Black Metal

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Draconian » vr mar 05, 2021 9:35 pm

Haha je hebt gelijk. Voor tussendoor is het lekker weg te werken ;)
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
NecRobert
Berichten: 223
Lid geworden op: za apr 26, 2003 12:19 am
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door NecRobert » do mar 25, 2021 2:43 pm

https://open.spotify.com/playlist/0iCta ... Ele1619jUg

Voor de ontdekkers en nostalgici hier: Ik heb een Spotify playlist gemaakt van alle noemenswaardige (2nd wave) black metal releases van Mayhem's Deathcrush t/m 1999. Chronologisch per jaar. Mocht iemand nog een titel weten die mist en die er beslist in moet dan hoor ik het graag.

Platen als Storm of the Light's Bane, MH - Ritual, Naglfar - Vittra, Vinterland - WTMLC staan helaas niet op Spotify, maar ben toch een heel eind gekomen 8)
https://www.facebook.com/intodarknessfestival
http://gointodarkness.nl
http://gointothevoid.nl

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Krimhild » vr mar 26, 2021 7:57 am

Lekker bezig necRo!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Krimhild » vr mar 26, 2021 7:59 am

Shit, veel goed spul.

Mörk Gryning! [headbang]

Alleen die ene In the Woods... is dat echt black te noemen? Moah.

Het meest obscure Agallochnummer d’r in, netjes.
Die ouwe Solstafir is lekker rauw en wanhopig.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11733
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Amibor » vr mar 26, 2021 9:20 am

Gave lijst. Ik moest meteen denken aan Shadowlord van Abigor, en die staat er gelukkig ook in. Een van mijn favoriete nummers uit die periode. Covenant - In Times Before The Light mag er ook wel in, het liefst met The Chasm.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » vr mar 26, 2021 10:24 am

Ja, briljant nummer is dat. Misschien vind ik de versie op die latere remake nog wel gaver met die industriële invloeden en extra synthesizers. Als ik voor de oude versie van In Times Before The Light ga, zweer ik bij Dragonstorms. Geweldig!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Hieronimus » vr mar 26, 2021 11:59 am

NecRobert schreef: do mar 25, 2021 2:43 pm https://open.spotify.com/playlist/0iCta ... Ele1619jUg

Voor de ontdekkers en nostalgici hier: Ik heb een Spotify playlist gemaakt van alle noemenswaardige (2nd wave) black metal releases van Mayhem's Deathcrush t/m 1999. Chronologisch per jaar. Mocht iemand nog een titel weten die mist en die er beslist in moet dan hoor ik het graag.

Platen als Storm of the Light's Bane, MH - Ritual, Naglfar - Vittra, Vinterland - WTMLC staan helaas niet op Spotify, maar ben toch een heel eind gekomen 8)
Fuck it, dit is nu al veel beter dan wat voor lijst dan ook van de MF-playlists. :P 438 nummers, goede genade. Ik ga het eens checken, mooi werk man!
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
NecRobert
Berichten: 223
Lid geworden op: za apr 26, 2003 12:19 am
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door NecRobert » vr mar 26, 2021 9:22 pm

Amibor schreef: vr mar 26, 2021 9:20 am Gave lijst. Ik moest meteen denken aan Shadowlord van Abigor, en die staat er gelukkig ook in. Een van mijn favoriete nummers uit die periode. Covenant - In Times Before The Light mag er ook wel in, het liefst met The Chasm.
Shadowlord is eigenlijk het enige nummer waarbij ik een beetje valsgespeeld heb. De originele versie van de Ash Nazg demo staat nl niet op Spotify, dus heb de re-recording van In Memory erop gezet. Eigenlijk uit 2000. Maar ach, deze is zo tof met Silenius op zang, dus ja ;)

@Covenant - ITBTL: Staat er tussen! Alleen onder de latere naam The Kovenant met lelijk artwork. Muziek is gelukkig nog hetzelfde. Ik heb het openingsnummer gekozen, The Chasm had idd ook gekund! Misschien verfris ik af en toe de lijst eens met andere tracks.
https://www.facebook.com/intodarknessfestival
http://gointodarkness.nl
http://gointothevoid.nl

Gebruikersavatar
NecRobert
Berichten: 223
Lid geworden op: za apr 26, 2003 12:19 am
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door NecRobert » vr mar 26, 2021 9:29 pm


Fuck it, dit is nu al veel beter dan wat voor lijst dan ook van de MF-playlists. :P 438 nummers, goede genade. Ik ga het eens checken, mooi werk man!
Thanks!
https://www.facebook.com/intodarknessfestival
http://gointodarkness.nl
http://gointothevoid.nl

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11733
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Amibor » vr mar 26, 2021 10:00 pm

NecRobert schreef: vr mar 26, 2021 9:22 pm
Amibor schreef: vr mar 26, 2021 9:20 am Gave lijst. Ik moest meteen denken aan Shadowlord van Abigor, en die staat er gelukkig ook in. Een van mijn favoriete nummers uit die periode. Covenant - In Times Before The Light mag er ook wel in, het liefst met The Chasm.
Shadowlord is eigenlijk het enige nummer waarbij ik een beetje valsgespeeld heb. De originele versie van de Ash Nazg demo staat nl niet op Spotify, dus heb de re-recording van In Memory erop gezet. Eigenlijk uit 2000. Maar ach, deze is zo tof met Silenius op zang, dus ja ;)

@Covenant - ITBTL: Staat er tussen! Alleen onder de latere naam The Kovenant met lelijk artwork. Muziek is gelukkig nog hetzelfde. Ik heb het openingsnummer gekozen, The Chasm had idd ook gekund! Misschien verfris ik af en toe de lijst eens met andere tracks.
Klopt, ik keek eroverheen door die naam ja. Gaaf album hoor, blij dat ik de eerste druk heb :)
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
NecRobert
Berichten: 223
Lid geworden op: za apr 26, 2003 12:19 am
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door NecRobert » vr mar 26, 2021 10:11 pm

Amibor schreef: vr mar 26, 2021 10:00 pm
NecRobert schreef: vr mar 26, 2021 9:22 pm
Amibor schreef: vr mar 26, 2021 9:20 am Gave lijst. Ik moest meteen denken aan Shadowlord van Abigor, en die staat er gelukkig ook in. Een van mijn favoriete nummers uit die periode. Covenant - In Times Before The Light mag er ook wel in, het liefst met The Chasm.
Shadowlord is eigenlijk het enige nummer waarbij ik een beetje valsgespeeld heb. De originele versie van de Ash Nazg demo staat nl niet op Spotify, dus heb de re-recording van In Memory erop gezet. Eigenlijk uit 2000. Maar ach, deze is zo tof met Silenius op zang, dus ja ;)

@Covenant - ITBTL: Staat er tussen! Alleen onder de latere naam The Kovenant met lelijk artwork. Muziek is gelukkig nog hetzelfde. Ik heb het openingsnummer gekozen, The Chasm had idd ook gekund! Misschien verfris ik af en toe de lijst eens met andere tracks.
Klopt, ik keek eroverheen door die naam ja. Gaaf album hoor, blij dat ik de eerste druk heb :)
CD ooit gekocht op aanraden van de heren van Displeased in Zaandam. Plaat was net een dag binnen. Op de gok gewoon gekocht en was compleet overdonderd! Machtig hoe dat toen ging.
https://www.facebook.com/intodarknessfestival
http://gointodarkness.nl
http://gointothevoid.nl

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » vr jun 25, 2021 3:45 pm

Wat is dat Ragnarok toch een gave band. Compromisloos, hard, snel, maar toch melodieus en met goed geschreven songs. Gisteren al de hele middag naar Nattferd geluisterd en vandaag meerdere malen Arising Realm. Leuk voor de liefhebbers: de albums tot en met Diabolical Age verschijnen in oktober opnieuw op cd en vinyl. Ik moet zelf Collectors Of The King en Non Debellicata nog hebben. De rest heb ik wel, al vind ik het wel tof om het geniale Diabolical Age op vinyl te hebben.

Now playing: Dark Fortress - Eidolon. Paar jaar terug voor een prikkie op vinyl gescoord en geen spijt van. Een van de gaafste blackmetal-achtige groepen uit de Heimat.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door MadTinus » vr jun 25, 2021 11:07 pm

Nooit echt gecheckt, maar je beschrijving spreekt me wel aan. Ik ga het een kans geven. Had ze altijd altijd een beetje in de categorie Tsjuder etc. geplaatst.
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Krimhild » za jun 26, 2021 7:03 am

Over Ragnarok & hun compromisloosheid: hun afbeelding op Spotify spreekt boekdelen:

Verkleinde Afbeelding
Verkleinde afbeelding. Klik om te vergroten.


Misschien ook wat voor Heyoka :wink:

Ik ken heel de band niet, maar heb het maar es aangeslingerd. Klinkt nog behoorlijk melodieus inderdaad. Prettige verstaanbare zang ook. Dank voor de tip.

Edit: die pagan pride roept wel wat argwaan op =;’)
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Krimhild » za jun 26, 2021 8:16 am

Wat zijn de meningen hier eigenlijk over het nummer Phoenix van Satyricon, van de self titled uit 2013?

Wat mij betreft hadden ze het hele album op die cleane-zang-lijn moeten doortrekken, in plaats van maar 1 uitzondering halverwege. Erg luisterbaar!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » za jun 26, 2021 8:21 am

Pagan pride? Nee, hehe, het is echt geen naziclub. Wat jou wel moet aanspreken, is dat je grote vriend Hoest het album Blackdoor Miracle heeft ingezongen. Plaat krijgt zodoende een redelijke Taake-vibe :)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » za jun 26, 2021 8:23 am

Krimhild schreef: za jun 26, 2021 8:16 am Wat zijn de meningen hier eigenlijk over het nummer Phoenix van Satyricon, van de self titled uit 2013?

Wat mij betreft hadden ze het hele album op die cleane-zang-lijn moeten doortrekken, in plaats van maar 1 uitzondering halverwege. Erg luisterbaar!
Ik vind die cd een beetje saai, maar dat vind ik vaker in eerste instantie bij Satyricon. Kwartje is bij Phoenix ook nog niet echt gevallen.

Gisteren wel genoten van Volcano. Bazenplaat.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Amibor
Berichten: 11733
Lid geworden op: za okt 25, 2003 6:07 pm

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Amibor » za jun 26, 2021 10:38 am

Uiteindelijk vind ik het interessanter als een band durft te evolueren, maar de sfeer van Nemesis Divina, de belachelijke industriële oorlogsmachine van Rebel Extravaganza en de tomeloze groove van Volcano hebben mij wellicht een beetje verwend wat Satyricon betreft. Daarna kwamen prima platen, maar ik bleef teruggrijpen naar de oudere. Wat betreft de selftitled is het kwartje nooit gevallen, maar ik sluit niet uit dat dat ooit nog gaat gebeuren. Het blijft een originele benadering van black metal, en dat is toe te juichen.
een haiku is een
handig ding om lekker kort
nietszeggend te zijn

Gebruikersavatar
MadTinus
Berichten: 4042
Lid geworden op: di jan 27, 2004 10:44 pm
Locatie: Utrecht

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door MadTinus » za jun 26, 2021 12:28 pm

Jeroen schreef: vr jun 25, 2021 3:45 pm Wat is dat Ragnarok toch een gave band. Compromisloos, hard, snel, maar toch melodieus en met goed geschreven songs. Gisteren al de hele middag naar Nattferd geluisterd en vandaag meerdere malen Arising Realm. Leuk voor de liefhebbers: de albums tot en met Diabolical Age verschijnen in oktober opnieuw op cd en vinyl. Ik moet zelf Collectors Of The King en Non Debellicata nog hebben. De rest heb ik wel, al vind ik het wel tof om het geniale Diabolical Age op vinyl te hebben.
Ik zit nu het debuut Nattferd te luisteren en dat doet me regelmatig denken aan Gehenna, niet al te snel, subtiel keyboardje en typisch sfeertje. Bekend mee? De eerste drie releases van Gehenna vind ik nog steeds geweldig en luister ik nog met regelmaat. Ik kreeg ooit het tweede album Seen Through the Veils of Darkness als alternatief toegestuurd in plaats van een andere cd die ik had besteld. Dat is nog steeds mijn favoriet, melodieus, sfeervol met een rauw maar luisterbaar geluid. Garm van Arcturus doet ook nog mee op een nummer.

https://www.youtube.com/playlist?list=O ... 6kK48TS2xI
Enthousiast over muziek, taal (Nederlands en Engels) en natuur.
Motto's: Leef en laat leven. Oordeel niet.

Last.fm
Muziekcollectie @ Discogs

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » za jun 26, 2021 4:29 pm

Ik ken de band, ja. Alleraardigst.

Ik was vanmiddag ff op de Metal Fair in Apeldoorn. Een aanfluiting, maar toch wel de twee gezochte cd's van Ragnarok gevonden.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Draconian
Lult over cdtjes
Berichten: 11068
Lid geworden op: di mar 02, 2004 9:12 pm
Locatie: De Geitenberg

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Draconian » za jun 26, 2021 5:35 pm

Jeroen schreef: vr jun 25, 2021 3:45 pm Wat is dat Ragnarok toch een gave band. Compromisloos, hard, snel, maar toch melodieus en met goed geschreven songs. Gisteren al de hele middag naar Nattferd geluisterd en vandaag meerdere malen Arising Realm. Leuk voor de liefhebbers: de albums tot en met Diabolical Age verschijnen in oktober opnieuw op cd en vinyl. Ik moet zelf Collectors Of The King en Non Debellicata nog hebben. De rest heb ik wel, al vind ik het wel tof om het geniale Diabolical Age op vinyl te hebben.
Ik vind Blackdoor Miracle toch wel hun gaafste album, ondanks de stupide teksten, met name omdat onze grote vriend Høst (Taake) daar de vocalen verzorgt. En die heeft een beste strot! De nummers grooven ook het meest.
We're particles in motion, we can't accept we've no control
Racing helpless through the aether, staring outward from the world

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Krimhild » zo jun 27, 2021 7:35 am

De opening van ‘Murder’ van bovengenoemd album klinkt wel érg herkenbaar. Ik twijfel even of het niet gekopieerd is van een ander nummer, maar ik kan niet bedenken welke dan. Het kan ook dat het nummer gewoon zo catchy is dat het na gisteren 1x luisteren al vertrouwd klinkt.

Mooi meegenomen dat Hoest de zanger is!
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Krimhild » zo jun 27, 2021 7:40 am

Jeroen schreef: za jun 26, 2021 8:21 am Pagan pride? Nee, hehe, het is echt geen naziclub. Wat jou wel moet aanspreken, is dat je grote vriend Hoest het album Blackdoor Miracle heeft ingezongen. Plaat krijgt zodoende een redelijke Taake-vibe :)
Ok, gelukkig.

Spreekt me zeker aan, meer Taake meer beter! Maar die albumhoes... =;’)
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » zo jun 27, 2021 9:01 am

Ja die Jontho mag zichzelf graag zien
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jan-Willem » ma jun 28, 2021 11:16 am

Zelf maar op aanraden van Jeroen Nattferd maar even aangeslingerd en tot nu toe klinkt het lekker.

Volgens mij ben ik Ragnarok verschillende malen tegengekomen en ook wel minimaal 1x live gezien en toen vond ik het maar niks.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Krimhild » ma jun 28, 2021 11:50 am

Ze hadden Hoest zeker niet bij zich, daar ga je al.
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Krimhild » ma jun 28, 2021 11:51 am

Zeg JW, heb jij je al eens voorgesteld in het voorsteltopic?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jan-Willem » ma jun 28, 2021 1:09 pm

Krimhild schreef: ma jun 28, 2021 11:51 am Zeg JW, heb jij je al eens voorgesteld in het voorsteltopic?
Zeker, dat heb jij natuurlijk weer niet gelezen :lol:

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jan-Willem » ma jun 28, 2021 1:12 pm

Krimhild schreef: ma jun 28, 2021 11:50 am Ze hadden Hoest zeker niet bij zich, daar ga je al.
Ik kan me alleen nog een dikke gitarist herinneren en dat dat voor mij niet echt een kvlt gevoel gaf

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » ma jun 28, 2021 1:14 pm

Die heb je ook. Prima muzikanten trouwens. Albums zitten doorgaans prima in elkaar. Heftigheid staat wel voorop, maar de heren lopen niet weg voor melodieën, sfeerstukken en een gitaarsolo hier en daar. Echt origineel zijn ze nooit geweest, maar goede songs te over.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Krimhild » ma jun 28, 2021 1:15 pm

Jan-Willem schreef: ma jun 28, 2021 1:12 pm
Krimhild schreef: ma jun 28, 2021 11:50 am Ze hadden Hoest zeker niet bij zich, daar ga je al.
Ik kan me alleen nog een dikke gitarist herinneren en dat dat voor mij niet echt een kvlt gevoel gaf
:lol:

Wat is dat nou weer. Een trage verbranding hebben is niet trve?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jan-Willem » ma jun 28, 2021 1:19 pm

Ik zei niet dat het rationeel was, je hebt af en toe van die dingen.

Ondertussen Psychopathology aangezet, klinkt tot nu toe beter dan Arising Realm. Vond Arising Realm iets te veel tierlantijnen hebben op het eerste gehoor.

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Hieronimus » ma jun 28, 2021 1:52 pm

Jan-Willem schreef: ma jun 28, 2021 1:12 pm
Krimhild schreef: ma jun 28, 2021 11:50 am Ze hadden Hoest zeker niet bij zich, daar ga je al.
Ik kan me alleen nog een dikke gitarist herinneren en dat dat voor mij niet echt een kvlt gevoel gaf
Nog een kanshebber voor opmerking van het jaar 2021. :lol: Mooi.

Ik zal Ragnarok eens een keertje aanslingeren, al jaren niet meer beluisterd.
Front voor/der Matigheid
last.fm

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » ma jun 28, 2021 5:07 pm

Jan-Willem schreef: ma jun 28, 2021 1:19 pm Ik zei niet dat het rationeel was, je hebt af en toe van die dingen.

Ondertussen Psychopathology aangezet, klinkt tot nu toe beter dan Arising Realm. Vond Arising Realm iets te veel tierlantijnen hebben op het eerste gehoor.
Arising Realm vind ik persoonlijk erg tof. Goede melodieuze black metal met een echte Noorse 90ies feel, mede door de keyboardpartijen van Shagrath (Dimmu Borgir). Al is Ragnarok ook op dit album wel een stuk harder dan menig ander Noors clubje. Diabolical Age vind ik een mespuntje beter. Synths zijn daar nog wat meer gedoseerd en plaat is over de gehele linie toch wat agressiever.

In Nomine Sathanas is nog weer wat harder. Ook geen keyboards meer op dat album, maar wel veel goed melodieus gitaarwerk. Under The Wings Of Satan vind ik echt een geweldig nummer. Lekker opzwepend.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » ma jun 28, 2021 9:17 pm

Nu ff Setherial - Hell Eternal. Treffende titel voor deze plaat. Hels, heftig, snel en toch melodisch. Lords Of The Nightrealm en deze plaat doen sterk denken aan een iets rauwere Dark Funeral. Nog zo'n band die ik de laatste jaren verschrikkelijk veel luister. Ik zie vaak beschrijvingen als 'eendimensionaal', maar ik krijg DF en Setherial gewoon niet kapot geluisterd. Heb tijdens het hardlopen (lees je mee Appelflap) de laatste cd van DF ooit eens vier keer achter elkaar gedraaid. Die mix van razernij, melodieuze gitaarlijnen en helse riffs, gegoten in vrij logisch gestructureerde liedjes smaakt me altijd goed.

De over the top satansverering in teksten en thematiek neem ik dan maar even voor lief.

Leuk: Dark Funeral werkt nu aan een nieuw album.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door dako » ma jun 28, 2021 10:11 pm

Ha, ik heb LotNR 20 jaar geleden nog een keer gekocht vanwege de enorme cliché cover, en omdat ik toen zin had in een bak standaard blek, toevallig afgelopen weken een paar keer geluisterd. Jeugdsentiment, haha.
Vind er niet enorm veel meer aan, maar het kan uiteraard beroerder.
Weet nog wel dat dat destijds gewoon bij de fucking MediaMarkt te krijgen was. Is dat nu nog, qua extreme black metal? Zal wel niet?
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » ma jun 28, 2021 10:15 pm

Nee. Misschien in Duitsland.

Kun je overigens nog een aardige duit voor vangen. Cd zie je zelden. Eurootje of 25 à 30 moet lukken.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door innuendo » ma jun 28, 2021 10:21 pm

Ik mis die oude black wel eigenlijk. In de afgelopen jaren vaak nieuwe dingen geluisterd in het genre, maar het raakt me niet. Ik vind het vaak eentonig, eendimensionaal en de grunts over het algemeen ook slecht. Daarbij heb ik toch wel echt de indruk dat vroeger de betere bands altijd wel met een been in een ander metalsubgenre stonden. Immortal heeft duidelijke heavy metalinvloeden. Dimmu Borgir tapt uit het symfonische vaatje, etc.

Hedendaagse black metal lijkt vooral continu vol gas te gaan.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door dako » ma jun 28, 2021 10:28 pm

Ik kan bij vlagen dingen als Wiegendood en Fluisteraars wel waarderen. Geen idee wat hun overeenkomst is, maar als iemand aanraders heeft hoor ik het graag.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Krimhild » ma jun 28, 2021 10:41 pm

dako schreef: ma jun 28, 2021 10:11 pm Ha, ik heb LotNR 20 jaar geleden nog een keer gekocht vanwege de enorme cliché cover, en omdat ik toen zin had in een bak standaard blek, toevallig afgelopen weken een paar keer geluisterd. Jeugdsentiment, haha.
Vind er niet enorm veel meer aan, maar het kan uiteraard beroerder.
Weet nog wel dat dat destijds gewoon bij de fucking MediaMarkt te krijgen was. Is dat nu nog, qua extreme black metal? Zal wel niet?
LotNR?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » di jun 29, 2021 12:03 am

Lords Of The Nightrealm. Tweede album van Setherial.

@Ruud: vol gas vind ik niet erg, zolang er maar een fatsoenlijke songstructuur is. Al kan ik zo ook niet direct een gave nieuwkomer bedenken. Met de meeste symfonische black metal (veel 90ies oudjes daargelaten) kan ik niet meer zo veel. Zo'n club als Carach Angren vind ik veel te pompeus, blij en dichtgesmeerd.

Dan liever een band als Dark Fortress. Ook melodieus, maar wel gedoseerd bombastisch, giftig, duister en met ballen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Krimhild
Altijd welkom
Berichten: 18553
Lid geworden op: ma apr 03, 2006 6:56 pm
Locatie: Laag en vaag

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Krimhild » di jun 29, 2021 6:53 am

En Mgla dan?
Ik ben hier gewoon.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » di jun 29, 2021 7:15 am

Ken ik niet zo goed. Wat ik ervan gehoord heb, klonk wel leuk
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Heidewolf » di jun 29, 2021 10:18 am

Jeroen schreef: ma jun 28, 2021 9:17 pm Nu ff Setherial - Hell Eternal. Treffende titel voor deze plaat. Hels, heftig, snel en toch melodisch. Lords Of The Nightrealm en deze plaat doen sterk denken aan een iets rauwere Dark Funeral. Nog zo'n band die ik de laatste jaren verschrikkelijk veel luister. Ik zie vaak beschrijvingen als 'eendimensionaal', maar ik krijg DF en Setherial gewoon niet kapot geluisterd. Heb tijdens het hardlopen (lees je mee Appelflap) de laatste cd van DF ooit eens vier keer achter elkaar gedraaid. Die mix van razernij, melodieuze gitaarlijnen en helse riffs, gegoten in vrij logisch gestructureerde liedjes smaakt me altijd goed.

De over the top satansverering in teksten en thematiek neem ik dan maar even voor lief.

Leuk: Dark Funeral werkt nu aan een nieuw album.
Als bands met Dark Funeral worden vergeleken dan zoek ik ze graag op, maar ik vind 'Hell Eternal' toch meer als een Emperor klinken met zijn synths. Erg lekker album desondanks, want ik hou ook wel van Emperor. Ik had 'Ekpyrosis' ook nog geluisterd en die was wel een stuk rauwer, dan zijn er zeker vergelijkingen met Dark Fortress.

Al met al een fijne tip hoor!
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » di jun 29, 2021 10:50 am

Bijna geen keyboard te bekennen op Hell Eternal :P, maar ik snap je wel. Emperor is natuurlijk nooit ver weg, al klinkt Setherial net als Dark Funeral echt Zweeds. Zweedse blackmetalbands zijn veelal toch wat botter, vileiner, gemener, agressiever en domweg harder. Ragnarok is dan weer een Noorse band die zeker vanaf de vierde plaat meer de Zweedse kant opgaat (lees: Marduk en later ook wel Watain). Die demo's van Setherial (gecompileerd op From The Ancient Ruins) vind ik trouwens wel heel sterk op Emperor lijken.

Ekpyrosis vind ik trouwens ook wel een vette plaat. Die is in mijn oren juist wat progressiever dan de razende black metal van weleer. Moet die cd nog wel wat vaker draaien.

Heb je Thunderbolt al grijsgedraaid?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door innuendo » di jun 29, 2021 10:57 am

Jeroen schreef: di jun 29, 2021 12:03 am
@Ruud: vol gas vind ik niet erg, zolang er maar een fatsoenlijke songstructuur is. Al kan ik zo ook niet direct een gave nieuwkomer bedenken. Met de meeste symfonische black metal (veel 90ies oudjes daargelaten) kan ik niet meer zo veel. Zo'n club als Carach Angren vind ik veel te pompeus, blij en dichtgesmeerd.

Dan liever een band als Dark Fortress. Ook melodieus, maar wel gedoseerd bombastisch, giftig, duister en met ballen.
Absoluut, maar ik krijg de indruk dat heel veel nieuwere bands niet weten hoe ze een fatsoenlijke songstructuur (of albumstructuur) moeten schrijven. Wat dat betreft deel ik je kritiek op iets als loudness wars wel. Je moet van heel goede huize komen om continu volle bak te gaan én in staat zijn om met iets interessants te komen (of een flink publiek te boeien). Ik luister de laatste tijd weer veel Dissection en dan valt dat kalme, akoestische tussenstuk van Nights Blood juist wel op. Dat soort dingen hoor ik eigenlijk nooit meer bij nieuwere bands.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » di jun 29, 2021 11:03 am

Mee eens. Ach ja, ik dram vaak wat door over de loudness war, maar ik kan sommige cd's echt niet in één keer uitzitten, als ze tegen het plafond zijn gemasterd. De lp-versies bieden soms uitkomst, al persen ze niet zelden gewoon dezelfde digitale master in het vinyl, met slechts een paar volumetweaks om de naald binnen de groef te houden.

En veel blackmetalbands kiezen ook niet echt voor dynamische songwriting (zoals Dissection inderdaad wel deed), dus dan slaat de luistermoeheid snel toe. Uitzonderingen zijn er gelukkig wel. Ik noemde al Watain. Die draaien wel lang mee, maar ook weer niet zo lang. Die maken te gekke, goed doordachte muziek. Ik ben denk ik wel één van de weinigen die The Wild Hunt het gaafst vind, mede door de prachtige Bathory-invloeden op die plaat. Objectief gezien (voor zover mogelijk) is Lawless Darkness waarschijnlijk de betere plaat, maar die afwisseling en dynamiek van The Wild Hunt (muzikaal vooral) vind ik niet te versmaden.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jan-Willem
Berichten: 2330
Lid geworden op: wo dec 21, 2005 11:51 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jan-Willem » di jun 29, 2021 11:11 am

Jeroen schreef: di jun 29, 2021 11:03 am Mee eens. Ach ja, ik dram vaak wat door over de loudness war, maar ik kan sommige cd's echt niet in één keer uitzitten, als ze tegen het plafond zijn gemasterd. De lp-versies bieden soms uitkomst, al persen ze niet zelden gewoon dezelfde digitale master in het vinyl, met slechts een paar volumetweaks om de naald binnen de groef te houden.

En veel blackmetalbands kiezen ook niet echt voor dynamische songwriting (zoals Dissection inderdaad wel deed), dus dan slaat de luistermoeheid snel toe. Uitzonderingen zijn er gelukkig wel. Ik noemde al Watain. Die draaien wel lang mee, maar ook weer niet zo lang. Die maken te gekke, goed doordachte muziek. Ik ben denk ik wel één van de weinigen die The Wild Hunt het gaafst vind, mede door de prachtige Bathory-invloeden op die plaat. Objectief gezien (voor zover mogelijk) is Lawless Darkness waarschijnlijk de betere plaat, maar die afwisseling en dynamiek van The Wild Hunt (muzikaal vooral) vind ik niet te versmaden.
Ik ben het hier met je eens, je kan alleen maar snel en hard zijn als je ook langzame stukken hebt.
Bedoel Panzer Division Marduk vind ik niet echt interessant meer na het eerste nummer

Ik vind zelf Watain dan weer niet zo bijzonder maar dat is smaak.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Jeroen » di jun 29, 2021 11:25 am

Panzer Division Marduk is een uitzondering, wat mij betreft. Die plaat was aangekondigd en bedoeld als een van de snelste, extreemste en hardste platen in het genre en daar gingen ze volledig voor. Of het de hardste is, laat ik in het midden, maar ik vind dat kleine halfuurtje vastgelegde waanzin toch af en toe wel erg lekker weg luisteren.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Hieronimus
Berichten: 31826
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 12:36 pm
Locatie: Hutje in het bos

Re: Schwarz Metall / Black Metal

Bericht door Hieronimus » di jun 29, 2021 11:27 am

innuendo schreef: di jun 29, 2021 10:57 am
Jeroen schreef: di jun 29, 2021 12:03 am
@Ruud: vol gas vind ik niet erg, zolang er maar een fatsoenlijke songstructuur is. Al kan ik zo ook niet direct een gave nieuwkomer bedenken. Met de meeste symfonische black metal (veel 90ies oudjes daargelaten) kan ik niet meer zo veel. Zo'n club als Carach Angren vind ik veel te pompeus, blij en dichtgesmeerd.

Dan liever een band als Dark Fortress. Ook melodieus, maar wel gedoseerd bombastisch, giftig, duister en met ballen.
Absoluut, maar ik krijg de indruk dat heel veel nieuwere bands niet weten hoe ze een fatsoenlijke songstructuur (of albumstructuur) moeten schrijven. Wat dat betreft deel ik je kritiek op iets als loudness wars wel. Je moet van heel goede huize komen om continu volle bak te gaan én in staat zijn om met iets interessants te komen (of een flink publiek te boeien). Ik luister de laatste tijd weer veel Dissection en dan valt dat kalme, akoestische tussenstuk van Nights Blood juist wel op. Dat soort dingen hoor ik eigenlijk nooit meer bij nieuwere bands.
Ik ga toch nog een keertje Wormwood pluggen als dit soort opmerkingen voorbij komt. Hun debuut Ghostlands bood mij precies datgene wat je omschrijft: jeugdige energie, afwisseling, goede melodieën invloeden vanuit andere subgenres (in het nummer hieronder die heavymetalbreak na drie minuten bijvoorbeeld), en een fantastische opbouw naar de afsluiting van het nummer. En dat hele album staat vol met zulke sterke nummers.

Front voor/der Matigheid
last.fm

Plaats reactie