Judas Priest

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walter
Lult over cdtjes
Berichten: 672
Lid geworden op: do jun 26, 2003 11:41 pm
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Walter » wo mar 07, 2018 1:48 pm

Ja, idem (maar dan voor review) en het voelt alsof de nummers al jaren deel uitmaken van de discografie, zo vertrouwd, maar tegelijkertijd memorabel zijn ze.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » vr mar 09, 2018 1:08 pm

Heb het album net compleet gehoord.

Pros: Goeie productie. De ballads Rising From The Ruins en Sea Of Red zijn prachtig. Halford zingt behoorlijk goed.
Cons: De rest van de songs is behoorlijk saai. Veel mid-tempo, weinig afwisseling. Teveel songs sowieso.

Nu heb ik de afgelopen week iig met plezier Defenders Of The Faith en Screaming For Vengeance aangeschaft en meerdere malen beluisterd, maar als dit echt het beste is dat de band sinds Painkiller heeft uitgebracht, dan ben ik heel benieuwd hoe slecht Angel Of Retribution t/m Redeemer Of Souls waren. Ik vind Jugulator en Demolition beide in ieder geval al beter.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Judas Priest

Bericht door Wessel » vr mar 09, 2018 5:54 pm

Ik luister 'm nu. Erg voorspelbaar, veel zelfplagiaat, maar wel erg vermakelijk, gelijk pakkend en meeblèrbaar en meer leuke nummers en een voller klinkende productie dan Redeemer Of Souls had. Eigenlijk wat ik (als niet bovengemiddeld grote Priest-fan) verwacht had dus. Alleen Lone Wolf vind ik op het eerste gehoor vrij suf.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » vr mar 09, 2018 9:28 pm

@Lennert: Maar Jugulator en Demolition zijn dan ook absoluut niet slecht. Supervet en heavy!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » za mar 10, 2018 1:29 am

Jeroen schreef:@Lennert: Maar Jugulator en Demolition zijn dan ook absoluut niet slecht. Supervet en heavy!
Absoluut, maar we zijn kennelijk de enigen die dit vinden
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Judas Priest

Bericht door Wessel » za mar 10, 2018 12:22 pm

Hier nog 1.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » za mar 10, 2018 5:08 pm

Mja snap ik niet echt. Jugulator is wat logger en moderner en Demolition duurt wat te lang, maar het is in beide gevallen op en top Priest. Ook de zang. Vriend Owens zorgde voor de nodige boost om de jaren negentig door te komen.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Wessel
Lult over cdtjes
Berichten: 3490
Lid geworden op: do jan 18, 2007 3:01 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Judas Priest

Bericht door Wessel » za mar 10, 2018 10:44 pm

Ik zeg juist dat ik het best toffe albums vind. :wink:

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » zo mar 11, 2018 12:09 am

Ja. Had er ff bij moeten zeggen dat ik het tegen Lennert had :)
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Took » zo mar 11, 2018 10:48 am

http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » zo mar 11, 2018 8:45 pm

Wessel schreef:Ik zeg juist dat ik het best toffe albums vind. :wink:
Ik wil nu vooral weten wat mensen van het nieuwe album vinden :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Dimas
Berichten: 2462
Lid geworden op: do jul 31, 2003 2:23 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Dimas » ma mar 12, 2018 9:40 am

Ik heb het album 1x vluchtig geluisterd. Lightning Strike doet me ergens wel aan Hell Patrol van Painkiller denken. Verder klonk het me vooral als eenheidsworst in de oren. Ik zal het nog eens opzetten.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » ma mar 12, 2018 3:45 pm

Ik luister graag naar Angel Of Retribution en Nostradamus, degelijke albums.
Redeemer Of Souls is het enige album dat ik nog niet heb aangeschaft. Het 'blikkerige' geluid van die plaat verpest het voor mij.
Wat betreft de twee albums met Owens; zal allemaal wel dat het prima is, maar ik heb simpelweg weinig zin om mij daarin te verdiepen. Niets ten nadele van Owens. Prima zanger.
Ik denk dat het een beetje onvermijdelijk is dat de band aan zelfplagiaat doet. Aangezien dit misschien wel het laatste album is, zal Priest geen grote risico's willen nemen en willen afsluiten met een herkenbare Priest-plaat.
Dus het is niet zo gek dat het allemaal wat klinkt als Priest-by-numbers.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Took
Berichten: 32078
Lid geworden op: zo dec 30, 2001 9:58 pm
Locatie: Dwergen Op Zoom
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Took » wo mar 21, 2018 7:00 am

gisteravond deed Glenn Tipton al enkele nummers mee!

http://www.metalfan.nl
yowannuzz schreef: Took is de man, de alpha en de omega.

Gilbert
Lult over cdtjes
Berichten: 3945
Lid geworden op: za mar 04, 2006 5:01 pm

Re: Judas Priest

Bericht door Gilbert » wo mar 21, 2018 8:18 am

Lennert schreef:Ik wil nu vooral weten wat mensen van het nieuwe album vinden :P
Iedereen vindt hem kut. Zie: http://www.metalfan.nl/pollBooth.php?op ... pollID=512.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » wo mar 21, 2018 11:09 am

Gilbert schreef:
Lennert schreef:Ik wil nu vooral weten wat mensen van het nieuwe album vinden :P
Iedereen vindt hem kut. Zie: http://www.metalfan.nl/pollBooth.php?op ... pollID=512.
Wow, ik ben daar alsnog verbaasd over, maar de rest zal wel de afgelopen jaren veel slechter geweest zijn dan. Ben nu met Ruud bezig aan een Judas Priest-marathon, de voorlopige bevindingen zijn dit:

Rocka Rolla: Goed, met een nieuw Priest-album (mogelijk ook het laatste Priest-album?) uit dit jaar, was een Judas Priest marathon ook een goed idee. Ik heb enkele albums van deze band, maar om de een of andere reden heb ik me er nooit zoveel in verdiept als ik wel bij Iron Maiden heb gedaan. Als ik het debuut nu zo hoor, zou ik dat op basis hiervan ook niet extra gaan doen. Het kabbel allemaal maar wat voort en gaat nergens diep of spannend. Ik hoor wel veel mooie geluiden (gitaarmelodietjes, drums of basloopjes) maar geen goeie nummers. Alsof de band wel heeft geluisterd naar Led Zeppelin, Black Sabbath en Pink Floyd, maar geen idee heeft wat ze hier precies mee moeten doen. Ik schrok bij Cheater even wakker door het gitaarwerk, maar ergerde me daar weer alsnog aan de tekst. Run Of The Mill en Dying To Meet You zijn aardig, maar meer ook niet. De uitgesponnen psychedelische stukjes zijn mooi, maar missen gitaarwerk dat er echt iets van maakt. Het luistert weg, maar ook niet meer dan dat. 3 sterren

Sad Wings Of Destiny: Nou, na het saaie debuut is Victim Of Changes zo'n ongelooflijke opluchting om te horen. Ook hier zit dat dromerige geluid van Rocka Rolla nog wel in de sound, maar in tegenstelling tot het debuut staan hier wel volwaardige en memorabele songs op. Toch valt het geheel me alsnog wat tegen in vergelijking met de hoge verwachtingen die ik eerst had. Epitaph vind ik echt een wanstaltige draak van een nummer die me bijna een eindscore van 3.5 deed overdenken. Ik vind het tof dat de band ook van Queen II houdt, maar Halford's zang is daar echt zwaar ondermaats. De lage stukken doen meer aan een crooner denken terwijl de hoge melodielijnen zwaar ondermaats zijn in vergelijking wat Mercury en co deden. Island Of Domination trekt het gelukkig alsnog terug naar de score die er nu staat, maar het scheelde niet veel.

Dreamer Deceiver vind ik persoonlijk in de Skyclad variant vele malen beter. De solo's zijn mooi, maar als geheel vind ik het nummer niet lekker lopen. Ook Tyrant vind ik een vrij zwak refrein hebben met de manier hoe 'Tyrant' gezongen wordt. Dan liever het epische openingsnummer, het aanstekelijke The Ripper of het rockende Deceiver. Het is beduidend beter dan het debuut en ik geef het over de algehele linie echt wel positieve gedachtes, maar het rammelt me alsnog teveel om echt te spreken van een echt briljant album. 4 sterren

Sin After Sin: Sin After Sin klinkt na het soms wat zwalkende Sad Wings Of Destiny in ieder opzicht wel als een wat meer solide album. Het album heeft geen Victim Of Changes, maar heeft ook geen moment de knulligheid die ik op dat album af en toe nog wel hoorde. Wat ook belangrijk is, is het feit dat de productie veel voller is en de songs daardoor veel meer punch hebben. Sinner, Call for the Priest/Raw Deal en Dissident Agressor zijn ware topsongs die me wel helemaal in vervoering brengen. Ik ben nog wat twijfelachtig over Last Rose Of Summer en de manier hoe het refrein daar tot in de treuren herhaald wordt, maar ben allang blij dat ik Here Come The Tears (vroeger haatte ik dat nummer) nu wel goed kan behappen. De Joan Baez-cover Diamonds & Rust is eveneens een erg fijne track te noemen.

Toen ik het album twee jaar geleden aanschafte was ik vrij teleurgesteld over het feit dat alleen Sinner en Dissident Agressor me iets deden, nu merk ik dat het album toch flink is gegroeid. Vet gitaargeluid, een veel beter in zijn vel zittende Halford en wonderbaarlijk spetterend drumwerk van sessiedrummer Simon Phillips. De eerste Priest waar ik de term 'klassieker' wel aan zou verbinden. 4.5 sterren

(mijn mening over Sin After Sin is in ieder geval flink bijgesteld dus)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » wo mar 21, 2018 3:36 pm

Leuk! Ik ben ook al een tijdje bezig om alle platen chronologisch te luisteren. Ben bij Defenders Of The Faith.
Slechtste plaat tot nu toe: Point Of Entry. Begint aardig, maar telt vooral nietszeggende nummers.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: Judas Priest

Bericht door MetalDelight » wo mar 21, 2018 11:15 pm

Sin After Sin, een weergaloos album naar mijn mening, ik luister die plaat in 1 adem uit.
Een hele andere sound dan op een Painkiller maar zo mooi. Last Rose Of Summer, prachtig!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » zo mar 25, 2018 10:25 pm

De volgende drie:

Stained Class heb ik al een flinke tijd op lp liggen vanwege Beyond The Realms Of Death, welke ik samen met Victim Of Changes met gemak reken tot de beste (Priest-)songs ooit. Ik heb met Stained Class echter wel altijd een paar issues gehad en dat is het geluid en Halford's zang. Ik hoor niemand er hier over, maar ik vind de zanglijnen op Exciter en Stained Class bijvoorbeeld vaak heel beknepen en op het randje van het toelaatbare zitten. Andere momenten komt het er allemaal wel gewoon loepzuiver en krachtig uit, dus het is geen kwestie van 'niet kunnen', maar toen en vandaag de dag vind ik dit album daardoor nog steeds net niet zo top als het zou kunnen zijn.

Gelukkig is het muzikaal allemaal beduidend stabieler. De productie werkt niet altijd goed mee, waardoor opener Exciter bijvoorbeeld ook live op Unleashed In The East beduidend beter uit de verf komt, maar de titeltrack, de Spooky Tooth-cover (geen zelfmoordneigingen van gekregen) en Saints In Hell (met lekkere Black Sabbath-vibe) gaan er prima in. Het hoogtepunt is echter het prachtig melancholische Beyond The Realms Of Death. In metalland vaak gecovered met wisselende resultaten (goed: Blind Guardian, slecht: Helstar), maar in oorspronkelijke versie alsnog nog het beste. Halford's zang is hier zoals het wel moet zijn, de hakkende riff in het refrein is fantastisch en het akoestische intro is spookachtig en mysterieus. Tevens een van de beste teksten die de band ooit geschreven heeft. Het album had ook gewoon met dit nummer moeten eindigen, want Heroes End vind ik vervolgens dan toch enigszins een tegenvaller.

Had net iets meer ingezeten, maar alsnog een tof album waar de band nog met een voet in de psychedelische roots staat en een van de beste songs ooit neerzet. Benieuwd of de band op het vervolg nog iets van die kwaliteit behoudt. (4 sterren)

Killing Machine: Dit gaat dan weer de kant op die me niet veel doet. De leather-look is vanaf dit punt canon geworden, maar al het mysterieuze van de vorige platen is ook meteen weg. Resultaat is een simpelere sound met simpelere teksten die me gewoon niet helemaal kan bekoren. Bij een band als Saxon ergerde me dit ook vrij snel en bij Priest (die toch eerder waren) is het allemaal net iets beter omdat er wel degelijk een hoop aandacht in de nummers is gestoken (lekker drum- en gitaarwerk), maar ik houd hier gewoon niet van. Take On The World is in mijn ogen een obligate meezinger, Rock Forever is me echt te simpel en Evening Star heeft buiten een paar van de mooiere passages ook een verschrikkelijk refrein en Running Wild is in tegenstelling tot de band haar naam hiervan heeft overgenomen behoorlijk duf.

Hoogtepunt is eigenlijk nog The Green Manalishi (With The Two-Pronged Crown), maar als een cover je hoogtepunt van het album is, dan schort er wat mij betreft toch iets aan het eigen materiaal. Before The Dawn is ook beter, maar de impact daarvan wordt weer de nek omgedraaid door het jolige Evil Fantasies. Killing Machine/Hell Bent For Leather is gewoon niet hoe ik de band graag hoor. Rocka Rolla deed me ook niet veel, maar dat ergerde me ook niet. (2,5 sterren)

British Steel: De eerste Judas Priest die ik ooit hoorde en het liet me toen achter met een 'is dit het nou?' die nog steeds een beetje aanhoudt. Rapid Fire en Metal Gods zijn weergaloze tracks, maar zodra Grinder of United voorbij komen zakt mijn aandacht echt meteen compleet weer weg. Van de singles ben ik eveneens nooit fan geweest, al kan ik me bij Breaking The Law de aantrekkingskracht wel compleet voorstellen en heb ik zelf meerdere malen meegezongen als het nummer ergens gedraaid werd. Living After Midnight vind ik echter het ultieme stereotype boerenlullenrocknummer en daar houd ik gewoon echt niet van. The Rage en Steeler zijn dan weer wel behoorlijke tracks, waardoor het album in ieder geval niet in mineur afsluit.

Ik kan het album beter behappen dan Killing Machine en Rocka Rolla omdat er wel degelijk een aantal songs op staan die ik zeer de moeite waard vind. Waarom dit door veel Judas Priest fans zo hoog gewaardeerd wordt, is me echter wel compleet onduidelijk. De band is hier niet hard of inventief bezig, zeker ook als ik het vergelijk met wat Black Sabbath en Iron Maiden in hetzelfde jaar uitbrachten.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » ma apr 02, 2018 10:29 am

Point Of Entry: Ook al had British Steel een paar van die simpele meezingers, het album ademde echt nog wel een flinke heavymetalsfeer uit. Dat is hier echt niet meer te vinden. Helemaal vreemd dat de band hier ergens de tijd al ver vooruit was met een radiovriendelijke hardrocksound, omdat ik me niet kan voorstellen dat dit in 1981 al veel voeten in de grond had. Met uitzondering van Desert Plains kan ik er in ieder geval weinig van genieten. Slecht is het niet, het albums is daarin zelfs vrij consistent 'net voldoende' te noemen. Maar plezier haal ik er absoluut niet uit. Teveel middle of the road zanglijnen, boogie woogie riffs en te weinig vuur. (2.5 sterren)

Screaming For Vengeance: Dit klinkt bij een herbeluisteren toch veel gladder en meer commercieel dan ik dacht. In vergelijking met de afgelopen 3 albums is het alsnog goed, maar de balls-to-the-walls heavy metal die ik in het achterhoofd had, komt hier nog steeds niet echt volledig naar voren. The Hellion/Electric Eye en Screaming For Vengeance zijn dit wel, maar Riding On The Wind, (Take These) Chains en Pain And Pleasure staan toch nog steeds met een voet in de meer gemoedelijke hardrock sound van Point Of Entry. Verschil is hier dat ik deze songs beduidend interessanter vind. Niet briljant, maar wel goed te beluisteren. Single You've Got Another Thing Comin' vind ik dan weer horen bij de betere Priest hits, daar kan Grand Theft Auto: Vice City misschien nog wel extra iets bij betekent hebben. Bij Fever en Devil's Child maakt de band de catastrofale fout door het 'fire/desire' rijmschema te gebruiken, waar ik absolute jeuk van krijg. Fever vind ik sowieso best wel een baggernummer in de slapste jaren '80 cockrock traditie.

Een lichte tegenvaller eigenlijk alsnog, ik had hier een toppositie verwacht, maar het is het hem daarvoor gewoon net niet. Wat het wel is, is gewoon een leuk album dat ik zeker vaker op zal zetten op de achtergrond. (4 sterren)

Defenders Of The Faith: Yes, eindelijk weer een echte kraker! Waar Screaming For Vengeance nog een beetje de radiovriendelijke trekjes van Point Of Entry kwijt moest raken, is Defenders Of The Faith een ware heavy metal kraker. Bij vlagen komen er zelfs wat powermetaltrekjes naar voren zoals bands als Gamma Ray en Helloween ze later ook zouden doen (luister vooral naar de openingstrack en The Sentinel qua gitaarmelodielijnen) en klinkt het over het algemeen nog een behoorlijk stukje vuriger. Niet alles is goud, zo vind ik Some Heads Are Gonna Roll dan weer net te standaard, maar Freewheel Burning, Jawbreaker, The Sentinel en Love Bites zijn werkelijk weergaloze tracks. Night Comes Down is in al zijn zoetigheid wel een uitstekende ballad. Heavy Duty/Defenders Of The Faith begint wat generiek en Manowariaans, maar vanaf het tweede orkestrale/bombastische stuk, hoor ik voor het eerst hoe de band op de juiste Queen-invloeden goed in de muziek verwerkt. Heerlijk album, verreweg mijn favoriet tot nu toe! (4.5 sterren)

Turbo: Turbo Lover was het eerste Judas Priest nummer dat ik ooit hoorde toen ik naar aanleiding van de reclames als tiener lid werd van de Timelife Presents: Classic Rock reeks. Heb dit nummer toen in ieder geval al meteen gemogen, al begreep ik achteraf dat dit album dus helemaal niet zo populair is onder de fans. Ach, het is allemaal inderdaad wat catchy en makkelijk in het gehoor liggend, maar de algemene sound bevalt me prima. Turbo, Out In The Cold en Wild Nights, Hot & Crazy Days zijn in dat opzicht wel de hoogtepunten, terwijl ik een song als Parental Guidance dan weer iets te makkelijk vind. Maar wat ik al zei, de sound bevalt me prima. Ik houd ook van Billy Idol en in heel veel opzichten doen de klinische drums en gitaarsound me daar ook aan denken. De gitaarsolo's zijn hier ook echt op en top fantastisch. De algemene afkeer is wat mij betreft dan ook zwaar overtrokken. (4 sterren)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » di apr 03, 2018 10:59 am

Ik loop iets op jullie marathon vooruit, Ruud en Lennert. Screaming For Vengeance en Defenders Of The Faith blijf ik beide topplaten vinden.
Jouw vergelijking met Billy Idol op Turbo vind ik wel een mooie. Een slecht album is het dan ook niet.
Persoonlijk mis ik een beetje de mystiek in Turbo en Ram It Down. Het is wel erg rechtlijnig en simpel. British Steel heeft dat ook, maar de songs zijn daar net nog iets rauwer.
Painkiller is nog steeds geen echt topper in mijn ogen. Ik snap dat er veel mensen mee weglopen, maar de hardere sound klinkt te geforceerd in mijn oren.
En dan Jugulator...
Ik moet eerlijk zeggen dat het mij niet tegenviel. Er staat enkele individueel sterke songs op. Toch hoor ik vooral een band met een flinke identiteitscrisis. De ene keer lijkt de groep te mikken op groove metal in de trant van Pantera, de andere keer hoor ik er Alice In Chains in terug. Death Row vind ik een verschrikkelijk nummer, met voorspelbare teksten. Geen flauw idee of dit een conceptplaat is, maar bij vlagen doet het mij denken aan een mindere versie van Operation: Mindcrime. Het Savatage-achtige Catherdral Spires steekt er met kop en schouders bovenuit. Gaaf nummer.
Laatst gewijzigd door Mollusk op di apr 03, 2018 11:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » di apr 03, 2018 11:08 am

Even een tussenstandje:

1. Sad Wings of Destiny
2. Stained Class
3. Screaming for Vengeance
4. Sin After Sin
5. Defenders of the Faith
6. British Steel
7. Killing Machine
8. Painkiller
9. Jugulator
10. Turbo
11. Ram it Down
12. Rocka Rolla
13. Point of Entry
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » di apr 03, 2018 11:18 am

Helemaal met je eens met betrekking tot Painkiller!

Ram It Down: Dat zijn een hoop flink lage ratings voor een album waar ik toch erg van genoten heb. Opener Ram It Down klinkt als Duitse power metal en dat is een goed teken. Vurig gitaarwerk en topzang zoals ik het graag hoor. Misschien wel mijn favoriete Priest-opener tot nu toe eigenlijk. Er is iets daarnaast iets aan songs als Heavy Metal en Love Zone waar ik de vinger daarnaast lastig op kan leggen: er klopt iets niet helemaal en dat is intrigerend en werkt uiteindelijk ook goed. Hard As Iron (heerlijke beuker) en Blood Red Skies laten de band weer op het beste horen.

In dat opzicht had Blood Red Skies beter de afsluiter kunnen zijn, want het vrij lekkere The Rocker komt hierdoor ietwat vreemd binnen vallen. Zelfs de Chuck Berry cover Johnny B Goode bevalt me eigenlijk prima en ook afsluiters Love You To Death en Monsters Of Rock zijn prima stampers.

De sound van het album voelt aan als iets dat over blijft na Turbo, maar dan met een flink grotere metalen vibe. Het gitaarwerk is over het hele gedeelte heerlijk geinspireerd en Halford klinkt onaards goed. Ik snap niet hoe dit album zulke lage waarderingen krijgt ten opzichte van Killing Machine en British Steel. Een vroege power metal plaat met ballen! (4.5 sterren)

Painkiller: Painkiller is begrijpelijk een favoriet bij heel veel fans aangezien Judas Priest hier voor het eerst echt de concurrentie het nakijken geeft als het aankomt op hardheid. Saxon en Iron Maiden (waarvan laatstgenoemde Priest voor mijn gevoel toch altijd het nakijken heeft gegeven als het op kwaliteit aankomt) zijn nog nooit zo 'klap op je muil!'-heavy geweest.

Maar... het album is voor mij vooral oppervlakkig gezien goed omdat het hard is. De productie en over the top stevige productie ergeren me op de lange duur zelfs behoorlijk. Dat Scott Travis een begenadigd drummer is die vooral de titeltrack naar grote hoogtes rost, moge duidelijk zijn, maar hij slaat ook alle nuance uit het album. De dubbele bas overheerst op praktisch ieder nummer en de harde klappen verdringen enige vorm van subtiliteit. Resultaat: Painkiller is een vermoeiend album om te luisteren. Een song als Hell Patrol is niet slecht, maar stiekem helemaal niet zo heavy als je zou denken. Je merkt het echter bijna niet, omdat de drums een muur van geluid eroverheen gooien die iedere twijfel er wel uit slaat.

Nu staan er wel degelijk een aantal hele toffe songs op het album. De titeltrack is metal in the flesh, daar is geen twijfel over mogelijk. All Guns Blazing , Between The Hammer & The Anvil en A Touch Of Evil zijn ook absoluut gave tracks die (ondanks de drumsound) graag gehoord mogen worden. Halford klinkt bezeten en gilt hier met gemak de klonen naar huis en is op een song als A Touch Of Evil naargeestig in de beste King Diamond traditie. Over de solo's ben ik wat gemengd qua gevoelens. Soms fantastisch, maar soms overstuurd chaotisch en daarmee niet mooi meer. Ik heb Tipton en Downing altijd hoog zitten als het aankomt op techniek en melodie combineren, maar op het moment dat zij meegaan in het 'hard harder hardst'-principe, haal ik er ook weinig plezier meer uit.

Ik snap de positieve reacties en zal ook nooit zeggen dat Painkiller een slecht of overschat album is. Ik vind het gewoon door de productie absoluut niet fijn en vooral vermoeiend om te beluisteren. Heavy is niet alleen hard, heavy is op zijn zwaarste als het mooi afgewisseld wordt met zacht. En zacht komt op dit album bijna niet voor, waardoor voor mij de impact echt verloren gaat. (3.5 sterren)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Judas Priest

Bericht door innuendo » di apr 03, 2018 12:13 pm

Ik heb het ook met Painkiller. Ik ging klaarzitten voor een klassieker en het voelde toch lichtjes als een koude kermis.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Walter
Lult over cdtjes
Berichten: 672
Lid geworden op: do jun 26, 2003 11:41 pm
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Walter » di apr 03, 2018 12:29 pm

De lage(re) waardering voor Ram It Down heb ik ook nooit begrepen. Langzamerhand lijkt dat in positieve ook wat te veranderen. Vooral Blood Red Skies is een topnummer. Het etaleert het eclectische geluid van Priest dat vol zit van passie en drama en geeft de ruimte aan Halford. het beviel de band kennelijk ook wel, want zeker op Nostradamus vallen ze hierop terug.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » di apr 03, 2018 12:34 pm

Walter schreef:De lage(re) waardering voor Ram It Down heb ik ook nooit begrepen. Langzamerhand lijkt dat in positieve ook wat te veranderen. Vooral Blood Red Skies is een topnummer. Het etaleert het eclectische geluid van Priest dat vol zit van passie en drama en geeft de ruimte aan Halford. het beviel de band kennelijk ook wel, want zeker op Nostradamus vallen ze hierop terug.
Dit ja. Het is lekker stevig, maar zonder door te slaan a la Painkiller, die daarin gewoon eentonig wordt. Blood Red Skies, Ram It Down en Hard As Iron zijn werkelijk waar fantastisch. Dan ben ik benieuwd hoe Nostradamus me gaat bevallen! Eerst vanavond de Owens-albums maar eens doen.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » di apr 03, 2018 4:15 pm

Tja, ik denk dat je toch wel wat met powermetal moet hebben om Ram It Down echt te waarderen. Slecht vind ik het zeker niet. Uitgezonderd Johnny Be Goode, daar krijg ik tijdens het beluisteren echt plaatsvervangende schaamte van.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » di apr 03, 2018 8:16 pm

Ik snap precies wat je bedoelt. Painkiller is hoofdpijnmuziek. Vooral de remaster, want die kraakt bijna, zo luid is ie. Verder te weinig nuance. Muzikaal wel vakkundig en beslist niet zonder wat gave nummers, maar ik draai Painkiller zelden. Dan vind ik Jugulator gaver. Meer afwisseling en best avontuurlijk. Al had er wat meer melodie in gemogen.

Ram It Down is gewoon gaaf. Stoer artwork ook.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » di apr 03, 2018 11:12 pm

Jugulator: Grappig dat ik dit toch een stuk steviger vind klinken dan Painkiller. Waarom dat album vooral oppervlakkig heavy was is daar te lezen, maar de groovy thrashsound die de band zich hier heeft aangemeten is naar mijn oren toch beduidend harder. Het is echter niet beter.

Grappig, want ik vind Tim Owens als zanger doorgaans echt beter dan Rob Halford. Hij mag dan wel een 'kloon' zijn, maar de live opnames met Owens heb ik altijd ijzersterk gevonden en zijn werk bij Iced Earth heeft mijn hart ook gestolen. Nee, het zit hem hier echt vooral in de oersaaie riffs en het complete gebrek aan melodie. Mensen die de inbreng van Owens de schuld geven van deze sound, kunnen sowieso nog even goed kijken: de beste man heeft helemaal niets geschreven op dit album, de schuld ligt compleet bij Downing en Tipton in dit geval.

Het is niet allemaal kommer en kwel. De opener is best tof. Death Row gaat ook nog wel. De King Diamond-vibe op Abductors bevalt me best. Bullet Train en Cathedral Spires zijn de beste nummers, waarbij ik de laatste ook echt wel 'goed' zou willen noemen. Als geheel valt het me echter toch behoorlijk meer tegen dan ik had verwacht. Misschien omdat ik Judas Priest nu toch beter ben gaan doorgronden dan voorheen het geval was, maar ik had van tevoren in ieder geval echt een hogere score verwacht. (3 sterren)

Demolition: Flinke verbetering ten opzichte van Jugulator! Owens heeft veel meer gevarieerde zanglijnen, de melodie is weer wat terug en voor het eerst in de hele Priest-geschiedenis krijgt de bassist een wat prominentere rol. Het album klinkt zodoende wel nog steeds zwaar en modern, zonder dit keer door te slaan. Dit levert ook een flink aantal toffe tracks op zoals Machine Man, Jekyll And Hyde, Bloodsuckers, In Between, Subterfuge en Lost And Found. Metal Messiah zal wel een van de meest controversiele Priest-songs zijn, maar ik vind de nu-metal vibe (inclusief rappen) hier echt wel degelijk heel goed werken. Ik ben vrij zeker dat Halford dit nooit op deze manier had kunnen zingen ('gelukkig maar' hoor ik de fanboys al verzuchten). Voor die ene keer ben ik heel blij met dit moderne experiment. (4 sterren)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » wo apr 04, 2018 7:35 am

Eens. Gisteren Demolition voor het eerst gehoord. Ondanks dat het album wat aan de lange kant is, luisterde het uitstekend weg. Owens lijkt hier veel meer in zijn element als zanger en de songs zijn simpelweg beter.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » wo apr 04, 2018 1:39 pm

Demolition is zeker een leuk album, al vind ik Jugulator toch beter. Spannender en minder voorspelbaar vooral.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Judas Priest

Bericht door Kees » wo apr 04, 2018 9:37 pm

Zelf vind ik Demolition stukken veelzijdiger dan Jugalator. Ieder nummer heeft een eigen karakter; een eigen sfeertje. Soms op een wat kunstmatige manier, maar ik vind het industrial/latere Killing Joke/Die Krupps-achtige geluid wel goed bij deze neon goden uit de jaren tachtig, als een modern jasje.

Painkiller vind ik qua composities en productie zo goed als perfect; het ideale metal-album. Het drumwerk en geluid is prima. Heerlijk opzwepend. Misschien wel het enige Priest-album zonder een enkele filler. Alle nummers zijn krakers, waarbij ik misschien nog wel meer fan ben van minder bekende nummer als ''Night Crawler'', ''Between The Hammer And The Anvil'' en ''One Shot Of Glory'' dan van de bekende als het titelnummer en ''Touch Of Evil''.

Nu ik net als Ruud en Lennert ook een Priest-marathon doe, valt mij Turbo erg mee. Ik heb het nummer eigenlijk nooit echt beluisterd, op ''Turbo Lover'' na. Qua drumwerk, riffs, gitaarsolo's en Halfords stem is dit album een sprong voorwaarts; een opmaat naar de snelheid en perfectie van Painkiller. Wat betreft refreinen blijft het wat commercieel, met in ''Rock You All Around The World'' een stukje ''Radar Love'', maar een nummer als ''Out Of The Cold'' en ''Hot For Love'' zijn dan wel weer zeer meeslepend en pakkend. Turbo is niet echt ''hair metal'' te noemen. Doe je dat wel, dan moet je concluderen dat dit binnen dat subgenre het beste album is, ver boven wat dan ook van concurrenten als Def Leppard, Motley Crue, Bon Jovi en Poison.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » do apr 05, 2018 9:20 am

Ik kan ook wel aanhaken. Zal vandaag eens beginnen met Rocka Rolla.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » do apr 05, 2018 9:49 am

Angel Of Retribution: Angel Of Retribution voelt als een bloemlezing uit alle post-Killing Machine albums. Bij vlagen nog een lichte groove van Demolition, dan weer het rock-'n-rollerige van Killing Machine, dan weer de volledige powermetalaanpak van Ram It Down en Painkiller: in feite heeft het voor iedereen die fan is wel iets te bieden. Niet alles werkt even lekker, zo vind ik Revolution een matige single en ben ik ook maar matig te porren voor Worth Fighting For, maar Judas Rising, Demonizer en Hellrider zijn dan weer toptracks. Angel doet het voor mij ook niet echt, maar Eulogy is dan weer wel een wonderschone ballad.

Loch Ness keek ik eigenlijk nog het meeste naar uit om te leren kennen. Ik heb begrepen dat dit nummer een flinke scheuring bij fans teweeg heeft gebracht en dat intrigeert me dan toch wel. Ik geef het uiteindelijk het voordeel van de twijfel, al snap ik wel waar de afkeer bij sommigen vandaan komt. De herhalende doommetalriff en algehele lengte zijn verre van een hoogtepunt te noemen, maar de melodieuze zangstukken en gitaarmelodielijnen werken toch wel erg goed. Interessante afsluiter. (4 sterren)

Nostradamus: Ik ga hiermee vast de grootste sprong maken vanuit de huidige Judas Priest-fans-consensus, maar potverdomme wat ben ik dol op dit album. Ik 'voel' dit compleet, maar ben dan ook een sucker voor conceptalbums van bands als Genesis, The Who, Pink Floyd, Virgin Steele, Blind Guardian en Iced Earth. Het is in dat opzicht ook toch niet vreemd dat ik een sucker ben voor dit album? Een enorme sucker zelfs? Klaag me maar aan: dit is mijn favoriete Judas Priest, een van de meest on-Judas Priest albums ooit.

Ik heb Halford nog nooit zo goed horen zingen. Ja, hij gilt beduidend minder en weet je? Dat zie ik als een positief iets. De beste man gaat hier moeiteloos de meest sfeervolle passages af en neemt mij bij de hand in een goed lopend concept dat qua opbouw nog best wel wat wegheeft van een Italiaanse opera. De muziek mist dan wel de up-tempo kracht van een Painkiller, Exciter of The Sentinel, maar de enorme afwisseling tussen orkestraties, jaren 70-prog, heavy, doom en powermetalpassages is zo groots en overweldigend, dat ik er helemaal in opga. Zelfs op een Hope/New Beginnings, waar veel mensen ongetwijfeld allang zijn afgehaakt, hoor ik een prachtige combinatie van Genesis en Queen waar ik helemaal in weg kan zinken. Goed, op Nostradamus (de song) kunnen de mensen die meer houden van hard schreeuwen en zuipen misschien iets meer van de oude Priest terughoren, maar de toetsen van Don Airey zorgen alsnog voor een vervreemdende klank die ik eerder bij King Diamond zou verwachten.

Het is 2008 en Judas Priest is volwassen geworden. Ik ben nu helemaal een blij man en wacht de boze reacties af op waarom ik dit album boven (insert willekeurige klassieker) plaats. Ik vergeef ze zelfs het 'fire/desire'-rijmschema op Conquest. (5 sterren)

Redeemer Of Souls: De prijs voor lelijkste Judas Priest-productie gaat naar Redeemer Of Souls. Waar Nostradamus zo glorieus geproduceerd was en een Halford had die klinkt als een ware metalgod, gaat het hier al vanaf het begin fout met gruizige gitaren, blikken drums en een Halford die klinkt alsof hij het allemaal maar net kan bijbenen. Bij de titeltrack dacht ik eerder aan Running Wild en dat is in de context van Judas Priest geen goed iets. Gates Of Valhalla begint hoopvol, maar laat wederom een uitgebluste zanger horen die het allemaal niet echt meer kan bijbenen. Waar ik zei bij Nostradamus dat Priest volwassen was geworden, hoor ik hier vooral een seniele band die nog wel willen maar niet helemaal meer weten hoe het moet.

Hey, natuurlijk is de productie hier de grootste boosdoener. Waar ik bij Painkiller zei dat het album me vermoeide door de hard gemixte drums die alle nuance uit de songs slaan, doet Redeemer Of Souls me fysiek pijn. Nog nooit eerder heb ik een Judas Priest album zo verschrikkelijk lelijk vinden klinken. De eerste keer dat ik het album enkele maanden geleden hoorde via koptelefoon kon ik hem ook amper uitzitten. Nu gaat dit na de pracht en praal van Nostradamus nog steeds niet goed af, maar het lukt me om het vol te houden. Cold Blooded is het eerste nummer waar ik een 'hell yeah!'-gevoel bij krijg. Metalizer klinkt op zich ook nog best aardig. Crossfire is dan echt weer oerlelijk. Battle Cry klinkt dan weer veel beter, maar heeft weer bedroevende zang van Halford. Ja, in vergelijking met andere albums die ik minder waardeer is het allemaal nog best stevig en stoer, maar daar wordt ik in deze context niet blij van. Breng het nog maar eens opnieuw gemixed uit en ik geef het nog een tweede kans.

Ach, het artwork is mooi? (2.5 sterren)
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » do apr 05, 2018 11:26 am

In mijn lijstje uit 2013 eerder in dit topic bungelde Nostradamus nog onderaan. Ik ben de plaat nadertijd zeker meer gaan waarderen.Toch begint de eerste cd wat matig. Halverwege wordt het echt goed en de tweede cd vind ik een genot om naar te luisteren. Zo enthousiast als Lennert ben ik niet, maar ik denk dat Nostradamus zeker ondergewaardeerd wordt.

1. Sad Wings of Destiny
2. Stained Class
3. Screaming for Vengeance
4. Sin After Sin
5. Defenders of the Faith
6. British Steel
7. Nostradamus
8. Angel Of Retribution
9. Demolition
10. Killing Machine
11. Painkiller
12. Jugulator
13. Turbo
14. Ram it Down
15. Rocka Rolla
16. Point of Entry

Vanmiddag maar weer eens Redeemer Of Soul beluisteren, maar ik weet al bijna zeker dat het geen hoge notering wordt.
Laatst gewijzigd door Mollusk op do apr 05, 2018 12:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Judas Priest

Bericht door innuendo » do apr 05, 2018 12:00 pm

Dat jij Rocka Rolla zo laag hebt. Ik dacht dat jij als mede psychonaut dat album ook wel kon waarderen.

Dit is mijn lijst tot nu toe. Alleen Firepower ontbreekt nog, maar daar verwacht ik eerlijk gezegd niet veel van. Tot en met Rocka Rolla vind ik het nog wel interessant. Daarna zakken de scores behoorlijk.


Tussenstand:
1. Sad Wings Of Destiny
2. Defenders Of The Faith
3. Sin After Sin
4. Nostradamus
5. Ram It Down
6. Angel Of Retribution
7. Stained Class
8. Screaming For Vengeance
9. Turbo
10. Painkiller
11. Rocka Rolla
12. British Steel
13. Demolition
14. Killing Machine
15. Point Of Entry
16. Redeemer Of Souls
17. Jugulator
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » do apr 05, 2018 8:07 pm

Ik heb Redeemer Of Souls vorig jaar tijdens mijn vakantie veel gedraaid. Vind het toch echt niet onaardig. De productie is inderdaad matig en wars van al te veel dynamiek, maar er staan zeker lekkere nummers met goed gitaarwerk op. Wel duurt de plaat te lang. Door de sound slaat de luistermoeheid vrij snel toe. Blijft zonde.

Overigens vind ik Nostradamus ook beresterk. Episch, melodieus, goed uitgevoerd en met klasse geproduceerd. Het refrein van Prophecy bezorgt me elke keer weer kippenvel. Simpel doch doeltreffend.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Judas Priest

Bericht door Kees » do apr 05, 2018 9:06 pm

Oké luitjes, hier mijn lijst:

18. Redeemer Of Souls
17. Rocka Rolla (fijne sfeer voor op de achtergrond, maar niet echt een 'luister'-album)
16. Point Of Entry (stukken beter dan de vorige twee)
------------------------ (alles hieronder vind ik aanschafwaardig)
15. Ram It Down
14. Angel Of Retribution
13. Jugalator
12. British Steel
11. Firepower
10. Turbo (onverwacht pakkend, spetterend en gepolijst in de positieve zin van het woord)
09. Nostradamus (het ultieme bewijs dat Priest nooit hetzelfde album drie keer maakt)
08. Demolition
07. Sin After Sin
06. Killing Machine
05. Defenders Of The Faith
04. Screaming For Vengeance
03. Stained Class (meest pure, originele en pionierende Priest-album)
02. Painkiller ('all killer, no filler')
01. Sad Wings Of Destiny (beste sfeer)

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » do apr 05, 2018 9:09 pm

Grappig dat Rocka Rolla en Sad Wings Of Destiny zover uit elkaar liggen. Zeker nu ik ze achter elkaar hoor, vind ik wel dat deze albums redelijk in elkaars verlengde liggen. Ja, de songs op de tweede plaat zijn beter, maar Rocka Rolla doet me toch meer dan ik op basis van eerdere, vrij vluchtige luisterbeurten had verwacht.

Ik houd van de manier waarop ze elementaire akkoorden koppelen aan bluesy en psychedelische gitaarsolo's. Rocka Rolla klinkt zodoende weemoedig, dromerig, melancholiek en erg sfeervol. Vergelijkbaar met een track als Vice Versa van Samson. Die basisakkoorden zijn doodsimpel, maar wel enorm doeltreffend. Niet dat ik Rocka Rolla over de gehele linie overtuigend vind, trouwens. Soms kabbelt de muziek wel erg veel en ook Halford overtuigt niet elke track. Maar de algehele indruk is positief. Verrassend zelfs, want hoewel ik de albums wel heb, heb ik de oude Priest-platen toch een beetje links laten liggen. Foutje.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Judas Priest

Bericht door Kees » do apr 05, 2018 10:39 pm

Op ''Sad Wings of Destiny'' en ''Sin After Sin'' kun je goed horen dat Priest (Halford heeft dat ook toegegeven, als groot Mercury-fan) destijds hevig is geïnspireerd door de gevarieerde fantasy-esque heavy metal van de vroegere Queen-albums (t/m ''A Day At The Races''). Een mythisch, nog ietwat zoekend geluid, wat een gigantische charme heeft, nog los van alle latere 80s heavy metal-clichés, waarvan Priest natuurlijk een van de voornaamste scheppers is geweest.

''Stained Class'' is een grondbrekend revolutionair album binnen de geschiedenis van metal. Dankzij het snelle, ietwat kille en staccato geriff leverde Priest met dit album de eerste pure metalplaat. Een soort van Painkiller avant la lettre, en eigenlijk de directe voorloper van ''Painkiller'' (meer daarover later). ''Killing Machine'' is rockiger en wat infantieler, maar ook zeer toegankelijk en pakkend. ''Sad Wings'' t/m ''Killing Machine'' blijft het fundament voor het succes en de historische waarde binnen metal voor Priest.

Vanaf ''British Steel'' werd de band populairder, maar ook commerciëler en meer volger dan trendsetters. Je hoort duidelijk de invloeden van hun tour met AC/DC op laatstgenoemde plaat. ''Point Of Entry'''doet nog eens een schepje op de toegenomen radio-vriendelijkheid van de band, maar tegelijkertijd klinkt die plaat volwassener (échte ''AOR'') - met een uitzondering voor 'Hot Rockin'' dan de twee voorgangers. ''Turbo'' is ook een meer mainstream-album, maar dan weer van de latere jaren tachtig. Op ''Screaming for Vengeance'', ''Defenders of the Faith'' en ''Ram It Down'' heeft Priest de balans gevonden tussen de meer commerciële, toegankelijke albums en het pionierende knalwerk van een album als ''Stained Class'' en nummers als ''Sinner'' en ''Tyrant''. Op ''Painkiller'' gaan de Britten eindelijk weer voor de no-nonsense benadering van ''Stained Class'' en gooien alle registers open; in die zin een regelrechte opvolger van dat grensverleggende jaren '70 album.

Vanuit muzikaal, artistiek oogpunt denk ik daarom dat ''Stained Class'' het meest invloedrijke, ''historische'' album van Priest is geweest, voor de ontwikkeling van metal als zelfstandig genre, los van hardrock. Directe invloed op speed en thrash metal (ook al met Sin After Sin-nummers als ''Sinner'' en ''Dissident Aggressor'', maar op ''Stained Class'' alleen maar van dat soort nummers). Zonder dit album dus ook geen ''Painkiller'', een album dat eigenlijk het extreme power metal geluid van met name US (Metal) bands ''fossiliseerde'' en dankzij de bekendheid van Halford en co. voor latere generaties bewaarde. Daarnaast had het album ook een grote invloed op de Duitse speed/powermetalscene van de jaren '90 en '00.

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » do apr 05, 2018 10:56 pm

Firepower: Ik snap echt niet hoe iedereen hier zo lyrisch over is. Goed, Nostradamus was niet populair bij de fans omdat deze wel erg afweek van de klassieke Priest-sound en Redeemer Of Souls heeft een belabberde productie, maar heeft Firepower nu echt zoveel interessanters te melden dan een goeie productie? Het eerste nummer dat mij wakker schudt is Rising From The Ruins en dan zitten we al over de helft van de cd. Alles daarvoor was uitzonderlijk standaard op een manier dat ik liever de laatste Primal Fear opzet, dan dat ik Priest zichzelf door standaard mid-tempo niemendalletjes heen hoor worstelen. Ja, Halford zingt echt goed hoor en de solo's zijn mooi, maar potverdrie wat is het allemaal voorspelbaar.

Ik was nooit een grote Judas Priest-fan voordat ik deze marathon deed en ben juist nu best wel om met betrekking tot de kwaliteit. Firepower is echter het clichébeeld dat ik had van hoe de band zou klinken. Saaie heavy metal met poepsimpele teksten. Flame Thrower is echt een van de meest afgezaagde tracks die ik ooit van de band heb gehoord. Niet getreurd, want The Spectre, No Surrender en Lone Wolf zijn eveneens verschrikkelijke tracks waarbij laatstgenoemde zelfs nog lijkt terug te grijpen op de Owens-albums met een misplaatste groove. Slechts afsluiter Sea Of Red beroert me nog een beetje.

Als Redeemer Of Souls een goeie productie had gehad en een beter zingende Halford, had dat album qua materiaal veel hoger gestaan dan deze wat mij betreft uitzonderlijk teleurstellende afsluiter. Heeft nog eens veel teveel songs ook. Jammer, maar de fans slikken het allemaal toch wel. Ik zet Nostradamus nog wel een keer op. (2.5 sterren)

Eindstand
1. Nostradamus 5*
2. Defenders Of The Faith 4.5*
3. Sin After Sin 4.5*
4. Ram It Down 4.5*
5. Stained Class 4*
6. Sad Wings Of Destiny 4*
7. Angel Of Retribution 4*
8. Turbo 4*
9. Screaming For Vengeance 4*
10. Demolition 4*
11. Painkiller 3.5*
12. British Steel 3*
13. Rocka Rolla 3*
14. Jugulator 3*
15. Firepower 2.5*
16. Redeemer Of Souls 2.5*
17. Killing Machine 2.5*
18. Point Of Entry 2.5*
Gemiddelde: 3,61*
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » vr apr 06, 2018 9:10 am

innuendo schreef:Dat jij Rocka Rolla zo laag hebt. Ik dacht dat jij als mede psychonaut dat album ook wel kon waarderen.
De sfeer van dat album bevalt mij zeker, maar Priest is daar nog teveel een band in ontwikkeling. Qua songwriting vind ik het allemaal behoorlijk ondermaats.

Redeemer Of Souls: ik blijf bij mijn conclusie. De productie verpest het echt voor mij bij dit album. Het klinkt simpelweg erg lelijk en dan hoeft het voor mij niet meer. Ik kan daar niet door heen kijken. Na 4x luisterbeurten in totaal blijft er werkelijk niets hangen bij mij. Nee, bedankt.

Firepower: het alsof de band hier bewust kiest voor een heel herkenbaar Priest-geluid. Zowel de hoes, de songtitels als songopbouw is eigenlijk Priest-by-numbers en volgens een formule. Erg veilig dus. Toch levert het best een handvol prima songs op een paar degelijke. Een uur lang dit aanhoren is echter te veel van het goede. Van de 14 nummers hadden er best 5 geschrapt mogen worden. Dan had Firepower zeker een degelijke middenmoter in de discografie kunnen worden. Wat opvalt, is dat Priest hier behoorlijk gedreven klinkt. In tegenstelling tot het gezapige en moe klinkende Redeemer Of Souls.

Leuke marathon, waarbij ik mijn koppigheid heb overwonnen om de Ripper-albums ook eens kans te geven. Essentiële albums vind ik het nog steeds niet, maar mocht ik ze ergens tegenkomen voor een goede prijs dan neem ik ze zeker mee.

Mijn eindstand:
1. Sad Wings of Destiny
2. Stained Class
3. Screaming for Vengeance
4. Sin After Sin
5. Defenders of the Faith
6. British Steel
7. Nostradamus
8. Angel Of Retribution
9. Demolition
10. Killing Machine
11. Painkiller
12. Jugulator
13. Turbo
14. Firepower
15. Ram it Down
16. Rocka Rolla
17. Point of Entry
18. Redeemer Of Souls
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Lennert » vr apr 06, 2018 9:48 am

Terwijl Redeemer Of Souls met de productie van Firepower toch echt een afwisselender en beter album was geweest. Maar wat jij zegt, ik vind het zo gruwelijk lelijk klinken dat het plezier echt helemaal vergalt is. Niet verbazingwekkend dat in dit topic ten tijde van de release niemand er echt over heeft gesproken.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Klaas.76
Berichten: 86
Lid geworden op: vr jan 06, 2017 9:34 am

Re: Judas Priest

Bericht door Klaas.76 » vr apr 06, 2018 11:06 am

Helemaal mee eens. Ik dacht dat ik zo'n beetje de enige was die Redeemer of Souls beter vond dan Firepower. Firepower klinkt goed, maar is wat mij betreft totaal niet memorabel. Ene oor in, andere oor uit.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » vr apr 06, 2018 1:52 pm

Wat een gaaf artwork blijft dit toch. Vreemde zaak dat ze uiteindelijk voor een pixelig zoomshot hebben gekozen. Weet iemand waarom?

Afbeelding
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » di apr 10, 2018 9:53 pm

Ook maar eens een duit in het zakje doen. De albums tot en met Point Of Entry heb ik de afgelopen dagen aan meerdere luisterbeurten onderworpen.

Rocka Rolla
Zoals ik al aangaf, heb ik eigenlijk nooit zo heel veel aandacht besteed aan het stokoude werk van Judas Priest. Tot een aantal jaar geleden had ik zelfs enkel Painkiller in huis. Gelukkig heb ik daar verandering in gebracht. Rocka Rolla was misschien wel de grootste verrassing uit het complete oeuvre. Artwork en albumtitel doen vermoeden dat het allemaal nogal vlak is, maar Rocka Rolla kruipt behoorlijk onder je huid. Ik houd van die combinatie van elementaire akkoorden, progressieve passages, lichte psychedelica en bluesy stukken. Die mix leidt misschien niet altijd tot perfecte nummers, maar desondanks kan ik hierbij heerlijk wegdromen. De plaat geeft me ongeveer hetzelfde gevoel als de eerste albums van Samson. Nummers als Tomorrow or Yesterday en Vice Versa hebben eenzelfde dromerige toonzetting, waarin melancholie en rauwheid om de eer strijden. Nooit zonder de melodie uit het oog te verliezen. Halford moet hier en daar even inkomen, maar dat is niet zo gek, omdat de meeste songs volgens mij met Al Atkins in het achterhoofd geschreven zijn. Weinig mis mee. 3,5 sterren.

Sad Wings Of Destiny
Ja, Sad Wings Of Destiny is in de meeste opzichten een betere plaat dan het debuut. Dat mag je ook verwachten. Een kraker als Victim Of Changes blijft ondanks de gedateerde productie ook nu mijlenver overeind. IJzersterk gezongen, functioneel ingespeeld en met een vergelijkbare dromerige sfeer als Rocka Rolla. Toch schuift de band op deze plaat al lichtelijk op naar de compacte heavy metal waar ze zoveel succes mee boekten. Wat betreft Epitaph ben ik het wel eens met Lennert, daar ligt de zang van Halford mij ook niet zo. Een track als The Ripper kan ik echter zo meerdere keren achter elkaar horen, mede door de vocalen. Heerlijk nummer met goede gitaarsolo's en effectief riffwerk. Terechte klassieker, deze plaat. 4 sterren.

Sin After Sin
Compacter, steviger en over de gehele linie meer heavy metal dan voorheen. De progressieve rock is er zo langzamerhand wel uit. Normaal gesproken raak ik vrij snel uitgekeken op deze muziek, maar wat me opvalt, is dat de muziek zo goed in elkaar steekt. Elke noot is functioneel. Nu is Judas Priest nooit echt van de franje geweest (met uitzondering van Nostradamus), maar het past ze dan ook. Ik houd van de cover Diamonds & Rust, heerlijk riffje. Dissident Agressor blijft eveneens een heerlijk nummer. Toch heb ik net iets meer met Sad Wings Of Destiny, omdat melancholie me als sfeer nou eenmaal meer aanspreekt dan fun. Niet dat Sin After Sin een enorme verschuiving is, maar dit is echt een gevoelskwestie. 3,5 sterren.

Killing Machine
Nog compacter en langzamerhand aanbeland in het vaarwater van British Steel. Maar dan beter, wat mij betreft. Killing Machine klinkt heerlijk, heeft vaart en steekt eigenlijk overal degelijk in elkaar. Ik heb de cd meerdere keren hard in de auto gedraaid en daar werkt de muziek perfect. Normaal gesproken ben ik echt een advocaat voor technische metal, maar ik kan een goedgeschreven liedje met eenvoudige couplet-refrein structuur beslist waarderen. Judas Priest beheerst dat kunstje op deze plaat perfect en kleurt de boel vervolgens heel vaardig en functioneel in met fraaie solo's, leuke details in riffs en ritmes en uitstekend zangwerk. 4,5 sterren.

British Steel
Ik kan prima begrijpen waarom British Steel zo'n succesverhaal was en is. Dit is op en top toegankelijke muziek. Heavy metal met de toegankelijkheid van de latere hardrock. Dat uit zich in de simpele teksten, meezingbare refreinen en nog meer uitgeklede structuren. Op een overbodige noot kun je Priest niet betrappen. Zeker hier niet. Persoonlijk zie ik de charme van songs als Breaking The Law en Living After Midnight wel in. Dergelijke songs werken perfect in een live-situatie en zijn daar volgens mij ook puur voor geschreven. Stuk voor stuk liedjes die werken. Bijna pophits in een stevig metaljasje. Dat kan ik zeker waarderen, omdat er muzikaal gewoon geen speld tussen te krijgen is. Technisch goed onderlegd zijn, is één ding, maar een liedje schrijven dat blijft hangen, is veel lastiger. Killing Machine en opvolger Point Of Entry vind ik zelf net wat beter, maar hier is weinig mis mee. Hiervoor is de omschrijving 'simpel maar doeltreffend' uitgevonden. 3,5 sterren.

Point Of Entry
Ja, Point Of Entry vind ik beter dan de voorgangers. Dat vond ik al en dat vind ik nu misschien nog wel meer. Ik ben nou eenmaal weg van die vroege jaren tachtig sfeer. De sound, de songs en het sfeertje sluiten daar perfect op aan. Ik lees veel negatiefs over deze plaat, maar Point Of Entry vind ik misschien wel één van de gaafste albums van Priest. Desert Plains is natuurlijk een absolute klassieker. Misschien wel één van de beste nummers ooit van Priest. Geniaal refrein en uitstekende solosectie. Maar er prijkt meer moois op Point Of Entry. Turning Circles steekt ook lekker in elkaar en Heading Out On The Highway ligt me prima. Sommige nummers doen me ergens denken aan de hardere Kiss-albums als Creatures Of The Night en Lick It Up. Als bezitter van de remaster vraag ik me overigens af wat Thunder Road op deze cd te zoeken heeft. Heerlijk nummer, maar volgens mij is dit nummer veel later in de jaren tachtig opgenomen. Dat doet uiteindelijk niets af aan mijn mening dat Point Of Entry een ondergewaardeerd pareltje in de discografie van Judas Priest is. Misschien ligt het aan mijn dwarsheid (ik vind No Prayer For The Dying van Iron Maiden ook ijzersterk), maar dat moet dan maar ;). 4,5 sterren.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » di apr 10, 2018 10:18 pm

In de keuze voor de bonustracks op de remasters zit weinig logica. Zo staat Prisoner Of Your Eyes (van de Turbo-opnames) op Screaming For Vengeance als bonus. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden. Het is mij een raadsel waarom ze niet gewoon op het album staat waar ze bijhoren.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Kees
Berichten: 1027
Lid geworden op: ma apr 04, 2016 10:36 am

Re: Judas Priest

Bericht door Kees » di apr 10, 2018 10:21 pm

Volgens mij zou Turbo oorspronkelijk een dubbelalbum worden. Het restmateriaal is als bonustracks op die remasters terecht gekomen. Alleen 'Race With The Devil' op Sin After Sin komt niet uit die reeks.

Jeroen, ik deel je mening helemaal wat betreft Killing Machine. Kan ook wel wat vinden in je analyse van Point of Entry. Wat vind je trouwens van Stained Class?

Gebruikersavatar
Mollusk
Lult over cdtjes
Berichten: 5788
Lid geworden op: za nov 04, 2006 12:04 am

Re: Judas Priest

Bericht door Mollusk » di apr 10, 2018 10:39 pm

Klopt Twin Turbo’s. Had me niet gerealiseerd dat ze allemaal van die Twin Turbo-sessies afkomstig zijn.
The incorrigible wheel tilts at a grotesque angle

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25272
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Judas Priest

Bericht door Jeroen » di apr 10, 2018 11:22 pm

Shit haha. Vergeet ik Stained Class helemaal, terwijl ik dat gewoon één van de beste Priest-platen vind.

Stained Class
De perfecte mix van de oude dromerige Judas Priest en de latere balls to the wall leather rebel metal. Dat eerste element zit er hier toch weer wat meer in dan op de voorganger. Dat laatste hoor je natuurlijk terug in Exciter, waar ik overigens totaal geen moeite heb met de zang. Ik vind het refrein erg lekker klinken en het drijvende ritme (bijna jachtig) weet me elke keer weer op te zwepen. De aandacht gaat vaak terecht uit naar het wereldse Beyond The Realms Of The Death, maar ik vind Stained Class bovenal een riffplaat. Een aantal van de beste riffs die Judas Priest ooit vastlegde, staat op Stained Class. Waar Iommi van Sabbath wellicht de koning is van de duistere, slepende doomriff, daar strooien de gitaristen van Priest onafgebroken met snelle, jagende notenreeksen die misschien niet al te ingewikkeld zijn, maar wel telkens doel treffen. Dergelijke partijen leiden tot composities die vaak lekker lopen en logisch in elkaar zitten. Het prijsstuk van de plaat kent ook zo'n volgorde. Het hoogtepunt in BTROTD is wat mij betreft niet het refrein, maar de coupletten. Vooral dat riedeltje waar de track mee opent zet direct de toon. Halford heeft bovendien nooit beter geklonken dan tijdens de coupletten van dit nummer. Ach ja, Stained Class is de beste plaat van de jaren '70 Priest. 5 sterren.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Plaats reactie