Abigail williams

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Abigail williams

Bericht door XnegativeX » do okt 30, 2008 8:55 pm

Symphonische black metal is voor mij altijd een moeilijk punt geweest. Met bands als Cradle of filth en Dimmu borgir heb ik nooit wat gekunt terwijl ik bands als Emperor, Limbonic art en Anorexia nervosa juist weer geweldig vond. Gelukkig is daar eindelijk weer eens een band in dit genre die mij weer weet te raken.

Het, uit New York afkomstige, Abigail Williams speelde op hun debuut EP uit 2006 misschien nog deathcore/metalcore, maar op hun zojuist verschenen full-length, In the shadow of a thousand suns, spelen ze pure symphonische black metal.

Dit album doet me nog het meest denken aan New Obscurantis order van Anorexia nervosa. Hektische, hysterische black waarbij elke seconde vakkundig dichtgemetselt met een muur van geluid. Je moet er van houden maar ik vind het persoonlijk geweldig.

Let vooral eens op het super strakke drumwerk en het geweldige gitaarwerk.

Luisteren die hap!
http://www.myspace.com/abigailwilliams
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Bericht door Draconian » vr okt 31, 2008 12:58 pm

Ben er erg benieuwd naar ja! Maar wat een aparte switch, van metalcore naar symfonische black...
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
Tox
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr sep 22, 2006 2:21 pm
Locatie: Stein

Bericht door Tox » vr okt 31, 2008 1:03 pm

Supervette cd! Goede productie, veel afwisseling, agressieve vocals, dikke drumpartijen. Herrlich!
NOT MY FUCKING TEMPO

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Bericht door innuendo » vr okt 31, 2008 1:45 pm

Ik zou zweren dat hier al een topic over was.. Desalniettemin niks gevonden via het searchmenu.


Nu voel ik me een luisterbeurt verschuldigd..

Naja, totaal niet mijn ding dus. Het doet me wel heel erg aan dimmu borgir denken, dus ik vind het een beetje vreemd dat je dat dan niet kan waarderen. Is dat dan weer te symfonisch voor je?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Ekibyougami
Berichten: 2735
Lid geworden op: za okt 29, 2005 4:38 pm
Locatie: Noord-Scharwoude
Contacteer:

Bericht door Ekibyougami » vr okt 31, 2008 2:44 pm

Heuj! Dit is leuk spul. :D
Hop, weer een band op het lijstje, er komt geen einde aan zo.
Speak ov me not as one
Speak ov me not as none
Speak ov me not at all
For I am continual!

Gebruikersavatar
HellcommandeR
Berichten: 5066
Lid geworden op: do jul 31, 2003 4:26 pm

Bericht door HellcommandeR » vr okt 31, 2008 5:22 pm

Top band. In tegenstelling tot veel andere meuk komt dit wel overtuigend over!

Gebruikersavatar
Pobelov
Berichten: 603
Lid geworden op: do jul 10, 2008 1:35 pm
Locatie: Oostkamp, BE

Bericht door Pobelov » vr okt 31, 2008 8:45 pm

Ongetwijfeld een top album die ben ik al gaan halen in de lokale metalzone en draait vele malen in de CD-speler.
Hoe meer ik het hoor, hoe beter hij wordt.
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."

Gebruikersavatar
sanguis
Berichten: 4983
Lid geworden op: di okt 18, 2005 1:38 pm
Locatie: Zundert
Contacteer:

Re: Abigail williams

Bericht door sanguis » vr okt 31, 2008 10:56 pm

XnegativeX schreef:Symphonische black metal is voor mij altijd een moeilijk punt geweest. Met bands als Cradle of filth en Dimmu borgir heb ik nooit wat gekunt terwijl ik bands als Emperor, Limbonic art en Anorexia nervosa juist weer geweldig vond. Gelukkig is daar eindelijk weer eens een band in dit genre die mij weer weet te raken.

Het, uit New York afkomstige, Abigail Williams speelde op hun debuut EP uit 2006 misschien nog deathcore/metalcore, maar op hun zojuist verschenen full-length, In the shadow of a thousand suns, spelen ze pure symphonische black metal.

Dit album doet me nog het meest denken aan New Obscurantis order van Anorexia nervosa. Hektische, hysterische black waarbij elke seconde vakkundig dichtgemetselt met een muur van geluid. Je moet er van houden maar ik vind het persoonlijk geweldig.

Let vooral eens op het super strakke drumwerk en het geweldige gitaarwerk.

Luisteren die hap!
http://www.myspace.com/abigailwilliams
Erg sterk album inderdaad. Al moet ik wel zeggen dat ik vind het de plaat net iets van die hysterie en chaos mist van Anorexia Nervosa. Toch vind ik dat je nog wel wat kunt horen van de voormalig muzikale roots van deze heren, ik meen sporadisch wat te ontdekken, wat voor mij wat klinkt als Zweedse Gothenburg stijl death metal. Ben toch welleens benieuwd hoe deze heren het er live vanaf brengen eigenlijk.

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Abigail williams

Bericht door XnegativeX » za nov 01, 2008 2:10 pm

sanguis schreef:[..]


Erg sterk album inderdaad. Al moet ik wel zeggen dat ik vind het de plaat net iets van die hysterie en chaos mist van Anorexia Nervosa.
Ligt eraan met welk album je het vergelijkt. Ik vind In the shadow of a thousand suns aardig in de buurt komen van New obscurantis order. Maar hij is inderdaad lang niet zo chaotisch/hysterisch als Drudenhaus.
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Anskar
Berichten: 305
Lid geworden op: di jan 02, 2007 4:54 pm
Locatie: Temse

Bericht door Anskar » za nov 01, 2008 4:59 pm

Bwa, het overtuigt me niet.
Goede muzikanten, maar het mist iets imo...

Gebruikersavatar
XnegativeX
Berichten: 15008
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 4:18 pm
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door XnegativeX » za nov 01, 2008 5:05 pm

Wat mist het dan zoal?
I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Gebruikersavatar
Anskar
Berichten: 305
Lid geworden op: di jan 02, 2007 4:54 pm
Locatie: Temse

Bericht door Anskar » za nov 01, 2008 5:12 pm

Het geluid vind ik wat te droog en de nummers zelf klinken niet al te origineel imo.
Maar goed, symphonische black metal is voor mij (op een paar uitzonderingen na) niet echt een genre dat ik goed vind.

Gebruikersavatar
Tox
Berichten: 6178
Lid geworden op: vr sep 22, 2006 2:21 pm
Locatie: Stein

Bericht door Tox » za nov 01, 2008 5:21 pm

Anskar schreef:Het geluid vind ik wat te droog en de nummers zelf klinken niet al te origineel imo.
Doubleyoutee-ef?
NOT MY FUCKING TEMPO

Gebruikersavatar
sanguis
Berichten: 4983
Lid geworden op: di okt 18, 2005 1:38 pm
Locatie: Zundert
Contacteer:

Re: Abigail williams

Bericht door sanguis » za nov 01, 2008 11:03 pm

XnegativeX schreef:[..]


Ligt eraan met welk album je het vergelijkt. Ik vind In the shadow of a thousand suns aardig in de buurt komen van New obscurantis order. Maar hij is inderdaad lang niet zo chaotisch/hysterisch als Drudenhaus.
Ben ik het mee eens. Maar ik vind het bij AN net allemaal een tikkeltje meer (moeilijk uit te leggen), waardoor ik die band dan ook iets hoger heb staan. Maar goed zoals ik al een erg sterk (debuut) album dat met momenten best verfrissend uit de hoek kan komen.

chieltdr
Berichten: 30
Lid geworden op: do okt 16, 2008 4:53 pm

Bericht door chieltdr » do nov 13, 2008 12:51 pm

heb hem gisteren aangeschaft, de cd blaast veel harder dan de mp3's op myspace.
Ik vind hem op het eerste gehoor erg vet.

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Abigail williams

Bericht door cataclysm child » do jul 22, 2010 12:20 am

ABIGAIL WILLIAMS To Release New Album In September - July 21, 2010

Candlelight Records has set a September 27 European release date for "In The Absence Of Light", the second full-length album from black metallers ABIGAIL WILLIAMS. Recorded at Conquistador Studios in Cleveland, Ohio, the CD was mixed by Peter Tägtgren (DIMMU BORGIR, IMMORTAL, CELTIC FROST) and features artwork by Farron Kerzner (NACHTMYSTIUM, LIGHTNING SWORDS OF DEATH).

"In The Absence Of Light" is true to the rules of black metal. The vocals are harsh and shrill, sounding like the product of a lacerated larynx. Guitars buzz, rip and roar alongside articulate, rapid licks and blazing solos. Drums slam and crash like exploding mortar shells, whether battering with blast beats, double-bass rolls or syncopated snare hits. And there is just the right amount of haunting keyboard washes, a noted difference to the band's previous album, "In The Shadow Of A Thousand Suns".

Commented vocalist/guitarist Sorceron, "There is a lot less keyboards on the new songs. I like keyboards, but before we started this record we decided to get rid of a lot of them because we wanted to do something different."

The album presents new bandmembers, guitarist Ian Jekelis and drummer Ken Bedene. Joining Sorceron after ABIGAIL WILLIAMS' final tour in support of "In The Shadow Of A Thousand Suns" last fall, the trio quickly got to work writing material that would become "In The Absence Of Light". The album's eight songs contain far more urgency then the band's previous material; songs written exclusively by Sorceron.

"We let ourselves have much more room with writing this album, kind of a more open, free environment than any we have employed before," reveals Sorceron. "We literally constructed the songs as we went. Ken would be in the drum room and Ian and I would be in the control room and we just played for hours. We would listen back and pick out what we thought was good and we put songs together. We recorded everything with much more ease and I think it has helped in capturing a very honest vibe."

"In The Absence Of Light" track listing:

01. Hope The Great Betrayal
02. Final Destiny Of The Gods
03. The Mysteries That Bind the Flesh
04. Infernal Divide
05. In Death Comes The Great Silence
06. What Hells Await Me
07. An Echo In Our Legends
08. Malediction
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Satyr
Berichten: 1145
Lid geworden op: di okt 28, 2008 9:15 pm
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Abigail williams

Bericht door Satyr » do jul 22, 2010 6:11 am

Ah, dat is wel mooi. Ik luister In the Shadow of a Thousand Suns vrij regelmatig en ondanks dat het niet helemaal mijn ideale mix van stijlen is, luistert het prima weg.

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Abigail williams

Bericht door cataclysm child » wo aug 18, 2010 12:16 am

http://www.myspace.com/abigailwilliams

Nieuw nummer online van het album In The Absence of Light, dat eind september uitkomt. Lijkt meer te neigen naar melodic black metal ipv de symphonic black metal van het debuutalbum.
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Satyr
Berichten: 1145
Lid geworden op: di okt 28, 2008 9:15 pm
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Abigail williams

Bericht door Satyr » wo aug 18, 2010 7:16 pm

Nog steeds die vervelende stem, maar de muziek is er nog beter op geworden nu :)

Gebruikersavatar
Janneke
Berichten: 239
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 10:21 pm
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Abigail williams

Bericht door Janneke » do aug 19, 2010 12:32 am

Satyr schreef:Nog steeds die vervelende stem, maar de muziek is er nog beter op geworden nu :)
Ga compleet met je mee, die zangert vind ik vrij vervelend inderdaad,
muzikaal vind ik het geweldig, en die drummer :shock:, snel baasje :D

Gebruikersavatar
HellcommandeR
Berichten: 5066
Lid geworden op: do jul 31, 2003 4:26 pm

Re: Abigail williams

Bericht door HellcommandeR » do aug 19, 2010 3:03 pm

Nummer klinkt goed. De (oude) Emperor lijkt wel van grote invloed zijn geweest. Evenals Watain? Met Emperor refereer ik vooral naar de zang en het keyboard werk. Ben benieuwd naar het volledige album.

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11732
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Abigail williams

Bericht door Amibor » za apr 24, 2021 10:37 am

Dit is een band die blijft verrassen, en hier is nog geen post over het laatste album 'Walk beyond the dark'. Dus bij deze.

AW geniet een moeilijke reputatie, kwam het toneel op als een soort deathcore act, muteerde tot (lees hierboven) een soort symfonisch BM ding met deathcore-kneepjes, maar geniet momenteel een behoorlijk volwassen geluid dat je eerder zou scharen onder de noemer atmosferische BM, in de trant van The Great Old Ones, Imperium Dekadenz en Schammasch. De productie van de laatste plaat is belachelijk goed, de dynamiek is op en top en het album voelt aan als een epische reis. Deze band doet me denken aan hoe mijn eigen smaak ontwikkelde binnen de extreme metal. Dat is ook wel hun probleem, ze hebben nog een reputatie die blijft kleven terwijl het huidige geluid naar ik gok misschien wel veel meer BM-ers kan plezieren dan dat het nu doet. Blekkies zijn natuurlijk een beetje stoïcijns en smijten al snel iets aan de kant wat niet trui genoeg is, in dit geval kunnen we ze daar een dikke middelvinger voor geven. Je mist wat.
Ik vind deze band momenteel echt een geweldenaar, het bevat exact wat ik zoek in BM. Heerlijke tremolo-passages, prachtige melodieen, bizarre uitbarstingen en een keizerlijke atmosfeer. Genoeg geluld, wie de laatste nog niet kent moet even heel snel dingen gaan regelen.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Abigail williams

Bericht door Krimhild » za apr 24, 2021 6:39 pm

Onlangs ook in een MF spotify-lijst voorbij gekomen, dus als het goed is kent men het nu.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Abigail williams

Bericht door Heidewolf » za apr 24, 2021 9:00 pm

Amibor schreef: za apr 24, 2021 10:37 am Dit is een band die blijft verrassen, en hier is nog geen post over het laatste album 'Walk beyond the dark'. Dus bij deze.

AW geniet een moeilijke reputatie, kwam het toneel op als een soort deathcore act, muteerde tot (lees hierboven) een soort symfonisch BM ding met deathcore-kneepjes, maar geniet momenteel een behoorlijk volwassen geluid dat je eerder zou scharen onder de noemer atmosferische BM, in de trant van The Great Old Ones, Imperium Dekadenz en Schammasch. De productie van de laatste plaat is belachelijk goed, de dynamiek is op en top en het album voelt aan als een epische reis. Deze band doet me denken aan hoe mijn eigen smaak ontwikkelde binnen de extreme metal. Dat is ook wel hun probleem, ze hebben nog een reputatie die blijft kleven terwijl het huidige geluid naar ik gok misschien wel veel meer BM-ers kan plezieren dan dat het nu doet. Blekkies zijn natuurlijk een beetje stoïcijns en smijten al snel iets aan de kant wat niet trui genoeg is, in dit geval kunnen we ze daar een dikke middelvinger voor geven. Je mist wat.
Ik vind deze band momenteel echt een geweldenaar, het bevat exact wat ik zoek in BM. Heerlijke tremolo-passages, prachtige melodieen, bizarre uitbarstingen en een keizerlijke atmosfeer. Genoeg geluld, wie de laatste nog niet kent moet even heel snel dingen gaan regelen.


Dank zij je goed onderbouwde post toch even dat album opgezet en dat beviel goed. Die wordt nog wel eens vaker opgezet hoor.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Abigail williams

Bericht door Johan » zo apr 25, 2021 8:42 pm

Krimhild schreef: za apr 24, 2021 6:39 pm Onlangs ook in een MF spotify-lijst voorbij gekomen, dus als het goed is kent men het nu.
Ja, precies! Die vond ik ook wel tof! Ik ga dit ook eens opzetten.

Plaats reactie