Judas Priest

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » di apr 17, 2018 5:27 pm

Ik ben nu bij Jugulator. Na Demolition tik ik wel weer even een overzicht van mijn bevindingen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » vr apr 20, 2018 11:48 pm

Ik laat de sterren maar achterwege, dat vind ik niets.

Screaming For Vengeance
Hierop vindt menig klassieker van Judas Priest een warm thuis. Electric Eye blijft vet, vooral met die gave openingsriff. Deze cd luistert vooral erg lekker weg. Hoewel productioneel vrij gladjes, zit er wel weer wat meer peper in dan voorheen. Screaming For Vengeance is wat mij betreft een mooi opstapje naar Defenders Of The Faith. Vooral Rob Halford schittert op deze plaat en de gitaristen komen met voldoende lekkere riffs en solo's op de proppen. Een van mijn favoriete songs op deze plaat is Fever. Heerlijke opening en ijzersterk gezongen. You've Got Another Thing Coming blijft eveneens erg lekker.

Defenders Of The Faith
Alles beschouwd, vind ik dit toch wel de gaafste plaat van Judas Priest. Alleen Heavy Duty vind ik weinig aan. Ik heb gewoon niets met die We Will Rock You-achtige stampers. Te simpel en te eenvormig voor thuis. Live kun je dit soort niemendalletjes eeuwig rekken en is het allemaal leuk, maar persoonlijk vind ik dit één van de minste nummers van Priest. Jawbreaker daarentegen vind ik super, vooral door de megagave solosectie, misschien wel de beste van Priest. The Sentinel, Some Heads Are Gonna Roll en Eat Me Alive luisteren ook heerlijk weg. Een speciale vermelding voor Love Bites, mede door het gave akkoordenschema in het middenstuk. Eenvoudig doch erg sfeervol. Topplaat.

Turbo
Ik heb zelf geen enkel probleem met gitaarsynthesizers. Bij Iron Maiden kan ik ze erg waarderen en wat Priest ermee doet, vind ik ook prima. Turbo is gewoon een goede plaat. Echt zwakke liedjes staan er niet op. De stijl is wellicht wat poppiër, al is Turbo geen softe bedoening. Op Priest...Live! klinken de meeste songs van Turbo overigens juist minder metal dan op de plaat. Wat mij betreft prima. Turbo Lover is tof, Locked In luistert prima weg en Hot For Love is ook erg oké. Het zal best dat veel puristen dit niets vinden, maar die geven alleen om oppervlakkige hardheid.

Ram It Down
Beter dan Turbo. De stamper Heavy Metal vind ik hier juist wel erg goed werken, in tegenstelling tot een Heavy Duty op Defenders Of The Faith. Het titelnummer gaat er ook goed in. De cover van Johnny B. Goode is oké, maar voegt verder weinig toe. Leuke cd die best wat meer waardering verdient en bovendien gestoken in een hoes die ik supergaaf en ontiegelijk metal vind.

Painkiller
Luidruchtig en heavy. En snel. Prima zo nu en dan, maar ik moet er echt voor in de stemming zijn. Het titelnummer blijft top en Hell Patrol en Night Crawl idem. De zang vind ik niet altijd even sterk op deze schijf. Halford zingt de boel soms zogezegd finaal aan diggelen en komt te pas te onpas met hoge uithalen op de proppen die gewoon niet lekker klinken. Painkiller vind ik verre van de perfecte metalplaat. Daarvoor bevat het geheel gewoon te weinig dynamiek. Een plaat als Thundersteel van Riot is qua stijl enigszins vergelijkbaar, maar die plaat kan ik de hele dag wel horen. Betere zang, betere melodieën en met meer afwisseling. Om eerlijk te zijn, vind ik het jammer dat het gros van de Duitse powermetalbands een Painkiller als heilige graal ziet. Dan hoor ik liever de afwisseling van Ram It Down.

Jugulator
Heerlijk schijfje. Nee, niet elke song is sterk. Decapitate en Brain Dead gaan het ene oor in het andere weer uit. De rest is echter top, met dank aan een geweldig zingende RIpper. Owens maakt van songs als Abductors (echt een showcase van zijn bereik) en Cathedral Spires zeer genietbare songs. Blood Stained is een heerlijke groovy metalkraker en Bullet Train steekt van alle songs op deze plaat het beste in elkaar. Single Burn In Hell blijft wel hangen en ondanks de inderdaad wat infantiele tekst is Death Row ook wel een leuke meezinger. Het titelnummer blijft een favoriet. Ideale opener met een lekker kille en mechanische sound. Jugulator is wat mij betreft het bewijs dat een harde en vet geproduceerde metalplaat geen op en top loudness master hoeft te hebben. Jugulator is namelijk knap dynamisch. Minpuntjes? Afgezien van de twee matige songs zijn er weinig kritische kanttekeningen. Misschien had er wat meer melodie in gekund, maar als liefhebber van Dark Angel ga ik daar niet over klagen.

Demolition
In mijn herinnering vond ik Jugulator altijd de betere Ripper-plaat. Dat vind ik nog steeds, maar ik heb Demolition wel een beetje herontdekt. Ondanks de lange speelduur luistert deze plaat als geheel prima weg. De productie van Tipton werd ten tijde van de release behoorlijk bekritiseerd, maar wat mij betreft past de sound wel bij de vette riffs van songs als Machine Men (gaaf refrein) en One On One (simpel maar doeltreffend). Blood Suckers mag ik tevens graag horen en het zware Hell Is Home is een mooi vervolg op menig song van Jugulator. Minder vind ik Close To You. Nummer gaat niet echt ergens heen en het refrein doet me weinig. Ietwat experimenteler werk zoals het met keyboards opgesierde Jekyll And Hyde en het Anthrax-achtige Metal Messiah vind ik stukken interessanter. Leuk dat Priest dergelijke risico's neemt. Net als dat ze op de laatste plaat met een producer als Andy Sneap werken. Het hoeft je ding niet te zijn, maar ze doen het toch maar, in tegenstelling tot een Iron Maiden die altijd de veilige weg kiezen met dezelfde producer. Om terug te komen op Demolition, erg gave plaat en zeker niet de zwakste van Priest. De band hoeft zich zeker niet te schamen voor de twee werkstukken met Ripper.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Rene
Berichten: 5381
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Re: Judas Priest

Bericht door Rene » za apr 28, 2018 9:32 am

Deze geweldige reactievideo laat perfect zien wat de meesten over Painkiller te zeggen hebben. Die gast gaat compleet uit z'n dak op het titelnummer, maar bij de rest zit hij er kalmpjes bij.

[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » vr jul 16, 2021 1:15 pm

Zijn er hier nog mensen die gek genoeg zijn om deze enorme boxset te gaan kopen?

https://www.metalfan.nl/article.php?sid=21571
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6555
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door HighKing » vr jul 16, 2021 1:27 pm

Neuh, die mogen ze van mij houden.
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Judas Priest

Bericht door Johan » za jul 17, 2021 11:56 pm

Wel benieuwd wat er op die 13 albums met niet eerder uitgebracht materiaal staat.

Rene
Berichten: 5381
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Re: Judas Priest

Bericht door Rene » zo jul 18, 2021 8:24 am

[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6555
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door HighKing » zo jul 18, 2021 8:31 am

Ja kan interessant zijn, maar waarom zitten alle studio albums in zo'n box? Ik ga toch geen boxset kopen waarvan ik het grootste deel al in de kast heb staan...
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Judas Priest

Bericht door innuendo » zo jul 18, 2021 9:26 am

Voor de verzamelaars. Lijkt me vrij duidelijk toch?
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6555
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door HighKing » zo jul 18, 2021 9:49 am

Ja nou ja nou ja nou, ik vind het stom. :lol:
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Judas Priest

Bericht door innuendo » zo jul 18, 2021 9:49 am

Ik koop 'm ook niet hoor :mrgreen:
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » zo jul 18, 2021 3:49 pm

Ik ook niet. Heb alles uit die Rhino-reeks al. Daar staan ook al een aantal bonustracks op.
Als er van Black Sabbath nog een keer een LP
of CD box met alle albums komt dan wil ik het nog wel overwegen, maar meestal vind ik het veel te duur.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Judas Priest

Bericht door Johan » do jul 22, 2021 1:28 pm

Ik heb ook al alle studioalbums..

En op die remasters van de oudere albums staan zoals gezegd altijd wel al 1 a 2 bonus tracks die niet eerder uitgebracht waren.

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6555
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door HighKing » wo jan 12, 2022 9:13 am

Wat een soap weer bij die band.

Ja we gaan komend jaar als 4-piece toeren want Andy Sneap wil zich op zijn productiewerk focussen.

Paar uur later, Andy Sneap: ik wist van niks, ik had graag bij ze gebleven.

Joe! :silly:
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » wo jan 12, 2022 9:24 am

Compleet de weg kwijt. Jammer dat het zo moet eindigen (want daar lijkt het wel op). Schakelen we maar over naar KK's Priest :P
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Heidewolf
Berichten: 12754
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 12:05 am
Locatie: Utrecht

Re: Judas Priest

Bericht door Heidewolf » wo jan 12, 2022 9:26 am

En KK zal ook nog wel een boos bericht de wereld in slingeren over hoe verontwaardiging hij is dat hij wederom niet benaderd was.
Heerlijk Helder Taalloeder

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » wo jan 12, 2022 9:45 am

PoppenKkast
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door KoenM » wo jan 12, 2022 9:56 am

Ja en Judas Priest met 1 gitaar. Hoe dan?
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6555
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door HighKing » wo jan 12, 2022 10:00 am

Heidewolf schreef: wo jan 12, 2022 9:26 am En KK zal ook nog wel een boos bericht de wereld in slingeren over hoe verontwaardiging hij is dat hij wederom niet benaderd was.
Die had ik eigenlijk wel al verwacht, ik vind 'm verdacht stil. :P
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » wo jan 12, 2022 10:46 am

Hey, als twinleads helemaal je trademark zijn, dan snap ik dat een enkele gitarist geen enkel probleem moet zijn!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » wo jan 12, 2022 11:57 am

HighKing schreef: wo jan 12, 2022 10:00 am
Heidewolf schreef: wo jan 12, 2022 9:26 am En KK zal ook nog wel een boos bericht de wereld in slingeren over hoe verontwaardiging hij is dat hij wederom niet benaderd was.
Die had ik eigenlijk wel al verwacht, ik vind 'm verdacht stil. :P

Denk dat hij misschien wel de verstandige is. Vriendje Owens kapte ook al allerlei oproepen op FB op de KK's Priest pagina af.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Rene
Berichten: 5381
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Re: Judas Priest

Bericht door Rene » wo jan 12, 2022 3:23 pm

Ach, de band was ooit begonnen met 1 gitarist in de line-up, dus nu is de cirkel weer rond. Persoonlijk was ik al uitgekeken op de band toen KK de band had verlaten. Het ging mij altijd om het gitaarduo Tipton/Downing. Neemt niet weg dat Faulkner een steengoede vervanger is en Firepower een uitstekende plaat.
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Rene
Berichten: 5381
Lid geworden op: za nov 30, 2002 6:20 pm
Locatie: Zwolle

Re: Judas Priest

Bericht door Rene » wo jan 12, 2022 3:24 pm

Ach, de band was ooit begonnen met 1 gitarist in de line-up, dus nu is de cirkel weer rond.

Persoonlijk was ik al uitgekeken op de band toen KK de band had verlaten. Het ging mij altijd om het gitaarduo Tipton/Downing. Neemt niet weg dat Faulkner een steengoede vervanger is en Firepower een uitstekende plaat.
[i]I have to say l was immensely proud of Maiden. Their heads never dropped, instead they went on the offensive[/i]

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Judas Priest

Bericht door innuendo » wo jan 12, 2022 4:38 pm

Nostradamus is de laatste goede plaat. In eerste instantie vond ik het vertrek van KK niet problematisch. Zeker vanwege de reden die toen opgegeven werd, maar dat is dus een leugen gebleken. In retrospect is dat voor mij eigenlijk wel het einde van de band.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Judas Priest

Bericht door Johan » wo jan 12, 2022 7:15 pm

Gaan ze met een band meespelen of wat? Als er één band is die niet met 1 gitarist toe kan..

Haal anders KK alsnog terug, dan is de soapcirkel ook weer rond!

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6555
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door HighKing » za jan 15, 2022 7:37 pm

KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Judas Priest

Bericht door innuendo » zo jan 16, 2022 12:12 pm

:silly: ja


Dat een band zo’n stomme beslissing maakt is een ding, maar ik kan er ook heel slecht tegen als ze iemand na kritiek erop terugkomt. Ik ben vooral benieuwd naar de mening van Andy Sneap. Word je eerst zo aan de kant geschoven en dan mag je ineens weer terugkomen. :-|
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Judas Priest

Bericht door Johan » ma jan 17, 2022 10:21 am

Haha, ach, beter dom overkomen en een stomme beslissing terugdraaien, dan er uit principe op blijven, terwijl het nog steeds een stomme beslissing is!

Al krijg je nu natuurlijk ook weer het geroep: 'waarom dan KK Downing niet terug in plaats van Sneap?'.

Op deze manier wil ik ze tenminste nog wel eens zien. Met maar 1 gitaar live had het voor mij zeker niet meer gehoeven.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Judas Priest

Bericht door innuendo » ma jan 17, 2022 10:24 am

Het is dat ik een kaartje heb voor Graspop voor de dag dat ze headliner zijn, maar alle zin om ze te zien, is wel aardig weg.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Judas Priest

Bericht door Johan » ma jan 17, 2022 11:38 am

De verwachtingen zijn inderdaad niet al te hoog meer, haha! Maar nog een laatste keer uit nostalgie is hopelijk toch nog wel een beetje leuk. Met 1 gitarist had ik 0,0 interesse om ze nog een keer te zien.

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door KoenM » do okt 12, 2023 7:49 pm

Morgen nieuwe single. Panic Attack.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » do okt 12, 2023 10:57 pm

Ja, gaaf. Ik heb Firepower best vaak beluisterd het laatste jaar en dat is toch echt wel een gaaf Priest-album. Ben benieuwd.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door KoenM » vr okt 13, 2023 8:53 am

Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Ernst
Berichten: 4998
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Judas Priest

Bericht door Ernst » vr okt 13, 2023 9:09 am

Dat is een verrassend gaaf nummer van die boomers.

Ernst
Berichten: 4998
Lid geworden op: vr sep 24, 2004 10:27 am
Locatie: Boedapest

Re: Judas Priest

Bericht door Ernst » vr okt 13, 2023 9:25 am

Jeroen schreef: di apr 10, 2018 9:53 pm Ook maar eens een duit in het zakje doen. De albums tot en met Point Of Entry heb ik de afgelopen dagen aan meerdere luisterbeurten onderworpen.

Rocka Rolla
Zoals ik al aangaf, heb ik eigenlijk nooit zo heel veel aandacht besteed aan het stokoude werk van Judas Priest. Tot een aantal jaar geleden had ik zelfs enkel Painkiller in huis. Gelukkig heb ik daar verandering in gebracht. Rocka Rolla was misschien wel de grootste verrassing uit het complete oeuvre. Artwork en albumtitel doen vermoeden dat het allemaal nogal vlak is, maar Rocka Rolla kruipt behoorlijk onder je huid. Ik houd van die combinatie van elementaire akkoorden, progressieve passages, lichte psychedelica en bluesy stukken. Die mix leidt misschien niet altijd tot perfecte nummers, maar desondanks kan ik hierbij heerlijk wegdromen. De plaat geeft me ongeveer hetzelfde gevoel als de eerste albums van Samson. Nummers als Tomorrow or Yesterday en Vice Versa hebben eenzelfde dromerige toonzetting, waarin melancholie en rauwheid om de eer strijden. Nooit zonder de melodie uit het oog te verliezen. Halford moet hier en daar even inkomen, maar dat is niet zo gek, omdat de meeste songs volgens mij met Al Atkins in het achterhoofd geschreven zijn. Weinig mis mee. 3,5 sterren.

Sad Wings Of Destiny
Ja, Sad Wings Of Destiny is in de meeste opzichten een betere plaat dan het debuut. Dat mag je ook verwachten. Een kraker als Victim Of Changes blijft ondanks de gedateerde productie ook nu mijlenver overeind. IJzersterk gezongen, functioneel ingespeeld en met een vergelijkbare dromerige sfeer als Rocka Rolla. Toch schuift de band op deze plaat al lichtelijk op naar de compacte heavy metal waar ze zoveel succes mee boekten. Wat betreft Epitaph ben ik het wel eens met Lennert, daar ligt de zang van Halford mij ook niet zo. Een track als The Ripper kan ik echter zo meerdere keren achter elkaar horen, mede door de vocalen. Heerlijk nummer met goede gitaarsolo's en effectief riffwerk. Terechte klassieker, deze plaat. 4 sterren.

Sin After Sin
Compacter, steviger en over de gehele linie meer heavy metal dan voorheen. De progressieve rock is er zo langzamerhand wel uit. Normaal gesproken raak ik vrij snel uitgekeken op deze muziek, maar wat me opvalt, is dat de muziek zo goed in elkaar steekt. Elke noot is functioneel. Nu is Judas Priest nooit echt van de franje geweest (met uitzondering van Nostradamus), maar het past ze dan ook. Ik houd van de cover Diamonds & Rust, heerlijk riffje. Dissident Agressor blijft eveneens een heerlijk nummer. Toch heb ik net iets meer met Sad Wings Of Destiny, omdat melancholie me als sfeer nou eenmaal meer aanspreekt dan fun. Niet dat Sin After Sin een enorme verschuiving is, maar dit is echt een gevoelskwestie. 3,5 sterren.

Killing Machine
Nog compacter en langzamerhand aanbeland in het vaarwater van British Steel. Maar dan beter, wat mij betreft. Killing Machine klinkt heerlijk, heeft vaart en steekt eigenlijk overal degelijk in elkaar. Ik heb de cd meerdere keren hard in de auto gedraaid en daar werkt de muziek perfect. Normaal gesproken ben ik echt een advocaat voor technische metal, maar ik kan een goedgeschreven liedje met eenvoudige couplet-refrein structuur beslist waarderen. Judas Priest beheerst dat kunstje op deze plaat perfect en kleurt de boel vervolgens heel vaardig en functioneel in met fraaie solo's, leuke details in riffs en ritmes en uitstekend zangwerk. 4,5 sterren.

British Steel
Ik kan prima begrijpen waarom British Steel zo'n succesverhaal was en is. Dit is op en top toegankelijke muziek. Heavy metal met de toegankelijkheid van de latere hardrock. Dat uit zich in de simpele teksten, meezingbare refreinen en nog meer uitgeklede structuren. Op een overbodige noot kun je Priest niet betrappen. Zeker hier niet. Persoonlijk zie ik de charme van songs als Breaking The Law en Living After Midnight wel in. Dergelijke songs werken perfect in een live-situatie en zijn daar volgens mij ook puur voor geschreven. Stuk voor stuk liedjes die werken. Bijna pophits in een stevig metaljasje. Dat kan ik zeker waarderen, omdat er muzikaal gewoon geen speld tussen te krijgen is. Technisch goed onderlegd zijn, is één ding, maar een liedje schrijven dat blijft hangen, is veel lastiger. Killing Machine en opvolger Point Of Entry vind ik zelf net wat beter, maar hier is weinig mis mee. Hiervoor is de omschrijving 'simpel maar doeltreffend' uitgevonden. 3,5 sterren.

Point Of Entry
Ja, Point Of Entry vind ik beter dan de voorgangers. Dat vond ik al en dat vind ik nu misschien nog wel meer. Ik ben nou eenmaal weg van die vroege jaren tachtig sfeer. De sound, de songs en het sfeertje sluiten daar perfect op aan. Ik lees veel negatiefs over deze plaat, maar Point Of Entry vind ik misschien wel één van de gaafste albums van Priest. Desert Plains is natuurlijk een absolute klassieker. Misschien wel één van de beste nummers ooit van Priest. Geniaal refrein en uitstekende solosectie. Maar er prijkt meer moois op Point Of Entry. Turning Circles steekt ook lekker in elkaar en Heading Out On The Highway ligt me prima. Sommige nummers doen me ergens denken aan de hardere Kiss-albums als Creatures Of The Night en Lick It Up. Als bezitter van de remaster vraag ik me overigens af wat Thunder Road op deze cd te zoeken heeft. Heerlijk nummer, maar volgens mij is dit nummer veel later in de jaren tachtig opgenomen. Dat doet uiteindelijk niets af aan mijn mening dat Point Of Entry een ondergewaardeerd pareltje in de discografie van Judas Priest is. Misschien ligt het aan mijn dwarsheid (ik vind No Prayer For The Dying van Iron Maiden ook ijzersterk), maar dat moet dan maar ;). 4,5 sterren.
Ik dacht naar aanleiding van dat nieuwe nummers eens een oude plaat van Priest te draaien waar ik wat minder bekend mee ben, en koos denk ik na een jaar of 20 weer eens voor Point of Entry. Ik kan me vinden in jouw recensie, Jeroen. Dit is een gaaf album. Ik vind de albumhoes ook heel mooi en eigenlijk veel smaakvoller dan vrijwel alle andere hoezen van Priest.

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Judas Priest

Bericht door dako » vr okt 13, 2023 9:40 am

KoenM schreef: do okt 12, 2023 7:49 pm Morgen nieuwe single. Panic Attack.
Paar keer geluisterd. Ben er erg over te spreken. Klinkt bij vlagen als een left-over (in de positieve zin) van het Painkiller-album. Goud.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
HighKing
Berichten: 6555
Lid geworden op: di dec 18, 2001 11:15 pm
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door HighKing » vr okt 13, 2023 11:13 am

Klinkt niet gek maar ik hoop toch niet dat dit het meest opzwepende nummer van het album gaat zijn. Het is geen Firepower, zeg maar. :P
Wel benieuwd naar de rest!
KFFR, old-school metal!

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Judas Priest

Bericht door dako » vr okt 13, 2023 11:15 am

Ik heb dat Firepower volledig gemist, geloof ik :' )
Zal het eens opzetten straks.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Judas Priest

Bericht door Johan » vr okt 13, 2023 11:28 am

Klinkt verrassend lekker inderdaad!
dako schreef: vr okt 13, 2023 11:15 am Ik heb dat Firepower volledig gemist, geloof ik :' )
Zal het eens opzetten straks.
Echt? Toch wel het beste Priest album sinds Angel of Retribution denk ik!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Judas Priest

Bericht door innuendo » vr okt 13, 2023 12:32 pm

Eerder het beste album sinds Redeemer of Souls.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » vr okt 13, 2023 1:51 pm

Die had echt een waardeloze productie. Niet veel mis met de nummers. Of naja, de speelduur was wel kolossaal. Beetje vermoeiend.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Judas Priest

Bericht door Johan » vr okt 13, 2023 2:25 pm

Ik vond Redeemer of Souls niet zo geweldig eerlijk gezegd. Die zou ik echt nooit meer zomaar uit de kast halen, terwijl Firepower toch echt best wat memorabele momenten heeft.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » vr okt 13, 2023 2:37 pm

Jeroen schreef: vr okt 13, 2023 1:51 pm Die had echt een waardeloze productie. Niet veel mis met de nummers. Of naja, de speelduur was wel kolossaal. Beetje vermoeiend.
Precies dit. RoS heeft een raar schel geluid. Die zet ik niet met plezier op. Terwijl Firepower gewoon een leuk album is met maar twee of drie fillers.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » vr okt 13, 2023 2:39 pm

Firepower is alleraardigst ja. Al vind ik Angel Of Retribution de leukste sinds de terugkeer van Halford. En aan Nostradamus heb ik in tegenstelling tot veel fans geen hekel. Vind het te prijzen als een band op die leeftijd nog wat anders probeert.

Maar als ik heel eerlijk ben, draai ik liever Jugulator dan al die reünieplaten. Wat een vette plaat is dat. Hoop van harte dat KK's Priest die plaat nog wat meer uit het slop trekt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Judas Priest

Bericht door innuendo » vr okt 13, 2023 3:11 pm

Mijn grap wordt niet opgepakt hier. Ik vind Firepower een vrij saaie plaat met 13-in-een-muziek. Ik ben nog altijd wel benieuwd naar hoeveel Tipton hierop speelt. Volgens mij komt het gros uit de koker van Faulkner.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » ma okt 16, 2023 9:44 am



Ok, dit lied is beter dan heel dat tegenvallende, duffe Firepower bij elkaar.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Judas Priest

Bericht door Johan » di mar 12, 2024 10:10 am

Heeft iemand 'm al gehoord? Buiten de singles dan. De review op de frontpage is behoorlijk positief. Ik zag net de deluxe versie op bol staan, maar dat ding moet 27 euro kosten?

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Judas Priest

Bericht door dako » di mar 12, 2024 10:15 am

Keer of drie geluisterd. Hij is wel onderhoudend, maar kakt een beetje in op het laatst. Tien ipv veertien nummers was qua totale lengte ook wel prima geweest.
Kleine 7 op 10 zou ik hem geven denk ik.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Gebruikersavatar
Johan
Berichten: 6747
Lid geworden op: vr nov 02, 2007 12:25 pm
Locatie: Maastricht

Re: Judas Priest

Bericht door Johan » di mar 12, 2024 11:00 am

Jij bent dus niet zo positief als de reviewer op de frontpage?

Ik heb 'm maar eens aangeslingerd op Spotify!

Gebruikersavatar
dako
Berichten: 22864
Lid geworden op: wo mei 19, 2004 9:52 am
Locatie: Polder

Re: Judas Priest

Bericht door dako » di mar 12, 2024 11:26 am

Ik vind hem vooral te lang duren. Het wordt nergens echt slecht, maar na een nummer of acht ben ik het wel zat. Misschien is het een groeiplaat.
sabaton is mijn favoriete epic metal band

Plaats reactie