Helloween

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » za mar 14, 2015 12:26 am

Ik hoor Kiske genoeg zanglijnen hebben die voor mij veel beknepener en valser klinken dan alles wat Hansen op dat hele eerste album heeft gedaan.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Helloween

Bericht door Johan » di jun 02, 2015 3:34 pm

Er is blijkbaar een nieuw album uit: My God-given Right. Heeft iemand 'm al gehoord??

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Helloween

Bericht door innuendo » di jun 02, 2015 3:48 pm

Meerdere keren zelfs. Mijn review staat nog op de frontpage. Leuke plaat hoor. Ik merk alleen wel vaak dat mensen zijn die niet doorhadden dat Helloween weer een nieuwe plaat uit heeft.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Helloween

Bericht door Johan » wo jun 03, 2015 10:13 am

Dat is mij bij de vorige albums nooit gebeurd. Over dit album las ik pas gisteren toen ik in het Gamma Ray tour topic zag dat Helloween deze week in Zoetermeer speelt..

Ik ga de review eens bekijken. Ik hoop dat het album een stap vooruit is. Ik vond 7 Sinners en Straight out of Hell best ok, maar het doet me toch stukken minder dan Keeper: Legacy en GWTD.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Jeroen » wo jun 03, 2015 3:17 pm

7 Sinners vond ik de beste Helloweenplaat sinds Better Than Raw.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Helloween

Bericht door Johan » wo jun 03, 2015 4:40 pm

Vond of vind?

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Jeroen » wo jun 03, 2015 5:49 pm

Dat moet blijken, met de nieuwe plaat in aantocht. Vooralsnog toch vind.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Helloween

Bericht door Johan » do jun 04, 2015 1:35 pm

Ik bedoelde voornamelijk dat meningen in de eerste maanden na de release van een album vaak toch niet hetzelfde zijn als enkele jaren later.

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Helloween

Bericht door Rebellion666 » vr jun 05, 2015 1:53 pm

Over het nieuwe album kan ik kort zijn. Degelijk maar niks nieuws onder de zon. Het is een direct vervolg op de laatste albums. Het optreden in Zoetermeer vond ik verrassend leuk! De band speelde niet rete-strak maar ze hadden het zichtbaar erg naar hun zin. De setlist was een mooie reis door het hele ouvre! Al met al een geslaagde avond!
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Laus
Berichten: 6997
Lid geworden op: di dec 18, 2001 10:16 pm
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Laus » di jun 09, 2015 10:31 am

Heb hem vanmorgen in de auto eens opgezet. Vind het wel een lekker plaatje hoor. Toch totaal anders qua sfeer dan 7 sinners ofzo. Kortere liedjes, vrolijker. Echt wel heel leuk. Mss niet revolutionair ofzo...maar heb ook de indruk dat ze dat ook niet meer ambiëren.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Helloween

Bericht door jeffrey » di jun 09, 2015 1:36 pm

Helloween is live altijd feest. Jammer dat ik er niet kon zijn. Voor de nieuwe plaat heb ik weinig verwachtingen, vermoed een degelijke Helloween plaat die een beetje oor in oor uit materiaal bevat.
Allemaal even normaal doen tegen djent

Dea Pecuniae
Berichten: 155
Lid geworden op: vr apr 17, 2015 6:31 pm
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Dea Pecuniae » di jun 09, 2015 8:45 pm

De titeltrack klinkt in ieder geval veelbelovend! Lost in America bevalt dan weer iets minder. Ik ben benieuwd naar de rest van het nieuwe album!

Laus
Berichten: 6997
Lid geworden op: di dec 18, 2001 10:16 pm
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Laus » do jun 11, 2015 8:58 am

zou de tekst van Lost in america autobiografisch zijn?

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Helloween

Bericht door Johan » ma jul 06, 2015 3:07 pm

Ik vind het vooralsnog een lekker album na enkele luisterbeurten op spotify. Tijd om 'm toch maar in huis te halen.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » do jan 21, 2016 6:40 pm

Helloween is eigenlijke zo'n typische band waarvan ik vaak vergeet dat ik ze goed vind. Ik heb Walls Of Jericho, Keeper Of The Seven Keys Part I, Time Of The Oath, Better Than Raw, The Dark Ride, Rabbits Don't Come Easy, Keeper Of The Seven Keys - The Legacy en Gambling With The Devil, maar de enige albums die ik hiervan stelselmatig draai zijn Walls Of Jericho (Ride The Sky is gewoon de ultieme metaltune ooit) en Better Than Raw (stiekem het beste Helloween-album, al is Walls Of Jericho meer favoriet). Die andere albums draai ik een of twee keer, concludeer dat ik het erg leuk vind, en vervolgens doe ik er nooit meer wat mee. Zonde, want Kill It van Gambling With The Devil of King For A 1000 Years van KOTSK: TL zijn weergaloze tracks. Ik lees hier eerder dat ik stel dat ik Time Of The Oath daarnaast bijna even goed vind als Better Than Raw. Waarom heb ik dit album dan na aanschaf praktisch niet meer aangehad? Bizar...

Goed, vandaag in Duitsland 7 Sinners en Straight Out Of Hell gekocht en ik ben maar even begonnen met het laatste album hiervan, aangezien ik me Ruud's positieve recensie daarvan nog goed herinnerde. En jawel hoor, wederom bevalt het me so far prima met de sterke openingstrack en het weergaloze World Of War. Benieuwd of 7 Sinners ook bevalt en of ik deze twee albums nu wel meer zal gaan luisteren. Met Derris klinken ze wat mij betreft nog steeds veel beter dan met Kiske.

Van Gamma Ray luister ik daarentegen iedere maand nog albums opnieuw. Geen idee waar dit verschil hem zo sterk in zit.

Edit: Wow, Wanna Be God is verbazingwekkend gaaf. Wat een bizar nummer. Make Fire To Catch The Fly is ook erg sterk. Leuk album. Ik ga proberen mezelf voor te houden dat ik het meer ga beluisteren :P
Edit 2: Ik hoor dus bij de groep mensen die niet doorhadden dat Helloween vorig jaar een nieuw album hadden. Daar schaam ik me eigenlijk best voor :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Lennert op do jan 21, 2016 7:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Helloween

Bericht door MetalDelight » do jan 21, 2016 7:08 pm

Ik heb Helloween de laatste tours ieder jaar wel een paar keer live gezien waarvan 1x steevast in Duitsland.
In februari gaan we naar Oberhausen, ik kijk er nu al weer naar uit.

Live altijd leuk en daarnaast blijft Helloween onderhoudende albums uitbrengen, puike band.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Jeroen » do jan 21, 2016 7:36 pm

Helloween levert wat mij betreft altijd kwaliteit. Zeker sinds Deris bij de band zat. De nummers die ze met Kiske hebben gemaakt zijn niet verkeerd, maar vaak wel erg zoet. Ook omdat hij een nogal brave stem heeft. Ik mis zelf alleen Keeper Of The Seven Keys Part II, Pink Bubbles Go Ape en Chameleon. Kosten de wereld niet, dus die pik ik wel een keer ergens op. De laatste cd heb ik trouwens ook nog niet. Komt wel. Ben het trouwens helemaal met je eens, Lennert. Zo ervaar ik dat ook. Heb Time Of The Oath vorig jaar zo'n beetje herontdekt. Hele gave plaat is dat.

En wat Better Than Raw betreft? Jup, gaafste cd van Helloween.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Helloween

Bericht door innuendo » do jan 21, 2016 7:37 pm

En van al dat moois vind ik eigenlijk The Dark Ride wel hun beste. Wat een klasseplaat is dat zeg. Plus dat het donkere geluid stiekem best goed past bij deze topsongs.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » do jan 21, 2016 7:50 pm

Ja, ik ben zelf ook erg gecharmeerd van dat album. Rabbits Don't Come Easy herinner ik me dan weer echt compleet niets van moet ik toegeven.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Jeroen » do jan 21, 2016 8:06 pm

Ook een goede plaat hoor. Met name Hell Was Made In Heaven is een prijsnummer.
En @Ruud: exact. Te gekke plaat zelfs. Vreemd dat ie kennelijk heel erg geflopt is. Veel fans zeggen ook dat die cd compleet anders is dan de rest, maar dat vind ik niet.

De enige plaat die echt anders klinkt, is Chameleon. Maar dat was meer omdat ze het niet eens konden worden over de te varen koers. Dus leverde iedereen maar wat aan. Met zoals te verwachten, wisselende resultaten.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » do jan 21, 2016 8:14 pm

Ik herinner me alleen dat er op Chameleon een ballad staat die ik waanzinnig vind, al heb ik werkelijk geen idee meer wat de titel daarvan zou zijn. Ik vermoed zelf Longing.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Helloween

Bericht door Rebellion666 » vr jan 22, 2016 10:05 am

Lennert schreef:Ik herinner me alleen dat er op Chameleon een ballad staat die ik waanzinnig vind, al heb ik werkelijk geen idee meer wat de titel daarvan zou zijn. Ik vermoed zelf Longing.
Windmill??
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » vr jan 22, 2016 10:21 am

Nee, ik heb het opgezocht, was Longing. Music herkende ik ook nog wel (daar had ik dan weer niets mee), maar Longing vind ik oprecht een mooi nummer. Kiske komt beter tot zijn recht in dit soort popballads dan in metalsongs wat mij betreft.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Helloween

Bericht door Rebellion666 » vr jan 22, 2016 10:29 am

Lennert schreef:Ja, ik ben zelf ook erg gecharmeerd van dat album. Rabbits Don't Come Easy herinner ik me dan weer echt compleet niets van moet ik toegeven.
Ik vind 'Rabbits' een prima (happy metal) album met een absolute hoofdrol voor Micky Dee. Wat is die kerel een beest op dat album!
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » vr jan 22, 2016 8:23 pm

7 Sinners moest even op gang komen, maar If A Mountain Could Talk zou nog wel eens een van mijn favoriete Deris-era Helloween songs kunnen worden. Ook Long Live The King, The Smile Of The Sun, The Sage, The Fool, The Sinner en My Sacrifice/Far In The Future zijn heerlijke songs. Weet niet of ik deze of Straight Out Of Hell beter vind, maar beiden zijn het erg fijne moderne power metal albums.

Grappig eigenlijk. Ik besef me nu dan weer eens dat ik vaak het stigma 'Helloween-kloon' op bands plak, maar veel van de bands waarbij ik dit aangeef klinken vooral als de Kiske-era Helloween. Ik ken weinig bands die echt zo goed Helloween benaderen als Helloween zelf (logisch natuurlijk). Ook een behoorlijk duidelijk verschil met hoe Gamma Ray, aangezien die band dan weer veel minder modern en stevig klinkt, maar een wat klassiekere aanpak hanteert. Gamma Ray geniet nog iets meer mijn voorkeur, maar dat kan ook zijn omdat ik deze band gewoon meer draai en ik Kai Hansen een van de beste zangers uit het powermetalgenre vind, maar stiekem is Helloween toch wel een stuk inventiever.

Goed, Pink Bubbles Go Ape en Chameleon heb ik al gereserveerd bij Ruud die ze te koop had staan. Ik moet dan alleen Keeper Of The Seven Keys pt. 2, Master Of The Rings en de laatste nog. Die gaan we dan volgende week maar bestellen, heb ik die collectie ook meteen compleet.

Behalve Unarmed en Metal Jukebox dan, maar die tel ik even niet mee :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Jeroen » vr jan 22, 2016 8:42 pm

Ah Master Of The Rings. Heerlijk achtbaanritje.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Helloween

Bericht door Rebellion666 » ma jan 25, 2016 1:01 pm

Ik vind zelf 'Time of the Oath' het beste werk met Deris zo niet misschien wel het beste album van Helloween samen met 'Better than Raw'. Vooral 'Kings will be Kings', 'Wake Up the Mountain', 'Before the War' en het ondergewaardeerde 'Mission Motherland' vind ik dijken van nummers. Het album klinkt voor die tijd misschien niet vernieuwend maar ik vind (en vond toentertijd) het wel een erg verfrissende productie. Ik kan me nog wel herinneren dat toen het album uitkwam de recensie in de Aardschok (volgens mij door André Verhuijsen) vernietigend was. Het was in die tijd ook echt niet hip om naar dat soort metal te luisteren.
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Jeroen » ma jan 25, 2016 1:50 pm

Verhuysen was toen volgens mij al weg. Ik vind die cd ook te gek.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

the_keeper
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 27, 2007 12:14 am
Locatie: Rijperkerk

Re: Helloween

Bericht door the_keeper » ma jan 25, 2016 4:30 pm

Heeft iemand van jullie ook dat jubileum boek van Helloween gekocht? Ik heb de standaard editie en ik kan me niet herinneren dat een band ooit zo'n compleet naslagwerk heeft geleverd. Alle informatie en feitjes die er van Helloween zijn staan er volgens mij wel in. De deluxe versie heeft nog zo'n 60 bladzijden meer. Benieuwd wat daar in staat.

Standaard editie €70.-
Deluxe editie €170.-

Daarnaast is mijn favoriete album "gewoon" Keeper 2. Eagle Fly Free, March of Time en het titelnummer zijn gewoon zo gaaf.

Met Andi vind ik denk ik Keeper Legacy het meest interessant. Dit omdat dit album eigenlijk de volledige geschiedenis van Helloween beslaat. Er staan epische tracks op (King For A 1000 Years, Occasion Avenue), "klassieke" tracks (Silent Rain, My Life For One More Day) en wat modernere tracks (The Invisible Man, Come Alive).

Op de albums na de Legacy (Gambling With The Devil & 7 Sinners) werd de modernere kant wat meer uitgediept. De laatste 2 albums (Straight Out Of Hell & My God-Given Right) zijn wel weer wat meer back to the 80's en dus wat klassieker. Mijn voorkeur gaat echt uit naar de wat klassiekere stijl.

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Helloween

Bericht door MetalDelight » ma jan 25, 2016 5:22 pm

Hellbook lijkt me ontzettend gaaf en interessant alleen staat de prijs me tegen.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Jeroen » ma jan 25, 2016 8:44 pm

De tering. Ik vind 70 euro al belachelijk veel voor een boekwerk. Laat staan 170 euro. Dat moeten er wel tonnen extra's bij zitten.
Op zich natuurlijk wel een band met een interessante geschiedenis.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » do jan 28, 2016 1:06 pm

My God-Given Right zou ik een stabiele plaat noemen, maar in vergelijking met Straight Out Of Hell en 7 Sinners valt hij me toch een beetje tegen. Heb nog niet bij de eerste luisterbeurt een idee gehad van 'wow, dat is nog eens een echte briljante song!' terwijl ik van voorgaande albums zeker een aantal songs nog dagelijks in mijn hoofd heb.

Goed, nu maar de tweede Keepers en Master Of The Rings nog bestellen en snel bij Ruud langsgaan, dan hebben we die collectie ook weer compleet. Ik ga zo maar weer eens Time Of The Oath opzetten om te kijken waarom die ook alweer zo goed beviel.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Helloween

Bericht door MetalDelight » vr feb 05, 2016 7:44 pm

Morgen naar Helloween in Oberhausen, zin in.
Eens kijken of Hellbook daar voor een schappelijker prijs op de tafel ligt, al acht die kans klein :-)

the_keeper
Berichten: 37
Lid geworden op: vr jul 27, 2007 12:14 am
Locatie: Rijperkerk

Re: Helloween

Bericht door the_keeper » za feb 06, 2016 12:18 am

MetalDelight schreef:Morgen naar Helloween in Oberhausen, zin in.
Eens kijken of Hellbook daar voor een schappelijker prijs op de tafel ligt, al acht die kans klein :-)
Hou de Helloween site + facebook even in de gaten. Markus en Sascha zijn ziek (griep). Ze speelden vanavond wel maar je weet nooit hoe het zich ontwikkeld.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » zo feb 07, 2016 12:56 pm

Hmmm... die verzameldrang werpt toch zijn vruchten af. Master Of The Rings laat nog even op zich wachten met leveren, maar Keeper Pt. II is alvast binnen gekomen en eigenlijk bevalt hij me veel beter dan ik had verwacht ondanks Kiske's zang. Wel duidelijk dat de Helloween van de eerste drie albums later gewoon Gamma Ray is geworden, aangezien ik al deze nummers met gemak kan voorstellen met Kai op zang, iets wat me bij latere Helloween albums niet voor te stellen is.

Edit: Oef, Rise And Fall is dan wel weer een schijtnummer eersteklas. Kiske is hier gewoon echt uitzonderlijk vals en dan niet op een charmante manier.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Helloween

Bericht door MetalDelight » zo feb 07, 2016 7:57 pm

Weer thuis van 2 dagen Duitsland. Bij deze een kort verslag van de Helloween show in Oberhausen.

Zaterdag circa 12.00 vertrokken we met 6 man vanuit Friesland richting Oberhausen. Eenmaal in Duitsland even flink doorgassen en 15.15 stonden we voor ons hotel. Behoorlijk veel metal volk in het hotel wat zich op loopafstand van de Turbinenhalle bevond.
Rustig een paar biertjes in het hotel gepakt en rond 17.15 zijn we richting de hal gelopen.
Nabij de hal een eettent aangedaan om nog een warme hap mee te snaaien.
Kwart voor zeven aangesloten in de al behoorlijke rij voor de ingang.

Voor wie de Turbinenhalle niet kent, het is een grote oude fabriek met een braakliggend terrein (parkeren) er om heen. Je waant je zo terug in de jaren 80 :-)
Eenmaal binnen meteen de merch checken en een aantal van ons scoren wat leuke zaken.
Doordat we vroeg binnen waren stonden we mooi vooraan. Om de beurt haalden we een biertje zodat we mooi ingedronken de eerste support act voorgeschoteld kregen; Crimes Of Passion UK. Persoonlijk had ik nog nooit van deze band gehoord en na een paar nummertjes vond ik dat ook niet erg. Saaie 13 in een dozijn band met "gemaakte" spelvreugde, gauw vergeten.

Hoe anders ging dat met band 2 van de avond, Rage!
Eigenlijk heb ik deze band al jaren niet meer gevolgd maar ze verbaasden me met een heerlijke show.
Deze 3 mans formatie beukte er lustig op los waarmee ze al gauw de inmiddels behoorlijk gevulde zaal flink op haar hand kreeg.
De band heeft in diverse samenstellingen geopereerd en bestaat tegenwoordig uit Peter "Peavy" Wagner (zang/bas), Marcus Rodriguez (Git) en Vassilios Maniatapoulus (Dr). Gitarist Marcus strooide met retestrakke riffs en puntgave solo's terwijl Vassilios alles aan elkaar mepte. leuk was dat tijdens het laatste nummer even werd geschakeld naar Dio's Holy Diver en weer terug.
Prima opwarmer voor Helloween!

Om met de deur in huis te vallen, Helloween was in optima forma!
Van de ziekte van Sascha en Markus was niets (meer) te merken.
Onder luid gejuich betrad de band het fraai aangeklede podium (grote pumpkin in vrijheidsbeeld stijl) en trapte af met Eagle Fly Free. De heren hielden met o.a. My God-Given Right, Mr. Torture en Straight Out Of Hell flink de vaart er in en Andy Derris blijkt vanavond opvallend goed bij stem te zijn. Na de (overbodige) drumsolo krijgen we zelfs Where The Rain Grows (Master Of The Rings) voorgeschoteld.

Het spreekwoordelijk dak gaat bijna van de Turbinenhalle als na het rustpuntje Forever And One het nummer Halloween wordt ingezet. Helaas wordt niet het gehele nummer gespeeld maar vormt dit de start van een medley zoals we die veel vaker bij Helloween hebben gezien. Persoonlijk had ik liever de drumsolo ingeleverd voor een complete uitvoering van Halloween. Goed, de heren moeten keuzes maken.

Na de medley verdwijnen de heren kort van het podium om vervolgens onder luid gejoel terug te keren met het machtige Before The War en Future World. Tijdens de afsluitende gitaartokkel van Future World verlaten de heren om beurten (leuk!) wederom de buhne. Sascha Gerstner die Future World afsloot komt als eerste terug voor een korte solospot.
Zo in het volle licht benadrukt dat nog eens het verschrikkelijke lichamelijke contrast tussen Gerstner en Weikath. Weikath, ingevallen gezicht en (ogenschijnlijk) moeilijk bewegend, tegenover de frisse en goed uitziende Gerstner.

Uiteindelijk komt de gehele band nog een keer terug om af te sluiten met I Want Out.

Ik heb Helloween wel eens veel matiger gezien en met name de goed bij stem zijnde Derris en het prima geluid (ook vooraan) zorgden voor een uitstekend optreden.

Een paar plectrums en diverse merchandise items rijker pakken we nog een paar biertjes om vervolgens terug te lopen naar het hotel. Aangekomen in het hotel kunnen we het niet laten om onder het genot van een drankje aan de bar nog even na te genieten.
Vanmiddag lekker relaxed weer terug gereden.

Setlist Helloween:
Eagle Fly Free
Dr. Stein
My God-Given Right
Steeltormentor
Mr. Torture
Waiting For The Thunder
Straight Out Of Hell
Heroes
Drumsolo
Where The Rain Grows
Lost In America
Power
Forever And One
Medley (o.a. Halloween/Are You Metal)
------------------------------------------------
Before The War
Future World
Solo Sascha Gerstner
------------------------------------------------
I Want Out

Gebruikersavatar
Rebellion666
Berichten: 1795
Lid geworden op: za mar 12, 2005 7:33 pm
Locatie: Dalfsen

Re: Helloween

Bericht door Rebellion666 » ma feb 08, 2016 7:04 am

Bijna zelfde setlist als in Zoetermeer vorig jaar. Alleen Before the War heb ik toen jammer genoeg niet voorbij horen komen. Laatste keer dat ik dat nummer gehoord heb was in Noorderligt (?).
'In the land of the pigs, the butcher is king.'

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » di feb 23, 2016 10:16 pm

Zo, van het weekend Pink Bubbles Go Ape en Chameleon van Ruud overgenomen, Master Of The Rings had ik ook nog niet gehoord. Ik ga nu alles maar eens in chronologische volgorde beluisteren als epische quest.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » di feb 23, 2016 11:55 pm

Misschien is een favoriete Helloween-album poll hier eigenlijk nog wel een leuk idee?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » wo feb 24, 2016 10:02 pm

Godver, Chameleon vind ik oprecht een heel erg gaaf album. Nog beter dan de tweede Keepers (en met gemak beter dan Pink Bubbles Go Ape), hoe dit is gebeurt weet ik niet, maar verwacht had ik het zeker niet. Op naar Master Of The Rings.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Jeroen » za feb 27, 2016 9:16 pm

Inderdaad geen slechte plaat. Al is het niet echt een coherent werkstuk. Sommige songs passen er niet echt bij.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » ma feb 29, 2016 10:51 pm

Zit nu halverwege het derde Keepers album en so far is de grootste verrassing dat Rabbits Don't Come Easy ineens een top 3 album is geworden. Waarom alle haat tegen die cd? Is het omdat Kusch en Grapow ontslagen waren?
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Helloween

Bericht door MetalDelight » ma feb 29, 2016 11:55 pm

Hoezo haat?

Prima album.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » ma feb 29, 2016 11:58 pm

Algemene scores op internet zijn vrij laag in ieder geval. Buiten Chameleon op metal-archives het minst geliefde, op Rate Your Music idem (daar is Pink Bubbles Go Ape ook nog lager). Maar goed, ik vind het een erg fris album. Zeker een van de leukste met Derris.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Helloween

Bericht door Johan » di mar 01, 2016 10:05 am

Ik vind Rabbits ook een heel fijn album. Mijn favorieten zijn Never be Star, Open your life en Sun 4 the World. Het album is trouwens voor een groot deel ingedrumd door Mikkey Dee van Motörhead.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Jeroen » do mar 03, 2016 2:54 pm

Rabbits is geweldig! Solosectie in Hell Was Made In Heaven alleen al.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

DA -z-
Berichten: 33
Lid geworden op: wo aug 20, 2003 10:22 pm
Locatie: Achter de duinen
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door DA -z- » do mar 03, 2016 5:47 pm

Vanavond speelt Helloween in mijn stad! Cleveland rocks!! [headbang]

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » do mar 03, 2016 6:05 pm

Vanavond alleen de laatste nog en dan zal ik meteen alle bevindingen en de complete toplijst plaatsen. Een paar interessante verrassingen en tegenvallers so far.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » do mar 03, 2016 10:43 pm

Halverwege vorige week besloot ik om de epische quest van alle Helloweenalbums in chronologische volgorde beluisteren te starten. Ik heb hierbij het coveralbum en Unarmed niet meegenomen en het puur gehouden bij de studioalbums. Uitkomst hieronder:

Walls Of Jericho: Het is heel erg, maar nu ik mijn chronologische volgorde van Helloween albums ben begonnen, vrees ik toch dat het echt niet beter dan Walls Of Jericho gaat worden. Het debuut is iets minder ruw en klinkt ietwat gepolijster dan bij de ep het geval was, maar een betere opener dan Ride The Sky of afsluiter als How Many Tears heb ik op weinig metalalbums gehoord. Tevens ook het laatste album met Hansen op zang, iets wat me toch altijd pijn heeft gedaan. De beste man heeft namelijk niet zomaar een van de meest kenmerkende stemgeluiden uit de powermetalscene, hij klinkt zoveel ruiger dan zijn opvolger Kiske.

Het album is echter niet helemaal perfect, want Gorgar is als eerste lollige nummer van Helloween meteen een misser eersteklas. Spijtig, want met tracks als Phantoms Of Death en Metal Invaders alleen, zou het album wel eens een van mijn ultieme metalfavorieten ooit kunnen zijn. Nu zie ik het vooral als een van de beste Helloweenalbums.

Keeper Of The Seven Keys Pt I: Bij een herbeluistering bevalt deze me toch een stuk beter dan voorheen het geval was. Het moge voor mij alsnog wel duidelijk zijn dat de beste songs allemaal door Hansen geschreven zijn, want na de sterke opener I'm Alive kakt het album met opvolger A Little Time toch echt weer een beetje in. Twilight Of The Gods maakt dit alsnog weer goed, maar de smartlap A Tale That Wasn't Right die daarop volgt laat me het glazuur weer van de tanden springen. De klassiekers Future World en Halloween maken echter weer een hoop goed.

Helloween die overduidelijk een soort Queensryche sausje hanteert en daarmee iets van de ruwheid wegpoetst, kan op zich prima. Kiske's zang stoort me nu ook een stuk minder dan vroeger, al blijf ik er wel bij dat hij erg gepolijst klinkt en wat mij betreft echt bij vlagen de power en waanzin mist die Hansen wel had. Desalniettemin kan ik eindelijk met een gerust hart zeggen dat Keeper Of The Seven Keys Part I me alsnog behoorlijk bevalt. Zo goed als het debuut is het echter niet.

Keeper Of The Seven Keys Pt II: Keeper Of The Seven Keys Pt 2: Minder Kai Hansen inbreng en met Rise And Fall een schijtnummer eersteklas. Kiske's zanglijnen lopen voor geen meter en zijn tegen het valse aan. Samen met het eveneens erg matige Dr. Stein komt Helloween's 'lollige' kant hier voor het eerst echt naar boven en dat is toch best jammer. Nee, dan liever het weergaloze March Of Time, aangezien hier voor het laatst nog echt van die klassieke Helloween speedmetalsound te vinden is.

Hier tussenin zit met We Got The Right een nummer dat niet briljant is, maar ook zeker niet slecht. Kiske's zangprestatie is hier dan weer vrij behoorlijk, maar het kabbelt tegelijkertijd allemaal ook maar wat voort. Keeper Of The Seven Keys slaat daarnaast als epic een stuk minder goed aan in vergelijking met Halloween van het vorige album. Niet slecht en met veel sfeervolle stukken, maar het mist wat van de opjagende sfeer van het andere nummer. Daarentegen is het semi-akoestische middenstuk werkelijk weergaloos.

De twee bekendste tracks Eagle Fly Free en I Want Out staan vandaag de dag nog steeds als een huis. Eerstgenoemde heeft een weergaloze bas/drum/gitaarsolocombinatie en is uitzonderlijk catchy, terwijl de ultieme Hansen-klassieker I Want Out vooral door de eerlijkheid (Hansen wilde weg) extra aanslaat. Laatstgenoemde werkt echter wel op zijn beste in Gamma Ray live-versies, aangezien Hansen het gewoon overduidelijk meer meent als hij zingt. Afsluiter Save Us is ook fijn, vanwege het feit dat het weer lekker rockt. Overduidelijk een blauwdruk voor Gamma Ray door de flinke Judas Priest invloeden.

Keepers Pt. 2 is zeker geen verkeerd album, maar wel het eerste Helloweenalbum van de reeks tot nu toe, waarvan ik nummers zou skippen. Zodoende is het album zeker minder dan zijn voorganger en helemaal dan het debuut.

Pink Bubbles Go Ape: Hmm... ik had dit album nog nooit gehoord, maar voor mijn project om alles achter elkaar chronologisch te beluisteren (en het compleet hebben van de collectie) heb ik Pink Bubbles Go Ape kunnen overkopen van een maat van me, maar ik begrijp best wel waarom hij dit album heeft weggedaan. Het is nergens slecht, het is gewoon een album dat in al zijn gepolijstheid erg gladjes klinkt en niet al teveel memorabele momenten kent. Het is een album waarop vooral Kiske en Grosskopf schijnen, maar de rest van de band weinig te doen lijkt te hebben. Het is niet allemaal matigheid natuurlijk, want Kids Of The Century, Back On The Streets en het beide fantastische Someone's Crying en The Chance zijn wel degelijk fantastische tracks, maar de rest van de songs blijft een beetje achter in de achtergrond.

Op zich een hele interessante stap om wat meer met de commercie mee te gaan, want het album heeft wel degelijk wat hitgevoeligheid en luistert alsnog makkelijk weg. Desalniettemin blijkt dat het vertrek van Kai Hansen voor het metalaspect toch een behoorlijke klap heeft achtergelaten.

Chameleon: Wow. Dit is vreemd. Helemaal vanuit de gedachte dat het album eigenlijk verdomd consistent is in zijn vreemdheid. Een soort van Bon Jovi/Magnum met wat pop-aspecten, maar dan net genoeg eigenzinnigheid om het anders te maken. Een aantal flinke missers (First Time en I Don't Wanna Cry No More), maar heeft in de vorm van Windmill, Music en Step Out Of Hell ook een flink aantal nummers die ik oprecht heel erg goed vind. Sterker nog, I Believe (met zijn Dio-achtige rockende groove) en Longing (een van de beste Helloween ballads ooit) vind ik horen bij de absolute Helloween-top.

Als dit album geen Helloween als bandnaam zou hebben en ik geen kennis had van de eerdere wapenfeiten, dan vermoed ik dat het album een stuk meer fans zou hebben gehad dan nu het geval was. Het belangrijkste waardoor het mij (vooral vanaf de tweede helft) echter wel aanspreekt, is het feit dat het album zeer consistent is. Pink Bubbles Go Ape is lichtvoetig en qua stijl wisselvallig, Chameleon is veel coherenter en stiekem, STIEKEM, voor mij beter dan Keeper Of The Seven Keys Pt. 2. Een coherent album is een belangrijk iets, helemaal als er een paar hele grote uitschieters aan het einde opstaan. Wat een verrassing.

Master Of The Rings: Weg met Kiske, welkom Derris. Master Of The Rings is het laatste Helloween-album dat ik tot vandaag nog nooit gehoord had en ergens had ik verwacht dat het meteen een heel ruig album/terugkeer naar de metalsound zou zijn, maar dit valt in praktijk behoorlijk mee. Het is absoluut een erg leuk en consistent album, maar helemaal in het begin zit de hardrockende vibe van Chameleon er nog gewoon in. Met Mr. Ego, Perfect Gentleman en Take Me Home zijn er in ieder geval een lekker aantal echte krakers. Sterker nog, afsluiter Still We Go is een regelrecht teruggrijpen naar de Keepers-albums met de aan Future World herinnerende openingsriff en de twinsolo's. Klassieke powermetal op zijn best.

Een aantal songs zijn het hem net niet (The Game's On vooral), maar ergeren ook weer niet heel erg. Belangrijk punt hiervan is Derris' fijne stemgeluid (moest ik in het begin echt inkomen) en de stevigere productie. Een goed begin van de latere Helloween-reeks, al gaat het nog zoveel beter worden.

Time Of The Oath: Prima album, dat echter net iets teveel minpuntjes heeft om boven het erg speelse Master Of The Rings gezet te worden. Wat wel opvalt is het feit dat de band een aantal erg stevige tracks (We Burn, Steel Tormentor, Before The War) tevoorschijn heeft gehaald en zodoende voor het eerst echt de moderne powermetalsound die ze tegenwoordig hebben lijken te bezigen. Wake Up The Mountain en Mission Motherland zijn dan weer wat afwisselender en melodieuzer en bevallen zodoende ook prima.

De meligheid van Anything My Mama Don't Like en de kaas die men tentoonspreidt op If I Knew verpesten echter weer een hoop. Wat gelukkig wel opvalt is dat ondanks mindere momenten het musiceren constant topnotch is. Spijtig dan de afsluitende titeltrack dan echt weer te saai voor woorden is. Time Of The Oath is zodoende een lekker powermetalalbum dat net iets heel erg speciaals mist.

Better Than Raw: Gredverdemme, voel ik me even in de aap gelogeerd. Ja, ik heb een obsessie met iedere scheet die Kai Hansen laat en zodoende voelde ik me echt van tevoren al verplicht en vooringenomen dat Walls Of Jericho mijn Helloween-lijst zou sieren op de bovenste plaats, maar Better Than Raw is gewoon te verdomd goed om dit te laten gebeuren. Het eerste Helloween album waar ik alle nummers goed vind en echt geen enkel moment zin heb om te skippen. Ja, er zijn met Don't Spit On My Mind en Falling Higher een tweetal mindere goden, maar nog steeds steken deze nummers boven het gros van de andere Helloweentracks op vorige albums uit dat dit me niets uitmaakt.

Deliberately Limited Preliminary Prelude Period In Z/Push zijn een allesverpletterende opener, terwijl Revelation en Midnight Sun behoren tot de beste powermetalsongs ooit. Time is een naargeestige ballad die me kippenvel geeft, terwijl Hey Lord voor zover het gaat om de softere meezingballads oprecht een hoop kwaliteit bevat. Een andere stiekeme favoriet is de ultieme feelgoodtrack I Can, terwijl het ook onmogelijk is om niet te glimlachen bij Lavdate Dominvm.

De productie is fantastisch, Derris' zang is uitstekend, de riffs beuken enorm en de ritmesectie is allesomverblazend. Better Than Raw is oprecht tot nu toe in deze reis mijn absolute Helloween-favoriet en ik betwijfel of dit de komende dagen gaat veranderen!
Laatst gewijzigd door Lennert op do mar 03, 2016 10:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25569
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Helloween

Bericht door Lennert » do mar 03, 2016 10:47 pm

The Dark Ride: Coveralbums tel ik niet mee bij deze quest van het in chronologische volgorde beluisteren van alle Helloween-albums, aangezien ik alleen in eigen werk interesse heb. Zodoende even geen Metal Jukebox, maar meteen door naar The Dark Ride. Dat het album niet zo goed is als Better Than Raw viel te verwachten, maar stoort me hierbij geen moment. The Dark Ride heeft zo zijn minpunten (All Over The Nations, Mirror Mirror), maar herbergt met If I Could Fly een van de beste Helloween-ballads en met The Dark Ride een van mijn favoriete Helloween-epics. Mr. Torture is daarnaast een hele grappige track, terwijl The Departed (Sun Is Going Down) weer een fijne mysterieuze sfeer heeft.

Alles bij elkaar is The Dark Ride een wat duisterder album dan een Master Of The Rings/Time Of The Oath, maar zitten er genoeg kenmerkende elementen in om het toch onmiskenbaar Helloween te maken. Zeker een hit in het assortiment!

Rabbits Don't Come Easy: Hoe bizar dat dit album op zowel deze site als ook metal-archives zo matig ontvangen wordt. Buiten Better Than Raw vind ik dit so far werkelijk waar het beste Derris-album. Enige minpunt? Do You Feel Good's refrein. En dan is er bij dat nummer nog een solostuk die die kritiek ook meteen overbodig maakt.

Misschien ligt het aan een bepaalde verbittering onder de fans dat Grapow en Kusch het veld moesten ruimen, want beiden (vooral Kusch) waren begenadigd songwriters. Echt problematisch vind ik het alsnog niet, want weergaloze songs als Liar (bijna Iced Earth-achtig), Hell Was Made In Heaven (te catchy!) en Listen To The Flies (lekker heavy) laten zien dat er nog genoeg talent in de band zat. Afsluiter Nothing To Say begon vreemd, maar ontspoorde vervolgens in een van de meest progressieve tracks die de band ooit heeft gemaakt. Een heerlijk afwisselend album die compleet tegen mijn verwachtingen in, ineens een van de leukste Derris-era albums blijkt te zijn.

Keeper Of The Seven Keys Pt III: Na de positieve meevaller van Rabbits Don't Come Easy, is Keepers Of The Seven Keys Part III ineens een enorme tegenvaller die slechts van de afgrond behoed wordt door de aanwezigheid van King For A 1000 Years en Occassion Avenue: twee weergaloze epics die samen een hele goeie EP hadden kunnen zijn. Maar nee, we moeten verder luisteren naar een enorme overhand van verschrikkelijke refreinen en matige teksten. Mrs. God kan ik het nog wel vergeven, aangezien de bassolo gevolgd door schaap me altijd laten glimlachen en ook Shade In The Shadows me best bevalt, maar de refreinen van songs als The Invisible Man en Silent Rain doen niets anders dan me ergeren.

Light The Universe had helemaal geen gastzangeres nodig en een Get It Up of Come Alive doet niets anders dan me ergeren. Goed, het sologedeelte in Born On Judgement Day is best tof, maar wederom gooit het refrein roet in het eten. Afsluiter My Life For One More Day is dan eigenlijk nog het enige nummer dat een beetje die Keepers-vibe heeft en bevalt zodoende ook best wel, maar het is een beetje laat om het album te redden. Was zonder de epics een absolute onvoldoende geweest.

Gambling With The Devil: Hmmm, qua stijl doet Gambling With The Devil me eigenlijk nog het meeste denken aan een meest logische opvolger van Better Than Raw. Zo goed is het album echter niet, maar er is weinig te vinden waar ik echt groot bezwaar tegen heb. Goed, As Long As I Fall is een zwakke single en Can Do It kan eigenlijk niet (dan liever I Can), maar de hoeveelheid killertracks is erg groot. Kill It is net als Push een hele stevige opener, terwijl Paint A New World, The Bells Of The 7 Hells en Dreambound uitstekende powermetalsongs zijn. Niet te vergeten de weergaloze afsluiter Heaven Tells No Lies, zo mag ik Helloween graag horen.

De grootste verbetering ten opzichte van de vorige plaat, is dat de refreinen beduidend minder gemakzuchtig zijn. Het mag allemaal weer wat intelligenter en minder jolig klinken. Eigenlijk is Helloween dan op zijn best: gewoon fijne en stevige powermetal met lichte Schwung. Op deze manier begin ik het nog jammer te vinden dat ik er nog maar 3 te gaan heb...

7 Sinners: 7 Sinners is een prima album. Geen moment om me echt te ergeren, want zelfs bij een ogenschijnlijk matig nummer als Raise The Noise is de dwarsfluitsolo echt om van te smullen (en om om te lachen), maar er is een ding wat hierbij wel heel erg opvalt: Helloween heeft de ideale sound gevonden en begint zodoende voor het eerst echt heel erg veilig te klinken. Deze kritiek is ook positief op te vatten, maar ik geloof niet dat ik een album eerder heb gehoord van deze band dat zo 'prima' klonk.

Het logge Where The Sinners Go en Are You Metal? openen het album op leuke wijze, maar de echt goeie tracks zijn If A Mountain Could Talk, Long Live The King, You Stupid Mankind en de afsluiters Not Yet Today/Far In The Future. Dat het in mijn achterhoofd maar blijft knagen dat 7 Sinners tegelijkertijd een erg makkelijk en veilig album is, zal ik daar nog even vasthouden tot ik besloten heb of Straight Out Of Hell hierin meegaat of alsnog weer wat anders klinkt.

Straight Out Of Hell: Waar ik 7 Sinners nog beschuldigde van het hebben van een wel heel comfortabele sound, is het duidelijk dat men op Straight Out Of Hell weer wat meer de happy kant opgaat en zodoende ook weer een wat minder op safe gespeeld album heeft. Dit ontaardt in een aantal weergaloze tracks als Nabataea, World Of War, Burning Sun en het schandalig korte Wanna Be God (dat zeker dubbel zo lang zou moeten zijn). Echter valt het me hier ook op dat een aantal van de wat meer happymetaltracks allemaal wel leuk en aardig zijn, maar me nergens echt heel erg interesseren. Live Now! en Asshole zijn best leuk, maar nergens opzienbarend.

Ik denk dat de hardere aanpak van de vorige twee albums me dan toch beter beviel. Alsnog is Straight Out Of Hell een prima album en is het ook weer geen grote ramp om als voornaamste kritiek te hebben dat andere albums beter waren. Benieuwd hoe het laatste album gaat bevallen.

My God-Given Right: Nou, dit was verreweg een van de minst spectaculaire Helloween albums die ik gehoord heb. Nog een stapje boven Pink Bubbles Go Ape, omdat er in feite ook niet heel veel mis is met dit album buiten het feit dat het gewoon heel erg redelijk is. Niets mis met redelijke muziek, behalve dat het me niet zal overhalen om snel nog een keer een dergelijk album aan te zetten. Het vinden van een favoriet nummer is dan ook erg lastig, want er blijft gewoon weinig hangen. Het musiceren is goed, maar ik mis een uitschieter als een sterke epic of een krachtig speedmetalnummer. Nee, het is gewoon allemaal erg degelijk. En dat is nu precies wat ik bij Helloween niet zoek.

Uiteindelijke stand:
1. Better Than Raw
2. Walls Of Jericho
3. Rabbits Don't Come Easy
4. Keeper Of The Seven Keys Part I
5. Gambling With The Devil
6. 7 Sinners
7. The Dark Ride
8. Straight Out Of Hell
9. Master Of The Rings
10. Time Of The Oath
11. Chameleon
12. Keeper Of The Seven Keys Part II
13. Keeper Of The Seven Keys Part III
14. My God-Given Right
15. Pink Bubbles Go Ape
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Plaats reactie