feb5d9ea
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Bleek No. 1
Berichten: 14691
Lid geworden op: di dec 18, 2007 10:50 pm
Locatie: Eindhoven.

Re: The Devil's Blood

Bericht door Bleek No. 1 » di jun 02, 2020 5:08 pm

Vet. Ik ga wellicht binnenkort ook even bij de Van Piere binnenlopen.
Hakkaa päälle pohjan poika!

Plaats reactie