US Metal, episode II

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie

Bij welke band hoor je Harry 'The Tyrant' Conklin het liefst?

Jag Panzer
10
63%
Satan's Host
1
6%
Titan Force
0
Geen stemmen
Harry wie?
4
25%
Nee
1
6%
 
Totaal aantal stemmen: 16

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » wo nov 13, 2013 7:50 pm

Roteert de laatste dagen in de speler: A time will come van Verscythë uit New Bedford, MA. Puntig gecomponeerde en gearrangeerde US-metal met 'Ryche- en Maiden-invloeden plus een goede zanger uit de klassieke hogenotenschool. Het melodieuze karakter van de nummers, in het bijzonder bij de gitaren en zanglijnen, doet me sterk denken aan de eerste Z-lot-Z.

Afbeelding

Helaas is dit leuke plaatje een el cheapo CD-R, maar kennelijk bestaat er inmiddels labelbelangstelling om dit eigenbeheertje nogmaals en als geperste CD met beter artwork/boekje uit te brengen. Afwachten.
Op YouTube staan slechts liveclips, hierbij dan maar de link naar de Verscythë-pagina op ReverbNation:
http://www.reverbnation.com/verscythe

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za nov 23, 2013 10:44 pm

Ik kon Bastille en Othyrworld verdorie niet vinden op de platenbeurs. Helaas, naja, maar even een bestelling geplaatst. Heb er voor weinig nog wel een cdtje van Axemaster, een heruitgave van het tweede album Death Before Dishonour. Vrij rauw opgenomen power metal met een speedy randje. Niets mis mee eigenlijk. Ook die heruitgave van het debuut (Blessing In The Skies) maar eens opsnorren, kan me herinneren dat die ook prima te doen is.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo dec 01, 2013 2:28 pm

@Metal79

Heb jij de albums van Leviathan (Colorado) vanaf Scoring the Chapters wel eens gehoord? Dan doel ik ook op At Long Last Progress Stopped To Follow. Zo ja, hoe vind jij die?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metal79 » zo dec 01, 2013 4:21 pm

Leviathan volg ik sinds ik de eerste CD-EP bij de band bestelde, alles staat hier ook in de kast. Scoring the chapters is een van de muzikaal en Lutzow-tekstueel meest verfijnde progmetalalbums überhaupt. Van het prachtige Travis Smith-artwork via de uitgekiende composities (daaronder het Ron Skeen-meesterstukje 'Paying the toll') tot en met de productie/mix is hier alles goud. Als ik in een discussie één argument zou mogen geven waarom metal een kunstvorm is, zou ik Scoring the chapters op tafel leggen.

De comebackschijf At long last, progress stopped to follow is een teleurstellende aangelegenheid. Warrige en zelfs zwalkende sound, nummers die zonder veel focus op band zijn gezet, matige zang en melodieën die onaf zijn of gewoon niet blijven hangen. Meer kan ik er helaas niet van maken. Wellicht lag het aan de lange absentie, aan onwennigheid en het feit dat 'het ding nu eindelijk maar 's moest worden uitgebracht'. Ze traden immers voor die tijd alweer op. Hoe dan ook was ALLPStF een onfortuinlijke herstart.
Het komende album Beholden to nothing, braver since then is naar verluidt zowel compositorisch als productietechnisch van een geheel andere orde en verschijnt op 14 februari. Ik kijk er bijzonder naar uit, dat moge duidelijk zijn.

Voorbestellen bij de band kan vanaf ergens in december: http://www.leviathanresurrected.com/index.html/

Wie liever de oeroude EP-Leviathan heeft dan de tegendraadse post-Deepest secrets beneath-Leviathan, kan terecht bij Artizan, de band van ex-Leviadrummer Ty Tammeus (een van de weinige metaldrummers met een uitgebeende en werkelijk eigen stijl). De Artizan-EP is erg goed, het debuut Curse of the Artizan bijzonder sterk, de opvolger Ancestral energy (2013) niet van hetzelfde niveau.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo dec 01, 2013 7:47 pm

Jammer dat Scoring The Chapters zo lastig te vinden is. Of heb jij nog tips?
Ik vind de EP en de eerste twee full lengths in ieder geval top. Jij ook?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo dec 08, 2013 10:31 pm

Die cd (Electric Animation) van Bastille is overigens fantastisch! Geweldige zanger en prachtige metal in de Heir Apparent/Titan Force/Fates Warning stijl. Staan echt geweldige songs op
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo dec 08, 2013 11:11 pm



Wat is dit nummer van Siren toch briljant. Een van de meest naargeestige US metalsongs die ik ken. Doug Lee komt perfect uit de verf met die gemene strot van 'em. Die gitaarlijnen en nagebootste effecten van onderzeeërs ook. Ideaal nummer. Ook gelijk de beste song die Siren gemaakt heeft. Rest van de songs op No Place Like Home is beslist gaaf en ook het tweede album Financial Suicide klinkt lekker, maar dit is toch echt de uitschieter.

Voor de liefhebber, retroreview van Hexx - Under The Spell:
http://www.metalfan.nl/reviews.php?id=7961
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

CoenV
Berichten: 18192
Lid geworden op: di mei 06, 2003 5:03 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door CoenV » ma dec 09, 2013 6:59 pm

Altijd leuk, die reviews van semiklassiekers (in het genre), ik houd er wel van.
Toch lees ik liever reviews uit de tijd waarin het album uitkwam. Helemaal in dit geval lijkt me dat mooi leesvoer, aangezien de band nog geen gevestigde naam was en je daardoor eerder mooie recht-door-zee reviews krijgt.
25 jaar na dato is het toch meer een verheerlijking in plaats een review, en daar is mijns inziens ook niks mis mee.

Lekker nummer trouwens, dat van Siren.
US Metal is niet helemaal mijn genre, maar ik kijk toch altijd even in dit topic om lekker werk zoals dit te beluisteren.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo dec 15, 2013 5:01 pm

Ik lees die persoonlijk ook liever hoor. Grappig genoeg zitten er voldoende albums bij die vroeger helemaal geen ogen gooiden en nu als klassiekers worden beschouwd.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo dec 18, 2013 12:51 am

Zijn er nog mensen die de heruitgaven van de Cloven Hoof platen Dominator en A Sultan's Ransom hebben gekocht? Weliswaar Britse band, maar qua stijl veel meer US metal. Blijven twee ondergewaardeerde parels. Eerstgenoemde is niet geweldig geproduceerd, maar bevat ook voldoende prijssongs.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: US Metal, episode II

Bericht door innuendo » wo dec 18, 2013 8:22 am

Ik heb A Sultan's Ransom een tijdje terug besteld. Lekkere plaat inderdaad. Niiiiiiightriders on the aaaastral planes!!
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo dec 18, 2013 6:27 pm

Heerlijk nummer is dat! Wat mij betreft is afsluiter Mistress Of The Forest het absolute prijsnummer. Geweldig gezongen ook!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Lennert » wo dec 18, 2013 10:08 pm

Voor mij is het dit jaar toch wel duidelijk geworden dat Death Dealer met Warmaster de enige standaard/rechttoe-rechtaan metal plaat in mijn hele top 10 heeft gemaakt. Ik blijf het jammer vinden dat ze een matig nummer als Hammer Down er op hebben gezet en een refrein als 'Liberty Or Death' wil ik niet nog een keer in deze hoedanigheid horen, maar nummers als Warmaster en Devil's Mile zijn op en top genieten.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » ma dec 23, 2013 7:15 pm

Laatst Othyrworld binnen gehad. Ding is niet meer uit m'n cd-speler weg te branden. Wat een gave cd zeg. Bevalt me beter dan het oude Sacred Blade werk, de muziek springt er net wat meer uit. Al is ook wat dat oude materiaal weinig mis (meeste nummers zijn immers hetzelfde).
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » di dec 24, 2013 11:28 am

Idd. een perfecte cd. Heb Sacred Blade ook hier; ook fantastisch. Jeff schiet alleen met z'n stem af en toe de verkeerde kant uit. Op Othyrworld is alles perfect in balans.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo jan 15, 2014 9:59 pm

Is het de liefhebbers hier trouwens ontgaan dat Exxplorer in 2011 nog een album heeft uitgebracht? Met Lenny Rizzo achter de microfoon, dus geen halfslachtige vage toestanden zoals op Coldblackugly. Vengeance Rides An Angry Horse is namelijk onvervalste US power metal in het straatje van het onovertroffen Symphonies Of Steel en A Recipe For Power. Weliswaar is de productie niet perfect en de hoge noten blijken tegenwoordig wat lastiger voor de heer Rizzo, maar toch is het een fijn authentiek metalschijfje. Overigens staan er geen briljante songs op zoals World War III of Objection Overruled, maar dat zou wel heel verbazingwekkend zijn geweest. Voor wie het over het hoofd gezien heeft, een leuke aanrader.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » wo mar 05, 2014 7:22 pm

Zijn er nog leuke re-releases uitgekomen? Heb het even niet meer gevolgd. Las ergens dat Messiah Force waarschijnlijk opnieuw wordt uitgebracht; weet alleen niet meer waar ik dat gezien heb.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

CoenV
Berichten: 18192
Lid geworden op: di mei 06, 2003 5:03 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door CoenV » wo mar 05, 2014 7:26 pm

Heb de cd van Messiah Force - The Last Day nog dubbel anders.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22607
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: US Metal, episode II

Bericht door innuendo » wo mar 05, 2014 7:28 pm

Beetje gave shizzle? Dan wil ik die zaterdag wel van je overnemen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: US Metal, episode II

Bericht door Eru Iluvatar » wo mar 05, 2014 7:39 pm

Hehehe, ik ben ook wel geïnteresseerd! Al een tijdje liefhebber.

CoenV
Berichten: 18192
Lid geworden op: di mei 06, 2003 5:03 pm

Re: US Metal, episode II

Bericht door CoenV » wo mar 05, 2014 7:52 pm

Voor degene die mij verlost van twee The Presidents of the United States cd's is ie.
8 euro voor drie cd's. Geen geld voor zoveel kwaliteit.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: US Metal, episode II

Bericht door Eru Iluvatar » wo mar 05, 2014 8:02 pm

Die laatste twee verkoop ik wel door (ken wel mensen die ik daar blij mee kan maken). Deal!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » wo mar 05, 2014 8:22 pm

Daar zijn toch ook tig bootleg versies van
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » do mar 06, 2014 8:25 pm

Heb het gevonden: Buried between Time and Dust records (BBTAD) gaat het opnieuw uitbrengen; goed label, heb daar paar releases van (Desolation Angels, Max Planck etc).
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » do mar 06, 2014 9:04 pm

Gaat op de wantlist.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo apr 13, 2014 7:31 pm

Tussen de bedrijven door even lekker Guilty As Charged draaien van Culprit. Voor die tijd (1983) zeer vooruitstrevende en tamelijk technische heavy metal die ongetwijfeld bands als Heir Apparent, Queensrÿche, Fates Warning en Watchtower beïnvloed heeft. Sfeer van de plaat doet me denken aan Cerebus, mede omdat de ouderwetse productie vergelijkbaar is. Ook een dikke aanrader natuurlijk, Cerebus. Minder progressief, maar wel heel erg gaaf!

Gisteren op de platenbeurs ook nog een zeldzaam progressief US metalplaatje aangeschaft. Namelijk de cd van The Last Things, Circles And Butterflies. Dan niet de heruitgave, maar het origineel op Nordic Metal. Aparte plaat die het predikaat vooruitstrevend zeker verdient. Doet me qua stemming vaak denken aan Psychotic Waltz, zij het wat minder folky. Ik moet nog wat wennen aan de songstructuren, maar dat gaat vast wel goed komen. Productie had wat beter gekund, maar dat is wel vaker bij die US metalplaten uit begin jaren negentig. Prima luistervoer voor de liefhebbers van thinking man's metal.

Al net zo leuk, maar stukken minder origineel is de eerste full-length van Masters Of Disguise. Kenners weten dat het hier gaat om de begeleidingsband van Christian Logue toen hij een aantal jaar terug op tour was onder de naam Savage Grace. Dat is precies wat je krijgt. Een prachtige en ontzettend goed uitgevoerde tribute aan Savage Grace. Logue schreef zelf ook mee aan een aantal songs en dat is te horen. Heerlijk voortrazende speed metal met gave melodieën, catchy refreinen en gierende solo's. Het plaatje past zodoende prima naast Master Of Disguise, The Dominatress en After The Fall From Grace. Met name de eerste twee zijn duidelijk terug te horen in dit goede album. In de Aardschok vroeg men zich af waarom Logue de boel zelf niet heeft ingezongen, maar ik kan me niet voorstellen dat hij het beter zou hebben gedaan dan Alexx Stahl (Roxxcalibur). Luister voor de aardigheid maar eens naar After The Fall From Grace en je hoort dat Logue nooit een denderende zanger is geweest. Dat overigens geheel terzijde.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » di apr 29, 2014 10:16 pm

Die Tyrant's Reign en Regime demo/ep compilaties op Stormspell zijn ook erg gaaf!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Lennert » do mei 01, 2014 3:19 pm

De Canadezen van Eidolon zullen wel pissig zijn dat ik hen in dit topic noem, maar ik vind ze te eigenzinnig om zomaar in het power metal topic te plempen. Ik heb vorig jaar in Groningen Hallowed Apparition gekocht en heb erg genoten van de aan Iced Earth/Nevermore denkende duistere power metal met thrash invloeden. Vandaag vond ik de laatste plaat voor hun split The Parallel Otherworld en was verbaasd over het feit dat het album Nils K. Rue op zang heeft en ook meteen een stuk meer als progmetal klinkt. Gave band in ieder geval, ook zo'n typische band waar ik op praktisch iedere metalmarkt of tweedehands platenzaak wel eens albums voor 5 euro van zie liggen. Even in de gaten houden of ik er meer van kan vinden.

Edit: godverdrie, is dat Rue die de King Diamond vocals doet of is het de King zelf? Indien het Rue is dan heeft hij een fantastische prestatie geleverd!
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » do mei 01, 2014 5:06 pm

Leuke band inderdaad. Hallowed Apparition heb ik ook. Vind de drumsound wel wat te digitaal, maar de nummers zijn tof. Band heeft eigenlijk geen slechte plaat gemaakt.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25573
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Lennert » do mei 01, 2014 6:25 pm

Ik ga er toch dan maar eens wat meer van zoeken, als die twee albums toch al zo'n behoorlijk stuk verschillen qua sound ben ik toch erg benieuwd wat ze nog meer hebben uitgespookt. Grappig hoe zo'n Canadese band tegelijkertijd weer zo ongelooflijk Amerikaans klinkt :P
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Den
Berichten: 1539
Lid geworden op: za apr 08, 2006 1:35 pm
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: US Metal, episode II

Bericht door Den » do mei 01, 2014 7:10 pm

goeie band ja. Ik heb apostles of defiance (met zero hour er als bonus bij) en coma nation. Beide zijn goed te pruimen al moet je wel door het drumgeluid heenluisteren inderdaad. En genoegen nemen met wat beperktere zangers. Maar muzikaal zit het top in elkaar!
heeft geen fuck verstand van muziek!

http://www.scenepointblank.com

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » ma mei 12, 2014 7:23 pm

Mja, maar grappig genoeg is Nils helemaal niet beperkt. Zijn zang bij Pagan's Mind is immers fantastisch. Maar goed, hij is dan ook enorm gegroeid. Zet voor de grap die plaat van Eidolon maar eens op of Infinity Divine van Pagan's Mind, om daarna de rest van PM te draaien. Ongelofelijk hoe die kerel zich ontwikkeld heeft.

Heb de laatste weken nog wat leuke US metal aanwinsten binnengehengeld. Zoals het debuut van Digital Ruin, 'Listen'. Prachtige progressieve metalplaat in het straatje van Vauxdvihl. Het tweede album had ik al en die vind ik ook erg gaaf, maar dat debuut is wel een pak sfeervoller en vooruitstrevender.

En ik moet maar weer eens reclame maken voor één van de meest ondergewaardeerde US metalbands. Mystic Force. Heb met de cd Shipwrecked With The Wicked de discografie nu compleet. Fantastische songwriters die bovendien bijzonder technisch en progressief uit de hoek komen. Jammer dat Bobby Hicks er niet meer is, maar William Wren (Oracle) bleek al in 2000 op Man VS Machine een zeer adequate vervanger. Dat is ook een superplaat trouwens. Fantastisch!
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za jun 21, 2014 12:00 pm

Gisteren was ik in de voormalige Music Store (tegenwoordig Music and More, een van de laatste) in Hardenberg. Daar vond ik de cd Pathways To Wholeness van de Amerikaanse band Catharsis. Een album uitgegeven door het Nordic Metal label, een platenmaatschappij die ook verantwoordelijk is voor progressieve US bands als The Last Things en Lord Bane. Catharsis zit ook in dat straatje. Productie is vrij rauw, maar muzikaal is Catharsis behoorlijk technische US power metal met veel progressieve invloeden. Door de vrij ingewikkelde songstructuren doet het regelmatig denken aan Mystic Force en oude Fates Warning. Leuke verrassing voor een paar euro.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » za jun 28, 2014 12:21 pm

Er is weer een vette 80's band uit de obscuriteit getrokken. Ditmaal de band "Solar Eagle" die destijds een EP'tje en een demo hebben uitgebracht. Heruitgave door Skol records. Geluid klinkt brak, maar dat mag de pret niet drukken.

Zie hier: http://www.skolrecords.com

Voor liefhebbers van Crimson Glory, Screamer, Cyperus, Zions Abyss, Appolo Ra, Omega Point etc
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za jun 28, 2014 12:53 pm

Ah, je bent er weer. Blijf je nu?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » za jun 28, 2014 5:32 pm

haha, ik zal idd. eens wat vaker langskomen ;)

Trouwens gestemd op "Battle at Helms Deep". Heerlijke plaat, heeft echt een eigen sound en tijdloos.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: US Metal, episode II

Bericht door Hellhammer » zo jun 29, 2014 11:06 am

Solar Eagle is mooi spul inderdaad. Lekkere heliumzang ook. Dat Skol heeft ook een geremasterde versie van Metal from Hell uitgebracht. Klinkt nog steeds als een natte scheet natuurlijk.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: US Metal, episode II

Bericht door Metalheank » zo jun 29, 2014 12:13 pm

Jeroen schreef:Gisteren was ik in de voormalige Music Store (tegenwoordig Music and More, een van de laatste) in Hardenberg. Daar vond ik de cd Pathways To Wholeness van de Amerikaanse band Catharsis. Leuke verrassing voor een paar euro.
Ja zeg, dat dat nog kan. Alleen in Hardenberg dus. Tof album. Daar speelt nog een oude drummer van Cage op, zo ken ik de band.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » zo jun 29, 2014 9:23 pm

Klopt ja. Leuke vangst. Op dat label Nordic Metal zijn The Last Things en Lord Bane ook de moeite trouwens.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » vr jul 04, 2014 12:19 pm

De band Heathens Rage schijnt nieuw materiaal te maken. Ben benieuwd of ze de obscure MLP uit 1986 weten te evenaren. Prachtige hoes heeft die MLP:

Afbeelding

Muziek heeft wel wat weg van de eerste Savage Grace platen; vette speed metal met sirene zang.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: US Metal, episode II

Bericht door Hellhammer » vr jul 18, 2014 6:21 pm

Moest dit even delen met y'all. Godverdomme wat is die eerste plaat toch fenomenaal.


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za jul 19, 2014 12:09 am

De tweede ook. Vooral die heruitgave van Arkeyn Steel, waarop de gitaren meer op de voorgrond staan. Triad is ook een vette compilatie.
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » za jul 19, 2014 11:26 pm

Over heruitgaven gesproken, Divebomb heeft weer een nieuwe serie uitgebracht. Met onder meer de twee albums van Reverend (met dhr. Wayne van Metal Church) en wat bootcamp werk (oud en nieuw), waaronder Savage Choir en Reign (niet de deathmetalband). Best gaaf weer
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » ma sep 01, 2014 9:04 pm

Levendig topic haha. Ben weer verslingerd aan Screamer "Target Earth". Op een nummer na vind ik deze plaat stukken beter dan hun grote voorbeeld. Vooral dat laatste nummer en dan die solo :shock:
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » ma sep 08, 2014 10:18 pm

Hallo allen.
Ben nieuw hier en het is mede door dit topic dat ik besloot me te registreren.
Het doet me goed te lezen dat er nog steeds US metal liefhebbers zijn. Als ik zie dat Last Descendants voorbij komt kan het bij mij niet meer stuk :-)
Ik heb het gehele topic doorgelezen en er komt fantastisch materiaal voorbij, ook bands die ik zelf nog niet kende.

Voor degene die ze nog niet kent, de volgende albums zijn ook zeker de moeite om eens aan een luisterbeurt te onderwerpen.
Wild Dogs- Reign Of Terror
Haven- Age Of Darkness
Lizzy Borden- Love You To Pieces
Lááz Rockit- No Stranger To Danger
Leviathen- Onward Thru The Fog


Gebruikersavatar
Sentinel
Berichten: 1424
Lid geworden op: di mar 13, 2007 1:33 pm
Locatie: Landgraaf

Re: US Metal, episode II

Bericht door Sentinel » wo sep 10, 2014 8:09 pm

Welkom! Dit topic heeft meer US-metal fanaten nodig, beste scene ooit geweest. Van dat rijtje ken ik Haven en Leviathan alleen van naam; eens proberen. Ik zoek altijd nieuwe muziek in dit genre. "Love you to pieces" is echt een klassieker. "Reign of Terror" heeft me helaas nooit echt weten te pakken. Het nummer "Man against Machine" is geniaal en de rest gaat er niet in helaas. Wel, een fenomenale drummer op die plaat.
LONG LIVE THE LOUD!!!!!!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » wo sep 10, 2014 10:45 pm

Sentinel schreef:Welkom! Dit topic heeft meer US-metal fanaten nodig, beste scene ooit geweest. Van dat rijtje ken ik Haven en Leviathan alleen van naam; eens proberen. Ik zoek altijd nieuwe muziek in dit genre. "Love you to pieces" is echt een klassieker. "Reign of Terror" heeft me helaas nooit echt weten te pakken. Het nummer "Man against Machine" is geniaal en de rest gaat er niet in helaas. Wel, een fenomenale drummer op die plaat.
Haven- Age Of Darkness vindt ik persoonlijk een schitterend album. Vergelijkingen met QR gaan op maar toch weer anders.
Ik bedoel overigens Leviathen, niet die "andere" Leviathan. :D


Gebruikersavatar
Jeroen
That bastard from Metalfan.nl
Berichten: 25287
Lid geworden op: di sep 24, 2002 6:18 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: US Metal, episode II

Bericht door Jeroen » do sep 11, 2014 9:08 pm

Gave bands, Haven en Leviathen. Kende ze alleen van naam. Zal wel weer hard to find zijn, of niet?
"By Grabthar's hammer, by the suns of Warvan, you shall be avenged!"

Tegen overmatig gebruik van breakdowns!

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » do sep 11, 2014 9:29 pm

Jeroen schreef:Gave bands, Haven en Leviathen. Kende ze alleen van naam. Zal wel weer hard to find zijn, of niet?
Leviathen wel, lastig te vinden en meestal duur.
Haven valt wel mee, op de Bay sowieso, ben je voor een paar tientjes de man.

Meestal kan ik het geduld wel opbrengen en wachten op een goede prijs :D

Gebruikersavatar
MetalDelight
Berichten: 801
Lid geworden op: ma sep 08, 2014 7:09 pm
Locatie: Burgum FRL

Re: US Metal, episode II

Bericht door MetalDelight » vr sep 12, 2014 6:43 pm

Het weekend openen met een lekkere sfeervolle plaat van het al eerder aangehaalde Lord Bane, dik de moeite waard!


Plaats reactie