Doom Metal V: Friends of Hell

Jouw band, andere bands .. alles kun je hier kwijt
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metal79 » do okt 31, 2013 10:26 am

Rich Walker meldde dat er eerst een vinylversie komt van de nieuwe Solstice.

En heeft iemand dit al meegekregen?



Leif 'Candlemass' Edling-project met zangeres Jennie-Ann Smith plus muzikanten van o.a. Evergrey en Tiamat.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » do okt 31, 2013 10:29 am

Ja, ik vind het afschuwelijk. :P
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metal79 » do okt 31, 2013 10:40 am

Echt? Dat verrast me toch wel. 't Duurt wat eer het nummer op stoom komt, maar ik kan me er - als niet uitgesproken doom-aanhanger - best in vinden.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » do okt 31, 2013 11:13 am

Ik heb de promo al een tijdje binnen, maar het geheel komt op me over als een pak leftovers van Candlemass die ingezongen zijn door een kleuterjuf. De laatste Candlemass is echt véél beter.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metal79 » do okt 31, 2013 11:38 am

Misschien geen liefhebber van vrouwenzang in het algemeen of alleen in dit geval?
Candlemass na het witte reüniealbum vind ik een ietwat moeizame aangelegenheid. Alsof Leif er al lang een punt aan wilde draaien, maar het niet kon. Dan liever bijvoorbeeld het oude Abstrakt Algebra-album, dat klinkt natuurlijker.
En Robert Lowe is zonder meer een goede zanger en charismatische frontman (wanneer hij enigszins nuchter is), maar ik heb toch ook moeite om hem en C-mass in mijn kop samen te voegen.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » do okt 31, 2013 12:07 pm

Ik ben pas naar Candlemass gaan luisteren toen Lowe er al een paar jaar in zat, dus voor mij is dat niet zo'n punt. Ik snap het wel hoor, ik heb dat weer met andere bands. Overigens ben ik nooit echt een liefhebber geweest van vrouwenzang, tot ik Jex Thoth hoorde en het wereldje van de occulte rock ben gaan verkennen, dus inmiddels kan ik het goed hebben. Ik kan alleen nog steeds niks met zangeressen die klinken alsof hun stem afgestompt is door vele zanglessen. Bij Avatarium (maar ook bij Gold, om daar nog even op terug te komen) klinkt het allemaal zo vlak, zo netjes, dat het helemaal niet meer bij rock of metal past.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metal79 » do okt 31, 2013 12:30 pm

Ja, het maakt natuurlijk verschil dat je tijdens de Lowe-fase bij Candlemass bent binnengevallen.
Wat die vervlakking-door-zanglessen aangaat, bij Gold hoor ik dat nou juist helemaal niet. Milena Eva klinkt juist erg spontaan en 'autodidact' (ik bedoel dat niet oneerbiedig, maar juist positief). Misschien klinkt veel vrouwenzang voor menigeen gewoon niet rock 'n' roll genoeg, daar kan ik me zeker iets bij voorstellen. Tussen de stijlen van, ik gooi maar even twee uitersten op tafel, Leather Leone (Chastain) en Jess (van The Ancient Ones) zit natuurlijk een hemelsbreed verschil.
Ik kan dan weer niks met die pseudo-operavocalen in het toch al bijzonder kitschige ruischende baljurkengenre.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » do okt 31, 2013 12:41 pm

Hehe, ik houd het er maar op dat ik vooral van ongepolijste vrouwenzang houd. Daar vallen zowel Leather Leone als Jess onder. Al moet ik zeggen dat ik Nightwish ten tijde van Tarja Turunen ook erg goed vind
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metal79 » do okt 31, 2013 12:50 pm

In het doom-subgenre moet je dan goed zoeken eer je iets vindt, maar in de occultrock vind je natuurlijk van alles, hoewel niet zó ongepolijst als Leather natuurlijk.

Overigens heb ik me naar aanleiding van jouw postjes over het Britse gezelschap Purson nog maar een keer in hun eigenzinnig doomy universumpje begeven, nadat ik het een tijd geleden had beluisterd zonder dat het indruk maakte. Dat debuut staat dus nu op de moetgehebtlijst. Vanavond spelen ze als support van de Spirtuele Bedelaars in De Boerderij. Jammer, was ik graag bij geweest, maar de werkweek is te vol.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » do okt 31, 2013 12:59 pm

Het is voor 90% Beatles-worship, maar die plaat stond op eenzame hoogte wat de releases van 2013 betreft. Tot het moment dat Atlantean Kodex hun Magnum Opus uitbracht natuurlijk. Purson is ook even wennen hoor. De eerste keer wist ik ook niet goed wat ik er mee aan moest. Alleen Spiderwood Farm pakte me meteen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metal79 » do okt 31, 2013 1:48 pm

Ach, je weet hoe het is: met de platen waar je meer gewenningstijd voor nodig hebt, doe je ook het langst.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metal79 » do okt 31, 2013 1:55 pm

Vanaf vandaag staat het Avatarium-ding integraal in de stream. Hier alle info over het project en de streamlink:
http://www.blabbermouth.net/news/leif-e ... streaming/

Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 2075
Lid geworden op: vr okt 06, 2006 2:02 pm
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door lampje » do okt 31, 2013 5:31 pm

Hmmm, aparte review. Ik krijg de indruk van dwarsliggen om het dwarsliggen en maar zien hoe er gereageerd wordt?

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » do okt 31, 2013 7:34 pm

Bedoel je mijn review? Als de gelegenheid zich voordoet, prikkel ik graag mensen, maar altijd met een positieve insteek. ;)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metal79 » do okt 31, 2013 9:26 pm

Nu ik het Avatarium-album in z'n geheel heb beluisterd kan ik slechts mijn hoofd schudden over je recensie, Innuendo...
Dit debuutalbum is een parel van statige doom met werkelijk fantastische zang. Jennie-Ann Smith - dé vocale ontdekking van 2013? - heeft behalve een zeer expressieve stem een bijzondere, bij tijd en wijle jazzy frasering waarmee ze precies dat drama vertolkt dat Edling bij het componeren voor ogen moet hebben gestaan. Daarnaast behoort het sologitaarwerk van Markus Jidell tot het indrukwekkendste dat ik tot dusver hoorde in dit toch niet misselijke metaljaar MMXIII.
Schitterende opener is 'Moonhorse' (die zanglijnen alleen al), spannend-sinister is 'Bird of prey', waarlijk episch 'Tides of telepathy' (met wereldsolo in de finale), eclectisch-avontuurlijk 'Boneflower', bluesy dromerig 'Lady in the lamp'. Om maar 's vijf ijzersterke tracks te noemen. Na de laatste amechtige Candlemass-jaren is hier in alles eindelijk weer de oude geïnspireerde Leif Edling present. Hij lijkt blij verlost van het Candlemass-blok aan z'n doom-been. Prachtplaat, in een kamerbrede productie bovendien. Wordt terstond aangeschaft.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » do okt 31, 2013 9:38 pm

Ik snap dan weer niks van je lovende woorden. Alsof je Death Magic Doom nooit gehoord hebt. :)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metal79 » do okt 31, 2013 10:00 pm

De laatste jaren leek het alsof Edling met Candlemass binnen een artistiek veel te beperkt kader voor zijn brood musiceerde. Dat keurslijf is hier duidelijk weggevallen (zoals eerder bij Krux en ver daarvoor bij Abstrakt Algebra). Wonderzangeres Smith en de nieuwe medemuzikanten lijken hem in de uitvoering nog vleugels te hebben gegeven ook.
Het is natuurlijk de kunst om naar Avatarium te luisteren als Avatarium, niet als Candlemass.
Nu ben ik zowaar bij de derde draaironde en ik vermoed dat dit album zo maar 's in m'n jaarlijst onder de top 10 zou kunnen eindigen...

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metalheank » do okt 31, 2013 11:34 pm

Ik vind het wel typerend dat de zwaarte en heftigheid bewust een stapje terug gaat op de momenten dat de zang op steekt. Zwaktebod. Alsof ze zware instrumentatie niet aan kan qua zang of er nog geen stijl op ontwikkeld heeft. De laatste drie Candlemass vind ik trouwens fenomenaal!
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Lennert
Lult over cdtjes
Berichten: 25568
Lid geworden op: wo mar 27, 2002 7:15 pm
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Lennert » do okt 31, 2013 11:49 pm

Idem, King Of The Grey Islands vind ik zelfs een van hun beste platen samen met het debuut.
Strijdkreet schreef:Als ik lennert denk, denk ik Van damme hoofd.

Dus als ik Van damme op tv zie denk ik. "Stik, daar heb je lennert.... oh wacht...."

:' )
Voorts ben ik van mening dat het fenomeen influencer vernietigd moet worden.

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metalheank » vr nov 01, 2013 12:07 am

Lennert schreef:Idem, King Of The Grey Islands vind ik zelfs een van hun beste platen samen met het debuut.
Ja, ze hebben zich echt herpakt. King of the Grey Islands is machtig, bombastisch en majestueus, terwijl Death Magic Doom gewoon stalen ballen is. Dat album erna is dan weer een tikkie minder maar prima. De zangprestaties van mijn favoriete zanger zijn erg geschikt. Niet zo geweldig als bij Solitude Aeturnus, maar zijn eenvoudigere Candlemass stijl past.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 2075
Lid geworden op: vr okt 06, 2006 2:02 pm
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door lampje » vr nov 01, 2013 7:26 am

innuendo schreef:Bedoel je mijn review? Als de gelegenheid zich voordoet, prikkel ik graag mensen, maar altijd met een positieve insteek. ;)
Die bedoelde ik inderdaad. Ik begrijp je insteek nog ook, maar deel die niet. Zo slecht is ie nou ook weer niet.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » vr nov 01, 2013 8:15 am

Daar is dan weer de discussie op het forum voor.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metal79 » vr nov 01, 2013 9:52 am

Metalheank schreef:Ik vind het wel typerend dat de zwaarte en heftigheid bewust een stapje terug gaat op de momenten dat de zang op steekt. Zwaktebod. Alsof ze zware instrumentatie niet aan kan qua zang of er nog geen stijl op ontwikkeld heeft.
Dat vind ik juist keuze voor natuurlijke dynamiek, iets wat je ook terughoort in de productie. Niet voortdurend alles op 11, zoals veel producties tegenwoordig, maar een toontje bescheidener wanneer het geheel daarom vraagt. Dat maakt het spannend.
Overigens kan ik Candlemass zeer waarderen, maar deel simpelweg niet de bewieroking van de laatste albums. Zelfs King of the grey islands vond ik al ietwat taai, maar misschien is dat gewoon eigen aan die stijl (al heb ik dat met de Messiah-CM nooit zo ervaren).

Gebruikersavatar
lampje
Berichten: 2075
Lid geworden op: vr okt 06, 2006 2:02 pm
Locatie: de polder
Contacteer:

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door lampje » vr nov 01, 2013 4:48 pm

innuendo schreef:Daar is dan weer de discussie op het forum voor.
Natuurlijk. Maar normaal gesproken onthoud ik me van commentaar over andermans reviews. Ik kon het alleen nu niet laten omdat ik deze best apart vind :-)

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » za nov 02, 2013 10:58 pm

En dat is je goed recht!


Om even wel een toffe plaat aan te raden ( :P ), over twee weken komt het debuut van het Canadese Funeral Circle uit. Wel tragisch dat de halve band inmiddels al opgestapt is, maar het album zelf mag er zeker wezen. Doet erg aan Solstice denken.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Hellhammer » zo nov 03, 2013 3:40 pm

Die EP die ze een paar jaar geleden hebben uitgebracht vond ik erg tof (met name Fist of Satan, wat een kraker), maar dat album vind ik vooral heel erg suf. Saaie zang, saaie riffs, saaie songs, saai alles.

Gebruikersavatar
Metal79
Berichten: 544
Lid geworden op: ma mei 21, 2007 2:33 pm
Locatie: A-locatie

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metal79 » ma nov 04, 2013 7:23 pm



Ik bedoel maar...

Gebruikersavatar
Metalheank
Berichten: 8197
Lid geworden op: zo jul 11, 2004 11:20 am
Locatie: Zutphen

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Metalheank » ma nov 04, 2013 7:38 pm

Ik vind het al wel weer iets beter hoor. Maar het doet me eigenlijk nog het meest denken aan een meer verdoemde versie van After Forever of iets anders Nederlands zoals Star One.
twitter.com/MiddeleeuwsBouw
Vuige automuziek playlist: http://open.spotify.com/playlist/4Rsy2e ... TROREETjMA

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Eru Iluvatar » ma nov 04, 2013 8:36 pm

Hellhammer schreef:Die EP die ze een paar jaar geleden hebben uitgebracht vond ik erg tof (met name Fist of Satan, wat een kraker), maar dat album vind ik vooral heel erg suf. Saaie zang, saaie riffs, saaie songs, saai alles.
Idem dito hier. De relatief grootschalige label ten spijt.

Over Candlemass: Mijn voorkeur gaat uit naar de albums van 'Epicus Doomicus Metallicus' t/m 'Chapter VI'. Dat laatste album vind ik gruwelijk ondergewaardeerd. Thomas Vikstrom is een wat miskende zanger, maar kan nu gelukkig zijn ei kwijt bij Therion. 'Chapter VI' werd begin jaren negentig door de RockHard gelauwerd als het beste Candlemass-album. Zeker niet onterecht.

Ook de meer progressieve albums uit midden jaren negentig vind ik best interessant. Vooruitstrevende, diverse doom. Het reünie-album met Messiah is een beetje langs mij heen gegaan en heeft mij later ook nooit uitgenodigd om beluisterd te worden. 'King Of The Grey Isles' vond ik aanvankelijk erg tof, maar daarvan heb ik al zo'n vijf jaar niets meer geluisterd. 'Death Magic Doom' was hier zwaar te verteren, ondanks de lyrische recensies. Op dit album stonden een paar aangename verassingen, zoals 'Dead Angel' en de fenomenale opbeurende Queen-finale in 'Demon Of The Deep. Het laatste afsluiter had soortgelijke melodieuze elementen in 'The Mad Queen Bee', maar kon bij daarbuiten niet echt interesseren. Best wel een tegenvaller.

De laatste twee Krux-albums vond ik daarentegen weer erg aangenaam, evenals Leifs solo-album. Van Avatarium had ik dan ook hoge verwachtingen die niet zijn uitgekomen. Met mijn hap-snap mentaliteit van tegenwoordig zal ik het album ook niet nog eens snel draaien.

Nee, naar sinds 2007 eenmaal ondergedompeld te zijn geweest in de doom-wateren van Solstice, Scald, Warning, Solitude Aeturnus, While Heaven Wept, Isole en Forsaken heeft Candlemass voor mij niet meer de eens vanzelfsprekende alleenheerschappij in doomland.

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » ma nov 04, 2013 9:54 pm

Hmm, dat Fist Of Satan eens opgezocht. Dat klinkt compleet anders zeg. Ik zal niet ontkennen dat het oude spul mijn voorkeur heeft. Toch vind ik het gitaarwerk op de nieuwe plaat af en toe behoorlijk goed. Mooi inzicht, dat wel.


Ik krijg nog steeds flinke jeuk van Avatarium. Kan er niks aan doen.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Eru Iluvatar » di nov 05, 2013 9:04 pm

Vandaag heb ik nog twee keer het debuutalbum van Avatarium beluisterd. Ik moet zeggen dat hij nu wel wat beter valt en ik in ieder geval mijn aanvankelijke negatieve kritiek terug trek.

De zangeres heeft zo'n liefelijke slaapliedjes-stem met de typerende duistere twist, zoals we dat ook kennen van Jex Thoth. De riffs van Avatarium zijn typisch Edling en differentiëren niet veel ten opzichte van Candlemass en Krux. Niet onaardig en vaak best pakkend, maar je hoort het stukje metaalmoeiheid dat je ook op de laatste Candlemass-plaat kon horen. Slimme zet van Edling om voor een vocaliste met frisse stem te gaan (overigens niet gewaagd gezien de populariteit van dito 'occult rock'-bands). Het typische Leif-geluid wordt zo opengebroken en kan meer ademen zonder aan metalrestricties vast te zitten. Een stukje volwassenheid, met mooie Ritchie Blackmore Rainbow-esque gitaarlijnen. Ook de zanglijnen doen trouwens aan Dio's fase bij die band denken.

Enerzijds metal-overstijgend en verfrissend, anderzijds wat veilig, weinig spannend en lichtelijk vervelend. Minder dat tijdens de eerste luisterbeurt, maar tot nog toe mis ik wat spanning en dynamiek. Maar goed, het album nodigt wel uit om nog vaker beluisterd te worden, dus wie weet. Desalniettemin kan ik me nog steeds wel wat voorstellen bij Ruud's oordeel en vind ik veel reacties ook nogal wat over de top positief. Het is geen Atlantean Kodex :)

Gebruikersavatar
KoenM
Berichten: 22065
Lid geworden op: ma aug 15, 2005 2:08 pm
Locatie: een pittoresk rustiek Vlaams dorpje
Contacteer:

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door KoenM » do nov 14, 2013 7:25 pm

Heerlijk. Heb weer tijd voor muziek en zit met open geest naar wat verse metal te luisteren. Moonhorse had me vrij snel te pakken! Sterktes vind ik het contrast tussen het logge Edling-geluid en de stukken met breekbare bluesy stem van die zangeres. De zanglijnen zijn van een hoog niveau, blijven continu boeien en verrassen en nemen je mee in haar verhaal. Krux en recente Candlemass vind ik dan ook fantastisch, met als hoogvlieger Krux (de eerste) en King of the Grey Islands.

Lol @ baljurkengenre-opmerking trouwens.
Facebook band

Visually Universal - Our Hexagram Unicursal

I stared into the void tonight - the best dream I ever had

Last.fm profiel

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Hellhammer » do mar 20, 2014 5:34 pm

Oudgedienden Blood Farmers hebben voor het eerst in 19 jaar een nieuwe plaat uitgebracht. De titeltrack staat al geruime tijd op joetoeb, en het klinkt weer verdomde vet:


Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Dufniall » vr mar 21, 2014 10:33 am

Waarom zijn er twee Doom Metal V topics? Anyway, in deze dan ook maar even spammen:

Afbeelding

MONUMENTS is a five-headed doom/blackmetalformation from The Netherlands. The music of MONUMENTS can be described as a mix of doom and black metal, but is certainly not limited to these genres. They mix slow and heavy passages with intense moments of fast, aggressive riffs. The lyrical concepts revolve around nature and esoterism. Musical influences are found in bands such as Katatonia, Sólstafir, October Tide, Daylight Dies and more.

On February 7th 2014, the debut EP “The December Sessions” was self-released. Recordings were done on December 1st 2013 in Studio Moskou, Utrecht. Mixing and mastering is done by AVEC Niels (ex-Heidevolk, I Shall Move The Earth).

Tracklist:
1. Monuments (07:40)
2. Concealment (09:49)

The EP is available as a pay-what-you-want digital download or as a limited edition digipack (€5,-). You can order "The December Sessions" by sending an email to bandmonuments[at]gmail[dot]com or through our Bandcamp page.

Bandcamp: http://monumentsnl.bandcamp.com
Facebook: http://www.facebook.com/MonumentsNL

Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » vr mar 21, 2014 10:40 am

Blood Farmers: leuke band en toffe lui. Ik heb nog een lijstje liggen met een paar heel obscure horrorfilms, dat de gitarist me gegeven heeft. Toen hadden ze al een soort van tweede plaat liggen dat net uit was. (Roadburn 2011)
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Hellhammer » za mar 29, 2014 1:29 pm

Voorlopige plaat van het jaar, dat Headless Eyes. Godverdomme wat vet!

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Hellhammer » za apr 19, 2014 5:07 pm

Nog een tip voor fans van wat traditionelere doom: The Wizar'd. Voorheen was ik nooit heel gecharmeerd van hun werk (de eerste langspeler Infernal Wizardry is ronduit saai, en de oudere ep's niet veel beter), maar wat ik heb gehoord van hun nieuwste album, Arcane Tome of Ancient Knowledge, is verdomde gaaf. De gitaarlijntjes zijn lekker melodieus, de productie is rauw en de zanger heeft zo'n lekker nasaal randje als we kennen van figuren als Ozzy, Terry Jones en Zeeb Parkes. Liedje:


Gebruikersavatar
innuendo
Lult over cdtjes
Berichten: 22602
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 10:49 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door innuendo » za apr 19, 2014 6:27 pm

Eens luisteren dan! Ik heb nog een oude EP van ze, maar die heb ik weinig gedraaid.
Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Eru Iluvatar » za aug 16, 2014 10:48 am

Ha, het nieuwe Pallbearer-album, 'Foundations Of Burden' is via Pitchfork te streamen:

http://pitchfork.com/advance/510-foundations-of-burden/

Veel te vroeg om te zeggen of deze nieuwe de debuutplaat 'Sorrow & Extinction' overtreft, maar het klinkt sowieso al veelbelovend voor de lange termijn!

Gebruikersavatar
cataclysm child
Berichten: 7664
Lid geworden op: do dec 08, 2005 2:16 pm
Locatie: leuven

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door cataclysm child » zo aug 17, 2014 1:32 am

1 nummer van gehoord en dat klonk idd prima. De voorganger overtreffen zal moeilijk worden, maar de verwachtingen zijn hier toch best hoog.
Faustian Spirit of the Earth

Gebruikersavatar
Marcel Hubregtse
Berichten: 638
Lid geworden op: za aug 11, 2007 9:17 am
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Marcel Hubregtse » zo aug 17, 2014 4:48 pm

cataclysm child schreef:1 nummer van gehoord en dat klonk idd prima. De voorganger overtreffen zal moeilijk worden, maar de verwachtingen zijn hier toch best hoog.
Vond het debuut nogal tegenvallen. Vooral in vergelijking met de weergaloze demo. Plus het debuut klonk veel te dof. De nieuwe is een stap voorwaarts, vooral op het gebied van de productie.
Yesterday is dead and gone, tomorrow is out of sight.

Dawn Crosby (R.I.P.)
05 April 1963 - 15 December 1996

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Eru Iluvatar » ma aug 18, 2014 11:41 am

Hmm, ik vond de productie van de vorige juist wel wat hebben. Het geluid van de nieuweling kan ik echter ook goed waarderen. Het geeft de muziek meer een bijna prog/classic rock-achtig sfeertje. Even het geluid daargelaten heb ik echter twijfels of de composities van 'Foundations Of Burden' kunnen wedijveren met die van 'Sorrow & Exctinction'.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Eru Iluvatar » wo aug 20, 2014 1:21 pm

Beste nummer van het jaar, tot nu toe:


Gebruikersavatar
Dufniall
Berichten: 1219
Lid geworden op: za apr 17, 2010 11:59 am
Locatie: Wackeningen
Contacteer:

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Dufniall » ma aug 25, 2014 9:41 am

Oh oh wat een dikke plaat die nieuwe van Pallbearer, beter dan het debuutalbum imho. En 3 september samen met Yob in Utrecht, zin in!

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Eru Iluvatar » do sep 11, 2014 4:02 pm

Onze recensie van de nieuwe Pallbearer:

http://metalfan.nl/reviews.php?id=8297

Vanavond staat Pallbearer met Yob in de Vera te Groningen!

http://www.vera-groningen.nl/agenda/mai ... pallbearer

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Eru Iluvatar » ma sep 15, 2014 11:03 am

Verslag van Pallbearer en Yob in Vera, Groningen, van de voorpagina:

http://metalfan.nl/concertreviews.php?id=755

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Hellhammer » di sep 16, 2014 4:36 pm

Ziet er uit alsof het tof was! Had ook wel willen gaan, maar kon helaas niet.

Ik namedrop nog maar eens The Wizar'd - Ancient Tome of Arcane Knowledge. Ik overdrijf niet als ik zeg dat dit m'n favoriete pure doom album is sinds Watching from a Distance van Warning (uh... denk ik). Moddermoddermoddervette cd is dit. Doet denken aan een mix van oude Death SS en Pagan Altar (vooral a la Volume 1. Jaja!) met NWoBHM-achtige harmonies. Ik ben verkocht. Als dit zo doorgaat moet de volgende plaat nog beter worden: deze is al duizendmaal beter dan zowel hun eerste als hun tweede albums. Nummers die op joetoeb staan zijn vet, maar de beste staan niet online helaas.

Gebruikersavatar
Eru Iluvatar
Berichten: 4173
Lid geworden op: wo aug 18, 2004 2:33 pm
Locatie: Groningen

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Eru Iluvatar » di sep 16, 2014 5:15 pm

Mooie omschrijving! Ik ga het (nog?) eens checken.

Gebruikersavatar
Hellhammer
Berichten: 4253
Lid geworden op: vr mei 06, 2005 9:04 pm
Locatie: Groningen Rock City

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door Hellhammer » wo sep 17, 2014 4:04 pm

Doen Kees! Kan me niet voorstellen dat je het niet tof vindt.

jeffrey
Berichten: 4044
Lid geworden op: di jun 08, 2004 8:23 pm

Re: Doom Metal V: Friends of Hell

Bericht door jeffrey » wo sep 17, 2014 7:52 pm

Hellhammer schreef:Ziet er uit alsof het tof was! Had ook wel willen gaan, maar kon helaas niet.

Ik namedrop nog maar eens The Wizar'd - Ancient Tome of Arcane Knowledge. Ik overdrijf niet als ik zeg dat dit m'n favoriete pure doom album is sinds Watching from a Distance van Warning (uh... denk ik). Moddermoddermoddervette cd is dit. Doet denken aan een mix van oude Death SS en Pagan Altar (vooral a la Volume 1. Jaja!) met NWoBHM-achtige harmonies. Ik ben verkocht. Als dit zo doorgaat moet de volgende plaat nog beter worden: deze is al duizendmaal beter dan zowel hun eerste als hun tweede albums. Nummers die op joetoeb staan zijn vet, maar de beste staan niet online helaas.
Ik luister nu Turn to Evil. Heel gaaf!

edit: belachelijk gaaf!
Allemaal even normaal doen tegen djent

Plaats reactie